- Bestuur
- Commissiestukken Bestemmingsplan Tuincentrum Akkerweg
Commissiestukken Bestemmingsplan Tuincentrum Akkerweg
Documentdatum | 13-12-2005 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Ruimtelijk Fysiek |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
Behoort bij agenda nr. 1- datum vergadering \"3 - \"2 - ZOO;:; Gemeente Helmond Commissie-format Verzoek College van B en W voor Commissiebehande/ing. Vastgesteld in B en W vergadering van: 15 november 2005 Onderwerp: Vastelling bestemmingsplan "Tuincentrum Akkerweg" Inhoud: Het ontwerpbestemmingsplan "Tuincentrum Akkerweg" bevat de planologisch-juridische regeling voor het tuincentrum Coppelmans. Dit tuincentrum ligt in het gebied tussen Mierlo-Hout en het Eindhovens Kanaal ten oosten van de woonwijk Akkers. Het ontwerpbestemmingsplan voorziet in een herstructurering van het bedrijf middels de verbouwing en uitbreiding van de bedrijfsgebouwen, een gewijzigde ontsluiting voor zowel bezoekers en expeditieverkeer en een uitbreiding van de parkeervoorzieningen. Het ruimtegebruik wordt binnen de bestaande grenzen geoptimaliseerd en de uitstraling naar buiten v~rbeterd. Een van de belangrijkste doelstellingen van het plan is om de overlast van het bedrijf op de aangrenzende woonomgeving aanzienlijk te beperken. Met name met een nieuw magazijn en een efficiëntere bedrijfsvoering wordt beoogd om de geluidsoverlast voor de buurt terug te dringen. Het detailhandelsassortiment wordt nader gereguleerd in de planvoorschriften en is in beginsel beperkt tot uitsluitend artikelen voor de inrichting en het onderhoud van tuinen en daarmee rechtstreeks samenhangende artikelen. Hieronder vallen tuingereedschap, tuinmeubelen en tuingrond. Ook periodieke themagerichte verkoop zoals de kerstverkoop wordt toegestaan. De verkoop daarentegen van zwembaden, dieren en dierbenodigdheden, speelgoed, kleding, agrarische machines, outdoor- en sportartikelen wordt uitdrukkelijk uitgesloten. Het plan heeft het wettelijk overleg ex artikel 10 BRa doorlopen en is - volgens de oude procedure van vóór de Wet Uniforme Openbare Voorbereidingsprocedure (UOV) - in de inspraak geweest. De inspraaknota waarin de inspraakreacties worden samengevat en becommentariëerd is als bijlage opgenomen in het bestemmingsplan. Het plan hee~ gedurende 6 weken ter inzage gelegen overeenkomstig de nieuwe procedure ingevolge de Wet UOV. In deze periode zijn er schriftelijke zienswijzen ingediend. Deze worden samengevat en besproken in de bijgevoegde nota zienswijzen. De zienswijzen geven ons inziens geen aanleiding om het bestemmingsplan aan te passen. U wordt verzocht de gemeenteraad te adviseren het bestemmingsplan "tuincentrum Akkerweg" vast te stellen Financiële aspecten en dekking: Met dit verzoek mee te zenden stukken: - Raadsbijlage - Raasbesluit - ontwerp bestemmingsplan Woonwagenlocaties Het college van B en W verzoekt: om behandeling in de raad op 10 januari 2006 waarbij rekening gehouden dient te worden met de adviezen vande commissie RF op 13 december 2005 003 bestemmingsplan tuincentrum akkerweg Pagina 1 van 2 nr 1 naam J. Verbakei Goorwal 26 5706 LH Helmond ~ .-.... -... ~...~.. ~.. ..u_~._.._.._-.__._.....~... 2 J.W.JA Grinwis Goorwal 2 5706 LH Helmond J. van de Hurk Goorwal 22 5706 LH Helmond TAC. van Bakel Goorwal 20 5706 LH Helmond J. Karladi Goorwal14 ~ ......~.---_........_...u. H.M. Weijts Goorwal16 . 5706 LH Helmond H. van de Vorst Goorwal 28 Behoort bij agenda nr. 1/19- datum vergadering ,~- \~ - '2~ Nota zienswijzen 1e ter inzage legging B.P."Tuincentrum Akkerweg" Samenvatting a. Bezwaar tegen het wijzigen van het bestemmingsplan voor enkel het terrein van Coppelmans; het hele gebied is toe aan plan herziening, de omringende percelen worden voor de toekomst benadeeld en bewoner wenst daarom gelijke behandeling; .........._.. ..................... . b. Bezwaar tegen uitbreiding van de bedrijfsgebouwen, dit past niet bij het open en landelijke karakter van de omgeving; .....-.---... c. De afstand tussen bedrijfsgebouwen en woningen geeft toenemende geluidsoverlast. . Commentaar a. Doelstelling van het plan is het planologisch regelen en juridisch inkaderen van het tuincentrum en daarmee een aantal problemen voor de buurt op te lossen. Om beter . te kunnen handhaven is besloten dit bestemmingsplan vooruit te laten lopen op de .. actualisering van het bestemmingsplan van de omgeving. Het onderhavige bestemmingsplan levert geen enkele beperking op voor de toekomstige actualisering. Er is dan ook geen sprake van bevoordeling van het tuincentrum. ............-..................-.-...--....-- b. Er kan ter plaatse nauwelijks meer gesproken worden van een open en landelijk karakter. Mede hierom is er juist een actualisering van het bestemmingsplan . benodigd. Door in de plan herziening ook rekening te houden met de klachten uit de buurt zal de kwaliteit van het wonen juist worden verbeterd. Zie ook: 2e. ""-""".'.... . .....-......---...- c. De reeds bestaande functie van opslag en aan- en afvoer wordt in de nieuwe ,situatie beter geregeld door de herschikking van de bedrijfsactiviteiten op het terrein; ieventuele geluidshinder wordt minder juist vanwege de bebouwing en het Iaden en i lossen dat in een gebouwde voorziening plaatsvindt; het Iaden - en lossen zal verdiept : plaatsvinden in een laad kuil, hetgeen geluidstechnisch gunstig blijkt te zijn. Zie ook: 2i. .. '...-......-......-.-.......-.............., ... . '.'."..""""""'-"""'-."."-'."'-,u,.-" a. Op dit terrein is er nooit sprake geweest van :a. Voor de komst van Coppelmans maakte het perceel onderdeel uit van het I een tuindersbedrijf of het verbouwen van tuindersbedrijf van Van de Linden. In de tekst van het bestemmingsplan wordt producten door de huidige eigenaar. Van begin af [hiernaar verwezen als men spreekt over een tuinders bedrijf. Het is juist dat er vanaf aan (1987) is er sprake van detailhandel, en is er [de komst van Coppelmans sprake was van detailhandel. De gebouwen zijn opgericht daarom vanaf het begin al sprake van een illegale!volgens het vigerende bestemmingsplan. In 1987 is er een vergunning verleend aan situatie. Het is wrang te constateren dat het I Coppelmans, waarbij vrijstelling is gegeven voor bepaalde detailhandelsacitviteiten. illegale handelen van het tuincentrum beloond! Hiermee werd de komst van een tuincentrum op deze plek gelegaliseerd en is er dus wordt door een positieve bestemming en het igeenszins sprake van een illegale situatie. Het is daarom geen optie dat de gemeente bestemmingsplan zelfs voorziet in een forse [de deuren van het tuincentrum sluit of kan doen sluiten. uitbreiding (een verdubbeling van het oppervlak); . . .'.u...........-....., , .. ...............----...-. b. De huidige bebouwing en de b. Het is zo dat niet zonder meer bebouwing mogelijk is voor de betreffende zone. bebouwingsmogelijkheden bevinden zich binnen i Hiertoe dient eerst advies ingewonnen te worden van de beheerder en eigenaar van de zone van 25m vanaf het hart van de ! het hoogspanningsnetwerk. Aangezien het geen woonbebouwing betreft, is de hoogspanningskabels. Kan dit zomaar? [verwachting dat er voor de betreffende bebouwingsmogelijkheden positief geadviseerd : wordt. --.-...-.-....-..,.............. ,.,---...---. -.--..-.-..-,...-. Helmond/SB/ROVNo-BP zienswijzen nota22-11-05 1 Nota zienswijzen 1e ter inzage legging B.P."Tuincentrum Akkerweg" nr Inaam .5706 LH Helmond _____n______--- ---- ---- -- , Samenvatting : Commentaar c. Bezwaar tegen de voorgenomen verdubbeling: c. De uitbreiding van gebouwen gaat voor het grootste deel ten koste van de van bedrijfsgebouwen, de huidige omvang is al te : buitenverkoop. De bebouwing voorkomt dat hier veel buitenactiviteiten plaatsvinden groot; ! die overlast veroorzaken, zoals bijv. het rondrijden met heftrucks. Bovendien worden 'de parkeernormen op basis van bebouwing (bvo) gemaakt en wordt de buitenverkoop : hierin niet meegerekend. Per 1 m2 bebouwing komt er aldus :t 0,6m2 parkeerplaats. ,Als het tuincentrum bebouwing ipv buitenverkoop wil realiseren zal het bedrijf zodoende veel parkeerplaatsen er bij moeten maken (terwijl de verkeersintensiteit - naar verwachting niet veel meer zal gaan worden). --- -- ---- --- - - -- ----- --- - d. Er zijn alternatieve en meer geschikte locaties voor het tuincentrum, die een nadere beschouwing verdienen, bijv. de Rochadeweg, Varen schut en Kanaaldijk ZW; - -- -- - -- -----_u_ Helmond/SB/ROVNo-BP zienswijzen nota22-11-05 - - u_-- -----______n- ---- d. De alternatieve locaties zoals die naar voren komen in de bijlage van het concept bestemmingsplan zijn het resultaat van onderzoek, waaruit blijkt dat geen van de : locaties ideaal is. Een alternatieve locatie moet aan allerlei eisen voldoen vanuit zowel ;de gemeente als vanuit Coppelmans. De wensen vanuit Coppelmans zijn: goede : bereikbaarheid rondom de regio zuidwest Helmond en voldoende mogelijkheden om :te groeien. Vanuit de gemeente geldt o.a. de eis dat zij geen toekomstige iontwikkelingen mag frustreren (bijv. Varenschut en Kanaaldijk ZW) of in een :geledingszone mag bevinden. De conclusie van het onderzoek is dat gegeven de . eisen en de problemen rondom de locatie (bijv. grondsanering en -verwerving) geen locatie voldoet. - - - 2 ----. ---- Nota zienswijzen 1e ter inzage legging B.P."Tuincentrum Akkerweg" Samenvatting ! Commentaar e. De bezwaarmakers vinden de aanwezigheid en i e. Het plangebied met woningen en enkele grote bedrijven ligt niet meer in het voorgenomen uitbreiding van het tuincentrum een: buitengebied, maar is onderdeel gaan uitmaken van de bebouwde kom. De tijd heeft onaanvaardbare zware belasting van het groene, : het vigerende oude bestemmingsplan ruimschoots achterhaald. Mede hierom is er ecologische en natuurvriendelijke karakter van de puist een actualisering van het bestemmingsplan benodigd. Alhoewel er in het omgeving: 1. Het huidige gebied maakt een 'bestemmingsplan 'Akkers' geen sprake is van een ecologische verbindingszone rond landelijke, agrarische indruk; 2 Op het gebied van of door de wijk Akkers (het Eindhovens kanaal is hierin wel als zodanig bestemd), is Coppelmans zou de gemeente oorspronkelijk een: het inderdaad waar dat ten noorden van Akkers een groene, natte en open zone is ecologische verbindingszone tussen de wijk 'de bestemd, die via de Elderse Loop in verbinding staat met het drassige gebied 'Groot Akkers' en het natuurgebied 'het Groot Goor' Goor'. Deze Elderse Loop bevindt zich ten noorden van het tuincentrum. In het willen creëren; voorliggende bestemmingsplan wordt dit gebied als 'Waterloop' stringenter bestemd - dan in de voorgaande plannen. Elke verharding of mogelijkheid tot bouwen wordt hier : namelijk uitgesloten. Wel is het zo dat de Elderse Loop hier haar normale proporties !terugkrijgt, en dat de stroming van de Elderse Loop ten noorden van de wijk Akkers iaanleiding was om een parkachtige omgeving te maken. -- .1Viiëiis-het zo dat in het plan de Elderse Loop een brede sloot met een brede . oeverkant wordt. Het tuincentrum zal verder aan alle wettelijke eisen en aan het kader ,van het bestemmingsplan dienen te voldoen. Hierin staat bijv. dat de waterkwaliteit schoon moet blijven en hierom gebruik gemaakt dient te worden van niet-uitlogende bouwmaterialen. De Goorwal wordt gezien als een gewone straat, waarlangs een normale sloot loopt. Een kleine sloot met coniferen als erfafscheiding en kleine oevers voldoen hier daarom. - - ---- --- - -.-.-----.- - 'u --- ---.---.------ f. Het tuincentrum fungeert wel degelijk als op-, f. Het bestemmingsplan is juist bedoeld om te kunnen handhaven en de overslag en distributiecentrum voor andere - ontwikkelingen rondom het tuincentrum te kunnen sturen. Zolang het tuincentra. Het is aannemelijk dat deze functie uit: bestemmingsplan niet vigeert, is er geen juridische basis om o.a. op de genoemde zal breiden aangezien het aantal filialen eveneens i activiteiten te kunnen optreden. Het bij normale proporties vervoeren van zaken die uitgebreid wordt. De genoemde activiteiten 'elders tekort komen, of op deze plek niet verkocht worden als reguliere bedrijfsvoering worden niet toegestaan in het concept gezien, die wel degelijk toegestaan zal worden. Als het tuincentrum er toe overgaat bestemmingsplan. Het verzoek daarom om om hier een grootschalige overslag en distributiecentrum te maken dan vormt juist dit handhavend op te treden. ,bestemmingsplan het kader om te handhaven. .. -..-...------ nr Inaam -- ------ --- ----- ----- - ----.----.-.------ ---- Helmond/SB/ROVNo-BP zienswijzen nota22-11-05 3 Nota zienswijzen 1e ter inzage legging B.P."Tuincentrum Akkerweg" Samenvatting : Commentaar g. De verhoging van de verkeersstromen als :g. Door het sluiten van de uitrit aan de Barrierweg zal de verkeersonveiligheid voor gevolg van het tuincentrum is ontoelaatbaar i wandelaars en fietsers afnemen. De verkeersstromen zullen naar verwachting gezien het intensieve gebruik door bewoners van: nauwelijks toenemen. Niettemin deelt de gemeente de zorg over een aantal dagen in de Akkers, fietsende schooljeugd en wandelaars. ! het jaar dat er een grote toestroom is van bezoekers. Het grootste probleem hierbij is Er zullen verkeersgevaarlijke situaties ontstaan; :het parkeren, en door een strenge parkeernorm op te nemen in het bestemmingsplan . (waarbij het bedrijf op eigen terrein voor de expeditie en de parkeerplaatsen moet zorgen) wordt dit probleem beter hanteerbaar. nr Inaam ---~------ --. n...... -----"'--_---nn.._...__------ h. De bewoners verwachten meer parkeerhinder en zijn van oordeel dat de gemeente over een onderbouwd parkeerbeleid van een tuincentrum in een woonomgeving dient te beschikken; -..-----.....-.----.. .. ... ..-----........-..--...- ..... ----U---m_m.. ------..--- h. In verband met regio-afspraken en de regelgeving rondom parkeernormering, kan niet voor één situatie een eigen norm gehanteerd worden. De leidraad voor het . parkeerbeleid van de gemeente Helmond staat in de CROW publicatie 182 i"parkeerkencijfers - Basis voor parkeernormering" van juni 2003. Tevens zijn hierover . aldus regioafspraken gemaakt. Tuincentra zouden verkeerskundig en planologisch gezien in principe niet in een woonomgeving moeten zitten, vandaar dat hiervoor geen 'specifieke normen zijn opgesteld. Om desondanks toch een norm te hanteren, wordt : de meest zware norm gehanteerd en dat is de norm voor tuincentra in werkgebieden (rond kantoren) die heel vergelijkbaar zal zijn met een imaginaire norm voor woongebieden. Deze norm is namelijk zo zwaar dat voor elke m2 tuincentrum er ongeveer O,6m2 parkeerterrein moet komen. Dit wordt voldoende geacht voor deze plek. ---_--n___._- -. ------___m.____.. i. De geluidmeting van Goorwal 26 is niet i. Bepalend voor eventuele geluidhinder is niet de bebouwing, aangezien hiervandaan representatief voor de woningen verder in de geen of weinig geluidsbronnen te verwachten zijn. Daarom wordt er ook geen straat. Het verlaagde dok zal werken als een specifieke eis gesteld aan de materialisering. De geluidsbronnen die voor eventuele klankgat. Het vrijlaten van de te gebruiken ,hinder kunnen zorgen zijn de verkeersbewegingen. Deze verkeersbewegingen materialen is niet toelaatbaar. De erfgrens van de [bevinden zich aan de Barrierweg en vanwege de intensivering van de inrit aan de bebouwing met de erfgrens zou tenminste 20 i Akkerweg , op de kruising van deze twee wegen. Vanzelfsprekend is daarom dat hier meter dienen te bedragen. Er zou een beperking leen geluidwerende voorziening wordt getroffen en niet aan de Goorwal. Maatgevend aan het aantal vrachtwagens per dag i bij het wel of niet plaatsen van een geluidswand is de doorberekening van de MORE aangegeven dienen te worden. Er zou een van de geluidsbronnen op de diverse relevante meetpunten. Bij de Goorwal is alleen geluidwalook aan de Goorwal moeten komen; nr. 26 een relevant meetpunt, omdat de verkeersbewegingen t.g.v. het tuincentrum 'zich op de Goorwal beperken tot de kruising Barrierweg-Goorwal. . .----u_---....----- ..-_. ----"--'uu--.... -- Helmond/SB/ROVNo-BP zienswijzen nota22-11-05 -----...........-- 4 nr Inaam Samenvatting Nota zienswijzen 1e ter inzage legging B,P,"Tuincentrum Akkerweg" 1-- _u_-, uu_----- _u ---- u_-- u__u_---_u_- ----- ---- -----u_,u- --- i Commentaar : Daar waar de geluidsproductie door eventueel toenemende verkeersbewegingen meer zou kunnen worden dan de huidige situatie en dan de maximale toelaatbare normering komt een geluidswerende voorziening. Voor de Goorwal geldt dat de eventuele geluidshinder zeer veel minder wordt dan de huidige situatie en ver onder de . toelaatbare normering komt. Vanwege deze reden is er geen sprake van een verplichte geluidswal langs de Goorwal. Toepassing van het verlaagde dok zorgt volgens ervaringsdeskundigen van de Milieudienst voor een kleinere geluidsbelasting voor de buurt (dus ondanks dat vrachtwagens bij het optrekken meer geluid zullen maken) en vandaar deze oplossing. Omdat de gestelde geluidsnormering voor de toekomst gehaald wordt, is het niet nodig om een beperking van de hoeveelheid .I,/~~htwagens in het bestemmingsplan op te nemen. De afstand van de bebouwing tot de erfgrens van de woningen ligt in het concept . bestemmingsplan al op minimaal 20 meter. Zie hiervoor de plankaart. --_u__uuu_-_u_-"--'---u j. Gezien het belang van flora en fauna vooral in het 'Groot Goor' moet aan het tuincentrum dwingende voorschriften opgelegd worden met betrekking tot flora, fauna en waterhuishouding; no- -_.._-~u_-... --..- u_--"-u.u- -..--....-....---- _..u..... -... _u .. ........---..------ k. De verscheidenheid van het gebruik van de omliggende omgeving (bijv. het autobedrijf Van de Hurk) zou ertoe moeten leiden dat het totale terrein onderwerp zou moeten zijn van plan herziening. Nu is er sprake van een voorkeursbehandeling van het tuincentrum. --.._u_-, ..-_u ---""""u_- ""'-uU_----"u--- 3,Y. Boetzkes en J. De zienswijze is pro forma ingediend, d.w.z. Schulte zonder inhoudelijke motivering; deze worden ,Kotterlaan 2 nagezonden. ! 5706 ES Helmond -----.. ----_U'_U_-_U_"U_---""_U_---"----_u .. -.. .. ..-- ----"---u--'----.._u, -..- uu Helmond/SB/ROVNo-BP zienswijzen nota22-11-05 ;jo De gemeente bevestigt het belang van flora, fauna en waterhuishouding. Juist : daarom heeft de gemeente dwingende voorschriften opgelegd aan het tuincentrum. ; Deze bestaan uit: 1. Het verruimen van het profiel van de Elderse Loop. 2. Het verbod ,op rechtstreekse afwatering op de Elderse Loop en de omliggende sloten. 3. Het Jcreêren van voldoende waterberging op eigen terrein. 4. Het verbieden van verharding rond het profiel van de Elderse Loop. De voorgestelde ingrepen hebben daarom juist positieve gevolgen voor de waterkwaliteit, de fauna en de oeverbegroeiing van de : Elderse Loop. ! k. Doelstelling van het plan is het planologisch regelen en juridisch inkaderen van het tuincentrum en daarmee een aantal problemen voor de buurt en de omgeving op te ! lossen. Om (beter) te kunnen handhaven is besloten dit bestemmingsplan vooruit te laten lopen op de actualisering van het bestemmingsplan van de omgeving. Het onderhavige bestemmingsplan levert geen enkele beperking op voor de toekomstige actualisering. Er is dan ook geen sprake van bevoordeling van Coppelmans. u "-OU_"U_..um...._..- - --""""_u ..-- i Bij brief d.d. 4 oktober 2005 is aan de indieners van de zienswijze nog 7 dagen de ; gelegenheid gegeven om deze inhoudelijk nader te motiveren. Binnen de gestelde !termijn is evenwel geen nader bericht ontvangen. De zienswijze kan derhalve niet :worden behandeld. ..,-- '_'_'_..m______..---.... -.. --u..- 5 |