• Bestuur
  • Commissiestukken Programma Onderhoud Verhardingen 2004

Commissiestukken Programma Onderhoud Verhardingen 2004

Documentdatum 20-04-2004
Bestuursorgaan Commissie Ruimtelijk Fysiek
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

CD

CD

cn

0 m

CD m

CD -r

CD CD CD m r-@-

o

0 -1 z

(D

CD

CD

:: @ ; 0

CD 90

(D r-. rJ

co 3 CD

CD -@. C) C). m

CD -ti. m

POV 2004

PROGRAMMA ONDERHOUD VERHARDINGEN 2004

Inhoud

Hoofdstuk 1 Inleiding blz. 5

1.1 Algemeen

1.2 Integratie disciplines Beheer Openbare Ruimte

1.3 Afstemming andere activiteiten

Hoofdstuk 2 Budgettair kader blz. 7

2.1 Budget

2.1.1 Totaal beschikbaar budget onderhoud wegen

2.1.2 Budgetverruiming

2.2 Areaaluitbreidingsmethodiek

2.3 Voorbereiding, aanbesteding en toezicht

Hoofdstuk 3 Overzicht werken

3.1 Asfaitverhardingen blz. 1 0

3.1.1 Recapitulatie asfaitverhardingen 2003

3.1.2 Overzichtslijst budget 2004 + toelichting

3.1.3 Overzicht locaties asfaitverhardingen 2004

3.2 Elementenverhardingen blz. 15

3.2.1 Recapitulatie elementenverharding 2003

3.2.2 Overzichtslijst budget 2004 + toelichting

3.2.3 Overzicht locaties elementenverharding 2004

Hoofdstuk 4 Werkwi2ze en instrumentarium blz. 20

4.1 Gegevensbestand

4.2 Wegbeheersysteem

4.3 Systematiek

4.4 Inspectie

4.5 Levensduur

4.6 Relatie klein-onderhoudsbestek

Hoofdstuk 5 Beleidskader blz. 24

5.1 Inhoudelijke uitgangspunten

5.1.1 Verkeersveiligheid en aansprakelijkheid

5.1.2 Gebiedsrelatie

5.1.3 Functie van de weg

5.1.4 Klachten en verzoeken

5.1.5 Klein onderhoud

2

. ... .... ..

POV 2004

5.2 Procedurele uitgangspunten blz. 26

5.2.1 Geen kapitaalvernietiging

5.2.2 Aanbestedingsbeleid

5.3 Relatie met andere plannen blz. 26

5.3.1 Brandevoort 1 Groot Schooten

5.3.2 Binnenstad - Oost

5.3.3 Kanaalzone

5.3.4 Henri - Dunanttunnel

5.4 Toekomstige kaders blz. 27

5.5 Duurzame nieuwe onderhoudstechnieken blz. 27

onverharde wegen

Hoofdstuk 6 Communicatie blz. 29

6.1 Interne communicatie

6.1.1 Stedelijke ontwikkeling en Beheer

6.1.2 Dienst Middelen en Ondersteuning

6.1.3 lngenieursbureau Heimond

6.2 Externe communicatie blz. 29

6.2.1 'Nutsbedrijven c.a.

6.2.2 Woningbouwverenigingen

6.2.3 Klankbordgroepen

6.3 Bevolkingscommunicatie blz. 30

6.3.1 Algemene publikatie

6.3.2 Voorlichtingsbijeenkomst

Hoofdstuk 7 Uitvoeringstermi@n blz. 31

7.1 Algemeen

7.2 Bereikbaarheid omgeving

7.3 Spreiding werken

Hoofdstuk 8 Verantwoording blz. 32

8.1 Algemeen

3

POV 2004

POV 2003 Aarle Rixtelseweg - fietspaden;

uitgevoerd.- reparatievakken asfaltverharding en

aanbrengen rode oppervlakbehandeling.

4

POV 2004

Hoofdstuk 1 INLEIDING

1.1 AI_qemeen

In het Programma Onderhoud Verhardingen (POV) wordt een recapitulatie gegeven

van het uitgevoerde werk in 2003 en wordt een overzicht aangeboden van de

grootschalige onderhoudsmaatregelen welke gepland zijn voor het jaar 2004.

Het is daarmee een open planproces dat toegankelijk en controleerbaar is, zoals is

bedoeld in de dienstvisie van de dienst Stedelijke ontwikkeling en Beheer (S&B).

1.2 lnte e

-gratie disciplines B heer Openbare Ruimte

De afdeling Beheer Openbare Ruimte (S&BIBOR) streeft met het POV naar integratie

ten aanzien van de disciplines Water, Groen en afval, Wegen (incl. verkeer).

Op de Heeklaan worden gelijktijdig verkeersregelinstallaties (VRI's) vernieuwd en

wordt tevens de Openbare Verlichting (O.V.) verbeterd.

In de Dijksestraat wordt de uitvoering afgestemd met ROV op verkeerstechnisch

gebied (30- km maatregelen in het kader van Binnenstad - Oost) en met G&A t.a.v.

groenvoorzieningen.

Vanuit het POV 2004 wordt een bijdrage geleverd voor het project Fietsbeleidsplan

Heimond voor de Engelseweg (ged. Churchilliaan - Lage Dijk (Noordzijde».

Voor het Oostende is afstemming met het Operationeel Plan Rioleringen (OPR) en

het project Binnenstad - Oost gaande voor een gezamelijke uitvoering. De realisatie

is gepland voor het jaar 2005 vanwege verkeerstechnische afwikkeling bij de

uitvoering van de Kanaaldijk N.W. in het jaar 2004. Hierbij moet het verkeer

(omleiding) van het Oostende gebruik kunnen maken.

5

- - - - - --- - - -- -

POV 2004

1.3 Afstemming andere activiteiten

Het betreft hier interne afstemming binnen de dienst Stedelijke ontwikkeling en

Beheer en de dienst Samenleving en Economie. Ook de externe afstemming met

nutsbedrijven, woningbouwverenigingen en grote projectontwikkelaars horen hierbij.

Naast het opschorten van onderhoudsmaatregelen worden de voorgenomen

herstelmaatregelen ook voor wat betreft de uitvoeringsperiode of uitvoeringsvolgorde

afgestemd op andere activiteiten.

Indien mogelijk worden activiteiten samengevoegd, zoals rioolvervangingen en

verhardingsverbeteringen, waardoor besparingen bereikt kunnen worden.

In enkele gevallen kan bereikt worden dat er werk met werk gemaakt wordt door

hergebruik van materiaal op een andere locatie waardoor leverantie wordt

uitgespaard. Synergetische effecten kunnen voorts bereikt worden door afstemming

binnen stadsvernieuwingen ten aanzien van activiteiten voor wegen, riolering, groen

en verkeer.

POV 2003 Nachtegaallaan; Verkeersregelinstallatie en oud asfalt kruispunt vervangen

door aanleg nieuwe rotonde.

6

POV 2004

Hoofdstuk 2 Budgettair kader

2.1 Budge

2.1.1 Totaal beschikbaar budget onderhoud wegen

Conform de besluitvorming van de Raad in oktober 2003 inzake de producten-

begroting 2004 is totaal E 2.543.285,00 beschikbaar voor het programma onderhoud

verhardingen. ]n de productenbegroting zijn de budgetten als volgt onderverdeeld:

6720813 Onderhoud straten algemeen, impuls 2004 E 176.329,00

6720814 Onderhoud straten algemeen, impuls 2002 E 190.462,00

6720817 Onderhoud straten algemeen, impuls 2003 E 184.103,00

Totaal nog toe te delen budgetverruiming E 550.894,00

6720812 Onderhoud straten, areaal 2004 E 25.722,00

Totaal onderhoud straten algemeen £ 25.722,00

6727013 Asfalt- programma algemeen E 1.253.996,00

6727014 Asfalt- programma klein onderhoud E 188.088,00

6727015 Asfalt- programma, areaal 2004 E 15.598,00

Totaal groot onderhoud asfaitverhardingen E 1.457.682,00

6725011 'Herstratingsprogramma algemeen E 500.000,00

6725013 Herstratingsprogramma, areaal 2004 E 8.987,00

Totaal groot onderhoud elementenverhardingen E 508.987,00

Totaal budget programma onderhoud wegen E 2.543.285,00

Het budget is taakstellend en het programma valt binnen het beschikbare budget.

Indien de werkelijke kosten gunstiger c.q. ongunstiger uitkomen dan de raming, wordt

het programma hierop afgestemd.

2.1.2 Budgetverruiming

Voor 2004 is een totale budgetverruiming beschikbaar van E 1.334.548,00. Deze

structurele budgetverruiming wordt jaarlijks verhoogd met E 190.654,00 tot een totale

budgetverruiming van E 1.906.540,00 is bereikt in het jaar 2007.

Gezien het uitgezette financiële beleid is naar verwachting in 2007 een evenwicht

ontstaan in het planmatig onderhoud, echter exclusief vervangingsinvesteringen en

onder de aanname dat jaarlijks rekening wordt gehouden met de indexering en de

areaaluitbreidingen.

In het Programma Onderhoud Verhardingen wordt eik jaar aangegeven hoe de nog

toe te delen budgetverruiming verdeeld wordt.

7

POV 2004

Van de totale budgetverruiming is een gedeelte van totaal E 783.654,00 reeds

structureel toebedeeld naar de budgetten; openbare verlichting, verkeer-

regelinstallaties, verkeersborden, hermarkeringen, kleinschalige maatregelen wegen

en verkeer, onderhoud straten algemeen, herstratingsprogramma en asfaiterings-

programma.

De budgetverruiming welke nog niet structureel is toebedeeld, totaal E 550.894,00,

wordt in het POV 2004 als volgt onderverdeeld:

Groot onderhoud asfalt E 345.894,00

Asfalt onderzoek E 20.000,00

Wegbeheer; additionele hard-/software E 10.000,00

Openbare verlichting; projectmatig vervangen E 150.000,00

Straatnaamborden; vervanging-/ aankopen E 25.000,00

E 550.894,00

In het POV 2004 is de nadruk gelegd op groot onderhoud asfalt omdat uitstel van dit

onderhoud betekent dat dan aanzienlijk hogere onderhoudskosten in de toekomst

zullen ontstaan vanwege degeneratietoename.

Asfaitonderzoek is nodig in het kader van de milieueisen bij het verwijderen van "oud"

asfalt. Anderzijds is onderzoek nodig om de draagkracht te bepalen en de constructie

daarop te baseren voor het aanbrengen van "nieuw" asfalt.

Het wegbeheersysteem doorloopt momenteel een aanpassing conform de nieuwe

systematiek 'Wegbeheer'. Voortschrijdende ontwikkelingen maken aanvullende

programmatuur noodzakelijk

Om te komen tot een beleidsvisie en strategie ten aanzien van het beheer en

onderhoud van de openbare verlichting over de lange termijn is het noodzakelijk een

beleidsplan openbare verlichting op te stellen. Dit is nu in ontwikkeling en zal medio

2004 afgerond worden.

De reguliere budgetten openbare verlichting zijn slechts toereikend voor incidentele

vervanging van lichtmasten. Om te komen tot een gebiedswijze vervanging van de

openbare verlichting is budget opgenomen.

Het reguliere budget straatnaamborden is slechts toereikend voor incidentele

vervanging van straatnaamborden. Om te komen tot een gebiedswijze vervanging

van de straatnaamborden is budget opgenomen.

2.2 Areaaluitbreidin-gsmethodiek

De huidige methode ter vaststelling van aanvullende budgetten wordt vooralsnog

gecontinueerd; het budget wordt afgeleid van de stijging van het aantal woningen en

inwoners.

De normontwikkeling van kengetallen ten behoeve van een vervangende methode

van budgetstelling zal worden voortgezet, gericht op het behoud van de

ontwerpfilosofie en kwaliteit.

8

POV 2004

2.3 Voorbereiding, aanbesteding en toezicht

In de budgetten voor de realisering zijn de uitgaven ten behoeve van de voorberei-

ding, aanbesteding en toezicht opgenomen. Het BTW tarief is niet opgenomen in de

budgetten.

Het POV 2004 leidt derhalve niet tot aanvullende personele claims ten laste van de

budgetten van de gewone dienst c.q. de budgetten voor kwaliteitsimpuis en personele

knelpunten.

9

POV 2004

Hoofdstuk 3 Overzicht werken

3.1 Asfaitverhardin-gen

3.1.1 Recapitulatie Asfaitverhardingen 2003

A De projecten uit het klein onderhoud POV 2003 zijn geheel uitgevoerd:

- Jonker Kareilaan

- Aarie ~ Rixtelseweg (fietspad)

- Deurneseweg - Heimondsingel (paralleiweg)

- Nuenensedijk (fietspad)

Het project Kruisschotseweg wordt i.v.m. aanleg drukriolering uitgevoerd in 2004.

De projecten Weth. Van Wellaan, Burg. Van Houtiaan en Kasteeltraverse (brugdek)

zijn doorgeschoven naar het budget klein onderhoud POV 2004.

B De projecten uit het groot onderhoud POV 2003 die geheel zijn uitgevoerd:

Nachtegaallaan renovatie dek-ltussenlaag incl. aanleg rotonde

Reigerlaan

Bernoulli-/Snellius-1 renovatie dek-ltussenlaag

Buys Ballotstraat en

Kamerlingh Onnestraat

De volgende projecten zijn doorgeschoven naar de budgetten 2004 en 2005:

Heeklaan, naar 2004;

Tot het najaar 2003 was de reconstructie van de Hoofdstraat nog in uitvoering,

waarvoor de verkeersomleiding via de Heeklaan liep. Het voornemen was

gepland deze werken in het 4"e kwartaal 2003 in elkaar over te laten lopen. Dit is

niet haalbaar gebleken; ook niet vanwege het jaargetijde. De besteding heeft

medio januari 2004 plaats gevonden.

- Di@ksestraat, naar 2004@

In de 2" helft van 2003 zijn wensen naar voren gekomen ten aanzien van het

aanbrengen van snelheidsremmende voorzieningen. Ook de realisatie van

inritvoorzieningen en afvalplaatsen nabij de supermarkt, alsmede een te herzien

bomenplan hebben vertraging veroorzaakt in de voorbereiding. Daarnaast dient

nog bewonersoverleg plaats te vinden, waardoor verschuiving naar 2004 is

veroorzaakt.

- Oostende, naar 2005:

In het najaar van 2003 is de koppeling gevraagd met de realisatie van het

hemelwaterriooi ten behoeve van de Binnenstad - Oost. Bovendien was er

afstemming nodig met de planvorming van het Willem - Prinzenplein. Het geheel

van integrale planafstemming zou doorgeschoven kunnen worden naar 2004. In

2004 is echter ook de Kanaaldijk N.W. in het plan opgenomen, waaraan prioriteit

gegeven wordt. Hierdoor wordt het Oostende doorgeschoven naar 2005.

10

POV 2004

3.1.2 Overzichtslijst budget 2004 + toelichting

Totaal groot onderhoud asfalt E 1.457.682,00

Aandeel budgetverruiming E 345.894,00

Totaal budget asfaitverhardingen E 1.803.576,00

3.1.3 Overzicht locaties en kosten onderhoud asfaitverhardingen 2004

Projecten klein onderhoud verhardingen:

A. Weth. Van Wellaan

B. Burg. Van Houtiaan

C. Kasteel - Traverse (Brugdek)

D. Lieshoutseweg

E. Grote Overbrug

F. Horst (Fietspad)

G. Verliefd Laantje

Kosten projecten klein onderhoud verhardingen E 170.000,00

H. Incidentele herstellingen ten aanzien van de verkeersveiligheid

1. Herstel verhardingen Henri - Dunant tunnel

J. Voorbereiding reserveprojecten

Subtotaal A tlm J 228.576,00

POV 2004

Pr< jecten groot onderhoud asfaitverhardingen:

1 Heeklaan (incl. kruispunt(en» rijbaan renovatie dek-ltussenlaag

(ged. Rotonde Hoofdstraat - De Bergen)

2. Dijksestraat rijbaan renovatie deklaag

(geheel)

3. Rembrandtiaan rijbaan renovatie dek-ltussenlaag

1 (ged. Weth. Ebbenlaan - Hobbemalaan)

4. Kievit-/Spechtstraat rijbaan renovatie deklaag

incl. vervanging betontegels trottoirs,

Herstraten P-vakken

(ged. Vinkelaan - Fp. Convent)

5. Mierloseweg rijbaan renovatie dek-ltussenlaag

(ged. Binnendongenstraat - 1 ste

Haagstraat)

6. Mozart-/Beethovenlaan Rijbaan renovatie deklaag

anenbeemd Incl. herstraten trottoir(s)

9W

(geheel-/geheel-/ ged. Bachiaan - Beethovenlaan)

7. Kanaaldijk N.W. Rijbaan renovatie dek-ltussenlaag

1 (ged. Eikendreef - Heeklaan incl.

aansluiting fietspadontwikkeling)

8. Kanaaldijk N.W. Reservering bijkomende kosten

t.b.v. fundering, grondverbetering

(ged. Eikendreef - Beatrixlaan)

-Kosten projecten groot onderhoud asfaitverhardingen £ 1.575.000,00

ransport subtotaal A tam J E 228.576,00

otaat £ 1.803.576,00

F DV 200, Rembrandtiaan renovatie rijbaan POV 2004; Heeklaan renovatie rijbaan

1 2

POV 2004

Reserve projecten groot onderhoud asfaitverhardingen:

1. Oostende Rijbaan renovatie dek-ltussenlaag

(combinatie met aanleg riolering)

(ged. St. Hubertusstraat - Torenstraat)

2. Eva-Monixweg/Keizerin- Rijbaan renovatie dek-ltussenlaag

Marialaan (geheel)

3. Pres. Rooseveitlaan Rijbaan renovatie dek-Itussenlaag

(ged. Boerhaavelaan - Steenweg)

4. Trompstraat Rijbaan renovatie dek-ltussenlaag

incl. herstraten trottoir(s)/P- vakken

(ged. Schooneveidstraat - Tasmanstraat)

5. Reiger-/Ruusbroeciaan Rijbaan renovatie dek-ltussenlaag

(geheel)

6. Evertsen-/Schooneveld-1 Rijbaan renovatie deklaag

Kijkduin-/Ter Heidestraat (geheel)

7. Nijverheidsweg Rijbaan renovatie deklaag

(ged. Churchilliaan - Engelseweg)

8. Rooseindsestraat Rijbaan renovatie deklaag

(ged. Lage Dijk - Huisnr. 27)

9. Kanaaldijk Z.W. Rijbaan renovatie dek-Itussenlaag

(ged. Heeklaan-Vossenbeemd, in 2005

i.v.m. aansluiting brug Suytkade)

1 0 Bosselaan/Binderen Rijbaan renovatie deklaag

incl. P-vakken in grasbetontegels

(ged. Kanaaldijk N.O. - Fp. Convent)

PO V 2004; Mierloseweg renovatie rijbaan PO V 2004; Keizerin Marialaan resetveproject

1 3

Gemeente Heimond

D

G.

F . A

1 0.

3

2

3

8

7

7.7

9

Groot onderhoud osfaitverhordingen

Groot onderhoud asfgitverhardingen reserve projecten

Klein onderhoud verhardingen

H. 6"@f-R 1 6-1. to. 2003

ni "nn4

POV 2004

3.2 Elementenverhardingen

3.2.1 Recapitulatie elementenverhardingen 2003

A Onderstaande projecten zijn in uitvoering verschoven naar 2004 i.v.m. integrale

planafstemming en-lof gespreide uitvoering ten aanzien van omleidingroutes.

Ruwe putten aanbrengen grasbetontegels in berm

Keizerin Marialaan betontegels fietspad/ trottoir(s) vervangen

- Mierloseweg herstraten rijbaan, P-vakken, trottoir(s)

(ged. Burg. Krollaan - de Hoefkens)

- Engelseweg herstraten fietspad(en) (zuidzijde)

Doorgeschoven naar het budget van 2004:

Kanaaldijk N.O. herstraten P-vakken

B De projecten uit het groot onderhoud POV 2003 zijn geheel uitgevoerd:

- Calsstraat herstraten trottoir(s)

- Molenstraat herstraten rijbaan, trottoir(s)

- President Rooseveitlaan betontegels fietspad vervangen

- Vossenbeemd herstraten fietspad

- Makreelstraat herstraten rijbaan, P-vakken

- Kijkduinstraat herstraten trottoir(s)

- Burgemeester Krollaan betontegels trottoir(s) vervangen

- Prins Hendriklaan herstraten trottoir(s)

- Limburghof herstraten rijbaan, P-vakken, trottoir(s)

PO V 2003 Vossenbeemd, herstraten fietspad

1 5

POV 2004

3.2.2 Overzichtslijst budget 2004 + toelichting

Totaal groot onderhoud elementen E 508.987,00

Totaal onderhoud straten algemeen E 25.722,00

Aan te wenden voor inhuur personeel zolang nog niet in E -15.000,00

Vacature is voorzien

Totaal budget elementenverhardingen £ 519.709,00

3.2.3 Overzicht locaties en kosten onderhoud elementen- en

halfverhardingen 2004

Projecten verbetering halfverharde wegen:

A. Vlierdense Bosdijk Ged. Rivierensingel - N279

B. Kruisschotseweg Ged. Jkr. Kareilaan - Tuindersbedrijf

Kosten verbetering halfverharde wegen E 75.000,00

Projecten groot onderhoud elementenverhardingen:

1. Kanaaldijk N.O. Herstraten P- vakken

(ged. Havenplein - Waardstraat)

2. Van der Brugghenstraat Herstraten rijbaan, trottoirs),

P-vakken

(ged. Rootakkers - Balloysstraat)

3. Van Lieshoutstraat Herstraten trottoirs), vervangen

Betontegels in BSS

(geheel)

4. Engelseweg Herstraten fietspaden)

Bijdrage in Fietsbeleidsplan

(ged. Churchilliaan - Lage Dijk

(Noordzijde»

5. Past. Eisenstraat Herstraten rijbaan, trottoirs)

(ged. Beukehoutstraat - Past. Verbraeckenstraat)

6. Cortenbachstraat Herstraten rijbaan, P- vakken,

Vervan y@ en betontegels

(ged. 3 ' Haagstraat - ltterestraat)

7. Krommeweg Herstraten rijbaan, grasbetontegels

Aanbrengen in berm

(geheel)

1 6

POV 2004

8. Julianalaan Herstraten fietspad, trottoir(s)

(ged. Wesselmanlaan - Emmastraat)

9. Gerwenseweg Herstraten fietspad(en)

(ged. Keizerlaan - Gasthuisstraat)

10. Rembrandtiaan (paralleiweg) Herstel verharding, bijdrage a.g.v.

Rioleringswerkzaamheden

(ged. Joh. Vermeerlaan -

Hobbemalaan)

Kosten projecten groot onderhoud elementenverhardingen £ 444.709,00

Totaal £ 519.709,00

PO V 2004; Cortenbachstraat, herstel spoorvorming

1 7

POV 2004

Reserve projecten groot onderhoud elementenverhardingen:

1. Vechtstraat Herstraten rijbaan, trottoir(s),

P-vakken

(ged. Rijnlaan - Hunzestraat)

2. Troeistrastraat Herstraten rijbaan, trottoir(s),

P- vakken

(ged. Mierloseweg - Ciemensstraat)

3. Kortenaerstraat Herstraten P- vakken

(ged. T.h.v. Van Speijklaan)

4. Trambaan Herstraten trottoir(s), rabbatstroken,

Opnemen/ afvoeren

(ged. Bruhezerweg - Hoge Zij, omgeving Peeleik)

5. Drentehofl Limburghofl Herstraten rijbaan, trottoir(s),

Overijsselplantsoen P-vakken

(geheel)

6. "Oude kern" Brouwhuis Herstraten rijbaan, trottoir(s),

P-vakken

(plaatselijk)

7. Kanaaldijk N.O. Herstraten rijbaan

(ged. Waardstraat - Oostende)

8. lste ]ndumaweg Herstraten rijbaan, P- vakken

(geheel)

9. Callistopad Herstraten trottoir(s), fietspad

(ged. 't Poppellaantje - Jupiterlaan)

10. Noord-Paralleiweg Herstraten rijbaan, trottoir(s),

Vervangen betontegels

(ged. Mierloseweg - inrit huisnr. 21)

1 1. Korhoenderhofl Fazantstraat Herstraten rijbaan, trottoir(s)

(geheel)

1 8

Gemeente Heimond

E3

3 o

8

7

7.

5

3

8

1 0

A

Elementenverharding onderhoudswerken

Elementenverhording onderhoudswerken reserve projecten

Verbetering holfverharde wegen

2003

POV 2004

Hoofdstuk 4 Werkwijze en instrumentarium

4.1 Gegevensbestand

Het verhard oppervlak van de gemeente Heimond bestaat uit:

M2

asfaitverharding 2.052.000

2

elementenverharding 3.1 1 0. 000 m

Deze gegevens zijn afkomstig van de Grootschalige-Basis-Kaart-Heimond (GBKH).

4.2 Wegbeheersysteem

Om het wegennet op rationele wijze te kunnen beheren en onderhouden wordt

wegbeheer uitgevoerd met de systematiek van CROW, waarvan de oorspronkelijke

versie onder de naam 'Rationeel Wegbeheer' in de tachtiger jaren is geïntroduceerd.

Zowel technische wijzigingen als veranderingen in de bestuurlijke processen rond het

beheer van de openbare ruimte zijn in de negentiger jaren aanleiding voor CROW

geweest om de gehele systematiek van wegbeheer te herzien.

Dit heeft geleid tot de nieuwe systematiek 'Wegbeheer'. Het hoofddoel van

Wegbeheer als managementsysteem is informatie te verstrekken op netwerk- en

projeetniveau over het wegennet.

Het onderscheid tussen netwerk en projectniveau is hierin gelegen dat op

netwerkniveau het gaat om de budgetten voor het gehele wegennet, die benodigd

zijn voor het uitvoeren van het onderhoud. Bij projectniveau gaat het erom dat het

moment van onderhoud en het soort onderhoud per wegvakonderdeel bekend is.

De totale wegbeheersystematiek levert een planning en begroting op van het te

verwachten groot onderhoud aan het wegennet. Netwerk- en projectniveau dienen

altijd in samenhang met elkaar beschouwd te worden.

Het wegbeheersysteem voor Heimond doorloopt momenteel een aanpassing conform

de nieuwe systematiek'Wegbeheer'. Het deel van de stad dat operationeel was

(Fase 1, zie overzichtskaart) wordt geactualiseerd. Daarnaast vindt inventarisatie en

verwerking plaats van het overige deel (Fase 11, zie overzichtskaart), behoudens wijk

21 Brandevoort (Wijk in ontwikkeling). Vervolgens vindt implementatie plaats van

Fase 1 en 11 voor de gehele gemeente waarbij tevens de nieuwe wijkindeling wordt

gehanteerd zoals aangegeven is op de overzichtstekening. Naar verwachting is het

wegbeheersysteem in de 2 de helft van het dienstjaar 2004 operationeel.

20

- - ----- ---- -----

----- -----

POV 2004

4.3 Systematiek

De systematiek bestaat uit drie hoofdgroepen:

het beheren van gegevens;

het opstellen van planningen en begrotingen;

het presenteren van de resultaten.

De vernieuwingen in de systematiek zijn vooral op onderdelen binnen deze drie

hoofdgroepen te vinden.

¿ Het beheren van gegevens,-

Het beheren van gegevens heeft betrekking op het verzamelen, muteren en

bijhouden van gegevens. Het betreft zowel kwaliteitsgegevens (inspectie) als

kwantiteitsgegevens (oppervlakten, lengtes). Deze gegevens dienen actueel te

blijven.

¿ Het opstellen van planningen en begrotingen;

De planningen en begrotingen worden opgesteld met behulp van bovenstaande

gegevens waarbij met inzicht en verworven vaardigheden een aantal stappen

zorgvuldig genomen dienen te worden. Onderscheid wordt gemaakt naar

planningstermijnen en soort onderhoud:

3 korte termijn (planningstermijn 1 - 2 jaar);

5 middellange termijn (planningstermijn 3 - 5 jaar);

3 lange termijn (planningstermijn > 5 jaar).

a groot-/ klein onderhoud;

reconstructie of renovatie.

Na verschillende toetsingsmomenten worden de maatregelen en kosten bepaald

en in relatie gebracht tot de planningstermijnen en soort onderhoud. Afstemming

volgt dan naar prioriteitsstelling en budgetmogelijkheden. Sluitend is het effect te

bepalen ten aanzien van het verschuiven van maatregelen, mogelijke

onderhoudsachterstanden en kapitaal behoeften in de toekomst.

Het presenteren van de resultaten;

Het wegbeheersysteem levert informatie op welke een bijdrage kan leveren aan

communicatie tussen bestuur, financiën en technische dienst. Al naar gelang de

behoefte kan inzicht gegeven worden met behulp van tabellen, grafieken en

koppeling met een grafische ondergrond omtrent de resultaten. Bij een

beleidskeuze voor een bepaald budget kan het systeem de consequenties op de

onderhoudstoestand inzichtelijk maken, gerelateerd aan de thema's veiligheid,

duurzaamheid, comfort en aanzien.

4.4 Inspectie

Op basis van een jaarlijkse inspectie van de in beheer zijnde verhardingen wordt een

actueel beeld verkregen van de conditie van het wegennet. De inspectie richt zich op

een aantal zichtbare schades zoals scheurvorming en one nhe en. et aanta te

beoordelen schades is niet groter gesteld dan noodzakelijk is voor de te genereren

netwerkplanning. De resultaten van de inspectie vormen de basis van de planning.

21

POV 2004

4.5 Levensduur

In het gegevensbestand van het wegbeheersysteem wordt het jaar van aanleg c.q.

de laatste onderhoudsmaatregelen van de wegen opgenomen met de daarbij

behorende oppervlakte. De levensduur na de te nemen maatregel met betrekking tot

het schadebeeld is afhankelijk van het gebruik, de verkeersbelasting, de ondergrond

en weersinvloeden.

Naar gelang de functie van de weg, de opbouw van de constructie, verhardingssoort

(asfalt- enlof elementenverharding), bedraagt de levensduur 15-20 jaar. Bij herstel

van asfaitwegen kunnen meerdere technieken toegepast worden, afhankelijk van het

schadebeeld.

De verwachte levensduur na uitvoering van een bepaalde maatregel wordt met een

zekere bandbreedte door het systeem aangegeven.

Graafwerkzaamheden vanwege kabel- en leidingwerkzaamheden verkorten met

name de levensduur van tegelbestrating (degeneratie).

Na herstrating gaat een wegvak nogmaals een eigen levensduur mee, daarna is

veelal volledige vervanging noodzakelijk.

4.6 Relatie klein-onderhoudsbestek

Scheurvorming in asfalt en oneffenheden aan de verharding in het algemeen van

kleine lokale omvang worden verzameld en vanuit het lopende onderhoudsbestek

hersteld. Klachten en verzoeken van grotere aard en omvang worden betrokken bij de

inspecties.

Indien zich acute gevaarlijke situaties voordoen, veelal gemeld als "klacht", dan vindt

herstel vanuit het lopende onderhoudsbestek en-lof het klein onderhoudsbestek

verharding plaats.

22

EE)

Gemeenie Helmond 2e fase Wegen Informatie Systeem

DIENST STADSBEHEER

Afdeling Openbare Ruimte bureau wegen Brandevoort: woonwijk in ontwikkeling

Fase 2 Wegen informatie Systeem

Getekend : KG@@,k IdcLU-03-2002 ISCteat J-i-35929 @Tekem@gw.:

laatste @dJiNlirg: --- Jdd.~ 1 F"m,1 é3 ------

POV 2004

Hoofdstuk 5 Beleidskader

5.1 Inhoudelijke uitgangspunten

5.1.1 Verkeersveiligheid en aansprakelijkheid

De zorgplicht voor verhardingen is een wettelijke taak. De onderhoudsplicht van de

binnen haar gebied liggende wegen is volgens de Wegenwet opgedragen aan de

gemeente.

De gemeente is op basis van het Nieuw Burgerlijk Wetboek aansprakelijk voor

schade die weggebruikers oplopen door onveilige situaties. De gemeente is bijgevolg

aansprakelijk indien de weg niet voldoet aan de eisen die men daaraan in de gegeven

omstandigheden mag stellen, waardoor deze weg gevaar voor personen of zaken

oplevert.

Er is sprake van risicoaansprakelijkheid. De weggebruiker hoeft niet de schuld van de

wegbeheerder aan te tonen, maar slechts de gevaarlijke toestand van de weg en het

daardoor intreden van gevaar. Deze aansprakelijk zal, naar verwachting sneller dan

voorheen, ertoe leiden dat de gemeente aansprakelijk voor schade wordt gesteld.

De aansprakelijkheid heeft betrekking op de verkeersveiligheidsfunctie van de

openbare weg. Onvoldoende onderhoudsniveau en onduidelijke aanduidingen

(bebording), kunnen door de verkeersdeelnemer opgevat worden als het lopen van

risico. Daarom zal hiermee zo zorgvuldig mogelijk moeten worden omgegaan.

Indien zich acute gevaarlijke situaties voordoen, veelal gemeld als "klacht", dan vindt

herstel uitvoering direct plaats. Kleine herstellingen worden uitgevoerd vanuit het

regulier onderhoudsbestek.

Voor grotere incidentele herstellingen die ten aanzien van de verkeersveiligheid direct

hersteld dienen te worden zijn in het POV geldmiddelen gereserveerd.

5.1.2 Gebiedsrelatie

Bij de in te voeren prioriteitsstelling van de herstelmaatregelen wordt naast de

onderhoudstoestand van de weg ook rekening gehouden met publieksintensieve

omgevingen. Hierbij wordt gedacht om o.a. verzorgingshuizen, winkelcentra, scholen,

kerken. Ook voetgangersgebieden en fietspaden krijgen bij inspecties extra aandacht,

alsmede de aanlooproutes naar publieksintensieve locaties.

5.1.3 Functie van de weg

Het instandhouden van de verharding c.q. de weg is primair gericht op het handhaven

van de oorspronkelijke functie van de weg. Deze eis sluit aan op het veiligheids- en

aansprakelijkheidsaspect. Van belang is uiteraard of het voetgangersgebruik of

gebruik door langzaam of snelverkeer betreft.

Hierbij speelt ook de verkeers- c.q. gebruiksintensiteit een belangrijke rol in de

afweging bij de prioriteitsstelling van de herstelmaatregelen.

Met de discipline Ruimtelijke Ordening en Verkeer vindt afstemming plaats om te

beoordelen of de functie van de weg wellicht geactualiseerd moet worden gelet op de

te stellen stedebouwkundige- en verkeerstechnische eisen.

24

POV 2004

5.1.4 Klachten en verzoeken

De in de loop van het jaar geuite klachten of verzoeken van bewoners e.a. worden

betrokken bij de prioriteitsstelling van de herstelmaatregelen, waarbij acute of kleine

schades c.q. verbeteringen direct uitgevoerd worden via het lopende

onderhoudsbestek en-/ of klein onderhoudsbestek.

Grotere klachten en verzoeken met een ingrijpend karakter of een budget-eis c.q.

nieuwe voorstellen m.b.t. investeringen, worden geïnventariseerd en toegevoegd aan

de meerjarenplanningen. Al naar gelang de omvang en prioriteit zullen deze worden

opgenomen in het POV.

5.1.5 Klein onderhoud

Bij asfaitverhardingen ontstaan schades waarbij maatregelen zoals; gaten- en

scheuren vullen, randschade herstellen, rijsporen uitvullen en incidenteel deklaag

vervangen er voor zorgen dat de restievensduur van de weg verlengd wordt en de

veiligheid toeneemt.

Dit type onderhoud is relatief goedkoop en voorkomt een versnelde degeneratie van

de weg, waardoor duurdere reconstructiemaatregelen voorlopig niet uitgevoerd

hoeven te worden. Naarmate het groot onderhoud langer wordt uitgesteld zal het

onderdeel klein onderhoud toenemen.

Ook bij elementenverhardingen is klein onderhoud nodig, bij het schadeonderdeel

vlakheid door mobiele belasting en opdruk door boomwortels.

25

POV 2004

5.2 Procedurele uitgangspunten

5.2.1 Geen kapitaalvernietiging

Er worden geen herstelmaatregelen van enige omvang uitgevoerd indien na

afstemming bij andere disciplines blijkt dat er activiteiten plaats gaan vinden, welke

de gedane herstellingen c.q. verbeteringen op korte termijn weer te niet zouden doen.

Hierbij kan men denken aan plannen voor stadsvernieuwing, riooirenovaties,

groenprojecten en invloeden van verkeersonderzoeken.

Zo wordt door het opschorten van de herstelmaatregelen voorkomen dat

kapitaalvernietiging optreedt. Om te voldoen aan de verkeersveiligheidseisen zal in

de voorkomende gevallen de weg in stand gehouden worden met kleine

herstelmaatregelen.

5.2.2 Aanbestedingsbeleid

De gehanteerde openbare aanbestedingswerkwijze leidt tot een maximale benutting

van de bestedingsruimte. Hiertoe worden de werkzaamheden op de verschillende

locaties geclusterd tot één bestek, met name voor herstratingen en klein onderhoud

(asfalt-) verhardingen.

Overeenkomstig de beleidsuitgangspunten van de afgelopen jaren met betrekking tot

het Programma Onderhoud Verhardingen zal eik budgetvoordeel worden aangewend

om de reserveprojecten uit te voeren. Daar staat tegenover dat bij tegenvallende

resultaten het beschikbare totale budget taakstellend is.

5.3 Relatie met andere plannen

5.3.1 Brandevoort 1 Groot Schooten

In woonwijken welke in aanbouw zijn zoals Brandevoort en uit te breiden bedrijven-

terreinen zoals Groot Schooten, wordt geen groot onderhoud uitgevoerd aan straten

en wegen die in de toekomst een andere gebruiksfunctie krijgen of waar de

wegvakken opnieuw worden ingericht.

Om te voldoen aan de verkeersveiligheidseisen en risicoaansprakelijkheid worden

deze wegen in stand gehouden met kleine herstelmaatregelen.

5.3.2 Binnenstad-Oost

In herstructureringsgebieden zoals Binnenstad - Oost zullen de onderhoudsaspecten

in overleg met de betreffende projectgroep afgestemd worden op het

uitvoeringsproces.

5.3.3 Kanaalzone

Ten aanzien van de Kanaaldi k Noord - West wordt gestart met de herinrichting voor

het deel tussen Eikendreef - Beatrixiaan. Tevens wordt aansluitend het gedeelte

Eikendreef - Heeklaan gerenoveerd, waarbij rekening wordt gehouden met de

noodzaak hier voorzieningen voor fietsers te treffen.

26

POV 2004

5.3.4 Henri Dunanttunnel

Lekkages in de betonconstructie en voegen van de Henri Dunanttunnel veroorzaken

een versnelde degeneratie van het asfalt. Na het herstellen van de lekkages dient de

asfaitverharding vervangen te worden. De totaalkosten voor herstel worden geraamd

op E 1.267.000,- excl. BTW. Deze investering is gepland voor het dienstjaar 2007.

Het in het POV opgenomen budget van E 13.576,- excl. BTW is noodzakelijk te

besteden aan het tijdelijk verhardingsherstel ten aanzien van de verkeersveiligheid,

inclusief de daarvoor benodigde verkeersomleidingen tijdens de uitvoeringsperiode.

5.4 Toekomstige kaders

In de dienstvisie van Stedelijke ontwikkeling en Beheer wordt weergegeven wat het te

ontwikkelen werk is en waar de prioriteiten liggen ten behoeve van de begrotings-

voorstellen.

Voor verhardingen valt hierbij te denken aan gebruik van duurzame materialen en

een adequate opbouw van de constructie, een en ander ter verhoging van de kwaliteit

en de gebruikswaarde van de weg.

5.5 Duurzame nieuwe onderhoudtechniek onverharde wegen

Heimond heeft ca. 24 Km. landwegen. Deze wegen bestaan uit zand, gebroken puin

of een mengsel hiervan. Deze wegen worden naast landbouwverkeer gebruikt als

recreatieve (fiets) routes.

Jaarlijks wordt onderhoud aan deze landwegen gepleegd door middel van het bij

brengen van puin om zodoende gaten uit te vullen en daarna het opnieuw onder

profiel schaven van deze wegen.

In de droge perioden van het jaar geeft dit type weg bij het berijden nogal wat overlast

aan weggebruikers en omwonenden door het opwervelen van hele fijne stoffracties.

Daarnaast ontstaan er in de natte perioden van het jaar veel gaten omdat door

indringing van water de aanwezige constructie minder stabiel wordt en de

verkeersveiligheid in het geding komt.

Onlangs is er een nieuwe techniek ontwikkeld om onverharde wegen te stabiliseren

op een zodanige wijze dat het 'landelijke' karakter van deze wegen niet wordt

aangetast, de zogenaamde Terrastab-methode.

Bij de Terrastab-methode wordt de bestaande puin-zandweg doorgefreest waarbij

een geo-technisch bindmiddel wordt toegevoegd.

27

POV 2004

Lieshoutseweg voor behandeling Lieshoutseweg na behandeling met

Terrastab.

Zonder het ontgraven van de humusrijke zwarte grond en zonder het aanvoeren van

dure bouwstoffen kunnen de onverharde landwegen worden omgevormd tot

wegconstructies welke ongevoelig zijn voor vorst en zettingsverschijnselen en

voldoende draagkracht hebben voor zwaar landbouwverkeer en andere

weggebruikers, waarbij de eerder genoemde overlast tot het verleden behoort.

In december 2003 is bij wijze van proef het slechte gedeelte van de Lieshoutseweg,

bestaande uit zand, puin en asfaitresten, middels de Terrastab-methode behandeld,

met als resultaat een gestabiliseerde halfverharding, waarbij het uiterlijk van het

product visueel oogt als een landschappelijke landweg.

Het voornemen is om binnen het POV geleidelijk aan meerdere landwegen op deze

wijze te behandelen zoadat op termijn de jaarlijkse onderhouds- en reparatiekosten

voor het aanvullen en opvullen van gaten met secundaire bouwstoffen in de "oude

landwegen" gereduceerd kunnen worden.

Voor 2004 zijn in het programma opgenomen het met Terrastab behandelen van de

halfverharde rijbaan van de Vlierdense - Bosdijk, het gedeelte gelegen tussen

Rivierensingel en N - 279 waar vele klachten over zijn en rijbaan Kruisschotseweg,

het gedeelte gelegen tussen Jkr. Kareilaan en Tuindersbedrijf. In het POV 2004 is

hiervoor een bedrag opgenomen van E 75.000,-.

28

------ - -- ------ -- - - -----

POV 2004

Hoofdstuk 6 Communicatie

6.1 Interne communicatie binnen de gemeentelieke organisaties

6.1.1 Stedelijke ontwikkeling en Beheer

Er wordt rekening gehouden met andere te realiseren werken door informatie in te

winnen bij de verschillende afdelingen van de Dienst Stedelijke ontwikkeling en

Beheer, zoals Grondzaken, Bouwzaken, Projectbureau en Ruimtelijke Ordening. Ook

wordt overleg gevoerd omtrent de wenselijkheid van in te voeren verkeerstechnische

verbeteringen.

6.1.2 Dienst Middelen en Ondersteuning

Met de Dienst Middelen en Ondersteuning wordt overlegd teneinde afstemming te

bewerkstelligen voor onder meer het Meerjarenprogramma Stadsvernieuwing en het

Wijkontwikkelingsplan Binnenstad.

6.1.3 lngenieursbureau Heimond

Door het ingenieursbureau Heimond worden voornamen k nieuwe projecten

gerealiseerd. Er vindt afstemming plaats over de te stellen onderhoudseisen ten

aanzien van te ontwikkelen reconstructieprojecten en herinrichtingsplannen.

Voortgang van de projecten wordt bewaakt in afstemmingsoverleg(gen) (regulier).

6.2 Externe communicatie (buiten de gemeenteli2ke organisatie)

6.2.1 Nutsbedrijven c.a.

In het coördinatieoverleg met de nutsbedrijven en (tele-) communicatiebedrijven

worden de projecten afgestemd op de door hen voorgenomen kabel- en leidingwerk-

zaamheden.

Het is gewenst de kabel- en leidingwerkzaamheden uit te laten voeren voordat de

onderhoudswerken worden uitgevoerd.

6.2.2 Woningbouwverenigingen

De voorgenomen activiteiten van de woningbouwverenigingen zijn mede bepalend

voor de planning en prioriteitstelling van het onderhoudsprogramma. Het onderhoud

wordt bij activiteiten van woningbouwrenovaties veelal opgeschort naar een later

tijdstip.

6.2.3 Klankbordgroepen e.d.

Aan de Klankbordgroepen en de Projectgroepen Dagelijks Beheer worden de

voorgenomen activiteiten voorgelegd, zodat ideeën en wensen die betrekking hebben

op de uitvoering nader kunnen worden afgestemd.

29

------

POV 2004

6.3 Bevolkingscommunicatie

6.3.1 Algemene publicatie

Via publicatie in dag- en weekbladen (incl. kabel- stadsradio) en informatieborden ter

plaatse, zullen de belanghebbenden geïnformeerd worden over de start van de

werkzaamheden, de uitvoeringsduur en de noodzakelijke omleidingen.

De bewoners worden per locatie schriften k geïnformeerd omtrent de aanvang van de

werkzaamheden.

6.3.2 Voorlichtingsbijeenkomst

Voor omvangrijkere projecten waar ingrijpende veranderingen plaatsvinden, worden

informatieavonden gehouden, of schriftelijk informatie gegeven, zodat de bedrijven en

bewoners hun op- en aanmerkingen kunnen geven.

De door de bedrijven en bewoners aangereikte zaken betreffende de inrichting van

de te onderhouden wegen zullen na afweging op haalbaarheid alsnog in de plannen

worden opgenomen of erbij worden betrokken.

30

POV 2004

Hoofdstuk 7 Uitvoeringstermijn

7.1 Algemeen

Er wordt naar gestreefd de uitvoering van de onderhoudswerken te laten plaatsvinden

in de periode van goed werkbaar weer c.q. de zomerperiode, welke echter kan

uitlopen tot novemberldecember.

7.2 Bereikbaarheid omgeving

Werken die bij elkaar in de buurt liggen, kunnen veelal niet gelijktijdig uitgevoerd

worden als de bereikbaarheid van de woonomgeving daardoor teveel wordt

belemmerd. Uitgangspunt is de bereikbaarheid van bedrijven en bewoners zo min

mogelijk te storen.

7.3 Spreiding werken

Ondanks dat de activiteiten zoveel mogelijk tot één bestek zijn gebundeld, vindt er

toch een spreiding plaats van de uitvoeringslocaties over de stad gedurende het jaar.

Deze spreiding is afhankelijk van het type uit te voeren werk, maar ook van de

omstandigheid werk met werk te willen maken voor wat betreft het materiaalgebruik.

31

POV 2004

Hoofdstuk 8 Verantwoording

8.1 Algemeen

Titel Plan Onderhoud Verhardingen 2004

Uitgegeven door Dienst Stedelijke ontwikkeling & Beheer

Afdeling Beheer Openbare Ruimte

Team Wegen

Plaats en datum Heimond, februari 2004

Auteur(s) D. Westrik

H.P.M. Geeris

P.M.J. Barendsen

Illustraties-/ foto's H.P.M. Geeris

32

---- - -----

AANDUIDINGEN BESTEMMINGEN

W .. rMkk.K.~bM 1 V. IV

S~@ Kd.~

a..Cd. d.WIM.@ 1

G --- gd. d.I.I@d. 11

....... op.@ .[.t. Sp..nd.I.Id.

VV.19.bld

in ... tg.d.@ d.I.I@dn

Gbid IJ, lid 1 WRO

DUBBELBESTEMMINGEN

D.kv.. (A k.P,. pl.t)

M

M-

A-@t @@ldk@.P

A-@t.t.d

W-WM--9

Gbi.d..t j"1.9.1...gdh.Id 6~-hg-. I.Idi@g..

P.fi.1 1

1v4 Uggi@g pl.@gbld 1:20.000

p,.fi.t 2

DE@w.so~@u.0

r kdn R~W. O~kn

P.fi.1 3 2222@

Uw Reactie
Uw Reactie