• Stad
  • Kanaaldijk N.W.

Kanaaldijk N.W.

In de mobiliteitsvisie en het centrumperspectief is het al benoemd: een verkeersluwe Kanaaldijk N.W. De afgelopen tijd voerden we gesprekken met belanghebbenden en deden we verkeersonderzoek.  De resultaten van dit verkeersonderzoek lieten zien dat er meer maatregelen nodig zijn dan van tevoren gedacht. Daarom is er meer tijd nodig.

De Kanaaldijk N.W. leeft in de stad. Het is de wens om deze weg anders in te richten, zodat:  

  • Er een betere en groenere leefomgeving ontstaat.
  • We stadsdelen beter verbinden.
  • Een veilige fietsroute creëren.
  • We zorgen voor een aantrekkelijker centrum.
  • En meer ruimte bieden voor ontspanning en beweging, voor inwoners én bezoekers. 

Ambitieuze planning 

We wisten dat we in dit project een ambitieuze, maar wel haalbare planning aanhielden. Maar nu de verkeersonderzoeken laten zien dat de problemen binnen de ring al groter zijn dan verwacht, moeten we de planning bijstellen. De groei van de stad zorgt voor knelpunten. Dit probleem wordt groter bij een verkeersluwe Kanaaldijk. We moeten dus een andere route kiezen.

Resultaten verkeersonderzoek: meer knelpunten dan verwacht

De knelpunten zitten onder andere bij:

  • Julianalaan, Noordende, Zuidende en Eikendreef: problemen met oversteekbaarheid en ruimte voor fietsers.
  • Burgemeester van Houtlaan, Jan van Brabantlaan en Engelseweg (westelijke deel): parkeerdruk langs de weg.

De verkeersresultaten kunt u teruglezen in: 

Waarom was dit niet eerder bekend?

Bij het afsluiten van een weg weet je dat er extra verkeer op andere wegen komt. Maar hoeveel precies? Dat kon alleen onderzocht worden met verkeersonderzoeken. Daaruit blijkt dat ook zonder afsluiting, door de groei van Helmond, al veel druk op het verkeersnetwerk ontstaat.

Geen verkeersbesluit in juni: bredere aanpak nodig

Het geplande verkeersbesluit voor juni gaat niet door. We kijken nu naar een bredere oplossing voor de verkeersstructuur in het hele centrumgebied. Daarbij wordt ook de ambitie voor een groene stadsring meegenomen. Zo willen we:

  • doorgaand verkeer weren uit het centrum;
  • verkeer niet verplaatsen naar woonwijken;
  • ruimte maken voor fietsers, openbaar vervoer en deelvervoer.

Hoewel de aanleg van de randweg (noordelijke ontsluiting) ook loopt, laten de onderzoeken zien dat nu al maatregelen in het centrum nodig zijn.

Wat is er al onderzocht en besloten?

In eerdere verkeersonderzoeken zijn meerdere oplossingsrichtingen bekeken. Geen van deze varianten biedt in zijn eentje dé oplossing. Sommige onderdelen worden meegenomen in het vervolgonderzoek. Ook de ideeën van belanghebbenden zijn verzameld, beoordeeld en worden verder besproken.

Vervolgstappen en planning

We gaan een volgende fase in. Fase 1 hebben we net afgerond. De effecten zijn in kaart gebracht en met belanghebbenden is gesproken​. In fase 2 gaan we met de opgedane kennis alles bij elkaar brengen in een integrale centrumstudie. Dat koppelen we periodiek terug aan de belangengroepen.​ We willen eind 2025 duidelijkheid te hebben over de oplossingsrichting/het pakket aan maatregelen.​ 

Kan ik nog meedenken of vragen stellen?

Ja. Gedurende het proces blijft de gemeente in gesprek met belanghebbenden. Heeft u vragen of ideeën? Neem contact op via:

Veelgestelde vragen

De ambitie blijft. Maar de invulling gebeurt nu binnen de bredere centrumstudie.

Dat is niet de bedoeling. Juist daarom wordt nu gekeken naar een complete verkeersstructuur voor het centrum.

De onderzoeken laten zien dat de verkeersdruk nú al zo groot is dat aanvullende maatregelen nodig zijn.

Deze wegen worden meegenomen in de centrumstudie. Hierover is nog geen besluit genomen.

Via combinatie van verdiepend verkeersonderzoek en gesprekken met belanghebbenden. Zo werken we toe naar een breed gedragen oplossing.

Door doorgaand verkeer uit het centrum te weren én in te zetten op de mobiliteitstransitie: vaker fietsen, gebruik van openbaar vervoer of deelvervoer.

Investeren in een leefbaar, duurzaam en sterk stadscentrum staat hoog op de agenda van de gemeente Helmond. Deze maatregelen maken daar onderdeel van uit. Voor het verkeersluw maken van de Kanaaldijk is eerder al budget vrijgemaakt. Door de resultaten van het verkeersonderzoek hebben we nu gezien dat er meer nodig is voor een goede oplossing. Door de combinatie te zoeken met onder andere de plannen voor een groene stadsring willen we het geld zo efficiënt mogelijk uitgeven. Een oplossing die meer gaat kosten dan het huidige budget zal natuurlijk eerst voorgelegd worden aan de Raad.  

We hebben een overzicht gemaakt van alle ideeën vanuit de stad en ze getoetst op wat mogelijk is en wat niet. Dit wordt teruggekoppeld aan de belangengroepen. Ook in de volgende fase blijven we in gesprek met de belangengroepen.  

De Kanaaldijk N.W. blijft een prioriteitsproject. We kijken nu naar de verkeersstructuur van het hele centrum inclusief de groene stadsring. Hoe de Kanaaldijk N.W. er daarin precies uit gaat zien, maakt onderdeel uit van het bredere onderzoek. 

Uw Reactie
Uw Reactie