• Stad
  • Veelgestelde vragen veiligheid

Veelgestelde vragen veiligheid

De zelfrijdende minibus rijdt pas als aan alle veiligheidstesten is voldaan. Hiervoor wordt een uitgebreide procedure doorlopen. Dit betekent dat er altijd een kans is dat de proef vertraagt of zelfs stopt. Hier leest u de veelgestelde vragen die te maken hebben met veiligheid.

Bij de voorbereiding is alles gedaan om de test zo veilig mogelijk te maken. Zo:

  • Zijn er zorgvuldige veiligheidsprocedures met externe partijen zoals RDW en Politie;
  • Is er een speciaal opgeleide veiligheidssteward aan boord die altijd mee kijkt;
  • Wordt ook vanuit een control room de minibus gevolgd;
  • Stop de minibus op sommige locaties automatische waarbij steward GO geeft voor vertrek;
  • Worden op de route infrastructurele maatregelen uitgevoerd en tijdelijke verkeersregels ingesteld;
  • Informeren we overige weggebruikers goed;
  • Blijft de snelheid van de minibussen laag.

Voor de veiligheid zijn de volgende verkeersmaatregelen afgesproken:

  • Maximumsnelheid van 30 kilometer per uur voor alle verkeer op de route;
  • Aangepaste voorrangssituatie op kruispunten;
  • Het is niet toegestaan om op de route te parkeren dan wel stil te staan.

Klik hier voor de volledige verkeersmaatregelen van project Fabulos (PDF).

Bij deze proef staat veiligheid voorop. De steward kan altijd tussenkomen als dat nodig is. Het is ook belangrijk om iemand aan boord te hebben, bijvoorbeeld wanneer het voertuig stopt.

Ja, de steward is altijd de eerste die in geval van nood handelt. Nadat hij passagiers in veiligheid heeft gebracht, staat hij in nauw contact met het operatieteam, net als bij incidenten in het reguliere openbaar vervoer.

Dan wordt dit opgemerkt door het voertuig en komt het voertuig tot stilstand.

Niet meer dan regulier verkeer. De minibus stopt zelfs direct zodra iets binnen het gebied van de sensoren wordt ontdekt. Ook de steward kijkt altijd mee en reageert indien nodig.

Uw Reactie
Uw Reactie