Alcoholwetvergunning, para commercie

Bent u een vereniging of stichting zonder winstoogmerk en schenkt u bedrijfsmatig of tegen betaling alcoholische dranken als ondersteuning van uw activiteiten, bijvoorbeeld in een buurthuis of kantine? Dan heeft u een para-commerciële horecavergunning nodig op grond van de Alcoholwet.

We behandelen deze aanvraag ook als een aanvraag voor een exploitatievergunning. U hoeft hiervoor dus geen aparte aanvraag in te dienen.

Houd bij uw aanvraag rekening met het volgende:

  • Uw vereniging of stichting is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
  • Er zijn minimaal twee leidinggevenden.
  • Leidinggevenden moeten 21 jaar of ouder zijn.
  • Leidinggevenden mogen geen strafblad hebben.
  • Leidinggevenden moeten geregistreerd staan in het Register Sociale Hygiëne.
  • De vergunning is onbeperkt geldig totdat het horecabedrijf verandert van naam, rechtsvorm of eigenaar.

Komt er een nieuwe leidinggevende? Of vertrekt een leidinggevende? Dan meldt u dit bij ons via het aanvraagformulier verklaring leidinggevende. Elke leidinggevende moet zijn/haar eigen verklaring invullen en ondertekenen.

U leest meer over de regels en voorwaarden in de Alcoholwet. 

Aanpak

U vraagt de beperkte horecavergunning aan via de knop 'Online regelen'.

U stuurt ook de volgende bijlagen mee:

  • Leidinggevenden hoeven bestuursleden van de vereniging of stichting te zijn. Het invullen van het aanvraagformulier verklaring leidinggevende is verplicht.
  • Een recente bouwtekening van het pand waarvoor de vergunning wordt aangevraagd.
  • De originele huur- of koopovereenkomst waaruit blijkt dat de u de rechtmatige eigenaar of huurder bent van het pand waarvoor u de vergunning aanvraagt. U kunt ook een andere overeenkomst meesturen waaruit blijkt dat u gerechtigd bent om het pand voor horecadoeleinden te gebruiken.
  • Een afschrift van het Bestuursreglement verantwoorde alcoholverstrekking.
Online regelen

Formulieren

Kosten

Een aanvraag alcoholwetvergunning kost € 368,- (tarief 2024).

Termijn

Nadat de burgemeester uw aanvraag in behandeling neemt, ontvangt u binnen 6 weken een schriftelijk besluit. Tijdens de aanvraagprocedure wint de burgemeester advies in bij diverse instanties, zoals de politie (antecedentenonderzoek), de brandweer en de afdeling Transactionele Dienstverlening van de gemeente.

Uw Reactie
Uw Reactie