• Stad
  • Kanaaldijk N.W.

Kanaaldijk N.W.

In de mobiliteitsvisie en het centrumperspectief is het al benoemd: een verkeersluwe Kanaaldijk N.W. De afgelopen tijd voerden we gesprekken met belanghebbenden en deden we verkeersonderzoek.  De resultaten van dit verkeersonderzoek lieten zien dat er meer maatregelen nodig zijn dan van tevoren gedacht. Daarom is er meer tijd nodig.

De Kanaaldijk N.W. leeft in de stad. Het is de wens om deze weg anders in te richten, zodat:  

  • Er een betere en groenere leefomgeving ontstaat.
  • We stadsdelen beter verbinden.
  • Een veilige fietsroute creëren.
  • We zorgen voor een aantrekkelijker centrum.
  • En meer ruimte bieden voor ontspanning en beweging, voor inwoners én bezoekers. 

Ambitieuze planning 

We wisten dat we in dit project een ambitieuze, maar wel haalbare planning aanhielden. Maar nu de verkeersonderzoeken laten zien dat de problemen binnen de ring al groter zijn dan verwacht, moeten we de planning bijstellen. De groei van de stad zorgt voor knelpunten. Dit probleem wordt groter bij een verkeersluwe Kanaaldijk. We moeten dus een andere route kiezen.

De verkeersresultaten kunt u teruglezen in: 

Vervolg 

We gaan een volgende fase in. Fase 1 hebben we net afgerond. De effecten zijn in kaart gebracht en met belanghebbenden is gesproken​. In fase 2 gaan we met de opgedane kennis alles bij elkaar brengen in een integrale centrumstudie. Dat koppelen we periodiek terug aan de belangengroepen.​ We willen eind 2025 duidelijkheid te hebben over de oplossingsrichting/het pakket aan maatregelen.​  

Veelgestelde vragen

Nee, dit gaat niet door. We gaan eerst aan de slag met het bredere onderzoek naar de groene stadsring.

De problemen binnen de ring zijn groter dan verwacht. De groei van de stad zorgt voor knelpunten. Het probleem wordt groter bij een verkeersluwe Kanaaldijk. ​ 

De knelpunten zitten bij de Julianalaan, Noordende, Zuidende en de Eikendreef op de oversteekbaarheid en de ruimte voor fietsers. Op de Burgemeester van Houtlaan, Jan van Brabantlaan en de Engelsweg (westelijke deel) zit het knelpunt in het parkeren langs de weg.

De verkeersresultaten kunt u teruglezen in: 

We hebben nog steeds de ambitie om de Kanaaldijk N.W. autoluw te maken. Maar de verkeersonderzoeken leren dat we de scope moeten verbeden naar een verkeersstructuur voor het hele centrum.

We hebben in de verkeersonderzoeken al een paar oplossingsrichtingen onderzocht. Daar zit nog niet dé oplossing bij. Sommigen nemen we wel mee in het vervolgonderzoek.  

Dat is een integrale centrumstudie waar we de opgedane kennis en de input van de stad bij elkaar brengen. Dat koppelen we periodiek terug aan de belangengroepen.​​ 

We willen eind 2025 duidelijkheid hebben over de oplossingsrichting/het pakket aan maatregelen.

We hebben een overzicht gemaakt van alle ideeën vanuit de stad en ze getoetst op wat mogelijk is en wat niet. Dit wordt teruggekoppeld aan de belangengroepen. Ook in de volgende fase blijven we in gesprek met de belangengroepen.

Wanneer er een weg wordt afgesloten, weten we dat het op andere wegen drukker wordt. Maar hoe veel precies wisten we niet. Juist daarvoor deden wij verkeersonderzoeken. Uit deze onderzoeken kwam naar voren dat er alleen al door de groei van de stad er knelpunten ontstaan. 

Dit wordt meegenomen in de integrale centrumstudie. Dus daar is nu nog niks over te zeggen.

Ja, maar we pakken het nu breder aan. We kijken nu naar de verkeersstructuur van het hele centrum: de groene stadsring. Hoe de Kanaaldijk N.W. er daarin precies uit gaat zien, gaan we onderzoeken.

Ja, er vinden nu gesprekken plaats met diverse belanghebbenden. Ook kunt u altijd terecht bij onze omgevingsmanager Emine via 06 13 47 75 43. Mailen kan ook naar centrum2030@helmond.nl of stuur een bericht in de Helmond Bouwt app.

Heeft u een vraag, idee of klacht? Neem dan contact op via centrum2030@helmond.nl of stuur een bericht via de Helmond Bouwt app. Bellen kan ook, mel omgevingsmanager Annet (0492 84 59 87) of Emine (06 13 47 75 43).  

Uw Reactie
Uw Reactie