Privacyverklaring

De gemeente Helmond gaat zorgvuldig en veilig met uw gegevens om. In deze verklaring leest u wat we wél doen, wat we níet doen en wat dat in de praktijk betekent.

1. Publieke taken

De gemeente verwerkt uw gegevens alleen als dit nodig is voor een wettelijke taak of verplichting. Denk aan het verstrekken van een identiteitsbewijs, het verlenen van een vergunning of het uitvoeren van jeugdzorg. De wet bepaalt welke taken we hebben en welke gegevens we hiervoor mogen gebruiken. We gebruiken uw gegevens dus niet omdat dat handig of efficiënt is, maar alleen als het wettelijk nodig is.

Welke gegevens we van u gebruiken, hangt af van de dienst die u afneemt. Dit is allemaal vastgelegd in het register van verwerkingen. In dit register staat onder andere waar uw gegevens vandaan komen, waarom we ze gebruiken, welke gegevens we precies verwerken, wie ze ontvangt, hoe we ze beveiligen en hoe lang we ze bewaren. U kunt dit register opvragen via: spo@helmond.nl.

2. Boetes en handhaving

Onze buitengewone opsporingsambtenaren (BOA’s) mogen in bepaalde situaties persoonsgegevens verwerken. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij het uitschrijven van een parkeerboete of als u de leerplicht overtreedt. De gegevens die hiervoor gebruikt worden, vallen onder de categorie politiegegevens. Dat betekent dat er extra strenge regels gelden.

Een BOA mag alleen informatie gebruiken als dat wettelijk is toegestaan. Lees meer over de uitgangspunten met betrekking tot de Wet politiegegevens (Wpg) voor BOA's. De BOA mag uw gegevens niet zomaar delen, zelfs niet met een collega. In het aparte register van verwerkingen voor politiegegevens (Wpg) leest u precies welke gegevens de BOA’s gebruiken. Dit kunt u ook opvragen via spo@helmond.nl.

3. Sollicitaties

Als u bij ons solliciteert, gebruiken we alleen de informatie die nodig is om te beoordelen of u geschikt bent voor de functie. Dat zijn bijvoorbeeld uw naam, adres, e-mailadres, opleidingen, beschikbaarheid, motivatiebrief en cv. Als u een jobalert aanvraagt, bewaren we ook uw voorkeuren, zoals uw zoekcriteria.

We zoeken geen extra informatie over u op via internet of sociale media. Wordt u niet aangenomen? Dan verwijderen we uw gegevens. Tijdens het sollicitatiegesprek controleren we uw identiteit met een geldig identiteitsbewijs, maar we maken daar geen kopie van. Dat doen we pas als u wordt aangenomen. Ook deze verwerking is opgenomen in het register van verwerkingen.

4. Samenwerking met leveranciers en dienstverleners

Soms werken we samen met externe partijen die toegang hebben tot onze systemen. Denk aan aanbieders van bijvoorbeeld gehandicaptenvervoer of ICT-dienstverleners. In die gevallen kunnen zij ook uw persoonsgegevens zien. We zorgen ervoor dat zij uw gegevens alleen mogen gebruiken voor het afgesproken doel, en niet voor iets anders.

De gemeente blijft altijd eindverantwoordelijk voor hoe met uw gegevens wordt omgegaan. Met iedere partij sluiten we een overeenkomst waarin staat hoe de gegevens worden beschermd en gebruikt.

5. Onderzoek en analyses

Om onze diensten te verbeteren, gebruikt de gemeente gegevens voor onderzoek. Hierbij zorgen we ervoor dat de uitkomsten niet terug te leiden zijn naar individuele personen. We maken geen klantprofielen van inwoners en nemen geen besluiten op basis van geautomatiseerde analyses.

We gebruiken gegevens wel om groepen inwoners in beeld te brengen, bijvoorbeeld mensen die mogelijk extra hulp nodig hebben. We kunnen uitleggen hoe we tot zo’n conclusie zijn gekomen. We houden ons hierbij aan de “Gedragscode voor statistisch onderzoek 2023”. Ook als een externe partij het onderzoek uitvoert, blijven wij verantwoordelijk. Lees meer over de uitgangspunten met betrekking tot verwerking van persoonsgegevens van inwoners bij de uitvoering van statistisch onderzoek

6. Samenwerken met andere organisaties

We werken samen met organisaties zoals politie, hulpverleners of de Sociale Verzekeringsbank. In sommige gevallen delen we dan gegevens, maar alleen als dat volgens de privacywetgeving mag. Afspraken hierover leggen we schriftelijk vast. Als we samenwerken met zorginstellingen houden we ook rekening met het beroepsgeheim.

De gemeente verkoopt, verruilt of verhandelt nooit persoonsgegevens. Ook bij samenwerking geldt dat we zorgvuldig omgaan met uw gegevens.

7. Basisregistratie Personen (BRP)

In de Basisregistratie Personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. Denk aan uw geboortedatum, burgerservicenummer (BSN) en nationaliteit. Overheidsorganisaties gebruiken deze gegevens om hun wettelijke taken goed uit te voeren.

Ook maatschappelijke organisaties, zoals de LEV-groep, kunnen soms uw gegevens opvragen. Wilt u niet dat dit gebeurt? Dan kunt u een verstrekkingsbeperking aanvragen. We geven geen gegevens door aan andere inwoners of commerciële partijen. Alles hierover staat in de Verordening en Nadere Regels Gegevensverstrekking BRP van de gemeente Helmond.

8. Innovatie en nieuwe technologie

We gebruiken soms nieuwe technologie om onze stad slimmer te maken, bijvoorbeeld door sensoren voor straatverlichting. Daarbij gaan we zorgvuldig en veilig met gegevens om.

Deze innovaties zijn niet bedoeld om inwoners te volgen of persoonlijke gegevens te verzamelen. We zijn open over waar apparaten hangen en wat ze doen.

9. Onze website en cookies

Om onze website goed te laten werken en te verbeteren, gebruiken we analytische cookies. Hiermee meten we bijvoorbeeld hoeveel bezoekers we krijgen en welke pagina’s populair zijn. Deze gegevens worden anoniem verwerkt en zijn niet terug te leiden naar personen.

We plaatsen geen cookies die uw privacy aantasten. We richten ons niet op kinderen jonger dan 16 jaar, maar kunnen dat technisch niet altijd controleren. We raden ouders aan om toezicht te houden op het internetgebruik van hun kinderen. Alles hierover leest u in onze cookieverklaring.

10. Cameratoezicht

De gemeente gebruikt op sommige plekken camera’s, bijvoorbeeld in het centrum, bij gemeentelijke gebouwen of in handhavingszones. Ook gebruiken we kentekencamera’s om te controleren of voertuigen terecht een voetgangersgebied inrijden. BOA’s dragen bodycams voor hun eigen veiligheid.

We zetten camera’s alleen in als er geen lichtere manier is om de veiligheid te verbeteren. De beelden worden niet gebruikt om medewerkers te controleren. In het camerabeleid 2025–2030 leest u precies hoe we dit doen. Ook hierover vindt u informatie in ons verwerkingenregister.

Uw rechten

U heeft verschillende rechten als het gaat om uw persoonsgegevens:

  • Recht op inzage: u mag weten welke gegevens we van u gebruiken.
  • Recht op correctie: u mag onjuiste of onvolledige gegevens laten aanpassen.
  • Recht op verwijdering: in bepaalde gevallen kunt u ons vragen uw gegevens te verwijderen.
  • Recht op beperking: u kunt vragen om tijdelijk geen gebruik te maken van uw gegevens.

Wilt u gebruik maken van een van deze rechten? Dan kunt u online een verzoek indienen. U logt in met DigiD, zodat we zeker weten dat u bent wie u zegt dat u bent. Heeft u geen DigiD? Dan kunt u een afspraak maken aan de balie. Wij streven ernaar uw verzoek binnen één maand te behandelen.

Gegevens worden nooit gedeeld met anderen, tenzij u daarvoor schriftelijk toestemming geeft. Dit geldt ook voor familieleden, vertegenwoordigers of een mentor. Uit de machtiging moet dan ook blijken welke informatie mag worden verstrekt, aan wie de informatie mag worden verstrekt en met welk doel. Ook voor gemachtigden geldt er een identificatieplicht.

Beveiliging

We beschermen uw gegevens zo goed mogelijk. Alleen medewerkers die de gegevens nodig hebben, mogen erbij. Ze hebben hiervoor een geheimhoudingsverklaring getekend. Onze systemen zijn goed beveiligd en we voeren regelmatig controles uit.

Als er tóch iets misgaat, dan doen we er alles aan om de gevolgen te beperken. Bij een datalek melden we dit bij de Autoriteit Persoonsgegevens en – als nodig – ook bij u.

Heeft u zorgen over de beveiliging? Bel ons via 14 0492 of mail naar gemeente@helmond.nl.

Contactpersoon privacy (FG)

De gemeente Helmond heeft een Functionaris voor Gegevensbescherming (FG) aangesteld. Deze persoon houdt toezicht op de bescherming van uw persoonsgegevens. U kunt contact opnemen via FG@helmond.nl

Vragen of klachten

Heeft u vragen over hoe wij omgaan met uw gegevens? Of bent u het ergens niet mee eens? Neem dan contact met ons op.

Komt u er met ons niet uit? Dan kunt u ook een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Jaarlijkse rapportage

Elk jaar stuurt het college een rapportage naar de gemeenteraad over hoe we omgaan met privacy en informatiebeveiliging. Lees de rapportage over 2024.

Wijzigingen in de privacyverklaring

Deze privacyverklaring kan worden aangepast. Nieuwe versies gelden vanaf het moment dat ze op de website zijn geplaatst. Kijk daarom regelmatig of er iets veranderd is. De laatste wijziging was op: 15 september 2025

Uw Reactie
Uw Reactie