Hoe verloopt de aanvraagprocedure?

Wilt u snel uw aanvraag voor een reisdocument in het Huis voor de Stad regelen? Volg dan deze stappen:

1. Start uw aanvraag online

U kunt de aanvraag voor uw reisdocument eenvoudig online beginnen. Maak een afspraak en zorg dat u inlogt met uw DigiD. Dit kan ook als uw reisdocument kwijt of gestolen is. Klik hiervoor op de bovenstaande knop 'Aanvraag online voorbereiden'.

Let op: De persoon die inlogt met DigiD is de aanvrager. Wilt u een reisdocument aanvragen voor een minderjarig kind? Start de aanvraag dan met de DigiD van het kind.

2. Kom naar uw afspraak in het Huis voor de Stad

Na uw online aanvraag komt u op afspraak naar het Huis voor de Stad. Neem de volgende documenten mee:

  • Een recente kleurenpasfoto die voldoet aan de officiële eisen (niet ouder dan 6 maanden). Let op: een schoolfoto voldoet niet. Bekijk de pasfoto-eisen op de website van de Rijksoverheid.
  • Al uw huidige reisdocumenten, ook als deze verlopen zijn. Heeft u een dubbele nationaliteit? Neem dan ook uw buitenlandse reisdocument mee.

3. Afhandeling en bezorging

Heeft u gekozen voor kosteloze bezorging? Dan is de afspraak in het Huis voor de Stad het enige moment dat u hoeft langs te komen. Wilt u het document liever zelf ophalen? Dan kunt u na 5 werkdagen terecht in het Huis voor de Stad zonder afspraak.

Meer informatie over bezorgopties: Zie de pagina over de bezorgoptie

Geen online aanvraag doen?

Wilt u de aanvraag liever niet online starten? Een paspoort of identiteitskaart aanvragen kan uitsluitend op afspraak in het Huis voor de Stad. Maak digitaal of telefonisch een afspraak. Ook in dit geval kunt u kiezen voor kosteloze bezorging, of ervoor kiezen het document op te halen zonder afspraak. Vergeet bij het afhalen uw afhaalbewijs niet.

Belangrijk: Betaling bij aanvraag

U betaalt uw reisdocument bij de aanvraag. Wij verzoeken u vriendelijk om met PIN te betalen.

Uw Reactie
Uw Reactie