- Bestuur
- Commissiestukken Industrieel Erfgoed Toerisme fase 2
Commissiestukken Industrieel Erfgoed Toerisme fase 2
Documentdatum | 08-09-2003 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Samenleving en Economie |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
..~ Behoort bij agenda nr. sr Ie. datum vergadering 6>- 5 -03 Gemeente He man jo Commissie-format Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling. Vastgesteld in B en W vergadering van: 15 juli 2003 Onderwerp: Startnotitie Industrieel Erfgoed Toerisme in Helmond - fase 2 Inhoud: Bijgaand treft u aan de Startnotitie Industrieel Erfgoed Toerisme in Helmond -fase2 Doel van de notitie is het bieden van een leidraad in het vervolg van het project. In de notitie wordt ingegaan op de stand van zaken tot nu toe, de projectomschrijving, projectorganisatie en worden er deelprojecten geformuleerd. De notitie is reeds behandeld in de Adviescommissie Industrieel Erfgoed Toerisme van 22 mei jl. en de Stuurgroep SMOG van 10 juni jl. De op- en aanmerkingen die hier naar voren kwamen zijn in de notitie verwerkt. . Ons college heeft met deze notitie de opdracht gegeven tot verdere ontwikkeling en uitvoering van het project. Voor de verdere inhoud verwijzen wij u naar de bijgevoegde notitie. Met dit verzoek mee te zenden stukken: Startnotitie Het college van B en W verzoekt: voor te leggen aan: de commissie SE op 8 september 2003 met als doel: ter kennisname commissieformat iet startnotitie fase 2 Pagina 1 van 2 Gemeente Helmond Sta rtn otiti e Industrieel Erfgoed Toerisme in Helmond Fase 2 - Definitie- en ontwerpfase Afdeling Economische Zaken Afdeling Kunst en Cultuur 1. Inleiding AanleidinQ Enkele jaren geleden heeft de gemeente laten onderzoeken in hoeverre Helmond een rol speelt op toeristisch gebied en wat de potenties zijn voor de toekomst. Gebleken is dat Helmond als bestemming voor een toeristisch-recreatief bezoek een relatief bescheiden positie in nam. Noord-Brabant is met name een aantrekkelijke bestemming voor een dagje-uit of een tussendoorvakantie. In Zuid-Oost Brabant zijn het vooral de Peel en de Kempen die mensen naar deze regio trekken. Stedelijk toerisme in onze regio biedt dus nog volop kansen tot groei. Gebleken is dat stedelijk cultuur toerisme in het algemeen en industrieel erfgoed toerisme in het bijzonder groeimarkten zijn. Deze redenen hebben er toe bijgedragen dat het college besloot de mogelijkheden te onderzoeken om Helmond op de toeristische kaart te zetten. Stand van zaken tot nu toe Chronologisch hebben tot nu toe de volgende acties plaatsgevonden en zijn de volgende besluiten genomen. 1996 1999 2001 2001 2002 2003 2003 2003 Toeristisch Recreatief Ontwikkelingsplan (TRaP). De conclusie luidt dat er geen structureel en geïntegreerd toeristisch-recreatief beleid is. Meerjaren Ontwikkelings Programma 1999 - 2003 (MOP) met beleidsvoornemens Discussienota "Een kasteel tussen fabrieken" Verzoek om reactie op nota door belanghebbenden en experts College besluit nav de discussienota en reactienota, waarbij een principekeuze is gemaakt om middels een meerjarentraject te groeien naar een project van boven regionale omvang Commissiebehandeling en Raadsbesluit conform advies college Voorlopige samenstelling Adviescommissie Industrieel Erfgoed Toerisme Stadsdebat met forumdiscussie, met als algemene conclusie dat het Industrieel Erfgoed Toerisme onder bepaalde voorwaarden zeker succesvol kan zijn. Doel notitie Doel van deze notitie is het bieden van een leidraad in het vervolg van het project. Daarbij dient wel te worden opgemerkt dat het slechts een globale leidraad is en dat nog niet alle onderdelen volledig bekend zijn (zoals planningsdata en financiële gegevens). Industrieel Erfgoed Toerisme Pagina 2 van 12 2. Projectomschrijving Doelstellinq De inhoudelijke hoofddoelstelling is als volgt geformuleerd: Het op een dusdanige wijze gebruik maken van het overkoepelend thema Industrieel Erfgoed Toerisme dat een uniek gezamenlijk cultuurtoeristisch totaal product wordt gecreëerd, dat uitstijgt boven dat van de individuele projectdeelnemers en waarvan de aantrekkingskracht van het stadscentrum als bezoek- en verblijfsgebied voor eigen inwoners en bezoekers van buiten wordt vergroot. Vanuit deze hoofddoelstelling zijn een zestal subdoelstellingen geformuleerd: Versterking van de unieke cultuurhistorische identiteit van Helmond in het algemeen en het centrum in het bijzonder (eigenheid); Versterking van de economische structuur van het centrum door een gestage groei van het aantal bezoekers en een toename van hun toeristisch-recreatieve bestedingen, waardoor de werkgelegenheid wordt gestimuleerd (welvaart); Verhoging van de aantrekkelijkheid van de stad en haar centrum, waardoor mensen hun verblijfsduur verlengen en het centrum een levendige en vitale uitstraling krijgt (welzijn); Het voortbestaan van het industriële erfgoed van Helmond moet mede door het project worden gewaarborgd en beter toeristisch-recreatief worden ontsloten (behoud); Niet de omvang, maar de kwaliteit van het gezamenlijk aanbod is uiteindelijk bepalend voor het welslagen van het project (hoogwaardige uitstraling); Het samenwerkingsproject dient zich voor een substantieel deel van een zelfstandige financiële positie te verwerven (vraaggerichtheid); Proiectfaserinq Een projectaanpak kent verschillende fasen. Fase 1 Initiatieffase Deze fase omvat de ideevorming. Deze fase is feitelijk al afgerond. Met het totstandkomen van de Discussienota "Een kasteel tussen fabrieken" is het initiatief genomen. De nota heeft na het ontvangen van reacties geresulteerd in een reactienota. Fase 2 Definitie- en ontwerpfase In de definitie- en ontwerpfase wordt onderzocht wat de eisen en randvoorwaarden ten aanzien van het Industrieel erfgoed toerisme zijn en wordt hierop een ontwerp gemaakt. Aan het eind van deze fase is bekend hoe het resultaat eruit moet gaan zien. De gemeenteraad heeft besloten het project gefaseerd tot stand te laten komen. Allereerst zullen de relatief gemakkelijk realiseerbare elementen worden ontwikkeld. Maar daarnaast zijn er ook plannen voor de lange termijn. Sommige projecten dienen op korte termijn opgepakt te worden om ontwikkeling op langere termijn mogelijk te maken. Fase 3 Voorbereidingsfase Op het eind van deze fase moet duidelijk zijn hoe het resultaat eruit zal zien als het is gerealiseerd. Feitelijk betekent dit een beschrijving van het exacte resultaat. Industrieel Erfgoed Toerisme Pagina 3 van 12 Fase 4 Realisatiefase De uitvoering vindt plaats. Fase 5 Nazorgfase Gebruik, beheer en onderhoud. Opdrachtomschriivinq Op dit moment staan we voor het ingaan van fase 2: de definitie- en ontwerpfase. Antwoord moet worden gegeven op de vragen wat van het beoogde projectresultaat wordt verlangd en hoe het projectresultaat er uit zal zien. Het eerste gedeelte omvat de eisen en randvoorwaarden en het tweede gedeelte betreft een uitwerking van concrete projectvoorstellen. Cruciale succesfactoren Cruciale succesfactoren zijn: Het Industrieel Erfgoed Toerisme mag geen op zich staand product worden. Cruciaal voor succes is een totaalpakket. Integraliteit Interne en externe communicatie I p.r. Duidelijke keuzes doelgroepen Bewaken authenciteit (verantwoorden geschiedschrijving) Financiering Industrieel Erfgoed Toerisme Pagina 4 van 12 3. Projectorganisatie Organisatie Het project gaat gemeentebreed door vele beleidsterreinen. Naast de overheid dienen ook het toeristisch-recreatieve en het industrieel(historische) bedrijfsleven en culturele en educatieve organisaties een volwaardige plaats te krijgen binnen dit gedeelte van het project. In dit gedeelte van het project ziet het organisatieschema er als volgt uit. Industrieel Erfgoed Toerisme Pagina 5 van 12 Gemeenteraad Commissie(s) College van B en W ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ Adviescommissie IET werkgroep , , , , , , , , , , , , , , , , Projectgroep werkgroep werkgroep - - - - - - werkgroep De gemeenteraad stelt het beleid vast en voteert projectmiddelen Afhankelijk van het onderwerp en de aard ervan adviseert de commissie SE en/of MO Het college stelt het beleid vast (voor zo ver niet de verantwoordelijkheid van de gemeenteraad) en bewaakt de voortgang van het project Afhankelijk van het onderwerp en de aard ervan zal het Managementteam om advies worden gevraagd De adviescommissie Industrieel Erfgoed Toerisme (IET) bestaat uit leden van het college van BenWen vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven. De adviescommissie heeft een klankbordfunctie en adviseert het college van B en W met betrekking tot projectvoorstellen. Tevens heeft de adviescommissie tot taak de bewaking van de voortgang van het project. De projectgroep is met name ambtelijk samengesteld. De projectgroep heeft tot taak de beleidsvoorbereiding, voorbereiding projectvoorstellen en (coërdinatie van) uitvoering van het project en de aansturing van de werkgroepen. De werkgroepen werken specifieke projectvoorstellen uit en/of zorgen voor de uitvoering ervan. De samenstelling van de werkgroepen is afhankelijk van het onderwerp. Adviescommissie De adviescommissie komt circa 4 maal per jaar bij elkaar. De commissie bestaat uit de volgende personen: Wethouder P. Tielemans (voorzitter) Wethouder T. Houthooft - Stockx (vice-voorzitter) De heer E. van Thiel (Koninklijke Nedschroef Holding NV) De heer J. van der Meij (Vlisco BV) De heer W. Kuypers (p.G. Kuijpers & Zn) De heer J. van Hout (Koninklijke Raymakers & Co) De heer F. Smits (VICH) De heer T. van Bussel (Stichting Ca rat) De heer J. Jonkers (oud wethouder) De heer W. van Elk (oud burgemeester) Mevrouw F. van Thiel - Swinkels (projectmanager nieuwbouw Bavaria) De heer P. Pijs (voormalig vice-president Philips Noord-Amerika) Afdeling Kunst en cultuur, de heer J. Bongaarts (projectsecretaris) Afdeling Economische Zaken, de heer W. Swinkels Afdeling Kunst en cultuur, mevrouw W. Hoeben (notulist) Projectgroep De projectgroep komt op jaarbasis circa 10 keer bij elkaar. De projectgroep bestaat uit de volgende personen: Afdeling Kunst en cultuur, mevrouw Y. Feenstra Afdeling Economische zaken, mevrouw T. van Home Stadshistoricus, de heer G. van Hooft Afdeling Communicatie, de heer B. van der Berg Regio VVV Stichting Industrieel Erfgoed (ad hoc) Centrummanagement (ad hoc) Afdeling PBH (ad hoc) Afdeling ROV (ad hoc) Afdeling Financiën (ad hoc) } ofwel in werkgroepen Werkgroepen De samenstelling van de werkgroepen is afhankelijk van het onderwerp. In een werkgroep zal in ieder geval plaatsnemen mevrouw Van Home of mevrouw Feenstra. Overig Verder zal regelmatig terugkoppeling plaats vinden naar de diverse betrokken instellingen en verenigingen. Industrieel Erfgoed Toerisme Pagina 7 van 12 Personeel Voor de 2e fase worden voor het 1e jaar de volgende uren geraamd. Aantal uren Deelname Adviescommissie IET Bongaarts en Swinkels Hoeben Projectgroep (vaste kern, intern) Feenstra en Van Horne Van der Berg 40 40 540 100 Daarnaast zullen in werkgroepen mensuren worden ingezet. Echter per project en daarmee werkgroep zal een apart projectplan worden opgesteld, met bijbehorende urenraming. Verder zijn er projecten die passen binnen al bestaande projecten, zoals bijvoorbeeld herinrichting van Mens en Werk. Hiervoor zijn al uren geraamd en komen dus niet boven op de raming van het IET. Planninq Zoals al eerder opgemerkt zal het project gefaseerd worden uitgevoerd. Het betreft een meerjarentraject, waarbij relatief gemakkelijk realiseerbare elementen op kortere termijn zullen worden opgepakt. Daarnaast worden, zoals gezegd, op korte termijn projecten ontwikkeld om de realisering van die projecten op lange termijn mogelijk te maken. Fase 2 zal resulteren in concrete projectplannen, klaar voor uitvoering. De planning is om medio mei 2004 een plan gereed te hebben met componenten met voldoende potentie om een goed product in de markt te kunnen zetten. Op dat moment dienen ook promotieprojecten te worden opgepakt. Maar eerst dient de gemeente zorg te dragen voor productontwikkeling, opdat er iets te promoten valt. Verder zijn er al projecten in voorbereiding. Zo zal volgens planning het project Mens en Werk in 2004 gereed komen. Een eindplanning is echter niet te realiseren. Het is een doorlopend, dynamisch proces, dat continue bijsturen behoeft. Er zullen regelmatig nieuwe projecten bij komen en om ook op lange termijn interessant te blijven zullen er ook in de verre toekomst nieuwe elementen moeten worden toegevoegd. Financierinq Voorlopig is er een beperkt budget beschikbaar. In de begroting is een jaarlijks bedrag opgenomen van ¿ 22.689,- Daarnaast zijn er ten behoeve van enkele deelprojecten al middelen geraamd. Zo is er voor het project Mens en Werk (afgerond) ¿ 227.000,- beschikbaar. Als in kaart is gebracht wat de op kortere termijn realiseerbare projecten zijn, zal hierbij ook een begroting worden gemaakt. Verder zal zeker een beroep worden gedaan op de diverse externe subsidiebronnen en zal worden gekeken in hoeverre cofinanciering plaats kan vinden met het bedrijfsleven, organisaties en instellingen. Industrieel Erfgoed Toerisme Pagina 8 van 12 > ' Informatie Uit de reacties op de Discussienota en de opkomst tijdens het Stadsdebat van 22 april jl. bleek al dat het onderwerp Industrieel Erfgoed in het algemeen en Industrieel Erfgoed Toerisme in het bijzonder leven in Helmond en daarbuiten. Het is dan ook van groot belang het onderwerp levend te houden en regelmatig belanghebbenden en belangstellenden te informeren over de stand van zaken. In overleg met de afdeling Communicatie zal hiertoe een communicatieplan worden uitgewerkt. Wellicht zal hierbij een nieuwsbrief een middel kunnen zijn. Het gaat hierbij dus om communicatie over (de voortgang van) het project. Promotie van het Helmonds Industrieel erfgoed bij doelgroepen is een afzonderlijk traject, dat pas opgestart kan worden op het moment dat het aanbod op een voldoende omvangrijk niveau is. Industrieel Erfgoed Toerisme Pagina 9 van 12 4. Deelprojecten Het project Industrieel Erfgoed Toerisme zal gefaseerd middels een meerjarentraject uit moeten groeien tot een project van bovenregionale omvang. Korte- en middellange termijn Op korte en middellange termijn zijn de volgende deelprojecten te onderscheiden. I Marktontwikkelingsplan Een toeristisch Industrieel Erfgoedproduct is in Helmond op dit moment enkel in potentie aanwezig en zal gefaseerd opgebouwd moeten worden aan de hand van een concreet uitvoeringskader. In het Marktontwikkelingsplan zal op basis van de vastgestelde visie en ambitie en op basis van een SWOT- en doelgroepenanalyse een samenhangend kader worden geschetst, waarin een projecten- en promotieplan voor de middellange en lange termijn neergelegd zal worden. Vooraleer het toeristische Industrieel Erfgoedproduct Helmond richting doelgroepen te promoten, dient er gewerkt te worden aan de ontwikkeling van concrete producten. Voorliggende startnotitie benoemt een aantal potentievolle en relatief gemakkelijk realiseerbare projecten. Om snel over te kunnen gaan tot uitwerking en uitvoering van kansrijke projecten, is er nadrukkelijk voor gekozen de gereedkoming van het Marktontwikkelingsplan niet eerst af te wachten. 11 Herinrichting Mens en Werk Momenteel is in voorbereiding de herinrichting van de permanente tentoonstelling van het Gemeentemuseum Helmond. De tentoonstelling bevindt zich op de verdieping van het Helmondse kasteel. De nieuwe opzet Iaat chronologisch zien hoe beeldende kunstenaars in de 1ge en 20e eeuw reageerden op met name de industrialisatie en de maatschappelijke ontwikkelingen die daaruit voortvloeiden. De planning is dat de herinrichting in de loop van 2004 zal zijn gerealiseerd. De herinrichting van Mens en Werk maakt onderdeel uit van een totale herinrichting van het kasteel. Onderdeel daarvan is ook herinrichting van de kelderruimten van het monumentale complex. Het voorlopige idee is om de Heren van Helmond het verhaal van het kasteel en de stad te laten vertellen. Daarbij komt dus ook een stukje industrieel verleden aan de orde. 111 Herontwikkeling kanaalzone De herontwikkeling van de kanaalzone is deels een project wat op kortere termijn en deels een project dat op langere termijn zal worden gerealiseerd. Om dat laatste mogelijk te maken, is het noodzakelijk op korte termijn de nodige stappen te zetten. Onderzocht dient te worden welke potenties het kanaal en haar directe omgeving heeft. Concreet zou het bijvoorbeeld kunnen gaan om de volgende elementen: Kwaliteit en aanzien van het kanaal Kwaliteit en aanzien van de (historische) gebouwen Industrieel Erfgoed Toerisme Pagina 10 van 12 Bestemming van gebouwen Conservatie sluis 7 en overleg Laarbeek ivm brug/rotonde over kanaal met als doel een omkeerbare oplossing Boottocht over het kanaal, incl. thematische invulling Historische restaurantboot in centrum Helmond (thematisch) Havenvoorziening voor (permanente aanwezigheid) historische schepen of recreatietoervaart in centrum Helmond. IV Historische dansorgelcollectie Helmond beschikt over een unieke historische dansorgelcollectie. De dansorgels zijn typerend voor het entertainment van de arbeidersklasse. In Helmond was een dergelijke danszaal aanwezig (zaal Bocken). De collectie is nu nog ondergebracht in de voormalige brandweerkazerne aan de Torenstraat, een gebouw zonder bouw- of cultuurhistorische waarde. Onderzocht wordt of en in hoeverre deze orgels ingepast kunnen worden in de rehabilitatie van zaal Traverse/Scala-bioscoop. Voorwaarde is wel dat de gebruiksfunctie intact blijft. V Industrieel Erfgoed Route In 1998 heeft de gemeente in het centrum een toeristische wandelroute gerealiseerd met als thema 'Een stad van stof en staal'. Naast de middeleeuwse historie worden ook vele sporen uit het industriële verleden in het stadscentrum via een fraai vormgegeven routebewegwijzeringssysteem onder het voetlicht gebracht. Het huidige systeem is daarnaast aan actualisering toe, wat reeds gemeentelijk wordt opgepakt. In het kader van het Industrieel Erfgoed Toerisme zou hierop aansluitend een speciale themaroute ontwikkeld kunnen worden. Daarbij moet gedacht worden aan een wandel- en fietsroute. De wandelroute zal leiden langs objecten in het centrum (Vlisco, Gacaofabriek, kanaalzone met al haar fabrieken, fabrikantenvilla's en andere historische objecten, het kasteel, de Markt). De fietsroute kan daarnaast bijvoorbeeld ook omvatten Binnenstad-Oost, het Jan Vissermuseum, fabrikantenvilla's aan de westzijde van de stad, Warandepark. VI Ontsluiting oude industrieën Een te onderzoeken mogelijkheid is ontsluiting van oude industrieën voor publiek. Momenteel vinden al bedrijfsbezoeken plaats bij de Vlisco. Wellicht zijn er ook andere industrieën die voor publiek interessant zijn en ook toegankelijk te maken zijn. Ook virtuele ontsluiting behoort tot de mogelijkheden. VII (Bedrijfs)collecties De toekomstige positie van de collectie van het Vlisco-museum en de bedrijfscollectie van Raymakers Textiel vragen nader aandacht. Verder dienen ook de mogelijkheden van het Jan Vissermuseum te worden onderzocht. Het verleden kan een toekomst worden gegeven door in de vorm van een soort ontdekkingsreis de ontwikkelingsgang te visualiseren en te laten aanschouwen van de oude handmatige productiemethoden naar de moderne veelal geautomatiseerde maakprocessen. Ook de positie en collectie van de Stichting Industrieel Erfgoed verdienen aandacht. Gekeken zal moeten worden hoe en onder welke voorwaarden de collectie kan worden ingebed. VIII Arrangementen Zodra een redelijk aantal elementen is ontwikkeld zullen in samenwerking met de VVV arrangementen ontwikkeld worden, uitgaande van minimaal een halve dag. Gedacht kan. worden aan het Gemeentemuseum, rondwandeling, rondleidingen, rondvaart. Industrieel Erfgoed Toerisme Pagina 11 van 12 " Lanae termijn Verder zijn er ook projecten te onderscheiden voor de lange termijn. IX Aansluiting bij ERIH Helmond zou zich na ontwikkeling van enkele sterke elementen aan kunnen sluiten bij het project European Route of Industrial Heritage (ERlH). Het project ERIH heeft ten doel om op basis van een grensoverschrijdende routestructuur een bloeiend industrieel erfgoed toerisme tot stand te brengen, dat impulsen geeft aan de economie en werkgelegenheid en meer algemeen aan de leefbaarheid en vitaliteit van vele industriële complexen en regio's. Hiertoe dient de gemeente op korte termijn gesprekken aan te gaan met projectbetrokkenen. X Herbestemming van industriële panden Herbestemming van industriële panden kan voor unieke nieuwstedelijke woon-, werk- en recreatiemilieus zorgen. Verder kan gedacht worden aan bijvoorbeeld het (her)inrichten van een fabrikantenvilla naar oorspronkelijke stijl. Ook kan gedacht worden aan een historisch fabriekspand en I of arbeiderswoningen. XI Educatieve programma's In overleg met educatieve instellingen en scholen wordt een onderwijsprogramma ontwikkeld. Doelgroepen daarbij zijn de basisscholen, voortgezet onderwijs en volwasseneducatie. XII Thematische stadsevenementen Evenementen zijn bij uitstek een middel om de gewenste profilering van de stad naar buiten toe te onderstrepen. De mogelijkheden moeten worden onderzocht naar een evenement met boven lokale aantrekkingskracht dat nauw aansluit bij het thema industrieel erfgoed toerisme. Industrieel Erfgoed Toerisme Pagina 12 van 12 |