Verplaatsen | Centrum 2030

De groei van de stad brengt keuzes met zich mee. We houden de stad bereikbaar voor diegenen die er moet zijn en leiden doorgaand verkeer meer om. We maken het centrum aantrekkelijker voor wandelaars en fietsers. Parkeren doen we meer ondergronds in de huidige parkeergarages dichtbij de winkelkern. Parkeerplaatsen worden in de loop van de tijd voor een deel naar de randen van het centrum verplaatst en het wegennet en verkeersstromen worden daarop aangepast. Wat gaan we zoal doen?

Noorderlijke parkeerlus en Waardbrug

Om de noordelijke kant van het centrum beter bereikbaar te maken, komt er een extra brug over het kanaal in het verlengde van de Waardstraat. Bij die brug start dan ook de noordelijke parkeerlus waarmee we verkeer stroomlijnen richting parkeergarages. De nieuwe Waardbrug wordt nu ontworpen en uitvoering staat gepland voor 2026-2027.

Impressie brug:

Kanaaldijk N.W./verkeersstructuur Centrum

In mei 2025 is de stad bijgepraat over verkeersonderzoeken over het plan om de Kanaaldijk N.W. verkeersluw te maken (n.a.v. het Centrumperspectief en de mobiliteitsvisie).Daarna is er gestart met die brede verkeersstudie waarbij we uit gingen van een aantal oplossingsrichtingen. Die richtingen hebben we nu onderzocht, maar blijken het probleem niet op te lossen. De tussenbalans die we opmaken is dat het nog complexer blijkt dan gedacht. Het vraagt meer tijd om alles goed te doorgronden en op elkaar af te stemmen. Daarna kan er pas in oplossingen gedacht worden.

U leest er meer over op deze pagina over de Kanaaldijk N.W.

Centrumgebied uitbreiden 

Om het centrumgebied uit te breiden wis er het plan om de Steenweg autoluw te maken. Zo is er meer ruimte voor terrassen en een veilige omgeving. De resultaten van het verkeersonderzoek hebben deze plannen vertraagd. Deze wegen worden meegenomen in de centrumstudie. Daarna volgt een besluit.

Er komt éénrichting verkeer op Zuid Koninginnewal. Sluipverkeer en doorgaand verkeer wordt voorkomen. Zo is er meer ruimte voor winkels, horeca en vergroening.  

Kasteel-Traverse 

De Kasteel-Traverse tussen de Eikendreef-Prins Hendriklaan en de Churchilllaan is aan onderhoud toe. In het onderhoud nemen we ook mee dat de oversteekbaarheid van Kasteel Traverse wordt verbeterd en wordt er meer groen toegevoegd. Zo kunnen voetgangers en fietsers makkelijker van noord naar zuid in de stad komen, en andersom. Start werkzaamheden verwachten we in april 2026. Meer informatie vindt u op de webpagina over de Kasteel-Traverse.

Piet Blomplein 

Achter de schermen wordt er hard gewerkt aan de uitbreiding van de Elzas parkeergarage met zo’n 240 parkeerplaatsen. Het is een complex project en de planning is daardoor een grote uitdaging. De huidige garage blijft, zoals beloofd, tijdens de werkzaamheden grotendeels open.  U leest  op deze pagina over het Piet Blomplein altijd de laatste informatie.

Stationsgebied 

Het Stationskwartier wordt verkeersluw; de auto is te gast. Zo wordt het een comfortabel verblijfsgebied voor bewoners, fietsers en voetgangers. Ook zorgen we voor heldere routes van het Station en omliggende wijken naar het kern winkelgebied.   

Veranderingen in parkeren centrum Helmond

Al langer werken we aan een aantrekkelijker centrum, denk aan de Weef, het 25 Septemberpark en de Oranjekade. De plannen betekenen ook iets voor parkeren in het centrum van Helmond. Want we verplaatsen het parkeren steeds meer naar parkeergarages, zoals Elzaspassage Helmond, in plaats van op straat. Wat betekent dat voor u? U leest er meer over op deze webpagina 'Veranderingen in parkeren centrum Helmond'.

Parkeerverwijssysteem 

Een parkeerverwijssysteem helpt het zoekende verkeer om doelgericht de gewenste locatie te vinden. 

Watermolenwal autoluw 

We maken de Watermolenwal autoluw, zodat het centrum en het Burgemeester Geukerspark park beter in elkaar over lopen.    

 

Per deelgebied volgt een communicatietraject met mogelijkheden voor participatie. 

 


Logo Centrum 2030

Uw Reactie
Uw Reactie