- Bestuur
- Commissiestukken Voorrangskruisingen ontsluitingswegen Dierdonk
Commissiestukken Voorrangskruisingen ontsluitingswegen Dierdonk
Documentdatum | 12-06-2001 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Stedelijk Beheer en Volkshuisvesting |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
]3ehoort bij agenda nr,6 Toelichting bij B en W-adviesnota datum vergadering kl, c@,- c>] Nr Ingekomen van: SB.BH.OR Datum Onderwerp Verkeersbesluiten instellen voorrangskruisingen op de ontsluifingswegen in Dierdonk en instellen 30 km/u op alle erftoegangswegen in Dierdonk. Algemeen 30 kmlu zones beleid Evenals alle andere wijken in Hetmond zal de maximum snelheid op de erftoegangswegen (verblijfsgebieden) in Dierdonk worden teruggebracht tot 30 km/u. Deze maatregel maakt on- derdeel uit van het pakket van maatregelen dat voortvloeit uit het startprogramma Duurzaam Veilig. Ook in andere wijken in Heimond wordt de maximum snelheid in de zogenaamde ver- blijfsgebieden teruggebracht tot 30 km/u. Categoiisefingsplan Heimond Op basis van het categoriseringsplan dat is opgenomen in het Gemeentelijk Verkeersveilig- heidsplan (in 1997 door de gemeenteraad vastgesteld) en het startprogramma Duurzaam Vei- lig wordt de maximum snelheid in alle verblijfsgebieden (lerftoegangswegen) teruggebracht tot 30 km/u. Uit het categoriseringsplan blijkt dat voor Dierdonk alle wegen met uitzondering van de Dier- donklaan, Waterieliesingel en Coendersberglaan zogenaamde erftoegangswegen zijn. Deze erftoegangswegen hebben tot doel het bereiken van de woning en niet het ontsluiten van (delen van) wijken. De Dierdonklaan, Waterieliesingel en Coendersberglaan zijn zogenaamde ontsluitingswegen. De ontsluitingswegen zijn bedoeld voor de ontsluiting van (delen van) de wijk. Zo worden onder andere de school, supermarkt, cultureel centrum en tennisbanen maar ook de totale wijk ont- sloten via de ontsluitingswegen. De snelheid op ontsluitingswegen blijven volgens Duurzaam Veilig 50 km/u. In het Masterplan Dierdonk is ook aangegeven dat de Dierdonklaan, Waterieliesingel en Coen- dersberglaan de hoofdontsluitingen zijn voor de wijk en als ontsluitingswegen dienen te funge- ren. Deze wegen zijn ook direct aangesloten op het stedelijk hoofdwegennet. Inrichting ontsluitingswegen Bij de bouw van de wijk Dierdonk is uitgegaan van de ontsluitingsfuncfle van de Dierdonklaan, Waterieliesingel en Coendersberglaan.Het profiel en de inrichting van deze wegen zijn hierop afgestemd. Alledrie de ontsluitingswegen hebben vrijliggende fietspaden, trottoirs en deels ge- scheiden rijbanen. De straten onderscheiden zich hiermee, maar ook door het brede profiel, van andere wegen (erftoegangswegen) in Dierdonk. In het Masterplan Dierdonk is dit ook aan- gegeven. Door de wijze waarop deze ontsluitingswegen zijn ingericht voldoen deze wegen aan de landelijke richtlijnen in het kader van Duurzaam Veilig Verkeer met uitzondering van de nu geldende voorrangsregeling. Op dit moment is de voorrang niet geregeld (bestuurders van rechts hebben voorrang). Mening vertegenwoordiging van de wijk Dierdonk Tijdens een startbijeenkomst in het kader van het sober inrichten van verblijfsgebieden in Dier- donk is door een aantal bewoners aangegeven dat zij ook de maximum sn elheid op de ontslui- tingswegen teruggebracht willen zien.. Een brief van de leden van de werkgroep, waarin zij dit motiveren is aan dit advies toegevoegd. Concreet betekent dit dat men de functie van de Dier- donklaan , Coendersberglaan en Waterleliesingel gewijzigd wil zien in erftoegangsfunctie (30 kmlu). Want alleen op dergelijke wegen is vo gens het duurzaam veilig principe een snelheid van 30 km/u toelaatbaar. Advies De wijk Dierdonk wijkt niet af van andere wijken in Heimond welke allemaal ontsluitingswegen hebben (bijvoorbeeld Rijpelberg: Weg door de Rijpel en Brandevoort de Voort). Vanwege uni- formiteit, wat binnen het duurzaam veilig principe een heel belangrijke rol speelt, wordt voorge- steld de wijk Dierdonk niet door erftoegangswegen te laten ontsluiten, maar de functie zoals die in het categoriseringsplan en het Masterplan Dierdonk beschreven is@; ontsluitingsweg, met een maximum snelheid van 50 km/u te handhaven. Iz 31 3 GEt,ilEE@4TE- PELM,@' Datum: PAZ Gemeente Hetmond Afd./ !KOPIE T.a.v. Wethouder E. Hesen P-araaf Postbus 950 5700 AZ Helmond Onderwerp: inrichting gehele wijk Dierdonk als verblijfsgebied in kader van 'Duurzaam Veilig' Heimond, 31 januari 2001. Geachte heer Hesen, Graag willen wij u het volgende voorleggen. Zoals u zich zult herinneren heeft u op 4 januari 2001 een informatie- en werkbijeenkomst geleid over de inrichting van Dierdonk met 30 km/uur zones. Tijdens deze bijeenkomst is door een groot deel van de aanwezigen zeer duidelijk naar voren gebracht dat zij er behoefte aan heeft om ook de Dierdonklaan, Coendersberglaan en Waterietiesingel aan te merken als 30 km/uur zohes. Tot onze grote verbazing bleek op de eerste bijeenkomst van de Werkgroep van de wijk met ambtenaren van uw dienst op 17 januari jl., dat in het ons voorgelegde concept met bovenge- noemde opmerking in het geheel geen rekening was gehouden. Wij stellen ons op het standpunt dat ook de Dierdonklaan, Coendersberglaan en Waterlelie- singel aangemerkt moeten worden als 30 km/u zone. Wij brengen daarbij de volgende argu- menten naar voren. Geen doorgaande functie e De genoemde wegen worden uitsluitend gebruikt voor verkeer dat als bestemming of als beginpunt de wijk Dierdonk heeft. De wegen hebben geen enkele doorgaande functie; e Vanwege het betrekkelijk geringe aantal woningen in Dierdonk, zullen verkeersintensiteiten laag zijn. De doorstroming zal daardoor geen knelpunt zijn-, e Voor zover de genoemde straten in eerdere plannen aangewezen zijn als 'type 2' wegen met een belangrijke functie voor de verkeersafwikkeling binnen de stad Heimond, is dit een verkeerde inschatting. De wegen zijn voor wat betreft functie en verkeersintensiteiten verge- lijkbaar met bijvoorbeeld de Straakvense Bosdijk in de aangrenzende wijk. Desalniettemin wordt de Straakvense Bosdijk wél als verbli@sgebied aangemerkt. Belangrijke functies- verblijf en basisschool Maar liefst 1 op de 8 huishoudens van Dierdonk ligt aan een van de drie genoemde wegen; De Basisschool Dierdonk is gelegen aan een van de drie wegen. Het gegeven dat het feite- lijke adres van de school een andere straatnaam vermeld, doet daar niets aan af,' Ook het drukbezochte centrum van Dierdonk, met de supermarkt en het sociaal cultureel centrum, grenst direct aan een van de drie wegen; Dierdonk is een jonge wijk met veel jonge kinderen. De directe omgeving van de wegen wordt veel als speelruimte gebruikt (o.a. vanwege de aantrekkingskracht van waterpartijen en groenstroken). Voorrangsweg wordt racebaan Tot onze verbazing vernamen wij op de bijeenkomst van 17 januari dat de genoemde wegen tevens voorrangswegen zouden moeten worden. Waar nu gelijkwaardige kruisingen het ver- keer nogdwingen om snelheid te matigen, zal Vanaf dat moment de snelheid fors toene- men; <> De betreffende wegen in de Wijk zijn nooit voorrangswegen geweest. Het invoeren van voor- rang op deze wegen zal gewenning kosten, hetgeen kan leiden tot onduidelijke en gevaar- lijke situaties; In de informatie die de gemeente verstrekt heeft aan nieuwkomers in de wijk is nooit mel- ding gemaakt van een 'voorrangsweg'. Ten minste aan de bewoners van de betreffende wegen had dit duidelijk gemaakt moeten worden. Herinrichting als 30 knifu zone is mooier, goedkoper en eenvoudig te realiseren <, Dierdonk is een wijk die met veel aandacht voor een zorgvuldige en evenwichtige uitstraling is opgezet. Volgens uw plannen zouden alle zijwegen van de drie wegen voorzien moeten worden van borden (poortconstructie) plus borden die de voorrangssituatie aangeven. Dit zal het beeld van de wijk niet ten goede komen; Het laten vervallen van het plaatsen van deze borden betekent dat fl. 35.000,- aan nuttigere maatregelen besteed kan worden; De wegprofielen van de genoemde wegen zijn dusdanig dat 50 km/uur intrinsiek reeds als te hoog ervaren zal worden (bochten, verspringingen). Het wegprofiel van de Waterlelie- singel en een deel van de Dierdonklaan is zo smal dat wanneer daar voertuigen elkaar passeren, hoge snelheden uitgesloten zijn. Op de rechte stukken waar het verkeer de neiging heeft toch harder te rijden, draagt de voorrangsregel bij aan het matigen van de snelheid. Veelal zijn dus geen maatregelen nodig; eventueel in combinatie met een drempel; <> Verder stellen wij voor om, mede met het oog op de in mei van kracht wordende verkeers- regel 'fietser van rechts voorrang' op de kruisingen van de Dierdonklaan, Coendersberglaan en Waterieliesingel met de zijwegen, de voorrang duidelijk aan te geven. Dit zou kunnen door op eik punt waar voorrang verleend dient te worden het wegdek te markeren met een streep en de tekst 'rechts voorrang'. Een dergelijke maatregel is effectief en goedkoop en heeft een verwaarloosbare invloed op het straatbeeld. Tenslotte willen wij er op wijzen dat ons voorstel geheel in overeenstemming is met de beleids- richtlijnen van de Rijksoverheid die via'Postbus 51'sariien met de Stichting 3V0 zijn opge- steld. Als Werkgroep hebben we op 17 januari constructief meegewerkt aan het beoordelen van andere knelpunten in de wijk, zoals de omgeving van de Basisschool, op de weg Horstlanden- park en in het gedeelte 'boswonen'. Wij hebben aan deze medewerking nadrukkelijk het voor- behoud verbonden dat ten aanzien van het bovenstaande overeenstemming bereikt wordt. Samengevat komt ons standpunt er op neer dat wanneer de gehele wijk aangemerkt wordt als verblijfsgebied, dit de verkeersveiligheid zeer ten goede komt. Wij leggen dan ook het dringende verzoek b" u neer om de ~ @Wijk Dierdonk aan te mer- ken ais verbligsgebied. Voor zover de beslissing hierover uw bevoegdheden overstijgt, vragen wij u om ons verzoek op de kortst mogelijke termijn voor te leggen aan het College van B&W en zonodig tevens op de kortst mogelijke termijn om een besluit van de Gemeenteraad te vragen. Uiteraard zijn wij bereid om u mondeling een nadere toelichting te geven. In afwachting van een spoedig antwoord tekenen wij, Werkgroep'30 km/u zone DierdonW R. Rijnen Nijendaldreef 8 Mede als voorzitter van de Wijkraad Dierdonk R. van de Kerkhof Dierdonklaan 68 S. Lagé Horstlandenpark M. Kuijpers Vilsterendreef 26 R. Soethoudt De Kromme Geer 5 H. van den Eisen Waterieliesingel 21 Tevens vertegenwoor. ig van de Ouderraad Basisschool Dierdonk C3 ot hoof we atroon |