- Stad
- Kanaaldijk N.W. / verkeersstructuur centrum
Kanaaldijk N.W. / verkeersstructuur centrum
In mei 2025 is de stad bijgepraat over verkeersonderzoeken over het plan om de Kanaaldijk N.W. verkeersluw te maken (n.a.v. het Centrumperspectief en de mobiliteitsvisie). De berekeningen lieten zien dat de verkeersimpact te hoog is en we een andere route moesten kiezen. We besloten om de verkeersstudie te verbreden.
Nog complexer dan gedacht
De afgelopen maanden is er gestart met die brede verkeersstudie waarbij we uit gingen van een aantal oplossingsrichtingen. Die richtingen hebben we nu onderzocht, maar blijken het probleem niet op te lossen. De tussenbalans die we opmaken is dat het nog complexer blijkt dan gedacht. Er spelen ontzettend veel ontwikkelingen. Denk aan het onderzoek voor verbod om doorgaand vrachtverkeer, afwaardering Kasteel – Traverse en de Oostelijke randweg. Dit heeft allemaal invloed op de verkeersdruk in het centrum.
Hoe nu verder?
Het vraagt meer tijd om alles goed te doorgronden en op elkaar af te stemmen. Daarna kan er pas in oplossingen gedacht worden. Dat betekent niet dat we in de tussentijd stil blijven staan. Kleine ingrepen of maatregelen om het centrum en/of de veiligheid een impuls te geven, pakken we graag op. Want de ambitie blijft staan: Een aantrekkelijke levendige stad, waar het prettig is om te wonen en te zijn.
Resultaten verkeersonderzoek mei 2025: meer knelpunten dan verwacht
De knelpunten zitten onder andere bij:
- Julianalaan, Noordende, Zuidende en Eikendreef: problemen met oversteekbaarheid en ruimte voor fietsers.
- Burgemeester van Houtlaan, Jan van Brabantlaan en Engelseweg (westelijke deel): parkeerdruk langs de weg.
De verkeersresultaten kunt u teruglezen in:
Kan ik nog meedenken of vragen stellen?
Ja. Gedurende het proces blijft de gemeente in gesprek met belanghebbenden. Heeft u vragen of ideeën? Neem contact op via centrum2030@helmond.nl of de Helmond Bouwt app.
Veelgestelde vragen
In mei zijn er enkele oplossingsrichtingen benoemd die verder onderzocht zijn.
Helaas leiden die niet tot oplossingen waarbij de Kanaaldijk N.W. autoluw gemaakt kan worden, zonder dat de omgeving daar te veel last van heeft. Daarom hebben we besloten om nu naar de hele toekomstige verkeerstructuur van Helmond te kijken. Dus nog breder. Het vraagt meer tijd om alles goed te doorgronden en op elkaar af te stemmen. Daarna kan er pas in oplossingen gedacht worden.
Als je een weg afsluit, weet je dat het op andere wegen drukker wordt. Maar hoe veel precies wisten we niet. Juist daarvoor vonden de verkeersonderzoeken plaats, waarover we in mei terugkoppelde. Daaruit bleek dat ge groei van de stad al noodzaak gaf tot maatregelen en dat er breder gekeken moest worden. Dit kwam onder andere doordat er minder doorgaand verkeer over de Kanaaldijk N.W. rijdt dan verwacht. Met dat brede verkeersonderzoek zijn we begonnen. Als tussenstand kwamen we tot de conclusie dat het een nog complexer verhaal is dan gedacht.
Dat is nu lastig te zeggen. Het is een complexe opdracht. We moeten de tijd nemen om dit grondig uit te zoeken. Dat betekent niet dat we in de tussentijd stil blijven staan. Kleine ingrepen of maatregelen om het centrum en/of de veiligheid een impuls te geven, pakken we graag op.
We bundelen eerst alle lopende projecten en te maken beleidskeuzes met impact op het mobiliteitsysteem van Helmond. Na die bundeling kunnen we een eindbeeld bepalen en een besluit nemen over de verkeerstructuur van het centrum. Daarna kan er gekeken worden hoe dit uitgevoerd kan gaan worden en in welke volgorde.
We kijken ook naar wat we meteen wel kunnen of moeten doen. Kleine ingrepen of maatregelen om het centrum en/of de veiligheid een impuls te geven, worden opgepakt.
Alle ideeën vanuit onze gesprekken met de stad zijn onderzocht door onze verkeerscollega's. En teruggekoppeld over wat wel en niet mogelijk is. Bij de verdere planvorming nemen we de suggesties zeker mee. En we kijken wat er tussentijds mogelijk is om wel te realiseren om het centrum een impuls te geven.
Voorlopig blijft de situatie zoals hij nu is. Ook dit hangt samen met de uitkomst van de toekomstige onderzoeken.
Dat de Kanaaldijk N.W. voorlopig niet autoluw wordt betekent niet dat we in de tussentijd niet kijken naar maatregelen om het centrum en de veiligheid een impuls te geven. Daarbij kijken we ook naar de Steenweg en de Beatrixlaan. Wat kan er nu wel. Daar wordt momenteel aan gewerkt.
In het Centrumperspectief en de mobiliteitsvisie staat de ambitie om de Kanaaldijk N.W. autoluw te maken. Maar we redden dat niet op korte termijn. Daarom kijken we eerst naar wat we in de tussentijd wel waar kunnen maken. Door alle ontwikkelingen in samenhang te bezien, kunnen we straks bepalen of de Kanaaldijk N.W. autoluw kan worden of niet.