• Bestuur
  • Commissiestukken Jaarverslag Bureau Sociale Recherche Helmond Peelland

Commissiestukken Jaarverslag Bureau Sociale Recherche Helmond Peelland

Documentdatum 24-04-2006
Bestuursorgaan Commissie Samenleving
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

cU 5/~

Behoort bij agenda nr. 0{ 7

datum vergadering "

. Z~-~-ob

Gemeen te He man

Commissie-format

Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling.

Vastgesteld in B en W vergadering van: 11 april 2005

Onderwerp: Jaarverslag bureau Sociale Recherche Helmond/Peelland

Inhoud: Bijgaand treft u aan het Jaarverslag van het bureau Sociale Recherche Helmond/Peelland.

0

Financiële aspecten en dekking:

Met dit verzoek mee te zenden stukken: Jaarverslag bureau Sociale Recherche Helmond I Peelland

Het college van B en W verzoekt:

voor te leggen aan:

de commissie S op 24 april 2006 met als doel: ter kennisname

Jaarverslag bureau Sociale Recherche Helmond Peelland (2)

Pagina 1 van 2

Voorwoord

Hierbij wordt u aangeboden het jaarverslag van het bureau Sociale Recherche in de regio

Helmond/Peelland over het jaar 2005. Het is een verantwoording over het voorbije jaar. Tevens wordt

ingegaan op de beleidsontwikkeling, preventie en informatie. .

Evenals vorig jaar worden de werkzaamheden die sec voor de gemeente Helmond van toepassing zijn

in een afzonderlijke bijlage1 vermeld. Deze taken worden immers niet voor de regio uitgevoerd.

Daarnaast wordt op een uitvouwvel nog een cijfermatig overzicht van alle aangesloten gemeenten

verstrekt en is in bijlage 2 een schema opgenomen van de afloopberichten, die in 2005 zijn ontvangen

van het Openbaar Ministerie.

Een verzameling van publicaties die betrekking hebben op de fraudebestrijding in de sociale

zekerheid worden als bijlage 3 bijgevoegd.

Ik dank u voor de goede samenwerking.

J.D.P.M. Broere

Teammanager Sociale Recherche

Regio Helmond/Peelland

Inhoudsopgave

Voorwoord [[[ 1

Inhoudsopgave [[[ 2

1. Beleidsontwikkelingen [[[3

1.1 Wet op de IdentificatieplichL[[[u....................................... 3

1.2 Het financiële beleid. ...............................u...................."""""""""""..........................................3

1.3 Hoogwaardige Handhaving. [[[".........................u................ 3

1.4 Interventieteams [[[4

1.5 Het Inlichtingenbureau ............. ...... .... ..... .................. ..u...... ..................... ... ..... ..................... .... ..... 4

2. Het bureau Sociale Recherche [[[ 5

2.1 Standplaats. ....... ................ ..... ..... ...... ........."..... ......."............. """"" ..u..... ..... ..... .u.......... .............. 5

2.2 Doelstelling [[["""","""""""""""""""""""".""""""............ 5

2.3 Provinciaal Overleg sociaal rechercheurs N. Brabant-Zeeland[[[ 5

2.4 Landelijk Contact Sociaal Rechercheurs (LCSR)..............................................u.......................,.. 5

3. Openbaar Ministerie en Politie [[[6

3.1 Aangifte en seponeringsbeleid [[[6

3.2 Processen-verbaal... ............. ....... .......... ..... .......... ..... ..... .... ........ ......... ......... ........... ..... ...... ..... ...... 6

4. Resultaten 2005 [[[7

4.1 Meldingen ................................................"[[[ 7

4.2 Zaken [[[ 7

4.3 Caseload overzicht tb.v. deelnemende gemeenten [[[ 8

4.4 Publiciteit[[[8

6. Totaal onderzoeken bureau sociale recherche in 2005 [[[ 9

7. TotaaloverZicht per werksoort ... ........... ........ ............. ............. ........ ...... ............. ....... ..... ....... ............. 10

7.1 Administratieve onderzoeken...... .... ............. ... ....... ...... ..u"", .......... ..... ..u. .......... .... ........... ......... 10

7.2 Ondersteuningen [[[".....................................10

7.3 Zelfstandige onderzoeken [[[ 11

7.4 Opmaken Processen-verbaal................................................"""".."..."........,.."",.".,...."..,.""" 11

7.5 RDW-koppeling[[[ 11

8. resultaten deelnemende gemeenten[[[13

8.1 Gemeente Asten[[[""."".",...".""...""..'."'.""....'.....'.'.'..."........13

8.2 Gemeente Deurne[[["",.",."..".""".",."...,.."..",."...",.,.......

1. Beleidsontwikkelingen

De belangrijkste beleidsontwikkelingen zijn de volgende:

1.1 Wet op de Identificatieplicht

Vanaf 1 januari 2005 is de Wet op de Identificatieplicht veranderd. De Wet geldt voor burgers van

14 jaar en ouder. In deze wet is opgenomen met welke documenten de identiteit kan worden

aangetoond, de toepassing van de bevoegdheden door de politie en welke strafvorderlijke

dwangmiddelen zijn toegestaan om de identiteit van betrokkene te achterhalen. De bevoegdheid

is eveneens toegekend aan de Buitengewoon opsporingsambtenaren (o.a. sociaal rechercheurs)

. omdat zij in het kader van hun taakuitoefening op grond van de nieuwe wet personen naar hun

identiteitsbewijs kunnen vragen. Het is ook noodzakelijk dat de buitengewoon

opsporingsambtenaren een proces-verbaal op kunnen maken als een persoon niet aan de

vordering tot het tonen van een identificatiebewijs voldoet. (Artikel 447e van het Wetboek van

Strafrecht).

Actie: De aktes vaD opsporingsbevoegdheid van de sociaal rechercheurs zijn uitgebreid met dit

artikel.

1.2 Het financiële beleid.

In 2005 is gewerkt aan een nieuwe verdeelsleutel van de kosten voor de regiogemeenten. Er is

een conceptmodelontwikkeld, gebaseerd op de ervaringsgegevens van de afgelopen 5 jaar.

Tevens is een productprijs berekend per werksoort, waardoor voor alle deelnemende gemeenten

duidelijk is wat een aanvraag onderzoek kost. Vervolgens worden de totale kosten verdeeld op

basis van 20 % solidariteitsheffing en 80 % op basis van de productprijs. Indien het aantal

aanvragen achter blijven bij de begroting, dan ontstaat er ruimte voor gemeenten (inclusief

Helmond) om daarvan gebruik te maken. Het conceptvoorstel is positief ontvangen binnen de

Divosakring en de voorbereidingen worden getroffen om de samenwerkingsovereenkomst daarop

aan te passen. Bij deze besprekingen wordt de gemeente Geldrop-Mierlo betrokken ten einde de

financiële afwikkeling tengevolge van de uittreding uit het samenwerkingsverband goed te

regelen.

Actie: De voorgestelde wijzigingen in de samenwerkingsovereenkomst worden voorgelegd aan de

respectievelijke colleges van Burgemeester en Wethouders van de deelnemende gemeenten.

1.3 Hoogwaardige Handhaving.

Het Ministerie SZW heeft een Tijdelijke Stimuleringsregeling Hoogwaardig Handhaven ontwikkeld.

Het heeft gemeenten in belangrijke mate gestimuleerd om (meer) invulling te geven aan het .

handhaven van regels die verbonden zijn aan de bijstandsverlening. De gemeente Helmond heeft

van deze regeling gebruik gemaakt door 2 preventiemedewerkers en een sociaalrechercheur aan

te stellen. De salariskosten van deze 3 medewerkers worden tot 31 december 2006 vergoed en

vervolgens worden deze gelden structureel, maar de precieze invulling daarvan wordt in het

overleg tussen VNG en het Ministerie nog nader bepaald.

Gemeenten die gebruik maken van deze speciale regeling hebben forse vooruitgang geboekt bij

de aanpak van bijstandsfraude. Gemeenten zetten handhaving steeds meer in als instrument om

uitstroom uit de bijstand te bevorderen en instroom te voorkomen. Ook voor de gemeente

Helmond zijn de effecten van deze regeling zeer positief te noemen en worden in het overzicht

van Preventie zichtbaar gemaakt. De regiogemeenten voeren zelfstandig het Hoogwaardig

handhavingconcept in.

Jaarverslag 2005 bureau sociale recherche regio Helmond

3

Preventie, Controle en Opsporing.

Als gesproken wordt over "De Handhavingketen" dan wordt hiermee bedoeld:

Bij preventie ligt het accent op het voorkomen van fraude en versterking van de

poortwachterfunctie. Het afleggen van huisbezoeken is een voorbeeld van een actieve invulling

van de poortwachterfunctie. Voorkomen is immers beter dan bestrijden.

Onder controle wordt verstaan het controleren van gegevens die een relatie hebben met het

uitkeringsproces. Tevens wordt nadrukkelijk gewerkt met risicoprofielen en blijkt de scorekaarteen

effectief hulpmiddel om een verhoogd risico op regelovertreding vast te stellen.

- OpsporinG wordt ingezet indien er mogelijk sprake is van een strafbaar feit. Het gaat bij

Handhaven om slimmer, breder en meer te handhaven, o.a. door koppeling van bestanden, door

samenwerking met andere instanties en door intensivering van controles.

Een duidelijk voorbeeld hiervan is de geautomatiseerde gegevensaanlevering van werkgevers

aan de Belastingdienst. Medio 2006 wordt over gegaan tot invoering van een verplichte melding

van nieuwe dienstverbanden voorafgaand aan het aanvatten van werkzaamheden. Op deze

manier kan niet meer worden gesteld dat een werknemer pas onlangs is begonnen met de

werkzaamheden en nog niet is aangemeld.

1.4 Interventieteams

Interventieteams zijn een belangrijk repressief instrument waarmee fraude en illegale

tewerkstelling daadwerkelijk wordt aangepakt. Daarnaast worden gemeenten ondersteund bij

het gezamenlijk uitvoeren van themaonderzoeken. Met de regionaal gebundelde kennis van

effectieve methoden kunnen deze teams tevens een rol gaan spelen in het bevorderen van de

kwaliteit van handhaving bij gemeenten.

In 2005 is landelijk de koppeling van bestanden aan de Rijksdienst voor het Wegverkeer

( RDW) gerealiseerd, waar gemeenten mee aan de slag zijn gegaan. Het team SR heeft dit

project voor het hele werkgebied gedraaid. De resultaten daarvan worden afzonderlijk vermeld

in dit jaarverslag.

Actie: Aan controleacties wordt door het team SR deelgenomen, indien de controles binnen het

werkgebied vallen.

1.5 Het Inlichtingenbureau

Het Inlichtingen bureau fu'ngeert als elektronisch knooppunt voor de gegevensuitwisseling

tussen gemeentelijke sociale diensten en andere organisaties waaronder de Belastingdienst (BD),

het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen(UWV) en de Informatie beheersgroep (IB-

groep). Op basis van de Wet Werk en Bijstand zijn gemeenten verplicht gegevens bij het IB aan te

leveren. Aan de hand van de door de sociale diensten aangeleverde sofi-nummers van de WWB

cliënten wordt bij een aantal bronnen gecontroleerd op samenloop. Sociale diensten voeren met

deze samenloopsignalen een deel van hun rechtmatigheidcontrole uit Tevens wordt de .

zogenoemde "vermogenstoets" als onderdeel van de rechtmatigheidonderzoeken uitgevoerd.

Deze controle wordt uitgevoerd door het team SR en de positieve resultaten worden in dit

jaarverslag opgenomen.

Sinds de invoering van de WWB is het voor gemeenten nog belangrijker om fraude tegen te gaan.

Gemeenten hebben er nu financieel voordeel bij als zij voorkomen dat misbruik van de bijstand

wordt gemaakt De mogelijkheden van gegevenskoppeling voor fraudebestrijding zijn toegenomen

want het adagium is dat fraude niet mag Ionen. Over de ontsluiting van nieuwe gegevensbronnen

. is in het kader van handhaving en controle afstemming geweest met het College Bescherming -

Persoonsgegevens. Uitgangspunt daarbij is dat fraudeurs niet door de privacywetgeving

beschermd worden, maar dat gemeenten juist in staat worden gesteld om door nieuwe

technologieën fraude aan te pakken.

. Jaarversfag 2005 bureau sociafe recherche regio Hefmond'

4

2. Het bureau Sociale Recherche

2.1 Standplaats

Het bureau Sociale Recherche heeft als standplaats de gemeente Helmond, Dienst Samenleving &

Economie, Afdeling Ondersteuning & Contro!.

De reguliere formatie in 2005 van het bureau Sociale Recherche is uitgebreid en bestaat nu uit tien

personen, te weten zes fulltime sociaal rechercheurs, twee preventiemedewerkers, een

administratieve kracht en een teammanager. Vijf sociaal rechercheurs en één teammanager zijn

aangesteld als Buitengewoon opsporingsambtenaar. De zesde sociaal rechercheur is in opleiding en

is inmiddels geslaagd voor de opleiding Buitengewoon Opsporingsambtenaar. Zij zal in 2006 beëdigd

gaan worden. .

Het bureau Sociale Recherche was in 2005 werkzaam voor de volgende gemeenten: Asten, Deurne,

Gemert-Bakel, Helmond, Laarbeek, Mierio en Someren.

De gemeente Mierio heeft formeel de samenwerkingsovereenkomst opgezegd per 1 januari 2006 in

verband met de samenvoeging van deze gemeente met de gemeente Geldrop.

2.2 Doelstelling

De doelstelling van het bureau Sociale Recherche in de regio Helmond is als volgt onder te verdelen:

1. Door doelgericht onderzoek opsporen van misbruik en oneigenlijk gebruik van de door de

gemeenten uit te voeren uitkeringsregelingen. Onderzoek zal plaatsvinden binnen de wettelijke

controle en opsporingsbevoegdheden en op een zodanige wijze dat het beeld van de Afdelingen

Sociale Zaken c.q. afdeling Werk, Inkomen en Zorg (WIZ) ten opzichte van de cliënten niet wordt

geschaad

2. Door versterking van de "poortwachterfunctie" middels de inzet van twee preventieambtenaren

trachten resultaten te behalen in de preventieve sfeer. Nadruk ligt op het voorkomen van fraude.

3. In voorkomende situaties bemiddelen om een "illegaal" dienstverband ( bv. zwart werk) om te

zetten in een legaal dienstverband.

2.3 Provinciaal Overleg sociaal rechercheurs N. Brabant-Zeeland

Het Provinciaal Overleg is een werkoverleg tussen sociaal rechercheurs uit de gemeenten behorend

tot het werkgebied van de Arrondissementsparketten van de officier van justitie te 's-Hertogenbosch,

Breda en Middelburg.

De doelstelling van dit overleg is:

1. Technische en tactische informatie-uitwisseling;

2. Bespreking van beroepsproblematiek, jurisprudentie;

3. Actuele informatie-uitwisseling op het gebied van wetswijzigingen, assistentieverleningen

In 2005 is er viermaal Provinciaal Overleg gevoerd

Enkele onderwerpen die aan de orde zijn geweest waren:

Samenwerking met SIOD

Aansluiting Meld Misdaad Anoniem

Grensoverschrijdende observaties

Gegevensverstrekking financiële dienstverleners

2.4 Landelijk Contact Sociaal Rechercheurs (LCSR)

Er is 4 maal overleg geweest, waaraan de teammanager SR regio Helmond als vice-voorzitter van het

Landelijk Bestuur heeft deelgenomen. Als belangrijkste onderwerpen werden dit jaar behandeld:

Ontwikkeling website www.socialerecherche.nl

Oprichting Stichting LCSR

Kamervragen klachten over SR

Actualisering Módelinstructie en Werkwijze SR

Jaarverslag 2005 bureau sociale recherche regio Helmond

5.

.' .

3. Openbaar Ministerie en Politie

3.1 Aangifte en seponeringsbeleid

Met ingang van 1 oktober 2004 is de aanwijzing sociale zekerheidfraude gewijzigd, met dien

verstande dat deze geactualiseerd zijn in verband met de invoering van de Wet werk en bijstand. Voor

de werkzaamheden van sociaal rechercheurs verandert er niet zo veel. De Algemene bijstandswet

(Abw) is in deze aanwijzing vervangen door de Wet werk en bijstand (WWB) en er is een hoofdstuk

"Intemationaal opsporingsonderzoek en strafrechtelijke vervolging" toegevoegd.

Voor alle duidelijkheid wordt hieronder nogmaals aangegeven wat de huidige aanwijzing inhoudt

Er worden 2 categorieën onderscheiden:

1.

2.

Een nadeel kleiner dan ¿ 6000, - (tot 1 januari 2002 f 12.000, - )

Een nadeel van ¿ 6000, - ( tot 1 januari 2002 f 12.000, -) of meer

Bij onderzoek naar zaken behorend tot categorie 1 worden in beginsel geen strafvorderlijke

bevoegdheden 1 aangewend en vindt geen strafrechtelijke vervolging plaats. Voor het aanwenden van

deze bevoegdheden is in beginsel een "redelijk vermoeden" vereist. Aan bedoelt "redelijk vermoeden"

dienen niet te hoge eisen worden gesteld. Het vermoeden dient de strekking te hebben "wel

voorstelbaar".

Hoofdregel voor sanctionering is dat zaken van categorie 1 in beginsel bestuurlijk worden afgedaan,

behoudens enkele uitzonderingen. Na het van kracht worden van de Wet werk en bijstand vervalt voor

de gemeente de mogelijkheid tot het opleggen van een bestuurlijke boete en de verplichting om teveel

of onterecht betaalde bijstandsgelden terug te vorderen. Gemeenten hebben in een gemeentelijke

verordening hun beleid inzake handhaving vastgelegd.

In zaken behorend tot categorie 2 wordt in beginsel een strafrechtelijk onderzoek uitgevoerd en het

proces-verbaal ingediend bij het Openbaar Ministerie (OM)

3.2 Processen-verbaal

Het aantal processen-verbaal is nagenoeg gelijk gebleven van 23 in 2004 naar 20 in 2005. Er werd in

meer gevallen fraude ¿ 6000, - geconstateerd, doch in een aantal zaken werd vastgesteld dat er

onvoldoende strafrechtelijk bewijs voorhanden was om de zaak te vervolgen. Op zich is deze

ontwikkeling opmerkelijk, omdat het aantal processen-verbaal de laatste jaren sterk was afgenomen,

enerzijds door verhoging van de aangiftegrens en anderzijds door de preventieactiviteiten in de vorm

van ondersteuning.

Indien het OM overgaat tot vervolging en de zaak leidt tot een veroordeling, wordt de gemeente

hiervan in kennisgesteld middels een afloopbericht. De afloopberichten die in 2005 zijn

terugontvangen zijn afzonderlijk vermeld op een bijlage 2, die bij dit jaarverslag is gevoegd.

Het qemiddelde fraudebedraq in 2005 is lager dan in 2004. Het gemiddelde is in 2005 ¿ 4.680,86 en

was in 2004 ¿ 5.848,47. Dit werd bereikt omdat door het team sneller op meldingen over fraude werd

gereageerd en geanticipeerd waardoor de fraudeperiode aanzienlijk werd verkleind. Het gevolg

daarvan was dat de pakkans fors is toegenomen. Dit laatste is zowel in het belang van de cliënt als

van de organisatie. De cliënt is immers beter in staat om terug te betalen en blijft niet met een

torenhoge schuld zitten.

1 Met het aanwenden van Strafvorderlijke bevoegdheden wordt o.a. de toepassing van dwangmiddelen bedoeld~

Jaarverslag 2005 bureau sociale recherche regio Helmond . .

6

4. Resultaten 2005

In onderstaande analyse en bijgevoegd cijfermatig overzicht wordt gesproken over meldingen en

zaken. Ter verduidelijking volgt een korte toelichting op deze twee begrippen.

4.1 Meldingen

Dit zijn alle signalen die aanleiding zijn voor nader onderzoek. Het betreffen in hoofdzaak (anonieme)

tips en verzoeken tot nader onderzoek van de afdeling Werk, Inkomen en Zorg en het team Juridische

Aangelegenheden en Sociale Diensten van de regiogemeenten.

600

500

400

300

200

100

0

2000

2001

2002

2003

2004

2005

Analyse meldinaen

Over het gehele werkgebied is de instroom van meldingen (515) nagenoeg gelijk aan vorig jaar (516)

De uitstroom (514) is gelijk aan die van vorig jaar. De werkvoorraad van meldingen is slechts met 4

toegenomen. Op de grafiek is te zien dat de in- en uitstroom over de laatste 5 jaren redelijk stabiel is,

met een kleine uitzondering in 2001.

4.2 Zaken

Dit zijn alle meldingen die daadwerkelijk door de sociaal rechercheurs worden onderzocht op basis

van prioriteitstelling.

zaken

500

400

300

200

100

0

2000 2001 2002 2003 2004 2005

lil instroom

. uitstroom

Analvse zaken

Jaarverslag 2005 bureau sociale recherche regio Helmond

7

De instroom van zaken in 2005 bedroeg 471. Daar staat een uitstroom van 468 tegenover. De

zakenvoorraad onderzoeken was 47 (1-1-2005) en is nu opgelopen tot 50. Het blijft een uitdaging om

de meldingen- en zakenvoorraad terug te dringen.

Kijken we in repressieve zin naar het opgespoorde fraudebedrag, dan bedraagt dit ¿ 1.352.769,78,

zijnde het hoogste bedrag wat in het bestaan van het bureau sociale recherche in de regio Helmond

werd opgespoord. Het verschil met vorig jaar bedraagt ¿ 206.469,52 zijnde een toename met 18%.

Deze toename wordt onder meer veroorzaakt door een hoger aantal onderzoeken die dit jaar zijn

afgewerkt In 2004 was het aantal afgewerkte zaken namelijk 382, terwijl in 2005 in totaal 468 zaken

werden afgewerkt Vooral de registratie van onderzoeken op basis van de signalen van het

Inlichtingenbureau zijn de belangrijkste verklaring voor deze toename. Het betreffen in hoofdzaak

fraudezaken tot < ¿ 6000, -. Daarnaast speelt de afhandeling van de onderzoeken in het RDW project.

ook een rol.

Door de regiogemeenten gezamenlijk werden in 2005 in totaal 91 onderzoeken aangevraagd en 98

afgewerkt In 2004 werden nog 121 aanvragen ingediend. Op basis van de afgewerkte onderzoeken

was de verhouding in 2004 tussen de centrumgemeente Helmond en de regiogemeenten

respectievelijk 80% en 20%. In 2005 was de verhouding 79% tegen 21 %

In totaal werden 20 processen-verbaal opgemaakt Deze hadden betrekking op:

Witte fraude:

Zwarte fraude:

Vermogensfraude:

Leefvormfraude:

Domiciliefraude:

2

4

10

2

2

Uit het cijfermatig overzicht van 2005, blijken er op het einde van het jaar slechts 3 meldingen van de

gemeente Laarbeek in de voorraad te zijn. Dit onderstreept de prioritering die de meldingen van de

regiogemeenten krijgen. Indien mogelijk worden deze aanvragen met voorrang in behandeling

genomen. Wel zijn nog 27 zaken in behandeling.

Als we naar de totale resultaten kijken van de sociaal rechercheurs in preventieve zin, dan liggen die

op hetzelfde niveau als vorig jaar. In 2004 werden 45 uitkeringen beëindigd en dit jaar 46. In 2004

werden 6 normaanpassingen en 15 aanvragen afgewezen. Dit jaar respectievelijk 7 en 15. Dat

betekent dat de fictieve besparing dit jaar uitkomt op ¿ 158.904,78 berekend op basis van 3 maal de

maandnorm. Voorheen werd de fictieve besparing berekend op basis van 1 maal de maand norm maar

deze manier van berekenen sloot niet aan bij de staande praktijk.

(Een kort onderzoekje naar de daadwerkelijke besparing leverde op dat cliënten waarvan de uitkering wordt beëindigd, of de

aanvraag wordt afgewezen gemiddeld 5 maanden uit de uitkering blijven. Daardoor is de feiteliike besparinq veel hoger,

namelijk ¿ 222.937.45. Deze uitkomst is vooralsnog geen reden om de berekeningssystematiek te wijzigen)

4.3 Caseload overzicht tb.v. deelnemende gemeenten

Ieder kwartaal wordt aan de deelnemende gemeenten een lijst gezonden met daarop vermeld het

aantal in behandeling zijnde onderzoeken. Op deze lijst staan inmiddels ook de netto productieve

uren. Op deze wijze worden de gemeenten geïnformeerd over de voortgang van de door hen

ingediende onderzoeken.

4.4 Publiciteit

Het publiceren van resultaten inzake gehouden onderzoeken vindt plaats in alle gevallen dat proces-

verbaal is opgemaakt Deze publicaties werken preventief alhoewel dit niet te meten is.

Jaarverslag 2005 bureau sociale recherche regio Helmond

8

6. Totaal onderzoeken bureau sociale recherche in 2005

2005 2004

Voorraad meldingen per 1-1-2005 81 79

Ingekomen meldingen 618 516

Administratief afgewerkt 143 123

.

Naar zakenvoorraad SR 471 391

.

Afgewerkt

Administratieve onderzoeken 222 141

Ondersteuning 48 49

Zelfstandige onderzoeken 191 187

Opmaken processen-verbaal 7 5

Totaal afgewerkt 468 382

Werkvoorraad per 31-12-2005

Meldingen 81 79

Zaken 47 38

Resultaten:

Geen fraude 173 186

Fraude < ¿ 6000, - 259 159

Fraude> ¿ 6000, - 30 37

Beëindigingen 46 45

Normaanpassingen 7 6

Afwijzing aanvraag 15 15

Fictieve besparing ¿ 158.904,78 (3x mnd) ¿ 48.066,49( 1x mnd)

Bruto fraudebedrag ¿ 1.352.769;78 . ¿1.146.300,26

Jaarverslag 2005 bureau sociale recherche regio Helmond

9

7. Totaaloverzicht per werksoort

Door het bureau sociale recherche in de regio Helmond wordt de bestrijding van de fraude aangepakt

door middel van de onderstaande werksoorten:

Administratieve onderzoeken

Ondersteuningen

Zelfstandige onderzoeken

Opmaken processen-verbaal

7.1 Administratieve onderzoeken

Administratieve onderzoeken zijn onderzoeken die betrekking hebben op de registratie van fraude die

door de casemanagers c.q. consulenten zelf is opgespoord. Daarnaast hebben zij betrekking op de

resultaten van de signalen van het Inlichtingen bureau. Ook aanvragen met betrekking tot

detentiegegevens worden als administratief onderzoek geregistreerd.

Vaak zijn het fraudebedragen < ¿ 6000, - en de registratie is noodzakelijk om de totale omvang van de

fraude per gemeente te registreren waarna deze gegevens vervolgens periodiek door worden

gestuurd naar het CBS in Den Haag.

In 2004 werden 141 administratieve onderzoeken ingesteld met een totaal bruto fraLidebedrag van

¿ 285.913,64. Dit jaar werden 222 administratieve onderzoeken ingesteld met een bruto fraudebedrag

van ¿ 232.772, -. Uitgesplitst naar delicten leverden de onderzoeken naar "witte fraude" de hoogste

score op van ¿ 146.358, - gevolgd door domicilie fraude (¿ 30.913, -) en fraude met vermogen

( ¿ 25.937, -)

7.2 Ondersteuningen

Deze werksoort is er op gericht om meteen te voldoen aan de behoefte van casemanagers c.q.

consulenten van de afdelingen Sociale Zaken die extra ondersteuning nodig hebben bij nieuwe

aanvragen c.q. lopende uitkeringen. De case manager blijft verantwoordelijk voor het proces en roept

de hulp in van de sociale recherche. Deze ondersteunt de casemanager door middel van observaties

c.q. waarnemingen of door middel van huisbezoeken. Uitgangspunt daarbij is dat het een korte

inspanning vraagt van het bureau sociale recherche.

Ondersteunin en

48

5

26

12

¿ 3.485,57

Deze werksoort levert in 46% van de onderzochte zaken een mutatie met de uitkering op en blijft dus

voor de organisaties een belangrijke werksoort omdat sociale recherche in staat is om snel en

adequaat op verzoeken te reageren.

De ondersteuning hebben betrekking op de navolgende fraudevormen:

Zwarte fraude: 8 = 17%

Samenwoning: 9 = 19 %

Domicilie: 25 = 55 %

~~~~ 4 = 9%

Jaarverslag 2005 bureau sociale recherche regio Helmond

10

7.3 Zelfstandige onderzoeken

Zelfstandige onderzoeken worden door de sociaal rechercheurs ingesteld op basis van de prioritering

binnen de werkvoorraad. Bij de start vaneen onderzoek wordt informatie uitgewisseld met de

casemanager maar de sociaal rechercheur bepaalt op welke wijze hij het onderzoek gaat instellen. Hij

houdt de casemanager wel tussentijds op de hoogte van de ontwikkelingen.

Zelfstandi

191

40

5

4

¿35.119,-

¿ 912.467, -

e onderzoeken

De zelfstandige onderzoeken hadden betrekking op de navolgende fraudevormen:

Zwarte fraude: 79 = 42%

Witte fraude 8 = 4%

Witte fraude: 3 = 2%

Samenwoning: 35 = 18%

Domicilie: 29 = 15 %

Vermogen: 36 = 19 %

7.4 Opmaken Processen-verbaal

De werksoort opmaken proces-verbaal wordt ingezet op het moment dat door casemanagers c.q.

consulenten zelf de fraude is ontdekt en berekend. Dit heeft in alle gevallen betrekking op fraude

> ¿ 6000, -. Deze werksoort dient overig~ns niet verward te worden met het eindproduct van een

zelfstandig onderzoek door sociale recherche.

In 2005 werden 7 verzoeken ontvangen om te beoordelen of proces-verbaal kon worden opgemaakt.

Dit had betrekking op een totaal bruto fraudebedrag van ¿ 204.045, -. In 2 gevallen betrof het witte

fraude, in 3 gevallen was er sprake van overschrijding van vermogen, 1 terzake "zwarte fraude" en 1

onjuiste adresopgave. Hiervan werd in 3 gevallen proces-verbaal opgemaakt en in de andere zaken

werd na overleg met het Openbaar Ministerie afgezien van het opmaken van een proces-verbaal

omdat er onvoldoende strafrechtelijk bewijs voorhanden was.

7.5 RDW-koppeling

Het platform fraudebestrijding Zuidoost Nederland, hierna te noemen Platform, heeft een gemeentelijk

projectplan ontwikkeld, genaamd RDW-koppeling. In dit project wordt éénmalig de sofi-nummers van

alle actieve cliënten van de sociale diensten c.q. afdeling Werk, inkomen en Zorg (WIZ) gekoppeld

aan de gegevens van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) Op deze manier verkrijgt de

gemeente inzicht i n de bezittingen van cliënten op het gebied van auto's motoren, caravans, boten,

aanhangwagens. Het platform fungeert als schakel en verzorgt ook de daadwerkelijke uitwisseling van

gegevens.

. .

Omdat het project tegelijkertijd in meerdere gemeenten van het samenwerkingsverband plaatsvond, is

door het bureau SR het initiatief genomen om dit onderzoek tevens voor de regiogemeenten van het

samenwerkingsverband uit te voeren.

Jaarverslag 2005 bureau sociale recherche regio Helmond

11

Een overzicht van de resultaten die voor het hele werkgebied tot nu toe zijn behaald:

gemeente signalen onderzoek ge'vQlgloos \iermogen einde! maatregel pv 'vQrdering in onderzoek

aangepast uitkering

Asten 1 1 1 1 ¿ 85.090,58

Deume 21 3 1 1 1 1 1 ¿ 28.558,92

Gemert 20 20 14 1 2 1 ¿ 76.322,41 2

Helmond 100 19 7 5 1 5 3 ¿62.856,74 3

laarbeek 10 6 2 2 2

someren 12 12 9 2 1

totalen 164 55 37 11 3 10 6 ¿ 252.828,65 8

Het project werd op basis van de ervaringsgegevens van andere regio's in Nederland groots opgezet.

Vooraf werd een plan van aanpak gemaakt en gecommuniceerd met de regiogemeenten.

Het aantal onderzoeken was in deze regio aanzienlijk minder, waardoor slechts voor een korte periode

extra inhuur is gepleegd. De inhuurkracht heeft 137 uren gewerkt, kosten ¿ 4075.75.

Deze resultaten zijn bereikt dankzij een goede samenwerking tussen de collega's van het bureau SR

( inclusief preventieambtenaren) en de consulenten uit de desbetreffende regiogemeenten.

In zijn algemeenheid wordt dit project gezien als een nuttige en noodzakelijke actie. Er werd immers in

een aantal gevallen vastgesteld dat er sprake was van handelsactiviteiten en er werd overschrijding

van vermogen vastgesteld. Daarnaast werd bereikt dat het RDW bestand werd opgeschoond.

Jaarverslag 2005 bureau sociale recherche regio Helmond

12

8. resultaten deelnemende gemeenten

8.1 Gemeente Asten

Onderzoeken in voorraad per 1-1-2005

Binnengekomen aanvragen:

Administratief afgewerkt:

Naar zakenvoorraad SR:

5

12

0

12

Afgewerkt

Adm.inistratieve onderzoeken:

Ondersteuning:

Zelfstandige onderzoeken:

Opmaken proces-verbaal

Totaal afgewerkt in 2004

Eindvoorraad

0

9

7

Q

16

1

Resultaten:

Geen fraude:

Fraude <¿ 6000, -

Fraude> ¿ 6000, -

Beëindiging

Aanvraag afgewezen

Fictieve besparing

Bruto fraudebedrag

10

5

0

4

1

¿ 10.279,92

¿ 10.500,68

Door de gemeente Asten werden minder (12) aanvragen ingediend dan in 2004(25) De oorzaken zijn

niet bekend. Daar staat tegenover dat een hoger fraudebedrag is opgespoord ( ¿ 2.176,91 in 2004).Er

is een goede balans tussen de resultaten van repressie en preventie.

Jaarverslag 2005 bureau sociale recherche regio Helmond

13

8.2 Gemeente Deurne

Onderzoeken in voorraad per 1-1-2005

Binnengekomen aanvragen:

Administratief afgewerkt:

Naar zakenvoorraad SR

0

12

1

11

Afgewerkt

Administratief afgewerkt

Ondersteuning

Zelfstandige onderzoeken

Opmaken proces-verbaal

Totaal afgewerkt in 2005

Eindvoorraad

0

0

10

Q

10

0

Resultaten:

Geen fraude:

Fraude <¿ 6000, -

Fraude> ¿ 6000, -

Beëindiging

Fictieve besparing

Bruto fraudebedrag

5

1

4

3

¿ 8.505,48

¿ 122.155,14

Er werden 3 processen-verbaal opgemaakt, één in verband met inkomsten als zelfstandige en twee

terzake vermogensfraude. Het aantal aanvragen voor onderzoeken is in vergelijking met 2004

afgenomen. Daar staat echter tegenover dat het opgespoorde fraudebedrag dit jaar aanzienlijk hoger

is (in 2004 ¿ 35.368,29). Deze ontwikkeling heeft onder andere te maken met het RDW project. De

resultaten van dit project worden in een afzonderlijk item weergegeven.

Jaarverslag 2005 bureau sociale recherche r~gio Helmond

14

8.3 Gemeente GemertlBakel

Onderzoeken in voorraad per 1-1-2005

Binnengekomen aanvragen

Administratief afgewerkt

Naar zakenvoorraad SR:

0

37

5

32

Afgewerkt

Administratieve onderzoeken

Ondersteuningen

Opmaken proces-verbaal

Zelfstandige onderzoeken

Totaal .

Eindvoorraad

2

6

3

20

31

0

Resultaten:

Geen fraude:

Fraude <¿ 6000, -

Fraude> ¿ 6000, -

Beëindiging

Aanvraag afgewezen

Fictieve besparing

Bruto fraudebedrag

22

3

4

5

3

¿ 18.557,85

¿ 115.454,49

Ten opzichte van 2004 zijn het aantal aanvragen en resultaten nagenoeg gelijk. Er is 1 proces-verbaal

opgemaakt terzake vermogensfraude.

Jaarverslag 2005 bureau sociale recherche regio Helmond

15

.. -

8.4 Gemeente Helmond

Onderzoeken in voorraad per 1-1-2005

Binnengekomen aanvragen

Administratief afgewerkt:

Naar zakenvoorraad SR:

Eindvoorraad meldingen

81

515

134

380

82

Afgewerkt

Administratief onderzoeken

Ondersteuning

Opmaken proces-verbaal

Zelfstandige onderzoeken:

Totaal

Eindvoorraad zaken

370

26

5

120

370

30

Resultaten:

Geen fraude:

Fraude <¿ 6000, -

Fraude> ¿ 6000, -

Beëindiging

Normaanpassingen

Aanvragen afgewezen

Fictieve besparing

Bruto fraudebedrag

110

241

17

27

6

7

¿ 92.769,81

¿ 1.014.589,79

Als we kijken naar welke fraudevorm het hoogste fraudebedrag heeft opgeleverd dan is dat fraude

met vermogen, gevolgd door "witte"fraude". Met name de laatste vorm van fraude komt nu duidelijker

in beeld omdat de gegevensuitwisseling met het Inlichtingenbureau een kwaliteitsimpuis heeft

ondergaan. De inhoud van de signalen wordt steeds beter en actueler en dat is ook de reden waarom

dit jaar ruim 70 onderzoeken meer zijn afgewerkt ten opzichte van vorig jaar. Over de resultaten van

deze bestandsvergelijking wordt in dit jaarverslag afzonderlijk gerapporteerd.

Het hoogste opgespoorde bedrag in een onderzoek was ¿ 217.764,38. Uit dit onderzoek bleek

namelijk dat reeds vanaf 1988 werd beschikt over een woning in het buitenland, waarvan de waarde

ver boven het vrij te laten vermogen lag. Dit bezit was niet opgegeven aan de Sociale Dienst.

Een dergelijk fraudebedrag is nog nimmer opgespoord in het bestaan van het bureau sociale

recherche.

In 2005 heeft de gemeente Helmond besloten om bij constatering van fraude direct over te gaan tot

invordering van de teveel verstrekte uitkering.

Bij hogere fraudebedragen wordt direct beoordeeld of er sprake kan zijn van het in beslag nemen van

geld en I of goederen.

Deze werkwijze heeft in 2005 in een aantal zaken vruchten afgeworpen. Zo werd beslag gelegd op

auto's, caravans, campers, juwelen, inboedel en geld in contanten.

De goederen zijn inmiddels via de deurwaarder verkocht en hebben in totaal ruim ¿ 150.000,00 aan

ontvangsten opgeleverd.

Gezien dit succes is de gemeente voornemens om in 2006 dit beleid verder te activeren.

Er werden voor de gemeente Helmond 11 processen-verbaal opgemaakt;

zwarte fraude 2

domiciliefraude 1

leefvormfraude 1

vermogensfraude 6

witte fraude 1

Jaarverslag 2005 bureau sociale recherche regio Helmond

16

8.5 Gemeente Laarbeek

Voorraad per 1-1-2005

Binnengekomen aanvragen:

Administratief afgewerkt:

Naar zakenvoorraad SR:

Eindvoorraad meldingen

0

25

2

20

3

Afgewerkt

Administratief onderzoek

Ondersteuningen

Zelfstandige onderzoeken

Opmaken proces-verbaal

Eindvoorraad zaken

1

6

19

Q

26

Resultaten:

Geen fraude:

Fraude <¿ 6000, -

Fraude> ¿ 6000, -

Beëindiging

Aanvraag afgewezen

Normaanpassing

Fictieve besparing

Bruto fraudebedrag

18

13

4

6

4

1

¿ 26.714,58

¿ 62.538,53

Het aantal aanvragen is op hetzelfde niveau gebleven als in 2004. De resultaten in preventieve en

repressieve zin zijn aanzienlijk toegenomen. Deze toename is te verklaren door het feit dat enkele

langdurige opsporingsonderzoeken in 2004 zijn gestart en in 2005 werden afgerond.

Jaarverslag 2005 bl!reau sociale recherche regio Helmond

17

8.6 Gemeente Mierio

Voorraad onderzoeken per 1-1-2004

Binnengekomen aanvragen

Naar zakenvoorraad SR

Administratief afgewerkt:

Werkvoorraad:

1

5

5

0

1

Afgewerkt

Er werden 5 zelfstandige onderzoeken, waarvan 4 onderzoeken met fraudebedragen < ¿ 6000,- met

een totaal van ¿ 7.406, -. Eén onderzoek werd afgewerkt met een proces-verbaal omdat voor ruim

¿ 15.000,- aan fraude werd geconstateerd.

De gemeente Geldrop-Mierlo heeft de samenwerkingsovereenkomst formeel opgezegd met ingang

van 1 januari 2006. Momenteel lopen nog ambtelijke besprekingen om de financiële consequenties

van de uittreding op een correcte manier af te wikkelen

Jaarverslag 2005 bureau sociale recherche regio Helmond

18

8.7 Gemeente Som eren

Voorraad Onderzoeken per 1-1-2005

Binnengekomen aanvragen:

Administratief afgewerkt:

Naar zakenvoorraad SR:

1

12

1

11

Afgewerkt

Administratieve onderzoeken

Ondersteuningen

Zelfstandige onderzoeken

Opmaken proces-verbaal

Totaal

Voorraad zaken per 1-1-2006

0

2

8

Q

10

2

Resultaten:

Geen fraude:

Fraude <¿ 6000, -

Fraude> ¿ 6000, -

Beëindiging

Fictieve besparing

Bruto fraudebedrag

8

2

0

0

¿ 2.077,14

¿ 4.959,32

Het aantal aanvragen lag dit jaar op hetzelfde niveau als in 2004. Het geconstateerde fraudebedrag

wijkt wel sterk af ten opzichte van 2004, maar dat heeft te maken met de resultaten van één

onderzoek in 2004, waarbij een langdurige fraude werd aangetoond.

Jaarverslag 200!? bureau sociale recherche regio Helmond

19

9. Lijst met afkortingen:

Op alfabetische volgorde worden de in dit jaarverslag gebruikte afkortingen vermeld:

Abw = Algemene bijstandswet

Al = Arbeidsinspectie

IB = Inlichtingenbureau

LCSR = Landelijk Contact Sociale Recherche

MSZW = Ministerie van Sociale zaken en Werkgelegenheid

OM = Openbaar Ministerie

Platform = Platform Fraudebestrijding Zuidoost Nederland

PVB = Proces-verbaal

RDW = Rijksdienst voor het Wegverkeer

RIT = Regionaal interventie Team

SR = Sociale recherche

SVB = Sociale Verzekeringsbank

UWV = Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen

WIZ = Afdeling Werk, Inkomen en Zorg

WWB = Wet werk en bijstand

Jaarversfag 2005 bureau sociafe recherche regio Helmond

. 20

c. .

Bijlage 1 activiteiten gemeente Helmond

. .

Jaarverslag 2005 bureau sociale recherche regio Helmond.

21

.' .

Bijlage 1 activiteiten gemeente Helmond

1. Hoogwaardig Handhaven

De gemeente Helmond heeft op basis van de Tijdelijke stimuleringsregeling intensivering controle en

opsporing in 2005 twee preventiemedewerkers en een sociaal-rechercheur aangesteld en bij het

bureau Sociale Recherche geplaatst De twee preventieambtenaren hebben een interne opleiding

gevolgd en hun activiteiten richten zich in hoofdzaak op nieuwe aanvragen. De sociaal-rechercheur

heeft een externe opleiding gevolgd en met succes afgerond. De aanvraag opsporingsbevoegdheid is

al naar het Ministerie gestuurd. .

De resultaten van preventie worden hieronder weergegeven.

Preventieproject

In 2005 werden een groot aantal verzoeken ingediend voor "preventie". Deze onderzoeken bestaan uit

dossieronderzoeken, huisbezoeken, adviezen en het voeren van confronterende gesprekken. Met

uitzondering van de dossieronderzoeken worden de overige preventieonderzoeken samen met de

casemanager verricht, waarbij de case manager rapporteert.

Aantal aanvragen:

Afgewerkt:

Werkvoorraad per 1-1-2006:

937

885

52

Er werden 885 preventieonderzoeken afgewerkt, bestaande uit:

Huisbezoeken: 465

Dossieronderzoeken: 420

De resultaten van de huisbezoeken zijn als volgt:

Ongewijzigd voortgezet: 213

Toekennen aanvraag: 93

Afwijzing aanvraag: 57

Beëindigingen: 52

Normaanpassing: 16

Aanvraag ingetrokken: 23

Fraude aangetoond: 1

Naar SR: 5

Deze huisbezoeken leverden in 32% van de gevallen een mutatie met de uitkering op, waardoor een

fictieve besparing van ¿ 222.937,45 (op basis van 3 maanden) werd bereikt Na evaluatie van de

resultaten blijkt dat cliënten gemiddeld 5 maanden uit de uitkering blijven. Hierdoor is in 2005

daadwerkelijk ¿ 310.089,06 bespaard! Vooralsnog wordt de berekeningssystematiek van deze 3

maanden niet gewijzigd.

De verzoeken voor preventieonderzoeken hadden voor 40% betrekking op domiciliefraude

(verblijfplaats) en voor 31% op inwonend (risicoprofiel), gevolgd .door 17% op leefvormfraude, 7 % op

vermogensfraude en 5 % op zwartwerk

De preventiemedewerkers worden tevens ingezet in het kader van Integrale Handhaving en assisteren

het team Handhaving bij controle van adressen, in het bijzonder in de Binnenstad-Oost De resultaten

daarvan zijn in bovenstaand schema opgenomen en worden niet afzonderlijk geregistreerd. Er werd 3

maal deelgenomen aan integrale acties.

Daarnaast wordt door de 2 preventieambtenaren desgevraagd assistentie verleend aan het Regionale

Interventieteam, die de leiding heeft bij controle op bedrijven in zake illegale tewerkstelling en

zwartwerk. In 2005 hebben deze verzoeken niet plaatsgevonden. .

Jaarverslag 2005 bureau sociale recherche regio Helmond

22

2. Inlichtingenbureau

Het Inlichtingen bureau is vanaf 2002 operationeel en iedere gemeente is verplicht om maandelijks

structureel de gegevens van actieve cliënten door te geven aan het inlichtingen bureau. Deze

gegevens worden vervolgens door het Inlichtingen bureau vergeleken met drie instanties, te weten BD

(Belastingdienst) UWV ( Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen) en de IBG (informatie

Beheersgroep= studiefinanciering). Elke mutatie komt vervolgens terug naar de gemeente en dient

onderzocht te worden. Hierdoor vindt structureel maandelijks een controle plaats op de juistheid van

de gegevens, waardoor maandelijks ook de rechtmatigheid van de verstrekte uitkering wordt getoetst.

Het bureau Sociale Recherche onderzoekt deze signalen en bij positief resultaat wordt de betreffende

casemanager van de cliënt in kennis gesteld, die het signaal verder afwerkt

.In 2005 werden 2963 signalen van het Inlichtingen bureau onderzocht Dit is in vergelijking van 2004

een behoorlijke toename van 19% (2500 in 2004) Deze onderzoeken leverden in 37 gevallen fraude

op met een totaal fraudebedrag van ¿ 125.648,55. Het bedrag is dit jaar hoger omdat een cliënt geen

opgave deed van een extra bankrekening en daardoor kon de gehele uitkering worden

teruggevorderd.

Het totale bedrag is in vergelijking met 2004 (¿ 77.687,53) aanzienlijk toegenomen. De reden hiervan

moet onder andere gezocht worden in de kwaliteit van de signalen. Deze kwaliteit is fors toegenomen

omdat de gegevens van voornamelijk het UWV sterk zijn verbeterd en er bovendien via de

Belastingdienst signalen komen over extra bankrekeningen van cliënten, die niet bij de

uitkeringsadministratie bekend zijn. Daarnaast worden de gegevens over rente-inkomsten over

bedragen die hoger zijn dan het vrij te laten vermogen nu structureel aan de gemeenten aangeleverd.

Het genoemde fraudebedrag bestaat uit 6 gevallen met vermogensfraude voor een totaal van

¿ 73.748,56 en 31 gevallen met dienstverbanden voor een totaal van ¿ 51.899,99.

In drie gevallen werd op basis van een signaal van het Inlichtingen bureau een proces-verbaal

opgemaakt.

Deze vorm van (administratieve) controle is zeer arbeidsintensief en levert verhoudingsgewijs een

lage score op als het gaat om aantal fraudegevallen. In 2005 werd in 1.25% van de gevallen fraude

geconstateerd ( was 1 %)

3. Soficontrole 2002

Voordat het Inlichtingenbureau operationeel werd in 2002, ontvingen de gemeenten jaarlijks een

overzicht van de Belastingdienst waaruit bleek dat er sprake was van "samenloop"van inkomsten.

Indien samenloop werd geconstateerd, betekende dat niet automatisch dat er dan ook sprake was van

fraude. De cliënt kon immers de inkomsten opgegeven hebben aan de Sociale Dienst waardoor deze

inkomsten al verrekend waren met de uitkering. Het nadeel van deze vorm van controle was het feit

dat de gegevens pas veel later beschikbaar kwamen. Meestal ontving de gemeente deze gegevens

anderhalf jaar tot twee jaar later.

Zo is door de gemeente Helmond in november 2004 gestart met de verwerking van de signalen van

de belastingdienst over het belastingjaar 2002. .

Er werden 3299 signalen ontvangen, die resulteerden in 1206 onderzoeken. Deze onderzoeken zijn

nagenoeg allemaal verricht. Er resteren nog 8 onderzoeken, die op korte termijn worden afgewerkt.

In 22 gevallen werd fraude geconstateerd, met een totaal fraudebedrag van ¿ 24.957,88 Het zijn

relatief kleine fraudebedragen waarvan slechts in één geval proces-verbaal diende te worden

opgemaakt De ervaring leert echter dat deze kleine fraudebedragen wel goed invorderbaar zijn.

Nu alle gemeenten zijn aangesloten op het Inlichtingenbureau komt deze vorm van controle te

vervallen, omdat nu immers maandelijks en structureel de rechtmatigheidscontrole plaatsvindt.

Jaarverslag 2005 bureau sociale recherche regio Helmond

23

Bijlage 2 strafrechtelijke uitspraken 2005 .

Jaarverslag 2005 bureau sociale recherche regio Helmond

24

Bijlage 2 strafrechtelijke uitspraken 2005

Aard fraude Plaats Fraude bedrag Resultaat OM

Zwart werk Helmond ¿16.309,68 Werkstraf 120 uur subs. 60 dagen hechtenis

voorwaardelijk. Proeftijd 2 jaar.

Inkomsten criminele Helmond ¿ 21.832,63 gevangenisstraf 2 weken v.w. proeftijd 2 jaar.

activiteiten. Werkstraf 100 uur sub. 50 dagen voor verdachte

D.M. Vrijspraak voor verdachte M.N.S. en 3 weken

gevangenisstraf onvoorwaardelijk. verdachte

D.J.W.

Inkomsten criminele Helmond ¿ 17.229,19 Gevangenisstraf 5 maanden voorwaardelijk

activiteiten. proeftijd 2 jaar. Werkstraf 120 uren sub. 60 dagen

met aftrek.

Inkomsten zwart Helmond ¿ 9.261,92 Sepot recente bestraffing

Inkomsten criminele Helmond ¿ 17.299,19 500 euro. subs. 10 dagen voorwaardelijk. proeftijd

activiteiten. 1 jaar.

Inkomsten wit Helmond ¿ 9.038,33 Werkstraf voor de duur van 40 uur subs. 20 dagen

hechtenis.

Inkomsten criminele Helmond ¿ 63.198,26 werkstraf 200 uren sub. 100 dagen.

activiteiten. gevangenisstraf 2 maanden voorwaardelijk

proeftijd 2 jaar.

Verblijfplaats Someren ¿ 102.055,51 9 maanden gevangenisstraf V.W., 3 mnd

voorwaardelijk proeftijd 2 jaar

Samenwonen Helmond ¿ 153.230,69 werkstraf 240 uur, sub. 120 dagen hechtenis. gev.

2 mnd voorw. + proeftijd 2 jaar

Vermogen Deurne ¿ 32.860,20 Werkstraf 100 uren subs. 50 dagen.

gevangenisstraf 1 maan voorwaardelijk. Proeftijd 2

jaar. Dit !leidt ook voor medeverdachte

Inkomsten zwart Helmond ¿ 7.859,75 werkstraf voor de duur van 30 uren subs. 15 dagen

hechtenis

Jaarverslag 2005 bureau sociale recherche regio Helmond

25

Bijlage 3 publicaties fraude sociale zekerheid

Jaarverslag 2005 bureau sociale recherche regio Helmond

26

31 januari 2005

Nr. 05/016

Meldlijn open voor tips over sociale fraude door bedrijven

Ondernemers kunnen vanaf morgen anoniem een meldlijn bellen met tips over bedrijven

die sociale fraude plegen. Het gaat bijvoorbeeld om het inschakelen van illegale

werknemers en ontduiking van premies. De naam van de meldlijn is Meld Misdaad

Anoniem. Burgers kunnen daar hun meldingen over ernstige misdaden al langer kwijt;

nu kurll1en dus ook bedrijven bellen met tips over sociale fraude. De Sociale

Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD) heeft hierover met de meldlijn een

overeenkomst gesloten.

Ondernemers kunnen ook meldingen doorgeven over fraude met subsidies en

uitkeringsfraude. Verder zijn tips welkom over het gebruik van valse identiteitsbewijzen

en sofinummers.

Bonafide ondernemingen hebben te lijden onder concurrentie van kwaadwillende

bedrijven. Dit kan zelfs faillissementen tot gevolg hebben. Dat is reden voor de SIOD

om fraude fel te bestrijden. Een andere reden is dat misbruik van uitkeringen een zware

last vormt voor de economie. Door de aanpak van fraude moeten sociale uitkeringen

betaalbaar blijven.

Het nummer van Meld Misdaad Anoniem is 0800 -7000. De SIOD rekent op 100 tot 200

bruikbare tips per jaar.

Veel ""itte fraude niet ontdekt

Veertig procent van dertig onderzochte gemeenten

maakte bij het opsporen van bijstandsfraude goed

gebruik van gegevens van de Belastingdienst over

samenloop van een bijstandsuitkering met inkomsten

uit arbeid. Bij eenderde van die gemeenten blijft echter

veel witte fraude onontdekt.

Dit staat in het rapport Een

signaal voor gemeenten dat de

Inspectie Werk en Inkomen

onlangs publiceerde. De

Inspectie hoopt dat de

invoering van de Wet werk

en bijstand (WWB) helpt bij

de bestrijding van de fraude.

Gemeenten hebben daar

sinds de invoering van de

wet op 1 januari 2004 een

groter financieel belang bij.

Met 'witte fraude' wordt

gedoeld op het fenomeen dat

mensen met een bijstands-

uitkering andere inkomsten

niet opgeven aan de ge-

meentelijke sociale dienst,

-....-.--.-.

maar over deze inkomsten

wel belasting en premies

afdragen.

Gemeenten kunnen met be-

hulp van 'belastingsignalen'

witte fraude opsporen. Zo'n

signaal geeft informatie over

de hoogte van de verdien-

sten bij een werkgever en

over de periode waarin de

verdiensten samenlopen met

een uitkering. De afgelopen

jaren verstrekte de Belasting-

dienst jaarlijks rond de

300.000 belastingsignalen

aan gemeenten. In dertig

gemeenten, die samen het

merendeel van de belasting-

signalen ontvangen, bekeek

de Inspectie in totaal drie-

duizend bijstanddossiers

met signalen, die in de

periode 2000 tot en met 2003

door de gemeenten zijn

afgehandeld.

De inspectie trof geen ver-

band aan tussen het percen-

tage opgespoorcle fraude en

de kwaliteit van de afhan-

deling door gemeenten. Met

andere woorden: in de ene

gemeente komt gewoon

meer fraude voor dan in de

andere.

Samenstelling

Dat kan te maken hebben

met de samenstelling van het

bestand van uitkerings-

gerechtigden. Het risico op

fraude is bij bepaalde

groepen groter dan bij

andere. Zo blijkt er een sterk

verband te zijn tussen

leeftijd en de trefkans op

fraude: hoe jonger de

uitkeringsgerechtigde, hoe

groter de kans dat hij of zij

heeft gefraudeerd.

Mannen blijken vaker

te frauderen dan vrouwen

en in grotere gemeenten

(meer dan 150.000 inwoners)

wordt vaker gefraudeerd'

dan in kleine gemeenten.

Het sterkste verband trof-

fen de onderzoekers aan

tussen het totale bijstands-

bedrag en het plegen van

fraude: hoe hoger het

bedrag, hoe groter de kans

op fraude.

In een reactie op de bevin-

dingen heeft de VNG laten

weten, goede hoop te hebben

op betere fraudebestrijding' .

als gevolg van de mogelijk- :$~;

heden die gemeenten hebber>. ::~.

b!.\

gekregen sinds de invoering

van de WWB. . Z

IIh

. 'Zou ik heel even in uw koelkast mogen kijken?'

Reportage I Fraudepreventiemedewerkers ontdekken regelmatig misStanden bij de aanvraag van een bijstandsuitkering

Een plotselinge scheiding is

verdacht, geldopnames in een

vreemde stad eveneens. Fraude

met de bijstandsuitkering is nog

altijd heel eenvoudig. Maar de

controle neemt toe.

I Van onze verslaggeefster

Marjan van den Berg.

ENSCHEDE

'Ik ben Hans, van de sociale. dienst.

Er zijn wat vragen over uw uitke-

ringsaanvraag. Mag ik even bij u

binnenkomen?'.

Maar natuurlijk. Een breed glim-

lachend koppel leidt Hans met

. weidse :armgebaren naar de eetta-

fel, waar hij CWI -kopieën laat zien.

Het zijn twee afzonderlijke aanvra-

gen voor een bijstandsuitkering.

Een voor hem, een voor haar. Ze

zijn ingediend bij twee verschillen-

de CWI"medewerksters. .

'Kloppen deze gegevens?' Ja, die

; kloppen. 'Mag ik misschien even

; in uw huis rondkijken?' Zeker. De

trap op, waar de slaapkamers zijn.

Overal een snelle blik om de hoek

van de deur. Een kamer met een

tweepersoonsbed, een logeerka- ;

mer, een badkamer. Op de over- !

loop verstommen de toelichtingen

~n hartelijkheden. Hans gaat de

zolder op, waar slingerend onder-

goed te drogen hangt.

De twee trappen weer naarbene-

'den zwijgen 'Hans, de man en de

vrouw. Hans gaat opnieuw aan de

eettafel zitten, en kijkt uitbegreid

naar de CWI - kopieën. Uit het niets

zegt de man met een zucht: 'Nee,

die gegevens zijn niet goed. Wij zijn

getrouwd.' .

. Hij staat op en legt een stapel pa-

pieren en envdoppen op tafel.

'Achterstanden, aanmaningen, ac-

ceptgiro's. .Het hele verhaal. Over

een andere uitkering die ten einde

liep, een verlenging die werd afge-

keurd, dri.e'maanden zonder in-

komsten, vrienden die.moeten bij-

springen. De man b~gint steeds lui-

der te praten, de vrouw huilt. Hans

knikt en vraagt of hij in de koelkast

mag kijken.

Hans is dagelijks op pad als frau-

depreventiemedewerker. Eerst

gaat hij langs het CWI, waar twij-

felachtige aanvragen voor een bij-

standsuitkering in Hans' postbakje

worden gelegd. Twijfelachtig, dat

zijn twintig inschrijvingen op één'

adres, plotselinge 'scheidingen',

veel geldopnamen in een heel an-

dere stad, kopietjes met witte ga-

ten, extreem' hoge huur, of een

cliënt die nooit komt opdagen.

Doorgaans,kenfHans van tevo-

ren de feitelijke situatie al. 'Je moet.

een pokerface houde.n. Die koelkast

zat gewoon vol. En waar rijden ze

dat busje van? Ik heb ook vrienden,

,maar die gaan me echt niet zo royaal

onderhouden. Deze mensen heb-

benwaarschijnlijk nog inkomsten.'

Het echtpaar had hem toegang

kunnen weigeren. Maar als de ge-

gevensniet te controleren zijn, kan

de uitkeririgsaanvraag niet door-

gaan. 'Zo simpel is het.' .

Hans zal zijn bevindingen door-

geven aan het CWI: het stel is ge-

trouwd, en krijgt dus een bijpas-

sende uitl~ering. 'Netto 1099 euro.'

Zijn collega Karin legt uit dat

fraude nog steeds niet al te ingewik-

keld is. Stel, je zet je auto op naam

van een vriendin. En je hevelt je

spaarrekening over naar een ande-

re vriendin. 'Officieel heb je dan~

toch geen geld? Als je je zaakjes

goed aanpakt, kun je het als frau-

deur nog best een tijdje.uithouden.' '

Karin is sociaal rechercheur. Dat'

betekent dat ze' opsporirgsbe-'

voegdheden heeft: ze magobserve~

ren, arresteren, vastzettep. Ze mag

in het hypothekenregister en het

testamentenregister. En na toe-

stemming van de officier van justitie

mag ze gegevens controleren van

bankafschriften en creditcards en

kan ze dossiers van justitie inzien.

Alle bijstandsfraude boven zes-

duizend euro kan strafrechtelijk

worden aangepakt. In Enschede

zijn zes rechercheurs daar voltijds

mee bezig. 'We hebben allemaal wel

eens bedreigingen gehad.' 'Karin

lacht breed. 'Doodsbedreigingen.'

Sommige frau.deurs zijn volgens

Karin 'zo in de shit gekomen dat ze

denken: de dood of de gladiolen.'

Anderen willen eenvoudigweg met

weinig moeite wat meer verdienen. .

'Ik: heb w'eleens een frauderende

bouwvakker' gevolgd: Wérken!,

Verdiende geld als drek: En toch'

een uitkering erbij. Daar heb i15: me

over verbaasd.'

Ze stapt de woning van een jqn-

ge;,'i:ouw binnen. Er zijn Qnduide-

.lijkheden gerezen over haar woon-

plek.J;vIogelijk heeft de vrouw een

uitkering terwijl ze ~aménw09nt.

. (}eroutineerd loopt Karin door..

de woning. De v,rouw gaat haar

voor, onwennig maar beslist QP1

gastvrij te zijn, Karin ziet de slaap-,

kamer ('prima'), de badkamer

('ja'), een extra kamer '('oké) , de

woonkamer ('hmm-hnun'), een

keuken ('Zou ik heel even in uw,

koelkast mogel1 kijken?').

Binnen' tien minuten staat ze

weer buiten; Niets bijzonders. Er

had verse dagmelk en brood' in de

koelleen bel;mgrijk

criterium.. Soms, zegt Karin, staat.

er een 'eenzame fles ketchup en

een onaangebroken pot pinda-

kaas in het keukenkast je. 'Ik ben

aan de lijn, zeggen ze dim. Nou,.

daar geloof ik dus geen ruk van.'

De namen Hans en Karin zijn om veilig-

heidsredenen gefingeerd.

16h

. <-., ,if/2

H ~l;M~f\lQj GEMERT -BAKEl

VOQ.C ;biiip~:t':~J)!(~A)O

~~'~i&~:~~~~~1:;' heeft

:~~~:':' .. e~ciJjm~~;~,',~u~ij

IlIil!

,n06N;jiêl~ F\tim'~iêrbij. Tegen bei~

'de mannen is,proces.verbaal op-

".. gëm.' a.ald';.,':de':gêh1. ~~.ente wil het

, . g~id terU'!JVdra,!f-é'rJ:

In Gemert"Bak~ris,een,54-jarige.,

inwoner betnipt op uitkerings-

! fraud~;l-liib.!~~1~,~ jn.,ar I~JI~in

. caraván,oliderdêlëri te " elan,

'telWiji,h,(ppf~e~\i' ' ont-

ving: Hij Weeg 'i1.tirjl '47, euro

teil 'onrechte. óok 'datbEidrag

wordt t~i1!fjgeio"'d~d:~óé ~itke-

i ring is in in óktob~rstopgezet.

.'rr

., "'.,'

S!á:1f~'1~~{z:

baal opgem~akt. ' . .

. "

',',;" ';~,;~~~:.;,:~,'-,:<~,

Man pleegt

. -

voorrunn

ton fraude-

HELMoND - Een 48-jarige Hel-

monder: heeft 'de Sociale

Dienst voor 116.000 euro opgec

licht. Hij - kreeg- met zijn

vrouw vijf jaar lang ten on-

rechte een - uitkefing. . Een

35-jarige - He~moi1der . lichtte

de Sociale Dienst VOOl' -40:000

euro op. De recherche in Hel-

mond en de 'Sociale Recherche'

Peelland hebben een gezamen~

.lijkol}.derzo~k naar de 1,11tke-

ringsfraude en and~re misdrij-

ven inmiddels afgerond. '.-

.De 48-jarj.ge man zou de afge- -

lopen vijf jaái .verzwegen heb-,

ben dat hij samenwoonde met'

zijn 45-jarige Helmondse

ex-vrouwen dat 2';e inkomsten

uit werkzaamheden - hadden.

Ook zou de man niet hebben

doorgegeven dat hij in hei: be-

zit was van een groot aantal

kostbare goederen; zoals .cam-

pers, een _caravan en een jet

ski. De goederen zijn allemaal

in beslag genomen.

Hij wordt verder verdacht van'

het" uitgeven van vals geld, het

exploiteren van een hennep-

knipperij in de woning van

zijn ex in Helmond-West, het

in bezit hebben van een gesto-

len fiets, het oplichten van de

verzekering voor vijfduizend

euro en de diefstal van enkele

bromlhobielen in heel Neder-

land. Daarbij - werd onder

meer een negentigjarige man

uit Weert de dupe.

Het geld wordt teruggevor--

derd. De man was al eerder be-

trapt op uitkeringsfraude. De .

48-jarige man is in maart in

zijn woning in Helmond-West

aangehouden. .

De 35-jarige Helmonder zou

de afgelopen drie jaár ten on-

rechte 40.000 euro van de So-

ciale Dienst hebben gekregen.

Hij verzweeg dat hij in auto's

handelde en goederen bezat. -

Ook dat geld wordt terugge-

vorderd. Deze .manwerd vori-

ge week in zijn woning in Hel-

mopd-West aangehouden.

Beide verdachten zijn inmid-

dels weer op vrije voeten.

I&ÁJ

I

------ ----- ---- .--- -.-----

EnsGhede controleert waterverbruik bij uitkering

Sinds de financiêle verantwoordelijk-

heid voor de bijstandsuitkering in.

2004.bij gemeenten is komen te lig-

gen, staat in veel steden de fraude.

opsporing op scherp. Elke uitkering

die ten onrechte wordt verstrekt, kost

de gemeente zelf geld. In Enschede

konden onlangs dertien fraudeurs

worden a'angehouden omdat hun wa-

terverbruik zo goed als nihil was: de

sociale recherche had de gegevens

van hun woonsituatie gekoppeld aan

de cijfers van het waterleidingbedrijf.

In 2004 werden in Enschede

(153 duizend inwoners) meer dan.

vierhonderd gevallen van bijstands-

fraude aan het licht gebracht.

Iedere maand checkt de gemeente

Enschede de 'primaire bronnen' van

een cliênt. Dan worden de gegevens

van de gemeente-administratie ver-

geleken met de informatie van de

Belastingdienst, de Informatie Be-

heer GrQep en de uitkeringsinstantie

UWV. Daarbij maakt de sociale

dienst gebruik van de kaartenbakken

van het Inlichtingenbureau, een nati-

onale data-beheerder die is opge-

richt door het ministerie van Sociale

Zaken.

. 1"-"" I "'-'" I'-A "-"li Lil .'-". 1'-' V '--1'1 UVC" ItlCC

Aanpal< van

,fraude via '

. kentekens

. Door IRENE VAN DE VEN '. .

'. .

HELMOND.~ Mensen in ,Brabant en Limburg met'

:een . bijstandsuitkering met bijvoorbeeld een

'ytachtwagen, een te .dure auto of meerdere au-

to's op hun naam, worden binnenkort hard aan-

gepakt. Zo'n 75 gemeenten iri Oost-Brabant en

Lirilburg' doen niee aan eén strengere' aanpak

van bijstandsfraude. .

. .In het platfarm zijn verschil-

. Sdfinummers van mensen die' kilde disciplines vertegen-

bijstand . antvangen, ward(ó'n . w~af,digd: ~Tet~(:lUders, een af-

gekpppeld aan de gegevens tieler van just~t~e, een korps-

'. van de RijksdienstWegver- chef ~an de polltie en een afge-

}ceer (RDW); Als blijkt. dat men- v~ardlgd~ va,n de Belastmg-

sen ,te veel vermagen hebben d~enst zIJn hd, Hel~ond en

in de vorm van bezit, van au- EIndhaven daen belde mee

,to',s, \-'111~nel~ziJ w~rden ge~'I" aan ?eze vorm ':'~~ ftaude-op-

kort t:> hun Uitkenng. Ook . sp~nng en bestrIJding.

kan hun uitkering teruggevor- : "Mldd.en augu~tus ~orden in-

derd warden, Het bezit van structles en nchthjnen naar

een vrachtwagen zou bijvaar- de' deelnemende gemeenten

beeld kunnen duiden Op een gestuurd:', aldus Van der

eigen bedrijf. SChOOL

~Êig~ny;'5'B,?i~.P:',;~,.". ii;c) ! '::e~~ ~ij~~~;~e~l~~o:e~e~t~~~

Iemand in4eJ;>U~t~nd 'mag 1 zelf bepalen. "De ene gemeen-

een eige:ii. Vë'riri9g~'ter waar- ! te kiest voor het in besl"g ne-

. de van vijfduizend euro heb- r' men van bezittingen. Andere

ben. Voor een gezIn ~eldt bet kiezen vaar het korten, terug-

dubbele bedrag, Als bIJ de kpp- , varderen en zelfs stapzetten

peling'v~m de gegevens blijkt 1 van uitkeringen." Eindhaven

dat er meer verm,<;>gen is dan geeft de vaarkeur aan het in-

ópgegeven, warden maatrege- grijpen in de uitkeringen. Hel-

lengenam,en. mond kan desgev.raagd 110g

Het Platform Fraudebestrij- niet aangeven op welk:e ma-

ding Zuidaost-Nederland heeft nier zij ftaudeurs 'wil straffen.

99 gemeenten in de zuidelijke SUGcesvol

pravincies a;:tngeschreven of' ',~,..

zij ;. 'eresse hebben in deze De kappel~ng van sofinum-

mal'~;: van ftaude-aanpak. mers aan kentekens is ~erder

,;Meer da:n 75 gemeenten in het nOorden van het land al

doen mee", vertelt F. van der succesval; gebleken. Zo'n der-

Schaot, coordinatar van het tig. uitkeringen werden ge-

Platfarm Fraudebestrijding. . stopt; twintig gedeeltelijk. In

[Je averige gemeenten zijn of meer dan driehonderd geval-

te 'klein of nog niet za ver met len zijn boetes apgelegd af

de invoering van de Wet werk werd nader anderzoek inge-

en bijstand, valgens Van der steld.

Schaot. "Dat vond ik verba- Een extreeU1 geval werd ont-

zing-wekkend, maar ze zijn dekt in Drente. Een man had

niet verplicht am mee te 761 kentekens ap zijn naam

doen", aldus de co6rdinator. staan. De man bleek een zoge-

noemde 'katvanger'. Auto's

van anderen \.verden tegen be-

taling op zijn naam gele:!. De .

boetes rieeillt de 'k;;tvan

danvonrlipf "'. co

37

5

32

25

2

20

5

:li ,

2

32

31

3

13

20

26

7

1

5

5

1

1

11

10

2

2

19

26

5

5

8

10

~

22

3

4

18

3

4

5

20-3-2006

Bureau sociale recherche regio Helmond

23-3-2006

Rapportage Stadswinkel

Pagina 1

P..~lcriQ'Irrêilaa-la(f~cftft~.'left1i~.n.ilS1'ra'"'~"~rn"1f~~lI;mTi¥~_'~cII&~~~~

?;;~%'iJij\jwj1!jl\\t..."".~...............JI..I!..\!\L...............~..._.=.......,~.Jlt......1 """., "".........JiiW..""I!.._.... ....,....,...~Dgmiá"""_'Mjtt..."",......ii!!~~~

Graag willen wij u middels deze beknopte rapportage informeren over de stand van zaken m.b.t de wacht- en

behandeltijden in de Stadswinkelover het eerste kwartaal van 2006. In de onderstaande tabel treft u hierover

cijfermatige informatie over de drie clusters (3 soorten productgroepen). Ter vergelijking treft u informatie over

dezelfde periode aan maar dan van 2005.

Bij de start van de Stadswinkel is als norm gehanteerd dat de som van de wacht- en de behandeltijd niet groter mag

zijn dan 15 minuten, m.a.w. het kost de klant maximaal een kwartier om zijn product te verkrijgen. In grafiek 3 op de

volgende bladzijde kunt u vaststellen dat in tegenstelling tot eerdere jaren, deze norm door geen van de drie

clusters gehaald wordt, uitgezonderd de cluster Z&I in de maand januari.

Verder is het bezoekrsaantal to.v. 2005 licht gedaald, m.u.v. voor de Burgerzakenproducten in de maand januari.

Hierbij moet worden opgemerkt dat de meting over de maand maart echter niet volledig is (meetmoment is 20-3-

'06).

Bij het cluster Z&llijkt er sprake te zijn van een fikse daling van het aantal bezoekers to.v. 2005. Dit is echter schijn

omdat er in 2005 een explosieve toename was van het bezoekersaantal vanwege de OZB-piek in dat jaar. De

bezoekersaantallen zijn nu weer stabiel.

De stijging van de wacht- en doorlooptijden van sommige clusters wordt veroorzaakt door een geringere

baliebezetling door de vele zieken. Hierdoor heeft de Stadswinkel zijn toevlucht moeten nemen tot inhuurkrachten

die echter gedeeltelijk inzetbaar zijn.

Een andere oorzaak voor de stijging moet gezocht worden in het verloop van personeel. In de maand februari zijn 2

nieuwe medewerkers gestart die door andere medewerkers moeten worden ingewerkt met als gevolg de wat

langere doorlooptijden.

(*) maart: meting Um 18-3-2006

16000

14000

12000

100

80

60

40

20

11 Burgerzaken

(BuZa)

'- . Bouwen, wonen

& leven (BWL)

0 Zorg & inkomen

(Z&I)

Grafiek 1: ca. 80% van het aanbod bestaat uit Burgerzakenproducten (rijbewijs, paspoort,

geboorte, huwelijk etc.). Dit jaar voor 't eerst een lichte daling van de aantallen.

23-3-2006

Rapportage Stadswinkel

4:

2:

0:

-+- Burgerzaken

(BuZa)

- Bouwen,

wonen &

leven (BWL)

Zorg &

inkomen

(Z&I)

Grafiek 2: een forse toename van de wachtijden in alle clusters.

Dit tengevolge van m.n. de vele zieken en het inwerken van nwe. medewerkers.

12:00

10:48

9:36

8:24

7:1

6:

4:

3:

2:

1 :1

0:

Grafiek 3: behandeltijden: deze zijn nauwelijks te beïnvloeden en

zijn afhankelijk van de aard van de geleverde producten.

21:36

19:12

16:48

14:24

12:

9:

7:1

4:

2:

0:

-+- Burgerzaken

(BuZa)

- Bouwen,

wonen &

leven (BWL)

Zorg &

inkomen

(Z&I)

-+- Burgerzaken

(BuZa)

- Bouwen,

wonen &

leven (BWL)

Zorg &

inkomen

(Z&I)

Grafiek 3: de totale tijd die klant in de Stadswinkel doorbrengt. Geen van de custers

voldoet aan de gestelde norm van 15 minuten (uitgezonderd Z&I in de maand januari).

Pagina 2

Uw Reactie
Uw Reactie