Hulp bij schulden

Maakt u zich zorgen over geld, (beginnende) schulden of lukt het niet altijd om alle rekeningen te betalen? De stress kan groot zijn. Wij kunnen u daarbij helpen. Iemand om uw zorg of vraag mee te delen, iemand die meekijkt en die kan ondersteunen om weer overzicht te krijgen over uw geldzaken. Iedereen heeft weleens een moment waarop het minder gaat. Durf op zo’n moment vooral om hulp te vragen. Heeft u vragen over geldzaken? Neem dan contact op met team Schulddienstverlening. Belangrijk om te weten: hulp vragen verplicht u tot helemaal niets.

Wij bieden gratis hulp. U kunt gebruik maken van onze dienstverlening als u 18 jaar of ouder bent en ingeschreven staat in de gemeente Helmond.

Hoe werkt het?

U kunt ons bellen op 14 0492, optie 2 (zonder kengetal er voor). Daar vertelt u ons over uw geldzorgen of schulden. Als het nodig is en u het fijn vindt, maken we meteen een afspraak. We zijn professionals die u op allerlei manieren kunnen helpen. Samen kijken we wat in uw situatie nodig is. Stuurt u liever eerst een e-mail? Dat kan ook via zorgpoort@helmond.nl

Wat kunnen wij voor u betekenen?

Geldzaken in kaart brengen

Samen brengen we uw financiële situatie in kaart door een overzicht te maken van uw inkomsten, vaste lasten en schulden. We kijken of u maximaal gebruik maakt van de diverse regelingen waarmee u uw inkomen kunt verhogen. Denk hierbij aan toeslagen of regelingen van de gemeente. Ook kunnen wij u adviseren over de mogelijkheden om te besparen.

Schuldenoverzicht

Krijgt u veel brieven en e-mails en raakt u hierdoor het overzicht kwijt? Dan is het soms lastig om na te gaan bij wie u precies schulden heeft. Samen met u zoeken we het uit en maken een duidelijk overzicht.

Betalingsregeling

Wij kunnen u helpen met het treffen van betalingsregelingen met uw schuldeisers. We berekenen wat u per maand kunt betalen aan uw schuldeisers. En kunnen helpen bij het schrijven van brieven of e-mails.

Schuldregeling

Soms is een schuldregeling de enige manier om uw schulden op te lossen. U betaalt dan in 3 jaar tijd (een gedeelte van) uw schulden. Daarna bent u schuldenvrij. Dit is geen makkelijk traject maar u staat er niet alleen voor. Onze ervaren schuldhulpverleners begeleiden u gedurende het gehele traject.

Aanpassen beslagvrije voet

Deurwaarders kunnen beslag leggen op uw inkomen. Soms is het bedrag te hoog. Wij helpen u met de verlaging van het beslag.

Andere hulpverlening

Lukt het u niet om zelf uw financiën bij te houden? Of spelen er andere dingen in uw leven waardoor het niet lukt? Ook dan zoeken wij samen met u naar passende hulp.

Contact met team Schulddienstverlening

Op werkdagen bereikbaar van 8.30 - 17.00 uur via 14 0492 (optie 2) of stuur een e-mail naar zorgpoort@helmond.nl. Wij nemen dan binnen 2 werkdagen contact met u op.

Ben je het overzicht op je geldzaken kwijt of heb je schulden? Je hoeft het niet helemaal alleen te doen. Ben je 18 jaar of ouder dan kunnen wij je helpen om je geldzaken weer op orde te krijgen. Samen maken we een plan en helpen je bij het treffen van regelingen.

Soms lukt het niet om zelf je schulden volledig te betalen. Mogelijk kunnen je schulden dan geregeld worden via een schuldregeling. Je betaalt dan in 3 jaar tijd (een gedeelte van) je schulden. Daarna ben je schuldenvrij. Samen onderzoeken we wat voor jou de beste oplossing is voor een toekomst zonder geldzorgen.

Voor wie?

Jongeren die studeren, werken of een uitkering ontvangen.

Kosten

De hulp is gratis.

Aanmelden of vragen

Stuur ons een mail via zorgpoort@helmond.nl en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op. Je mag ons ook bellen op 14 0492 (optie 2). Of loop eens vrijblijvend binnen bij het Jongeren Inlooppunt (JIP) van Bijzonder Jeugdwerk/Pactum. Jongeren kunnen met al hun vragen terecht bij het Jongeren Inlooppunt (JIP) aan de Molenstraat 138 in Helmond. Het telefoonnummer is 0492 – 521217.

Helmondse ondernemers kunnen voor hulp bij geldzorgen en schulden terecht bij Senzer.

Met vroegsignalering proberen we samen met LEV Helmond geldproblemen bij inwoners vroeg in beeld te krijgen en op tijd aan te pakken. Zo proberen we ergere problemen te voorkomen en inwoners waar nodig snel te helpen.

Wanneer u als inwoner belangrijke vaste lasten niet betaalt, dan probeert de energie- of waterleverancier, zorgverzekeraar of verhuurder ervoor te zorgen dat u de rekening alsnog betaalt. Reageert u niet op betaalherinneringen en pogingen om contact te krijgen? Dan zijn de vijf grote vaste lasten partners (huur, gas, water, licht en zorgverzekering) verplicht dit te melden aan ons. Dat gebeurt wanneer u een betalingsachterstand van meer dan 30 dagen heeft.

Wij moeten actie ondernemen als we zo'n signaal ontvangen. Hierbij werken we samen met LEV Helmond. Wij zoeken contact met u, bijvoorbeeld per telefoon, brief/e-mail of met een huisbezoek. Het doel van dit contact is om samen te bespreken of er hulp nodig is en welke hulp het beste past. Dit aanbod is altijd vrijwillig, gratis en vrijblijvend. Wij gaan graag met u in gesprek. We kijken naar de oorzaak van de betalingsachterstand en denken mee over een oplossing.

Uw Reactie
Uw Reactie