Veelgestelde vragen afvalinzameling

Door nog beter afval te scheiden en minder restafval over te houden, werken we samen aan de verduurzaming en het betaalbaar houden van de Helmondse afvalinzameling. Hier leest u de veelgestelde vragen en antwoorden.

Controleer zelf de volgende dingen:

  • Stond uw afvalbak op de goede dag aan straat? Controleer de ophaaldag in DeAfvalApp of op www.deafvalapp.nl.
  • Stond de afvalbak vóór 07.30 uur aan straat? De vuilniswagen komt namelijk niet altijd op dezelfde tijd langs. Soms moet de wagen een andere route rijden, bijvoorbeeld door een dichte straat. Daarom moet uw afvalbak altijd op de ophaaldag voor 07.30 uur aan straat staan. Zo loopt u de vuilniswagen niet mis.
  • Zit er verkeerd afval in de afvalbak? In DeAfvalApp of op www.deafvalapp.nl ziet u welk afval er in de afvalbak mag. Bij twijfel gebruik de Afvalscheidingswijzer van Milieu Centraal.
  • Zit het afval vast in de afvalbak? Dan kunnen wij de afvalbak niet leeg maken. Maak het afval los en zet de afvalbak de volgende inzamelronde weer aan straat.
  • Zit er een kaart aan de afvalbak? U leest op de kaart waarom de afvalbak niet is leeg gemaakt.

Ging een van deze dingen mis? Dan komen wij niet terug om uw afvalbak leeg te maken. Neem de afvalbak mee naar huis en verbeter wat mis ging. U kunt de afvalbak de volgende ophaaldag dan weer aan de straat zetten.

Klik hier om zelf uw afvalbak te wisselen via het e-loket. Dat kan op elk moment. Of bel ons tijdens openingstijden op 14 0492.

Goed om te weten:

  • Een afvalbak wisselen kan geld kosten (zie hieronder).
  • Woont u samen? Dan kan de bewoner die de afvalstoffenheffing betaalt de wissel aanvragen in het E-loket.
  • Op de afgesproken wisseldag zet u de afvalbak voor 07.30 uur voor uw woning. Doe dit zo dicht mogelijk bij uw voordeur, op een plek die wij goed kunnen zien.
  • U hoeft niet thuis te zijn voor de wissel.
  • Zorg dat de afvalbak leeg is.

Kosten

  • Bent u verhuisd? Dan kunt u binnen 2 maanden 1 keer gratis de afvalbakken gratis wisselen.
  • Bent u verhuisd naar een nieuwbouwhuis? Dan kunt u binnen 2 maanden na uw verhuizing 1 keer gratis afvalbakken laten plaatsen. 
  • Alle andere wisselingen kosten €30,-.

Meld dit direct bij ons. Dat kan digitaal via de knop hieronder. U ontvangt dan binnen 2 weken van ons bericht. Wanneer uw afvalbak kwijt is, krijgt u gratis eenzelfde afvalbak ervoor terug.

Let op: is uw restafvalbak kwijt en gebruikt iemand anders uw afvalbak? Dan blijft u de kosten van de ledigingen betalen! Meld het dus meteen wanneer uw afvalbak kwijt is. Dan zetten wij de chip in de restafvalbak uit, zodat deze niet meer leeggemaakt kan worden.

Controleer zelf de volgende dingen:

  • Zat uw plastic afval in een doorzichtige PMD-zak? Kijk hier waar u gratis PMD-zakken kunt halen.
  • Stond of hing of uw plastic afval op de goede dag aan straat? Controleer de ophaaldag in DeAfvalApp.
  • Stond de PMD-zak vóór 07.30 uur aan straat? De vuilniswagen komt namelijk niet altijd op dezelfde tijd langs. Soms moet de wagen een andere route rijden, bijvoorbeeld door een dichte straat. Daarom moet uw afval altijd op de ophaaldag voor 07.30 uur aan straat staan. Zo loopt u de vuilniswagen niet mis.
  • Zit er verkeerd afval in de PMD-zak? Dan wordt deze niet meegenomen, omdat de hele vracht anders kan worden afgekeurd voor recycling. In DeAfvalApp ziet u welk afval er in de PMD-zak mag. Gebruik bij twijfel de Afvalscheidingswijzer van Milieu Centraal.

Ging een van deze dingen mis? Dan komen wij niet terug om uw afval op te halen. Neem uw plastic afval terug mee naar huis en verbeter wat er mis ging. U kunt de PMD-zak de volgende ophaaldag dan weer aan de straat zetten.

Alle ophaaldagen vindt u in DeAfvalApp. U kunt in DeAfvalApp ook herinneringen voor de ophaaldagen instellen. Zo mist u nooit een ophaaldag!

U betaalt naast het basisbedrag een extra bedrag voor:

  • elke keer dat uw restafvalbak wordt leeg gemaakt.
  • elke keer dat u met de afvalpas restafval in de ondergrondse restafvalbak gooit.
  • U betaalt niet extra voor het leeg maken van de afvalbakken voor GFT en papier. U betaalt ook niets extra voor het aan straat zetten van uw PMD (verpakkingen van plastic en metaal, en drankkartons).

De prijzen voor 2024 zijn:

Basisbedrag voor elk huishouden

€ 230,52 per jaar

Legen 140 liter restafvalbak

€    6,05 per keer

Legen 240 liter restafvalbak

€  10,40 per keer

Storten restafval in ondergrondse restafvalbak

€    2,16 per keer

Voor 2023: Niet alle ledigingen van de restafvalbak worden vergoed. Voor uw afvalkosten in 2023 wordt maximaal € 251,72 kwijtgescholden. Dat is het vaste basisbedrag plus:

  • bij een kleine restafvalbak (140 liter): maximaal 8 ledigingen.
  • bij een grote restafvalbak (240 liter): maximaal 4 ledigingen.

Laat u uw restafvalbak in 2023 vaker leeg maken? Dan moet u de kosten van deze extra ledigingen zelf betalen. Klik hier voor de prijzen. En kijk zelf regelmatig in het E-loket hoe vaak u de restafvalbak al heeft laten leeg maken. Let op: dit kan alleen de hoofdbewoner doen. 

Voor 2024:

Niet alle ledigingen van de restafvalbak en niet alle stortingen in de ondergrondse restafvalbak worden vergoed! In 2024 wordt maximaal € 272,87 kwijtgescholden. Dat is het vaste basisbedrag plus:

  • bij een kleine restafvalbak (140 liter): maximaal 7 ledigingen.
  • bij een grote restafvalbak (240 liter): maximaal 4 ledigingen.
  • bij gebruik van een ondergrondse restafvalbak met afvalpas: maximaal 20 keer stortingen.

Voor alle ledigingen of stortingen die u meer doet, betaalt u de kosten zelf. Het kan ook gebeuren dat u minder dan het maximale bedrag krijgt. Hoeveel kwijtschelding u krijgt, kunnen we pas berekenen nadat u de rekening heeft gehad. 

Bespaar zelf kosten door goed uw afval te scheiden

Door uw afval goed te scheiden houdt u minder restafval over. U hoeft dan minder vaak restafval weg te gooien en dat scheelt in de kosten. Uw restafvalbak hoeft dan minder vaak aan de straat. Zet de restafvalbak ook pas aan de straat wanneer deze vol is. Zo houdt u het aantal ledigingen laag. Wilt u weten welk afval u kunt scheiden? Kijk dan in DeAfvalApp.

Het kan ook gebeuren dat u minder dan het maximale bedrag krijgt. Hoeveel kwijtschelding u krijgt, kunnen we pas berekenen nadat u de rekening heeft gehad. Dat gebeurt eind januari 2025. U kunt zelf de kosten laag houden door uw afval goed te scheiden.

Hoeveel korting krijg ik in 2023?

Met een medische indicatie kunt u voor 2023 maximaal € 113,- korting krijgen. De korting wordt alleen gegeven op de kosten voor het leegmaken van uw restafvalbak. Met € 113,- korting kunt u in 2023:

  • Eén restafvalbak van 140 liter 20 keer aan straat zetten zonder daarvoor te betalen. Vanaf de 21e keer betaalt u de ledigingen wel. Bijvoorbeeld: u zet de restafvalbak 26 keer aan straat (dat is elke 2 weken). Dan betaalt u voor 6 ledigingen. Klik hier voor de prijzen.
  • Eén restafvalbak van 240 liter 12 keer aan straat zetten zonder daarvoor te betalen. Vanaf de 13e keer betaalt u de ledigingen wel. Klik hier voor de prijzen.

Let op: het maximale kortingsbedrag van € 113,- geldt voor een heel kalenderjaar (365 dagen). Vraagt u halverwege het kalenderjaar een medische indicatie aan? Dan krijgt u alleen korting voor de resterende dagen van het jaar. Dit bedrag is dan lager dan € 113,-.

Hoeveel korting krijg ik in 2024 

Met een medische indicatie kunt u voor 2024  maximaal € 121,- korting krijgen. De korting wordt alleen gegeven op de kosten voor het leegmaken van uw restafvalbak of de stortingen van restafval in de ondergrondse restafvalbak. Met € 121,- korting kunt u in 2024:

  • Eén restafvalbak van 140 liter 20 keer aan straat zetten zonder daarvoor te betalen. Vanaf de 21e keer betaalt u de ledigingen wel. Bijvoorbeeld: u zet de restafvalbak 26 keer aan straat (dat is elke 2 weken). Dan betaalt u voor 6 ledigingen. Klik hier voor de prijzen.
  • Eén restafvalbak van 240 liter 12 keer aan straat zetten zonder daarvoor te betalen. Vanaf de 13e keer betaalt u de ledigingen wel. Klik hier voor de prijzen.
  • 84 keer restafval in de ondergrondse restafvalbak gooien zonder daarvoor te betalen. Dat is ongeveer 3 zakken in 2 weken. Vanaf de 85e keer betaalt u de stortingen wel. Klik hier voor de prijzen.

Let op: het maximale kortingsbedrag van € 121,- geldt voor een heel kalenderjaar (365 dagen). Vraagt u halverwege het kalenderjaar een medische indicatie aan? Dan krijgt u alleen korting voor de resterende dagen van het jaar. Dit bedrag is dan lager dan € 121-.

Wilt u een korting vanwege een medische indicatie aanvragen?

Stuur dan een e-mail naar gemeente@helmond.nl. U moet ook een verklaring van de dokter meesturen waarin staat dat u om medische redenen meer afval heeft. U ontvangt dan van ons bericht of de korting vanwege een medische indicatie is goedgekeurd.

Uw medische indicatie wordt elk jaar opnieuw verlengd

Verandert uw situatie en heeft u geen medische indicatie meer nodig? Dan moet u dat wel aan ons doorgeven. Mail hiervoor naar gemeente@helmond.nl. Of bel ons tijdens openingstijden op 14 0492.

Ik ga verhuizen, moet ik dit doorgeven?

Nee dit hoeft niet. De korting verhuist automatisch met u mee. Verhuist u naar een huis met eigen afvalbakken en staan daar andere afvalbakken dan u gewend was?

Dan kunt u binnen 2 maanden na uw verhuizing 1 keer gratis uw afvalbakken wisselen Klik hier om zelf uw afvalbak te wisselen via het e-loket. Let op: dit kan alleen de hoofdbewoner doen.

Uw Reactie
Uw Reactie