- Bestuur
- Commissiestukken Kredietaanvraag verkeersmaatregelen Rochadeweg
Commissiestukken Kredietaanvraag verkeersmaatregelen Rochadeweg
Documentdatum | 10-02-2004 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Ruimtelijk Fysiek |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
Behoort bij agenda nr. Gemeen te Hefriï'81flfdering Commissie-format Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling. Vastgesteld in B en W vergadering van: 27 januari 2004 Onderwerp: Kredietaanvraag verkeersmaatregelen Rochadeweg Inhoud: Op grond van de toename van de verkeersintensiteit op de Rochadeweg is er een studie verricht naar de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid op de Rochadeweg tussen de N612 en N279. Hieruit blijkt dat er nu al maatregelen noodzakelijk zijn op vooral de kruispunten van de Rochadeweg. Bij de bepaling van de maatregelen op de kruispunten is als uitgangspunt meegenomen dat het niet wenselijk is dat het doorgaande verkeer weer door het centrum van Helmond (Kanaaldijk) gaat rijden. Naast deze studie moet in overleg met de Provincie een definitieve oplossing gerealiseerd worden voor het kruispunt Rochadeweg/N279, in plaats van de huidige tijdelijke VRI. Ten behoeve van de verkeersveiligheid en voor een goede verkeersafwikkeling op de Rochadeweg wordt geadviseerd akkoord te gaan met: 1. - Het plaatsen van signalering voor de haakse bocht in de Rochadeweg 150m. ten westen van de Zuid-Willemsvaart. - De realisatie van een enkelstrooksrotonde met bypass voor het rechtsafslaande verkeer vanaf de Verbindingsweg op het kruispunt RochadewegNerbindingsweg. - De realisatie van een enkelstrooksrotonde met bypass voor het rechtdoorgaande verkeer in westelijke richting op het kruispunt Rochadeweg/Korendijk. - De realisatie van een geoptimaliseerde tweestrooksrotonde (in overleg met provincie) op het kruispunt Rochadeweg/N279. (De kosten hiervoor bedragen in totaal ¿ 2.069.116,00. De dekking is voorzien zoals in de Raadsbijlage nader is aangegeven). 2. Akkoord te gaan met plaatsing van een verkeersregelinstallatie op het kruispunt RochadewegNarenschut met daarbij de realisatie van één extra rijstrook op de Varenschut en één extra rijstrook op de Rochadeweg (oostelijke tak). (De kosten hiervoor bedragen ¿ 285.000,00. Voor de dekking van dit budget is ¿ 234.000,00 beschikbaar vanuit de Bijdrage vanuit het Financieringsschap in het kader van de verbeteringen Rochadeweg c.a. Daarnaast wordt voorgesteld om voor het overige benodigde budget van ¿ 51.000,00 te gebruiken het gereserveerde bedrag van het IVP 2002 voor de Vlierdensedijk langzaamverkeerverbinding, te weten dat deel ad ¿ 333.372,00 waarvoor de dekking is voorzien in de Reserve Infrastructurele werken). 3. Voor de punten 1 en 2 een totaal krediet van ¿ 2.354.116,00 beschikbaar te stellen. 4. Kennis te nemen van het feit dat er nog onzekerheid bestaat over de bijdrage van de provincie aan de rotonde Rochadeweg/N279. 5. Zowel het onderhoudsbudget Wegen als het onderhoudsbudget Openbare Verlichting jaarlijks verhogen met ¿ 2.500,00. In de Raadsbijlage staat één en ander nader uitgewerkt. Met dit verzoek mee te zenden stukken: Het college van B en W verzoekt: om behandeling in de raad op 2 maart 2004 waarbij rekening gehouden dient te worden met de adviezen van: de commissie RF op 10 februari 2004 de commissie MO op 12 februari 2004 Rochadeweg 1 Pagina 1 van 1 GEMEENTERAAD VAN HELMOND Vergadering 2 maart 2004, agendapunt Onderwerp : Krediet ten behoeve van verkeersmaatregelen Rochadeweg Bijlage B&W vergadering Dienst I afdeling : 45 : 27 januari 2004 : SB. ROV Aan de gemeenteraad, 1. INLEIDING Op en in de nabijheid van de Rochadeweg spelen tegelijkertijd een groot aantal zaken met betrekking tot verkeer en deze hebben in enkele gevallen ook onderling invloed op elkaar. De zaken die spelen zijn: A. B. Voor de Rochadeweg, gelegen tussen de N279 en de N612, is door een extern adviesbureau een studie verricht naar de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid. Hierbij is vooral ingegaan op de kruispunten RochadewegNeldbeemd (1), RochadewegNarenschut (2), Rochadeweg/Maïsdijk (3), RochadewegNerbindingsweg (4), Rochadeweg/Korendijk (5) en in mindere mate op het kruispunt Rochadeweg/Weyerweg (6). Over de uitkomsten van deze studie wordt u ingelicht. Op het kruispunt Rochadeweg/N279 zijn in maart 2003 semi-permanente verkeerslichten geplaatst. Op dit kruispunt moet in overleg met de provincie tot een definitieve oplossing gekomen worden. Op het kruispunt N279Nlierdense Bosdijk wordt naar de mogelijkheden gekeken om de "koude oversteek" op te heffen en hiervoor in de plaats een ongelijkvloerse kruising te realiseren. De bestaande aansluiting N612/Rochadeweg is zodanig vormgegeven dat het doorgaande verkeer van zuid naar noord linksaf moet slaan naar de Rochadeweg. Wenselijk is het om deze aansluiting zodanig te reconstrueren dat het doorgaande verkeer logischer wijze naar de Rochadeweg rijdt. In het kader van het incidenteel, regionaal bereikbaarheidsfonds (Dijsselbloem) is er subsidie toegekend voor het project Noordzuid-hoofdwegenstructuur Helmond. In dit kader wordt 50% subsidie verkregen indien op alle drie de kruispunten N279/Rochadeweg (B), Rochadeweg/Korendijk (5) en RochadewegNerbindingsweg (4) voor 31-12-2005 rotondes gerealiseerd worden. c. D. E. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 45 blz. 1 Dit advies heeft tot doel U: te informeren over de uitkomsten van de studie Rochadeweg; te informeren over de wenselijke maatregelen op de Rochadeweg; naar aanleiding van de subsidie mogelijkheden u te verzoeken een krediet beschikbaar te stellen ten behoeve van de uit te voeren maatregelen; 2. STUDIE ROCHADEWEG 2.1 INLEIDING Sinds de openstelling van de N279 tussen Helmond en Beek & Donk is de intensiteit op de Rochadeweg fors gestegen. Dit leidt in de spitsuren op de aansluitende wegen van de Rochadeweg tot filevorming. De verwachting is dat de verkeersveiligheid zonder nadere maatregelen in de nabije toekomst in het geding zal komen. Met als doel om zowel de verkeersveiligheid op de Rochadeweg als de verkeersafwikkeling op de kruispunten van de Rochadeweg (tussen de N279 en de N612) te verbeteren is er een studie uitgevoerd door een extern adviesbureau. Onderstaand is kort weergegeven wat de uitkomsten van de studie zijn. Hierin zijn ook overige van belang zijnde onderdelen verwerkt. Op grond van al deze gegevens wordt uiteindelijk een voorstel voor te treffen maatregelen gedaan. 2.2 KNELPUNTENANALYSE Verkeersbelasting Op grond van de verkeersintensiteiten van 2002 en van 2012 is met een tweetal methoden bepaald of de capaciteit van de huidige kruispunten voldoende is. Voor 2002 en voor 2012 geldt dat op de kruispunten RochadewegNarenschut, Rochadeweg/Maïsdijk, RochadewegNerbindingsweg en Rochadeweg/Korendijk er qua capaciteit al een knelpunt bestaat en dus nu al maatregelen noodzakelijk zijn. Alleen voor het kruispunt RochadewegNeldbeemd geldt dat de huidige inrichting voldoet en dat ook voor 2012 op grond van de capaciteit van het kruispunt maatregelen niet direct noodzakelijk zijn. Verkeersveiligheid Op grond van de ongevallengegevens op de kruispunten en wegvakken van de Rochadeweg tussen. 1997 en het 1 e halfjaar van 2003 blijkt dat vooral op de kruispunten RochadewegNarenschut, Rochadeweg/ Verbindingsweg en Rochadeweg/Korendijk veel (letsel) ongevallen plaatsvinden. Uit het totaal aantal ongevallen op het tracé valt op dat er vanaf 2001 een duidelijke stijging is in het aantal ongevallen. Dit valt te verklaren uit het feit dat in augustus 2001 de doortrekking van de N279 ten noorden van Dierdonk is opengesteld waardoor de verkeersintensiteit op de Rochadeweg is toegenomen. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 45 blz. 2 Naar aanleiding van de ongevallen op de wegvakken van de Rochadeweg blijkt ook dat op het wegvak tussen de N612 en de Veld beemd 24 ongevallen plaatsvonden waarvan 2 met letsel. De oorzaak hiervan is veelal de scherpe bocht welke met te hoge snelheden wordt benaderd. De verkeersonveiligheid op de Rochadeweg is met name te verklaren vanuit het gegeven van de hoge verkeersbelastingen op de kruispunten en de hoge snelheid op de Rochadeweg. De te hoge verkeersdruk op de ongeregelde kruispunten leidt tot lange wachttijden op de zijtakken. Dit leidt weer tot het accepteren van kleinere hiaten (grotere risico's) en dus tot een grotere verkeersonveiligheid. Conclusie Zowel vanuit de verkeersbelasting als vanuit de verkeersonveiligheid bezien zijn er voornamelijk op de kruispunten van de Rochadeweg maatregelen nodig zodat de wachttijden voor vooral verkeer op de zijtakken verminderd worden. Doel is dat er een betere verkeersafwikkeling komt en dat ook de verkeersveiligheid verbeterd wordt. Voorwaarde bij de maatregelen is dat de doorstroming van het verkeer op de Rochadeweg gewaarborgd blijft. Ook zijn er maatregelen nodig ter plaatse van de scherpe bocht in de Rochadeweg (:I: 150m. ten westen van het viaduct over de Zuid-Willemsvaart) voor het verkeer dat richting de N612 rijdt. 2.3 MOGELIJKE MAATREGELEN Mogelijke maatregelen op de kruispunten van de Rochadeweg welke zowel de verkeersveiligheid als de verkeersafwikkeling verbeteren zijn rotondes en verkeerslichten (VRI's). Voor de kruispunten waar nu verkeersveiligheidsproblemen zijn en waar nu of in 2012 mogelijk capaciteitsproblemen ontstaan, is onderzocht of een rotonde of een VRI wel voldoende capaciteit heeft. Hierna volgt een overzicht van de uit de studie voortvloeiende mogelijke maatregelen en adviezen, welke door een extern adviesbureau zijn voorgesteld. Wegvak Rochadeweg tussen Veldbeemd en N612 Ten behoeve van de verkeersveiligheid dient er voor het verkeer dat van oost naar west rijdt signalering geplaatst te worden voor de scherpe bocht. De kosten hiervan bedragen :I: ¿ 12.000,00. -+ Op korte termijn zijn maatregelen noodzakelijk om het verkeer voldoende te attenderen op de haakse bocht in de Rochadeweg 150m. ten westen van de Zuid-Willemsvaart. In de studie wordt aanbevolen om voor de haakse bocht signalering aan te brengen. Kruispunt RochadewegNeldbeemd Op grond van het argument des te minder aansluitingen op de Rochadeweg, des te meer verkeersveiligheid en gezien het feit dat de intensiteit op de Veldbeemd zeer laag is, is nagegaan of de aansluiting van de Veld beemd op de Rochadeweg opgeheven kan worden. Voor de bewoners van de Kanaaldijk ZO ter hoogte van sluis 9 dient er uiteraard een ontsluitingsmogelijkheid te blijven. De brug bij sluis 9 moet namelijk conform gemaakte afspraken met de Provincie afgesloten worden voor het verkeer. Het creëren van een nieuwe ontsluitingsmogelijkheid voor de bewoners is een zeer drastische- en kostbare maatregel. Vanuit verkeerskundig oogpunt blijkt het afsluiten van de Veldbeemd niet noodzakelijk. -+ Er wordt in de studie daarom geadviseerd om de aansluiting van de Veld beemd niet op te heffen. Voor de toekomstige situatie wordt vanuit de studie geadviseerd op dit kruispunt een enkelstrooksrotonde te realiseren. In de huidige situatie zijn er op dit kruispunt qua capaciteit en qua verkeersonveiligheid nog geen maatregelen noodzakelijk. Voor het jaar 2012 zijn maatregelen qua capaciteit ook niet direct noodzakelijk. -+ Advies vanuit de studie: Aanbrengen van een enkelstrooksrotonde. Dit heeft wel een lage prioriteit gezien het feit dat maatregelen hier pas op lange termijn noodzakelijk zijn. Ambtelijk is daarom het advies op het kruispunt vooralsnog geen maatregelen te treffen. Kruispunt RochadewegNarenschut Verkeerslichten (VRI): Voor zowel 2002 als 2012 geldt dat plaatsing van een VRI op het kruispunt, zonder uitbreiding van het aantal rijstroken, al leidt tot capaciteitsproblemen. Realisatie van een extra rijstrook op de Varenschut en één op de Rochadeweg (oostelijke tak) geeft wel voldoende capaciteit. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 45 blz. 3 Plaatsing van een VRI in de bestaande vormgeving is wel mogelijk maar is minder wenselijk omdat op de westelijke tak van de Rochadeweg geen rijbaansplitsing aanwezig is. Voor de realisatie van deze rijbaansplitsing moet het gehele kruispunt gereconstrueerd worden wat zeer hoge kosten met zich meebrengt. De kosten van plaatsing van een VRI zijn: Plaatsing VRI in bestaand kruispunt: ¿ 150.000,00 Extra rijstrook Varenschut (excl. verwerving gronden): ¿ 70.000,00 Hierbij uitgaand van de variant met een smalle groen berm zonder bomen. Extra rechtsafstrook Rochadeweg (oostelijke tak): ¿ 50.000,00 Totale kosten ¿ 270.000,00 Onbekend. Kosten realisatie rijbaansplitsing: Rotonde: Voor 2012 geldt dat een enkelstrooksrotonde onvoldoende capaciteit heeft. Een geoptimaliseerde tweestrooksrotonde biedt dan wel voldoende capaciteit. Op grond van de landelijke verkeersgroei (2,1% per jaar) wordt de capaciteitsgrens van een dergelijke rotonde in 2024 bereikt. Een geoptimaliseerde tweestrooksrotonde bestaat alleen op die plaatsen uit twee rijstroken waar dit vanuit capaciteitsoogpunt noodzakelijk is. Om te bewerkstelligen dat vrachtverkeer niet van beide rijstroken gebruikt maakt wordt de rotonde uiteraard op vrachtverkeer gedimensioneerd en wordt ook geadviseerd tussen de twee rijstroken een verhoogde rijstrookscheiding aan te brengen. Deze rijstrookscheiding is met een hoogte van 7 cm weloverrijdbaar maar zorgt voor voldoende discomfort zodat men niet geneigd is van rijstrook te wisselen. De kosten hiervan bedragen: Geoptimaliseerde tweestrooksrotonde (excl. verwerving gronden):¿ 560.000,00 -+ Advies vanuit de studie: Aangezien een geoptimaliseerde tweestrooksrotonde verkeersveiliger is dan een met VRI geregeld kruispunt heeft realisatie van een geoptimaliseerde tweestrooksrotonde de voorkeur (zie bijlage 1 voor u ter inzage gelegd). Dit advies zal niet worden overgenomen. Kruispunt Rochadeweg/Maïsdijk Verkeerslichten NRt): In de huidige situatie en in 2012 heeft een VRI voldoende capaciteit. Toch is het bij plaatsing van een VRI altijd wenselijk om voor de doorstroming op de Rochadeweg, op de MaTsdijk een extra rijstrook aan te leggen en op de Rochadeweg een extra rechtsafvak aan te leggen richting de MaTsd ij k. De kosten van plaatsing van een VRI bedragen: Plaatsing VRI in bestaand kruispunt: Extra rijstrook MaTsdijk: Extra rechtsafvak Rochadeweg: Totale kosten bij plaatsing VRI ¿ 150.000,00 ¿ 60.000,00 ¿ 50.000,00 ¿ 260.000,00 Rotonde: In de huidige situatie heeft ook een enkelstrooksrotonde voldoende capaciteit. Met de intensiteiten van 2012 zal een enkelstrooksrotonde al snel aan de capaciteitsgrens zitten. Dit capaciteitsprobleem kan opgelost worden door voor het rechtdoorgaande verkeer in westelijke richting een bypass te realiseren. Op grond van de landelijke verkeersgroei wordt de capaciteitsgrens dan in 2019 bereikt. De kosten hiervan bedragen: Enkelstrooksrotonde met bypass (excl. verwerving gronden): ¿ 470.000,00 -+ Advies vanuit de studie: Op verkeersveiligheidsgronden wordt geadviseerd een enkelstrooksrotonde te realiseren met een bypass voor het rechtdoorgaande verkeer in westelijke richting (zie bijlage 1 voor u ter inzage gelegd). Kruispunt RochadewegNerbindingsweg Verkeerslichten NRt): In de huidige situatie en voor 2012 heeft een VRI op deze locatie voldoende capaciteit. Toch is het wenselijk om op de Verbindingsweg een extra rijstrook aan te leggen ter voorkoming van onnodig oponthoud voor het verkeer op de Rochadeweg. De kosten van plaatsing van een VRI bedragen: Plaatsing VRI in bestaand kruispunt: ¿ 150.000,00 Extra rijstrook Verbindingsweg: ¿ 80.000,00 Totale kosten bij plaatsing VRI ¿ 230.000,00 Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 45 blz. 4 Rotonde: In de huidige situatie heeft een enkelstrooksrotonde op deze locatie voldoende capaciteit. Met de intensiteiten van 2012 zal een enkelstrooksrotonde al snel aan de capaciteitsgrens zitten. Dit capaciteitsprobleem kan opgelost worden door realisatie van een bypass van de Verbindingsweg naar de Rochadeweg (westelijke tak). Op grond van de landelijke verkeersgroei wordt de capaciteitsgrens dan in 2021 bereikt. De kosten hiervan bedragen: Enkelstrooksrotonde met bypass (excl. verwerving gronden): ¿ 560.000,00 ~ Advies vanuit de studie: Op verkeersveiligheidsgronden wordt geadviseerd een enkelstrooksrotonde te realiseren met een bypass voor het rechtsafslaande verkeer vanaf de Verbindingsweg (zie bijlage 1 voor u ter inzage gelegd). Kruispunt Rochadeweg/Korendijk Verkeerslichten (VRI): Zowel in de huidige situatie als in 2012 heeft een VRI op deze locatie voldoende capaciteit. Toch is het wenselijk om op de Korendijk een extra rijstrook aan te leggen ter voorkoming van onnodig oponthoud voor het verkeer op de Rochadeweg. Daarnaast is het zeer wenselijk om op de Rochadeweg rijbaansplitsing te realiseren. Op de westelijke tak van de Rochadeweg kan dit door op het gemarkeerde weggedeelte een fysieke geleider te realiseren. Voor realisatie van een rijbaansplitsing op de oostelijke tak moet het gehele kruispunt gereconstrueerd worden. De kosten voor plaatsing van een VRI bedragen: Plaatsing VRI in bestaand kruispunt: ¿ 150.000,00 Extra rijstrook Korendijk: ¿ 60.000,00 Fysieke rijbaansplitsing op aanwezige gemarkeerde strook: ¿ 40.000,00 Totale kosten bij plaatsing VRI ¿ 250.000,00 Kosten realisatie rijbaansplitsing: Onbekend. Rotonde: In de huidige situatie heeft een enkelstrooksrotonde op deze locatie voldoende capaciteit. Met de intensiteiten van 2012 voldoet een enkelstrooksrotonde niet meer qua capaciteit. Dit capaciteitsprobleem kan opgelost worden door de realisatie van een bypass voor het rechtdoorgaande verkeer op de Rochiadeweg van oost naar west. Op grond van de landelijke verkeersgroei wordt de capaciteitsgrens dan in 2022 bereikt. De kosten hiervan bedragen: Enkelstrooksrotonde met bypass (excl. verwerving gronden): ¿ 523.000,00 ~ Advies vanuit de studie: Op verkeersveiligheidsgronden wordt geadviseerd een enkelstrooksrotonde te realiseren met een bypass voor het rechtdoorgaande verkeer op de Rochadeweg van oost naar west (zie bijlage 1 voor u ter inzage gelegd). Kruispunt RochadeweglWeyerweg Op het kruispunt vinden weinig ongevallen plaats en het aantal overstekende (brom)fietsers is met minder dan 20 per uur in zowel de ochtend- als avondspits erg laag. Bij een toename van de intensiteit op de Rochadeweg is realisatie van een brede midden geleider wenselijk, zodat (bwm)fietsers in twee fasen over kunnen steken. Bij realisatie van de geadviseerde maatregelen op de overige kruispunten van de Rochadeweg en de bestaande VRI op het kruispunt Rochadeweg/N279, ontstaan er voldoende hiaten voor het (brom)fietsverkeer. De noodzaak voor de realisatie van een brede middengeleider moet daarom op termijn bezien worden, eventueel in combinatie met de definitieve inrichting van het kruispunt Rochadeweg/N279. ~. Advies vanuit de studie: Op het huidige kruispunt zijn vooralsnog geen maatregelen noodzakelijk. 2.4 OVERIG SPELENDE ZAKEN OP KRUISPUNTEN Binnen de studie Rochadeweg is niet of nauwelijks ingegaan op de kruispunten Rochadeweg/N279 en Vlierdense BosdijklN279. Beide kruispunten maken wel deel uit van de route waarvan het in Helmond doorgaande noord-zuid verkeer gebruik maakt en het is daarom van groot belang ook op deze kruispunten in te gaan. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 45 blz. 5 2.4.1 Kruispunt N279/Rochadeweg Dit kruispunt is met uitzondering van het verkeersveiligheidsoverzicht, niet meegenomen in de uitgevoerde studie. De N279 is namelijk in eigendom en beheer bij de provincie en het was al duidelijk dat op dit kruispunt maatregelen noodzakelijk waren. Vanwege de bestaande verkeersonveiligheid is op dit kruispunt na overleg met de provincie in maart 2003 een semi-permanente VRI geplaatst. Voor de verkeersafwikkeling en de verkeersveiligheid is afgesproken om tot een definitieve oplossing te komen waarbij de gemeente Helmond de voortrekkersrol op zich zou nemen. De gemeente Helmond heeft voor deze locatie altijd de voorkeur gehad voor de realisatie van een ongelijkvloers kruispunt. Deze maatregel is in strijd met het huidige bestemmingsplan en de gemeente Helmond heeft niet de benodigde eigendommen. Een deel van de benodigde grond ligt zelfs op grondgebied van de gemeente Deurne. Daarbij heeft het omliggende gebied ook een bepaalde natuurwaarde. Of realisatie van een ongelijkvloers kruispunt op deze locatie reëel is, is daarom twijfelachtig en zal zeker niet op korte termijn gerealiseerd kunnen worden. Verkeerskundig is een ongelijkvloers kruispunt ook niet noodzakelijk. . De voorkeur van de provincie is altijd uitgegaan naar de realisatie van een rotonde. Op grond van verkeerskundige argumenten is een rotonde op deze locatie ook een zeer verkeersveilige oplossing. Om voldoende capaciteit te verkrijgen voor de langere termijn is wel een geoptimaliseerde tweestrooksrotonde noodzakelijk. De kosten voor realisatie van een geoptimaliseerde tweestrooksrotonde zijn geraamd op ¿ 850.000,00. -+ Geadviseerd wordt akkoord te gaan met de verdere planontwikkeling om in overleg met de provincie te komen tot de realisatie van een geoptimaliseerd tweestrooksrotonde op dit kruispunt. Op grond van de wegvakkentheorie zal de provincie qua kosten 2/3 deel bij moeten dragen. Hiervan is echter nog geen schriftelijke toezegging ontvangen. 2.4.2 Kruispunt Vlierdense Bosdijk 1 N279 Dit kruispunt is ook niet meegenomen in de uitgevoerde studie. Het kruispunt is een zogenaamde "koude oversteek" waarbij het verkeer vanaf de N279 alleen rechtdoor haar weg mag volgen en niet af mag slaan richting de Vlierdense Bosdijk. Hetzelfde geldt voor het verkeer op de Vlierdense Bosdijk. De insteek is om van dit kruispunt een ongelijkvloerse (fiets)oversteek te maken. Hiervoor is als zodanig subsidie aangevraagd in het kader van het regionaal Bereikbaarheidsfonds (Dijsselbloem). In het kader hiervan is in het IVP 2002 hiervoor ook geld gereserveerd. Opname van dit project in dit Bereikbaarheidsfonds is door de SRE echter afgekeurd. Een andere subsidie mogelijkheid is vooralsnog niet aanwezig. Voor de oplossing van deze situatie zal in een apart traject gezocht worden naar financierings- mogelijkheden. Hierop zal in een later stadium teruggekomen worden. 2.5 GEVOLGEN MAATREGELEN VOOR REISTIJD De te treffen maatregelen moeten er niet toe leiden dat er veel reistijd verlies ontstaat voor het doorgaande verkeer op de Rochadeweg. Uitgaande van de hierboven geadviseerde maatregelen, realisatie rotondes op de kruispunten RochadewegNarenschut, Rochadeweg/Maïsdijk, RochadewegNerbindingsweg en Rochadeweg/Korendijk, bedraagt voor het doorgaande verkeer op de Rochadeweg de gemiddelde verliestijd in de ochtend- en avondspits respectievelijk:!: 30 sec. en :!: 25sec. Realisatie van een rotonde op het kruispunt Rochadeweg/N279, zal ten opzichte van de huidige situatie met een VRI, minder verliestijd tot gevolg hebben. De verliestijd als gevolg van de te treffen maatregelen is zodanig dat de verwachting is dat het verkeer gewoon gebruik blijft maken van de Rochadeweg en dus niet via de door de gemeente ongewenste route door het centrum van Helmond (Kanaaldijk) gaat rijden. 2.6 PRIORITEITEN MAATREGELEN Uit de studie blijkt dat uit capaciteitsoverwegingen nu al maatregelen noodzakelijk zijn op de kruispunten Rochadewegl Varenschut, Rochadeweg/Maïsdijk, RochadewegNerbindingsweg en Rochadeweg/Korendijk. Op basis van de verkeerskundige aspecten capaciteit en verkeersonveiligheid zijn de prioriteiten voor de te treffen maatregelen op grond van de studie als volgt: Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 45 blz. 6 PRIORITEIT 1 1 2 2 3 3 Bij bovenstaande prioritering uit de studie Rochadeweg zijn de kruispunten Rochadeweg/N279 en Vlierdense BosdijklN279 niet meegenomen. 3. SUBSIDIE MOGELIJKHEDEN ¿ 850.000,00 (incl. ambtelijke kosten) ¿ 523.000,00 (excl. ambtelijke kosten) ¿ 560.000.00 (excl. ambtelijke kosten) Totaal ¿ 1.933.000,00 Voorwaarde is dat de gemeente 50% van het totaalbedrag (¿ 966.500,00) op korte termijn in het Bereikbaarheidsfonds stort. Voor het kruispunt RochadewegNerbindingsweg zal het bestemmingsplan aangepast moeten worden en dient grond van particulieren verkregen worden. Het kruispunt RochadewegNarenschut is niet meegenomen binnen de subsidie aanvraag omdat het twijfelachtig is of een rotonde binnen de gestelde termijn gerealiseerd kan worden. Dit gezien de mogelijke problemen met betrekking tot de noodzakelijke aanpassing van het bestemmingsplan, de bestaande particuliere eigendommen met aanwezige hoogteverschillen en de inpassing van een rotonde binnen de leemberging. In het kader van een incidenteel, regionaal bereikbaarheidsfonds (Dijsselbloem) is er subsidie aangevraagd bij het SRE voor het project Noordzuid-hoofdwegenstructuur Helmond. Dit project is van reserveproject doorgeschoven naar de projectenlijst. Op 18 december 2003 heeft de regioraad van het SRE besloten dat dit project in aanmerking komt voor een subsidie van maximaal ¿ 1.933.000,00. Het project komt alleen in aanmerking voor subsidie indien het volledig voor 31-12-2005 gerealiseerd wordt en 50% van het subsidiebedrag voor 31-1-2004 wordt gestort in het Regionaal Bereikbaarheidsfonds. Plaatsing van een VRI op de kruispunten is niet subsidiabel. Realisatie van een rotonde op de kruispunten is wel subsidiabel. Op grond van de realiseringsmogelijkheden van de mogelijke maatregelen binnen de gestelde termijn (bestemmingsplan procedure, eigendom verkrijging gronden en evt. aanwezige vervuilde grond) zijn voor het subsidie project de volgende drie onderdelen opgenomen: rotonde N279/Rochadeweg rotonde Rochadeweg/Korendijk rotonde RochadewegNerbindingsweg 4. STUDIE HOOFDWEGENSTRUCTUUR Binnen de keuze van uw raad voor scenario 1 van de Studie HoofdWegenStructuur (HWS) zit de realisatie van een nieuwe noord-zuid verbinding vanaf de N612 naar de Varenschut - Rivierensingel - Rijpelbaan. Op de eventuele noodzaak van deze noord-zuid verbinding zal in het kader van de Studie HWS op korte termijn ingegaan worden. Het eventuele besluit over deze noord-zuid verbinding kan direct van invloed zijn op de kruispunten RochadewegNarenschut en RochadewegNeldbeemd. Gezien dit gegeven is het aan te bevelen rekening te houden met het besluit over de HWS. Op de kruispunten ten oosten van het kruispunt RochadewegNarenschut heeft de noord-zuid verbinding duidelijk minder invloed en zijn ook inpasbaar binnen de gemaakte keuze voor scenario 1. 5. ADVIES MAATREGELEN ROCHADEWEG Rekening houdend met de volgende punten: uitkomsten rapport "Studie Rochadeweg" (bestaande capaciteits- en verkeersvei lig heidsproblemen); subsidie mogelijkheid incidenteel regionaal bereikbaarheidsfonds (Dijsselbloem); Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 45 blz. 7 stand van zaken studie Hoofdwegenstructuur; beschikbare middelen vanuit het Investeringsprogramma 2001 voor kruisingen Rochadeweg; wordt geadviseerd de volgende maatregelen te treffen op de Rochadeweg: 1. Wegvak Rochadeweg: Plaatsen signalering voor de haakse bocht in de Rochadeweg 150m. ten westen van de Zuid- Willemsvaart. De kosten hiervan bedragen ¿ 12.000,00. 2. RochadewegNerbindingsweg: Realiseren enkelstrooksrotonde met bypass voor het rechtsafslaande verkeer vanaf de Verbindingsweg. De kosten hiervan bedragen ¿ 560.000,00. 3. Rochadeweg/Korendijk: Realiseren enkelstrooksrotonde met bypass voor het rechtdoorgaande verkeer in westelijke richting. De kosten hiervan bedragen ¿ 523.000,00. 4. Rochadeweg/N279: Realiseren geoptimaliseerde tweestrooksrotonde (in overleg met provincie). De kosten hiervan bedragen ¿ 850.000,00. Aandeel provincie is hier 2/3 deel. Voor de rotondes op de kruispunten Rochadeweg/N279, Rochadeweg/Korendijk en RochadewegNerbindingsweg kan subsidie verkregen worden in het kader van Dijsselbloem. Om voor subsidie in aanmerking te komen dienen deze wel voor 31-12-2005 uitgevoerd te zijn. 5. RochadewegNarenschut: Gezien de hoogste prioriteit voor dit kruispunt vanuit de bestaande capaciteits- en veiligheidsproblemen en rekening houdend met de financiële mogelijkheden, is het advies: Plaatsen van een VRI op het kruispunt inclusief realisatie van één extra rijstrook op de Varenschut en één extra rijstrook op de Rochadeweg (oostelijke tak) zodat de doorstroming op de Rochadeweg zo min mogelijk wordt belemmerd en zodat naar de toekomst toe het kruispunt voldoende capaciteit heeft. Er wordt hierbij geen rijbaan splitsing toegepast op de westelijke tak van de Rochadeweg. De kosten hiervan bedragen ¿ 270.000,00 (excl. kosten ambtelijke voorbereiding). De ambtelijke kosten voor de voorbereiding bedragen ¿ 15.000,00. Totale kosten ¿ 285.000,00. Hiervoor is een budget van ¿ 234.000,00 beschikbaar vanuit de Bijdrage vanuit het Financieringsschap in het kader van de verbeteringen Rochadeweg c.a. Daarnaast wordt voorgesteld om voor het overige benodigde budget van ¿ 51.000,00 te gebruiken het budget van het IVP 2002 voor het project Vlierdensedijk langzaamverkeerverbinding (totaal exclusief subsidie beschikbaar in het IVP met dekking Reserve Infrastructurele Werken ¿ 333.372,00 (onrendabel deel)). 6. Rochadeweg/Maïsdijk: Dit kruispunt heeft vanuit de studie een lage prioriteit. Daarnaast wordt voorgesteld om op het kruispunt Rochadeweg/Korendijk een rotonde te realiseren. Verkeer van- en naar BZOB hebben dus de mogelijkheid om ook via het kruispunt Rochadeweg/Korendijk te rijden. Voorgesteld wordt daarom om op dit kruispunt vooralsnog geen maatregelen te treffen. Deze voorgestelde maatregelen zullen voor het doorgaande verkeer op de Rochadeweg tot een gemiddelde extra verliestijd leiden van < 25 sec. in de ochtendspits en < 20 sec. in de avondspits. De verliestijden voor het verkeer op de zijtakken van de Rochadeweg worden daarbij uiteraard fors verminderd ten opzichte van de huidige situatie. De verwachting is dat de maatregelen" er niet toe leiden dat het doorgaande verkeer op de Rochadeweg zijn/haar route verplaatst naar het centrum van Helmond (Kanaaldijk). 6. FINANCIEN Realiseren rotonde op kruispunten Rochadewea met N279. Korendiik en Verbindingswea en sianalerina bocht weqvak Rochadewea: Rotonde Rochadeweg/N279 (incl. ambtelijke kosten) ¿ 850.000,00: 1/3 gemeente: 2/3 provincie: Rotonde Rochadeweg/Korendijk (excl. ambtelijke kosten) Rotonde RochadewegNerbindingsweg (excl. ambtelijke kosten) Totaal ¿ 283.333,00 ¿ 566.667,00 ¿ 523.000,00 ¿ 560.000.00 + ¿ 1.933.000,00 Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 45 blz. 8 Hiervan is subsidiabel: 50% van ¿ 1.933.000,00 -+ ¿ 966.500,00 Overige kosten: - Signalering wegvak Rochadeweg - Kosten grondaankoop + overig bodemonderzoek - Ambtelijke voorbereiding tot Definitief Ontwerp voor rotonde op Rochadeweg/Korendijk en RochadewegNerbindingsweg - Onvoorzien TOTALE OVERIGE KOSTEN REALISATIE ROTONDES ¿ 12.000,00 ¿ 35.116,00 ¿ 65.000,00 ¿ 24.000.00 + ¿ 136.116,00 TOTALE KOSTEN: ¿ 1.933.000,00 + 136.116,00 = ¿ 2.069.116,00 Omdat de N279 in eigendom en beheer is van de provincie betalen zij 2/3 van de kosten van realisatie van een rotonde op het kruispunt Rochadeweg/N279 (hiervan is nog geen schriftelijke toezegging) en krijgen zij hierover de subsidie. De totale kosten voor de gemeente Helmond voor dit project bedragen dus uiteindelijk: De uiteindelijke kosten voor de gemeente Helmond zijn: Kosten provincie Subsidie voor gemeente Helmond (50% van ¿ 1.366.333,00) ¿ 1.933.000,00 ¿ 566.667,00- ¿ 683.167.00- ¿ 683.166,00 ¿ 12.000,00 ¿ 35.116,00 ¿ 65.000,00 ¿ 24.000.00 + ¿ 819.282,00 Niet subsidiabel: Signalering wegvak Rochadeweg Kosten overig bodemonderzoek + grondaankoop Ambtelijke voorbereiding tot Definitief Ontwerp 2 rotondes Onvoorzien TOTALE KOSTEN GEMEENTE HELMOND Deze kosten kunnen worden gedekt uit het gereserveerde budget IVP 2001 volgnummer 210 15 M. waar door middel van dekking uit de Reserve Infrastructurele Werken nog een budget van ¿ 819.282,00 beschikbaar is. Plaatsen VRI OP kruispunt RochadewegNarenschut en realiseren één extra rijstrook OP de Varenschut en één extra rijstrook OP de Rochadeweg (oostelijke tak): Plaatsing VRI in bestaand kruispunt: Extra rijstrook Varenschut (excl. verwerving gronden): Hierbij uitgaand van de variant met een smalle groenberm zonder bomen (deze moeten dus gekapt worden). Extra rechtsafstrook Rochadeweg (oostelijke tak): Ambtelijke kosten voor voorbereiding ¿ 150.000,00 ¿ 70.000,00 ¿ 50.000,00 ¿ 15.000.00 + BENODIGD KREDIET: ¿ 285.000,00 Er is een budget van ¿ 234.000,00 beschikbaar vanuit de Bijdrage vanuit het Financieringsschap in het kader van de verbeteringen Rochadeweg C.a. Daarnaast wordt voorgesteld om het overige benodigde budget van ¿ 51.000,00 te dekken uit het bedrag van ¿ 333.372,00 dat voor het jaar 2002 gereserveerd staat in het Investeringsprogramma onder volgnummer 210.15 N. voor de Vlierdensedijk langzaamverkeerverbinding. Het betreft hier dat deel van de investering van dit project (excl. subsidie) waarvan de dekking plaatsvindt uit de Reserve Infrastructurele Werken. Op de eventuele maatregelen en financiering van het project Vlierdensedijk langzaamverkeersverbinding zal in een later stadium separaat teruggekomen worden. Toelichtina OP totale dekkina: Voorgesteld wordt voor de uit te voeren maatregelen een totaal krediet beschikbaar te stellen van ¿ 2.354.116,=. Waarvan netto na aftrek van de te verwachten bijdragen en subsidies een bedrag van ¿ 870.282,= ten laste van de gemeente Helmond komt. In het Investeringsprogramma is hiervoor volgens onderstaand voorstel totaal aan dekkingsmiddelen beschikbaar ¿ 870.282,=. Als volgt te specificeren: Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 45 blz. 9 krediet Rotondes Rochadeweg/N279, Korendijk, Verbindingsweg en signalering bocht wegvak Rochadeweg biidraae/ subsidie netto Uv. gemeente ¿2.069.116,= ¿ 1.249.834,= ¿ 819.282,= Beschikbare dekking vanuit IVP post 210.15 M doorgeschoven uit IVP 2001 (Dekking Uv. de reserve Infrastructurele werken): ¿ 819.282,= Plaatsen VRI RochadewegNarenschut en realiseren extra rijstroken Varenschut en Rochadeweg ¿ 285.000,= ¿ 234.000,= ¿ 51.000,= Voorgesteld wordt hiervoor de dekking te gebruiken van 1) de Bijdrage vanuit het Financieringsschap, knelpunten Rochadeweg, te weten ¿ 234.000,00 en 2) de overige ¿ 51.000,00 vanuit de post uit het IVP nr. 210.15 N welke oorspronkelijk gereserveerd was voor het project Vlierdensedijk langzaamverkeerverbinding en is doorgeschoven vanuit het IVP 2002. (Dekking ¿ 51.000,00 Uv. de Reserve Infrastructurele Werken): ¿ 333.372,= Generaal-totaal krediet ¿ 2.354.116,= ¿ 1.483.834,= ¿ 870.282,= Generaal-totaal beschikbare dekking: ¿ 870.282,= 7. BEHEERSASPECTEN Voor het onderhoud van de verharding van de rotondes ten opzichte van de huidige kruispunten en de VRI op het kruispunt RochadewegNarenschut worden geen extra beheerskosten gevraagd. De hogere beheerskosten zullen door middel van een herverdeling van de onderhoudsbudgetten binnen de begroting van S&B worden opgevangen. Voor het onderhoud van het groen zijn vooralsnog geen extra beheerskosten noodzakelijk. Alleen indien er voor een exclusieve groeninrichting van het middenterrein wordt gekozen zal dit meer beheerskosten met zich mee gaan brengen. 8. COMMUNICATIE Voor de realisatie van rotondes zal contact opgenomen worden met de ondernemers op de bedrijventerreinen BZOB, de Weijer en Hoogeind in verband met de berijdbaarheid van de rotondes voor het vrachtverkeer en voor de eventuele doorgang van exceptionele transporten. Over al de te treffen maatregelen zullen de bewoners, ondernemers en overige belanghebbenden geïnformeerd worden middels een informatieavond. 9. VOORSTEL 1. Kennis te nemen van bijgaande stukken en akkoord te gaan met (zie ter inzage gelegde bijlage 2): Het plaatsen van signalering voor de haakse bocht in de Rochadeweg 150m. ten westen van de Zuid-Willemsvaart. De realisatie van een enkelstrooksrotonde met bypass voor het rechtsafslaande verkeer vanaf de Verbindingsweg op het kruispunt RochadewegNerbindingsweg. De realisatie van een enkelstrooksrotonde met bypass voor het rechtdoorgaande verkeer in westelijke richting op het kruispunt Rochadeweg/Korendijk. De realisatie van een geoptimaliseerde tweestrooksrotonde (in overleg met provincie) op het kruispunt Rochadeweg/N279. Hiervoor een krediet van ¿ 2.069.116,00 beschikbaar te stellen waarbij de dekking is voorzien zoals in de toelichting is aangegeven. 2. Kennis te nemen van het feit dat er nog onzekerheid bestaat over de bijdrage van de provincie aan de rotonde Rochadeweg/N279. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 45 blz. 10 3. Akkoord te gaan met plaatsing van een verkeersregelinstallatie op het kruispunt RochadewegNarenschut met daarbij de realisatie van één extra rijstrook op de Varenschut en één extra rijstrook op de Rochadeweg (oostelijke tak). Zie de ter inzage gelegde bijlage 2. Hiervoor een krediet beschikbaar te stellen van ¿ 285.000,00. (begrotingswijziging 40). Voor de dekking van dit budget is ¿ 234.000,00 beschikbaar vanuit de Bijdrage vanuit het Financieringsschap in het kader van de verbeteringen Rochadeweg c.a. Daarnaast wordt voorgesteld om voor het overige benodigde budget van ¿ 51.000,00 te gebruiken het gereserveerde bedrag van het IVP 2002 voor de Vlierdensedijk langzaamverkeerverbinding, te weten dat deel ad ¿ 333.372,00 waarvoor de dekking is voorzien in de Reserve Infrastructurele werken. 4. Zowel het onderhoudsbudget Wegen als het onderhoudsbudget a.v. jaarlijks verhogen met ¿ 2.500,00. Het advies van de commissie Ruimtelijk Fysiek en Middelen en het advies van de commissie Middelen en Ondersteuning zal, na ontvangst, voor u ter inzage worden gelegd. Burgemeester en wethouders van Helmond, De burgemeester, drs. AAM.Jacobs. De secretaris, mr. AC.J.M. de Kroon Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 45 blz. 11 " '0 r BESLUIT Bijlage: 45 Raadsvergadering d.d.: 2 maart 2004 De raad van de gemeente Helmond; gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 27 januari 2004. gelet op de bepalingen van de Gemeentewet; besluit: 1. Akkoord te gaan met: Plaatsing signalering voor de haakse bocht in de Rochadeweg 150m. ten westen van de Zuid-Willemsvaart. De realisatie van een enkelstrooksrotonde met bypass voor het rechtsafslaande verkeer vanaf de Verbindingsweg op het kruispunt RochadewegNerbindingsweg. De realisatie van een enkelstrooksrotonde met bypass voor het rechtdoorgaande verkeer in westelijke richting op het kruispunt Rochadeweg/Korendijk. De realisatie van een geoptimaliseerde tweestrooksrotonde (in overleg met provincie) op het kruispunt Rochadeweg/N279. 2. Akkoord te gaan met plaatsing van een VRI op het kruispunt RochadewegNarenschut met daarbij de realisatie van één extra rijstrook op de Varenschut en één extra rijstrook op de Rochadeweg. 3. Voor de punten 1 en 2 een totaal krediet van ¿ 2.354.116 beschikbaar te stellen. 4. Kennis te nemen van het feit dat er nog onzekerheid bestaat over de bijdrage van de provincie aan de rotonde Rochadeweg/N 279. 5. Zowel het onderhoudsbudget Wegen als het onderhoudsbudget Openbare Verlichting jaarlijks verhogen met ¿ 2.500,00. Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 2 maart 2004, bijlage 45. De raad voornoemd, De voorzitter, De griffier, Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 45 blz. 12 Bijlage 1 b.b. Raadsbijlage Kredietaanvraag verkeersmaatregelen Rochadeweg . Onderstaand zijn principe-rotonde oplossingen weergegeven om een beeld te krijgen van de vormgeving van de rotonde. De vormgeving van de rotonde kan echter nog gewijzigd worden, . . Vorrn'Ch"' ,i\ , , , , ,," Rocho",," RoChod..." Geoptim~li.seerde ~eestrooksrotonde kruisPl!nt Rochadeweg I Varenschut ] .-".~ . . rm--=-- -~. lTr Hol'.'JI< Enkelstrooksrotonde met bypass kruispunt Rochadeweg I Ma'isdijk Rochadel.g ,Enkelstrooksrotonqe met bypass kruispunt Rochadeweg I Verbindingsweg Rochodeweg' n,u_~. " n_=_- i ~ ~ Rochodeweg " : r KorendiJk Enkelstrooksrotonde met bypass kruispunt Rochadeweg I Korendijk Gemeenteraad van Helmond blz. 14 Bijlage 2 b.b. Raadsbijlage Kredietaanvraag verkeersmaatregelen Rochadeweg Overzichtstekening voorgestelde maatregelen Rochadeweg: Plaatsen signalering voor de haakse bocht r"Pla~i1>~~VRi:':'---d dd .dd ..... . I extra rIlstrook Vlilre.nschut + , extra réchtsafvak Rochadeweg Ld .. .......d....... ... nd Realiseren enkelstrooksrotonde met bypass Realiseren enkelstrooksrotonde met bypass , Realiseren , geoptimaliseerde tweestrooksrotonde I. [In overleg~.et p~ovin~~) '.'.'.' ...nm.! Gemeenteraad van Helmond blz. 15 |