• Stad
  • Onderhoud aan de Kasteel-Traverse

Onderhoud aan de Kasteel-Traverse

Iedereen in Helmond kent de Kasteel-Traverse. Deze belangrijke verbindingsweg tussen Eindhoven en Oost-Brabant zorgt voor een goede bereikbaarheid van de stad en het centrum. Misschien is het je al opgevallen: de weg heeft een opknapbeurt nodig. En dat doen we graag meteen goed! In 2026 en 2027 pakken we dit grondig aan. We maken de Kasteel-Traverse veiliger, toekomstbestendig en aantrekkelijker.

Wat gebeurd er?

Inspectiewerkzaamheden Kasteel-Traverse brug

In voorbereiding om de reconstructie van de Kasteel-Traverse voeren we in de avond en nacht van dinsdag 26 op woensdag 27 augustus en woensdag 27 op donderdag 28 augustus inspectiewerkzaamheden uit aan de Kasteel-Traverse brug. Deze inspectiewerkzaamheden zijn nodig om de brug op te kunnen knappen. We verwijderen een aantal voegen om deze te onderzoeken. Daarna leggen we tijdelijke voegen terug. Wanneer deze werkzaamheden niet op tijd af zijn, wordt het in de avond en nacht van donderdag 28 op vrijdag 29 augustus afgemaakt.  

Afsluiting en overlast 

Tussen 19.00 en 6.00 uur is Kasteel-Traverse tussen de Eikendreef en de Kerkstraat helemaal afgesloten. Ook het fietspad en de stoep worden in beide richtingen afgesloten. Verkeer wordt omgeleid via Binnedongenstraat, Kasteelherenlaan, Heeklaan, Engelseweg en Lagedijk. We doen ons uiterste best om de overlast zo klein mogelijk te houden. Toch kunt u soms wat licht- en geluidsoverlast van de werkzaamheden hebben. Dat kan vervelend zijn. We hopen op uw begrip.  

Verkeersbesluiten

Omdat we de kruispunten gaan veranderen, nemen we daarvoor officiële verkeersbesluiten. Deze besluiten leggen de nieuwe verkeerssituatie vast. Iedereen kan de besluiten inzien en eventueel bezwaar maken. Een overzicht van alle verkeersbesluiten kunt u vinden via deze webpagina en via de Helmond Bouwt app (project Renovatie Kasteel-Traverse) wordt u op de hoogte gehouden als er nieuwe besluiten zijn. 

Waar vindt er onderhoud plaats?

Werkzaamheden per kruispunt:

  1. Kruising Zuid-Koninginnewal

Er komt eenrichtingsverkeer op de Zuid-Koninginnewal tussen de Molenstraat en de Kasteel-Traverse. Een auto kan straks alleen van noord naar zuid. De bus mag wel beide kanten op. Zo blijven stad en winkels bereikbaar.

  1. Kruising Smalstraat

Er wordt de komende jaren veel gebouwd in het Stationskwartier. Om het Stationsplein veilig te houden, verplaatsen we de kruising van de Smalstraat en maken we deze geschikt voor al het verkeer. Ook maken we de kruising veiliger door ruime en zichtbare oversteekplaatsen.

  1. Kruising Churchillaan

We sluiten de spoorwegovergang bij de Churchilllaan af. Zo heeft het verkeer geen last meer van de spoorwegovergang. En dus geen extra wachttijd vanwege treinen. Fietsers en voetgangers kunnen wel het spoor over. Een auto van noord naar zuid (of omgekeerd) rijdt in de toekomst via de Kasteelherenlaan, de Stationsstraat of de Lage Dijk. Deze kruisingen zijn veiliger, comfortabeler en sneller

Naast de vervanging van het asfalt gaan we nog meer doen om de weg veiliger, toekomstbestendig en aantrekkelijk te maken.

Ontwerp renovatie Kasteel-Traverse

In onderstaande afbeelding ziet u het ontwerp van de Kasteel-Traverse.

Kaart van de Kasteel-Traverse in Helmond met toelichting op geplande werkzaamheden. Belangrijke maatregelen zijn: groot onderhoud aan de brug, vervanging van het asfalt tussen Eikendreef en Kerkstraat, herinrichting van de Traverse tussen Kerkstraat-Zuid en Churchilllaan, aanleg van een 4 meter breed fietspad, en veiliger oversteken voor fietsers en voetgangers. Ook de kruising Callenburgh en de Burgemeester van Houtlaan tot aan de Azalealaan worden aangepakt, in overleg met bewoners.

Wat ziet u terug:

  • Aan de noordzijde komt een fietspad van 4 meter breed, voor beide richtingen.
  • We vervangen de deklaag van het asfalt vanaf de kruising Eikendreef/Prins Hendriklaan tot aan de kruising Kerkstraat.
  • De Kasteel-Traverse brug krijgt groot onderhoud.
  • Op kruispunten kunnen fietsers en voetgangers sneller en veiliger oversteken.
  • De Kasteel-Traverse tussen de Kerkstraat-Zuid en de Churchilllaan wordt grondig opgeknapt.
  • Kruising Callenburgh wordt veiliger ingericht.
  • Ook de Burgemeester van Houtlaan tot de Azalealaan/Sjef-Gerritsstraat wordt aangepakt. We gaan in gesprek met bewoners hoe we dat het beste kunnen doen.

 

Waarom vindt er onderhoud plaats aan de Kasteel-Traverse?

Veiliger

We maken de Kasteel-Traverse veiliger door de verbinding tussen Helmond-Noord en Helmond-Zuid, inclusief de kruispunten, te verbeteren. Zo zijn de oversteekplekken veiliger. Daarbij maken we het meteen gemakkelijker om te voet of per fiets het centrum te bereiken. 

Toekomstigebestendiger

We vervangen het asfalt en de fundering van de rijbanen. Zo kan de Kasteel-Traverse weer jaren vooruit. Ook gaan we slim om met materialen en proberen we ze opnieuw te gebruiken waar kan. We houden rekening met toekomstige plannen, zodat de nieuwe kruispunten daarop zijn ingericht. We leggen de snelfietsroute (Helmond-Deurne) op dit traject zo snel mogelijk aan. En zetten we de eerste stappen richting de plannen uit de visie Stationskwartier en de mobiliteitsvisie. Dit alles maakt de weg toekomstbestendig.

Aantrekkelijker

Tot slot maken we de weg aantrekkelijker door meer groen toe te voegen aan de weg en asfalt te gebruiken dat zorgt voor minder geluidsoverlast.   

Kan ik meedenken?

We houden in de nieuwe plannen rekening met wat eerder is opgehaald in de stad. Ook nodigen we je uit om ons te wijzen op blinde vlekken in de plannen en planning en mee te denken over groen en inrichting waar dat kan. Daarnaast zijn we benieuwd naar uw ideeën om de overlast tijdens de werkzaamheden zoveel mogelijk te beperken. 

Mail naar gemeente@helmond.nl of stuur een bericht via de Helmond Bouwt app. 

Download de app 'Helmond Bouwt'. 
Download button Bravoflex-app in App Store     Download button Bravoflex-app in Google Play Store

Vragen en antwoorden

Het college heeft de plannen van het voorlopig ontwerp goedgekeurd. Nu worden ze uitgewerkt tot een definitief ontwerp, waarbij we ook blinde vlekken ophalen bij diverse belanghebbenden.

Nee, de Kasteel-Traverse wordt geen eenbaansweg. Dat is de wens in de mobiliteitsvisie voor de toekomst. Maar daarvoor moet eerst een alternatief zijn om het verkeer om de stad heen te leiden.

In september hopen we een definitief ontwerp te hebben. In april 2026 denken we te starten met de werkzaamheden. De werkzaamheden zullen naar verwachting duren tot de zomer van 2027. Welke bouw- en verkeershinder de werkzaamheden precies betekenen voor inwoners en doorgaand verkeer is op dit moment nog niet bekend. Dit wordt duidelijk bij het definitieve ontwerp. Tot die tijd blijven we erover gesprek met belanghebbenden.

De Kasteel-Traverse blijft bereikbaar tijdens de werkzaamheden. Hoe dat er precies uit ziet, wordt op dit moment uitgewerkt. Wel weten we dat er altijd een rijbaan per rijrichting openblijft.  Het voorkomen van hinder is onmogelijk omdat er zoveel verkeer is op de Kasteel-Traverse. We hopen door slimme inzet van verkeersdata en -modellen in te zetten op maximale hinderbeperking tijdens de werkzaamheden. Waarbij we zorgen voor veilige doorgang voor voetgangers, fietsers, bussen en autoverkeer.  

In de plannen is rekening gehouden met visies die de Kasteel-Traverse raken. Denk aan het centrumperspectief, de visie Stationskwartier en de mobiliteitsvisie. Voor deze visies zijn er gesprekken geweest met onder andere bewoners. De plannen die er nu liggen worden getoetst op blinde vlekken (zowel in de plannen als in de uitvoering) bij diverse belanghebbenden. Daarvoor voert omgevingsmanager Lieke dagelijks gesprekken met verschillende partijen. Ook is er een klankbordgroep waar bewoners zich voor kunnen aanmelden. Interesse om aan deze klankbordgroep deel te nemen? Neem daarvoor contact op via centrum2030@helmond.nl.  

Verkeer dat nu afslaat richting Noord-Koninginnewal zal via Zuidende gaan rijden. De Annawijk blijft op dezelfde wijze bereikbaar na de renovatie als nu. Autoverkeer dat nu via de Churchilllaan het spoor oversteekt zal via de Stationsstraat of de Lage Dijk het spoor moeten kruisen.  

We weten dat over de Stationsstraat en de Smalstraat veel scholieren fietsen. Daarom blijft die fietsroute te allen tijde beschikbaar en veilig. Na de renovatie is er een breder fietspad aan de noordzijde van de Kasteel-Traverse, hoeven scholieren minder lang te wachten bij het oversteken en is er meer ruimte om te wachten voor de verkeerslichten. 

Tijdens de werkzaamheden zetten we in op maximale hinderbeperking en kijken we uiteraard ook naar doorgangen voor mindervaliden. We proberen de (loop)routes tijdens de werkzaamheden zo min mogelijk te veranderen. En het liefst al zoveel mogelijk volgens de nieuwe routes neer te leggen, voor de gewenning. In het eindresultaat is de oversteekbaarheid van de Kasteel-Traverse verbeterd en is het centrum nog altijd goed bereikbaar, ook met de auto. Daarnaast zijn aan het kijken hoe we de looplijnen voor slechtzienden kunnen verbeteren. Het nieuwe fietspad is breder waardoor er meer ruimte is voor de verschillende snelheden op (handbike, fiets, e-bike).  

Uiteraard, in de gesprekken met de omgeving praten we ook met de hulpdiensten (politie, ambulance en brandweer). Zodat we samen kunnen waarborgen dat zij hun routes kunnen blijven rijden. Tijdens en na de werkzaamheden. 

Heeft u een vraag, idee of klacht? Neem dan contact op via centrum2030@helmond.nl of stuur een bericht via de Helmond Bouwt app. Of bel omgevingsmanager Lieke via telefoonnummer: 06 10 13 39 90.

Uw Reactie
Uw Reactie