Hulp bij betaalachterstand (vroegsignalering)

Heeft u moeite om een rekening te betalen? Of heeft u al een betaalachterstand? Dan is het goed om te weten dat er hulp is. Samen met LEV Helmond ondersteunen we inwoners bij geldzorgen. Zo voorkomen we dat de situatie erger wordt.

Wat bedoelen we met betaalachterstand?

U heeft een betaalachterstand als u langer dan 30 dagen geen vaste lasten betaalt. Denk aan huur, gas, water, licht of zorgverzekering. Reageert u niet op herinneringen? Dan is uw verhuurder, energieleverancier of zorgverzekeraar verplicht dit te melden bij de gemeente. Dit signaal noemen we vroegsignalering. De gemeente moet actie ondernemen als we zo'n signaal ontvangen. Hierbij werken we samen met LEV Helmond

Wat kunt u verwachten bij een betaalachterstand?

Wij nemen contact met u op. Dat kan telefonisch, via e-mail of met een huisbezoek. In dat gesprek bespreken we of er hulp nodig is. U bepaalt zelf of u hulp wilt. Hulp is altijd gratis, vrijblijvend en zonder verplichtingen.

We kijken samen wat het beste bij uw situatie past. U kunt denken aan een eenmalig advies, maar ook een schuldhulpverlenings- en/of zorgtraject. Wilt u geen hulp? Geef dat gerust aan wanneer wij contact met u opnemen.

Veel mensen wachten te lang met het zoeken van hulp. Soms uit schaamte. In Nederland heeft 1 op de 5 huishoudens (kans op) problematische schulden. Geldzorgen kunnen leiden tot stress, gezondheidsklachten of problemen in het gezin. Door op tijd hulp te bieden, kunnen we grotere problemen samen voorkomen.

Er zijn landelijk afspraken gemaakt met de betrokken organisaties. Deze zijn in een overeenkomst opgenomen. Zowel de gemeente als de vaste lastenpartners moeten zich hier aan houden.

De vaste lasten partners geven betalingsachterstanden door in een beveiligde databank. Wij krijgen hier een melding van. Dat gebeurt op een veilige manier. Alleen noodzakelijke gegevens worden gedeeld. U wordt vervolgens door LEV Helmond of door ons benaderd. Alleen deze hulpverleners krijgen uw persoonsgegevens.

Dat mag. U beslist zelf of u meedoet.

  • Wilt u niet dat uw gegevens worden gedeeld? Geef dit dan aan bij uw zorgverzekeraar, verhuurder of energieleverancier.
  • Wilt u geen hulp van ons of van LEV Helmond? Geef dat aan zodra wij contact met u opnemen.

Lukt het niet om alle rekeningen op tijd te betalen? Dan kunt u zelf op verschillende manieren actie ondernemen. U kunt bijvoorbeeld:

  • Contact opnemen met de organisatie die u de rekening heeft gestuurd. Misschien kunt u een betalingsregeling afspreken.
  • Daarnaast kunt u voor ondersteuning contact opnemen met LEV Helmond via 0492-598989 of vroegsignalering@levgroep.nl.
  • U kunt ook terecht bij onze afdeling schulddienstverlening via 14 0492 (optie 2) of vroegsignalering@helmond.nl. Zij kunnen met u naar uw financiën kijken en helpen met betalingsregelingen, administratie, bezwaar en voorzieningen aanvragen.

In deze video ziet u hoe vroegsignalering werkt en wat wij voor u kunnen betekenen:

Uw Reactie
Uw Reactie