Copy of Commissiestukken Programma onderhoud verhardingen 2002

Documentdatum 12-06-2002
Bestuursorgaan Commissie Ruimtelijk Fysiek
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

Behoort bij agenda nr. 'l@@

datum vergadering

Gemeente Helmond

Commissie-format

Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling.

Vastgesteld in B en W vergadering van : 4 juni 2002

Onderwerp: Programma onderhoud Verhardingen 2002

Inhoud:

Het Programma Onderhoud Verhardingen is een overzicht van de grootschalige onderhoudsmaatregelen

aan de verhardingen in de gemeente Heimond voor het jaar 2002.

Het programma valt binnen de reguliere budgetten van de begroting, inclusief het verruimde budget zoals is

vastgesteld bij de begrotingsbehandeling in oktober 2001.

Het budget is taakstellend, indien de kosten gunstiger c.q. ongunstiger uitkomen dan

de raming, wordt het programma hierop afgestemd.

Inzet in te huren personeel te voorzien ten behoeve van de producten van de vakgroep Wegen

Met dit verzoek mee te zenden stukken: B&W voorstel Programma Onderhoud Verhardingen 2002

inclusief rapportage Programma Onderhoud Verhardingen 2002

Vul hier in: Mogelijkheid A of B

A Het college van B en W verzoekt:

¿ voor te leggen aan de commissie MAAK HIER EEN KEUZE op

¿ doel: bespreking concept-raadsvoorsteilbesluit en, met advies van de commissie, behandeling in de

raad op

VOEG ALTIJD HET CONCEPT RAADSVOORSTEL 1 BESLUIT BIJ DIT FORMAT

B Het college van B en W verzoekt:

* voor te leggen aan de commissie RF op 1 1 juni 2002 doel: ter kennisname

* voor te leggen aan de commissie MAAK HIER EEN KEUZE op doel: MAAK HIER EEN KEUZE

* voor te leggen aan de commissie MAAK HIER EEN KEUZE op doel: MAAK HIER EEN KEUZE

comformatP0V2002.doc

Pagina 1 van 2

Ruimte bestemd voor (uitvoerige) toelichting op het voorstel door de primaire voorstellen

Bestuurlijke samenvatting

In het Programma Onderhoud Verhardingen 2002 (POV 2002) wordt een overzicht

aangeboden van de grootschalige onderhoudsmaatregelen aan de verhardingen in de

gemeente Heimond, welke gepland zijn voor het jaar 2002.

Het POV 2002 valt binnen de reguliere budgetten van de begroting, inclusief het verruimde

budget zoals is vastgesteld bij de begrofingsbehandeling in oktober 2001. Het budget is

taakstellend, indien de kosten gunstiger c.q. ongunstiger uitkomen dan de raming, wordt het

programma hierop afgestemd.

In het je kwartaal van 2003 zullen de projecten uit het POV 2002 worden geëvalueerd en zal

het voorstel worden gedaan voor het Programma Onderhoud Verhardingen 2003.

Toelichting

]n de bijlage 'Programma Onderhoud Verhardingen 2002' wordt het Programma Onderhoud

Verhardingen 2001 geëvalueerd en het Programma Onderhoud Verhardingen 2002

voorgelegd.

Om uitwisseling binnen het POV 2002 mogelijk te maken zijn reserveprojecten benoemd,

deze projecten zijn opgenomen om in uitvoering te nemen indien een of meerdere voor-

genomen projecten door onvoorziene omstandigheden geen doorgang kunnen vinden in het

planjaar 2002. Resterende projecten worden ingepast in het programma van het volgende

jaar.

Juridische gevolgen

De gemeente is verplicht ervoor te zorgen dat de openbare weg veilig is en in goede staat

verkeert. Hieronder valt ook de zorg voor de weguitrusting: openbare verlichting, verkeers-

borden, vluchtheuvels, drempels etc.

De gemeente is op basis van het Nieuw Burgerlijk Wetboek aansprakelijk voor schade die

weggebruikers oplopen door onveilige situaties. De gemeente is bijgevolg risicoaansprakelijk

indien de weg niet voldoet aan de eisen die men daaraan in de gegeven omstandigheden mag

stellen, waardoor deze weg gevaar voor personen of zaken oplevert.

Communicatie

Via publicatie in dag- en weekbladen en informatieborden ter plaatse, zullen de belang-

hebbenden geïnformeerd worden over de start van de werkzaamheden, de uitvoeringsduur en

de noodzakelijke omleidingen.

Voor omvangrijkere projecten waar ingrijpende veranderingen plaatsvinden worden informatie-

avonden gehouden, of schriftelijk informatie gegeven, zodat de bewoners hun op- en

aanmerkingen kunnen geven.

Relevante informatie en mogelijke aanpassingen of wijzigingen zullen worden teruggekoppeld

naar het college c.q. de commissie RF.

Vervolgtraject besluitvorming

In hoofdlijnen zijn de volgende stappen uitgezet:

¿ 04-06-2002; voorliggend plan in B & W

e 11-06-2002; ter kennisname in commissie RF.

Bijlage: A - Programma Onderhoud Verhardingen 2002.

POV 2002 B&Wadviesvieuw

Pagina 3 van 4

Ruimte bestemd voor eventueel (uitvoeriger) tekst voor wat betreft BOCI POII FBZ-consequenties door de

primaire voorstellen.

Toelichting personele gevolgen

Binnen de organisatie van de afdeling beheer, in dit geval de vakgroep Wegen, blijken enkele

vacatures binnen de vastgestelde normering feitelijk niet invulbaar. Om producten te kunnen

leveren wordt daarom momenteel noodgedwongen personeel ingehu urd bij een extern

ingenieursbureau.

Binnen de opstelling van het POV 2002 is voorzien in de meerkosten van deze inhuur over het

eerste half jaar 2002. Voor het tweede half jaar 2002 is nog niet voorzien in structurele

personele invulling.

Om de meerkosten van inhuur van personeel over het tweede half jaar 2002 niet weer ten

laste te brengen van de voorgenomen projecten uit het POV 2002, zullen deze ten laste van

de post algemene middelen moeten worden gebracht. Zie verder paragraaf financiële

gevolgen.

Toelichting financiële gevolgen

Conform de besluitvorming van de Raad in oktober 2001 inzake de productenbegroting 2002

is voor het Programma Onderhoud Verhardingen 2002 beschikbaar:

Totaal groot onderhoud asfalt E 985.429,00 2.171.600,00)

Aandeel structurele budgetverruiming 297.281,00 655.121,00)

Aandeel bijdrage asfalt aan POV 2001 E - 100.000,00 - 220.371,00)

Aandeel bijdrage areaal verharding

Binnenstad-Oost E - 295.000,00 (f - 650.095.00)

Totaal budget asfaitverhardingen £ 887.710,00 1.956.255,00)

Totaal groot onderhoud elementen E 562.551,00 1.239.700,00)

Aandeel structurele budgetverruiming E 3.500,00 7.712,00)

Aandeel bijdrage elementen aan POV 2001 E - 32.000,00 70.519,00)

Totaal budget elementenverhardingen £ 534.051,00 1.176.894,00)

Voor 2002 is een totale budgetverruiming beschikbaar van E 1. 1 34.450,54 (fl 2.500.000,00).

Deze structurele budgetverruiming wordt jaarlijks verhoogd.met E 226.890,11 (fl 500.000,00)

tot een totale budgetverruiming van E 2.268.901,00 (fl 5.000.000,00) is bereikt in 2007.

Ten aanzien van de personele inhuur:

De meerkosten van inhuur personeel over het tweede halfjaar 2002 bedragen E 1 1 5.000,-.

Het betreffen twee personen gedurende 1700 uur.

Voorgesteld wordt deze kosten ten laste te brengen van de post algemene middelen, zolang

niet is voor zien in de structurele personele invulling.

Indien de algemene middelen dit niet toelaten wordt noodgedwongen voorgesteld de projecten

Dijksestraat, nr. 9 uit asfaitverhardingen en de Calsstraat, nr. 13 uit elementenverhardingen,

door te schuiven naar 2003 en de daarmee vrijkomende bedragen aan te wenden voor de

genoemde kosten.

Ruimte bestemd voor nader advies van en door mede-adviserende afdelingen BOCIPOI/FBZ,

POV 2002 B&Wadviesvieuw

Pagina 4 van 4

emeente Helmond

DIENST STADSBEHEER

Programma

Onderhoud

Verhard'ingen

Heimond, april 2002

afdeling Beheer

Openbare Ruimte

Groep Wegen

POV 2002

PROGRAMMA ONDERHOUD VERHARDINGEN 2002

Inhoud

Hoofdstuk 1 lnleidinq blz. 5

1.1 Algemeen

1.2 Meerjaren Ontwikkelings Programma

1.3 Integratie disciplines Openbare Ruimte

Hoofdstuk 2 Bud-gettair kader blz. 6

2.1 Budge

2.1.1 Totaal budget onderhoud verhardingen

2.1.2 Toelichting budgetverruiming

2.2 Areaaluitbreidingsmethodiek

2.3 Voorbereiding, aanbesteding en toezicht

Hoofdstuk 3 Overzicht werken

3.1 Asfaitverhardingen blz. 8

3.1.1 Recapitulatie asfaitverhardingen 2001

3.1.2 Overzichtslijst 2002 + toelichting

3.1.3 Overzicht locaties asfaitverhardingen 2002

3.2 Elementenverhardingen blz. 13

3.2.1 Recapitulatie elementenverharding 2001

3.2.2 Overzichtslijst 2002 + toelichting

3.2.3 Overzicht locaties elementenverharding 2002

Hoofdstuk 4 Werkwinze en instrumentarium blz. 18

4.1 Gegevensbestand

4.2 Wegbeheersysteem

4.3 Levensduur

4.4 Inspectie

4.5 Relatie klein-onderhoudsbestek

Hoofdstuk 5 Beleidskader blz. 22

5.1 Inhoudelijke uitgangspunten

5.1.1 Verkeersveiligheid en aansprakelijkheid

5.1.2 Gebiedsrelatie

5.1.3 Functie van de weg

5.1.4 Klachten- en verzoekenrelatie

5.1.5 Klein onderhoud

2

POV 2002

5.2 Procedurele uitgangspunten blz. 24

5.2.1 Geen kapitaalvernietiging

5.2.2 Afstemming andere activiteiten

5.2.3 Aanbestedingsbeleid

5.3 Relatie met andere plannen blz. 25

5.3.1 Brandevoort / Groot Schooten

5.3.2 Binnenstad Oost

5.3.3 Grootschalige werken

5.3.4 City-plannen

5.4 Toekomstige kaders blz. 26

Hoofdstuk 6 Communicatie blz. 27

6.1 Interne communicatie

6.1.1 Dienst Stadsontwikkeling

6.1.2 Bestuursdienst

6.1.3 lngenieursbureau Heimond

6.2 Externe communicatie blz. 27

6.2.1 'Nutsbedrijven c.a.

6.2.2 Woningbouwverenigingen

6.2.3 Grote projecten projectontwikkelaars

6.2.4 Klankbordgroepen

6.3 Bevolkingscommunicatie blz. 28

6.3.1 Algemene publicatie

6.3.2 Voorlichtingsbijeenkomst

Hoofdstuk 7 Uitvoeringsterrnion blz. 29

7.1 Algemeen

7.2 Bereikbaarheid omgeving

7.3 Spreiding werken

3

POV 2002

*k

"Boscotondo',

hoogwaardige bestratingsmaterialen

4

POV 2002

Hoofdstuk 1 INLEIDING

1.1 Algemeen

]n het Programma Onderhoud Verhardingen (POV) wordt een overzicht aangeboden

van de grootschalige onderhoudsmaatregelen aan de verhardingen in de gemeente

Heimond, welke gepland zijn voor het jaar 2002. Het is daarmee een open planproces

dat toegankelijk en controleerbaar is, zoals is bedoeld in de dienstvisie van de dienst

Stadsbeheer.

1.2 Meeroaren Ontwikkelings Prograrnma

In het kader van het Grote Steden Beleid heeft een analyse van de bestaande situatie

geleid tot een overzicht van programma's om kansen te benutten in het kader van de

aanpak van problemen. Deze aanpak dient een resultaat op te leveren over 4 á 5

jaar, passend in de kernstadvisie van 2010. Dit beleidskader is het Meerjaren

Ontwikkelings Programma (MOP).

Waar mogelijk zal een koppeling gemaakt worden tussen het MOP en het

onderhoudsprogramma om de onderhoudsmiddelen zo doelmatig mogelijk in te

zetten. In een aantal gevallen kan dit inhouden dat bewust wordt gezocht naar

koppelingen van werk. In de paragrafen 5.2 en 5.3 wordt hierop teruggekomen.

1.3 Integratie disciplines Openbare Ruimte

Met het POV wordt gestreefd naar integratie ten aanzien van de disciplines:

Waterbeheer, betreffende het operationeel programma rioleringen en

het onderhouden aan kunstwerken en voorzieningen,

Groenvoorziening, betreffende reconstructie programma's,

Verkeer, betreffende te nemen verkeersmaatregelen.

5

POV 2002

Hoofdstuk 2 Budgettair kader

2.1 Budget

2.1.1 Totaal beschikbaar budget onderhoud wegen

Conform de besluitvorming van de Raad in oktober 2001 inzake de producten-

begroting 2002 is totaal aan budgetverruiming beschikbaar:

6425012 Areaaluitbreiding 2002, pers.comp. E 118.482,00 261.100,00)

6425211 Verkeersregelinstallatie algemeen E 174.705,00 385.000,00)

6425220 Kleinschalige maatregelen, verkeer £ 33.489,00 73.800,00)

6720810 Onderhoud straten algemeen £ 315.150,00 694.500,00)

6720813 Onderhoud straten alg. impuls 2001 E 208.104,00 458.600,00)

6720813 Onderh. straten alg. impuls formatie 2001 £ 30.176,00 66.500,00)

6720814 Onderhoud straten alg. impuls 2002 E 204.110,00 449.800,00)

6720814 Onderh. straten alg. impuls formatie 2002£ 29.496,00 65.000,00)

6720820 Kleinschalige maatregelen, wegen E 14.340,00 31.600,00)

6723040 Onderhoudsbestek landwegen E 6.398,00 (f 14.100,00)

Totaal budgetverruiming £1.134.450,00 (fl 2.500.000,00)

Conform de besluitvorming van de Raad in oktober 2001 inzake de producten-

begroting 2002 is totaal voor het onderhoud wegen beschikbaar:

6727013 Asfaiteringsprog. 2001 nog aan te geven E 839.085,00 1.849.100,00)

6727014 Maatregelen klein onderhoud £ 97.608,00 215.100,00)

6727015 Areaaluitbreiding 2002 derden £ 11.118,00 24.500,00)

6727016 Voorbereiden en toezicht derden £ 37.618,00 (f 82.900,00)

Totaal groot onderhoud asfalt £ 985.429,00 2.171.600,00)

672501 1 Herstratingsprogr. 2001 nog aan te geven E 555.336,00 1.223.800,00)

6725013 Areaaluitbreiding 2002 derden £ 7.215,00 (f 15.900,00)

Totaal groot onderhoud elementen £ 562.551,00 (fl 1.239.700,00)

Het budget is taakstellend, het programma valt binnen het beschikbare budget, indien

de kosten gunstiger c.q. ongunstiger uitkomen dan de raming, wordt het programma

hierop afgestemd.

2.1.2 Toedeling totale budgetverruiming

Voor 2002 is een totale budgetverruiming beschikbaar van E 1.134.450,00

(fl 2.500.000,00). Deze structurele budgetverruiming wordt jaarlijks verhoogd met

E 226.890,00 (fl 500.000,00) tot een totale budgetverruiming van £ 2.268.901,00

(fl 5.000.000,00) is bereikt in 2007.

Gezien het uitgezette financiële beleid is naar verwachting in 2007 een evenwicht

ontstaan in de dagelijkse exploitatie, echter exclusief vervangingsinvesteringen en

onder de aanname dat jaarlijks rekening wordt gehouden met de indexeringen en de

areaaluitbreidingen.

6

POV 2002

De totale budgetverruiming voor 2002 van £ 1.134.450,00 (fl 2.500.000,00) is als

volgt onderverdeeld:

Kleinschalige maatregelen, wegen £ 14.340,00 31.600,00)

Kleinschalige maatregelen, verkeer £ 33.489,00 73.800,00)

Onderhoud straten alg. impuls formatie 2001 E 30.176,00 66.500,00)

Onderhoud straten alg. impuls formatie 2002 E 29.496,00 65.000,00)

Totale budgetverruiming algemeen £ 107.501,00 236.900,00)

Verkeersregelinstallatie;

storingen, vervanging / aankopen

Totale budgetverruiming verkeer £ 272.268,00 600.000,00)

Groot onderhoud asfalt £ 297.281,00 655.121,00)

Groot onderhoud elementen E 3.500,00 7.713,00)

Asfalt onderzoek £ 25.000,00 55.093,00)

Onderzoek programma onderhoud wegen en

openbare verlichting alsmede inspectie E 153.900,00 339.152,00)

Wegen Informatiesysteem 2e fase (gedeeltelijk) E 175.000,00 385.650,00)

Onderhoud wegmarkeringen E 60.000,00 132.223,00)

Openbare verlichting onderhoud E 20.000,00 44.074,00)

Verkeersborden; vervanging / aankopen £ 20.000,00 (f 44.074,00)

Totaal budgetverruiming verhardingen £ 754.681,00 1.663.100,00)

2.2 Areaaluitbreidingsmethodiek

De huidige methode ter vaststelling van aanvullende budgetten wordt vooralsnog

gecontinueerd; het budget wordt afgeleid van de stijging van het aantal woningen.

De normontwikkeling van kentallen ten behoeve van een vervangende methode van

budgetstelling zal worden voortgezet gericht op het behoud van de ontwerpfilosofie

en kwaliteit.

2.3 Voorbereiding, aanbesteding en toezicht

In de budgetten voor de realisering zijn naast het BTW-tarief, tevens de uitgaven ten

behoeve van de voorbereiding, aanbesteding en toezicht opgenomen.

Het POV 2002 leidt derhalve niet tot aanvullende personele claims ten laste van, de

budgetten van de gewone dienst c.q. de budgetten voor kwaliteitsimpuis en personele

knelpunten.

7

POV 2002

Hoofdstuk 3 Overzicht werken

3.1 Asfaitverhardincien

3.1.1 Recapitulatie Asfaitverhardingen

A Het doorgeschoven project Burg. Krollaan uit het groot onderhoud POV 1999,

gedeeltelijk vervangen asfalt in combinatie met rioolvervanging, is in 2001 uitgevoerd.

B Van de doorgeschoven projecten uit het groot onderhoud POV 2000 zijn de volgende

projecten in 2001 uitgevoerd:

- Pres. Rooseveitlaan reconstructie rijbaan

- AarieRixtelseweg /

J. van Brabantlaan renovatie kruising

- Burg. Van Houtiaan renovatie rijbaan

- Bloem- en Paardenvelden renovatie rijbanen

- Ribbel- en spoorvorming kruispunten Julianalaan / Kanaaldijk

Het project Engelseweg (reconstructie rijbaan) zal in het voorjaar 2002 in uitvoering

worden genomen.

Het project Mathijssenstraat reconstructie rijbaan komt te vervallen, het gewijzigde

project is opgenomen in het POV 2002. Vanwege de slechte huidige verhardings-

opbouw en kwaliteit is het noodzakelijk geworden een grotere totale aanpak te

realiseren.

c Van de projecten uit het klein onderhoud uit POV 2001 is alles uitgevoerd, met

uitzondering van de oppervlaktebehandelingen (slijtlagen) van de fietsdoorsteken

Rembrandtiaan, Rijnlaan, Maaslaan en wijkpark Eeuwsels. De oppervlaktebehan-

delingen zullen in het tweede kwartaal 2002 in uitvoering worden genomen.

D Van de projecten uit het groot onderhoud POV 2001 is uitgevoerd:

- Bachiaan renovatie deklaag

- Eikendreef renovatie dek-/tussenlaag

- Jan Steenlaan renovatie dek-/tussenlaag

- Vossenbeemd renovatie dek-/tussenlaag

- Barrierlaan renovatie dek-/tussenlaag, trottoir herstraten

- Fazantstraat renovatie dek-/tussenlaag, trottoir herstraten

- Rijpelbergseweg renovatie deklaag

- Tjerk Hiddestraat renovatie deklaag

- Van Kinsbergenstraat renovatie deklaag

- Ribbelvorming kruispunten: Engelseweg / Verlengde Stationweg

Zuideinde / Molenstraat

Het project Lieshoutseweg, plaatselijke reparaties, renovatie dek-/tussenlaag en 60

km/h drempels wordt in 2002 in uitvoering genomen.

Het project Nachtegaallaan (reconstructie rijbaan) wordt gecombineerd met de aanleg

van een rotonde, hierdoor is het project doorgeschoven naar 2002. Het tijdstip is

afhankelijk van de te volgen subsidie procedure.

8

POV 2002

Het project Walvisstraat renovatie dek-/tussenlaag en aanleg verkeersplateau wordt

doorgeschoven. Het project zal worden gecombineerd met de renovatie van de

asfaitverharding van de Heeklaan en/of de herinrichting van het winkelcentrum.

E Een deel van de onderzoeks- en herstelkosten van de reparatie aan de voegen van

de Henri Dunanttunnel totaal £ 35.000,00 zijn ten laste gebracht van het POV 2001.

F De totale uitvoering van de projecten groot onderhoud asfalt (incl. H. Dunanttunnel)

hebben geleid tot een extra financiële behoefte van 1 00.000,00 welke ten laste van

het POV 2002 gebracht zal worden.

3.1.2 Overzichtslijst 2002 + toelichting

Totaal groot onderhoud asfalt £ 985.429,00 2.171.600,00)

Aandeel structurele budgetverruiming E 297.281,00 655.121,00)

Aandeel bijdrage asfalt aan POV 2001 E 100.000,00 - 220.371,00)

Aandeel bijdrage areaal verharding

Binnenstad-Oost E 295.000,00 (f - 650.095,00)

Totaal budget asfaitverhardingen £ 887.710,00 1.956.255,00)

In de overzïchtslijst is opgenomen voor:

Groot onderhoud asfalt E 710.000,00 1.564.634,00)

Klein onderhoud asfalt E 140.710,00 310.084,00)

Tijdelijk herstellen asfalt E 37.000,00 (f 81.537,00)

Totaal budget asfaitverhardingen £ 887.710,00 1.956.255,00)

Asfaltreparatie als gevolg van lekkages in Henri Dunanttunnel

9

POV 2002

3.1.3 Overzicht locaties asfaitverhardingen 2002

Projecten groot onderhoud asfaitverhardingen:

1 Mathijssenstraat reconstructie rijbaan £ 60.000,00

2 Boerhaavelaan reconstructie rijbaan £ 250.000,00

3 lcarusstraat renovatie deklaag £ 15.000,00

4 Aposteldreef aanbrengen asfait(pad) £ 16.500,00

5 Lorentzstraat renovatie dek-/tussenlaag £ 13.000,00

6 Kanaaldijk ZW renovatie dek-/tussenlaag E 45.000,00

7 Bakelsedijk renovatie dek-/tussenlaag £ 40.000,00

8 Willem Beringstraat vervangen door klinkers E 38.500,00

9 Dijksestraat renovatie deklaag £ 89.000,00

1 0 Eenselaarseweg aanbr. uitvul-/profileerlaag £ 22.000,00

1 1 aEenselaar (je fase) aanbr. uitvul-/profileerlaag E 121.000,00

£ 710.000,00

Reserve projecten groot onderhoud asfaitverhardingen:

1 1 bEenselaar (2 e fase) aanbr. uitvul-/profileerlaag E 60.000,00

12 Trompstraat renovatie dek-/tussenlaag £ 143.000,00

13 Heeklaan renovatie dek-/tussenlaag E 298.000,00

14 Oostende renovatie dek-/tussenlaag £ 279.000,00

15 Bernoullistraat renovatie deklaag, herstraten £ 17.500,00

16 Snelliusstraat renovatie deklaag, herstraten £ 17.500,00

17 Buys Ballotstraat renovatie deklaag, herstraten £ 25.000,00

18 Kamerlingh Onnestraat renovatie deklaag, herstraten £ 25.000,00

£ 865.000,00

Projecten klein onderhoud asfaitverhardingen, totaal £ 140.71 0,00

A Oostdijk

B Sportpark de Beemd

C Vossenbeemd

D Warandelaan

E Prins Hendriklaan

F Europaweg (paralleiweg noord)

G Horst - Grote overbrug (verbindingsfietspad)

H Kanaaldijk NW (kruispunt Julianalaan)

1 Walvisstraat

Projecten herstellen asfaitverhardingen, totaal £ 37.000,00

i Herstellen verharding Henri Dunanttunnel

Herstellen verharding doorgeschoven projecten

10

4@

AARLE

W.le MMICHTSTFKENING MKRNMDSLOCATI

RIXTEL AWALT~AMIHG

3

5 rd 0

<

u

Sin

jgti h..t@.

p ut

Al, "h..fl

V ELMON s

1

N

@j

h f

Hooneind

LILJE

"JLI

OLJ

Hout

h

uwhui

pd.@k Z.O.

VERKLARING

o@ Groot onderhoud Asfaitverhardingen

CM== Klein onderhoud Asfaitverhardingen

POV 2002

3.2 Elementenverhardingen

3.2.1 Recapitulatie elementenverhardingen 2001

A Van de projecten uit het groot onderhoud POV 2001 is uitgevoerd:

- Piet Soerplantsoen herstraten

- Mozartiaan herstraten

Warandelaan herstraten

Jan van Brabantlaan herstraten

Europaweg - parralleiweg herstraten

Lorentzstraat herstraten

Schutterslaan herstraten

De Zeilen herstraten en aanleg trottoir

Gasthuisstraat herstraten

Kasteel Traverse herstraten

Heimondselaan herstraten

Rijnlaan herstraten

Leeuwerikstraat herstraten

Scholstraat herstraten

De volgende projecten uit het groot onderhoud POV 2001 zullen in 2002 in uitvoering

worden genomen:

- Schelvisstraat herstraten

- Brasemlaan herstraten

- Buys Ballotstraat asfalt vervangen door klinkers

- Kloosterweide herstraten

- Thorbeckestraat herstraten

- 1 e Bosweg herstraten

- Geeneind herstraten

- Mgr. Swinkelstraat herstraten

- Weg door de Rijpel herstraten

- Veluwehof herstraten

- Gooisehof herstraten

- Twentehof herstraten

- Twijnsterhof herstraten

- Diezeplantsoen herstraten

Het project Cortenbachstraat (herstraten incl. aanleg verkeersplateau) wordt in 2002

in uitvoering genomen in combinatie met vervangen riolering.

1 3

POV 2002

3.2.2 Overzichtslijst 2002 + toelichting

Totaal groot onderhoud elementen £ 562.551,00 1.239.700,00)

Aandeel structurele budgetverruiming £ 3.500,00 7.712,00)

Aandeel bijdrage elementen aan POV 2001 E - 32.000,00 (f - 70.519,00)

Totaal budget elementenverhardingen £ 534.051,00 1.176.894,00)

3.2.3 Overzicht locaties elementenverhardingen 2002

Projecten groot onderhoud elementenverhardingen:

1 Meester Strikstraat herstraten E 63.500,00

2 Mathijs Vermeulenstraat herstraten £ 10.500,00

3 Kotterlaan herstraten E 11.000,00

4 Maanvisstraat herstraten £ 14.000,00

5 lnktvisstraat herstraten £ 6.000,00

6 Mierloseweg herstraten E 97.000,00

7 President Rooseveitlaan herstraten £ 81.000,00

8 Hortsedijk herstraten E 38.000,00

9 Uranuslaan herstraten £ 14.000,00

1 0 Nieuwveid herstraten £ 11.500,00

1 1 Melis Stokelaan herstraten £ 13.500,00

1 2 Mondriaanplantsoen tegels vervangen E 24.000,00

13 Calsstraat herstraten E 25.000,00

14 Aarie-Rixtelseweg herstraten E 66.000,00

1 5 Warandelaan tegels vervangen £ 54.000,00

1 6 Pastoor Verhoeckxstraat herstraten £ 5.000,00

£ 534.000,00

Reserve projecten elementenverhardingen:

1 7 Ruwe putten aanbrengen bermtegels £ 37.000,00

18 Molenstraat herstraten E 30.500,00

19 President Rooseveitlaan tegels vervangen £ 80.000,00

20 Prins Hendriklaan herstraten £ 9.500,00

21 Vossenbeemd herstraten E 188.000,00

22 Makreelstraat herstraten £ 49.000,00

23 Kuikduinstraat herstraten E 6.000,00

24 Burgemeester Krollaan tegels vervangen E 31.000,00

£ 431.000,00

14

OVERZICHTSMENINO OMRHOWSLOCATIES

R KT

EL ELEMENTEN~ARDING

id. J

p

U-

0,

I.d 1

i3

S t i p h o i t

Li

ELMOND

ijpé

H. id.11

)c..

Hoogeind

In al

Hout

22.

or

Br

V. g.

t.p.k.Ik

G. k.. eh.

O.E3.

.,ipd..k

VERKLARING

q 9 EEE@ Groot onderhoud Elementenverharding

POV 2002

Hoofdstuk 4 Werkwijze en instrumentarium

4.1 Gegevensbestand

Het verhard oppervlak van de gemeente Heimond bestaat uit:

asfaitverharding 1.921.000 M2

elementenverharding 2.888.000 M2

Deze gegevens zijn afkomstig van de Grootschalige-Basis-Kaart-Heimond (GBKH).

4.2 Wegbeheersysteem

Om het wegennet op rationele wijze te kunnen beheren is het ontwikkelen van een

meerjarenplanning van groot belang. Het wegbeheersysteem zal, met de in te voeren

inventarisaties en inspecties, hiertoe uitgebreid worden tot het gehele grondgebied

van de gemeente Heimond.

Het wegbeheersysteem is nu operationeel voor het deel van de stad, omsloten door

de lijn Eenselaar / Hortsedijk / Hoofdstraat / Heeklaan / Engelseweg / Traverse /

nieuwe kanaal / Heimond noord; dit is de je fase (zie overzichtskaartje). De 2e fase,

het overige gedeelte van Heimond na de 1 efase, zal in 2002 ontwikkeld worden.

In een te genereren meerjarenplanning c.q. -raming worden twee modellen

uitgewerkt. In het ondergrensmodel wordt de onderhoudsmaatregel per wegvak zo

vroeg mogelijk ingezet, in het bovengrensmodel wordt deze zo laat mogelijk ingezet.

In beide modellen wordt de relatie gelegd tot de restievensduur. De technische norm

is maatgevend voor het uit te voeren onderhoud. In de modellen wordt het

onderhoudsniveau aangegeven dat bereikt wordt na het uitvoeren van de beoogde

maatregel.

Om vast te stellen welke onderhoudsmaatregel nodig is wordt een gedetailleerde

inspectie uitgevoerd, en worden nadere onderzoeken verricht zoals bv. boorkernen

en deflectiemetingen. Zo wordt een goed inzicht verkregen in de constructieopbouw

van de verharding en de draagkracht van de ondergrond.

In de meerjarenplanning c.q. -raming worden de gewenste budgetten weergegeven

over een periode van 5 jaar. Van belang is dat tijdig onderhoud wordt gepleegd, zo

wordt voorkomen dat toekomstige zwaardere maatregelen kostenverhogend gaan

werken. Met alle verkregen gegevens is het mogelijk te bepalen op welk moment en

waar onderhoud moet worden uitgevoerd, en hoe hoog de kosten hiervan zullen zijn.

Wanneer het wegbeheersysteem volledig operationeel is zal voor de gehele

gemeente aangegeven kunnen worden wat de budgetten zijn voor het gewenste

onderhoud over een periode van 5 jaren, of voor 1 0 jaren indien dat wenselijk is. Aan

de hand van de meerjarenplanning c.q. -raming kan dan aangegeven worden of met

het budget uit de begroting dat is aangevuld met de jaarlijkse budgetverruiming van

E 226.890,1 0 het beoogde evenwicht in het onderhoud bereikt is in 2007.

1 8

POV 2002

b@

@ 5

0

Oude tegels vervangen door nieuwe tegels

17

Gemeente He@mond 2e fase Wegen informatie Systeem

DIENST STADSBEHEER

Afdeling Openbare Ruimte bureau wegen Brandevoorl woonwijk @n ontwikkeling

Fase 2 Wegen informatie Systeem

Geleker.d KG .. ldd,@4-03-2002 ISchaal JSQN

----- i dd - 1 Format

POV 2002

4.3 Levensduur

In het gegevensbestand van het wegbeheersysteem wordt het jaar van aanleg c.q.

de laatste onderhoudsmaatregelen van de wegen opgenomen met de daarbij

behorende oppervlakte. De levensduur na de te nemen maatregel met betrekking tot

het schadebeeld is afhankelijk van het gebruik, de verkeersbelasting, de ondergrond

en weersinvloeden.

Naar gelang de functie van de weg en de constructie bedraagt de levensduur 15-20

jaar. Bij herstel van asfaitwegen kunnen meerdere technieken toegepast worden,

afhankelijk van het schadebeeld.

De verwachte levensduur na uitvoering van een bepaalde maatregel wordt met een

zekere bandbreedte door het systeem aangegeven.

Graafwerkzaamheden vanwege kabel- en leidingwerkzaamheden verkorten met

name de levensduur van trottoirtegelbestrating (degeneratie).

Na herstrating gaat een wegvak nogmaals een eigen levensduur mee, daarna is

veelal volledige vervanging noodzakelijk.

4.4 Inspectie

Door inspecties worden schadebeelden vastgesteld van het gemeentelijk

wegoppervlak. Globale visuele inspecties op basis van de CROW-systematiek zijn

uitgevoerd ten aanzien van elementenverharding en asfaitverharding. (CROW staat

voor: Stichting Centrum voor Regelgeving en Onderhoud in de Wegenbouw.)

De algehele onderhoudstoestand voor elementenverharding wordt cijfermatig

weergegeven, het betreft o.a. de schadebeelden: vlakheid, samenhang,

kantopsluiting en afwatering. Voor asfaitverhardingen gelden deze criteria ook met

toevoeging van textuur en randschade.

Aan de hand van deze gegevens wordt per geïnspecteerd wegvak de meest

geëigende onderhoudsmaatregel aangegeven bij de geconstateerde schade.

De inspecties van het wegbeheersysteem je fase (zie overzichtskaartje), geven voor

de asfaitverhardingen een hoog percentage 'matig' voor de schadegroep textuur en

samenhang aan, en voor de elementenverhardingen een hoog percentage 'matig'

voor de schadegroep vlakheid, hetgeen betekent dat van deze schadegroepen

behoorlijk wat onderhoud verwacht kan worden in de komende jaren.

4.5 Relatie klein-onderhoudsbestek

Oneffenheden aan de verharding van kleine lokale omvang of schadebeelden als

langslassen en dwarslassen c.q. scheuren worden verzameld en vanuit het lopende

onderhoudsbestek hersteld. Klachten en verzoeken van grotere aard en omvang

worden betrokken bij de inspecties. Indien zich acute gevaarlijke situaties voordoen,

veelal gemeld als "klacht", dan vindt herstel uitvoering direct vanuit het klein

onderhoudsbestek plaats.

21

POV 2002

Hoofdstuk 5 Beleidskader

5.1 Inhoudelijke uitgangspunten

5.1.1 Verkeersveiligheid en aansprakelijkheid

De zorgplicht voor verhardingen is een wettelijke taak. De onderhoudsplicht van de

binnen haar gebied liggende wegen is volgens de Wegenwet opgedragen aan de

gemeente.

De gemeente is op basis van het Nieuw Burgerlijk Wetboek aansprakelijk voor

schade die weggebruikers oplopen door onveilige situaties. De gemeente is bijgevolg

aansprakelijk indien de weg niet voldoet aan de eisen die men daaraan in de gegeven

omstandigheden mag stellen, waardoor deze weg gevaar voor personen of zaken

oplevert.

Er is sprake van risicoaansprakelijkheid. De weggebruiker hoeft niet de schuld van de

wegbeheerder aan te tonen, maar slechts de gevaarlijke toestand van de weg en het

daardoor intreden van gevaar. Deze aansprakelijk zal, naar verwachting sneller dan

voorheen, ertoe leiden dat de gemeente aansprakelijk voor schade wordt gesteld.

De aansprakelijkheid heeft betrekking op de verkeersveiligheidsfunctie van de

openbare weg. Onvoldoende onderhoudsniveau en onduidelijke aanduidingen

(bebording), kunnen door de verkeersdeelnemer opgevat worden als het lopen van

risico. Daarom zal hiermee zo zorgvuldig mogelijk moeten worden omgegaan.

5.1.2 Gebiedsrelatie

Bij de in te voeren prioriteitsstelling van de herstelmaatregelen wordt naast de

onderhoudstoestand van de weg ook rekening gehouden met publieksintensieve

omgevingen. Hierbij wordt gedacht om o.a. verzorgingshuizen, winkelcentra, scholen,

kerken. Ook voetgangersgebieden en fietspaden krijgen extra aandacht, alsmede de

aanlooproutes naar de publieksintensieve locaties.

5.1.3 Functie van de weg

Het instandhouden van de verharding c.q. de weg is primair gericht op het handhaven

van de oorspronkelijke functie van de weg. Deze eis sluit aan op het veiligheids- en

aansprakelijkheidsaspect. Van belang is uiteraard of het voetgangersgebruik of

gebruik door langzaam of snelverkeer betreft.

Hierbij speelt ook de verkeers- c.q. gebruiksintensiteit een belangrijke rol in de

afweging bij de prioriteitsstelling van de herstelmaatregelen.

Met de disciplines Stadsontwikkeling-Ruimtelijke Ordening en Stadsbeheer-Verkeer

vindt afstemming plaats om te beoordelen of de functie van de weg wellicht

geactualiseerd moet worden gelet op de te stellen stedebouwkundige- en

verkeerstechnische eisen.

22

POV 2002

5.1.4 Klachten- en verzoekenrelatie

De in de loop van het jaar geuite klachten of verzoeken van bewoners e.a. worden

betrokken bij de prioriteitsstelling van de herstelmaatregelen, waarbij acute of kleine

schades c.q. verbeteringen direct uitgevoerd worden via het klein-onderhoudsbestek.

Grotere klachten en verzoeken met een ingrijpend karakter of een budgeteis, worden

geïnventariseerd en toegevoegd aan de meerjarenplanning. Al naar gelang de

prioriteit zullen deze worden opgenomen in het POV.

5.1.5 Klein onderhoud

Vooral bij asfaitwegen ontstaan schades waarbij maatregelen zoals gaten en

scheuren vullen, randschade herstellen en rijsporen vullen en deklaag vervangen er

voor zorgen dat de restievensduur van de weg verlengd wordt en de veiligheid

toeneemt.

Dit type onderhoud is relatief goedkoop en voorkomt een versnelde degeneratie van

de weg, waardoor duurdere reconstructiemaatregelen voorlopig niet uitgevoerd

hoeven te worden. Naarmate het groot onderhoud langer wordt uitgesteld zal het

onderdeel klein onderhoud toenemen.

Ook bij klinker- en tegelverhardingen is dit type onderhoud nodig, met name bij

schade aan de vlakheid door mobiele belasting en opdruk door boomwortels.

lnjecteren van scheuren in Henri Dunanttunnel

23

POV 2002

5.2 Procedurele uitgangspunten

5.2.1 Geen kapitaalvernietiging

Er worden geen herstelmaatregelen van enige omvang uitgevoerd indien na

afstemming bij andere disciplines blijkt dat er activiteiten plaats gaan vinden, welke

de gedane herstellingen c.q. verbeteringen op korte termijn weer te niet zouden doen.

Hierbij kan men denken aan plannen voor stadsvernieuwing zoals Binnenstad-Oost,

riooirenovaties, groenprojecten en invloeden van verkeersonderzoeken.

Zo wordt door het opschorten van de herstelmaatregelen voorkomen dat

kapitaalvernietiging optreedt. Om te voldoen aan de verkeersveiligheidseisen zal in

de voorkomende gevallen de weg in stand gehouden worden met kleine

herstelmaatregelen.

5.2.2 Afstemming andere activiteiten

Het betreft hier afstemming door de dienst Stadsbeheer met de dienst Stadsontwik-

keling en de dienst Samenleving en Economie. Ook afstemming met woningbouw-

verenigingen behoort hierbij-

Naast het opschorten van onderhoudsmaatregelen worden de voorgenomen

herstelmaatregelen ook voor wat betreft de uitvoeringsperiode of uitvoeringsvolgorde

afgestemd op andere activiteiten. Met name activiteiten van de nutsbedrijven ten

aanzien van kabel- en leidingwerkzaamheden worden zoveel mogelijk uitgevoerd

voordat de onderhoudsactiviteiten plaatsvinden.

Indien mogelijk worden activiteiten samengevoegd, zoals rioolvervangingen en

verhardingsverbeteringen, waardoor besparingen verricht kunnen worden.

In enkele gevallen kan bereikt worden dat er werk met werk gemaakt wordt door

hergebruik van materiaal op een andere locatie waardoor leverantie wordt

uitgespaard. Synergetische effecten kunnen voorts bereikt worden door afstemming

binnen stadsvernieuwingen ten aanzien van activiteiten voor wegen, riolering, groen

en verkeer.

5.2.3 Aanbestedingsbeleid

De gehanteerde openbare aanbestedingswerkwijze leidt tot een maximale benutting

van de bestedingsruimte. Hiertoe worden de werkzaamheden op de verschillende

locaties geclusterd tot één bestek, met name voor herstratingen en klein onderhoud

asfalt.

Overeenkomstig de beleidsuitgangspunten van de afgelopen jaren met betrekking tot

het Programma Onderhoud Verhardingen zal eik aanbestedingsvoordeel onmiddellijk

worden aangewend om de reserveprojecten uit te voeren. Daar staat tegenover dat

bij tegenvallende resultaten het beschikbare totale budget taakstellend is.

24

POV 2002

5.3 Relatie met andere plannen

5.3.1 Brandevoort 1 Groot Schooten

In woonwijken welke in aanbouw zijn zoals Brandevoort en uit te breiden bedrijven-

terreinen zoals Groot Schooten, wordt geen groot onderhoud uitgevoerd aan straten

en wegen die in de toekomst een andere gebruiksfunctie krijgen of waar de

wegvakken opnieuw worden ingericht.

Om te voldoen aan de verkeersveiligheidseisen en risicoaansprakelijkheid worden

deze wegen in stand gehouden worden met kleine herstelmaatregelen.

5.3.2 Binnenstad-Oost

In herstructureringsgebieden zoals Binnenstad Oost zullen de onderhoudsaspecten in

overleg met de betreffende projectgroep afgestemd worden op het uitvoeringsproces.

De onderhoudsmaatregelen worden vertaald naar een jaarlijkse onderhoudsbijdrage

aan het areaal verhardingen voor de komende drie jaren, met uitzondering van het

dagelijks klein onderhoud in verband met de verkeersveiligheid en risicoaan-

sprakelijkheid.

5.3.3 Masterplan Kanaalzone

Voor de categorie grootschalige werken zoals de Kanaalzone is een afwachtende

houding aan de orde voor wat betreft het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden

in de omgeving. Door de afname van het doorgaande verkeer, kunnen nu enkele

noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden met minder overlast uitgevoerd worden.

Ten aanzien van de Kanaaldijk Noord-West is nog niet bekend hoe het toekomstige

wegprofiel gedimensioneerd moet worden in relatie tot de lokale verkeersintensiteit.

Afhankelijk van de studies omtrent de toekomstige verkeersstructuur, de centrum-

ontwikkelingen en de herinrichting van het gebied zal een besluit genomen moeten

worden. Tot die tijd wordt de weg ten aanzien van de veiligheid bijgehouden in het

kader van het klein onderhoud.

5.3.4 City-plannen

Mogelijke onderhoudsactiviteiten in de City, zullen worden afgestemd op de

planontwikkeling zoals momenteel in uitwerking is bij het stedenbouwkundig

adviesburo B.V.R.

5.3.5 Henri Dunanttunnel

De afgelopen jaren was het regelmatig noodzakelijk de asfaitverharding in de Henri

Dunanttunnel plaatselijk te herstellen om zo de verkeersveiligheid te waarborgen.

Lekkages in de constructie van de tunnelbak alsmede de voegconstructies zijn

verantwoordelijk voor de versnelde degeneratie van het asfalt.

Om de oorzaak van de lekkage en de herstelmethode voor de gehele tunnelbak te

kunnen bepalen, is een onderzoek opgestart en zijn in het najaar van 2001 als proef

constructiescheuren en drie voegen gerepareerd. De te nemen toekomstige

structurele herstelmaatregelen aan het kunstwerk en de asfaitverharding, zullen na

de winterperiode dit voorjaar in een rapport worden vastgelegd.

25

POV 2002

Zodra een uitgewerkte definitieve oplossing beschikbaar is zal in het voorjaar en zo

mogelijk in de voorjaarsnota hier op teruggekomen worden Een extern krediet zal dan

worden voorgelegd ten behoeve van de benodigde middelen. Het ziet er naar uit dat

de kosten aanzienlijk zullen zijn indien alle voegen hersteld zullen moeten worden en

het gehele asfaitpakket vervangen moet worden.

5.4 Toekomstige kaders

In de dienstvisie van Stadsbeheer wordt, kort gezegd, weergegeven wat het te

ontwikkelen werk is en waar de prioriteiten liggen ten behoeve van de

begrotingsvoorstellen.

In de verdere uitwerking van deze visie wordt vorm gegeven aan deelonderwerpen.

Voor verhardingen valt hierbij te denken aan gebruik van duurzame materialen en

een adequate opbouw van de constructie, een en ander ter verhoging van de kwaliteit

en de gebruikswaarde van de weg.

Stadsuitbreiding "Brandevoort', hoogwaardige areaal toename

26

POV 2002

Hoofdstuk 6 Communicatie

6.1 Interne communicatie (binnen de gemeentelimke organisatie)

6.1.1 Dienst Stadsontwikkeling

Er wordt rekening gehouden met andere te realiseren werken door informatie in te

winnen bij de verschillende afdelingen van de dienst Stadsontwikkeling, zoals

Grondzaken, Bouwzaken, Projectbureau en Ruimtelijke Ordening. Ook wordt overleg

gevoerd omtrent de wenselijkheid van in te voeren verkeerstechnische verbeteringen.

6.1.2 Dienst Middelen en Ondersteuning

Met de dienst Middelen en ondersteuning wordt overlegd teneinde afstemming te

bewerkstelligen voor onder meer het Meerjarenprogramma Stadsvernieuwing en het

Wijkontwikkelingsplan Binnenstad.

6.1.3 lngenieursbureau Heimond

Door het ingenieursbureau Heimond worden voornamelijk nieuwe projecten

gerealiseerd. Er vindt afstemming plaats over de te stellen onderhoudseisen ten

aanzien van te ontwikkelen reconstructieprojecten en herinrichtingsplannen.

6.2 Externe communicatie (buiten de gemeenteliske orc

ianisatie)

6.2.1 Nutsbedrijven c.a.

In het coördinatieoverleg met de nutsbedrijven en (tele-) communicatiebedrijven,

zoals Obragas, WOB, Essent en UPC, worden de projecten afgestemd op de door

hen voorgenomen kabel- en leidingwerkzaamheden.

Het is gewenst de kabel- en leidingwerkzaamheden uit te laten voeren voordat de

onderhoudswerken worden uitgevoerd.

6.2.2 Woningbouwverenigingen

De voorgenomen activiteiten van de woningbouwverenigingen zijn mede bepalend

voor de planning en prioriteitstelling van het onderhoudsprogramma. Het

wegonderhoud wordt bij woningbouwrenovaties veelal opgeschort naar een later

tijdstip.

6.2.3 Grote projecten projectontwikkelaars

Met projectontwikkelaars van grote projecten volgt afstemming indien onderhoud op

dergelijke locaties gepland is.

Veelal is in een eerder stadium uit overleg met de dienst Stadsontwikkeling reeds

bekend wat de ontwikkelingen in een bepaald gebied zijn en is daar al rekening mee

gehouden.

27

POV 2002

6.2.4 Klankbordgroepen e.d.

Aan de Klankbordgroepen en de Projectgroepen Dagelijks Beheer worden de

voorgenomen activiteiten voorgelegd, zodat ideeën en wensen die betrekking hebben

op de uitvoering nader kunnen worden afgestemd.

6.3 Bevolkingscommunicatie

6.3.1 Algemene publicatie

Via publicatie in dag- en weekbladen (incl. kabel-stadsradio) en informatieborden ter

plaatse, zullen de belanghebbenden geïnformeerd worden over de start van de

werkzaamheden, de uitvoeringsduur en de noodzakelijke omleidingen.

De bewoners worden per locatie schriftelijk geïnformeerd omtrent de aanvang van de

werkzaamheden.

6.3.2 Voorlichtingsbijeenkomst

Voor omvangrijkere projecten waar ingrijpende veranderingen plaatsvinden, worden

informatieavonden gehouden, of schriftelijk informatie gegeven, zodat de bewoners

hun op- en aanmerkingen kunnen geven.

De door de bewoners aangereikte zaken betreffende de inrichting van de te

onderhouden wegen zullen na afweging op haalbaarheid alsnog in de plannen

worden opgenomen of erbij worden betrokken.

Relevante informatie en mogelijke aanpassingen of wijzigingen zullen worden

teruggekoppeld naar het college c.q. de commissie SB.V..

28

POV 2002

Hoofdstuk 7 Uitvoeringstermijn

7.1 Al-gemeen

Er wordt naar gestreefd de uitvoering van de onderhoudswerken te laten plaatsvinden

in de periode van goed werkbaar weer c.q. de zomerperiode, welke echter kan

uitlopen tot november/december.

7.2 Bereikbaarheid omgeving

Werken die bij elkaar in de buurt liggen, kunnen veelal niet gelijktijdig uitgevoerd

worden als de bereikbaarheid van de woonomgeving daardoor teveel wordt

belemmerd. Uitgangspunt is de bereikbaarheid van de aanwonenden zo min

mogelijk te storen.

7.3 Spreidinn werken

Ondanks dat de activiteiten zoveel mogelijk tot één bestek zijn gebundeld, vindt er

toch een spreiding plaats van de uitvoeringslocaties over de stad gedurende het jaar.

Deze spreiding is afhankelijk van het type uit te voeren werk, maar ook van de

omstandigheid werk met werk te willen maken voor wat betreft het materiaalgebruik.

Zaagwerk bij reparatievakken asfalt

29

Documenttype Agenda
Uw Reactie
Uw Reactie