Sociaal Domein

Binnen het sociaal domein werken ongeveer 150 medewerkers in diverse rollen. Het sociaal domein is omvangrijk in aantal collega's, maar zeker ook in het aantal thema's waar de collega's zich dagelijks voor inzetten. Hieronder geven we je een indruk van de verschillende teams binnen het sociaal domein.

De verschillende teams

Binnen dit team van zo'n 45 collega's werken we in clusters aan de ontwikkeling van beleid en projecten. De clusters zijn ingedeeld op thema. We kennen de volgende de clusters WMO, Jeugd & Onderwijs, Werk & Inkomen, Gezondheid & Sport, Wijkadvies, Contractmanagers & Projectleiders en Teamondersteuning. In de clusters werken de wijkadviseurs, projectleiders, beleidsadviseurs, contractmanagers, en ondersteunende collega's.

"Schaken op veel borden"

Binnen team Beleid & Realisatie werken we gezamenlijk aan generiek beleid op een groot aantal sociale thema's (jeugd, zorg, arbeidsmarkt). We werken veel samen met andere instanties, ketenpartners en collega's binnen onze eigen organisatie. Dat houdt in dat we schaken op veel borden tegelijk met altijd één doel: iets betekenen voor de samenleving binnen gemeente Helmond. Je werkt in een snel veranderend en politiek speelveld, erg interessant, maar dit vraagt wel om flexibiliteit om mee te kunnen bewegen en continu de juiste prioriteiten stellen.

Binnen het sociaal domein werken mensen met een groot sociaal hart

De sfeer is gastvrij, open en informeel. Dat maakt dat het fijn en gezellig werken is. Maar daarnaast is het ook hard werken, want er speelt veel en het werk is nooit af. Gelukkig staan collega's altijd voor elkaar klaar en helpen ze elkaar waar kan. Samen zorgen we ervoor dat het werk energie geeft, ook als het soms veel van je vraagt. Binnen dit team werken we plaats onafhankelijk. We komen standaard elke twee weken als volledig team samen, daarnaast hebben we per cluster een vaste overlegstructuur. We zoeken elkaar veel op, maar thuiswerken kan ook uitstekend.

Team Zorg & Ondersteuning bestaat uit 60 sociale en gedreven collega's. Deze afdeling zorgt er elke dag weer voor dat inwoners van gemeente Helmond te woord worden gestaan én verder worden geholpen. Welke vraag iemand ook heeft, er wordt geluisterd en direct gehandeld.

Korte lijnen en veel waardering

Onze gemeente loopt voorop als het gaat om de zorgondersteuning aan onze inwoners. Daar zijn we trots op. Ons motto is: bellen = geholpen worden. Geen formulieren, niet van het kastje naar de muur, maar wij helpen inwoner zo direct, snel en papierloos als mogelijk. Het team bestaat uit, zoals wij dat noemen, een 1e schil en 2e schil.

De 1e schil kun je zien als frontoffice. De plek waar alle vragen binnen komen, veelal telefonisch, soms fysiek bij de balie. Vragen gaan bijvoorbeeld over inkomen, schulden of zorg. Deze 1e schil collega's luisteren naar de klant en helpen of verwijzen klanten verder.

In de 2e schil werken collega's die zich bezighouden met WMO gerelateerde zaken, gaan regelmatig op huisbezoek en zijn in overleg met samenwerkende instanties om de zorg rondom klanten te coördineren. De lijnen zijn kort, we schakelen snel, en het werk geeft voldoening. Collega's ontvangen veel waardering vanuit klanten voor de hulp die zij hebben geboden.

Klant voorop!

Ons team zet zich voor 200% in voor de klant, dat merk je in alles wat we doen. Wij willen dat de klant zich gehoord en geholpen voelt. We doen wat we beloven, de klant altijd centraal! Daar doen we samen alles voor. Ook binnen het team staan we altijd voor elkaar klaar en is er altijd aandacht voor jou als mens. We lunchen vaak gezellig samen en werken veel samen vanuit ons kantoor. We delen ervaringen met elkaar, ontwikkelen ons in ons vak. Er is veel ruimte voor groei en specialisatie. Wil jij werken in een hecht team, binnen een politiek en sociale omgeving; dan ontmoeten we je graag!

Dit team bestaat uit ruim 50 collega's die werken op het snijvlak mens en juridisch kader. Dit team is opgedeeld in diverse clusters:

  • Schuldhulpverlening: Budgetcoaching en schuldhulpverlening van lichte tot problematische schulden.
  • Leerplicht/ Loopbaanbegeleiding: Ondersteuning van scholen, ouders en jongeren tot 23 jaar.
  • Bijzondere bijstand: Toetsing van bijzondere bijstand aanvragen van inwoners die voor extra kosten komen te staan.
  • Kwaliteit: Controle van beschikkingen en besluiten op juistheid en het juridisch kader.

Samen zorgen wij ervoor dat de zelfredzaamheid van inwoners wordt vergroot

Dat doen we door mensen te helpen met kortdurende interventies, te zorgen voor rust, de weg te wijzen en mensen een steuntje in de rug te geven. Alle collega's werken vanuit een grote verantwoordelijkheid, zijn dienstverlenend en mensgericht ingesteld. Een werkdag is niet te voorspellen, ons werk is dynamisch - écht elke dag anders en vol betekenis. Geen situatie is gelijk, dus bekijken we voor elke vraag en casus de mogelijke oplossingen.

Specialiseren en groeien

Binnen dit team krijgen mensen alle ruimte om invulling te geven aan hun werk, zichzelf te ontwikkelen (persoonlijk en vakinhoudelijk). Samenwerken doen we binnen het team, maar veel ook met partner instanties om ons heen. We kunnen het niet alleen, maar samen maken we het verschil! Kennis en affiniteit met de wetgeving in combinatie met een groot menselijk, sociaal component maakt dit werk gevarieerd en boeiend.

Collega's aan het woord

Onze collega's binnen het Sociaal Domein vertellen graag wat meer over hun werk bij de gemeente.

Alle gevonden vacatures

28 - 36 uur | € 4211 - € 5997
Solliciteer vóór: 13 mei 2024

Uw Reactie
Uw Reactie