- Bestuur
- Vragen van Raadsleden VA 34 PvdA salarissen allochtonen in de gemeente Helmond
Vragen van Raadsleden VA 34 PvdA salarissen allochtonen in de gemeente Helmond
Documentdatum | 27-06-2006 |
---|---|
Bestuursorgaan | Gemeenteraad |
Documentsoort | Vragen van Raadsleden |
Samenvatting |
GEMEENTERAAD VAN HELMOND Vragen van gemeenteraadsleden Bijlage: Datum ingekomen brief: Datum antwoord college: VA34 6juni2006 27juni2006 Partij: Onderwerp: PvdA Salarissen allochtonen in de gemeente Helmond Aan het college van burgemeester en wethouders van Helmond, Uit een recent onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek zijn voor geheel Nederland o.a. de navolgende conclusies te trekken: a. de allochtone ambtenaar verdient 4 procent minder dan zijn autochtone collega, ondanks dezelfde leeftijd en opleiding; b. allochtonen krijgen vooral bij gemeenten minder betaald; c. samen met provincies en waterschappen zijn de gemeenten verantwoordelijk voor een beloningsverschil van 27% tussen niet-westerse allochtonen en autochtonen; d. na correctie van leeftijd en opleiding blijft een onverklaard verschil van 7 % over. Aangezien ons en naar ik aanneem het college veel is gelegen aan gelijke behandeling van (verschillende groepen van) burgers, wil de fractie van de PvdA graag weten in hoeverre de uitkomsten van dit onderzoek van toepassing zijn op de gemeente Helmond. Wij stellen daarom de volgende vragen. 1. In de bijlage bij deze vragen zijn de resultaten van het onderzoek weergegeven. Is het beeld dat daaruit naar voren komt in zijn algemeenheid ook van toepassing op de gemeente Helmond en in het bijzonder op de organisatie van de gemeente Helmond? 2. Wilt u aangeven hoe de verhouding autochtoon-allochtoon in onze gemeentelijke organisatie is en in hoeverre uw wervend optreedt om meer allochtonen in dienst te nemen? 3. Wilt u aangeven welk beloningsbeleid u terzake hanteert? 4. Er wordt geconcludeerd dat na correctie van leeftijd en opleiding nog altijd een verschil overblijft van 7%. Hoe is dat in de gemeentelijke organisatie van Helmond? 5. Indien de conclusie in de gemeentelijke organisatie van Helmond ook is dat er een onverklaarbaar verschil is in beloning vraagt de PvdA-fractie aan het college wat zij denkt te kunnen doen om de geconstateerde verschillen in beloning tussen allochtone en autochtone ambtenaren, weg te nemen? 6. Wilt u aangeven in hoeverre er bij gelijke kwalificaties ook sprake is van gelijke beloning tussen mannen en (allochtone) vrouwen? Namens de fractie van de PvdA, Mohammed Chahim, Lodewijk den Breejen, Nanette de Jager, Abdel Tijani Mgr. Noyenstraat 31,5701 XJ Helmond, 0642140974, mohammedchahim@hotmail.com Antwoord college van burgemeester en wethouders: Naar aanleiding van uw bovenvermelde brie~ delen wij u het volgende mede. 1. Het onderzoek van het CBS heeft betrekking op de overheid en de gemeentelijke sector in zijn algemeenheid. Het beeld dat daaruit naar voren komt wordt door ons niet herkend als zou dit ook op de Gemeente Helmond van toepassing zijn. 2. Tot voor enige jaren was de wet SAMEN van toepassing en vond registratie van de herkomst van de ambtenaren plaats. Na het intrekken van deze wet zijn deze activiteiten beëindigd. Daardoor ontbreekt thans een verantwoord, onderbouwd, overzicht. De vacatures van de gemeente Helmond staan voor iedereen open ongeacht zijn of haar herkomst. Er vindt bij de Gemeenteraad van Helmond Bijlage: V A 34 blz. 1 aanstellingen geen voorrangsbeleid plaats voor welke categorie of groepering dan ook. De uitzondering hierop is dat het college een aantal jaren geleden heeft besloten dat allochtone kandidaten die aan het functieprofiel voldoen, tenminste steeds uitgenodigd dienen te worden bij de eerste selectieronde. 3. De beloning vindt plaats op basis van een functiewaarderingsysteem. Van alle functies is het functieniveau vastgesteld. De functieniveaus zijn gekoppeld aan een salaristabel. De tabel loopt van niveau 1 flm niveau 18. In elk salarisniveau zijn er 12 indelingsposities mogelijk. Een medewerker heeft recht op indeling in het functieniveau dat hoort bij zijn functie indien 1) hij de functie volledig blijkt te vervullen en 2) naar tevredenheid scoort bij de personeelsbeoordeling. Als regel worden nieuwe medewerkers altijd ingedeeld in een (1) niveau lager dan het functieniveau. Dit wordt het "aanloopniveau" genoemd. Op het moment dat een medewerker aan de vereisten voldoet welke gesteld worden voor indeling in het functieniveau vindt toetsing plaats aan de hand van het functieprofiel en wordt deze medewerker voorgedragen voor indeling in het functieniveau. Voor de overgang van de tabel van het aanloopniveau naar de tabel van het functieniveau zijn er eenduidige administratieve richtlijnen met betrekking tot de indelingssystematiek die voor iedereen zonder uitzondering worden toegepast. Voor wat betreft de indeling van het salaris van nieuwe medewerkers geldt het volgende: Personen zonder enige ervaring worden als regel in de onderste periodiek van de tabel ingedeeld. Bij externe sollicitanten met ervaring wordt hen gevraagd zijn of haar salaris wensen kenbaar te maken De leidinggevende doet in samenspraak met de afdeling PO&I een salarisvoorstel dat gebaseerd is op de functiewaardering, de door de sollicitant meegebrachte ervaring en de beloningsverhoudingen op de afdeling. Langs deze weg wordt, al dan niet, een akkoord bereikt. Gevolgde opleidingen leiden (in tegenstelling tot hetgeen in het verre verleden gebruikelijk was) niet tot een autonome verhoging van de indeling. Eenmaal in dienst, krijgen medewerkers jaarlijks een periodieke verhoging totdat het maximum van het niveau is bereikt. Op basis van buitengewoon goed functioneren, kan een medewerker eventueel een extra periodieke verhoging ontvangen. Tengevolge hiervan kan de ene medewerker sneller zijn eindloon hebben bereikt dan een andere medewerker. Dit beleid wordt voor iedereen gevolgd, uiteraard ongeacht of hij autochtoon of allochtoon is of man of vrouw. Zoals uit bovenstaande beantwoording reeds blijkt, vindt er geen specifieke registratie meer plaats van de herkomst van de medewerkers. Daarnaast geldt het volgende. Er zijn binnen de organisatie nauwelijks twee identieke medewerkers te vinden die exact dezelfde functie vervullen die beschikken over dezelfde in- en externe ervaring en van wie het functioneren op dezelfde wijze wordt beoordeeld. Zo er hier en daar toch een beloningsverschil te vinden is, zijn er zoals uiteengezet, uiteenlopende aspecten die allereerst een rol hebben gespeeld bij de indeling in de salaristabellen bij de aanname, en in de loopbaan die daarna gevolgd is. De volgende aspecten spelen daarbij uitdrukkelijk géén rol n.l. de vraag of iemand een man of een vrouw is en/of de vraag of iemand autochtoon of allochtoon is. Met andere woorden een (onverklaarbaar of ongemotiveerd) salarisverschil tussen identieke personen waarnaar u vraagt is ons inziens niet aanwezig (en daardoor ook niet te weerleggen). 4. Uit het voorgaande zal duidelijk zijn dat er geen sprake is van ongerechtvaardigde verschillen die terug te voeren zijn op de herkomst van de medewerkers. Ons college ziet dan ook geen enkele aanleiding tot het nemen van maatregelen. 5. De beantwoording van deze vraag is reeds vervat in de antwoorden op de voorgaande vragen namelijk dat bij de Gemeente Helmond volgens voor alle medewerkers geldende regels de beloning/indeling tot stand komt, ongeacht of er sprake is van mannen of van vrouwen, autochtoon of allochtoon. Erop vertrouwend uw vragen hiermee voldoende te hebben beantwoord. Burgemeester en wethouders van Helmond, De burgemeester, Drs. AAM. Jacobs. De secretaris, Mr. AC.J.M. de Kroon. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: VA 34 blz. 2 |