- Bestuur
- Commissiestukken Programma Onderhoud Verhardingen 2004
Commissiestukken Programma Onderhoud Verhardingen 2004
Documentdatum | 20-04-2004 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Ruimtelijk Fysiek |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
CD CD cn 0 m CD m CD -r CD CD CD m r-@- o 0 -1 z (D CD CD :: @ ; 0 CD 90 (D r-. rJ co 3 CD CD -@. C) C). m CD -ti. m POV 2004 PROGRAMMA ONDERHOUD VERHARDINGEN 2004 Inhoud Hoofdstuk 1 Inleiding blz. 5 1.1 Algemeen 1.2 Integratie disciplines Beheer Openbare Ruimte 1.3 Afstemming andere activiteiten Hoofdstuk 2 Budgettair kader blz. 7 2.1 Budget 2.1.1 Totaal beschikbaar budget onderhoud wegen 2.1.2 Budgetverruiming 2.2 Areaaluitbreidingsmethodiek 2.3 Voorbereiding, aanbesteding en toezicht Hoofdstuk 3 Overzicht werken 3.1 Asfaitverhardingen blz. 1 0 3.1.1 Recapitulatie asfaitverhardingen 2003 3.1.2 Overzichtslijst budget 2004 + toelichting 3.1.3 Overzicht locaties asfaitverhardingen 2004 3.2 Elementenverhardingen blz. 15 3.2.1 Recapitulatie elementenverharding 2003 3.2.2 Overzichtslijst budget 2004 + toelichting 3.2.3 Overzicht locaties elementenverharding 2004 Hoofdstuk 4 Werkwi2ze en instrumentarium blz. 20 4.1 Gegevensbestand 4.2 Wegbeheersysteem 4.3 Systematiek 4.4 Inspectie 4.5 Levensduur 4.6 Relatie klein-onderhoudsbestek Hoofdstuk 5 Beleidskader blz. 24 5.1 Inhoudelijke uitgangspunten 5.1.1 Verkeersveiligheid en aansprakelijkheid 5.1.2 Gebiedsrelatie 5.1.3 Functie van de weg 5.1.4 Klachten en verzoeken 5.1.5 Klein onderhoud 2 . ... .... .. POV 2004 5.2 Procedurele uitgangspunten blz. 26 5.2.1 Geen kapitaalvernietiging 5.2.2 Aanbestedingsbeleid 5.3 Relatie met andere plannen blz. 26 5.3.1 Brandevoort 1 Groot Schooten 5.3.2 Binnenstad - Oost 5.3.3 Kanaalzone 5.3.4 Henri - Dunanttunnel 5.4 Toekomstige kaders blz. 27 5.5 Duurzame nieuwe onderhoudstechnieken blz. 27 onverharde wegen Hoofdstuk 6 Communicatie blz. 29 6.1 Interne communicatie 6.1.1 Stedelijke ontwikkeling en Beheer 6.1.2 Dienst Middelen en Ondersteuning 6.1.3 lngenieursbureau Heimond 6.2 Externe communicatie blz. 29 6.2.1 'Nutsbedrijven c.a. 6.2.2 Woningbouwverenigingen 6.2.3 Klankbordgroepen 6.3 Bevolkingscommunicatie blz. 30 6.3.1 Algemene publikatie 6.3.2 Voorlichtingsbijeenkomst Hoofdstuk 7 Uitvoeringstermi@n blz. 31 7.1 Algemeen 7.2 Bereikbaarheid omgeving 7.3 Spreiding werken Hoofdstuk 8 Verantwoording blz. 32 8.1 Algemeen 3 POV 2004 POV 2003 Aarle Rixtelseweg - fietspaden; uitgevoerd.- reparatievakken asfaltverharding en aanbrengen rode oppervlakbehandeling. 4 POV 2004 Hoofdstuk 1 INLEIDING 1.1 AI_qemeen In het Programma Onderhoud Verhardingen (POV) wordt een recapitulatie gegeven van het uitgevoerde werk in 2003 en wordt een overzicht aangeboden van de grootschalige onderhoudsmaatregelen welke gepland zijn voor het jaar 2004. Het is daarmee een open planproces dat toegankelijk en controleerbaar is, zoals is bedoeld in de dienstvisie van de dienst Stedelijke ontwikkeling en Beheer (S&B). 1.2 lnte e -gratie disciplines B heer Openbare Ruimte De afdeling Beheer Openbare Ruimte (S&BIBOR) streeft met het POV naar integratie ten aanzien van de disciplines Water, Groen en afval, Wegen (incl. verkeer). Op de Heeklaan worden gelijktijdig verkeersregelinstallaties (VRI's) vernieuwd en wordt tevens de Openbare Verlichting (O.V.) verbeterd. In de Dijksestraat wordt de uitvoering afgestemd met ROV op verkeerstechnisch gebied (30- km maatregelen in het kader van Binnenstad - Oost) en met G&A t.a.v. groenvoorzieningen. Vanuit het POV 2004 wordt een bijdrage geleverd voor het project Fietsbeleidsplan Heimond voor de Engelseweg (ged. Churchilliaan - Lage Dijk (Noordzijde». Voor het Oostende is afstemming met het Operationeel Plan Rioleringen (OPR) en het project Binnenstad - Oost gaande voor een gezamelijke uitvoering. De realisatie is gepland voor het jaar 2005 vanwege verkeerstechnische afwikkeling bij de uitvoering van de Kanaaldijk N.W. in het jaar 2004. Hierbij moet het verkeer (omleiding) van het Oostende gebruik kunnen maken. 5 - - - - - --- - - -- - POV 2004 1.3 Afstemming andere activiteiten Het betreft hier interne afstemming binnen de dienst Stedelijke ontwikkeling en Beheer en de dienst Samenleving en Economie. Ook de externe afstemming met nutsbedrijven, woningbouwverenigingen en grote projectontwikkelaars horen hierbij. Naast het opschorten van onderhoudsmaatregelen worden de voorgenomen herstelmaatregelen ook voor wat betreft de uitvoeringsperiode of uitvoeringsvolgorde afgestemd op andere activiteiten. Indien mogelijk worden activiteiten samengevoegd, zoals rioolvervangingen en verhardingsverbeteringen, waardoor besparingen bereikt kunnen worden. In enkele gevallen kan bereikt worden dat er werk met werk gemaakt wordt door hergebruik van materiaal op een andere locatie waardoor leverantie wordt uitgespaard. Synergetische effecten kunnen voorts bereikt worden door afstemming binnen stadsvernieuwingen ten aanzien van activiteiten voor wegen, riolering, groen en verkeer. POV 2003 Nachtegaallaan; Verkeersregelinstallatie en oud asfalt kruispunt vervangen door aanleg nieuwe rotonde. 6 POV 2004 Hoofdstuk 2 Budgettair kader 2.1 Budge 2.1.1 Totaal beschikbaar budget onderhoud wegen Conform de besluitvorming van de Raad in oktober 2003 inzake de producten- begroting 2004 is totaal E 2.543.285,00 beschikbaar voor het programma onderhoud verhardingen. ]n de productenbegroting zijn de budgetten als volgt onderverdeeld: 6720813 Onderhoud straten algemeen, impuls 2004 E 176.329,00 6720814 Onderhoud straten algemeen, impuls 2002 E 190.462,00 6720817 Onderhoud straten algemeen, impuls 2003 E 184.103,00 Totaal nog toe te delen budgetverruiming E 550.894,00 6720812 Onderhoud straten, areaal 2004 E 25.722,00 Totaal onderhoud straten algemeen £ 25.722,00 6727013 Asfalt- programma algemeen E 1.253.996,00 6727014 Asfalt- programma klein onderhoud E 188.088,00 6727015 Asfalt- programma, areaal 2004 E 15.598,00 Totaal groot onderhoud asfaitverhardingen E 1.457.682,00 6725011 'Herstratingsprogramma algemeen E 500.000,00 6725013 Herstratingsprogramma, areaal 2004 E 8.987,00 Totaal groot onderhoud elementenverhardingen E 508.987,00 Totaal budget programma onderhoud wegen E 2.543.285,00 Het budget is taakstellend en het programma valt binnen het beschikbare budget. Indien de werkelijke kosten gunstiger c.q. ongunstiger uitkomen dan de raming, wordt het programma hierop afgestemd. 2.1.2 Budgetverruiming Voor 2004 is een totale budgetverruiming beschikbaar van E 1.334.548,00. Deze structurele budgetverruiming wordt jaarlijks verhoogd met E 190.654,00 tot een totale budgetverruiming van E 1.906.540,00 is bereikt in het jaar 2007. Gezien het uitgezette financiële beleid is naar verwachting in 2007 een evenwicht ontstaan in het planmatig onderhoud, echter exclusief vervangingsinvesteringen en onder de aanname dat jaarlijks rekening wordt gehouden met de indexering en de areaaluitbreidingen. In het Programma Onderhoud Verhardingen wordt eik jaar aangegeven hoe de nog toe te delen budgetverruiming verdeeld wordt. 7 POV 2004 Van de totale budgetverruiming is een gedeelte van totaal E 783.654,00 reeds structureel toebedeeld naar de budgetten; openbare verlichting, verkeer- regelinstallaties, verkeersborden, hermarkeringen, kleinschalige maatregelen wegen en verkeer, onderhoud straten algemeen, herstratingsprogramma en asfaiterings- programma. De budgetverruiming welke nog niet structureel is toebedeeld, totaal E 550.894,00, wordt in het POV 2004 als volgt onderverdeeld: Groot onderhoud asfalt E 345.894,00 Asfalt onderzoek E 20.000,00 Wegbeheer; additionele hard-/software E 10.000,00 Openbare verlichting; projectmatig vervangen E 150.000,00 Straatnaamborden; vervanging-/ aankopen E 25.000,00 E 550.894,00 In het POV 2004 is de nadruk gelegd op groot onderhoud asfalt omdat uitstel van dit onderhoud betekent dat dan aanzienlijk hogere onderhoudskosten in de toekomst zullen ontstaan vanwege degeneratietoename. Asfaitonderzoek is nodig in het kader van de milieueisen bij het verwijderen van "oud" asfalt. Anderzijds is onderzoek nodig om de draagkracht te bepalen en de constructie daarop te baseren voor het aanbrengen van "nieuw" asfalt. Het wegbeheersysteem doorloopt momenteel een aanpassing conform de nieuwe systematiek 'Wegbeheer'. Voortschrijdende ontwikkelingen maken aanvullende programmatuur noodzakelijk Om te komen tot een beleidsvisie en strategie ten aanzien van het beheer en onderhoud van de openbare verlichting over de lange termijn is het noodzakelijk een beleidsplan openbare verlichting op te stellen. Dit is nu in ontwikkeling en zal medio 2004 afgerond worden. De reguliere budgetten openbare verlichting zijn slechts toereikend voor incidentele vervanging van lichtmasten. Om te komen tot een gebiedswijze vervanging van de openbare verlichting is budget opgenomen. Het reguliere budget straatnaamborden is slechts toereikend voor incidentele vervanging van straatnaamborden. Om te komen tot een gebiedswijze vervanging van de straatnaamborden is budget opgenomen. 2.2 Areaaluitbreidin-gsmethodiek De huidige methode ter vaststelling van aanvullende budgetten wordt vooralsnog gecontinueerd; het budget wordt afgeleid van de stijging van het aantal woningen en inwoners. De normontwikkeling van kengetallen ten behoeve van een vervangende methode van budgetstelling zal worden voortgezet, gericht op het behoud van de ontwerpfilosofie en kwaliteit. 8 POV 2004 2.3 Voorbereiding, aanbesteding en toezicht In de budgetten voor de realisering zijn de uitgaven ten behoeve van de voorberei- ding, aanbesteding en toezicht opgenomen. Het BTW tarief is niet opgenomen in de budgetten. Het POV 2004 leidt derhalve niet tot aanvullende personele claims ten laste van de budgetten van de gewone dienst c.q. de budgetten voor kwaliteitsimpuis en personele knelpunten. 9 POV 2004 Hoofdstuk 3 Overzicht werken 3.1 Asfaitverhardin-gen 3.1.1 Recapitulatie Asfaitverhardingen 2003 A De projecten uit het klein onderhoud POV 2003 zijn geheel uitgevoerd: - Jonker Kareilaan - Aarie ~ Rixtelseweg (fietspad) - Deurneseweg - Heimondsingel (paralleiweg) - Nuenensedijk (fietspad) Het project Kruisschotseweg wordt i.v.m. aanleg drukriolering uitgevoerd in 2004. De projecten Weth. Van Wellaan, Burg. Van Houtiaan en Kasteeltraverse (brugdek) zijn doorgeschoven naar het budget klein onderhoud POV 2004. B De projecten uit het groot onderhoud POV 2003 die geheel zijn uitgevoerd: Nachtegaallaan renovatie dek-ltussenlaag incl. aanleg rotonde Reigerlaan Bernoulli-/Snellius-1 renovatie dek-ltussenlaag Buys Ballotstraat en Kamerlingh Onnestraat De volgende projecten zijn doorgeschoven naar de budgetten 2004 en 2005: Heeklaan, naar 2004; Tot het najaar 2003 was de reconstructie van de Hoofdstraat nog in uitvoering, waarvoor de verkeersomleiding via de Heeklaan liep. Het voornemen was gepland deze werken in het 4"e kwartaal 2003 in elkaar over te laten lopen. Dit is niet haalbaar gebleken; ook niet vanwege het jaargetijde. De besteding heeft medio januari 2004 plaats gevonden. - Di@ksestraat, naar 2004@ In de 2" helft van 2003 zijn wensen naar voren gekomen ten aanzien van het aanbrengen van snelheidsremmende voorzieningen. Ook de realisatie van inritvoorzieningen en afvalplaatsen nabij de supermarkt, alsmede een te herzien bomenplan hebben vertraging veroorzaakt in de voorbereiding. Daarnaast dient nog bewonersoverleg plaats te vinden, waardoor verschuiving naar 2004 is veroorzaakt. - Oostende, naar 2005: In het najaar van 2003 is de koppeling gevraagd met de realisatie van het hemelwaterriooi ten behoeve van de Binnenstad - Oost. Bovendien was er afstemming nodig met de planvorming van het Willem - Prinzenplein. Het geheel van integrale planafstemming zou doorgeschoven kunnen worden naar 2004. In 2004 is echter ook de Kanaaldijk N.W. in het plan opgenomen, waaraan prioriteit gegeven wordt. Hierdoor wordt het Oostende doorgeschoven naar 2005. 10 POV 2004 3.1.2 Overzichtslijst budget 2004 + toelichting Totaal groot onderhoud asfalt E 1.457.682,00 Aandeel budgetverruiming E 345.894,00 Totaal budget asfaitverhardingen E 1.803.576,00 3.1.3 Overzicht locaties en kosten onderhoud asfaitverhardingen 2004 Projecten klein onderhoud verhardingen: A. Weth. Van Wellaan B. Burg. Van Houtiaan C. Kasteel - Traverse (Brugdek) D. Lieshoutseweg E. Grote Overbrug F. Horst (Fietspad) G. Verliefd Laantje Kosten projecten klein onderhoud verhardingen E 170.000,00 H. Incidentele herstellingen ten aanzien van de verkeersveiligheid 1. Herstel verhardingen Henri - Dunant tunnel J. Voorbereiding reserveprojecten Subtotaal A tlm J 228.576,00 POV 2004 Pr< jecten groot onderhoud asfaitverhardingen: 1 Heeklaan (incl. kruispunt(en» rijbaan renovatie dek-ltussenlaag (ged. Rotonde Hoofdstraat - De Bergen) 2. Dijksestraat rijbaan renovatie deklaag (geheel) 3. Rembrandtiaan rijbaan renovatie dek-ltussenlaag 1 (ged. Weth. Ebbenlaan - Hobbemalaan) 4. Kievit-/Spechtstraat rijbaan renovatie deklaag incl. vervanging betontegels trottoirs, Herstraten P-vakken (ged. Vinkelaan - Fp. Convent) 5. Mierloseweg rijbaan renovatie dek-ltussenlaag (ged. Binnendongenstraat - 1 ste Haagstraat) 6. Mozart-/Beethovenlaan Rijbaan renovatie deklaag anenbeemd Incl. herstraten trottoir(s) 9W (geheel-/geheel-/ ged. Bachiaan - Beethovenlaan) 7. Kanaaldijk N.W. Rijbaan renovatie dek-ltussenlaag 1 (ged. Eikendreef - Heeklaan incl. aansluiting fietspadontwikkeling) 8. Kanaaldijk N.W. Reservering bijkomende kosten t.b.v. fundering, grondverbetering (ged. Eikendreef - Beatrixlaan) -Kosten projecten groot onderhoud asfaitverhardingen £ 1.575.000,00 ransport subtotaal A tam J E 228.576,00 otaat £ 1.803.576,00 F DV 200, Rembrandtiaan renovatie rijbaan POV 2004; Heeklaan renovatie rijbaan 1 2 POV 2004 Reserve projecten groot onderhoud asfaitverhardingen: 1. Oostende Rijbaan renovatie dek-ltussenlaag (combinatie met aanleg riolering) (ged. St. Hubertusstraat - Torenstraat) 2. Eva-Monixweg/Keizerin- Rijbaan renovatie dek-ltussenlaag Marialaan (geheel) 3. Pres. Rooseveitlaan Rijbaan renovatie dek-Itussenlaag (ged. Boerhaavelaan - Steenweg) 4. Trompstraat Rijbaan renovatie dek-ltussenlaag incl. herstraten trottoir(s)/P- vakken (ged. Schooneveidstraat - Tasmanstraat) 5. Reiger-/Ruusbroeciaan Rijbaan renovatie dek-ltussenlaag (geheel) 6. Evertsen-/Schooneveld-1 Rijbaan renovatie deklaag Kijkduin-/Ter Heidestraat (geheel) 7. Nijverheidsweg Rijbaan renovatie deklaag (ged. Churchilliaan - Engelseweg) 8. Rooseindsestraat Rijbaan renovatie deklaag (ged. Lage Dijk - Huisnr. 27) 9. Kanaaldijk Z.W. Rijbaan renovatie dek-Itussenlaag (ged. Heeklaan-Vossenbeemd, in 2005 i.v.m. aansluiting brug Suytkade) 1 0 Bosselaan/Binderen Rijbaan renovatie deklaag incl. P-vakken in grasbetontegels (ged. Kanaaldijk N.O. - Fp. Convent) PO V 2004; Mierloseweg renovatie rijbaan PO V 2004; Keizerin Marialaan resetveproject 1 3 Gemeente Heimond D G. F . A 1 0. 3 2 3 8 7 7.7 9 Groot onderhoud osfaitverhordingen Groot onderhoud asfgitverhardingen reserve projecten Klein onderhoud verhardingen H. 6"@f-R 1 6-1. to. 2003 ni "nn4 POV 2004 3.2 Elementenverhardingen 3.2.1 Recapitulatie elementenverhardingen 2003 A Onderstaande projecten zijn in uitvoering verschoven naar 2004 i.v.m. integrale planafstemming en-lof gespreide uitvoering ten aanzien van omleidingroutes. Ruwe putten aanbrengen grasbetontegels in berm Keizerin Marialaan betontegels fietspad/ trottoir(s) vervangen - Mierloseweg herstraten rijbaan, P-vakken, trottoir(s) (ged. Burg. Krollaan - de Hoefkens) - Engelseweg herstraten fietspad(en) (zuidzijde) Doorgeschoven naar het budget van 2004: Kanaaldijk N.O. herstraten P-vakken B De projecten uit het groot onderhoud POV 2003 zijn geheel uitgevoerd: - Calsstraat herstraten trottoir(s) - Molenstraat herstraten rijbaan, trottoir(s) - President Rooseveitlaan betontegels fietspad vervangen - Vossenbeemd herstraten fietspad - Makreelstraat herstraten rijbaan, P-vakken - Kijkduinstraat herstraten trottoir(s) - Burgemeester Krollaan betontegels trottoir(s) vervangen - Prins Hendriklaan herstraten trottoir(s) - Limburghof herstraten rijbaan, P-vakken, trottoir(s) PO V 2003 Vossenbeemd, herstraten fietspad 1 5 POV 2004 3.2.2 Overzichtslijst budget 2004 + toelichting Totaal groot onderhoud elementen E 508.987,00 Totaal onderhoud straten algemeen E 25.722,00 Aan te wenden voor inhuur personeel zolang nog niet in E -15.000,00 Vacature is voorzien Totaal budget elementenverhardingen £ 519.709,00 3.2.3 Overzicht locaties en kosten onderhoud elementen- en halfverhardingen 2004 Projecten verbetering halfverharde wegen: A. Vlierdense Bosdijk Ged. Rivierensingel - N279 B. Kruisschotseweg Ged. Jkr. Kareilaan - Tuindersbedrijf Kosten verbetering halfverharde wegen E 75.000,00 Projecten groot onderhoud elementenverhardingen: 1. Kanaaldijk N.O. Herstraten P- vakken (ged. Havenplein - Waardstraat) 2. Van der Brugghenstraat Herstraten rijbaan, trottoirs), P-vakken (ged. Rootakkers - Balloysstraat) 3. Van Lieshoutstraat Herstraten trottoirs), vervangen Betontegels in BSS (geheel) 4. Engelseweg Herstraten fietspaden) Bijdrage in Fietsbeleidsplan (ged. Churchilliaan - Lage Dijk (Noordzijde» 5. Past. Eisenstraat Herstraten rijbaan, trottoirs) (ged. Beukehoutstraat - Past. Verbraeckenstraat) 6. Cortenbachstraat Herstraten rijbaan, P- vakken, Vervan y@ en betontegels (ged. 3 ' Haagstraat - ltterestraat) 7. Krommeweg Herstraten rijbaan, grasbetontegels Aanbrengen in berm (geheel) 1 6 POV 2004 8. Julianalaan Herstraten fietspad, trottoir(s) (ged. Wesselmanlaan - Emmastraat) 9. Gerwenseweg Herstraten fietspad(en) (ged. Keizerlaan - Gasthuisstraat) 10. Rembrandtiaan (paralleiweg) Herstel verharding, bijdrage a.g.v. Rioleringswerkzaamheden (ged. Joh. Vermeerlaan - Hobbemalaan) Kosten projecten groot onderhoud elementenverhardingen £ 444.709,00 Totaal £ 519.709,00 PO V 2004; Cortenbachstraat, herstel spoorvorming 1 7 POV 2004 Reserve projecten groot onderhoud elementenverhardingen: 1. Vechtstraat Herstraten rijbaan, trottoir(s), P-vakken (ged. Rijnlaan - Hunzestraat) 2. Troeistrastraat Herstraten rijbaan, trottoir(s), P- vakken (ged. Mierloseweg - Ciemensstraat) 3. Kortenaerstraat Herstraten P- vakken (ged. T.h.v. Van Speijklaan) 4. Trambaan Herstraten trottoir(s), rabbatstroken, Opnemen/ afvoeren (ged. Bruhezerweg - Hoge Zij, omgeving Peeleik) 5. Drentehofl Limburghofl Herstraten rijbaan, trottoir(s), Overijsselplantsoen P-vakken (geheel) 6. "Oude kern" Brouwhuis Herstraten rijbaan, trottoir(s), P-vakken (plaatselijk) 7. Kanaaldijk N.O. Herstraten rijbaan (ged. Waardstraat - Oostende) 8. lste ]ndumaweg Herstraten rijbaan, P- vakken (geheel) 9. Callistopad Herstraten trottoir(s), fietspad (ged. 't Poppellaantje - Jupiterlaan) 10. Noord-Paralleiweg Herstraten rijbaan, trottoir(s), Vervangen betontegels (ged. Mierloseweg - inrit huisnr. 21) 1 1. Korhoenderhofl Fazantstraat Herstraten rijbaan, trottoir(s) (geheel) 1 8 Gemeente Heimond E3 3 o 8 7 7. 5 3 8 1 0 A Elementenverharding onderhoudswerken Elementenverhording onderhoudswerken reserve projecten Verbetering holfverharde wegen 2003 POV 2004 Hoofdstuk 4 Werkwijze en instrumentarium 4.1 Gegevensbestand Het verhard oppervlak van de gemeente Heimond bestaat uit: M2 asfaitverharding 2.052.000 2 elementenverharding 3.1 1 0. 000 m Deze gegevens zijn afkomstig van de Grootschalige-Basis-Kaart-Heimond (GBKH). 4.2 Wegbeheersysteem Om het wegennet op rationele wijze te kunnen beheren en onderhouden wordt wegbeheer uitgevoerd met de systematiek van CROW, waarvan de oorspronkelijke versie onder de naam 'Rationeel Wegbeheer' in de tachtiger jaren is geïntroduceerd. Zowel technische wijzigingen als veranderingen in de bestuurlijke processen rond het beheer van de openbare ruimte zijn in de negentiger jaren aanleiding voor CROW geweest om de gehele systematiek van wegbeheer te herzien. Dit heeft geleid tot de nieuwe systematiek 'Wegbeheer'. Het hoofddoel van Wegbeheer als managementsysteem is informatie te verstrekken op netwerk- en projeetniveau over het wegennet. Het onderscheid tussen netwerk en projectniveau is hierin gelegen dat op netwerkniveau het gaat om de budgetten voor het gehele wegennet, die benodigd zijn voor het uitvoeren van het onderhoud. Bij projectniveau gaat het erom dat het moment van onderhoud en het soort onderhoud per wegvakonderdeel bekend is. De totale wegbeheersystematiek levert een planning en begroting op van het te verwachten groot onderhoud aan het wegennet. Netwerk- en projectniveau dienen altijd in samenhang met elkaar beschouwd te worden. Het wegbeheersysteem voor Heimond doorloopt momenteel een aanpassing conform de nieuwe systematiek'Wegbeheer'. Het deel van de stad dat operationeel was (Fase 1, zie overzichtskaart) wordt geactualiseerd. Daarnaast vindt inventarisatie en verwerking plaats van het overige deel (Fase 11, zie overzichtskaart), behoudens wijk 21 Brandevoort (Wijk in ontwikkeling). Vervolgens vindt implementatie plaats van Fase 1 en 11 voor de gehele gemeente waarbij tevens de nieuwe wijkindeling wordt gehanteerd zoals aangegeven is op de overzichtstekening. Naar verwachting is het wegbeheersysteem in de 2 de helft van het dienstjaar 2004 operationeel. 20 - - ----- ---- ----- ----- ----- POV 2004 4.3 Systematiek De systematiek bestaat uit drie hoofdgroepen: het beheren van gegevens; het opstellen van planningen en begrotingen; het presenteren van de resultaten. De vernieuwingen in de systematiek zijn vooral op onderdelen binnen deze drie hoofdgroepen te vinden. ¿ Het beheren van gegevens,- Het beheren van gegevens heeft betrekking op het verzamelen, muteren en bijhouden van gegevens. Het betreft zowel kwaliteitsgegevens (inspectie) als kwantiteitsgegevens (oppervlakten, lengtes). Deze gegevens dienen actueel te blijven. ¿ Het opstellen van planningen en begrotingen; De planningen en begrotingen worden opgesteld met behulp van bovenstaande gegevens waarbij met inzicht en verworven vaardigheden een aantal stappen zorgvuldig genomen dienen te worden. Onderscheid wordt gemaakt naar planningstermijnen en soort onderhoud: 3 korte termijn (planningstermijn 1 - 2 jaar); 5 middellange termijn (planningstermijn 3 - 5 jaar); 3 lange termijn (planningstermijn > 5 jaar). a groot-/ klein onderhoud; reconstructie of renovatie. Na verschillende toetsingsmomenten worden de maatregelen en kosten bepaald en in relatie gebracht tot de planningstermijnen en soort onderhoud. Afstemming volgt dan naar prioriteitsstelling en budgetmogelijkheden. Sluitend is het effect te bepalen ten aanzien van het verschuiven van maatregelen, mogelijke onderhoudsachterstanden en kapitaal behoeften in de toekomst. Het presenteren van de resultaten; Het wegbeheersysteem levert informatie op welke een bijdrage kan leveren aan communicatie tussen bestuur, financiën en technische dienst. Al naar gelang de behoefte kan inzicht gegeven worden met behulp van tabellen, grafieken en koppeling met een grafische ondergrond omtrent de resultaten. Bij een beleidskeuze voor een bepaald budget kan het systeem de consequenties op de onderhoudstoestand inzichtelijk maken, gerelateerd aan de thema's veiligheid, duurzaamheid, comfort en aanzien. 4.4 Inspectie Op basis van een jaarlijkse inspectie van de in beheer zijnde verhardingen wordt een actueel beeld verkregen van de conditie van het wegennet. De inspectie richt zich op een aantal zichtbare schades zoals scheurvorming en one nhe en. et aanta te beoordelen schades is niet groter gesteld dan noodzakelijk is voor de te genereren netwerkplanning. De resultaten van de inspectie vormen de basis van de planning. 21 POV 2004 4.5 Levensduur In het gegevensbestand van het wegbeheersysteem wordt het jaar van aanleg c.q. de laatste onderhoudsmaatregelen van de wegen opgenomen met de daarbij behorende oppervlakte. De levensduur na de te nemen maatregel met betrekking tot het schadebeeld is afhankelijk van het gebruik, de verkeersbelasting, de ondergrond en weersinvloeden. Naar gelang de functie van de weg, de opbouw van de constructie, verhardingssoort (asfalt- enlof elementenverharding), bedraagt de levensduur 15-20 jaar. Bij herstel van asfaitwegen kunnen meerdere technieken toegepast worden, afhankelijk van het schadebeeld. De verwachte levensduur na uitvoering van een bepaalde maatregel wordt met een zekere bandbreedte door het systeem aangegeven. Graafwerkzaamheden vanwege kabel- en leidingwerkzaamheden verkorten met name de levensduur van tegelbestrating (degeneratie). Na herstrating gaat een wegvak nogmaals een eigen levensduur mee, daarna is veelal volledige vervanging noodzakelijk. 4.6 Relatie klein-onderhoudsbestek Scheurvorming in asfalt en oneffenheden aan de verharding in het algemeen van kleine lokale omvang worden verzameld en vanuit het lopende onderhoudsbestek hersteld. Klachten en verzoeken van grotere aard en omvang worden betrokken bij de inspecties. Indien zich acute gevaarlijke situaties voordoen, veelal gemeld als "klacht", dan vindt herstel vanuit het lopende onderhoudsbestek en-lof het klein onderhoudsbestek verharding plaats. 22 EE) Gemeenie Helmond 2e fase Wegen Informatie Systeem DIENST STADSBEHEER Afdeling Openbare Ruimte bureau wegen Brandevoort: woonwijk in ontwikkeling Fase 2 Wegen informatie Systeem Getekend : KG@@,k IdcLU-03-2002 ISCteat J-i-35929 @Tekem@gw.: laatste @dJiNlirg: --- Jdd.~ 1 F"m,1 é3 ------ POV 2004 Hoofdstuk 5 Beleidskader 5.1 Inhoudelijke uitgangspunten 5.1.1 Verkeersveiligheid en aansprakelijkheid De zorgplicht voor verhardingen is een wettelijke taak. De onderhoudsplicht van de binnen haar gebied liggende wegen is volgens de Wegenwet opgedragen aan de gemeente. De gemeente is op basis van het Nieuw Burgerlijk Wetboek aansprakelijk voor schade die weggebruikers oplopen door onveilige situaties. De gemeente is bijgevolg aansprakelijk indien de weg niet voldoet aan de eisen die men daaraan in de gegeven omstandigheden mag stellen, waardoor deze weg gevaar voor personen of zaken oplevert. Er is sprake van risicoaansprakelijkheid. De weggebruiker hoeft niet de schuld van de wegbeheerder aan te tonen, maar slechts de gevaarlijke toestand van de weg en het daardoor intreden van gevaar. Deze aansprakelijk zal, naar verwachting sneller dan voorheen, ertoe leiden dat de gemeente aansprakelijk voor schade wordt gesteld. De aansprakelijkheid heeft betrekking op de verkeersveiligheidsfunctie van de openbare weg. Onvoldoende onderhoudsniveau en onduidelijke aanduidingen (bebording), kunnen door de verkeersdeelnemer opgevat worden als het lopen van risico. Daarom zal hiermee zo zorgvuldig mogelijk moeten worden omgegaan. Indien zich acute gevaarlijke situaties voordoen, veelal gemeld als "klacht", dan vindt herstel uitvoering direct plaats. Kleine herstellingen worden uitgevoerd vanuit het regulier onderhoudsbestek. Voor grotere incidentele herstellingen die ten aanzien van de verkeersveiligheid direct hersteld dienen te worden zijn in het POV geldmiddelen gereserveerd. 5.1.2 Gebiedsrelatie Bij de in te voeren prioriteitsstelling van de herstelmaatregelen wordt naast de onderhoudstoestand van de weg ook rekening gehouden met publieksintensieve omgevingen. Hierbij wordt gedacht om o.a. verzorgingshuizen, winkelcentra, scholen, kerken. Ook voetgangersgebieden en fietspaden krijgen bij inspecties extra aandacht, alsmede de aanlooproutes naar publieksintensieve locaties. 5.1.3 Functie van de weg Het instandhouden van de verharding c.q. de weg is primair gericht op het handhaven van de oorspronkelijke functie van de weg. Deze eis sluit aan op het veiligheids- en aansprakelijkheidsaspect. Van belang is uiteraard of het voetgangersgebruik of gebruik door langzaam of snelverkeer betreft. Hierbij speelt ook de verkeers- c.q. gebruiksintensiteit een belangrijke rol in de afweging bij de prioriteitsstelling van de herstelmaatregelen. Met de discipline Ruimtelijke Ordening en Verkeer vindt afstemming plaats om te beoordelen of de functie van de weg wellicht geactualiseerd moet worden gelet op de te stellen stedebouwkundige- en verkeerstechnische eisen. 24 POV 2004 5.1.4 Klachten en verzoeken De in de loop van het jaar geuite klachten of verzoeken van bewoners e.a. worden betrokken bij de prioriteitsstelling van de herstelmaatregelen, waarbij acute of kleine schades c.q. verbeteringen direct uitgevoerd worden via het lopende onderhoudsbestek en-/ of klein onderhoudsbestek. Grotere klachten en verzoeken met een ingrijpend karakter of een budget-eis c.q. nieuwe voorstellen m.b.t. investeringen, worden geïnventariseerd en toegevoegd aan de meerjarenplanningen. Al naar gelang de omvang en prioriteit zullen deze worden opgenomen in het POV. 5.1.5 Klein onderhoud Bij asfaitverhardingen ontstaan schades waarbij maatregelen zoals; gaten- en scheuren vullen, randschade herstellen, rijsporen uitvullen en incidenteel deklaag vervangen er voor zorgen dat de restievensduur van de weg verlengd wordt en de veiligheid toeneemt. Dit type onderhoud is relatief goedkoop en voorkomt een versnelde degeneratie van de weg, waardoor duurdere reconstructiemaatregelen voorlopig niet uitgevoerd hoeven te worden. Naarmate het groot onderhoud langer wordt uitgesteld zal het onderdeel klein onderhoud toenemen. Ook bij elementenverhardingen is klein onderhoud nodig, bij het schadeonderdeel vlakheid door mobiele belasting en opdruk door boomwortels. 25 POV 2004 5.2 Procedurele uitgangspunten 5.2.1 Geen kapitaalvernietiging Er worden geen herstelmaatregelen van enige omvang uitgevoerd indien na afstemming bij andere disciplines blijkt dat er activiteiten plaats gaan vinden, welke de gedane herstellingen c.q. verbeteringen op korte termijn weer te niet zouden doen. Hierbij kan men denken aan plannen voor stadsvernieuwing, riooirenovaties, groenprojecten en invloeden van verkeersonderzoeken. Zo wordt door het opschorten van de herstelmaatregelen voorkomen dat kapitaalvernietiging optreedt. Om te voldoen aan de verkeersveiligheidseisen zal in de voorkomende gevallen de weg in stand gehouden worden met kleine herstelmaatregelen. 5.2.2 Aanbestedingsbeleid De gehanteerde openbare aanbestedingswerkwijze leidt tot een maximale benutting van de bestedingsruimte. Hiertoe worden de werkzaamheden op de verschillende locaties geclusterd tot één bestek, met name voor herstratingen en klein onderhoud (asfalt-) verhardingen. Overeenkomstig de beleidsuitgangspunten van de afgelopen jaren met betrekking tot het Programma Onderhoud Verhardingen zal eik budgetvoordeel worden aangewend om de reserveprojecten uit te voeren. Daar staat tegenover dat bij tegenvallende resultaten het beschikbare totale budget taakstellend is. 5.3 Relatie met andere plannen 5.3.1 Brandevoort 1 Groot Schooten In woonwijken welke in aanbouw zijn zoals Brandevoort en uit te breiden bedrijven- terreinen zoals Groot Schooten, wordt geen groot onderhoud uitgevoerd aan straten en wegen die in de toekomst een andere gebruiksfunctie krijgen of waar de wegvakken opnieuw worden ingericht. Om te voldoen aan de verkeersveiligheidseisen en risicoaansprakelijkheid worden deze wegen in stand gehouden met kleine herstelmaatregelen. 5.3.2 Binnenstad-Oost In herstructureringsgebieden zoals Binnenstad - Oost zullen de onderhoudsaspecten in overleg met de betreffende projectgroep afgestemd worden op het uitvoeringsproces. 5.3.3 Kanaalzone Ten aanzien van de Kanaaldi k Noord - West wordt gestart met de herinrichting voor het deel tussen Eikendreef - Beatrixiaan. Tevens wordt aansluitend het gedeelte Eikendreef - Heeklaan gerenoveerd, waarbij rekening wordt gehouden met de noodzaak hier voorzieningen voor fietsers te treffen. 26 POV 2004 5.3.4 Henri Dunanttunnel Lekkages in de betonconstructie en voegen van de Henri Dunanttunnel veroorzaken een versnelde degeneratie van het asfalt. Na het herstellen van de lekkages dient de asfaitverharding vervangen te worden. De totaalkosten voor herstel worden geraamd op E 1.267.000,- excl. BTW. Deze investering is gepland voor het dienstjaar 2007. Het in het POV opgenomen budget van E 13.576,- excl. BTW is noodzakelijk te besteden aan het tijdelijk verhardingsherstel ten aanzien van de verkeersveiligheid, inclusief de daarvoor benodigde verkeersomleidingen tijdens de uitvoeringsperiode. 5.4 Toekomstige kaders In de dienstvisie van Stedelijke ontwikkeling en Beheer wordt weergegeven wat het te ontwikkelen werk is en waar de prioriteiten liggen ten behoeve van de begrotings- voorstellen. Voor verhardingen valt hierbij te denken aan gebruik van duurzame materialen en een adequate opbouw van de constructie, een en ander ter verhoging van de kwaliteit en de gebruikswaarde van de weg. 5.5 Duurzame nieuwe onderhoudtechniek onverharde wegen Heimond heeft ca. 24 Km. landwegen. Deze wegen bestaan uit zand, gebroken puin of een mengsel hiervan. Deze wegen worden naast landbouwverkeer gebruikt als recreatieve (fiets) routes. Jaarlijks wordt onderhoud aan deze landwegen gepleegd door middel van het bij brengen van puin om zodoende gaten uit te vullen en daarna het opnieuw onder profiel schaven van deze wegen. In de droge perioden van het jaar geeft dit type weg bij het berijden nogal wat overlast aan weggebruikers en omwonenden door het opwervelen van hele fijne stoffracties. Daarnaast ontstaan er in de natte perioden van het jaar veel gaten omdat door indringing van water de aanwezige constructie minder stabiel wordt en de verkeersveiligheid in het geding komt. Onlangs is er een nieuwe techniek ontwikkeld om onverharde wegen te stabiliseren op een zodanige wijze dat het 'landelijke' karakter van deze wegen niet wordt aangetast, de zogenaamde Terrastab-methode. Bij de Terrastab-methode wordt de bestaande puin-zandweg doorgefreest waarbij een geo-technisch bindmiddel wordt toegevoegd. 27 POV 2004 Lieshoutseweg voor behandeling Lieshoutseweg na behandeling met Terrastab. Zonder het ontgraven van de humusrijke zwarte grond en zonder het aanvoeren van dure bouwstoffen kunnen de onverharde landwegen worden omgevormd tot wegconstructies welke ongevoelig zijn voor vorst en zettingsverschijnselen en voldoende draagkracht hebben voor zwaar landbouwverkeer en andere weggebruikers, waarbij de eerder genoemde overlast tot het verleden behoort. In december 2003 is bij wijze van proef het slechte gedeelte van de Lieshoutseweg, bestaande uit zand, puin en asfaitresten, middels de Terrastab-methode behandeld, met als resultaat een gestabiliseerde halfverharding, waarbij het uiterlijk van het product visueel oogt als een landschappelijke landweg. Het voornemen is om binnen het POV geleidelijk aan meerdere landwegen op deze wijze te behandelen zoadat op termijn de jaarlijkse onderhouds- en reparatiekosten voor het aanvullen en opvullen van gaten met secundaire bouwstoffen in de "oude landwegen" gereduceerd kunnen worden. Voor 2004 zijn in het programma opgenomen het met Terrastab behandelen van de halfverharde rijbaan van de Vlierdense - Bosdijk, het gedeelte gelegen tussen Rivierensingel en N - 279 waar vele klachten over zijn en rijbaan Kruisschotseweg, het gedeelte gelegen tussen Jkr. Kareilaan en Tuindersbedrijf. In het POV 2004 is hiervoor een bedrag opgenomen van E 75.000,-. 28 ------ - -- ------ -- - - ----- POV 2004 Hoofdstuk 6 Communicatie 6.1 Interne communicatie binnen de gemeentelieke organisaties 6.1.1 Stedelijke ontwikkeling en Beheer Er wordt rekening gehouden met andere te realiseren werken door informatie in te winnen bij de verschillende afdelingen van de Dienst Stedelijke ontwikkeling en Beheer, zoals Grondzaken, Bouwzaken, Projectbureau en Ruimtelijke Ordening. Ook wordt overleg gevoerd omtrent de wenselijkheid van in te voeren verkeerstechnische verbeteringen. 6.1.2 Dienst Middelen en Ondersteuning Met de Dienst Middelen en Ondersteuning wordt overlegd teneinde afstemming te bewerkstelligen voor onder meer het Meerjarenprogramma Stadsvernieuwing en het Wijkontwikkelingsplan Binnenstad. 6.1.3 lngenieursbureau Heimond Door het ingenieursbureau Heimond worden voornamen k nieuwe projecten gerealiseerd. Er vindt afstemming plaats over de te stellen onderhoudseisen ten aanzien van te ontwikkelen reconstructieprojecten en herinrichtingsplannen. Voortgang van de projecten wordt bewaakt in afstemmingsoverleg(gen) (regulier). 6.2 Externe communicatie (buiten de gemeenteli2ke organisatie) 6.2.1 Nutsbedrijven c.a. In het coördinatieoverleg met de nutsbedrijven en (tele-) communicatiebedrijven worden de projecten afgestemd op de door hen voorgenomen kabel- en leidingwerk- zaamheden. Het is gewenst de kabel- en leidingwerkzaamheden uit te laten voeren voordat de onderhoudswerken worden uitgevoerd. 6.2.2 Woningbouwverenigingen De voorgenomen activiteiten van de woningbouwverenigingen zijn mede bepalend voor de planning en prioriteitstelling van het onderhoudsprogramma. Het onderhoud wordt bij activiteiten van woningbouwrenovaties veelal opgeschort naar een later tijdstip. 6.2.3 Klankbordgroepen e.d. Aan de Klankbordgroepen en de Projectgroepen Dagelijks Beheer worden de voorgenomen activiteiten voorgelegd, zodat ideeën en wensen die betrekking hebben op de uitvoering nader kunnen worden afgestemd. 29 ------ POV 2004 6.3 Bevolkingscommunicatie 6.3.1 Algemene publicatie Via publicatie in dag- en weekbladen (incl. kabel- stadsradio) en informatieborden ter plaatse, zullen de belanghebbenden geïnformeerd worden over de start van de werkzaamheden, de uitvoeringsduur en de noodzakelijke omleidingen. De bewoners worden per locatie schriften k geïnformeerd omtrent de aanvang van de werkzaamheden. 6.3.2 Voorlichtingsbijeenkomst Voor omvangrijkere projecten waar ingrijpende veranderingen plaatsvinden, worden informatieavonden gehouden, of schriftelijk informatie gegeven, zodat de bedrijven en bewoners hun op- en aanmerkingen kunnen geven. De door de bedrijven en bewoners aangereikte zaken betreffende de inrichting van de te onderhouden wegen zullen na afweging op haalbaarheid alsnog in de plannen worden opgenomen of erbij worden betrokken. 30 POV 2004 Hoofdstuk 7 Uitvoeringstermijn 7.1 Algemeen Er wordt naar gestreefd de uitvoering van de onderhoudswerken te laten plaatsvinden in de periode van goed werkbaar weer c.q. de zomerperiode, welke echter kan uitlopen tot novemberldecember. 7.2 Bereikbaarheid omgeving Werken die bij elkaar in de buurt liggen, kunnen veelal niet gelijktijdig uitgevoerd worden als de bereikbaarheid van de woonomgeving daardoor teveel wordt belemmerd. Uitgangspunt is de bereikbaarheid van bedrijven en bewoners zo min mogelijk te storen. 7.3 Spreiding werken Ondanks dat de activiteiten zoveel mogelijk tot één bestek zijn gebundeld, vindt er toch een spreiding plaats van de uitvoeringslocaties over de stad gedurende het jaar. Deze spreiding is afhankelijk van het type uit te voeren werk, maar ook van de omstandigheid werk met werk te willen maken voor wat betreft het materiaalgebruik. 31 POV 2004 Hoofdstuk 8 Verantwoording 8.1 Algemeen Titel Plan Onderhoud Verhardingen 2004 Uitgegeven door Dienst Stedelijke ontwikkeling & Beheer Afdeling Beheer Openbare Ruimte Team Wegen Plaats en datum Heimond, februari 2004 Auteur(s) D. Westrik H.P.M. Geeris P.M.J. Barendsen Illustraties-/ foto's H.P.M. Geeris 32 ---- - ----- AANDUIDINGEN BESTEMMINGEN W .. rMkk.K.~bM 1 V. IV S~@ Kd.~ a..Cd. d.WIM.@ 1 G --- gd. d.I.I@d. 11 ....... op.@ .[.t. Sp..nd.I.Id. VV.19.bld in ... tg.d.@ d.I.I@dn Gbid IJ, lid 1 WRO DUBBELBESTEMMINGEN D.kv.. (A k.P,. pl.t) M M- A-@t @@ldk@.P A-@t.t.d W-WM--9 Gbi.d..t j"1.9.1...gdh.Id 6~-hg-. I.Idi@g.. P.fi.1 1 1v4 Uggi@g pl.@gbld 1:20.000 p,.fi.t 2 DE@w.so~@u.0 r kdn R~W. O~kn P.fi.1 3 2222@ |