Als teammanager Burgerzaken zorg jij voor interactie met iedereen die woont, leeft en werkt in Helmond met de focus op persoonsinformatiemanagement (BRP en Burgerlijke Stand) en Identiteitsmanagement (reis- en rijdocumenten). Binnen onze dienstverlening staan begrippen als toegankelijk, bereikbaar, betrouwbaar en persoonlijk centraal.
Over het team
Je geeft leiding aan een divers team dat bestaat uit front- een backoffice medewerkers en een club BABS’en, een team met dienstverlening in hun DNA. In totaal ongeveer 30 medewerkers. Jij zet medewerkers in hun kracht én weet het team op een coachende manier telkens een stap verder te brengen. De wereld van Burgerzaken staat niet stil. Je komt terecht in een dynamische omgeving waar jouw team direct het verschil kan maken richting inwoners. Het team heeft ook te maken met een veranderende maatschappij en internationalisering, dit vraagt iets van het team. Jouw medewerkers zijn de stem, het gezicht, de oren en ogen van onze inwoners richting de organisatie en andersom. Samen zorgen jullie voor persoonsinformatie -en identiteitsmanagement en identiteitsmanagement. Daarnaast levert het team een belangrijke bijdrage aan de verkiezingen in de stad.
Het team zoekt een leider die helder communiceert en in verbinding staat met de medewerkers, die weet wat er speelt en die weet wat ze nodig hebben. Je geeft aandacht, duidelijkheid en kaders. Je ondersteunt op inhoud waar nodig. Je weet wanneer er beslissingen genomen moeten worden, juist ook wanneer er ge(de)ëscaleerd moet worden. Je vindt het belangrijk dat mensen mét elkaar praten en stuurt hier actief op.
Daarnaast kijk je van buiten naar binnen en ben je actief betrokken bij het nog meer inrichten van onze (digitale) dienstverlening in lijn met de behoeften van onze inwoners en afnemers. Ook heb je een actieve rol in landelijke samenwerkingsverbanden, netwerken en met externe partners. Uiteraard doe je dit in afstemming met de afdelingsmanager en ieder vanuit zijn eigen rol.
Je stuurt op de realisatie van de team- en afdelingsdoelen. Je stelt in overleg met collega’s prioriteiten en zorgt dat deze nagekomen worden. Voor je medewerkers ben jij de sparringpartner op proces en (complexe) inhoudelijke dossiers. Ook heb je, samen met de teammanager Klantcontact, de rol van adviseur van de afdelingsmanager en je levert een bijdrage aan de doorontwikkeling van de afdeling. Je maakt samen met de teammanager Klantcontact en de Afdelingsmanager Dienstverlening deel uit van het MT Dienstverlening. Gezamenlijk is het MT verantwoordelijk voor het realiseren van de afdelingsdoelen en de planning & control-cyclus.
Jouw verantwoordelijkheden:
We zijn op zoek naar een teammanager die kennis heeft van de inhoud en een sterk profiel heeft op ontwikkeling van medewerkers, een mensenmanager. Je hebt kennis van basisregistratie personen, burgerlijke stand, verhuizingen en emigratie, naturalisatie en nationaliteit en uitgifte van reis- en rijdocumenten en de actuele ontwikkelingen op deze gebieden. Daarnaast blijf je er voortdurend van bewust voor wie we ons werk doen: voor de inwoners, bedrijven en bezoekers van onze gemeente. Iemand die zegt wat nodig is, hard op de inhoud; zacht op de relatie. Het kost je geen enkele moeite om vanuit je ambitie en affiniteit met Helmond een visitekaartje voor onze stad te zijn!
Je bent iemand die proactief besluiten neemt en verantwoordelijkheid durft te dragen. Als inspirerend leider motiveer je anderen en geef je richting vanuit vertrouwen. Je communiceert empathisch, met oog voor de ander, en draagt zo bij aan effectieve samenwerking. Samenwerken gaat je natuurlijk af; je denkt in oplossingen en gezamenlijke doelen. Daarnaast beschik je over het vermogen om een duidelijke, toekomstgerichte visie te ontwikkelen en deze om te zetten in concrete acties. Je weet gericht te sturen op de afgesproken resultaten.
En verder beschik je over:
Werken bij de Gemeente Helmond betekent werken bij een organisatie die zich continu ontwikkelt en boordevol ambitie zit. We staan in Helmond voor belangrijke keuzes. We willen op volle kracht vooruit en we zijn een belangrijke partner in het realiseren van de schaalsprong in Brainport. Tegelijkertijd staan we voor grote uitdagingen. Dit vraagt om focus en koers maken en houden.
De groei van Helmond betekent ook iets voor de gemeentelijke organisatie. We hebben meer mensen nodig om deze ontwikkelingen te sturen en uit te voeren. We hebben recent een organisatieontwikkeling gehad en werken nu met een 3-laags sturingsmodel. Kleinere teams en ook meer teammanagers, de diversiteit in het management is groot. Voor hen, en dus ook voor jou, loopt er een Helmond Ontwikkel Traject (HOT): Op weg naar meer gezamenlijke stuurkracht! Dit traject is in maart gestart en kent een doorlooptijd van ongeveer 1,5 tot 2 jaar.
We werken met trots vanuit verbinding, vertrouwen en waardering. Een integrale benadering met vernieuwende en innovatieve ideeën. Laat het je vertellen door onze collega’s in het volgende filmpje.
Wil je ons verhaal nog eens rustig nalezen? Klik dan hier voor het Helmond (b)en ik verhaal.
Goed om te weten:
Start dan je sollicitatiereis door je CV en korte motivatie in te sturen via de ‘SOLLICITEREN’- knop. De eerste gesprekken zijn gepland op woensdagochtend 11 juni.
Wil je meer informatie over de procedure dan kun je contact opnemen met Nicole Maas, Recruiter bij gemeente Helmond, tel. 06-41791587. Krijg je de voicemail? Aarzel niet om een berichtje achter te laten!
Tot binnenkort!