- Bestuur
- Commissiestukken Beleidsplan hoogwaardige handhaving 2004
Commissiestukken Beleidsplan hoogwaardige handhaving 2004
Documentdatum | 19-04-2004 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Samenleving en Economie |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
Bel-ioort bij agenda nr.SE datum vergadering 0 Gemeente Commissie-format Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling. Vastgesteld in B en W vergadering van : 2 maart 2004 Onderwerp: Beleidsplan Hoogwaardige Handhaving 2004 Inhoud: De gemeente Helmond wil door middel van Hoogwaardig Handhaven de uitvoering van handhaving op een hoger plan krijgen en het onderwerp handhaving in samenhang brengen met de overige doelstellingen van de organisatie. De afdelingen WIZ en O&C hebben het plan opgevat om een evenwichtig en transparant handhavingsbeleid, het zgn. concept Hoogwaardig Handhaven vorm te gaan geven. De visie van de Hoogwaardige Handhaving is tot stand gekomen middels een Quick Scan, interviews, documentenanalyse en een bijeenkomst met een brede vertegenwoordiging vanuit de afdelingen WIZ en O&C. Het resultaat van deze stappen is vastgelegd in het beleidsplan Hoogwaardig Handhaven. Met dit verzoek mee te zenden stukken: -Beleidsplan Hoogwaardige Handhaving 2004 Het college van B en W verzoekt: voor te leggen aan: de commissie SE op 19 april 2004 met als doel: ter kennisname Beleidsplan Hoog2004 Pagina 1 van 2 Ruimte voor eventueel vervolg inhoud: Voor u ligt het Beleidsplan Hoogwaardig Handhaven 2004. Kern van dit handhavingsbeleid wordt gevormd door vier samenhangende beleidslijnen: (1) Vroegtijdig informeren van cliënten; (2) Optimaliseren van de dienstverlening; (3) Vroegtijdige detectie en afhandeling van fraudesignalen; (4) In geval van geconstateerde fraude daadwerkelijk te sanctioneren. De ambitie van de gemeente Heimond is om de vier deelfacetten van het Hoogwaardig Handhaven in de afdelingen WIZ en O&C de komende jaren te implementeren. Dit is vastgelegd in de meerjarenvisie van Hoogwaardig Handhaven. In 2004 wil de gemeente Heimond de organisatie zowel voorbereiden op een goede uitvoering van Hoogwaardig Handhaven als een goede uitvoering van de VMB. Dit geschiedt door het uitvoeren van een aantal activiteiten opgenomen in het activiteitenplan Hoogwaardig Handhaven. In de gemeente Heimond wordt Hoogwaardig Handhaven duidelijk gekoppeld aan de invoering van de VMB. In de WWB zijn nieuwe rechten en plichten opgenomen en zijn de al bestaande rechten en plichten van de Abw aangescherpt. De wet spreekt nadrukkelijk over wederzijdse rechten en plichten: rechten en plichten van zowel de cliënt als van de gemeente. Een belangrijke verandering is het vervallen van het landelijke Boete- en maatregelenbesluit. De gemeente moet vanaf 2004 in een verordening haar handhavingsregels vastleggen (Maatregelverordening): in welke situaties vindt een verlaging van de uitkering plaats, hoe hoog is de verlaging en voor welke periode wordt de verlaging opgelegd. Ook moet de gemeente in de verordening regels vastleggen voor de bestrijding van ten onrechte ontvangen bijstand en voor bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet. De gemeente Heimond voert een hoogwaardig handhavingsbeleid, zodat alleen diegenen die daadwerkelijk recht op een uitkering hebben, een uitkering ontvangen ( rechtmatige en doelmatige uitvoering van de uitkeringsverstrekking). Het voorkomt dat gemeenschapsgeld onterecht wordt uitgegeven. Dit vergroot onder de Heimondse burgers het draagvlak voor de bijstandsverstrekking. Het beperkt ook de uitgaven uit het lnkomensdeel. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de stimuleringsregelingen van het ministerie. Deze regelingen scheppen voor de gemeente de nodige randvoorwaarden om vorm te kunnen geven aan Hoogwaardig Handhaven, zoals de kennisbank Hoogwaardig Handhaven en de uitbreiding van de controle - en opsporingscapaciteit. De WWB geeft gemeenten de ruimte om de rechtmatigheid op een andere manier te organiseren. Met behulp van signaalsturing, risicosturing en themacontroles kan fraude vroegtijdig gedetecteerd worden. Van deze ruimte zal middels een nieuw te ontwikkelen controle op maat plan gebruik worden gemaakt. Op het inkomensdeel laten we de visie bepalen door de vraag: wat is effectief en efficiënt? De huidige standaard heronderzoeken - die blijkens ervaringen in experimentgemeenten weinig opleveren - komen in 2005 te vervallen. Het jaar 2004 wordt benut om middels heronderzoeken de uitkeringen om te zetten naar de WWB. De gemeente Heimond grijpt Hoogwaardig Handhaven en de WWB aan om de afdelingen WIZ en O&C drastisch aan te passen en op het inkomensdeel met name een nieuw controleplan te ontwikkelen. In grote lijnen ziet het beleid van Heimond er als volgt uit. Een uitkering wordt verstrekt aan hen die daar ook daadwerkelijk recht op hebben en niet langer dan strikt noodzakelijk. De klant moet actief een baan zoeken. De eerste prioriteit is dus werk. Als het niet mogelijk blijkt direct een baan te vinden, dan komt, in principe tijdelijk, een uitkering in zicht. De tweede prioriteit is dus inkomen. Indien de klant een uitkering ontvangt waar hij recht op heeft, dan moet dit in principe zo kort mogelijk duren. Wanneer, om individuele redenen, het vinden van werk toch een moeilijke aangelegenheid blijkt en men dus langdurig op een uitkering aangewezen raakt, dan komt de zorgverplichting voor de gemeente aan de orde. De derde prioriteit is zorg. Deze uitgangspunten van de afdelingen WIZ en O&C van de gemeente Heimond vragen om een integraal beleid op de gebieden uitstroom, handhaving en zorg. In dit beleidsplan wordt ingegaan op de vraag hoe Heimond ervoor gaat zorgen dat de uitkering. terecht komt bij diegene die daar recht op heeft. Beleidsplan Hoog2004 Pagina 2 van 2 Inhoudsopgave 1 Inleiding 3 2 Mee4arenvisie Hoog@,vaardig Handhaven (2004 - 200W 5 3 Risico's in de Wet werk en bijstan 8 3.1 Risico's in de uitvoering van de kV-,.vb 8 3.2 Fraudestrategieën van klanten 9 3.3 I 3.4 Conclusie 10 4 Huidige stand van zaken 11 4.1 Quick scan 11 4.2 OMnisatieont,@vikkeling@n 15 4.3 Producten 16 4.4 Conclusie: 16 5 Concreet beleid 2004 17 5.1 De visie-elementen vertaalt in concrete doelstellingen 17 1 Inleiding Voor u ligt het beleidsplan Hoogwaardig Handhaven van de afdelingen Werk, Inkomen en Zorg (WIZ) en Ondersteuning en Controle (O&C). Het beleidsplan Hoogwaardig Handhaven is onderdeel van het activiteitenplan Hoogwaardig Handhaven. De gemeente Helmond wil door middel van Hoogwaardig Handhaven de uitvoering van handhaving op een hoger plan krijgen en het onderwerp handhaving in samenhang brengen met de overige doelstellingen van de organisatie. De afdelingen WIZ en O&C hebben het plan opgevat om een evenwichtig en transparant handhavingsbeleid, het zgn. concept Hoogwaardig Handhaven vorm te gaan geven. De visie van de Hoomaardi!@e Handhaving is tot stand gekomen middels een Quick Scan, interviews, documentenanalyse en een bijeenkomst met een brede vertegenwoordiging vanuit de afdelingen WIZ en O&C. Het resultaat van deze stappen is vastgelegd in het beleidsplan Hoogwaardig Handhaven. Kern van dit handhavingsbeleid wordt gevormd door vier samenhangende beleidslijnen: (1) Vroegtijdig informeren van cliënten; (2) Optimaliseren van de dienstverlening; (3) Vroegtijdige detectie en afhandeling van fraudesignalen; (4) In geval van geconstateerde fraude daadwerkelijk te sanctioneren. De ambitie van de gemeente Heltnond is om de vier deelfacetten van het Hoogwaardig Handhaven in de afdelingen WIZ en O&C de komende jaren te implementeren. Dit is vastgelegd in de meeijarenvisie van Hoogwaardig Handhaven. In 2004 wil de gemeente Heltnond de organisatie zowel voorbereiden op een goede uitvoering van Hoogwaardig Handhaven als een goede uitvoering van de Wwb. Dit geschiedt door het uitvoeren van een aantal activiteiten opgenomen in het activiteitenplan Hoogwaardig Handhaven. In de gemeente Heltnond wordt Hoogwaardig Handhaven duidelijk gekoppeld aan de invoering van de Wwb. In de Wwb zijn nieuwe rechten en plichten opgenomen en zijn de al bestaande rechten en plichten van de Abw aangescherpt. De wet spreekt nadrukkelijk over wederzijdse rechten en plichten: rechten en plichten van zowel de cliënt als van de gemeente. Een belangrijke verandering is het vervallen van het landelijke Boete~ en maatregelenbesluit. De gemeente moet vanaf 2004 in een verordening haar handhavingsregels vastleggen (Maatregelenverordening): in welke situaties vindt een verlaging van de uitkering plaats, hoe hoog is de verlaging en voor welke periode wordt de verlaging opgelegd. Ook moet de gemeente in de verordening regels vastleggen voor de bestrijding van ten onrechte ontvangen bijstand en voor bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet. De gemeente Helrnond voert een hoogwaardig handhavingsbeleid, zodat alleen diegenen die daadwerkelijk recht op een uitkering hebben, een uitkering ontvangen ( rechtrnatige en doelmatige uitvoering van de iiitkeringsverstrekking). Het voorkomt dat gemeenschapsgeld onterecht wordt uitgegeven. Dit vergroot onder de Helrnondse burgers het draagvlak voor de bijstandsverstrekking. Het beperkt ook de uitgaven uit het Inkomensdeel. Beleidsplan hoogwaardi en C 3 -- - - ------ ---- Hierbij wordt gebruik gemaakt van de stimuleringsregelingen van het ministerie. Deze regelingen scheppen voor de gemeente de nodige randvoorwaarden om vorm te kunnen geven aan Hoogwaardig Handhaven, zoals de kennisbank Hoogwaardig Handhaven en de uitbreiding van de controle - en opsporingscapaciteit. De Wwb geeft gemeenten de ruimte om de rechtrnatigheid op een andere manier te organiseren. Met behulp van signaalsturing, risicosturing en themacontroles kan fraude vroegtijdig gedetecteerd worden. Van deze ruimte zal middels een nieuw te ontwikkelen controle op maat plan gebruik worden gemaakt. Op het inkomensdeel laten we de visie bepalen door de vraag: wat is effectief en efficiënt? De huidige standaard heronderzoeken - die blijkens ervaringen in experimentgemeenten weinig opleveren - komen in 2005 te vervallen. Het jaar 2004 staat in het teken van omzettingsheronderzoeken in het kader van de Wet Werk en Bijstand. De gemeente Heltnond grijpt Hoogwaardig Handhaven en de WWB aan om de afdelingen WIZ en O&C drastisch aan te passen en op het inkomensdeel met name een nieuw controleplan te ontwikkelen. In grote lijnen ziet het beleid van Helmond er als volgt uit. Een uitkering wordt verstrekt aan hen die daar ook daadwerkelijk recht op hebben en niet langer dan strikt noodzakelijk. De klant moet actief een baan zoeken. De eerste prioriteit is dus werk. Als het niet mogelijk blijkt direct een baan te vinden, dan komt, in principe tijdelijk, een uitkering in zicht. De tweede prioriteit is dus inkomen. Indien de klant een uitkering ontvangt waar I-iij recht op heeft, dan moet dit in principe zo kort mogelijk duren. Wanneer, om individuele redenen, het vinden van werk toch een moeilijke aangelegenheid blijkt en men dus langdurig op een uitkering aangewezen raakt, dan komt de zorgverplichting voor de gemeente aan de orde. De derde prioriteit is zorg. Deze uitgangspunten van de afdelingen WIZ en O&C van de gemeente Helinond vragen om een integraal beleid op de gebieden uitstroom, handhaving en zorg. In dit beleidsplan wordt ingegaan op de vraag hoe Helinond ervoor gaat zorgen dat de uitkering terecht komt bij diegene die daar recht op heeft. Leesw@@er en samenvatting Hoofdstuk 2 beschrijft de mee@arenvisie van de gemeente Heltnond op Hoogwaardig Handhaven. "erin worden de vier visie-elementen van Hoogwaardig Handhaven nader beschreven. Hoofdstuk 3 geeft een analyse van de risico's in de uitvoering van de ~. Daaruit blijkt dat alleen administratieve controle onvoldoende is en dat handhaving zich naast de harde kern van fraudeurs zich ook moet richten op de overige klanten. Hoofdstuk 4 behandelt de situatie zoals hij nu in Heltnond is. Daarin valt op dat er al gei.nvesteerd is in handhaving maar dat er ook nog verbeterpunten mogelijk zijn. In hoofdstuk 5 wordt de visie op Hoogwaardig Handhaven vertaald in concrete doelstellingen op de vier visie-elernenten. De concrete doelsteffingen omvatten activiteiten voor 2004 om de afdelingen WIZ en O&C voor te bereiden op een efficiënte en effectieve uitvoering van het Hoogwaardig Handhavingsbeleid. Beleidrplan hoo bandbavin W7Z en 0 en C 4 2 Meerjarenvisie Hoogwaardig Handhaven (2004 - 2008) Meerjarenplan De gemeente Helmond wil door middel van Hoogwaardig Handhaven de uitvoering van handhaving op een hoger plan krijgen en het onderwerp in samenhang brengen met de overige doelstellingen van de organisatie. De afdelingen WIZ en O&C hebben het plan opgevat om een evenwichtig en transparant preventief handhavingsbeleid, het zgn. concept hoogwaardig handhaven te implementeren Doel van handhaving In de sociale zekerheid staat handhaven voor alles wat te maken heeft met het nastreven van volledigheid en juistheid van uitvoering van wetgeving en met (het voorkomen van) fraude met uitkeringen. 1-lierinee kan de solidariteit voor het verstrekken van uitkeringen aan mensen. die daar echt recht op hebben, behouden worden. Handhaving zorgt voor het draagvlak van de sociale zekerheid. Het doel van handhaving in de sociale zekerheid is de spontane nalevingbereidheid van iátketingsgerechtigden te bevorderen en het bewerkstelligen dat aan de juiste personen de juiste uitkeringen worden verstrekt. Handhaving is een wettelijk verplicht onderdeel bij de uitvoering van de WV.IB (Wet werk en bijstand), IOAW (Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers), IOAZ (Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen) en Wik (de Wet inkomensvoorziening kunstenaars; wordt niet uitgevoerd in de gemeente Helmond). Handhaving behoort derhalve als deel van de uitvoeringsactiviteiten tot de dagelijkse werkzaamheden van de afdelingen WIZ en O&C. Defznitiebandbaving Handhaving is het doen naleven van wet- en regelgeving ter bevordering van het juist benutten en toepassen van wetten en regelingen overeenkomstig hun doel en strekking. Handhaving staat derhalve voor alle bewust ondernomen activiteiten, die erop gericht zijn de spontane naleving van wet- en re elgeving te bevorderen. Het gaat daarbij om zowel 9 repressieve als preventieve activiteiten. De afdelingen WIZ en O&C van de gemeente Helmond rekenen het tot hun taak uitkeringsgerechtigden duidelijk te maken welke rechten en verplichtingen zij hebben en zo de verantwoordelijkheid van deze doelgroepen transparant te maken. De maatschappelijke doelen De gemeente Heltnond heeft een belangrijke maatschappelijke functie en verantwoordelijkheid in de uitvoering van de wettelijke sociale zekerheid die gefinancierd wordt ifit collectieve publieke middelen. De gemeente Helmond hecht grote waarde aan het afleggen van verantwoording over haar functioneren en de besteding van publieke n-üddelen. De maatschappelijke betrokkenheid en verantwoordelijkheid worden tot uitdrukking gebracht in het actief en in een open communicatie in contact treden met de omgeving over Beleidflplan hoo ,gwaardige handhavin ,g afdelin en C 5 de uitvoering van en het voorkomen van aanspraken op de wettelijke sociale verzekeringen en de reïntegratie van uitkeringsgerechtigden. Met de uitvoering en de handhaving van de ~, IOAW en IOAZ worden maatschappelijke doelen beoogd en bereikt. Hieronder passeren de belangrijkste doelen, waarover overigens brede overeenstemming in de samenleving bestaat, de revue. 1. Rechtmati AJIeen mensen die er recht op hebben, moeten ook inderdaad een uitkering ontvangen. 2. Minder b@standffraude-. Vern-iindering van sociale zekerheidsfraude is de tweede belangrijke doelstelling. Hoewel niet objectief is vast te stellen hoe vaak er geftaudeerd wordt, is wel duidelijk dat voor de samenleving elke frauderende klant er een te veel is. Door n-iisbruik wordt immers collectief geld ingezet ter verrijking van het individu. 3. Spontane nalevin ,g van de wet. Klanten zouden spontaan de juiste en volledige gegevens aan de sociale dienst moeten verstreken, zodat deze kan bepalen of iemand ook echt recht heeft op een uitkering. Een belangrijk preventief doel is dus: het vergroten van de spontane nalevingsbereidheid van de klant. 4. Voorkomen moet worden dat klanten onnodi Hierbij gaat het om geen onnodige strafrechtzaken te krijgen. Onnodig wil zeggen: dat de sociale dienst of uitvoeringsorganisatie onvoldoende controleert. 5. Optimale handhaajbaarbeiek Om misbruik effectief te voorkomen of te bestrijden, moet de wet- en re-Qel£@evin!Ly natuurlijk zo handhaafbaar mogelijk zijn. Dat betekent dat de uitvoering zodanig georganiseerd moet worden dat er optimaal grip ontstaat op de efficiëntie, de effectiviteit en de fraudebeheersing. 6. Maatschappel@k draa ook de fraudeur) gemakkelijk een uitkering kan krijgen, dan brokkelt het draagvlak voor sociale zekerheid snel a£ Dat zou betekenen dat degenen die wél recht hebben op een uitkering, moeten lijden onder de fraudeurs. Het is zaak deze omgekeerde wereld met kracht verre van ons te houden. Ambitie op Hoogwaardige Handhaving De afdelingen WIZ en O&C benoemen vier groepen activiteiten die er gezamenlijk zorg voor dragen dat mensen zich spontaan aan de wet- en regelgeving houden en dat juiste uitkeringen worden verstrekt. In de visie hoogwaardig handhaven passeren verschillende elementen de revue. Elementen gericht o12 voorkoming van fraude (12reventie): 1. Vroegtijdige voorlichting aan uitkeringsgerechtigden 2. Optimaliseren dienstverlening Elementen gericht o12 aani2ak van fraude regressie 3. Vroegtijdig constateren en afhandelen van overtredingen/fraudesituaties 4. Daadwerkelijke sanctionering in geval van geconstateerde fraude De ambitie van de afdelingen WIZ en O&C om samenhang te creëren tussen deze vier onderdelen door deze zo te positioneren en te implementeren dat onderlinge versterkiti-a plaatsvindt. De gemeente Helrnond heeft dit verwoord in het Hoogwaardig Handhavingsbeleid. Beleidfplan hoo handhavin W7Z en 0 en C 6 Samen,bang visie-elementen Met de benoeming van de verschillende visie-elementen is handhaving tegelijkertijd nader gedefinieerd. Metpreventie worden verder die activiteiten bedoeld die betrekking hebben op vroegtb;dig informeren en op optimaliferen van de dienstverlenin Repressieve activiteiten worden nader omschreven met vroe ,gt@di sanctionerinu. Met p even e r ti kan draagvlak verkregen en geconsolideerd worden. De hiermee verdiende credits zijn nodig om de repressieve elementen in te kunnen zetten. Uitkeringsgerechtigden worden bijvoorbeeld goed geïnformeerd over hun rechten en plichten, maar worden ook intensief gecontroleerd op mogelijke risicogebieden. Op basis van deze visie op handhaving willen de afdelingen zich erop toeleggen om de uitvoeringspraktijk in te richten op het realiseren van de balans tussen preventie en repressie. Samenhang visie-elementen hoogwaardige handhaving Vroegtijdige detectie/afliandeling A Preven Vroegtijdig Optimaliseren informeren creëren dienstverlening Daadwerkelijk sanctioneren Beleidiplan hoo handhaving afdelin ,gen W7Z en 0 en C 7 3 Risico's in de Wet werk en bijstand Eenrisicoanalyse van de bijstandswet is van groot belang. Als men weet wat er mis kan gaan en hoe de fraudeurs te werk gaan, kan er bewust worden gewerkt aan het beperken van de risico's. In paragraaf 3.1 wordt ingegaan op de risico's bij de uitvoering van de WVM. Paragraaf 3.2 gaat in op fraudestrategieën, 3.3 op verschil tussen cliënten en tot slot wordt in paragraaf 3.4 een conclusie getrokken. 3.1 Risico's in de uitvoering van de WWB Inherente en controlerisico's bij uitvoering WWB In de uitvoering van de WWB spelen twee soorten risico's op fraude door klanten mee. Inherente risico @ zijn verweven met de inhoud en werking van de WWB. Controlerisico's ontstaan als de bedrijfsvoering van de afdelingen WIZ en O&C onvoldoende zijn toegesneden op de beperking van de risico's eigen aan de WWB. Controlerisico's moeten dus zo minimaal mogelijk gehouden worden. Door adequaat te controleren worden de inherente risico's beheersbaar. Inherent risico: dienst deels afhankelijk van verhaal van klant Elke wet -hoe goeddoordacht ook- draagt een aantal risico's van fraude in zich. De risico's in de Wwb komen voort uit het feit dat de woon- en leefomstandigheden van de klant bepalend zijn voor het recht op een uitkering en op de hoogte ervan. Deze omstandigheden zijn niet direct vast te stellen buiten de klant. Dit geldt ook voor zwart werk of voor verzwegen vertnogen. Adniiriistratieve controle is onvoldoende. je hebt er altijd de klant (en zijn verhaal) voor nodig. Dit betekent dat de klant invloed kan uitoefenen op de informatie die de dienst krijgt. Deze forse klanteninvloed is typerend voor de Wwb. Bij de WW bijvoorbeeld hangen uitkeringsrecht en -hoogte uitsluitend af van de arbeidssituatie en het arbeidsverleden van de klant. Deze zijn veel makkelijker buiten de klant om vast te stellen dan zijn woon- en leefsituatie. Of, zoals een ~-manager het op een regionale fraudeconferentie verwoordde: "De informatie die wij nodig hebben, is beter objectiveerbaar en al in de frontoffice na te trekken." Moeilijk administratief te detecteren vormen van fraude komen op alle vier de toetsgebieden voor: identiteit, inkomen, verworpen, en woon- en leefsituatie. Voorbeelden zijn identifiteitsdraude, werken op een ander sofi-nummer, auto op de naam van familie, rekeningnummer verzwijgen en als zwerver ingeschreven staan terwijl samengewoond wordt. Beperken controlerisico's Administratieve controle (bureauonderzoek, gegevensvergelijking met andere bronnen) helpt de afdelingen WIZ en O&C een eind op weg. Maar lang niet alle vormen van fraude zijn administratief detecteerbaar. De medewerkers zullen voor feitelijke waarnemingen (bijvoorbeeld: huisbezoek, telefonische raadplegen mogelijke werkgevers, verhuurders, etc.) op pad moeten gaan om te controlerisico's voldoende te kunnen beheersen. Het op pad gaan is echter een dure wijze van controleren. Het vergt veel tijd van de medewerkers. Beleidiplan hoogwaardi ,ge handhavin ,g afdelin ,gen WI7Z en 0 en C 8 3.2 Fraudestrategieën van klanten In de WWB onderkennen we vierfraude-,tralegieën die klanten hanteren en die lastig administratief te detecteren zijn (in de praktijk mixt de klant van een of meer vormen z'n eigen 'fraudecocktaü). 1 Documentfraude Voorbeelden zijn: een vervalst paspoort, bankafschriften waarmee gesjoemeld is, vervalste inkomensbriefjes, vervalste documenten of echte documenten die gestolen zijn, gebruiken als een ander document. De medewerkers zijn onvoldoende opgeleid valse van echte documenten te onderscheiden. Zij kennen de echtheidskenmerken onvoldoende en kunnen aangereikte documenten daarop dus niet controleren. In 2004 zal VIS (Verificatie IdentifiteitsSysteem) operationeel worden voor de gemeente Heltnond. Daarnaast is in de richtlijnen van de afdelingen een verificatie en validatiebeleid opgenomen waarin een aantal controles is opgenomen. 2 Procedurefraude De klant is goed ingevoerd in de wijze waarop de dienst de wet uitvoert, en maakt van deze kennis soms handig misbruik. Ook op de Wwb zal de klant snel inspelen. De klant weet bijvoorbeeld hoe de dienst een controleonderzoek verricht, welke vragen daarbij gesteld worden en welke documenten hij moet overleggen. Dankzij deze kennis kan hij z'n verhaal en z'n documenten op maat (na)maken. Procedurefraude is een lastig te bestrijden vorm van fraude. Er lijkt namelijk niets mis. De klant speelt handig in op de controleprocedures van de dienst of die tussen de diensten. Procedurefraude wordt slechts door slimme fraudeurs bedreven. Er is altijd opzet in het spel. 3 Verzwijgfraude De klant verzwijgt informatie die noodzakelijk is voor de vaststelling van (de hoogte van) zijn uitkering. Verzwegen gegevens of feiten zijn in de praktijk moeilijk door de dienst vast te stellen. 4 Constructiefraude De klant creëert met voorbedachten rade een 'papieren werkelijkheid' die zeer moeilijk te ontrafelen is. De dienst die ter controle de klantgegevens vergelijkt met andere bronnen als IB, krijgt de indruk dat alles in orde is. Maar niets is minder waar. Een voorbeeld is een klant die -onder verschillende namen- in een aantal Een ander voorbeeld is dat klanten op hun eigen identiteit en sofinummer een uitkering aanvragen en op die van een ander werken. 3.3 Klanten zijn verschillend I"'lanten zijn in te delen in drie groepen braven, tw@ felaars en harde kern. De 'braven'voelen zich er het best bij als zij weten dat wat zij doen rechtmatig is. Zij hechten er aan volgens het boekje te werk te gaan. Daarnaast is er een grotere groep die meer calculerend te werk gaan 'de twijfelaars'. Als laatste is er een groep die willens en wetens gestructureerd, structureel de sociale dienst oplichten: de 'harde kern'. Het is niet zo dat wanneer iemand eenmaal tot een groep altijd tot deze groep blijft behoren. "eronder is het een en ander schematisch weergegeven. Beleidflplan hoo ,gwaardi afdelin en C 9 Handhaven: elke groep een toegesneden aanpak afglijden mm~ tegengaan en positief herstel bevorderen structureel Incidenteel->-Structureel Georganiseerd structureel gedrag frauderen frauderen rechtmatig 'Braven' "Twijfelaars" "Harde Kern" Handhaving moet zich richten op alle clde de groepen. 3.4 Conclusie Een forse klanteninvloed is typerend voor de VAVB. Alleen gebruik maken van adrninistratieve controle is hierdoor onvoldoende. De klant heeft 4 strategieën tot zijn beschikking die met administratieve controle moeilijk tot niet te bestrijden zijn. Het Hoogwaardig Handhaven is een geschikte methode om de bovenstaande risico's te beperken. Belezdfplan hoogwaardi ,ge handhaving afdelin W7Z en 0 en C 10 4 Huidige stand van zaken Ten behoeve van de subsidieaanvraag Tijdelijke stimuleringregeling Hoogwaardige Handhaving is een nulmeting uitgevoerd. Dit hoofdstuk geeft weer waar de gemeente Helrnond staat in relatie tot het hoogwaardig handhaven. De Nulrneting bestaat uit drie onderdelen: Quick scan om de bedrijfsvoering in beeld te brengen, de actuele otganisaticontwikkelingen waar binnen het concept van Hoogwaardig Handhaven wordt ingebed en de stand van zaken m.b.t. producten Hoogwaardig Handhaven. 4.1 Quick scan De huidige stand van zaken met betrekking tot handhaving in de gemeente Heltnond is in beeld gebracht door n-üddel van een Quick scan en aan de hand van de beleids- en plancyclus uit de kennisbank. "Ma r Beleids- en plande -velus eval@ atie yl'sie resuitaaun@ tin ----beleidsplan--> kennis, v 4 en normeij,/en waar,d rangvoor- wagden Via de Qiiick Scan uit de kennisbank is de stand van zaken gemeten. Met de Qllick Scan is een actuele foto genomen van de organisatie. De foto wordt, in dezelfde beeldspraak, genomen met de zelfontspanner. De meting heeft plaatsgevonden middels een informatief gesprek, via de bestudering van documenten en via een vragenlijst. De vragenlijst is ingevuld door de medewerkers. De antwoorden op de vragenlijst vormen de basis voor de beoordeling in hoeverre een aandachtsgebied is ontwikkeld. Beleidflplan hoo ,gwaardige handhaving afdelingen W7Z en 0 en C De resultaten van de Quick Scan zijn weergegeven in de vorm van bovenstaande beleids- en plancyclus welke is opgebouwd uit een achttal spaken. De spaken zijn de verschillende aandachtsgebieden die essentieel zijn voor een succesvol handhavingsbeleid en een actieve handhaving vertegenwoordigen. De gedachte achter de beleids- en plancyclus (het 'wiel') is dat de spaken onderling ongeveer op gelijke spanning moeten staan. Als alle spaken voldoende op spanning staan dan draait de beleids~ en plancyclus optimaal rond. Anders gezegd: als aan alle voorwaarden om een succesvol handhavingsbeleid te voeren is voldaan, zal de uitvoeringspraktijk bedrijfsmatig zijn opgezet en leiden tot resultaten op het beleidsterrein handhaving en fraudebestrijding. In Heltnond ziet de nulineting er als volgt uit: Ke Beleidflplan hoo handhavin W7Z en 0 en C 12 Per spaak valt het volgende te zeggen over de stand van zaken: Visie (22@',) Er is geen duidelijke visie op Handhaving. Handhaving is als visie-onderdeel nog onvoldoende verwerkt in de bredere visie van zorg, uitstrooi en financiële dienstverlening. De visie op Handhaving moet nog sterk ontwikkeld worden met als kern het bevorderen van de spontane nalevingsbereidheid van de regels door de klanten. Het ontwikkelen dient plaats te vinden op zowel bestuurlijk, managetnent als medewerkersrliveau. Beleidiplan handhavin 'o) De gemeente Helinond beschikt over een duidelijk, inhoudelijk uitgewerkt beleidsplan, maar in het beleidsplan ontbreken nog de concreet meetbare handhavingsdoelen op de vier visie- onderdelen van Hoogwaardige Handhaving. Verder leeft het beleidsplan weinig bij de medewerkers. De meeste medewerkers hebben er weinig zicht op. Voor het ontwikkelen van het beleidsplan is het van groot belang dat dit met betrokkenheid van en in communicatie met de medewerkers tot stand komt. Werkprocessen (20@lo) De werkprocessen van de dienst zijn beschreven en opgemerkte fraudesignalen worden geregistreerd in een registratiesysteem. De werkprocessen zijn onvoldoende gescreend op fraudeiyevoelilyheid. De organisatie beschikt in onvoldoende mate over protocollen/instructies voor het reguliere en intensieve controletraject. De werkprocessen zijn niet gebaseerd op risicoprofielen. Op het werkprocesriiveau dient er duidelijk géinvesteerd te worden. Hierbij dient zowel op signaalsturing als risicosturin een 9 ontwikkeling plaats te vinden. Belangrijk gegeven in Helrnond is dat de inkomstenverklaringen (I.V.'s) zijn afgeschaft en vervangen zijn door een mutatieformulier. De verwachte mutaties zijn uitgebleven en de gemeente is op dit moment bezig uit te zoeken wat de oorzaak hiervan is. In het kader van de stimuleringsregeling wil Heltnond het afschaffen van de I.V.'s verbinden aan het opzetten van een model van risicoanalyse/risicosturing. Uit de landelijke benchmark (onder sociale diensten) blijkt dat Heltnond een zeer intensief heronderzoeksbeleid voert. Heltnond geeft aan dat de huidige uitvoering van de bijstandswet om een andere benadering vraagt. Het idee is dan ook om middels een activiteit in het kader van de stimuleringsregeling de mogelijkheid van het afschaffen van het huidige heronderzoekssysteem te onderzoeken en dit te koppelen aan het invoeren van het status- en mutatieforrnulier. Controle op maat komt hiermee duidelijk centraal te staan in het activiteitenprogramma van Helrnond. Om de controle op maat sytematiek goed te laten functioneren, dienen activiteiten op de overige visie-elementen als ondersteuning. Hierbij wordt gedacht aan bijvoorbeeld een infortnatiernap, een dienstverleningsgesprek, de kwaliteits- en handhavingscriteria voor de dienstverlening en het fraudekompas. De sociale recherche van Helrnond werkt regionaal. Het team bestaande uit een teamleider, een administratieve kracht en 5 sociaal rechercheurs, bedient een gebied van 4000-5000 klanten. In het kader van de stimuleringsregeling zal het aantal controleurs en opsporingsambtenaren worden uitgebreid. Het plan is om het team meer preventief te laten opereren middels een pro-actieve ondersteuning aan de casemanagers. Beletdflplan hoo ,gwaardige handhaving afdelingen W7Z en 0 en C 13 Randvoo7waarden (48@lo) De beschrijving van de taken en bevoegdheden van medewerkers ten aanzien van handhaving is voor verbetering vatbaar. Uit de nulmeting blijkt dat de medewerkers redelijk positief zijn als het gaat om de ingevulde randvoorwaarden van tijd, veiligheid, geordende dossiers en de snelheid waarop medewerkers de fraudespecialisten kunnen benaderen. De tijd die medewerkers kunnen besteden aan intensieve controle en/of huisbezoek zou meer mogen zijn. In het kader van het ontwikkelen van een preventieve fraudealerte organisatie middels de vier visie-elementen van Hoogwaardige Handhaving zal bekeken worden of de randvoorwaarden in voldoende mate faciliterend zijn aan de doelstellingen van Hoogwaardige Handhaving. Kennis, vaardi (48@ó) De gemeente Heltnond beschikt niet over een opleidingsplan waarin aandacht is voor handhaving. De medewerkers en het management tolereren geen fraude. Uit de nultneting blijkt dat de medewerkers qua attitude fraudealert zijn en dat zij over kennis en vaardigheden beschikken om fraudesignalen te detecteren. Er vindt nog onvoldoende coaching plaats op handhaving. Daarnaast wordt ervaren dat het management duidelijk aandacht heeft voor fraude. Volgens het management valt er nog wel wat te winnen op het terrein van fraudealertheid binnen Helmond. Voor de oudgedienden is fraudealerdieid niet altijd vanzelfsprekend. Zij handelen nog zichtbaar vanuit het zorgperspectie£ De fraudealertheid is persoonsgebonden. De nieuwe lichting medewerkers heeft minder moeite met het confronteren van de klant. Er is vanuit Heltnond behoefte aan een train@g/opleiding die past binnen de nieuwe visie op Hoogwaardige Handhaving. Het is van groot belang dat deze training (gekoppeld aan workshops, coaching, intervisie) duidelijk aansluit op de leervraag van de organisatie. Mddels een opleidingsanalyse kan deze leervraag worden omgezet in een opleidingsaanbod. Aansturin (27@lo) Er wordt te weinig gestuurd op handhaving. Dit wordt zowel door de medewerkers als het en. Daarnaast is er onvoldoende gestructureerd overleg over de te management aangegev behalen doelstellingen. Uit de Qtückscan is niet gebleken of dit te maken heeft met onvoldoende sturingsinfortnatie of met de stijl van aansturing/leidinggeven. Om een daadwerkelijke verbetering in de handhavingsaanpak te realiseren zal er zichtbaar leiding gegeven moeten worden aan Hoogwaardig Handhaven en zichtbaar sturing moeten plaatsvinden. Resultaat (16@lo) Voor de sturingsinformatie op het terrein van handhaving is Helmond afhankelijk van het FRIS-systeem. Regelmatige resultaatmeting en terugkoppeling van resultaten vinden in onvoldoende mate plaats. De effecten van het gevoerde beleid worden te weinig gecommuniceerd met de medewerkers. Op het onderdeel resultaatrneting en de communicatie en terugkoppeling van de behaalde resultaten valt nog veel te winnen voor de gemeente Helmond. Er wordt op dit moment gewerkt aan een nieuwe set van managementinformatie, maar dit is in ontwikkeling. Dit betekent dat dit een wezenlijk onderdeel vormt van het activiteitenprogtamma. Beleidfplan hoo ,gwaardige handhavin ,g afdelin ,gen WIIZ en 0 en C 14 -- - ----- Evaluatie (14) Evaluatie van het handhavingsbeleid staat nog in de kinderschoenen. Dit betekent dat in de beleidscyclus evaluatie als een onderdeel van het activiteitenprogramma wordt opgenomen in de iinplementatie van Hoogwaardige Handhaving. 4.2 Organisatieontwikkelingen De afdelingen WIZ en O&C hebben conform de SUWI-wetgeving een aantal jaren geleden casemanagement ingevoerd. De dienst is op dit moment aan het bekijken in hoeverre het integrale model van casemanagement aanpassingen behoeft. In relatie tot maatschappelijke en econon-Lische ontwikkelingen maar ook in relatie tot de nieuwe wet Werk en Bijstand en hoogwaardig handhaven. Hierbij wordt ook de relatie tot handhaving gelegd. De afdeling O&C heeft het inlichtingenbureau operationeel. Het proces van de verwerking van de signalen is bij de afdeling Sociale Recherche gelegd Pit is beperkt tot de gemeente Heltnond). De sociale recherche werkt voor de gemeente Helrnond en omgeving. De gemeente heeft reeds aangegeven ook gebruik te maken van de stimuleringsregeling controle en opsporing en uitbreiding regionale samenwerking. Met de uitbreiding van de controle- capaciteit wordt het mogelijk de casemanagers meer preventief te ondersteunen. De afdelingen WIZ en O&C hebben in haar conttole-activiteiten al in eerder stadium besloten de inkomstenverklaringen af te schaffen en deze te vervangen door een wijzigingsfortnulier met twee maal per jaar een door de klant te tekenen statusfomulier. Dit onderdeel wordt op dit moment geëvalueerd. Daarnaast kennen de afdelingen een hoge heronderzoeksfrequentie. In het kader van de stimuleringsregeling Hoogwaardig Handhaven willen ze naar een signaal- enrisicogestuurde controlesystetnatiek, waarbij de effectiviteit en efficiency voorop staan. De afdelingen WIZ en O&C maken gebruik van de tijdelijke stimuleringsregeling intensivering opsporing en controle Abw. I~Iiermee willen de afdelingen de extra controles in het kader van het verbeteren van de handhavingsaanpak formatief opvangen. Op het terrein van réintegratie kennen de afdelingen het project Direct Werk en Helrnond Actie£ Dit is een belangrijk project in het kader van het toeleiden van werk en de verplichtingenkant van handhaven. Als ketenpartner is het Centrum voor Werk en Inkomen (CXX/l) van groot belang in een handhavingsgerichte aanpak. Binnen de huidige stimuleringsregeling concentreren de afdelingen zich in haar activiteiten op het verbeteren van de eigen organisaties. Op tern-iijn zullen ook de ketenpartners hierbij betrokken worden. In de maand juni is een nieuw automatisetingssysteem géintroduceerd, te weten GWS4a11. Dit vraagt op dit moment alle aandacht voor de organisatie. Tenslotte is er ook nog een managementinfortnatiesysteem in ontwikkeling. Beleidsplan hoo ,gwaardi ,ge handhavin W7Z en 0 en C 1 5 - - -- 4.3 Producten In de nultneting hebben we de productontwikkeling van de gemeente Heltnond vergeleken met de producten op het terrein van Hoogwaardig Handhaven. De afdelingen WIZ en O&C zijn bezig met een managementinforinatiesysteem. Het management informatiesysteem zal ook gegevens gaan bevatten voor handhaving. De afdelingen WIZ en O&C hebben een inforinatiemap waarin de rechten en plichten van de klant staan vermeld. De doelstelling is dat deze gekoppeld wordt aan een dienstverleningsgesprek met de casemanager. De afdelingen WIZ en O&C kennen geen intern & extern communicatieplan handhaving. De afdelingen WIZ en O&C hebben het dienstverleningsgesprek inmiddels géinttoduceerd in de organisatie. Het doel van het dienstverlenend gesprek is dat de klant tijdens dit gesprek géinfortneerd wordt over alle aspecten waartnee 1-lij/zij te maken krijgt en informatie krijgt over rëintegratietrajecten, rechten, plichten en uitkering. Deze info ontvangt men rriiddels een infomap. De client dient deze te ondertekenen voor ontvangst. De criteria voor een handhavingsgerichte dienstverlening zijn nog niet aanwezig bij de afdelingen WIZ en O&C. De organisatie kent een globale aanpak van doelgroepgerichte dienstverlening. Deze is niet gebaseerd op klantprofielen of risicogroepen. De controlesystematiek is gebaseerd op een heronderzoekssysteem met een hoge frequentie. De werkprocessen van de dienst zijn niet gescreend op fraude-alertheid. De organisatie kent geen module fraude~alertheid in haar opleidingspakket. Het fraudekompas wordt als een belangrijke ondersteuning gezien voor de uitvoerende medewerkers. Deze moet nog op maat gemaakt worden. 4.4 Conclusie: De gemeente Helinond kan zich op tal van onderdelen nog verbeteren als het gaat om handhaving. De gemeente Helinond zal middels het activiteitenplan Hoogwaardig Handhaven in het kader van de stitnuleringsregeling Hoogwaardig Handhaven in 2004 een aantal concrete stappen zetten om de organisatie te verbeteren als het gaat om handhaving. In het volgende hoofdstuk zijn deze activiteiten vertaald in concreet beleid. Beleidfplan hoo ,gwaardi ,ge handhavin en C 1 6 5 Concreet beleid 2004 5.1 De visie-elementen vertaalt in concrete doelstellingen Hoogwaardig handhaven bestaat uit vier visie-elementen. Voor de afdelingen WIZ en O&C zijn deze visie~elementen vertaald in concrete doelstellingen. I-Iieronder worden de doelstellingen per visie-element toegelicht. Vroegtijdig informeren Het vroegtijdig informeren van doel- of risicogroepen is het eerste preventieve visie-element. Als klanten weten wat hun rechten en plichten zijn, kunnen zij deze ook gemakkelijker naleven. Om dit tot stand te brengen, hebben de afdelingen WIZ en O&C de volgende doelstellingen geformuleerd: Intern en extern communicatieplan. Een plan voor een gestructureerde consequente en transparante connnurticatie over doel, werkwijze en resultaten van hoogwaardig handhaven. Onderscheid wordt gemaakt in een intern conimuriicatieplan (geacht op medewerkers, bestuur en ketenpartners) en een extern commutücatieplan (gericht op klanten en 'de maatschappij). Dienstverleningsgesprek Goed gestructureerd, eenduidig intakegesprek bij alle aanvragen. In het dienstverleningsgesprek tussen cliënt en casemanager wordt de cliënt op een beknopte, servicegerichte wijze voorgelicht over de dienstverlening van de afdelingen WIZ en O&C, en wordt de cliënt inzicht gegeven in de aan die dienstverlening verbonden rechten en verplichtingen. Dit inzicht moet leiden tot acceptatie van deze rechten en plichten en daarmee tot de bereidheid om ze (spontaan) na te leven. Onderdeel van het dienstverleningsgesprek is het overhandigen van een infomap. Deze dient door de cliënt te worden ondertekend voor ontvangst. Resultaat Het resultaat dat bereikt moet worden is dat de klanten geïnformeerd zijn over hun rechten en plichten en over de wijze van controle en dat de medewerkers van de afdelingen WIZ en O&C op een eenduidige wijze de cliënten informeren, begeleiden en controleren. Optimaliseren dienstverlening Het wegnemen van organisatorische drempels en de kwaliteit van de dienstverlening zijn de twee speerpunten van het tweede preventieve visie-element. Het betreft ook de integriteit van de uitvoeringsorganisatie. Met een optimale dienstverlening kan afglijden voorkomen worden. De afdelingen WIZ en O&C hebben op dit onderdeel de volgende concrete Beletdfplan hoo handbavin en C 17 -- doelstellingen geformuleerd: 0 Mschaffen inkomstenverklaringen Belangrijk gegeven in Heltnond is dat de inkomstenverklaringen @.V.'s) zijn afgeschaft en vervangen zijn door een mutatieforinulier. In het kader van Hoogwaardig Handhaven wil de gemeente Helmond het afschaffen van de I.V.'s verbinden aan het opzetten van een model van nsicoanalyse/risicosturing. Afschaffen heronderzoeken Uit de landelijke benchmark (onder sociale diensten) blijkt dat de gemeente Heltnond een zeer intensief heronderzoeksbeleid voert. De gemeente Helinond geeft aan dat de V/," om een andere benadering vraagt. Het idee is om een controle op maat plan te ontwikkelen en de huidige heronderzoeken in 2004 te vervangen door signaal- & tisicosturing, themacontroles en de omzettingen in het kader van de WWB. Controle op maat komt hiermee duidelijk centraal te staan in het beleidsprogranima Hoogwaardig Handhaven van de gemeente Helmond. Ontwikkelen van klant & handhavingsgerichte kwaliteitscriteria voor de dienstverlening. Dit onderdeel betreft de kwaliteitskenmerken voor een klant- & handhavingsgerichte organisatie en de wijze waarop deze kunnen worden gèimplementeerd.. Het ontwikkelen van de kwaliteitskenmerken geschiedt conceptueel vanuit zeven dimensies van kwaliteit, te weten: Communicatie Betrouwbaarheid Tegemoetkomendheid Begrip voor de klant, bejegening en beleefdheid Competentie Toegankelijkheid Veiligheid en uitstraling De genoemde kwaliteitsdirnensies / criteria zijn uitgangspunt voor de vormgeving van de afdelingen WIZ en O&C. 0 Gebruik maken van ldantenpanels Voor het optimaliseren van de dienstverlening is het noodzakelijk inzicht te krijgen in de positieve en negatieve ervaringen van de klanten met de dienstverlening van de gemeenten. Gedacht wordt dit onderdeel nader uit te werken c.q. te regelen middels de op te stenen cliëntenparticipatieverordening. Met het gebruik maken van klantenpanels kunnen de zwakke plekken" aangepakt worden en verbeteringen opgenomen worden in het dienstverleningsconcept. Het is van groot belang om in gesprek te zijn en te blijven met de klanten over de dienstverlening. Deskundigheidsbevorderin van de ldantmanagers 9 Een belangrijke rol in het dienstverleningsconcept is weggelegd voor de klantrnanager. Deze is het gezicht naar buiten van de gemeentelijke organisatie. De toekomstige klantrnanager is Beletdfplan hoo ,gwaardige handhavin ,g afdelin gen W/7Z en 0 en C 1 8 in dienst van de gemeente en levert de diensten volgens de basisprincipes. De klantrnanager is resultaatverantwoordelijk. De klant heeft één vast contactpersoon op terrein van Werk, Inkomen en Zorg. In het verder vormgeven van klanttnanagement in de gemeente Heltnond neemt deskundigheidsbevordering een belangrijke plaats in. Wegnemen organisatorische drempels door integrale uitvoering van taken en maatwerk in de keten van dienstverlening De klantrnanager knipt de klant niet op in stukjes en toko's maar regisseert de acties van anderen die nodig zijn om een met elkaar overeengekomen resultaat.te bereiken. De geco.tnbineerde actie gericht op persoonlijke, maatschappelijke en arbeidsmarktfactoren, moet qua intensiteit. aard van de begeleiding en locatie flexibel zijn. Resultaat Het resultaat dat bereikt moet worden is dat de nalevingbereidheid van de klanten door de kwaliteit van de dienstverlening en door het wegnemen van onnodige drempels vergroot wordt. Vroegtijdige detectie en affiandeling Het vroegtijdig detecteren van fraudesignalen en het afhandelen ervan is het eerste repressieve visie-element. Hierbij gaat het om het besef dat de afdelingen WIZ en O&C meer aandacht moeten hebben voor de specifieke eisen die handhaving aan de processen stelt. Kemelementen l-.tierin zijn signaal- & risicosturing en fraudealertheid. Door vroegtijdige detectie en afhandeling blijft de schade beperkt en ook wordt voorkomen dat cliënten in een strafrechttraject kunnen terechtkomen. De gemeente Helmond heeft op dit onderdeel de volgende doelstellingen geformuleerd: Normen en waardenbijeenkomst Er moet een organisatiebreed bewustwordingsproces worden gestart. Wat is fraude en welke schade richt het aan? Met welk handhavingsbeleid kan dat op een goede manier voorkomen worden? Welke tol spelen de verschillende lagen in de organisatie hierin? Wat vraagt dat de verschillende functies, werkprocessen en werkmethodieken? Door op deze vragen als organisatie een eigen antwoord te formuleren, wordt het handhavingsbeleid eenduidig verankerd en ontstaat er samenhang op inhoud en draagvlak. Om deze verankering te realiseren, wordt er een waarden en normenbijeenkomst georganiseerd. Verbeteren vergaren informatie en gesprekstechnieken door middel van een training fraudealertheid Hoogwaardig Handhaven vraagt voor zowel de organisatie als het management en de uitvoerende medewerkers een hoge mate van professionaliteit. De gemeente Helinond wil deze professionaliteit van haar medewerkers vergroten door n-iiddel van een training. Middels een modulaire aanpak wordt de training gegeven. De modules zijn als volgt opgebouwd: 0 Module 1 Een workshop met management 0 Module 2 Het leren herkennen van de klant en zijn signalen 0 Module 3 Fraudealertheid n-iiddels instrumenten 0 Module 4 Het gesprek als instrument 0 Module 5 Test van de kennis en vaardigheden Beleidfplan hoo ,gwaardige bandhavin ,g afdelin gen W7Z en 0 en C 1 9 De training wordt voorafgegaan door een opleidingsanalyse. Dit opleidingsanalyse- instrument is ontwikkeld om de organisatie in staat te stellen vast te stellen welke leertrajecten moeten worden aangeboden aan de betrokken medewerkers. Om de opleiding effectief in te zetten is het van belang dat er een duidelijk en gedragen conceptueel opleidingsprogranuna ontwikkeld wordt voor een train@gs- en coachingsprogramma in Helrnond. Invoeren van signaalsturing. De werkprocessen van controle moeten zodanig ingericht zijn, dat er een re ,guller en een intensiefcontroletraject verankerd is in de organisatie. Daarmee wordt de controle efficiënt georganiseerd naar het principe van controle op maat. Iedere werkgever, verzekerde en uitkeringsgerechtigde zou uiteindelijk volgens dit systeetn geïndividualiseerd gecontroleerd worden, waarbij de intensiteit van de controle afhankelijk wordt gemaakt van de (onderbouwde) administratieve tisicobeoordeling die aan de poort heeft plaatsgevonden. Daardoor zet de organisatie haar beschikbare controle-energie efficiënt en doeltreffend in. Elke werkgever, verzekerde en uitkeringsgerechtigde krijgt zo de controle waar hij of zij recht op heeft. Decharge vindt zo optimaal plaats. Invoeren van risicosturing. Risicosturing moet operationeel gemaakt worden om een risicobeoordeling mogelijk te maken. Het analyseren van risico's, het ontwikkelen van risicoprofielen en protocollen en het uitvoeren van themacontroles worden onderdeel van het controle op maat plan. Om te kunnen analyseren welke doel- of risicogroepen er bij de afdelingen WIZ en O&C actueel zijn en welke aanpak bij elke doel- of tisicogroep zou passen. Dat kan door bijvoorbeeld te analyseren welke groepen achterin de keten in de opsporing zichtbaar worden en nader te analyseren hoe en waarom zij welke regels hebben overtreden. Op basis hiervan kan voor elke doel- of -tisicogroep een effectieve handhavingaanpak opgesteld worden. Resultaat Helmond wil bereiken dat de controle effectief en efficiënt is. Dit betekent dat er zoveel mogelijk fraude, op een zo vroeg mogelijk tijdstip fraude wordt gedetecteerd met een zo efficiënt mogelijke inzet van mensen en rriiddelen. Het resultaat dat bereikt moet worden is een fraudealerte medewerker en organisatie. Daadwerkelijke sanctionering Het daadwerkelijk sanctioneren is het tweede repressieve visie-element. Wie fraudeert wordt daadwerkelijk gestraft. Fraude wordt altijd aangepakt, moet daarbij het credo zijn. Wie dit tot stand wil brengen zal op orgatiisatieniveau de vol e de kritische fucceffactoren kunnen benutten: Er wordt een zichtbaar lik op stuk beleid georganiseerd. In dit onderdeel worden de gewenste werkprocessen voor het @@ichtbaar lik op stuk-beleid onder de loep genomen, hierin onderscheiden we drie groepen activiteiten: 1. Adequate uitvoering maatregelen bij niet nakomen verplichtingen 2. Afstemmen werkproces rechtmatigheid en invordering 3. Incassotrajecten "erbij zijn strenger, helder en sneller kernbegrippen. Maatwerk bij incasso. Beleidsplan hoogwaardi en C 20 Als fraude vastgesteld is, is de daadwerke,@;ke terugvordering het sluitstuk van het handhavingsbeleid. Er zullen haalbare incassotrajecten moeten worden ingezet bij geconstateerde fraude. Het aantal af te schrijven fraudevorderingen zal tot een niinitnum beperkt moeten worden. De strategie is erop gericht om zo vroeg mogelijk na de constatering van mogelijke fraude direct na te gaan welke incassomogelijkheden er mogelijk zijn. Dus tijdens het proces en onderzoek worden bij voorkeur al verrnogenscomponenten bezien. Niet achteraf, na afronding van het onderzoek, omdat vaak vroeg in het traject mogelijk nog wel iets te halen is. Verbeteren van de afstemming tussen de casemanagers en de juridische afdeling. Bij voorkeur wordt er direct (bij constateren) een concrete betalingsregeling getroffen, zodat de uitvoeringsorganisatie de regie op de daadwerkelijke inning daarbij geheel in handen houdt. Resultaat De gemeente Heltnond wil bereiken dat doorrniddel van lik-op-stuk-beleid en het terugbetalen van het gefraudeerde bedrag de fraudeur wordt gestraft recidive te voorkomen en andere klanten waarschuwen niet te frauderen. De resultaten gemeten De visie van Hoogwaardig Handhaven is hierboven vertaald in concrete doelstellingen. Om het effect te kunnen meten van beleid dienen de doelstellingen concreet gemaakt te worden. De afdelingen WIZ en O&C willen de resultaten van het beleid meetbaar maken door het ontwikkelen van een sturingsmodel Hoogwaardig Handhaven. Beleidfplan hoo ,gwaardi ,ge handhavin ,g afdelin en C 21 - - - ----- - - - - - - - |