Houtsestraat tot fietsstraat

Binnenkort starten wij met de herinrichting van de Houtsestraat tot fietsstraat. Fietsers krijgen meer ruimte en de auto is ‘te gast’ met een maximum snelheid van 30 km per uur. Ook komt er meer groen in de straat, passen wij het riool aan en leggen wij diverse watergangen aan. Wij willen u hierover graag informeren en uitnodigen om uw opmerkingen en ideeën over het ontwerp met ons te delen.

Houtsestraat als comfortabele fietsstraat

De fietsstraat Houtsestraat maakt onderdeel uit van de fietsroute Helmond via Geldrop-Mierlo naar Eindhoven. In de gemeente Helmond loopt deze route van de Geldropseweg via de Houtsestraat en de Heeklaan naar het centraal Station. Op deze route gaan we het fietscomfort verbeteren, dus fijne en veilige straten om als fietser doorheen te gaan. We starten hierbij met de Houtsestraat. In een later stadium worden de fietsroutes op de Geldropseweg en de Heeklaan aangepakt. Wij willen het fietsgebruik stimuleren, omdat dit positieve effecten heeft op de bereikbaarheid, gezondheid én leefomgeving.

In onderstaande afbeelding is de totale fietsroute weergegeven van Eindhoven tot Helmond en een uitsnede van de Houtsestraat.

Houtsestraat

Houtsestraat wordt autoluw en er geldt een maximum snelheid van 30km per uur

In een fietsstraat heeft een fietser prioriteit ten opzichte van een automobilist. De fietser maakt gebruik van de rijbaan en de auto is ‘te gast’. Er is een maximum snelheid van 30 km per uur, waardoor de Houtsestraat een autoluw karakter krijgt. De rijbaan en de bestaande drempels voorzien we van één brede strook rood asfalt . Bij het inrichten van de fietsstraat is tevens rekening gehouden met de bereikbaarheid van de bedrijven aan de Houtsestraat. Door de rijbaan 6 meter breed te maken kan bestemmingsverkeer waaronder vrachtverkeer elkaar passeren. De fietsstraat komt er dan uit te zien, zoals weergegeven in onderstaande afbeelding.

Houtsestraat

Meer ruimte voor groen en water

Met de nieuwe inrichting komen de fietspaden aan beide zijden te vervallen. In deze vrijgekomen planten we bomen en struiken. Aan de oostzijde vervangen we het fietspad door een trottoir en komen er watergangen. Hiermee krijgt de Houtsestraat een veel groenere uitstraling en is de straat beter opgewassen tegen het veranderende klimaat zoals grote hoosbuien, extreme droogte en hoge temperaturen. In het ontwerp staan de precieze locaties w waar nieuwe bomen worden geplant en waar de watergangen worden aangebracht. Hieronder staat een afbeelding van de bestaande situatie en een impressie van de nieuwe situatie.

Bestaande situatie

Houtsestraat

Nieuwe situatie

Houtsestraat

Openbare parkeerplaatsen blijven behouden

In de Houtsestraat hebben bedrijven en bewoners vrijwel allemaal parkeergelegenheid op eigen terrein. Voor de bewoners die nu geen parkeergelegenheid hebben op eigen terrein hebben zijn reeds parkeerplaatsen gerealiseerd. Deze parkeerplaatsen blijven behouden. Daarnaast voegen we op basis van gehouden parkeertellingen voor bezoekers nog enkele parkeerplaatsen toe. In het ontwerp kunt u zien waar deze deze parkeerplaatsen komen.
Bekijk hier het ontwerp en laat weten wat u ervan vindt.

Definitief ontwerp

Het ontwerp van de nieuwe inrichting van de Houtsestraat kunt u openen via deze link: bekijk hier het definitief ontwerp.

Heeft u nog vragen over het definitief ontwerp? Dan kunt u contact opnemen via het telefoonnummer 14 0492 of per mail naar ondernemen&ontwikkelen@helmond.nl.

Uitvoering van het plan

Na het definitief maken van het ontwerp starten we verder met de voorbereidingen van de uitvoering. We verwachten dat de uitvoering van het project eind 2021 start en medio 2022 gereed is. De werkzaamheden duren naar verwachting 5 maanden.

Uw Reactie
Uw Reactie