• Stad
  • Samenvatting van de presentatie Mobiliteitsonderzoek Berkendonk - 29 september 2025

Samenvatting van de presentatie Mobiliteitsonderzoek Berkendonk - 29 september 2025

De presentatie “Mobiliteitsonderzoek Berkendonk” geeft een overzicht van het verkeersonderzoek dat is uitgevoerd om de bereikbaarheid, verkeersafwikkeling en parkeercapaciteit van recreatiegebied Berkendonk in Helmond te beoordelen, vooral met het oog op toekomstige evenementen.

Bekijk de presentatie

Doel van het onderzoek

Het onderzoek geeft inzicht in de mobiliteit rondom Berkendonk als locatie voor evenementen tot maximaal 30.000 bezoekers. Er is gekeken naar:

  • verkeersstromen en bereikbaarheid;
  • parkeer- en fietsvoorzieningen;
  • risico’s en benodigde infrastructuur.

Berkendonk is nu een groengebied voor Rijpelberg, recreatiegebied voor Helmond en mogelijk een evenemententerrein voor de regio.

Randvoorwaarden

  • Geen extra parkeeroverlast in Rijpelberg.
  • Bereikbaar met auto, fiets, OV en shuttles.
  • Bestemmingen in het gebied moeten bereikbaar blijven.
  • Doorstroming op de N270 moet zoveel mogelijk behouden blijven.

Bezoekersgroepen

  1. Badgasten/recreanten
    • Vooral lokaal, komen verspreid over de dag.
    • Fiets en te voet populair, auto minder vaak.
  2. Evenementbezoekers
    • Lokale bezoekers: veel afzetten/ophalen.
    • Regionale/nationale bezoekers: veel auto’s, bussen en shuttles.
    • Piekmomenten bij aankomst en vertrek.
  3. Bewoners en bedrijven
    • Moeten altijd goed bereikbaar blijven.
    • Vragen om tijdige en actuele informatie.

Verkeersstromen (inschatting)

  • Tot 60% komt met de auto (2 personen per auto).
  • Tot 60% met de fiets.
  • Tot 20% met het openbaar vervoer.
  • Tot 10% met groepsvervoer (bussen, shuttles).

Ontsluitingsroutes

  • Er zijn verschillende toegangswegen onderzocht: Raktseweg / Ooftweg / Bruggenseweg / Ravensgat / Bakelseweg / N270 / N279.
  • Voor elke route is gekeken naar geschiktheid voor auto’s, vrachtverkeer en fietsers.
  • Fietsers en voetgangers hebben aparte paden of routes zonder gemotoriseerd verkeer.

Afhandeling klein evenement (<10.000 bezoekers)

  • Parkeren op locatie (ca. 3.000 plaatsen).
  • Fietsstalling voor ca. 3.000 fietsen.
  • Aanrijroutes via N270/Raktseweg.
  • Eventueel tunneltje Rijpelberg afsluiten.
  • OV via station + lopen of shuttle.
  • Kiss & Ride-zone aan westzijde N270.
  • Hulpdiensten via aparte toegang.

Afhandeling groot evenement (10.000–30.000 bezoekers)

  • Parkeren op en rond het terrein (tot 9.000 plekken).
  • Fietsstalling voor ca. 6.000 fietsen.
  • Shuttles vanaf stations Helmond Centraal, Brouwhuis en Deurne.
  • Duidelijke scheiding van voetgangers en autoverkeer.
  • Aparte route voor hulpdiensten en leveranciers.
  • Combinatie met strandbad is lastig door capaciteitsproblemen.

Benodigde extra infrastructuur

  • Verbreding Raktweg en Ooftweg.
  • Nieuwe haal- en brengzone.
  • Verbeterde aansluiting N270/Raktseweg.
  • Mogelijke by-pass bij het tuincentrum.

Risico’s

  • Onvoorziene omstandigheden zoals slecht weer.
  • Samenwerking nodig met andere partijen (voor parkeren en bereikbaarheid).
  • Veiligheid voor fietsers en voetgangers.
  • Vermijden van overlast in de omgeving.

Conclusies

  • Berkendonk is verkeerskundig geschikt als evenemententerrein, maar permanente voorzieningen zijn nodig.
  • Elk evenement vereist een specifiek verkeersplan.
  • Kleine evenementen kunnen op het terrein zelf; grote evenementen vereisen ook externe voorzieningen.
  • Samenwerking met externe partijen (vervoerders, veiligheidsdiensten, omwonenden) is essentieel.
  • Leren van ervaring en steeds verfijnen van verkeersplannen.
Uw Reactie
Uw Reactie