• Bestuur
  • Commissiestukken Subsidie aanvraag Design Connection Eindhoven

Commissiestukken Subsidie aanvraag Design Connection Eindhoven

Documentdatum 17-02-2005
Bestuursorgaan Commissie Middelen Ondersteuning en Economie
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

commissie: hl) 0 ~ ~ .

d.d.: i} - 2. - <:::7 S-'

agendapunt: ~ A

Gemeente Helmond

Commissie-format

Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling.

Vastgesteld in B en W vergadering van: 25 januari 2005

Onderwerp: Subsidieaanvraag Design Connection Eindhoven (DCE)

Inhoud:

Achtergrond

In een brief dd 7 december 2004 is door de programmadirecteur Horizon gevraagd een

cofinancieringsbijdrage van 105.000 euro beschikbaar te stellen ten behoeve van een

projectontwikkelingsorganisatie 'Design Connection Eindhoven' met drie kopgroepprojecten (Design

incubator, Internationale positionering, Materialenbibliotheek). In een gesprek met de aanvragers en de

daarop volgende contacten is aangedrongen op meer inzicht in concrete te verwachten acties. In reactie

hierop heeft is een tweede brief gestuurd dd 4 januari 2005 (zie bijlage). In deze brief wordt voorgesteld op

korte termijn een bijeenkomst te beleggen in Helmond met de bedoeling Helmondse ondernemingen,

organisaties en opleidingsinstellingen te laten participeren in de kopgroepprojecten. Daarnaast zal worden

verkend of draagvlak aanwezig is voor nieuwe initiatieven die in een latere fase door DCE ontwikkeld

kunnen worden.

Doelstelling

De belangrijkste doelstelling / ambitie van het project is een verbindingscentrum voor de Design Community

in Zuidoost Nederland te zijn. Een brug te slaan tussen design en technologie. Hetgeen moet resulteren in

een meer herkenbare positie van onze regio op het gebied van design, nieuwe bedrijvigheid en nieuwe

producten door betere benutting van ons aanwezig designtalent.

U wordt verzocht de gemeenteraad te adviseren een bedrag van ¿ 105.000,-- beschikbaar te stellen.

Financiële aspecten en dekking: Conform gestelde gedragsregels wordt voorgesteld pijlerreserve

Economie aan te wenden voor dekking.

Met dit verzoek mee te zenden stukken:

- Brieven dd 7-12-04, dd 04-01-05

- Projectplan 'Kicking oft the design connection Eindhoven'

- Raadsbijlage

Het college van B en W verzoekt

Om behandeling in de raad op 1 maart 2005, waarbij rekening dient te worden gehouden met het advies van

de commissie middelen, ondersteuning en economie van 17 februari 2005.

Design Connection Eindhoven.doc

Pagina 1 van 2

mOG

\ 1---Z-0\

20--

\".4i

..11

m

""

""

.,>

;~

"'-

;;>.

I!

i t~;;:--,

'" I

GEi\.1EENTE !-iEJMOi\iD I ~--' I

':'-'----:------'---'--':---1

IJ .or.. I Fi{"c.'1' I I

Datum: - 9 Or,', f)r,r'I'\ \fi:~~"'I!-'----JI

C\JCV1j.t ;-"-'

'...L______--

t~;~=f~+-=-'==:r~~F:~ ) ., J

HORI-ZONEE

Zuidoost-Nederland

Kennispoort

John F. Kennedylaan 2

NL-5612 AB Eindhoven

Postbus 91 7

NL-5600 AX Eindhoven

~----_._-

GemeenteJielmond --)

t.a.v. !Jë(College van BurgE;rrfeester en Wethouders

Postbu~__950 . -----_//

5700 Az'.--Heimuno-/

T

F

E

W

+31 (0)40 - 264 9990

+31 (0)40.. 2649999

info@programmohorizon.nl

www.programmohorizon.nl

Eindhoven, 7 december-2004

Betreft: Design Connection Eindhoven -- DCE

Geacht College,

Hierbij ontvangt u het projectplan Design Connection Eindhoven 2005-2006 dat is

opgesteld onder meer ten behoeve van het programma Innovatieve Acties Brabant-2

(IAB-2).

Design Connection Eindhoven heeft de ambitie hét verbindingscentrum voor de Design

Community in Zuidoost-Nederland te zijn en een brug tussen slaan tussen design en

technologie met als direct resultaat een versterkt designklimaat resulterend in new business

ontwikkeling - innovatie - voor zowel de design omgeving als maakindustrie. Benutting van het

in de Regio Eindhoven ruim beschikbare design talent kan leiden tot meer (design

georiënteerde) startende ondernemingen en een internationale uitstraling en positionering van

Noord-Brabant (en daarmee ook Nederland) als topdesign omgeving.

In lokaal en regionaal economisch beleid wordt design als een belangrijke economische sector

van de regio Nederland onderkend. Design Connection Eindhoven sluit aan op nationale

beleidskaders zoals de nota Ruimte van VROM (Brainport Eindhoven) en Pieken in de Delta van

EZ (Toptechnologie regio Zuidoost-Nederland) en de voorstellen van het Innovatieplatform over

Sleutelgebieden. Het Innovatieplatform onderscheidt vier gebieden als sleutelgebied van de

Nederlandse economie, de creatieve industrie is één van de speerpunten. Met name het (te

ontwikkelen) economisch potentieel langs de as Amsterdam - Eindhoven (waarbij ook steden

als Tilburg en Breda worden genoemd) wordt uitgelicht. Ook grensoverschrijdende

samenwerking op het gebied van Design wordt gezocht, inspelend op Europese middelen die

ter beschikking worden gesteld voor projecten in samenwerking tussen Aken - Leuven -

Eindhoven (Interreg 3b) DCE biedt een aantal concrete projecten en aanknopingspunten die

aansluiten op het recent door de staatssecretaris OC&W bekend gemaakte

beleidsinstrumentarium en bij behorende middelen (in totaal 8 miljoen Euro) voor de 'creatieve

economie' (onder andere door aansluiting productontwikkeling en creatieve innovatie,

initiatieven creatieve industrie).

Als lid van de regiegroep toptechnologie regio Zuidoost-Nederland (Ministerie van Economische

Zaken) wordt het voortouw genomen bij het ontwikkelen van de economische kansen die de

combinatie van design en technologie biedt in een gebied waarin het accent verschuift van

maken naar ontwerpen. De regio maakt werk van design en technologie! Het starten met (en

de investering in) DCE op basis van 3 concrete projecten onderstreept, ook richting

rijksoverheid, de regionale slagkracht c.q. het belang dat de regio hecht aan het ontwikkelen

van dit economisch potentieel. Dit projectplan vormt de basis (aanpak, structuur en

projectlijnen) voor c.q. is een belangrijke schakel en eerste stap op weg naar een brede en

intensieve aanpak voor de periode 2005 -- 2010 zoals die door de heer Sakkers begin volgend

jaar als lid van de regiegroep toptechnologie regio Zuidoost-Nederland aan deze regiegroep

(Ministerie van Economische Zaken) zal worden voorgelegd.

, , "

-~

H 0 R IZO N.-""'~O~"

:;;i~~t::

,,~O..,',

luidoost--Nederland

Het comité van Toezicht van het IAB-2 programma heeft op 29 november jl. de gevraag"de IAB-

2 support van ¿ 400.000,- toegekend.

Door dit financieel commitment kan DCE starten op basis van de drie _kopgroepprojecten:

1. 'Design Incubator': een project gericht op (door-)startend design based

ondernemerschap.

2. Internationale positionering: invulling van de samenwerking met o.a. Stockholm, St.

Etienne, Milaan, Kopenhagen en Antwerpen op basis van deelprojecten zoals: "2006

Eindhoven European Design Capital en de Eindhoven Industry & Design Award.

3. Materialenbibliotheek: een joint venture van TNO Industrie, Philips Design, TUle en de

Design Academy Eindhoven (founding members) gericht op het ontwikkelen van een

gemeenschappelijk voor (MKB) ondernemingen en individuele ontwerpers, toegankelijk

" kennisbank m.b.t. gebruik en toepasbaarheid van materialen.

Alsmede de activiteiten en draagvlak rond het Design Platform Eindhoven. Vooruitlopend op het

inrichten van de organisatie van DCE is NV REDE bereid gevonden vooralsnog de

kwartiermakerrol voor DCE te vervul/en, enerzijds door de opzet en uitvoering van de Design

Incubator en anderzijds inspelend op en gebruik makend van het momentum in de markt. Met

het Design Platform Eindhoven (DPE) o.a. verantwoordelijk voor het (inter)nationale

evenement de Week van het Ontwerp (70 activiteiten en meer dan 15.000 bezoekers), zijn

verkenningen uitgevoerd met betrekking tot migratie van DPE naar DCE. Het DPE staat hier

positief tegenover.

De voor de drie kopgroepprojecten toegekende IAB-2 middelen (ad ¿ 400.000,--) betreft de

periode 1 november 2004 tot en met 30 november 2006. De totale projectkosten van zowel het

project Design Incubator als het project Internationale Positionering in deze periode bedragen

¿ 300.000,--. Om de toegezegde IAB-2 middelen zeker te stel/en is regionale cofinanciering

noodzakelijk. In het projectplan is het volgende dekkingsvoorstelopgenomen.

"" ", " "" ':()e~kl/i Incubator' "" thtern~tioi1al~ PQ:$i,tiOJi,éH.i1t! "

", ,"

Kosten C 300.000,- C 300.000,-

Eindhoven ¿ 75.000,- ¿ 60.000,-

Helmond ¿ 75.000,- ¿ 30.000,-

IAB-2 ¿ 150.000 - ¿ 210.000,-

Aan de Gemeente Helmond wordt derhalve ter cofinanciering van de projecten Design

Incubator en Internationale Positionering in de periode 1 november 2004 t(m 30 november

2006 een bijdrage gevraagd van ¿ 105.000,-

Op 16 december aanstaande zullen de Horizon projectleider DCE - Robert Jan Marringa en

ikzelf de (economische) kansen voor de Gemeente Helmond en de regio bespreken met de

wethouders Houthoofd-Stockx en Tielemans alsmede de heren Swinkels en Kielenstijn.

Hoogachtend,,_--_----

---~

"r---- 7- "'.

,:':;:

Drs. E.P.J. Lemkes-Straver

Programmadirecteur Horizon

cc. Mevrouw T Houthoofd-Stockx

De heer P.G.M. Tielemans

!\tOE; I GEMEENTE HF~IIIOOIIII~~~~~~~mlmlll,

'f -l-OlCl.nr.: -1'~.2Pr.1 =r. ~P(}?$9

-I='. 'A'd"uO5 ',1/6... 1

Datum: v IJ I 'I i. "..... I-----i

0- .. "-'--'0;;L I

1- ._.-J. Pf.\<~._-).~~~

. , , , , " D

I ft'" IP-UI"'-'lS-'" ! ' l I (,.Or IE

\.-':::::':~"""~r--_.-t----+-""-"-'I -.-.........-,

, I . .

I Pc.luod I I I _.....L.-...L---

HORIZ-~ON""""~t.

~>

""""'-"~,.

Zuidoost-Nederland

Gemeente Helmond

t.a.v. het College van Burgemeester en Wethouders

Postbus 950

5700 AZ Helmond

Kenn ispoort

John F. Kennedylaan 2

NL-5612 AB Eindhoven

Postbus 91 7

NL-5600 AA Eindhoven

Eindhoven, 4 januari 2005

T

F

E

W

+31 (0)40.. 264 99 90

+31 (0)40.. 264 99 99

i nfo@programmahorizon_nl

www-programmahorizon.nl

Betreft: Design Connection Eindhoven - DCE

Geacht College, iJ

In aansluiting op onze brief van 7 d~ier jl. en het daar op volgende plezierige en constructieve

gesprek van 16 december met de wethouders mevrouw Houthooft-Stockx en de heer Tielemans

alsmede de heren SwinkeJs en Kielenstijn het volgende:

'-"

DCE start op basis van drie concrete (kop)groepprojecten (Design Incubator, Internationale

Positionering en de Materialenbibliotheek) die in de looptijd van de IAB-2 subsidie (tot 1 december

2006) gestalte zullen krijgen. Tevens kunnen in deze periode mogelijkheden voor nieuwe initiatieven

worden verkend. Voor de inhoud en aanpak van de initiatieven en projecten is commitment van

bedrijven en organisaties in design en technologie van groot belang. DCE wil zoveel mogelijk

inspelen op de kansen en potenties die de regio biedt. Zo zal DCE in de eerste helft van dit jaar, in

overleg met uw gemeente, het initiatief nemen voor een bijeenkomst in Helmond met een aantal

beeldbepalende ondernemingen in design/technologie (bijvoorbeeld Vlisco, GBO, Benteler en Van

Rijsingen) waarbij enerzijds de participatie van Helmondse ondernemingen, organisaties en

opleidingsinstellingen ih de drie kopgroepprojecten vorm krijgt, maar waar eveneens ruimte is Voor

het verkennen van nieuwe initiatieven die door DCE in een latere fase verder ontwikkeld zouden

kunnen worden. Als uitgangspunt wordt overwogen de eerste sessie te focussen op de in het sociaal-

economisch beleid van Helmond geïdentificeerde kansrijke clusters: agro-food, textiel en

automotive. Het is uiteraard ook mogelijk een sessie voor een bredere doelgroep te organisé!ren.

Design biedt nieuwe economische kansen voor bestaande en nieuwe ondernemingen in clusters van

bedrijvigheid waar Helmond zich onderscheidt en die speerpunt van verdere economische

ontwikkeling is. DCE wil faci/iteren bij het onder de aandacht brengen van design als instrument bij

het ontwikkelen van onderscheidende producten met een hoge toegevoegde waarde, kortom het

benutten van de mogelijkheden op het snijvlak van design en technologie.

i!"!

~"

Op basis van de toegezegde IAB-2 subsidie en de cofinanciering door de Gemeente Helmond en de

Gemeente Eindhoven kan DCE in januari 2005 van start. Het College van Ben W van de Gemeente

Eindhoven heeft op 21 december 2004 de gevraagde cofinanciering ad ¿ 135.000,- beschikbaar

gesteld.

;,';!

'~1

Zoals reeds in de brief van 7 december 2004 aangegeven wordt aan de Gemeente Helmond ter

cofinanciering van de projecten Design Incubator en Internationale Positionering in de periode

1 november 2004 tlm 30 november 2006 een bijdrage gevraagd van ¿ 105.000,-

'"

Vertrouwend op een positief besluit uwerzijds verblijf ik,

,"

hooga.chtend,

-_.t~_..._... ..,.

Drs. E.P.J. Lemkes-Straver

Programmadirecteur Horizon

;<;!.

"

i!!

cc. Mevrouw T. Houthooft-Stockx

De heer P.G.M. Tielemans

De heer W.Th.M. Swinkels

De heer H.J. Kielenstijn

"

,;

-

mOG

l1-2-0~

'L- OL-

Kicking off the

Design Connection Eindhoven

Connecting peop/e - bridging design and techno/agv

Projectplan Design Connection Eindhoven 2005 - 2006 ten behoeve

van het programma Innovatieve Acties Brabant-2

Eindhoven

19 november 2004

-

Inhoudsopgave:

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

Achterg rondschets

Doel en resultaat

Doelgroep

Taak en scope

De drie kopgroep projecten

M~erwaarde en onderscheidend vermogen

Organisatie opzet

Randvoorwaarde voor succes

The roadmap and timing

Budget

Bijlage 1: IAB-2 subsidie-aanvraag Design Connection Eindhoven

Bijlage 2: Project 1 Design Incubator - Kostprijsspecificatie per startende

ondernemer

N404VRO5

2

1.

-

Achtergrondschets

Programma Horizon, economische actieprogramma richt zich op economische

structuurversterking met de regio (Brainport) Eindhoven als kern van de

toptechnologie regio Zuidoost':'Nederland. Horizon ontwikkelt projecten die een

structurele versterking (en diversificatie) van de regionale economie tot effect

hebben. Binnen de programmalijn Technologie werkt Horizon samen met de

belangrijkste stakeholders aan Design Connection Eindhoven 'connecting

people - bridging design and technology'.

Design Connection Eindhoven DCE heeft de ambitie hét verbindingscentrum voor

de Design Community in Zuidoost-Nederland te zijn en een brug te slaan tussen

design en technologie met als direct resultaat een versterkt designklimaat

resulterend in new business ontwikkeling - innovatie - voor zowel de design

omgeving als maakindustrie. Benutting van het in de Noord-Brabant en meer

specifiek Regio Eindhoven ruim beschikbare design talent kan leiden tot meer

(design georiënteerde) startende ondernemingen en een internationale uitstraling

en positionering van Noord-Brabant (en daarmee ook Nederland) als topdesign

omgeving.

In lokaal en regionaal economisch beleid wordt design als een belangrijke

economische sector voor Nederland onderkend. Design Connection Eindhoven sluit

aan op nationale beleidskaders zoals de nota Ruimte van VROM (Brainport

Eindhoven) en Pieken in de Delta van EZ (Toptechnologie regio Zuidoost-

Nederland) en de voorstellen van het Innovatieplatform over Sleutelgebieden. Het

Innovatieplatform onderscheidt vier gebieden als sleutelgebied van de Nederlandse

economie, de creatieve industrie is één van de speerpunten. Met name het (te

ontwikkelen) economisch potentieel langs de as Amsterdam - Eindhoven (waarbij

ook steden als Tilburg en Breda worden genoemd) wordt uitgelicht. Ook

grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van Design wordt gezocht,

inspelend op Europese middelen die ter beschikking worden gesteld voor projecten

in samenwerking tussen Aken - Leuven - Eindhoven (Interreg 3b) DCE biedt een

aantal concrete projecten en aanknopingspunten die aansluiten op het recent door

de staatssecretaris OC&W bekend gemaakte beleidsinstrumentarium en bij

behorende middelen (in totaal 8 miljoen Euro) voor de 'creatieve economie' (onder

andere door aansluiting productontwikkeling en creatieve innovatie, initiatieven

creatieve industrie).

De heer Sakkers, burgemeester van Eindhoven, voorzitter van het

Samenwerkingsverband Regio Eindhoven en lid van de regiegroep toptechnologie

regio Zuidoost-Nederland neemt het voortouw bij het ontwikkelen van de

economische kansen die de combinatie van design en technologie biedt in een

gebied waarin het accent verschuift van maken naar ontwerpen. De regio maakt

werk van design en technologie! Het starten met (en de investering in) DCE op

basis van 3 concrete projecten onderstreept, ook richting rijksoverheid, de

regionale slagkracht c.q. het belang dat de regio hecht aan het ontwikkelen van dit

economisch potentieel. Dit projectplan vormt de basis (aanpak, structuur en

projectlijnen) voor c.q. is een belangrijke schakel en eerste stap op weg naar een

brede en intensieve aanpak voor de periode 2005 - 2010 zoals die door de heer

Sakkers begin volgend jaar aan de regiegroep (Ministerie van Economische Zaken)

zal worden voorgelegd.

N404VROS

3

-

Design Connection Eindhoven is een projectontwikkelorganisatie die:

0 zich primair richt op het (pro-actief) bij elkaar brengen, inspireren en faciliteren,

van alle actoren binnen de kerndoelgroep design en (maak)industrie in de regio

Zuidoost-Nederland

en

0 focus heeft op het slaan van een brug tussen design en technologie o.a. gericht

op (new) business development.

Het concept Design Connection Eindhoven is nieuw en niet concurrerend maar legt

de verbinding tussen en is aanvullend ten opzichte van de bestaande

(internationaal opererende) organisaties zoals Design Academy Eindhoven, Tu/e-

faculteit Industrial Design, TNO Industrie, NV REDE, Syntens, Design Platform

Eindhoven (week van het ontwerp), de Stichting Alice, alle in Eindhoven, de

Stichting Premsela en BNO, beide gevestigd in Amsterdam alsmede de Limburgse

Design Associate (LDA) in Maastricht en initiatieven in Tilburg, Den Bosch en Breda

(onderdeel van BrabantStad). Met Alice worden, gelet op de gedeeltelijke overlap

tussen de doelgroepen, van de design community (DCE) en de creatieve industrie

(Alice), afstemmingsafspraken gemaakt. De Gemeente Eindhoven heeft de ambitie

een groot deel van het (voormalig) Philips terrein Strijp S in te richten als 'creatieve

zone'. Wonen en werken in een inspirerend creatief episch centrum 'de creatieve

stad'. Deze plannen zullen de komende 2 jaar ontwikkeld worden waarbij DCE een

belangrijke rol kan vervullen.

De economische effecten van DCE zijn meetbaar in 4 hoofdcriteria:

1. Meer design talent.

2. Meer design gerelateerde (innovatieve) business.

3. Design als belangrijke regionale vestigingsfactor expliciet gemaakt

zodat:

4. Noord-Brabant in relatie tot Zuidoost-Nederland (met de regio

Eindhoven als kern) als (dé) internationale design regio op de Europese

kaart.

In nauwe samenwerking met de belangrijkste stakeholders is door Horizon gewerkt

aan het in kaart brengen van het (inter- )nationale speelveld en zijn de contouren

en ontwikkelingsrichting van DCE bepaald. De periode van verkenningen

(haalbaarheids)onderzoek is afgerond. Het is nu noodzakelijk op basis van

draagvlak, momentum en direct beschikbare expertise en faciliteiten, concrete

invulling te geven aan DCE.

DCE kan een vliegende start maken op basis van (de kopgroep) projecten:

1. 'Design Incubator': een project gericht op (door- )startend design based

ondernemerschap.

2. Internationale positionering: invulling van de samenwerking met o.a.

Stockholm, St. Etienne, Milaan, Kopenhagen en Antwerpen op basis van

deelprojecten zoals: 2006 Eindhoven European Design Capital en de Eindhoven

Industry & Design Award.

3. Materialenbibliotheek: een joint venture van TNO Industrie, Philips Design,

TUle en de Design Academy Eindhoven (founding members) gericht op het

ontwikkelen van een gemeenschappelijk voor (MKB) ondernemingen en

individuele ontwerpers, toegankelijk kennisbank m.b.t. gebruik en

toepasbaarheid van materialen.

Alsmede op basis van de activiteiten en draagvlak rond het Design Platform

Eindhoven. Vooruitlopend op het inrichten van de organisatie van DCE is NV REDE

bereid gevonden vooralsnog de kwartiermakerrol voor DCE te vervullen, enerzijds

door de opzet en uitvoering van de Design Incubator en anderzijds inspelend op en

N404VRO5

4

gebruik makend van het momentum in de markt. Met het Design Platform

Eindhoven (DPE) o.a. verantwoordelijk voor het (inter)nationale evenement de

Week van het Ontwerp (70 activiteiten en meer dan 15.000 bezoekers), zijn

verkenningen uitgevoerd met betrekking tot migratie van DPE naar DCE. Het DPE

staat hier positief tegenover.

N404VRO5

5

2.

Doel en resultaat

Doel:

. Op korte termijn (2005):

0 Realiseren van design based (door)starters faciliteiten op basis van

bestaande kennis, competenties en organisaties - 'de Design Incubator'.

0 Starten met Internationale Positionering.

0 Realiseren van de Materialenbibliotheek.

0 Starten met het inrichten van de operationele (faciliterende) organisatie

Design Connection Eindhoven.

Zodat op:

. Middellange termijn (2006+):

- Deze faciliteiten en projecten kunnen worden opgenomen c.q. de basis

kunnen vormen van het structurele regionale (Brabant brede) innovatie

instrumentarium.

- DCE van blijvende meerwaarde is voor de doelgroep.

Resulterend in een sterke (grotendeels kwantitatief meetbare) bijdrage aan:

1. Meer design talent.

- Groei aantal design studenten.

- Groei aantal design bureaus.

- Groei aantal design awards.

2. Meer design gerelateerde (innovatieve) business:

- Nieuw ondernemerschap

én

- Omzet (in de vorm van) nieuwe product/markt combinaties.

- Design(ers) maken gebruik van c.q. passen de nieuwste technologieën toe.

- Design als meetbare én ervaren concurrentiefactor voor regionale

(technologische) ondernemingen.

- Raakvlak met de techniek zichtbaar door versterking van design disciplines

die een sterke(re) affiniteit met technologie hebben.

3. Design als belangrijke regionale vestigingsfactor expliciet gemaakt

door:

- Top tech bedrijven blijven

én

- Top tech bedrijven komen.

4. Noord-Brabant in relatie tot Zuidoost-Nederland (met de regio

Eindhoven als kern) als (dé) internationale design regio op de Europese

kaart.

N404VRO5

6

3.

4.

Doelgroep

Design Connection Eindhoven richt zich op 4 partijen:

1. De Design Community 2. Het bedrijfsleven (Technology

. Ontwerpers. Community)

. Studenten. . Regionaal.

. Docenten. . Nationaal.

. Design bureaus. . Internationaal.

. Onderzoekers.

. Consumenten.

. Media

3. Kennis- en

opleidingsinstituten

. Design Academy Eindhoven.

. TUle - Industrial Design.

. TUle andere faculteiten.

. Fontys.

. ROe.

. TNO - industrie.

. European Design Center.

. Syntens.

4. Overheden (o.a.)

. Gemeente Eindhoven.

. Gemeente Helmond.

. Samenwerkingsverband Regio Eindhoven

(SRE).

. EU (o.a regions of Excellence, Interreg

3b, ALE Aken - Leuven - Eindhoven).

. Provincie Noord-Brabant.

. Ministeries van OC&W en EZ.

DCE legt verbindingen tussen de vier doelgroepen maar ook binnen deze

doelgroepen. Binnen de design community zijn daar in eerste instantie het

Vormgevers Overleg Eindhoven (VOE) en later door het Design Platform Eindhoven

DPE verbindingsactiviteiten ontplooid waarbij DPE zich op dit moment richt op een

lezingencyclus en de Week van het Ontwerp. De Week van het Ontwerp is

inmiddels uitgegroeid tot een internationaal topevenement met meer dan 70

activiteiten (workshops, lezingen etc.) in een tijdsbestek van 10 dagen en meer dan

15.000 participanten. Deze activiteiten vormen de basis voor de reeds ontwikkelde

platformfunctie binnen de design community en zullen vanuit DCE verder

ontwikkeld kunnen worden.

Taak en scope

Design Connection Eindhoven is een projectontwikkelingsorganisatie die:

. Zich primair richt op het (pro-actief) bij elkaar brengen, inspireren en faciliteren,

van alle actoren binnen de doelgroep in de regio Zuidoost Nederland.

en

. Focus heeft op het slaan van een brug tussen design en technologie.

Design Connection Eindhoven heeft twee kerntaken:

1. Het ontwikkelen van design georiënteerde economisch structuurversterkende

projecten.

én

2. Noord-Brabant in relatie tot Zuidoost-Nederland (met de regio Eindhoven als

kern) (inter)nationaal als design regio op de kaart zetten.

N404VRO5

7

s.

De drie kopgroep projecten

DCE start op basis van drie concrete projecten. Projecten die op basis van

bestaande organisaties en structuren direct kunnen worden gestart en waar het

voortouw (championship) wordt genomen door toporganisaties en personen:

0 Design Incubator - NV REDE

0 Internationale Positionering - o.a. Design Academy Eindhoven - Li Edelkoort

0 Materialenbibliotheek - Design Platform Eindhoven in samenwerking met TNO

Industrie, TUle Industrial Design, Philips Design, Design Academy Eindhoven.

De operationele, faciliterende projectontwikkelingsorganisatie - Connection Office

- wordt (mede) aan de hand van de ontwikkeling van deze drie kopgroep projecten

vorm gegeven en zal door middel van de inzet van het Inspiration and

Acceleration Fund in 2005 en de eerste helft van 2006 circa 7 nieuwe projecten

ontwikkelen. Het Inspiration and Acceleration Fund is een fonds bedoeld om

projecten in de initiatie- en ontwikkelingsfase met beperkte middelen (max.

¿. 50.000,-- per project) op 100% financieringsbasis een versnellingsimpuis te

geven.

Passing van de kopgroep projecten, het Inspiration and Acceleration Fund en de

Connection Office binnen de 4 economische kerndoelen (de pijlers) van het DCE zet

de volgende accenten:

Kopgroep projecten

QJ m ci$

I~ C

IQ C C QJ c.2 c

c.- 0

0 "- QJ QJ 0"" ..., QJ

.- QJ jij.c: '- IQ "C

..., C ..., "- c U U

.-..., QJIi:

IQ 0 "- 0 E..!::s

EE QJ.- C""

..., - .- QJ u. cO

QJ I/) 1Q;9 c.u 0

I/) u

..., 0 X.o .5<1: u

c C.

1-1

.

"-

cB

mlQ

.- .0

I/) ::s

QJ u

C C

1-1

Kerndoel (pijler)

1. Meer design talent

2. Meer design gerelateerde nieuwe

business

3. Design als expliciete

vestig i ngsfactor

4. Profilering van Noord-Brabant in

(inter-) nationaal perspectief

Project 1: Design Incubator (NV REDE)

De regio Eindhoven heeft met de Design Academy Eindhoven (650 studenten) en

TUle Industrial Design (320 studenten) twee top opleidingsinstituten die uniek zijn

in Nederland. Jaarlijks studeren circa 120 studenten af aan deze instituten (Design

Academy Eindhoven 80 studenten en TUle Industrial Design 40 studenten, groeiend

naar circa 80). Een aantal van deze jonge mensen (schatting :I:: 20%) kiest direct of

na een paar jaar voor het ondernemerschap. Uit ronde tafelgesprekken (waarbij op

6 september 2004 Karien van Gennip, staatsecretaris EZ aanwezig was) met

designers die een eigen onderneming zijn gestart, blijkt dat de weg naar succes een

zware tocht is. Het gaat doorgaans om jonge mensen met beperkte

praktijkervaring. Het starten van een nieuwe onderneming en het ontwerpen en

ontwikkelen van nieuwe producten vraagt om investeringen die de financiële

spankracht van deze jonge (talentvolle) mensen te boven gaat. Banken zijn zeer

terughoudend bij het beschikbaar stellen van financieringsmiddelen. Een

inspirerende werkomgeving is niet beschikbaar of te kostbaar.

N404VROS

8

Advies en coaching zijn moeilijk bereikbaar, onvoldoende toegesneden op de

materie en vaak niet betaalbaar. Starten als (design) ondernemer is vaak een

moeilijke weg.

De inhoudelijke en financiële barrieres zorgen ervoor dat potentiële starters

afhaken of al snel het ondernemerschap opgeven. Hierdoor komen veel minder

nieuwe design ondernemingen van de grond dan vanuit economisch perspectief

gewenst wordt geacht en waarvoor potentie aanwezig is. Succesvolle ondernemers

geven aan dat met support zoals met de Design Incubator wordt beoogd, de

ontwikkeling van hun onderneming in een vroegtijdige fase een versnelling had

kunnen (of nog steeds kan) krijgen. Deze support moet naar de mening van de

beoogde doelgroep zich richten op:

0 Faciliteiten:

. Huisvesting (design clustering - Ieren van I samenwerken met elkaar).

. Coaching (focus op bedrijfsvoering).

0 Financiering (max C 25.000,--) voor:

. Marktonderzoek (voor beoogd product I concept)

. Investeringen in CAD hard- en software

. Productontwikkeling, prototype bouwen octrooien

. Marktintroductie ( o.a. website, beurspresentaties, brochures)

0 Business contacten met:

. Maakbedrijven.

. Distributie (verkoop)bedrijven.

. Andere design ondernemingen.

. (Semi- )overheden - o.a. launching customer.

De integrale kosten per starter I deelnemer aan het programma zijn begroot op

¿. 25.000,-- per jaar. In bijlage 1 is een uitgebreide kostenspecificatie opgenomen.

De integrale kostprijs is gelijk aan de integrale kostprijs (out-of-pocket +

kapitaliseren van uren) van Incubator 3+. Een deelnemer kan maximaal 3 jaar in

het incubator programma worden opgenomen. Met het (door lAB-support tot

ontwikkeling gekomen) Incubator 3+ project (gericht op techno-start ups) is

aangetoond dat een formule met deze supportcomponenten effect sorteert in de

vorm van geslaagde (techno)start-ups. NV REDE 'de uitvoerende organisatie' heeft

bovendien de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met begeleiding van starters

waaronder diverse design (gerelateerde) ondernemingen. Uiteraard zal worden

aangesloten op de aanwezige (Brabant-brede) expertise. Met Incubator 3+ en de

technostartersco6rdinator van de Provincie Noord-Brabant is reeds contact gelegd.

Vastgesteld is dat in circa 30 tot 40% van de technostarter-businesscases de

toevoeging van design de marktkansen van het technologie gebaseerde concept of

product aanzienlijk kan vergroten. De technostarter en de designstarter zullen door

Incubator 3+ en Design Incubator bij elkaar worden gebracht en het

samenwerkingsproces zal (in de beginfase) worden begeleid.

De primaire doelgroep wordt gevormd door mensen (MBO+-niveau) die een

onderneming willen starten waar het kern proces het ontwerpen van nieuwe

producten (fysiek en/of elektronisch) is. Individuen die zich na 1 januari 2003

hebben ingeschreven bij de KvK maar naast deze activiteiten nog studeren of in

loondienst werken worden eveneens tot de doelgroep gerekend. De doelgroep

wordt gevormd door:

0 Studenten

. Design Academy Eindhoven.

. TUle Industrial Design.

. ROC - grafische opleiding.

. Andere (regionale) opleidingsinstituten.

N404VRO5

9

0 Ontwerpers (binnen en buiten de regio Eindhoven) die nu nog in loondienst

werken bij:

. Design bureaus.

. Opleidingsinstituten.

. Industriële ondernemingen.

0 Jonge bestaande bedrijven (max. 3 jaar oud).

De secundaire doelgroep zijn regionale industriële ondernemingen met excellente

en onderscheidende maakvaardigheden. Deze ondernemingen worden gevonden

binnen o.a. de metalektro en kunststofverwerkende industrie en hebben een ideale

schaalgrootte van 5 tot 50 werknemers en zijn in staat om in openheid en op basis

van wederzijds vertrouwen (designer-maakbedrijf) waarde te kunnen toevoegen in

de engineersfase van het productontwikkelingsproces.

Design Incubator leidt direct tot meer design gerelateerde (innovatieve) business;

Meetbaar in de volgende indicatoren:

. 25 (door)startende ondernemingen resulterend in minimaal 15 nieuwe design

based ondernemingen na 5 jaar. In de IAB-2 periode zullen 9 tot 15

starters tot het Design Incubator programma worden toegelaten.

. samenwerkingsprojecten (concrete business) tussen designers en

maakbedrijven (derhalve nieuwe omzet in maakindustrie).

De Design Incubator zal leiden tot meer design based starters die sneller en met

succes hun plannen zullen realiseren.

De facilitaire steun moet de starter door de kritische opstartfase heen helpen en

derhalve tijdelijk van aard zijn. Gelet op specifieke marktkarakteristieken, de

beoogde verbinding ontwerp - maak - verkoopvaardigheden alsmede de daarvoor

benodigde én voortkomende netwerkvorming maakt een sector specifieke aanpak

noodzakelijk.

Voor de uitvoering van dit project wordt gebruik gemaakt van de reeds in de regio

aanwezige expertise en faciliteiten zodat een maximaal investeringsrendement kan

worden verkregen (geen overhead). Met betrekking tot de volgende aspecten zal

NV REDE samenwerken met onder andere:

0 Startend ondernemerschap o.a.:

. Incubator 3+.

. TUle Innovation Lab.

. Syntens.

. Regionale ontwikkelingsmaatschappijen (BOM - LIOF - REWIN).

0 Acquisitie en begeleiding van (project)deelnemers o.a.:

. Design Academy Eindhoven.

. TUle Industrial Design.

. Design Platform Eindhoven.

. Syntens.

0 Opzet van netwerk van maakbedrijven o.a.:

. Phoenix Metaalwarenfabriek.

. Metaalhuis.

Daarnaast wordt operationele samenwerking gezocht met het Pressure Cooker

project (Syntens - DPE).

N404VRO5

10

Project 2: Internationale positionering

In de snel veranderende geïndustrialiseerde wereld ontwikkelt zich een klimaat

waarin de designfunctie als cruciale succesfactor bij innovatie essentieel is.

Innovatie draait niet op technologie alleen, maar wordt steeds meer afhankelijk van

slimme combinaties van technologie en de toepassing van niet-technologische,

ergonomische en emotionele factoren. Zoals onder meer: gebruiksgemak, totale

productbeleving, identiteit, branding, identificatie van afnemers met geleverde

producten of diensten en positionering. Goed design is vaak het geheim achter het

(inter- )nationale commerciële succes van tal van producten en diensten. Op

designgebied spelen Noordwest Europa en in het bijzonder Nederland in de

afgelopen in het afgelopen decennia wereldwijd een voorbeeld rol. De positie van

Noord-Brabant in relatie tot Zuidoost-Nederland en met name de regio Eindhoven

wordt op nationaal niveau door alle actoren als leidend gezien.

Maar met het verplaatsen van (delen van) de maakindustrie dreigt ook design als

bedrijfstak onder druk te komen. Desondanks Ieren de voorbeelden van Japan en

Korea dat een land of regio zich in vrij korte tijd een zelfstandige positie kan

verwerven. Europees Design zal zich moeten concentreren op nieuwe richtingen.

Met de wereldwijd erkende kwaliteit en ervaring in strategische designprocessen,

zullen de Scandinavische landen en landen als Nederland, Engeland en Duitsland

een leidende rol op zich moeten nemen.

Noord-Brabant in relatie tot Zuidoost-Nederland en met name de Regio Eindhoven

heeft een bruisende Design community met ongeveer 3.000 mensen. Instellingen

en organisaties als de Design Academy Eindhoven, TUle Industrial Design, TNO

Industrie, Philips Design en het European Design Centre vormen het kloppende hart

van deze design regio. Gezamenlijke activiteiten zijn gericht op het aanboren van

hedendaagse trends en ontwikkelingen, etaleren en toelichten vanuit de filosofie

dat design bijdraagt aan de humanisering van de technologie in de overtuiging dat

in design de schakel ligt naar economische groei en een omgeving die beter op de

mens is afgestemd. De vele nationale en internationale projecten die de zes

genoemde organisaties jaarlijks tot uitvoering brengen, vormen op zich al een

potentieel dat op wereldschaal uniek te noemen is. Denk daarbij onder meer aan de

Graduation Show van de Design Academy Eindhoven, de vele (inter)nationale

onderzoeksprojecten van TNO en TUle Industrial Design, de gerenommeerde

activiteiten van het grootste designbureau ter wereld Philips Design en de Europese

onderzoeksprojecten van European Design Centre. De Week van het Ontwerp,

georganiseerd door Design Platform Eindhoven, telde dit jaar meer dan 70

evenementen en werd bezocht door 15.000 bezoekers.

Het is noodzakelijk werk te maken van het bevestigen en verder vorm geven van

de (inter-)nationale toppositie. Concreet wordt op dit moment (november 2004)

gewerkt aan:

1. Opvolging en intensivering van de (in augustus 2004 - Stockholm reis,

Brabantse Innovatieraad en lAB) gelegde contacten met Stockholm,

resulterend in samenwerking m.b.t.:

0 Stockholm 2005 Year of Design

0 2006 Eindhoven European Design Capita!

0 Eindhoven Industry & Design Award.

2. Grensoverschrijdende samenwerkingsprojecten Aken - Leuven -

Eindhoven waarvoor vanuit een gehonoreerde (Interreg 3b aanvraag) middelen

beschikbaar kunnen komen. Ervaring is reeds opgedaan door de Design

Academy Eindhoven in een project met DSM en het design opleidingsinstituut in

Aken.

N404VRO5

11

3. Inventarisatie en uitbouw van de inmiddels gelegde contacten tussen

organisaties enjof projecten zoals tussen: Singapore - TUle Industrial

Design, Kopenhagen - DPE, Milaan - DPE, Antwerpen - DPE.

Belangrijk is op basis van reeds bestaande contacten van de internationale top-

spelers (Philips Design - TNO - Design Academy Eindhoven - TUle Industrial

Design en een aantalontwerpbureaus zoals Van Berlo en GBO)

samenwerkingsafspraken te maken op organisatie-, steden- én regioniveau.

4. Internationaal positioneringsprogramma. De eerste lijnen hiervoor zijn

uitgezet op aangeven van en in nauwe samenwerking met de voorzitster van de

Design Academy Eindhoven, mevrouw U Edelkoort die met haar internationale

statuur (visie, kennis, kunde en netwerk) in dit verband een cruciale rol kan

vervullen en in principe bereid is medewerking te verlenen en het voortouw te

nemen (tezamen met een aantal voorhoede spelers) in het maatschappelijk veld

(in-) direct gerelateerd aan design (visionary board). Gedacht wordt o.a. aan

samenwerking met runner up designsteden als St. Etienne, Ulle, G6teborg,

Kaapstad, Turijn. Organisatie van een internationaal topdesign event eenmaal in

de 3 tot 5 jaar; het aanstellen van 'ambassadors' in de persoon van

buitenlandse designers die in Nederland werken enlof wonen (ambassador

board).

Project 3: Materialenbibliotheek (Design Platform Eindhoven)

De vraag: nieuwe materialen en nieuwe materiaaltoepassingen zijn een wezenlijk

onderdeel van een innovatief product-creatieproces. Ook de consequenties van

nieuwe materialen aan het eind van een product-lifecycle is een steeds belangrijker

wordend kwaliteitsaspect. Design zoekt en beoordeelt materialen meer op de

zintuiglijke ervaringen zoals tast, kleur, gewicht, geur enz. De industrie beoordeelt

op basis van produceerbaarheid, kostprijs, levensduur enz. In de kennisinstituten in

deze regio worden regelmatig nieuwe materialen ontwikkeld waarbij een grote

behoefte bestaat alternatieve toepassingen te bedenken en te onderzoeken.

Het aanbod: de Materialenbibliotheek verzamelt de gegevens van materialen,

maakt deze kennis toegankelijk d.m.v. het internet, samenwerkingsprojecten,

consultancy (niet concurrerend met de marktpartijen), ook via het geven van

lezingen, de organisatie van symposia, tentoonstellingen, het schrijven van

artikelen, boeken en een online nieuwsbrief. Een voorbeeld: Eindhoven vormt in

2005 voor de zevende maal het decor van de succesvolle tweejaarlijkse beurs

'Materials Engineering', 'Material Sense' een spraakmakende tentoonstelling over de

sensorische kwaliteiten van materialen die is ontstaan door interactie tussen TUle

en Design Academy Eindhoven.

De Materialenbibliotheek is gespecialiseerd in het scouten van nieuwe, innovatieve

materialen voor de industrie, design en architectuur. De Materialenbibliotheek zal

een database opzetten waar al deze kennis via internet toegankelijk wordt, met

zoekcriteria speciaal voor de ontwerpende en producerende disciplines. De

Materialenbibliotheek adviseert (niet concurrerend met marktpartijen) architecten,

studenten, ontwerpers en industrie over projectgebonden en projectongebonden

materiaal- en productontwikkeling. De Materialenbibliotheek kan adviseren over

technische mogelijkheden en realisering van projecten en industrie adviseren over

trendontwikkeling, marketing en productie. Het kennisdomein dient gestructureerd

en op de breedst mogelijke wijze te worden ontsloten. Er is niet alleen aandacht

voor sensorische eigenschappen van bestaande materialen en finishings maar ook

voor biopolymeren, functionele polymeren, hu man tissue design, thinking en smart

materials, nanotechnologie etc. Veel aandacht zal worden besteed aan de

ontwikkeling van een 'eerstelijns' functie, een (elektronische) helpdesk die niet

alleen antwoorden kan geven op concrete vragen maar ook via een

N404VRO5

12

postordersysteem binnen twee werkdagen samples kan leveren. Via

gestructureerde productpresentaties worden fabrikanten en toeleveranciers in de

gelegenheid gesteld met de doelgroep te communiceren. De Materialenbibliotheek

bezoekt (doorgaans online) internationale beurzen, pleegt research in vakliteratuur.

Criteria om materialen te selecteren berusten op technische, esthetische en

sensorische aspecten. Partners in de opzet van de Materialenbibliotheek zijn TUle,

de Design Academy Eindhoven, Philips Design en TNO Industrie.

Promotie en acquisitie: het concept van Materialenbibliotheek is nieuw voor de

regio. Dat vraagt een bijzondere inspanning bij het goed voor het voetlicht krijgen

van het concept, wat is het wel en wat niet. Promotie en acquisitie zal zich

ontwikkelen via drie lijnen:

0 Lezingen, symposia en artikelen in vakbladen

0 Abonnementen

0 Samenwerking verder uitbouwen, gebaseerd op het samenwerkingsverband

Philips Design, TNO-Industrie, Design Academy Eindhoven en TUle

De organisatie: de Materialenbibliotheek is een versterking en verbreding van de

al aanwezige activiteiten bij de TUle, Design Academy Eindhoven, TNO-Industrie en

Philips Design en gebaseerd op parttime medewerkers van genoemde organisaties.

In de voorbereidende gesprekken hebben directievertegenwoordigers van boven

genoemde partijen reeds aangegeven plaats te willen nemen in een initiatief -

stuurgroep. Gezocht wordt naar internationale partners, zoals het Danish Design

Centre en Metropolis in St. Etienne.

De implementatie: in de eerste helft van 2005 moet een gezamenlijke

materialenbibliotheek tot stand komen tussen de partners TUle-faculteit Industrial

Design, Design Academy Eindhoven, TNO-Industrie en Philips Design. Medio 2005

moet de fysieke verzameling (ook) in het instituut aanwezig zijn. Het streven is dat

in de tweede helft van 2005 deze webbased benaderbaar zal zijn. In datzelfde jaar

zullen concrete afspraken gemaakt worden met een beperkt aantal buitenlandse

design instellingen, voor de verdere ontwikkeling van deze materialenbibliotheek.

Een koppeling met instellingen als het Dutch Polymer Institute (Eindhoven), het

Netherlands Institute for Metals Research (Delft) en het Aluminium Centrum

(Houten) ligt voor de hand. In 2005 moet de materialen bibliotheek toegankelijk

worden voor anderen: designers, industrie, onderzoekers en andere

belangstellenden. Hiervoor zal aan hen een nog vast te stellen (prijselasticiteit)

financiële vergoeding worden gevraagd. De verwachting is dat er aan het einde van

2005 (betalende) abonnementhouders zijn en dat er een even groot aantal

personen in dat jaar hebben deelgenomen aan lezingen, workshops en trainingen

op het gebied van (innovatieve) materialen. Vanuit dit project zijn mogelijk

concrete verbindingen te leggen met het Make It programma (BOM - LIOF).

N404VRO5

13

6.

Meerwaarde en onderscheidend vermogen

Design Connection Eindhoven, het concept en de operationele organisatie zijn

nieuw voor de regio en voor Nederland. Competitie maar vooral samenwerking

wordt gezocht in internationaal verband (Stockholm, St. Etienne, Stuttgart,

Kopenhagen, MOnchen, Milaan). Design Connection Eindhoven onderscheidt zich

onder meer door:

0 Integrale aanpak: op basis van de reeds regionaal verregaande samenwerking

tussen onderstaande actoren op regionaal economisch gebied.

Design

Community

Technology

Community

Kennis- en

opleidings-

instellingen

Overheden

0 Aanwezigheid van:

- Philips Design

- Design Academy Eindhoven

- TUle Industrial Design

- TNO Industrie

- Circa 1200 design gerelateerde bedrijven (groot en klein)

- Circa 570 industriële ondernemingen met meer dan 5 werknemers

- Pro-actieve regionale overheid

0 Ondersteuning van (inter- )nationale organisaties zoals:

- BNO (Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers)

- Stichting Premsela

- Danish Design Centre

- NV Rede

- Syntens

- ICSID (International Council of Societies of Industrial Design)

- BEDA (The Bureau of European Designers Associations)

N404VRO5

14

7.

8.

9.

Organisatie opzet

Design Connection Eindhoven start als operationele organisatie met inrichting van

de Connection Office. Vooruitlopend op de juridische verankering bij een nog op te

richten rechtspersoon Design Connection Eindhoven zal NV REDE - economische

ontwikkelings-maatschappij voor de Regio Eindhoven - juridisch en financieel

verantwoordelijk zijn voor DCE én daarnaast de operationele basis leggen

(kwartiermaken) op basis van de drie kopgroepprojecten, de concretisering van de

internationale ambitie en (circa) 7 nieuw te initiëren en te ontwikkelen projecten.

De formele organisatiestructuur rond Design Connection Eindhoven en de

(mogelijke) vervlechting met DPE, zal 'werkende weg' worden ontwikkeld.

De operationele organisatie (de mensen die invulling geven aan het uitvoeren van

de feitelijke activiteiten) het initiëren, ontwikkelen en faciliteren van projecten en

doet dit onder meer door opportunity scouting, good practice search, makelen en

schakelen, keten complementeren (partner search) business (project)plan

beoordeling, zoeken van financiering (subsidies etc.).

Deze (mean and lean) organisatie bestaat in 2006 (eindsituatie) uit:

- 1,0 fte programmadirecteur / projectontwikkelaar.

- 1,0 fte projectontwikkelaar.

- 1,0 fte communicatie/secretariaat.

Randvoorwaarden voor succes

9 Mensfactor: goede energieke mensen - doeners met een voldoende dosis

strategische bagage die aangesproken willen en kunnen worden op door hen

bereikte resultaten.

D Concrete en op resultaat meetbare projecten.

D Projecten ontwikkelen vanuit de vraag kant (de doelgroep) top-down maar vooral

bottom-up - band met de werkvloer versterken.

D Helder projectenkader op basis van breed gedragen en inspirerende jaarplannen

waarin duidelijke doelen worden gesteld - waar resultaat telt en een heldere

focus is aangebracht, wat doe je wel en wat doe je niet.

D Verankering van opgebouwde kennis binnen de organisatie.

D Een goede fysieke plek (het visitekaartje van DCE) waar je kunt laten zien wie je

bent en wat je doet.

D Actieve participatie van industriële ondernemingen.

D Voldoende middelen (¿.) om snel en zelfstandig projecten te initiëren en te

ontwikkelen.

D Goede (marketing) communicatie ten aanzien van positionering DCE en de

behaalde resultaten.

The roadmap and timing

Oktober 2004: - Blauwdruk (plan van aanpak) gereed.

- Kopgroep projecten gedefinieerd.

November 2004: - Financiering rond.

- Inrichten operationele organisatie.

Nov.jdec. 2004: - Operationele start DCE op basis van de drie kopgroep

Projecten.

N404VROS

15

10.

Budget

Het benodigde budget in de IAB-2 projectperiode (1-11-2004 tjm 30-11-2006)

bestaat uit drie componenten:

1. De kopgroep projecten

2. De operationele organisatie - Connection Office (inclusief beperkt budget

voor promotie)

Kosten op jaarbasis in 2006 (in 2005 is sprake van een aanloopfase)

bestaan uit:

- projectontwikkeling

- kantoorfaciliteiten

- communicatie en promotie

¿.

¿.

¿

250.000,--

50.000,--

50.000,--

totaal

¿.

350.000,--

-----

-----

3. Het Inspiration and Acceleration fund, een fonds om projecten in de

initiatie- en ontwikkelingsfase met beperkte middelen (max. ¿. 50.000,-- per

project) op 100% financieringsbasis een versnellingsimpuis te geven. Maximaal

10 projecten per jaar (in 2006 en daarna), derhalve maximaal ¿. 500.000,-- op

jaarbasis. Ambitie is binnen de IAB-2 projectperiode 7 nieuwe projecten te

initiëren. Voor het implementeren van deze 7 projecten zal een beroep worden

gedaan op nationale middelen van het Ministerie van OC&W (¿. 8.000.000,-

voor creatieve industrie zoals aangekondigd door Medy van der Laan) en het

Ministerie van Economische Zaken met name de budgetten die in het kader van

de regio groep Zuidoost-Nederland beschikbaar worden gesteld in 2005 en

2006.

Financiële support vanuit Innovatieve Acties wordt gevraagd voor:

0 de periode 1 november 2004 tot en met 30 november 2006

en in die periode voor:

0 de drie kopgroep projecten

1. Design Incubator

2. Internationale Positionering

3. Materialenbibliotheek

¿. 150.000,--1)

¿. 210.000,--

¿. 40.000,--

--

Totaal gevraagde IAB-2 support

¿. 400.000,--

--

--

Totaal

4. Connection Office

5. Inspiration & Acceleration fund

Totaal

175

250

700

325

350

1.350

150

100

650

Noot: het grijs gearceerde deel betreft de IAB-2 aanvraag.

1) waarvan mogelijk ¿.75.000,- via het TPZjIncubator3+ programma zal lopen

2) 50% van de op dit moment door DPE begrote out-of-pocket kosten. De feitelijke

exploitatiekosten bedragen circa ¿. 250.000,-- per jaar maar zijn buiten deze

begroting gehouden.

N404VRO5

16

4 *) 5 *) Totaal

100 150 385

25 100 230

200 100 300

25

10

400

350 1.350

325

1*) Design Incubator 2*) Internatonale positionering 3*) Materialenbibliotheek

4*) Operationele organisatie 5*) Inspiration & Acceleration Fund

1) IAB-2 bijdrage voor 2005 ad. ¿. 75.000,- loopt mogelijk via het TechnoPartner Zuid-

Nederland/Incubator 3+ programma.

N404VR05

17

Bijlage 1

Su bsid ieaa nvraaQfo rm u lie r

I.

Projectnaam

Design Connection Eindhoven

connecting people - bridging design and technology

11.

GeQevens van de DroiectDartiien

1. Naam projectverantwoordelijke organisatie:

Naam organisatie:

Rechtspersoon Design Connection Eindhoven Lo.

voorlopig voor deze:

NV REDE

Drs. Elies Lemkes-Straver

Postbus 2009

5600 CA Eindhoven

Ten Hagestraat 8

5611 EG Eindhoven

040-2444010

Contactpersoon (inhoudelijk)

Postadres:

Postcode en plaats:

Bezoekadres:

Postcode en plaats:

Telefoon:

Mobiele telefoon:

Fax:

Email:

040-2444065

lemkes@rede.nl/ lemkes@programmahorizon.nl

Contactpersoon (financieel)

Telefoon:

Email:

Rob Verbakei

040-2444010

verbakel@rede.nl

Bank/giro nr:

t.a.v.: NV REDE

Wordt de administratie in eigen beheer {van de

eind begunstigde) uitgevoerd?

(Gaarne aankruisen)

rg

Ja

Nee

N404VRO5

18

2. Heeft uw organisatie recht op aftrek BTW?

Ja

3. Overige projectpartners

Naam organisatie:

Contactpersoon:

Postadres:

Postcode en plaats:

Bezoekadres:

Postcode en plaats:

Telefoon:

Mobiele telefoon:

Fax:

E-mail:

Design Platform Eindhoven

John Lippinkhof en Berry Eggen

Postbus 8043

5601 KA Eindhoven

Clausplein 10

Eindhoven

040-2961150

040-2650185

info@dpe.nl

Naam organisatie:

Contactpersoon:

Postadres:

Postcode en plaats:

Bezoekadres:

Postcode en plaats:

Telefoon:

Mobiele telefoon:

Fax:

E-mail:

Design Academy Eindhoven

Li Edelkoort en Tet Reuver

Postbus 2125

5600 CC Eindhoven

Emmasingel 14

Eindhoven

040-2393939

040-2393940

info@designacademy.nl

N404VROS

19

111.

Proiectomschrijving

4. Doelstelling van het project

Ambitie

Design Connection Eindhoven (DCE) heeft de ambitie hét verbindingscentrum voor

de Design Community in Zuidoost-Nederland te zijn en een brug te slaan tussen design

en technologie met als direct resultaat een versterkt designklimaat resulterend in new

business ontwikkeling - innovatie - voor zowel de design omgeving als maakindustrie.

Benutting van het in Noord-Brabant en meer specifiek in de Regio Eindhoven ruim

beschikbare design talent kan leiden tot meer (design georiënteerde) startende

ondernemingen en een internationCjle uitstraling en positionering van de regio (en

daarmee ook Nederland) als topdesign omgeving.

Taak en scope

Design Connection Eindhoven is een projectontwikkelingsorganisatie die:

. Zich primair richt op het (pro-actief) bij elkaar brengen, inspireren en faciliteren, van

alle actoren binnen de doelgroep in de regio Zuidoost Nederland.

en

. Focus heeft op het slaan van een brug tussen design en technologie.

Design Connection Eindhoven heeft twee kerntaken:

1. Het ontwikkelen van design georiënteerde economisch structuurversterkende

projecten.

én

2. Noord-Brabant in relatie tot Zuidoost-Nederland (met de regio Eindhoven als kern)

(inter)nationaal als designregio op de kaart zetten.

Doel:

. Op korte termijn (2005):

0 Realiseren van design based (door)starters faciliteiten op basis van bestaande

kennis, competenties en organisaties - 'de Design Incubator'.

0 Starten met Internationale Positionering.

0 Realiseren van de Materialenbibliotheek.

0 Starten met het inrichten van de operationele (faciliterende) organisatie Design

Connection Eindhoven.

Zodat op:

. Middellange termijn (2006+):

- Deze faciliteiten en projecten kunnen worden opgenomen c.q. de basis kunnen

vormen van het structurele regionale (Brabant brede) innovatie instrumentarium.

- DCE van blijvende meerwaarde is voor de doelgroep.

N404VROS

20

Resulterend in een sterke (grotendeels kwantitatief meetbare) bijdrage aan:

1. Meer design talent.

- Groei aantal design studenten.

- Groei aantal design bureaus.

- Groei aantal design awards.

2. Meer design gerelateerde (innovatieve) business:

- Nieuw ondernemerschap

én

- Omzet (in de vorm van) nieuwe product/markt combinaties.

- Design{ers) maken gebruik van c.q. passen de nieuwste technologieën toe.

- Design als meetbare én ervaren concurrentiefactor voor regionale

(technologische) ondernemingen.

- Raakvlak met de techniek zichtbaar door versterking van design disciplines die

een sterke{re) affiniteit met technologie hebben.

3. Design als belangrijke regionale vestigingsfactor expliciet gemaakt door:

- Top tech bedrijven blijven

én

- Top tech bedrijven komen.

4. Noord-Brabant in relatie tot Zuidoost-Nederland (met de regio Eindhoven als

kern) als (dé) internationale design regio op de Europese kaart.

N404VROS

21

S. Korte omschrijving van het project.

Programma Horizon, economische actieprogramma richt zich op economische

structuurversterking met de regio (Brainport) Eindhoven als kern van de toptechnologie

regio Zuidoost-Nederland. Horizon ontwikkelt projecten die een structurele versterking

(en diversificatie) van de regionale economie tot effect hebben. Binnen de

programmalijn Technologie werkt Horizon samen met de belangrijkste stakeholders aan

Design Connection Eindhoven 'connecting people - bridging design and

technology' .

Design Connection Eindhoven DCE heeft de ambitie hét verbindingscentrum voor de

Design Community in Zuidoost-Nederland te zijn en een brug tussen slaan tussen design

en technologie met als direct resultaat een versterkt designklimaat resulterend in new

business ontwikkeling - innovatie - voor zowel de design omgeving als maakindustrie.

Benutting van het in de Noord-Brabant en meer specifiek Regio Eindhoven ruim

beschikbare design talent kan leiden tot meer (design georiënteerde) startende

ondernemingen en een internationale uitstraling en positionering van Noord-Brabant (en

daarmee ook Nederland) als topdesign omgeving.

In lokaal en regionaal economisch beleid wordt design als een belangrijke economische

sector van de regio Nederland onderkend. Design Connection Eindhoven sluit aan op

nationale beleidskaders zoals de nota Ruimte van VROM (Brainport Eindhoven) en

Pieken in de Delta van EZ (Toptechnologie regio Zuidoost-Nederland) en de voorstellen

van het Innovatieplatform over Sleutelgebieden. Het Innovatieplatform onderscheidt

vier gebieden als sleutelgebied van de Nederlandse economie, de creatieve industrie is

één van de speerpunten. Met name het (te ontwikkelen) economisch potentieel langs de

as Amsterdam - Eindhoven (waarbij ook steden als Tilburg en Breda worden genoemd)

wordt uitgelicht. Ook grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van Design

wordt gezocht, inspelend op Europese middelen die ter beschikking worden gesteld voor

projecten in samenwerking tussen Aken - Leuven - Eindhoven (Interreg 3b) DCE biedt

een aantal concrete projecten en aanknopingspunten die aansluiten op het recent door

de staatssecretaris OC&W bekend gemaakte beleidsinstrumentarium en bij behorende

middelen (in totaal 8 miljoen Euro) voor de 'creatieve economie' (onder andere door

aansluiting productontwikkeling en creatieve innovatie, initiatieven creatieve industrie).

In nauwe samenwerking met de belangrijkste stakeholders is door Horizon gewerkt aan

het in kaart brengen van het (inter- )nationale speelveld en zijn de contouren en

ontwikkelingsrichting van DCE bepaald. De periode van verkenningen

(haalbaarheids)onderzoek is afgerond. Het is nu noodzakelijk op basis van draagvlak,

momentum en direct beschikbare expertise en faciliteiten, concrete invulling te geven

aan DCE.

DCE kan een vliegende start maken, op basis van de in dit lAB 2-programma

ingebrachte concrete kopgroep projecten. Projecten die op basis van bestaande

organisaties en structuren direct kunnen worden gestart en waar het voortouw

(championship) wordt genomen door toporganisaties en personen. Kopgroep projecten

zijn:

1. 'Design Incubator': een project gericht op (door-)startend design based

ondernemerschap. Projectchampion is NV REDE.

2. Internationale positionering: invulling van de samenwerking met o.a. Stockholm,

St. Etienne, Milaan, Kopenhagen en Antwerpen op basis van deelprojecten zoals:

2006 Eindhoven European Design Capital en de Eindhoven Industry & Design Award.

Projectchampion is o.a. Design Academy Eindhoven - Mw. Li Edelkoort.

N404VROS

22

3. Materialenbibliotheek: een joint venture van TNO Industrie, Philips Design, TUle

en de Design Academy Eindhoven (founding members) gericht op het ontwikkelen

van een gemeenschappelijk voor (MKB) ondernemingen en individuele ontwerpers,

toegankelijk kennisbank m.b.t. gebruik en toepasbaarheid van materialen.

Projectchampion is Design Platform Eindhoven in samenwerking met TNO Industrie,

TUle Industrial Design, Philips Design en Design Academy Eindhoven.

Daarnaast kan DCE starten op basis van de activiteiten en draagvlak rond het Design

Platform Eindhoven. Vooruitlopend op het inrichten van de organisatie van DCE is NV

REDE bereid gevonden vooralsnog de kwartiermakerrol voor DCE te vervullen, enerzijds

door de opzet en uitvoering van de Design Incubator en anderzijds inspelend op en

gebruik makend van het momentum in de markt. Met het Design Platform Eindhoven

(DPE) o.a. verantwoordelijk voor het (inter)nationale evenement de Week van het

Ontwerp (70 activiteiten en meer dan 15.000 bezoekers), zijn verkenningen uitgevoerd

met betrekking tot migratie van DPE naar DCE. Het DPE staat hier positief tegenover.

De operationele, faciliterende projectontwikkelingsorganisatie - Connection Office -

wordt (mede) aan de hand van de in het lAB-programma ingebrachte kopgroep

projecten vorm gegeven en zal door middel van de inzet van het Inspiration and

Acceleration Fund in 2005 en de eerste helft van 2006 circa 7 nieuwe projecten

ontwikkelen. Het Inspiration and Acceleration Fund is een fonds bedoeld om projecten in

de initiatie- en ontwikkelingsfase met beperkte middelen (max. ¿. 50.000,-- per project)

op 100% financieringsbasis een versnellingsimpuis te geven.

Passing van de kopgroep projecten, het Inspiration and Acceleration en de Connection

Office binnen de 4 economische kerndoelen (de pijlers) van het DCE zet de volgende

accenten:

Kopgroep projecten

~

10.

£:.8

C'l1O

.- .c

\I) :I

cu u

C £:

I-t

cu C'I ~ £:

10 £: I~ £:.2 £:

£:'- £: cu 0

0 10. cu cu .2 tij 'ti .... cu

.- cu jij.s:: u u

.... £: .-.... "" 10. £: CUli:

10 0 10. 0 E.!:I

EE cu.- £:""

....- .- cu U. £:0

cu \I) 1O:e c.u 0

\I) u

.... 0 ::E.c SeC u

£: C.

I-t

Kerndoel (pijler)

1. Meer design talent

2. Meer design gerelateerde nieuwe

business

3. Design als expliciete

vestigingsfactor

4. Profilering van Noord-Brabant in

(inter-) nationaal perspectief

N404VRO5

23

Design Connection Eindhoven richt zich op 4 partijen:

1. De Design Community 2. Het bedrijfsleven (Technology

. Ontwerpers. Community)

. Studenten. . Regionaal.

. Docenten. . Nationaal.

. Design bureaus. . Internationaal.

. Onderzoekers.

. Consumenten.

. Media

3. Kennis- en

opleidingsinstituten

. Design Academy Eindhoven.

. TUle - Industrial Design.

. TUle andere faculteiten.

. Fontys.

. ROe.

. TNO - industrie.

. European Design Center.

. Syntens.

4. Overheden (o.a.)

. Gemeente Eindhoven.

. Gemeente Helmond.

. Samenwerkingsverband Regio

Eindhoven (SRE).

. EU (o.a regions of Excellence, Intereg

3b, ALE Aken - Leuven - Eindhoven).

. Provincie Noord-Brabant.

. Ministeries van OC&W en EZ.

DCE legt verbindingen tussen de vier doelgroepen maar ook binnen deze doelgroepen.

N404VRO5

24

6. Welke resultaten worden beoogd

Doel:

Korte termijn (2005):

0 Realiseren van design based (door)starters faciliteiten op basis van bestaande

kennis, competenties en organisaties - 'de Design Incubator' (realisatie 9 tot

15 design-based starters).

0 Starten met Internationale Positionering.

0 Realiseren van de Materialenbibliotheek.

0 Starten met het inrichten van de operationele (faciliterende) organisatie Design

Connection Eindhoven (realisatie van minimaal 7 nieuwe projecten).

Middellange termijn uiterlijk resulterend in een sterke (grotendeels kwantitatief

meetbare) bijdrage aan:

1. Meer design talent.

- Groei aantal design studenten.

- Groei aantal design bureaus.

- Groei aantal design awards.

2. Meer design gerelateerde (innovatieve) business:

- Nieuw ondernemerschap

én

- Omzet (in de vorm van) nieuwe product/markt combinaties.

- Design(ers) maken gebruik van c.q. passen de nieuwste technologieën toe.

- Design als meetbare én ervaren concurrentiefactor voor regionale

(technologische) ondernemingen.

- Raakvlak met de techniek zichtbaar door versterking van design disciplines die

een sterke(re) affiniteit met technologie hebben.

3. Design als belangrijke regionale vestigingsfactor expliciet gemaakt door:

- Top tech bedrijven blijven

én

- Top tech bedrijven komen.

4. Noord-Brabant in relatie tot Zuidoost-Nederland (met de regio Eindhoven als

kern) als (dé) internationale design regio op de Europese kaart.

7. Startdatum en einddatum van het project

DCE Kopgroep projecten planning:

Startdatum: 1 november 2004

Einddatum: 30 november 2006

N404VRO5

25

8. Uit welke concrete werkzaamheden I activiteiten bestaat het

project, binnen welke kwartalen vinden deze plaats en worden

deze intern of extern uitgevoerd?

Activiteit '04 I '05 I '06 Uitvoering

Q4 Q1 Q2 Q3 Q4 Q1 Q2 Q3 Q4 Intern Extern

1 Design Incubator X X X X X X X X X X

2 Internationale X X X X X X X X X X

positionering

13 Materialen-bibliotheek X X X X X X X X X X

*

u dient slechts aan te kruisen, binnen welk kwartaal een activiteit plaatsvindt, en of het

intern dan wel extern wordt uitgevoerd

9. Op welke manier wordt continuïteit van de samenwerking

vorm gegeven (na de lAB-ondersteuning)

Design Connection Eindhoven start als operationele organisatie met de Connection

Office. Vooruitlopend op de juridische verankering bij een nog op te richten

rechtspersoon Design Connection Eindhoven Lo zal NV REDE economische

ontwikkelingsmaatschappij voor de Regio Eindhoven juridisch en financieel

verantwoordelijk zijn voor DCE én daarnaast de operationele basis leggen

(kwartiermaken) op basis van de drie kopgroep projecten, de concretisering van de

internationale ambitie en (circa) 7 nieuw te initiëren en te ontwikkelen projecten. De

formele organisatiestructuur rond Design Connection Eindhoven en de operationele

organisatie zullen 'werkende weg' worden ontwikkeld. De operationele organisatie,

d.w.z. de mensen die invulling geven aan het uitvoeren van de feitelijke activiteiten, het

initiëren, ontwikkelen en faciliteren van projecten in initiatiefnemers o.a. door

opportunity security, good practice search, makelen en schakelen. Keten

complementeren (partner search) business projectplan beoordeling. Zoeken van

financiering (subsidies etc.). Dit is een (mean and lean) organisatie in 2006

(eindsituatie) bestaande uit:

1,0 fte programmadirecteur / projectontwikkelaar.

1,0 fte projectontwikkelaar.

1,0 fte communicatie/secretariaat.

10. Wat zijn de geplande activiteiten in het kader van promotie

en voorlichting? Aangeven via een verplicht communicatieplan.

Een integraal communicatieplan voor DCE en projecten zal begin 2005 worden

ontwikkeld. Communicatie richt zich op drie speerpunten:

. de projecten;

. de internationale profilering;

. de lancering van Design Connection Eindhoven.

De projecten

Rond de start van de Design Incubator zal een brede (free publicity) campagne

worden opgezet. Intentie is de opening te laten verrichten door Karien van Gennip

(staatssecretaris EZ) en op datzelfde moment de eerste design start-up te

verwelkomen. De lancering van de Materialenbibliotheek zal in vakbladen onder de

aandacht worden gebracht.

N404VRO5

26

Verwacht wordt de Materialenbibliotheek op de beurs Materials Engineering - Material

Sense te kunnen presenteren. Binnen de nog uit te werken lijnen en activiteiten van

Internationale positionering zal rond de beoogde samenwerking met Stockholm

binnen de driehoek Aken-leuven-Eindhoven een communicatieplan worden ontwikkeld.

De internationale profilering

Noord-Brabant in relatie tot Zuidoost-Nederland (met de regio Eindhoven als kern)

(intern)nationaal als designregio op de kaart zetten is één van de twee kerntaken van

Design Connection Eindhoven. Deze taak wordt geconcretiseerd op basis van de

actielijnen zoals in ontwikkeling binnen het project Internationale positionering alsmede

de visie van de nog aan te trekken programmadirecteur DCE.

De lancering van Design Connection Eindhoven

Design Connection Eindhoven en met name de faciliteiten die Connection Office voor de

doelgroep kan bieden, zullen via een gerichte campagne (mailing-website-free publicity)

onder de aandacht van de doelgroep worden gebracht. De lancering van DCE zal

gekoppeld worden aan één van de projectevents.

11. Worden door (onderdelen van) het project inkomsten

gegenereerd?

Nee

N404VRO5

27

OCR fout (C:\Program Files\ZyLAB\ZyIMAGE\Jobroot\0000018O\tiff\0000156D.tif): Onverwachte fout

14. Specificatie tarieven (externe) adviseurs en eigen inzet:

NV REDE ¿ 100,:-

15. Overzicht van de financiële dekking

Organisatie Bedrag %

- Eigen inzet *

In qeld

In natura

- Provinciale bijdraqe via lAB ¿ 400.000,- 59,26

- Overiqe publieke bijdrage ¿ 265.000,- 39,26

- Private bijdrage ¿ 10.000,- 1,48

* specificatie in een aparte begroting

16. Financiële periodeplanning (4 maanden perioden)

(hier per 3mnd weergegeven)

Perioden (looptijd project) deel van verwachte totale uitgaven dat

in deze periode wordt gepland (in hele

euro)

2004 - Q4

2005 - Ql

2005 - Q2

2005 - Q3

2005 - Q4

2006 - Ql

2006 - Q2

2006 - Q3

2006 - Q4

N404VRO5

29

V.

Voorwaarden voor oroiecten Innovatieve acties Brabant

17. Rapportageplicht

De projectleider dient het programmamanagement periodiek op de hoogte te

stellen van de voortgang van het project, zowel inhoudelijk als financieel.

Hiervoor maakt de eindbegunstigde gebruik van het door het

programmamanagement toegezonden voortgangsrapportageformulier. De

eindbegunstigde moet rapporteren volgens het volgende schema:

Voor 15 mei over de periode 1 januari - 30 april;

Voor 15 september over de periode 1 mei - 31 augustus;

Voor 15 januari over de periode 1 september - 31 december.

De financiële rapportages moeten vergezeld qaan met een door het

proqrammamanagement voorqeschreven betaallijst. (factuurlisting). Op deze

betaallijst moeten alle uitgaven en inkomsten die voortkomen op het

voortgangsrapportageformulier worden verantwoord, met per

betaling/ontvangst: de datum van betaling/ontvangst, het bedrag en de naam

van de begunstigde/betalende partij. Betalingen dienen gegroepeerd te worden

naar het begrotingsonderdeel van de subsidieaanvraag waar deze betrekking

op hebben.

Het programma management heeft het recht om bij de eindbegunstigde

additionele bescheiden op te vragen die meer inzicht geven in de voortgang

van het project en waarin de reguliere voortgangsrapportage niet voorziet.

18. Voorschotverlening

Een eerste voorschot van 30% van de toegekende subsidie zal worden

uitgekeerd na ontvangst door het programma management van de retour

gezonden en voor akkoord ondertekende toekenningsbeschikking.

Een volgend voorschot zal automatisch geschieden aan de hand van de

verplichte 3 informatiemomenten zoals opgenomen onder het kopje

rapportageplicht van deze bijlage. Het bedrag van de bevoorschotting dient

minimaal een bedrag van ¿ 4.500,- te belopen.

De maximale bevoorschotting bedraagt 80%. De laatste 20% wordt pas

betaald na beëindiging van het project en na voorlopig definitieve afrekening.

De uitbetaling kan evenwel worden aangepast aan het tijdstip van ontvangst

van financiële middelen vanwege de (co)financiers. De uitbetaling van de

middelen geschiedt in euro's. De uitbetaling geschiedt aan de eindbegunstigde.

19. Wijzigingen

Wijzigingen met betrekking tot het project, zowel inhoudelijk, financieel als de

looptijd, dienen door de eindbegunstigde schriftelijk aan het

programmamanagement ter beoordeling te worden voorgelegd.

Het programma management stelt de eindbegunstigde schriftelijk op de hoogte

van het besluit omtrent de voorgestelde wijziging.

N404VROS

30

20. Administratief

De eindbegunstigde is verplicht een deugdelijke projectadministratie te voeren.

Als hulpmiddel kunt u hierbij gebruik maken van de leidraad

"projectadministratie" (bijlage ..). Het verdient aanbevelinq bil de start van het

proleet hierover met uw accountant overleq te pleqen.

De projectadministratie, alsmede bewijsstukken inzake betalingen en

inkomsten, dienen tot uiterlijk eind 2012 te worden bewaard.

Vertegenwoordigers van controlerende instanties die in dit kader daartoe

bevoegd zijn, dienen toegang te hebben tot de administratie.

21. Eindafrekening

De voorlopig definitieve vaststelling van de hoogte van het subsidie zal

plaatsvinden op basis van een door u in te dienen verzoek tot eindafrekening.

Dit verzoek dient uiterlijk 2 maanden na afloop van de looptijd van het project

te zijn ingediend bij het programmamanagement.

Dit verzoek dient de volgende elementen te bevatten:

een overzicht van alle werkelijke projectkosten gerubriceerd conform de

goedgekeurde begroting;

het voorgeschreven model accountantsverklaring (bijlage 6);

de verklaring dient te worden afgegeven door een registeraccountant dan

wel een accountant-administratieconsulent. Deze dient hierbij het

bijgevoegde accountantsprotocol (bijlage 9 ) in acht te nemen;

een eindrapportagefresultaatmeting. Deze dient een inhoudelijke evaluatie

te bevatten waarbij duidelijk zal moeten worden aangegeven of en in welke

mate gestelde doelen zijn gerealiseerd, zowel kwantitatief als kwalitatief.

Indien u niet of niet tijdig het verzoek tot eindafrekening indient, zal de

subsidie definitief worden vastgesteld op basis van de op dat moment

beschikbare gegevens. Reeds betaalde voorschotten kunnen in dat geval

worden teruggevorderd.

De definitieve subsidie kan niet meer bedragen dan het in de beschikking

maximaal toegekende bedrag.

Indien de werkelijke kosten lager uitkomen dan de geraamde kosten, zal het

subsidiebedrag naar evenredigheid worden verlaagd.

Overheidsmiddelen verkregen uit andere bronnen, welke vooraf onvermeld zijn

gebleven, zullen in mindering worden gebracht op het toegekende bedrag.

Eventueel kan dit leiden tot intrekking van de gedane committering

respectievelijk tot terugvordering van de reeds verstrekte voorschotten.

De beslissing tot vaststelling van de definitieve bijdrage wordt opgeschort vanaf

het moment waarop een verzoek tot verlening van surseance van betaling c.q.

faillietverklaring van uw instelling of persoon bij .de rechtbank is ingediend tot

het moment dat op het verzoek afwijzend is beschikt of tot het moment dat

een maand is verstreken na de intrekking van de surseance.

Indien de instellingfprojecthouder failliet is verklaard voordat de bijdrage

definitief is vastgesteld wordt de definitieve bijdrage op nihil vastgesteld. Reeds

toegekende bedragen en voorschotten worden niet meer uitgekeerd en reeds

uitgekeerde bedragen zijn terstond en zonder enige ingebrekestelling

opeisbaar.

N404VROS

31

U dient onverwijld nadat een verzoek tot verlening van surseance van betaling

aan of faillietverklaring van uw instelling of persoon bij de Rechtbank is

ingediend daarvan mededeling te doen aan het IAB-programmamanagement.

22. Aanbesteding

Er dient voldaan te worden aan de Europese regelgeving en nationale

wetgeving.

Bij opdrachten boven de <:20.000 die niet door een projectpartner worden

uitgevoerd, dient u minstens 3 offertes te kunnen overleggen.

VI.

Ondertekenina door subsidieaanvraaer:

Eindhoven, 17-11-2004

........ ............ ........ ............... .................. .

Drs. Elies Lemkes-Straver

Adjunct-directeur NV REDE

N404VRO5

32

Bijlage 2

Project 1 Design Incubator Kostprijsspecificatie per startende ondernemer

0 Projectkosten per deelnemer voor het volledige driejarige traject:

. Startfinanciering ¿. 25.000,--

. Coachbegeleiding (¿.7.500,-- p.j.)

- Jaar 1 100% ¿ 7.500,--

- Jaar 2 50% ¿ 3.750,--

- Jaar 3 25% ¿ 1.875

. Huurkorting

Gilde / Carré (50 m2 atelierruimte)

Twinning Centre (25 m2 kantoorruimte)

(huurprijs ca. ¿ 9.000,-- per jaar)

- Jaar 1 30% ¿ 2.700,--

- Jaar 2 20% ¿ 1.800,--

- Jaar 3 10% ¿ 900,--

. Individuele en matchmaking project-

begeleiding NV REDE 180 uur voor 3 jaar

a ¿ 100,-- per uur

. Scouting DCE

90 uur a ¿. 100,--

. Projectmanagement DCE

40 uur a ¿. 100,--

. Diversen - onvoorzien

Totale kosten per startende onder-

neming voor de periode van 3 jaar:

¿.

13.125,--

¿

5.400,--

¿

18.000,--

¿

9.000,--

¿.

¿.

4.000,--

475,--

¿.

75.000,--

-----

-----

(Kosten per jaar per starter C 75.000/3= C 25.000,--)

N404VRO5

33

Uw Reactie
Uw Reactie