- Bestuur
- Commissiestukken Vergunningplicht Escort
Commissiestukken Vergunningplicht Escort
Documentdatum | 19-03-2003 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
Eindhoven Woensel Zuid L 1 T 1 E Brabant Zuid-oost Postbus 1535- 5602 BM Eindhoven Tel: 040-2331090 Fax: 040-2331099 Gemeente Heimond Bezoekadres Europalaan 3 Eindhoven Subafdeling Behandeld door Geert Jansen GEMEENW H@@ Doorkiesnummer 040-2331001 Ciiw.: Ons kenmerk Uw kenmerk D~- -6FEB2003 Datum 20-11-2002 J@r w /0 . laa Afd./Buro Onderwerp Vergunningplicht Escort Paraaf Bijlagen Geachte burgemeester, In aansluiting op de behandeling in het Regionaal College van de notitie van de bestuurlijke werkgroep Prostitutie en Mensenhandel, wil ik graag het navolgende onder Uw aandacht brengen. 1 . Bij de opheffing van het bordeelverbod (oktober 2000) hebben de gemeenten de gelegenheid gekregen om de prostitutiebedrijven vergunningplichtig te maken. In de gemeente Heimond is er toen voor gekozen om de escortbranche hiervan vooralsnog uit te zonderen, met, naar ik heb begrepen, als motivatie dat onduidelijk was welke vergunningvoorwaarden gesteld zouden moeten worden. 2. In het kader van het landelijk project Handhaven op Niveau (HON) is aan een drietal steden (Amsterdam, Den Haag en Eindhoven) verzocht om een pilot te draaien op het gebied van escort, met als doelstelling om te komen tot werkwijzen welke landelijk beschikbaar kunnen worden gesteld. Momenteel komen de eerste resultaten beschikbaar, waaronder vergunningvoorwaarden welke de doelstelling van het landelijk beleid (het mogelijk maken dat de escortbranche zich ontwikkelt tot een normale bedrijfstak, zonder prostitutie door minderjarigen, gedwongen prostitutie enlof geweld) ondersteunen. Als belangrijkste vergunningvoorwaarden kunnen worden genoemd: u De vergunninghouder dient er zorg voor te dragen dat de aan hem afgegeven vergunning te allen tijde kan worden getoond. PtrTE E Brabant Zuid-Oost ci De vergunninghouder is verplicht alle medewerking te verlenen aan de toezichthouders, waaronder in eik geval de onmiddellijke en onbelemmerde toegang worden verstaan. ¿ De vergunninghouder is verplicht dagelijks een nauwkeurige registratie bi@-te houden van de naam, leeftijd, nationaliteit, adres en woonplaats van de bij hem werkzame prostituees. Deze dient binnen het escortbedrijf aanwezig te zijn. De vergunninghouder dient dienaangaande kopieën van de paspoorten of andere wettige identiteitspapieren bij deze administratie te bewaren. Deze registratie dient 7 jaren bewaard te worden. (Hierdoor is het mogelijk om te controleren, middels het systeem van de voorloper of gebruik wordt gemaakt van prostituees welke niet in Nederland mogen werken enlof minderjarigen) ¿ De vergunninghouder mag geen gebruik maken van prostituees die niet gerechtigd zijn in Nederland arbeid te verrichten (Wet arbeid Vreemdelingen of Vreemdelingenwet) enlof minderjarige prostituees. ¿ De vergunninghouder mag alleen adverteren met aangemelde telefoonnummers. (Dit maakt de controle in de media eenvoudiger) ¿ De vergunninghouder is verplicht bij het adverteren het nummer van deze vergunning te vermelden. (Dit maakt de controle in de media eenvoudiger) Li Omwonenden mogen geen hinder enlof overlast ondervinden van het escortbedrijf. Daarna gelden nog een aantal algemene voorwaarden, zoals- @ 1De vergunning is niet overdraagbaar. ¿ De vergunning vervalt, indien van de vergunning, anders dan door overmacht, gedurende drie achtereenvolgende maanden geen gebruik wordt gemaakt. ¿ Elke wijziging in de bedrijfsvoering, adressering of van de exploitatievorm, hieronder wordt ook verstaan het wijzigen van telefoonnummers, en te hanteren naam in advertenties, etc. dient direct en schriftelijk te worden gemeld bij ons college. De vergunning vervalt zodra de exploitant, de exploitatie van de inrichting feitelijk heeft beëindigd r iDe vergunninghouder dient aanwezig te zijn in het escortbedrijf op het moment dat dit in werking is. u De vergunning wordt verstrekt voor de termijn van 1 jaar. P RLITE E Brabant Zuid-Oost 3. In de pinot HON Escort Eindhoven, waarin samengewerkt wordt door gemeente, belastingdienst en politie bestaat er een voorkeur om de pilot regionaal uit te voeren. Hierdoor kunnen verschuivingprobiemen binnen de regio worden voorkomen en is regionale politionele handhaving door het PCT (Prostitutie Controle Team) mogelijk. 4. In de pinot HON Escort Eindhoven zijn een aantal handhavingmethodiek ontwikkeld, waarvan als belangrijkste genoemd kunnen worden: ri Zeer regelmatig worden de lokale en regionale media nagekeken op advertenties in de prostitutiebranche. Deze worden verwerkt in een overzicht dat beschikbaar is voor gemeenten, belastingdienst, GGD en politie. Het overzicht wordt gemaakt door de politie Eindhoven Woensel Zuid onder verantwoordelijkheid van de gemeente Eindhoven. Met nieuw gesignaleerde bedrijven wordt contact gelegd door medewerkers van het PCT. Nieuwe bedrijven worden verwezen naar de betreffende gemeenten voor het aanvragen van vergunningen. i De gemeente Eindhoven is onlangs gestart met het opvragen van de NAW gegevens van escortbedrijven welke in de regio adverteren met 06-nummers De eerste resultaten hiervan zijn nog niet bekend. ,i Indien het nieuw gesignaleerde bedrijf gebruik maakt van 06-nummers en geen medewerking verleent aan een controle van het PCT, wordt er een faxbericht gestuurd naar de ) 06-nummers van het escortbedrijf. Dit bericht, waarin het bedrijf verzocht wordt om contact te leggen met het PCT en/of de betreffende gemeente wordt minimaal 4x per uur herhaald. Tot op heden heeft dit geleid tot opheffing van de lijn enlof bevredigende contacten met het escortbedrijf. (Voor deze werkwijze is toestemming verkregen van het Openbaar Ministerie). u In de pilot zijn we voornemens om, op redelijke korte termijn, te gaan werken met het systeem van de voorloper (een handhavende ambtenaar, welke zich niet bekend maakt als ambtenaar en een escort bestelt). Hierdoor kan gecontroleerd worden of het escortbedrijf gebruik maakt van dames welke het slachtoffer zijn van mensenhanden en/of minderjarig zijn. (Voor deze werkwijze is toestemming verkregen van het Openbaar Ministerie). 5. De controle van de escortbedrijven in de gemeente Eindhoven heeft geleid tot het > c: c: o (D > N > > r C) > := a) C 0) a) -La-' E 0 (D (D > 0 0 M 0 > -6 U) (D N LL C) 4- d) CD 0 -0 L-. j-- . 1 c to E 0 0 C>- CD 0 r (D 0 0 > co > co E cm: E o m 0 > 0 a) M r C: c 0 N c CD Co c M M (D Co CD U) > C . U) > r r- co > U) r- ~ ccomi:@» Eco MO-OM-00 a),r- r_ m -0 -0 = M (D > E m ICL N en r E to (D E ID > co 500r->"c: CE 0 0 0 0 0 0 0 > > 0 0) (D (D n |