- Bestuur
- Commissiestukken Overeenkomst integrale schuldhulpverlening
Commissiestukken Overeenkomst integrale schuldhulpverlening
Documentdatum | 12-09-2005 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Samenleving |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
Gemeen te H Behoort bij agenda nr. C;:SI datum vergadering .. \ 1.- Ij - '2.cos- Commissie-format Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling. Vastgesteld in B en W vergadering van: 23 augustus 2005 Onderwerp: "Overeenkomst inzake integrale schuld hulpverlening ten behoeve van inwoners van de gemeente laarbeek door de Budgetwinkel van de gemeente Helmond plus inzet middelen Inhoud: Inleiding en Beleidsmatige context Gezamenlijk hebben de gemeenten Helmond, Gemert-Bakel en laarbeek nadere vormen van samenwerking op verschillende gebieden van de sociale zekerheidswetgeving verkend. Na een aantal bijeenkomsten met partijen is een Kadernotitie Samenwerking gemeenten laarbeek, Helmond en Gemert- Bakel geconcipieerd. Hierin worden een 14-tal gebieden van samenwerking benoemd. Een van deze samenwerkingsgebieden is de schuld hulpverlening. Bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst wordt gesloten met de gemeente laarbeek. De gemeente Gemert-Bakel gaat voor wat betreft de schuld hulpverlening een zelfstandig traject in. Argumenten Het voorstel past in het ingezette beleid. De gemeente Helmond heeft als centrumgemeente in de regio een verantwoordelijkheidsfunctie naar de omliggende kleinere gemeenten. Zij probeert deze rol middels genoemde samenwerking gestalte te geven. Financiën De volgende afspraken zijn met de gemeente laarbeek gemaakt . Jaarlijks wordt door de gemeente laarbeek voor 25 cliënten een bedrag van ad. ¿ 37.000,- (exclusief BTW) beschikbaar gesteld voor uitvoering van de integrale schuldhulpverlening door de Budgetwinkel Helmond of een bedrag naar rato van de periode van het jaar waarin gebruik zal worden gemaakt van de genoemde dienst. Het bedrag wordt beschikbaar gesteld ongeacht het aantal cliënten < 25. Een cliënt wordt geteld vanaf het moment dat er een aanvraag tot integrale schuld hulpverlening wordt ingediend. . De jaarlijkse kosten van een budgetrekening en de openingskasten van deze rekening komen ten laste van de gemeente Helmond. . Gemeente laarbeek betaalt voor 1 januari en voor 1 juli van het geldende contract jaar een bedrag van ¿ 18.500,- aan de gemeente Helmond. Totaal ¿ 37.000,- per jaar. Financiële aspecten en dekking: T.b.v. uitvoering werkzaamheden gemeente laarbeek dient voor inzet personeel een bedrag te worden opgenomen in de begroting van ¿ 33.812,80 en voor exploitatielasten Budgetwinkel een bedrag van ¿ 3187.20. Dekking middels een financiële bijdrage door de gemeente laarbeek ter hoogte van ¿ 37.000,- per jaar. Met dit verzoek mee te zenden stukken: "Overeenkomst inzake integrale schuldhulpverlening ten behoeve van inwoners van de gemeente Laarbeek door de Budgetwinkel van de gemeente Helmond Het college van B en W verzoekt: voor te leggen aan: de commissie MO&E op 15 september 2005 en commissie S op 12 september 2005 met als doel: ter kennisname Schuldhulpverlening laarbeek4.doc Pagina 1 van 2 , Ruimte voor eventueel vervolg inhoud: . Voor elke extra klant zal de gemeente Laarbeek een bedrag beschikbaar stellen en betalen aan de gemeente Helmond van ¿ 1.500,-. De uitvoering en kosten van bezwaar- en beroepschriften geschiedt door de gemeente Laarbeek. De kosten budgetbegeleiding uitgevoerd door SMDH-de Peelzoom namens de gemeente Helmond en de kosten voor producten die worden afgenomen van de Stadsbank Midden Nederland komen ten laste van de gemeente Laarbeek. De kosten die door de Stadsbank Midden Nederland in rekening worden gebracht ten behoeve van cliënten van de gemeente Laarbeek worden rechtstreeks tussen de Stadsbank Midden Nederland en de gemeente Laarbeek afgerekend. Na accordering van de gemeente Laarbeek bedragen de kosten voor budgetbegeleiding voor de eerste tien gesprekken ¿ 1050,- Indien na accordering van de gemeente Laarbeek toestemming wordt verleend voor een vervolg van vijf gesprekken wordt ¿ 525,- in rekening gebracht door de gemeente Helmond. . . . De vergoeding die door gemeente Laarbeek wordt betaald zal worden ingezet voor personeelslasten en overige kosten Budgetwinkel. Voor de berekening van inzet uren is uitgegaan van normtijden die door Stimulans worden gehanteerd. Ten behoeve van het traject schuldhulpverlening wordt uitgegaan van maximaal 25 aanvragen een inzet van 19 uur per aanvraag. Ten behoeve van Budgetbeheer wordt uitgegaan van 12 rekeningen en een inzet van 6 uur per cliënt. Omgerekend komt dit op basis van 1400 uur per jaar neer op een inzet van 0,4 fte per jaar, schaal 9/10. Productkosten Budgetwinkel Inzet uren Uurtarief Kosten per Aantal Totale kosten product aanvragen excl. BTW Inzet 0,4 fte o.b.v. 1400 uur per jaar 560 60,38 33.812,80 Openen rekening budgetbeheer 42,00 12 504,00 Kosten rekening Rabobank 108,96 12 1.307,52 35.624,32 Gezien het bovenstaande kan worden geconcludeerd dat binnen het contract bedrag ¿ 37.000,- (ex. btw) dekking aanwezig is. Het voorstel is om de nog niet aangewende middelen (verschil ¿ 37.000,- en salariskosten) toe te voegen aan de exploitatielasten Budgetwinkel. Personeel en organisatie Gezien de hoge nood in de gemeente Laarbeek is in overleg met de directeur SE, gemeentesecretaris en wethouder Economische Zaken, Sociale Zaken en Centrumontwikkeling besloten gemeente Laarbeek de helpende hand te bieden voordat het e.e.a. contractueel en personeel technisch is afgewikkeld. Voor de inzet van de werkzaamheden gemeente Laarbeek wordt uitgegaan van een inzet van 0,4 fte. Voor dit moment is 0,2 fte vrijgemaakt bij één van de casemanagers WIZ. Vanuit het beschikbare budget ¿ 37.000,- (contract Laarbeek) wordt nu voorgesteld 0,4 fte beschikbaar te stellen voor de Budgetwinkel. Gezien de specifieke kennis die noodzakelijk is bij de Budgetwinkel is binnen afdeling WIZ gevraagd wie interesse heeft voor deze werkzaamheden. Een medewerker van team West heeft zich bereid verklaard en is inmiddels begonnen met een inwerk programma. Formeel dient het e.e.a. nog te worden afgewikkeld. Doordat de medewerker team West nu voor 0,2 fte werkzaam is bij de Budgetwinkel wordt een gat getrokken bij het casemanagement Wil. Deze ontbrekende formatie dient zo snel mogelijk te worden ingevuld. Jurid~checonsequenties Het contract is door de afdeling BJZ gescreend. Deze is akkoord bevonden. Het college van B&W heeft besloten: 1. Akkoord te gaan met de "Overeenkomst inzake integrale schuld hulpverlening ten behoeve van inwoners van de gemeente Laarbeek door de Budgetwinkel van de gemeente Helmond 2. Akkoord te gaan met het aanstellen van een casemanager schuldhulpverlening voor 0,4 fte dekking ten laste van de financiële bijdrage gemeente Laarbeek. 3. Akkoord te gaan om de nog niet aangewende middelen (verschil ¿ 37.000,- -/- salariskosten) toe te voegen aan de exploitatielasten Budgetwinkel. Schuldhulpverlening Laarbeek4.doc Pagina 2 van 2 OVEREENKOMST inzake integrale schuldhulpverlening ten behoeve van inwoners van de gemeente laarbeek door de Budgetwinkel van de gemeente Helmond. Partijen 1. Gemeente Helmond ingevolge artikel 171 Gemeentewet vertegenwoordigd door de burgemeester drs. A.A.J. Jacobs, handelend ter uitvoering van het besluit van burgemeester en wethouders d.d....... en 2. Gemeente laarbeek, ingevolge artikel 171 Gemeentewet vertegenwoordigd door de burgemeester Dr. J.J.P.M. Gillisen, handelend ter uitvoering van het besluit van burgemeester en wethouders d.d...,... OverweQende dat: Een samenwerkingsovereenkomst aangaande de integrale schuldhulpverlening tussen de gemeente laarbeek en de gemeente Helmond tot stand dient te komen. Ziin het navolqende overeenqekomen: 1. Begripsbepalingen 1.1 Budgetwinkel: afdeling van de Dienst Samenleving en Economie gemeente Helmond welke zorg draagt voor de integrale schuld hulpverlening van zowel de gemeente Helmond als de gemeente laarbeek 1.2. Integrale schuldhulpverlening: het geheel van activiteiten in het kader van het regelen van schulden. Integrale schuldhulpverlening omvat niet alleen materiële (het treffen van een schuldenregeling of het verzorgen van budgetbeheer), maar ook de immateriële hulpverlening (budgetbegeleiding). 1.3. Schuldregeling: het geheel van financiële activiteiten in het kader van het regelen van (problematische) schulden. 1.4. Budgetbeheer: het bieden van hulp in de vorm van een budgetbeheerrekening aan personen die in een (problematische) schuldensituatie dreigen te geraken (preventief) of verkeren (curatief). Budgetbeheer is gericht op het na verloop van tijd weer zelfstandig kunnen beheren van de financiën. 1.5. Budgetbegeleiding: het geheel van activiteiten gericht op de gedragsverandering van de cliënt waardoor hij/zij daadwerkelijk in staat is tot een verantwoord financieel beheer. 1.6. Cursus "Omgaan met geld": in deze cursus wordt aandacht besteed aan het maken van keuzes v.w.b. inkomen en uitgaven; het rondkomen met het inkomen; het opzetten van een eigen financiële administratie enz.... 1. 7. Wachtlijstbegeleiding: gedurende de tijd dat een cliënt op de wachtlijst staat, kan hij/zij een beroep doen op de maatschappelijk werker die bij de Budgetwinkel als budgetbegeleider werkzaam is, om te voorkomen dat de zaak verder escaleert. 1.8. Desintegratiekosten: onder desintegratiekosten wordt verstaan kosten, die vallen buiten de reguliere werkgeverskosten, zoals kosten voortvloeiend uit ziekte/arbeidsongeschiktheid, wachtgeld, Vut, Pensionering, herplaatsing inkrimping van de formatie, opzegging van de overeenkomst etc.... 2. Ingangsdatum, duur en opzegging van de overeenkomst Deze overeenkomst wordt aangegaan voor de periode 1 juni 2005 tot en met 31 december 2005. Deze overeenkomst zal steeds stilzwijgend worden verlengd voor de periode van 1 kalenderjaar tenzij een der partijen met inachtneming van een opzegtermijn van 6 maanden vóór het verstrijken van de verlengingstermijn heeft opgezegd. Opzegging van de overeenkomst geschiedt middels aangetekend schrijven. 3. Wijzigingen 1 I,. Wijzigingen in het kader van wet- en regelgeving en de inhoudelijke consequenties hiervan zijn van toepassing op deze overeenkomst. 4. Samenwerking Onder de naam Budgetwinkel dragen gemeenten Helmond en het SMDH-de Peelzoom zorg voor de integrale schuldhulpverlening aan inwoners van de gemeente Helmond en Laarbeek. 5. Taakverdeling 4.1. Preventie problematische schuldensituaties: - algemene en specifieke voorlichting - uitbouwen onderhoud netwerk gemeente Helmond en SM DH-de Peelzoom gemeente Helmond 4.2. Budgetadvisering gemeente en SMDH-de Peelzoom 4.3. Schuldenregeling gemeente 4.4. Budgetbeheer (AMW in het kader van budgetbegeleiding) 4.S. Budgetbegeleiding gemeente en SMDH-de Peelzoom SM DH-de Peelzoom 4.6. Voorlichting WSNP gemeente 4.7. Front-office SMN gemeente 6. Huisvesting en Personeel De gemeente Helmond draagt zorg voor huisvesting en personele inzet. 7. Verantwoordelijkheid/kwaliteit 6.1. De gemeente Helmond is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de te leveren producten en de continuïteit van de dienstverlening met uitzondering van het product budgetbegeleiding waarvoor de SMDH-de Peelzoom expliciet verantwoordelijk is voor kwaliteit en continuïteit. 6.2. De SMDH-de Peelzoom is verantwoordelijk voor de selectie van de in te zetten medewerker, waarbij binnen de grenzen van de eigen verantwoordelijkheid van de SMDH-de Peelzoom rekening gehouden zal worden met de wensen van de gemeente. 6.3. De co6rdinator Budgetwinkel is het eerste aanspreekpunt voor de uitvoering. 6.4. Zowel naar de zijde van de cliënt(en) als naar de gemeente Helmond als ook de maatschappelijk werkende worden kwaliteitswaarborgen gehanteerd. De SMDH-de Peelzoom hanteert hiertoe de navolgende instrumenten voor de normering, bevordering en bewaking van de hulp- en dienstverlening. » de kwaliteitsnormen maatschappelijk werk, uitgave VOG sectie SMDH-de Peelzoom » het beroepsprofiel Maatschappelijk Werk waarin opgenomen de beroepscode voor de maatschappelijk werker » het privacy- en klachtrechtreglement van het SMDH-de Peelzoom » functioneringsgesprekken (jaarlijks) en werkbegeleiding » dossiervorming conform de interne richtlijnen. 6.S.Ingeval van klachten betreffende inwoners van de gemeente Helmond met betrekking tot de kwaliteit van de dienstverlening is voor de medewerkers van de gemeente de klachten procedure uitkeringsgerichte taken Dienst Samenleving en Economie van toepassing en voor de medewerker van de SMDH-de Peelzoom de klachten procedure van de SMDH-de Peelzoom. Voor inwoners van de gemeente Laarbeek is voor bemiddeling de co6rdinator van de Budgetwinkel de eerst verantwoordelijke. Indien en voor zover er een klacht blijft bestaan is de klachtenregeling van gemeente Laarbeek van toepassing. Uitvoering geschiedt door de gemeente Laarbeek. 6.6.Ten aanzien van bezwaar en beroep is voor inwoners van de gemeente Laarbeek de gemeente Laarbeek verantwoordelijk. Uitspraken van de bezwaren commissie welke in strijd zijn met de uitgangspunten van de Budgetwinkel dienen binnen de gemeente Laarbeek te worden uitgevoerd. 2 8. Contract met Stichting Maatschappelijke Dienstverlening Helmond-Peelzoom 8.1. Het product budgetbegeleiding wordt na accordering van de gemeente Laarbeek ingezet. De kosten voor Budgetbegeleiding worden apart in rekening gebracht door de gemeente Helmond. 8.3. Indien de gemeente Laarbeek het product budgetbegeleiding van de Budgetwinkel afneemt zal de gemeente Laarbeek zich conformeren aan de overeenkomst die de gemeente Helmond met de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening Helmond-Peelzoom heeft gesloten. Zie bijlage 1. 9. Contract Stadsbank Midden Nederland De gemeente Laarbeek conformeert zich aan de overeenkomst die de gemeente Helmond met de Stadsbank Midden Nederland sluit. 10. Omvang van de dienstverlening De Budgetwinkel Helmond zal zorg dragen voor de gehele integrale schuldhulpverlening zoals beschreven in artikel 1 één en ander conform de taakomschrijving zoals beschreven in artikel 5. 11. Wachtlijst Budgetwinkel De gemeente Laarbeek conformeert zich aan de wijze van aanpak van de Budgetwinkel voor wat betreft opname en aanpak wachtlijst. Op grond van evenredigheid zullen de klanten van beide gemeenten worden geholpen. Bij spoed zal voorrang worden geboden een en ander ter beoordeling aan de coordinator van de Budgetwinkel. 12. Managementinformatie De Budgetwinkel Helmond zorgt per kwartaal ten behoeve van gemeente Laarbeek voor managementinformatie conform bijlage 2. 13. Financiële aspecten 13.1 Jaarlijks wordt door de gemeente Laarbeek voor 25 cliënten een bedrag van ad. ¿ 37.000,- (exclusief BTW) beschikbaar gesteld voor uitvoering van de integrale schuldhulpverlening door de Budgetwinkel Helmond of een bedrag naar rato van de periode van het jaar waarin gebruik zal worden gemaakt van de genoemde dienst. Het bedrag wordt beschikbaar gesteld ongeacht het aantal cliënten < 25. Een cliënt wordt geteld vanaf het moment dat er een aanvraag tot integrale schuld hulpverlening wordt ingediend. 13.2 De jaarlijkse kosten van een budgetrekening en de openingskosten van deze rekening komen ten laste van de gemeente Helmond. 13.3 Gemeente Laarbeek betaalt voor 1 januari en voor 1 juli van het geldende contract jaar een bedrag van ¿ 18.500,- aan de gemeente Helmond. Totaal ¿ 37.000,- per jaar. 13.4 Voor elke extra klant zal de gemeente Laarbeek een bedrag beschikbaar stellen en betalen aan de gemeente Helmond van ¿ 1.500,-. 13.5 De uitvoering en kosten van bezwaar- en beroepschriften geschiedt door de gemeente Laarbeek. De kosten budgetbegeleiding uitgevoerd door SMDH-de Peelzoom namens de gemeente Helmond en de kosten voor producten die worden afgenomen van de Stadsbank Midden Nederland komen ten laste van de gemeente Laarbeek. 13.6 De kosten die door de Stadsbank Midden Nederland in rekening worden gebracht ten behoeve van cliënten van de gemeente Laarbeek worden rechtstreeks tussen de Stadsbank Midden Nederland en de gemeente Laarbeek afgerekend. 13.7 Na accordering van de gemeente Laarbeek bedragen de kosten voor budgetbegeleiding voor de eerste tien gesprekken ¿ 1050,- Indien na accordering van de gemeente Laarbeek toestemming wordt verleend voor een vervolg van vijf gesprekken wordt ¿ 525,- in rekening gebracht door de gemeente Helmond. Werkafspraken met SM DH-de Peelzoom . Het aantal cliëntgesprekken is genormeerd op tien van elk 1,5 uur met dien verstande dat na vijf gesprekken een voortgangsbespreking plaatsvindt. Na overleg met de coordinator van de Budgetwinkel kan het aantal gesprekken per cliënt uitgebreid worden naar vijftien. . 13.8 Na accordering van de gemeente Laarbeek kan het product zijnde de cursus "omgaan met geld" worden ingezet De kosten zijn ¿ 1050,- per deelnemer. 3 / \ 13.9 De tarieven worden per kalenderjaar aangepast met een inflatiecorrectie conform de consumentenprijsindex (CPI) van het CBS danwel aangepast a'an contractafspraken die de gemeente Helmond heeft gesloten in het kader van Schuldhulpverlening. Desintegratiekosten, die voortvloeien uit eenzijdige opzegging van de overeenkomst komen ten laste van de betreffende opzeggende gemeente. Er geldt een gezamenlijke inspanningsverplichting om genoemde kosten te voorkomen of te beperken. 13.10 14. Mandaat Het afdelingshoofd van de Budgetwinkel of diens formele plaatsvervanger wordt bij schriftelijke overeenkomst door de gemeente Laarbeek gemandateerd om besluiten te nemen inzake integrale schuldhulpverlening voor de gemeente Laarbeek. 15. Overleg Gemeente Helmond en de gemeente Laarbeek voeren periodiek overleg over de algemene gang van zaken met betrekking tot de uitvoering. 16. Geschillen In niet bij deze overeenkomst voorziene gevallen en bij geschillen over de toepassing enjof uitleg van deze overeenkomst treden beide partijen met elkaar in overleg om tot nadere afspraken c.q. oplossingen te komen. 17. Evaluatie Jaarlijks zal de samenwerking worden geëvalueerd en zonodig zullen aanvullende afspraken worden gemaakt. Aldus overeengekomen te Helmond, d.d. Gemeente Helmond Burgemeester gemeente Laarbeek de heer drs. A.A.M. Jacobs Dr. J.J.P.M. Gilissen 4 |