• Bestuur
  • Commissiestukken Kredietaanvraag verkeersmaatregelen Rochadeweg

Commissiestukken Kredietaanvraag verkeersmaatregelen Rochadeweg

Documentdatum 10-02-2004
Bestuursorgaan Commissie Ruimtelijk Fysiek
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

Behoort bij agenda nr.

Gemeen te Hefriï'81flfdering

Commissie-format

Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling.

Vastgesteld in B en W vergadering van: 27 januari 2004

Onderwerp: Kredietaanvraag verkeersmaatregelen Rochadeweg

Inhoud:

Op grond van de toename van de verkeersintensiteit op de Rochadeweg is er een studie verricht naar de

verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid op de Rochadeweg tussen de N612 en N279. Hieruit blijkt dat er

nu al maatregelen noodzakelijk zijn op vooral de kruispunten van de Rochadeweg. Bij de bepaling van de

maatregelen op de kruispunten is als uitgangspunt meegenomen dat het niet wenselijk is dat het

doorgaande verkeer weer door het centrum van Helmond (Kanaaldijk) gaat rijden. Naast deze studie moet in

overleg met de Provincie een definitieve oplossing gerealiseerd worden voor het kruispunt

Rochadeweg/N279, in plaats van de huidige tijdelijke VRI.

Ten behoeve van de verkeersveiligheid en voor een goede verkeersafwikkeling op de Rochadeweg wordt

geadviseerd akkoord te gaan met:

1. - Het plaatsen van signalering voor de haakse bocht in de Rochadeweg 150m. ten westen van de

Zuid-Willemsvaart.

- De realisatie van een enkelstrooksrotonde met bypass voor het rechtsafslaande verkeer vanaf de

Verbindingsweg op het kruispunt RochadewegNerbindingsweg.

- De realisatie van een enkelstrooksrotonde met bypass voor het rechtdoorgaande verkeer in

westelijke richting op het kruispunt Rochadeweg/Korendijk.

- De realisatie van een geoptimaliseerde tweestrooksrotonde (in overleg met provincie) op het

kruispunt Rochadeweg/N279.

(De kosten hiervoor bedragen in totaal ¿ 2.069.116,00. De dekking is voorzien zoals in de Raadsbijlage

nader is aangegeven).

2. Akkoord te gaan met plaatsing van een verkeersregelinstallatie op het kruispunt

RochadewegNarenschut met daarbij de realisatie van één extra rijstrook op de Varenschut en één extra

rijstrook op de Rochadeweg (oostelijke tak).

(De kosten hiervoor bedragen ¿ 285.000,00. Voor de dekking van dit budget is ¿ 234.000,00

beschikbaar vanuit de Bijdrage vanuit het Financieringsschap in het kader van de verbeteringen

Rochadeweg c.a. Daarnaast wordt voorgesteld om voor het overige benodigde budget van ¿ 51.000,00

te gebruiken het gereserveerde bedrag van het IVP 2002 voor de Vlierdensedijk

langzaamverkeerverbinding, te weten dat deel ad ¿ 333.372,00 waarvoor de dekking is voorzien in de

Reserve Infrastructurele werken).

3. Voor de punten 1 en 2 een totaal krediet van ¿ 2.354.116,00 beschikbaar te stellen.

4. Kennis te nemen van het feit dat er nog onzekerheid bestaat over de bijdrage van de provincie aan de

rotonde Rochadeweg/N279.

5. Zowel het onderhoudsbudget Wegen als het onderhoudsbudget Openbare Verlichting jaarlijks verhogen

met ¿ 2.500,00.

In de Raadsbijlage staat één en ander nader uitgewerkt.

Met dit verzoek mee te zenden stukken:

Het college van B en W verzoekt:

om behandeling in de raad op 2 maart 2004 waarbij rekening gehouden dient te worden met de adviezen

van:

de commissie RF op 10 februari 2004

de commissie MO op 12 februari 2004

Rochadeweg 1

Pagina 1 van 1

GEMEENTERAAD VAN HELMOND

Vergadering 2 maart 2004, agendapunt

Onderwerp

: Krediet ten behoeve van verkeersmaatregelen Rochadeweg

Bijlage

B&W vergadering

Dienst I afdeling

: 45

: 27 januari 2004

: SB. ROV

Aan de gemeenteraad,

1. INLEIDING

Op en in de nabijheid van de Rochadeweg spelen tegelijkertijd een groot aantal zaken met betrekking

tot verkeer en deze hebben in enkele gevallen ook onderling invloed op elkaar. De zaken die spelen

zijn:

A.

B.

Voor de Rochadeweg, gelegen tussen de N279 en de N612, is door een extern adviesbureau

een studie verricht naar de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid. Hierbij is vooral

ingegaan op de kruispunten RochadewegNeldbeemd (1), RochadewegNarenschut (2),

Rochadeweg/Maïsdijk (3), RochadewegNerbindingsweg (4), Rochadeweg/Korendijk (5) en in

mindere mate op het kruispunt Rochadeweg/Weyerweg (6). Over de uitkomsten van deze

studie wordt u ingelicht.

Op het kruispunt Rochadeweg/N279 zijn in maart 2003 semi-permanente verkeerslichten

geplaatst. Op dit kruispunt moet in overleg met de provincie tot een definitieve oplossing

gekomen worden.

Op het kruispunt N279Nlierdense Bosdijk wordt naar de mogelijkheden gekeken om de

"koude oversteek" op te heffen en hiervoor in de plaats een ongelijkvloerse kruising te

realiseren.

De bestaande aansluiting N612/Rochadeweg is zodanig vormgegeven dat het doorgaande

verkeer van zuid naar noord linksaf moet slaan naar de Rochadeweg. Wenselijk is het om

deze aansluiting zodanig te reconstrueren dat het doorgaande verkeer logischer wijze naar de

Rochadeweg rijdt.

In het kader van het incidenteel, regionaal bereikbaarheidsfonds (Dijsselbloem) is er subsidie

toegekend voor het project Noordzuid-hoofdwegenstructuur Helmond. In dit kader wordt 50%

subsidie verkregen indien op alle drie de kruispunten N279/Rochadeweg (B),

Rochadeweg/Korendijk (5) en RochadewegNerbindingsweg (4) voor 31-12-2005 rotondes

gerealiseerd worden.

c.

D.

E.

Gemeenteraad van Helmond

Bijlage: 45

blz. 1

Dit advies heeft tot doel U:

te informeren over de uitkomsten van de studie Rochadeweg;

te informeren over de wenselijke maatregelen op de Rochadeweg;

naar aanleiding van de subsidie mogelijkheden u te verzoeken een krediet beschikbaar te

stellen ten behoeve van de uit te voeren maatregelen;

2.

STUDIE ROCHADEWEG

2.1 INLEIDING

Sinds de openstelling van de N279 tussen Helmond en Beek & Donk is de intensiteit op de

Rochadeweg fors gestegen. Dit leidt in de spitsuren op de aansluitende wegen van de Rochadeweg

tot filevorming. De verwachting is dat de verkeersveiligheid zonder nadere maatregelen in de nabije

toekomst in het geding zal komen. Met als doel om zowel de verkeersveiligheid op de Rochadeweg

als de verkeersafwikkeling op de kruispunten van de Rochadeweg (tussen de N279 en de N612) te

verbeteren is er een studie uitgevoerd door een extern adviesbureau. Onderstaand is kort

weergegeven wat de uitkomsten van de studie zijn. Hierin zijn ook overige van belang zijnde

onderdelen verwerkt. Op grond van al deze gegevens wordt uiteindelijk een voorstel voor te treffen

maatregelen gedaan.

2.2 KNELPUNTENANALYSE

Verkeersbelasting

Op grond van de verkeersintensiteiten van 2002 en van 2012 is met een tweetal methoden bepaald of

de capaciteit van de huidige kruispunten voldoende is. Voor 2002 en voor 2012 geldt dat op de

kruispunten RochadewegNarenschut, Rochadeweg/Maïsdijk, RochadewegNerbindingsweg en

Rochadeweg/Korendijk er qua capaciteit al een knelpunt bestaat en dus nu al maatregelen

noodzakelijk zijn. Alleen voor het kruispunt RochadewegNeldbeemd geldt dat de huidige inrichting

voldoet en dat ook voor 2012 op grond van de capaciteit van het kruispunt maatregelen niet direct

noodzakelijk zijn.

Verkeersveiligheid

Op grond van de ongevallengegevens op de kruispunten en wegvakken van de Rochadeweg tussen.

1997 en het 1 e halfjaar van 2003 blijkt dat vooral op de kruispunten RochadewegNarenschut,

Rochadeweg/ Verbindingsweg en Rochadeweg/Korendijk veel (letsel) ongevallen plaatsvinden. Uit het

totaal aantal ongevallen op het tracé valt op dat er vanaf 2001 een duidelijke stijging is in het aantal

ongevallen. Dit valt te verklaren uit het feit dat in augustus 2001 de doortrekking van de N279 ten

noorden van Dierdonk is opengesteld waardoor de verkeersintensiteit op de Rochadeweg is

toegenomen.

Gemeenteraad van Helmond

Bijlage: 45

blz. 2

Naar aanleiding van de ongevallen op de wegvakken van de Rochadeweg blijkt ook dat op het

wegvak tussen de N612 en de Veld beemd 24 ongevallen plaatsvonden waarvan 2 met letsel. De

oorzaak hiervan is veelal de scherpe bocht welke met te hoge snelheden wordt benaderd.

De verkeersonveiligheid op de Rochadeweg is met name te verklaren vanuit het gegeven van de hoge

verkeersbelastingen op de kruispunten en de hoge snelheid op de Rochadeweg. De te hoge

verkeersdruk op de ongeregelde kruispunten leidt tot lange wachttijden op de zijtakken. Dit leidt weer

tot het accepteren van kleinere hiaten (grotere risico's) en dus tot een grotere verkeersonveiligheid.

Conclusie

Zowel vanuit de verkeersbelasting als vanuit de verkeersonveiligheid bezien zijn er voornamelijk op de

kruispunten van de Rochadeweg maatregelen nodig zodat de wachttijden voor vooral verkeer op de

zijtakken verminderd worden. Doel is dat er een betere verkeersafwikkeling komt en dat ook de

verkeersveiligheid verbeterd wordt. Voorwaarde bij de maatregelen is dat de doorstroming van het

verkeer op de Rochadeweg gewaarborgd blijft.

Ook zijn er maatregelen nodig ter plaatse van de scherpe bocht in de Rochadeweg (:I: 150m. ten

westen van het viaduct over de Zuid-Willemsvaart) voor het verkeer dat richting de N612 rijdt.

2.3 MOGELIJKE MAATREGELEN

Mogelijke maatregelen op de kruispunten van de Rochadeweg welke zowel de verkeersveiligheid als

de verkeersafwikkeling verbeteren zijn rotondes en verkeerslichten (VRI's). Voor de kruispunten waar

nu verkeersveiligheidsproblemen zijn en waar nu of in 2012 mogelijk capaciteitsproblemen ontstaan, is

onderzocht of een rotonde of een VRI wel voldoende capaciteit heeft. Hierna volgt een overzicht van

de uit de studie voortvloeiende mogelijke maatregelen en adviezen, welke door een extern

adviesbureau zijn voorgesteld.

Wegvak Rochadeweg tussen Veldbeemd en N612

Ten behoeve van de verkeersveiligheid dient er voor het verkeer dat van oost naar west rijdt

signalering geplaatst te worden voor de scherpe bocht. De kosten hiervan bedragen :I: ¿ 12.000,00.

-+ Op korte termijn zijn maatregelen noodzakelijk om het verkeer voldoende te attenderen op de

haakse bocht in de Rochadeweg 150m. ten westen van de Zuid-Willemsvaart. In de studie

wordt aanbevolen om voor de haakse bocht signalering aan te brengen.

Kruispunt RochadewegNeldbeemd

Op grond van het argument des te minder aansluitingen op de Rochadeweg, des te meer

verkeersveiligheid en gezien het feit dat de intensiteit op de Veldbeemd zeer laag is, is nagegaan of

de aansluiting van de Veld beemd op de Rochadeweg opgeheven kan worden. Voor de bewoners van

de Kanaaldijk ZO ter hoogte van sluis 9 dient er uiteraard een ontsluitingsmogelijkheid te blijven. De

brug bij sluis 9 moet namelijk conform gemaakte afspraken met de Provincie afgesloten worden voor

het verkeer. Het creëren van een nieuwe ontsluitingsmogelijkheid voor de bewoners is een zeer

drastische- en kostbare maatregel. Vanuit verkeerskundig oogpunt blijkt het afsluiten van de

Veldbeemd niet noodzakelijk.

-+ Er wordt in de studie daarom geadviseerd om de aansluiting van de Veld beemd niet op te

heffen.

Voor de toekomstige situatie wordt vanuit de studie geadviseerd op dit kruispunt een

enkelstrooksrotonde te realiseren. In de huidige situatie zijn er op dit kruispunt qua capaciteit en qua

verkeersonveiligheid nog geen maatregelen noodzakelijk. Voor het jaar 2012 zijn maatregelen qua

capaciteit ook niet direct noodzakelijk.

-+ Advies vanuit de studie: Aanbrengen van een enkelstrooksrotonde. Dit heeft wel een lage

prioriteit gezien het feit dat maatregelen hier pas op lange termijn noodzakelijk zijn.

Ambtelijk is daarom het advies op het kruispunt vooralsnog geen maatregelen te treffen.

Kruispunt RochadewegNarenschut

Verkeerslichten (VRI):

Voor zowel 2002 als 2012 geldt dat plaatsing van een VRI op het kruispunt, zonder uitbreiding van het

aantal rijstroken, al leidt tot capaciteitsproblemen. Realisatie van een extra rijstrook op de Varenschut

en één op de Rochadeweg (oostelijke tak) geeft wel voldoende capaciteit.

Gemeenteraad van Helmond

Bijlage: 45

blz. 3

Plaatsing van een VRI in de bestaande vormgeving is wel mogelijk maar is minder wenselijk omdat op

de westelijke tak van de Rochadeweg geen rijbaansplitsing aanwezig is. Voor de realisatie van deze

rijbaansplitsing moet het gehele kruispunt gereconstrueerd worden wat zeer hoge kosten met zich

meebrengt. De kosten van plaatsing van een VRI zijn:

Plaatsing VRI in bestaand kruispunt: ¿ 150.000,00

Extra rijstrook Varenschut (excl. verwerving gronden): ¿ 70.000,00

Hierbij uitgaand van de variant met een smalle groen berm zonder bomen.

Extra rechtsafstrook Rochadeweg (oostelijke tak): ¿ 50.000,00

Totale kosten ¿ 270.000,00

Onbekend.

Kosten realisatie rijbaansplitsing:

Rotonde:

Voor 2012 geldt dat een enkelstrooksrotonde onvoldoende capaciteit heeft. Een geoptimaliseerde

tweestrooksrotonde biedt dan wel voldoende capaciteit. Op grond van de landelijke verkeersgroei

(2,1% per jaar) wordt de capaciteitsgrens van een dergelijke rotonde in 2024 bereikt.

Een geoptimaliseerde tweestrooksrotonde bestaat alleen op die plaatsen uit twee rijstroken waar dit

vanuit capaciteitsoogpunt noodzakelijk is. Om te bewerkstelligen dat vrachtverkeer niet van beide

rijstroken gebruikt maakt wordt de rotonde uiteraard op vrachtverkeer gedimensioneerd en wordt ook

geadviseerd tussen de twee rijstroken een verhoogde rijstrookscheiding aan te brengen. Deze

rijstrookscheiding is met een hoogte van 7 cm weloverrijdbaar maar zorgt voor voldoende discomfort

zodat men niet geneigd is van rijstrook te wisselen. De kosten hiervan bedragen:

Geoptimaliseerde tweestrooksrotonde (excl. verwerving gronden):¿ 560.000,00

-+

Advies vanuit de studie: Aangezien een geoptimaliseerde tweestrooksrotonde verkeersveiliger

is dan een met VRI geregeld kruispunt heeft realisatie van een geoptimaliseerde

tweestrooksrotonde de voorkeur (zie bijlage 1 voor u ter inzage gelegd).

Dit advies zal niet worden overgenomen.

Kruispunt Rochadeweg/Maïsdijk

Verkeerslichten NRt):

In de huidige situatie en in 2012 heeft een VRI voldoende capaciteit. Toch is het bij plaatsing van een

VRI altijd wenselijk om voor de doorstroming op de Rochadeweg, op de MaTsdijk een extra rijstrook

aan te leggen en op de Rochadeweg een extra rechtsafvak aan te leggen richting de MaTsd ij k. De

kosten van plaatsing van een VRI bedragen:

Plaatsing VRI in bestaand kruispunt:

Extra rijstrook MaTsdijk:

Extra rechtsafvak Rochadeweg:

Totale kosten bij plaatsing VRI

¿ 150.000,00

¿ 60.000,00

¿ 50.000,00

¿ 260.000,00

Rotonde:

In de huidige situatie heeft ook een enkelstrooksrotonde voldoende capaciteit. Met de intensiteiten van

2012 zal een enkelstrooksrotonde al snel aan de capaciteitsgrens zitten. Dit capaciteitsprobleem kan

opgelost worden door voor het rechtdoorgaande verkeer in westelijke richting een bypass te

realiseren. Op grond van de landelijke verkeersgroei wordt de capaciteitsgrens dan in 2019 bereikt.

De kosten hiervan bedragen:

Enkelstrooksrotonde met bypass (excl. verwerving gronden): ¿ 470.000,00

-+

Advies vanuit de studie: Op verkeersveiligheidsgronden wordt geadviseerd een

enkelstrooksrotonde te realiseren met een bypass voor het rechtdoorgaande verkeer in

westelijke richting (zie bijlage 1 voor u ter inzage gelegd).

Kruispunt RochadewegNerbindingsweg

Verkeerslichten NRt):

In de huidige situatie en voor 2012 heeft een VRI op deze locatie voldoende capaciteit. Toch is het

wenselijk om op de Verbindingsweg een extra rijstrook aan te leggen ter voorkoming van onnodig

oponthoud voor het verkeer op de Rochadeweg. De kosten van plaatsing van een VRI bedragen:

Plaatsing VRI in bestaand kruispunt: ¿ 150.000,00

Extra rijstrook Verbindingsweg: ¿ 80.000,00

Totale kosten bij plaatsing VRI ¿ 230.000,00

Gemeenteraad van Helmond

Bijlage: 45

blz. 4

Rotonde:

In de huidige situatie heeft een enkelstrooksrotonde op deze locatie voldoende capaciteit. Met de

intensiteiten van 2012 zal een enkelstrooksrotonde al snel aan de capaciteitsgrens zitten. Dit

capaciteitsprobleem kan opgelost worden door realisatie van een bypass van de Verbindingsweg naar

de Rochadeweg (westelijke tak). Op grond van de landelijke verkeersgroei wordt de capaciteitsgrens

dan in 2021 bereikt. De kosten hiervan bedragen:

Enkelstrooksrotonde met bypass (excl. verwerving gronden): ¿ 560.000,00

~

Advies vanuit de studie: Op verkeersveiligheidsgronden wordt geadviseerd een

enkelstrooksrotonde te realiseren met een bypass voor het rechtsafslaande verkeer vanaf de

Verbindingsweg (zie bijlage 1 voor u ter inzage gelegd).

Kruispunt Rochadeweg/Korendijk

Verkeerslichten (VRI):

Zowel in de huidige situatie als in 2012 heeft een VRI op deze locatie voldoende capaciteit. Toch is

het wenselijk om op de Korendijk een extra rijstrook aan te leggen ter voorkoming van onnodig

oponthoud voor het verkeer op de Rochadeweg.

Daarnaast is het zeer wenselijk om op de Rochadeweg rijbaansplitsing te realiseren. Op de westelijke

tak van de Rochadeweg kan dit door op het gemarkeerde weggedeelte een fysieke geleider te

realiseren. Voor realisatie van een rijbaansplitsing op de oostelijke tak moet het gehele kruispunt

gereconstrueerd worden. De kosten voor plaatsing van een VRI bedragen:

Plaatsing VRI in bestaand kruispunt: ¿ 150.000,00

Extra rijstrook Korendijk: ¿ 60.000,00

Fysieke rijbaansplitsing op aanwezige gemarkeerde strook: ¿ 40.000,00

Totale kosten bij plaatsing VRI ¿ 250.000,00

Kosten realisatie rijbaansplitsing: Onbekend.

Rotonde:

In de huidige situatie heeft een enkelstrooksrotonde op deze locatie voldoende capaciteit. Met de

intensiteiten van 2012 voldoet een enkelstrooksrotonde niet meer qua capaciteit. Dit

capaciteitsprobleem kan opgelost worden door de realisatie van een bypass voor het

rechtdoorgaande verkeer op de Rochiadeweg van oost naar west. Op grond van de landelijke

verkeersgroei wordt de capaciteitsgrens dan in 2022 bereikt. De kosten hiervan bedragen:

Enkelstrooksrotonde met bypass (excl. verwerving gronden): ¿ 523.000,00

~

Advies vanuit de studie: Op verkeersveiligheidsgronden wordt geadviseerd een

enkelstrooksrotonde te realiseren met een bypass voor het rechtdoorgaande verkeer op de

Rochadeweg van oost naar west (zie bijlage 1 voor u ter inzage gelegd).

Kruispunt RochadeweglWeyerweg

Op het kruispunt vinden weinig ongevallen plaats en het aantal overstekende (brom)fietsers is met

minder dan 20 per uur in zowel de ochtend- als avondspits erg laag. Bij een toename van de

intensiteit op de Rochadeweg is realisatie van een brede midden geleider wenselijk, zodat

(bwm)fietsers in twee fasen over kunnen steken. Bij realisatie van de geadviseerde maatregelen op

de overige kruispunten van de Rochadeweg en de bestaande VRI op het kruispunt

Rochadeweg/N279, ontstaan er voldoende hiaten voor het (brom)fietsverkeer. De noodzaak voor de

realisatie van een brede middengeleider moet daarom op termijn bezien worden, eventueel in

combinatie met de definitieve inrichting van het kruispunt Rochadeweg/N279.

~.

Advies vanuit de studie: Op het huidige kruispunt zijn vooralsnog geen maatregelen

noodzakelijk.

2.4

OVERIG SPELENDE ZAKEN OP KRUISPUNTEN

Binnen de studie Rochadeweg is niet of nauwelijks ingegaan op de kruispunten Rochadeweg/N279 en

Vlierdense BosdijklN279. Beide kruispunten maken wel deel uit van de route waarvan het in Helmond

doorgaande noord-zuid verkeer gebruik maakt en het is daarom van groot belang ook op deze

kruispunten in te gaan.

Gemeenteraad van Helmond

Bijlage: 45

blz. 5

2.4.1 Kruispunt N279/Rochadeweg

Dit kruispunt is met uitzondering van het verkeersveiligheidsoverzicht, niet meegenomen in de

uitgevoerde studie. De N279 is namelijk in eigendom en beheer bij de provincie en het was al duidelijk

dat op dit kruispunt maatregelen noodzakelijk waren. Vanwege de bestaande verkeersonveiligheid is

op dit kruispunt na overleg met de provincie in maart 2003 een semi-permanente VRI geplaatst. Voor

de verkeersafwikkeling en de verkeersveiligheid is afgesproken om tot een definitieve oplossing te

komen waarbij de gemeente Helmond de voortrekkersrol op zich zou nemen.

De gemeente Helmond heeft voor deze locatie altijd de voorkeur gehad voor de realisatie van een

ongelijkvloers kruispunt. Deze maatregel is in strijd met het huidige bestemmingsplan en de gemeente

Helmond heeft niet de benodigde eigendommen. Een deel van de benodigde grond ligt zelfs op

grondgebied van de gemeente Deurne. Daarbij heeft het omliggende gebied ook een bepaalde

natuurwaarde.

Of realisatie van een ongelijkvloers kruispunt op deze locatie reëel is, is daarom twijfelachtig en zal

zeker niet op korte termijn gerealiseerd kunnen worden. Verkeerskundig is een ongelijkvloers

kruispunt ook niet noodzakelijk. .

De voorkeur van de provincie is altijd uitgegaan naar de realisatie van een rotonde. Op grond van

verkeerskundige argumenten is een rotonde op deze locatie ook een zeer verkeersveilige oplossing.

Om voldoende capaciteit te verkrijgen voor de langere termijn is wel een geoptimaliseerde

tweestrooksrotonde noodzakelijk. De kosten voor realisatie van een geoptimaliseerde

tweestrooksrotonde zijn geraamd op ¿ 850.000,00.

-+

Geadviseerd wordt akkoord te gaan met de verdere planontwikkeling om in overleg met de

provincie te komen tot de realisatie van een geoptimaliseerd tweestrooksrotonde op dit

kruispunt.

Op grond van de wegvakkentheorie zal de provincie qua kosten 2/3 deel bij moeten dragen.

Hiervan is echter nog geen schriftelijke toezegging ontvangen.

2.4.2 Kruispunt Vlierdense Bosdijk 1 N279

Dit kruispunt is ook niet meegenomen in de uitgevoerde studie. Het kruispunt is een zogenaamde

"koude oversteek" waarbij het verkeer vanaf de N279 alleen rechtdoor haar weg mag volgen en niet af

mag slaan richting de Vlierdense Bosdijk. Hetzelfde geldt voor het verkeer op de Vlierdense Bosdijk.

De insteek is om van dit kruispunt een ongelijkvloerse (fiets)oversteek te maken. Hiervoor is als

zodanig subsidie aangevraagd in het kader van het regionaal Bereikbaarheidsfonds (Dijsselbloem). In

het kader hiervan is in het IVP 2002 hiervoor ook geld gereserveerd.

Opname van dit project in dit Bereikbaarheidsfonds is door de SRE echter afgekeurd. Een andere

subsidie mogelijkheid is vooralsnog niet aanwezig.

Voor de oplossing van deze situatie zal in een apart traject gezocht worden naar financierings-

mogelijkheden. Hierop zal in een later stadium teruggekomen worden.

2.5

GEVOLGEN MAATREGELEN VOOR REISTIJD

De te treffen maatregelen moeten er niet toe leiden dat er veel reistijd verlies ontstaat voor het

doorgaande verkeer op de Rochadeweg. Uitgaande van de hierboven geadviseerde maatregelen,

realisatie rotondes op de kruispunten RochadewegNarenschut, Rochadeweg/Maïsdijk,

RochadewegNerbindingsweg en Rochadeweg/Korendijk, bedraagt voor het doorgaande verkeer op

de Rochadeweg de gemiddelde verliestijd in de ochtend- en avondspits respectievelijk:!: 30 sec. en :!:

25sec. Realisatie van een rotonde op het kruispunt Rochadeweg/N279, zal ten opzichte van de

huidige situatie met een VRI, minder verliestijd tot gevolg hebben.

De verliestijd als gevolg van de te treffen maatregelen is zodanig dat de verwachting is dat het verkeer

gewoon gebruik blijft maken van de Rochadeweg en dus niet via de door de gemeente ongewenste

route door het centrum van Helmond (Kanaaldijk) gaat rijden.

2.6

PRIORITEITEN MAATREGELEN

Uit de studie blijkt dat uit capaciteitsoverwegingen nu al maatregelen noodzakelijk zijn op de

kruispunten Rochadewegl Varenschut, Rochadeweg/Maïsdijk, RochadewegNerbindingsweg en

Rochadeweg/Korendijk. Op basis van de verkeerskundige aspecten capaciteit en verkeersonveiligheid

zijn de prioriteiten voor de te treffen maatregelen op grond van de studie als volgt:

Gemeenteraad van Helmond

Bijlage: 45

blz. 6

PRIORITEIT

1

1

2

2

3

3

Bij bovenstaande prioritering uit de studie Rochadeweg zijn de kruispunten Rochadeweg/N279 en

Vlierdense BosdijklN279 niet meegenomen.

3.

SUBSIDIE MOGELIJKHEDEN

¿ 850.000,00 (incl. ambtelijke kosten)

¿ 523.000,00 (excl. ambtelijke kosten)

¿ 560.000.00 (excl. ambtelijke kosten)

Totaal ¿ 1.933.000,00

Voorwaarde is dat de gemeente 50% van het totaalbedrag (¿ 966.500,00) op korte termijn in het

Bereikbaarheidsfonds stort.

Voor het kruispunt RochadewegNerbindingsweg zal het bestemmingsplan aangepast moeten worden

en dient grond van particulieren verkregen worden.

Het kruispunt RochadewegNarenschut is niet meegenomen binnen de subsidie aanvraag omdat het

twijfelachtig is of een rotonde binnen de gestelde termijn gerealiseerd kan worden. Dit gezien de

mogelijke problemen met betrekking tot de noodzakelijke aanpassing van het bestemmingsplan, de

bestaande particuliere eigendommen met aanwezige hoogteverschillen en de inpassing van een

rotonde binnen de leemberging.

In het kader van een incidenteel, regionaal bereikbaarheidsfonds (Dijsselbloem) is er subsidie

aangevraagd bij het SRE voor het project Noordzuid-hoofdwegenstructuur Helmond. Dit project is van

reserveproject doorgeschoven naar de projectenlijst. Op 18 december 2003 heeft de regioraad van

het SRE besloten dat dit project in aanmerking komt voor een subsidie van maximaal ¿ 1.933.000,00.

Het project komt alleen in aanmerking voor subsidie indien het volledig voor 31-12-2005 gerealiseerd

wordt en 50% van het subsidiebedrag voor 31-1-2004 wordt gestort in het Regionaal

Bereikbaarheidsfonds.

Plaatsing van een VRI op de kruispunten is niet subsidiabel. Realisatie van een rotonde op de

kruispunten is wel subsidiabel. Op grond van de realiseringsmogelijkheden van de mogelijke

maatregelen binnen de gestelde termijn (bestemmingsplan procedure, eigendom verkrijging gronden

en evt. aanwezige vervuilde grond) zijn voor het subsidie project de volgende drie onderdelen

opgenomen:

rotonde N279/Rochadeweg

rotonde Rochadeweg/Korendijk

rotonde RochadewegNerbindingsweg

4.

STUDIE HOOFDWEGENSTRUCTUUR

Binnen de keuze van uw raad voor scenario 1 van de Studie HoofdWegenStructuur (HWS) zit de

realisatie van een nieuwe noord-zuid verbinding vanaf de N612 naar de Varenschut - Rivierensingel -

Rijpelbaan. Op de eventuele noodzaak van deze noord-zuid verbinding zal in het kader van de Studie

HWS op korte termijn ingegaan worden.

Het eventuele besluit over deze noord-zuid verbinding kan direct van invloed zijn op de kruispunten

RochadewegNarenschut en RochadewegNeldbeemd. Gezien dit gegeven is het aan te bevelen

rekening te houden met het besluit over de HWS.

Op de kruispunten ten oosten van het kruispunt RochadewegNarenschut heeft de noord-zuid

verbinding duidelijk minder invloed en zijn ook inpasbaar binnen de gemaakte keuze voor scenario 1.

5. ADVIES MAATREGELEN ROCHADEWEG

Rekening houdend met de volgende punten:

uitkomsten rapport "Studie Rochadeweg" (bestaande capaciteits- en

verkeersvei lig heidsproblemen);

subsidie mogelijkheid incidenteel regionaal bereikbaarheidsfonds (Dijsselbloem);

Gemeenteraad van Helmond

Bijlage: 45

blz. 7

stand van zaken studie Hoofdwegenstructuur;

beschikbare middelen vanuit het Investeringsprogramma 2001 voor kruisingen Rochadeweg;

wordt geadviseerd de volgende maatregelen te treffen op de Rochadeweg:

1. Wegvak Rochadeweg:

Plaatsen signalering voor de haakse bocht in de Rochadeweg 150m. ten westen van de Zuid-

Willemsvaart. De kosten hiervan bedragen ¿ 12.000,00.

2. RochadewegNerbindingsweg:

Realiseren enkelstrooksrotonde met bypass voor het rechtsafslaande verkeer vanaf de

Verbindingsweg. De kosten hiervan bedragen ¿ 560.000,00.

3. Rochadeweg/Korendijk:

Realiseren enkelstrooksrotonde met bypass voor het rechtdoorgaande verkeer in westelijke

richting. De kosten hiervan bedragen ¿ 523.000,00.

4. Rochadeweg/N279:

Realiseren geoptimaliseerde tweestrooksrotonde (in overleg met provincie). De kosten hiervan

bedragen ¿ 850.000,00. Aandeel provincie is hier 2/3 deel.

Voor de rotondes op de kruispunten Rochadeweg/N279, Rochadeweg/Korendijk en

RochadewegNerbindingsweg kan subsidie verkregen worden in het kader van Dijsselbloem. Om

voor subsidie in aanmerking te komen dienen deze wel voor 31-12-2005 uitgevoerd te zijn.

5. RochadewegNarenschut:

Gezien de hoogste prioriteit voor dit kruispunt vanuit de bestaande capaciteits- en

veiligheidsproblemen en rekening houdend met de financiële mogelijkheden, is het advies:

Plaatsen van een VRI op het kruispunt inclusief realisatie van één extra rijstrook op de Varenschut

en één extra rijstrook op de Rochadeweg (oostelijke tak) zodat de doorstroming op de

Rochadeweg zo min mogelijk wordt belemmerd en zodat naar de toekomst toe het kruispunt

voldoende capaciteit heeft. Er wordt hierbij geen rijbaan splitsing toegepast op de westelijke tak

van de Rochadeweg.

De kosten hiervan bedragen ¿ 270.000,00 (excl. kosten ambtelijke voorbereiding). De ambtelijke

kosten voor de voorbereiding bedragen ¿ 15.000,00. Totale kosten ¿ 285.000,00.

Hiervoor is een budget van ¿ 234.000,00 beschikbaar vanuit de Bijdrage vanuit het

Financieringsschap in het kader van de verbeteringen Rochadeweg c.a. Daarnaast wordt

voorgesteld om voor het overige benodigde budget van ¿ 51.000,00 te gebruiken het budget van

het IVP 2002 voor het project Vlierdensedijk langzaamverkeerverbinding (totaal exclusief subsidie

beschikbaar in het IVP met dekking Reserve Infrastructurele Werken ¿ 333.372,00 (onrendabel

deel)).

6. Rochadeweg/Maïsdijk:

Dit kruispunt heeft vanuit de studie een lage prioriteit. Daarnaast wordt voorgesteld om op het

kruispunt Rochadeweg/Korendijk een rotonde te realiseren. Verkeer van- en naar BZOB hebben

dus de mogelijkheid om ook via het kruispunt Rochadeweg/Korendijk te rijden. Voorgesteld wordt

daarom om op dit kruispunt vooralsnog geen maatregelen te treffen.

Deze voorgestelde maatregelen zullen voor het doorgaande verkeer op de Rochadeweg tot een

gemiddelde extra verliestijd leiden van < 25 sec. in de ochtendspits en < 20 sec. in de avondspits. De

verliestijden voor het verkeer op de zijtakken van de Rochadeweg worden daarbij uiteraard fors

verminderd ten opzichte van de huidige situatie. De verwachting is dat de maatregelen" er niet toe

leiden dat het doorgaande verkeer op de Rochadeweg zijn/haar route verplaatst naar het centrum van

Helmond (Kanaaldijk).

6.

FINANCIEN

Realiseren rotonde op kruispunten Rochadewea met N279. Korendiik en Verbindingswea en

sianalerina bocht weqvak Rochadewea:

Rotonde Rochadeweg/N279 (incl. ambtelijke kosten) ¿ 850.000,00:

1/3 gemeente:

2/3 provincie:

Rotonde Rochadeweg/Korendijk (excl. ambtelijke kosten)

Rotonde RochadewegNerbindingsweg (excl. ambtelijke kosten)

Totaal

¿ 283.333,00

¿ 566.667,00

¿ 523.000,00

¿ 560.000.00 +

¿ 1.933.000,00

Gemeenteraad van Helmond

Bijlage: 45

blz. 8

Hiervan is subsidiabel:

50% van ¿ 1.933.000,00 -+ ¿ 966.500,00

Overige kosten:

- Signalering wegvak Rochadeweg

- Kosten grondaankoop + overig bodemonderzoek

- Ambtelijke voorbereiding tot Definitief Ontwerp voor rotonde

op Rochadeweg/Korendijk en RochadewegNerbindingsweg

- Onvoorzien

TOTALE OVERIGE KOSTEN REALISATIE ROTONDES

¿ 12.000,00

¿ 35.116,00

¿ 65.000,00

¿ 24.000.00 +

¿ 136.116,00

TOTALE KOSTEN:

¿ 1.933.000,00 +

136.116,00 = ¿ 2.069.116,00

Omdat de N279 in eigendom en beheer is van de provincie betalen zij 2/3 van de kosten van realisatie

van een rotonde op het kruispunt Rochadeweg/N279 (hiervan is nog geen schriftelijke toezegging) en

krijgen zij hierover de subsidie. De totale kosten voor de gemeente Helmond voor dit project bedragen

dus uiteindelijk:

De uiteindelijke kosten voor de gemeente Helmond zijn:

Kosten provincie

Subsidie voor gemeente Helmond (50% van ¿ 1.366.333,00)

¿ 1.933.000,00

¿ 566.667,00-

¿ 683.167.00-

¿ 683.166,00

¿ 12.000,00

¿ 35.116,00

¿ 65.000,00

¿ 24.000.00 +

¿ 819.282,00

Niet subsidiabel:

Signalering wegvak Rochadeweg

Kosten overig bodemonderzoek + grondaankoop

Ambtelijke voorbereiding tot Definitief Ontwerp 2 rotondes

Onvoorzien

TOTALE KOSTEN GEMEENTE HELMOND

Deze kosten kunnen worden gedekt uit het gereserveerde budget IVP 2001 volgnummer 210 15 M.

waar door middel van dekking uit de Reserve Infrastructurele Werken nog een budget van ¿

819.282,00 beschikbaar is.

Plaatsen VRI OP kruispunt RochadewegNarenschut en realiseren één extra rijstrook OP de

Varenschut en één extra rijstrook OP de Rochadeweg (oostelijke tak):

Plaatsing VRI in bestaand kruispunt:

Extra rijstrook Varenschut (excl. verwerving gronden):

Hierbij uitgaand van de variant met een smalle groenberm

zonder bomen (deze moeten dus gekapt worden).

Extra rechtsafstrook Rochadeweg (oostelijke tak):

Ambtelijke kosten voor voorbereiding

¿ 150.000,00

¿ 70.000,00

¿ 50.000,00

¿ 15.000.00 +

BENODIGD KREDIET: ¿ 285.000,00

Er is een budget van ¿ 234.000,00 beschikbaar vanuit de Bijdrage vanuit het Financieringsschap in

het kader van de verbeteringen Rochadeweg C.a. Daarnaast wordt voorgesteld om het overige

benodigde budget van ¿ 51.000,00 te dekken uit het bedrag van ¿ 333.372,00 dat voor het jaar 2002

gereserveerd staat in het Investeringsprogramma onder volgnummer 210.15 N. voor de Vlierdensedijk

langzaamverkeerverbinding. Het betreft hier dat deel van de investering van dit project (excl. subsidie)

waarvan de dekking plaatsvindt uit de Reserve Infrastructurele Werken.

Op de eventuele maatregelen en financiering van het project Vlierdensedijk

langzaamverkeersverbinding zal in een later stadium separaat teruggekomen worden.

Toelichtina OP totale dekkina:

Voorgesteld wordt voor de uit te voeren maatregelen een totaal krediet beschikbaar te stellen van ¿

2.354.116,=. Waarvan netto na aftrek van de te verwachten bijdragen en subsidies een bedrag van ¿

870.282,= ten laste van de gemeente Helmond komt. In het Investeringsprogramma is hiervoor

volgens onderstaand voorstel totaal aan dekkingsmiddelen beschikbaar ¿ 870.282,=. Als volgt te

specificeren:

Gemeenteraad van Helmond

Bijlage: 45

blz. 9

krediet

Rotondes Rochadeweg/N279,

Korendijk, Verbindingsweg en

signalering bocht wegvak Rochadeweg

biidraae/

subsidie

netto Uv.

gemeente

¿2.069.116,=

¿ 1.249.834,=

¿ 819.282,=

Beschikbare dekking vanuit IVP post 210.15 M doorgeschoven uit IVP 2001 (Dekking Uv. de

reserve Infrastructurele werken): ¿ 819.282,=

Plaatsen VRI RochadewegNarenschut

en realiseren extra rijstroken Varenschut

en Rochadeweg

¿ 285.000,=

¿ 234.000,=

¿ 51.000,=

Voorgesteld wordt hiervoor de dekking te gebruiken van 1) de Bijdrage vanuit het Financieringsschap,

knelpunten Rochadeweg, te weten ¿ 234.000,00 en 2) de overige ¿ 51.000,00 vanuit de post uit het

IVP nr. 210.15 N welke oorspronkelijk gereserveerd was voor het project Vlierdensedijk

langzaamverkeerverbinding en is doorgeschoven vanuit het IVP 2002.

(Dekking ¿ 51.000,00 Uv. de Reserve Infrastructurele Werken): ¿ 333.372,=

Generaal-totaal krediet

¿ 2.354.116,=

¿ 1.483.834,=

¿ 870.282,=

Generaal-totaal beschikbare dekking: ¿ 870.282,=

7.

BEHEERSASPECTEN

Voor het onderhoud van de verharding van de rotondes ten opzichte van de huidige kruispunten en de

VRI op het kruispunt RochadewegNarenschut worden geen extra beheerskosten gevraagd. De

hogere beheerskosten zullen door middel van een herverdeling van de onderhoudsbudgetten binnen

de begroting van S&B worden opgevangen.

Voor het onderhoud van het groen zijn vooralsnog geen extra beheerskosten noodzakelijk. Alleen

indien er voor een exclusieve groeninrichting van het middenterrein wordt gekozen zal dit meer

beheerskosten met zich mee gaan brengen.

8.

COMMUNICATIE

Voor de realisatie van rotondes zal contact opgenomen worden met de ondernemers op de

bedrijventerreinen BZOB, de Weijer en Hoogeind in verband met de berijdbaarheid van de rotondes

voor het vrachtverkeer en voor de eventuele doorgang van exceptionele transporten.

Over al de te treffen maatregelen zullen de bewoners, ondernemers en overige belanghebbenden

geïnformeerd worden middels een informatieavond.

9.

VOORSTEL

1. Kennis te nemen van bijgaande stukken en akkoord te gaan met (zie ter inzage gelegde bijlage 2):

Het plaatsen van signalering voor de haakse bocht in de Rochadeweg 150m. ten westen van

de Zuid-Willemsvaart.

De realisatie van een enkelstrooksrotonde met bypass voor het rechtsafslaande verkeer vanaf

de Verbindingsweg op het kruispunt RochadewegNerbindingsweg.

De realisatie van een enkelstrooksrotonde met bypass voor het rechtdoorgaande verkeer in

westelijke richting op het kruispunt Rochadeweg/Korendijk.

De realisatie van een geoptimaliseerde tweestrooksrotonde (in overleg met provincie) op het

kruispunt Rochadeweg/N279.

Hiervoor een krediet van ¿ 2.069.116,00 beschikbaar te stellen waarbij de dekking is voorzien

zoals in de toelichting is aangegeven.

2. Kennis te nemen van het feit dat er nog onzekerheid bestaat over de bijdrage van de provincie

aan de rotonde Rochadeweg/N279.

Gemeenteraad van Helmond

Bijlage: 45

blz. 10

3. Akkoord te gaan met plaatsing van een verkeersregelinstallatie op het kruispunt

RochadewegNarenschut met daarbij de realisatie van één extra rijstrook op de Varenschut en

één extra rijstrook op de Rochadeweg (oostelijke tak). Zie de ter inzage gelegde bijlage 2.

Hiervoor een krediet beschikbaar te stellen van ¿ 285.000,00. (begrotingswijziging 40).

Voor de dekking van dit budget is ¿ 234.000,00 beschikbaar vanuit de Bijdrage vanuit het

Financieringsschap in het kader van de verbeteringen Rochadeweg c.a. Daarnaast wordt

voorgesteld om voor het overige benodigde budget van ¿ 51.000,00 te gebruiken het

gereserveerde bedrag van het IVP 2002 voor de Vlierdensedijk langzaamverkeerverbinding, te

weten dat deel ad ¿ 333.372,00 waarvoor de dekking is voorzien in de Reserve Infrastructurele

werken.

4. Zowel het onderhoudsbudget Wegen als het onderhoudsbudget a.v. jaarlijks verhogen met

¿ 2.500,00.

Het advies van de commissie Ruimtelijk Fysiek en Middelen en het advies van de commissie Middelen

en Ondersteuning zal, na ontvangst, voor u ter inzage worden gelegd.

Burgemeester en wethouders van Helmond,

De burgemeester,

drs. AAM.Jacobs.

De secretaris,

mr. AC.J.M. de Kroon

Gemeenteraad van Helmond

Bijlage: 45

blz. 11

" '0 r

BESLUIT

Bijlage: 45

Raadsvergadering d.d.: 2 maart 2004

De raad van de gemeente Helmond;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 27 januari 2004.

gelet op de bepalingen van de Gemeentewet;

besluit:

1. Akkoord te gaan met:

Plaatsing signalering voor de haakse bocht in de Rochadeweg 150m. ten westen van de

Zuid-Willemsvaart.

De realisatie van een enkelstrooksrotonde met bypass voor het rechtsafslaande verkeer

vanaf de Verbindingsweg op het kruispunt RochadewegNerbindingsweg.

De realisatie van een enkelstrooksrotonde met bypass voor het rechtdoorgaande verkeer

in westelijke richting op het kruispunt Rochadeweg/Korendijk.

De realisatie van een geoptimaliseerde tweestrooksrotonde (in overleg met provincie) op

het kruispunt Rochadeweg/N279.

2. Akkoord te gaan met plaatsing van een VRI op het kruispunt RochadewegNarenschut met daarbij

de realisatie van één extra rijstrook op de Varenschut en één extra rijstrook op de Rochadeweg.

3. Voor de punten 1 en 2 een totaal krediet van ¿ 2.354.116 beschikbaar te stellen.

4. Kennis te nemen van het feit dat er nog onzekerheid bestaat over de bijdrage van de provincie

aan de rotonde Rochadeweg/N 279.

5. Zowel het onderhoudsbudget Wegen als het onderhoudsbudget Openbare Verlichting jaarlijks

verhogen met ¿ 2.500,00.

Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 2 maart 2004, bijlage 45.

De raad voornoemd,

De voorzitter,

De griffier,

Gemeenteraad van Helmond

Bijlage: 45

blz. 12

Bijlage 1 b.b. Raadsbijlage Kredietaanvraag verkeersmaatregelen Rochadeweg

. Onderstaand zijn principe-rotonde oplossingen weergegeven om een beeld te krijgen van de

vormgeving van de rotonde. De vormgeving van de rotonde kan echter nog gewijzigd

worden, . .

Vorrn'Ch"'

,i\

,

,

,

,

,,"

Rocho",,"

RoChod..."

Geoptim~li.seerde ~eestrooksrotonde kruisPl!nt Rochadeweg I Varenschut

]

.-".~ . . rm--=-- -~.

lTr

Hol'.'JI<

Enkelstrooksrotonde met bypass kruispunt Rochadeweg I Ma'isdijk

Rochadel.g

,Enkelstrooksrotonqe met bypass kruispunt Rochadeweg I Verbindingsweg

Rochodeweg'

n,u_~. " n_=_-

i ~ ~ Rochodeweg

" :

r

KorendiJk

Enkelstrooksrotonde met bypass kruispunt Rochadeweg I Korendijk

Gemeenteraad van Helmond

blz. 14

Bijlage 2 b.b. Raadsbijlage Kredietaanvraag verkeersmaatregelen Rochadeweg

Overzichtstekening voorgestelde maatregelen Rochadeweg:

Plaatsen signalering

voor de haakse bocht

r"Pla~i1>~~VRi:':'---d dd .dd ..... .

I extra rIlstrook Vlilre.nschut +

, extra réchtsafvak Rochadeweg

Ld

.. .......d....... ... nd

Realiseren

enkelstrooksrotonde

met bypass

Realiseren

enkelstrooksrotonde

met bypass

, Realiseren ,

geoptimaliseerde tweestrooksrotonde I.

[In overleg~.et p~ovin~~) '.'.'.' ...nm.!

Gemeenteraad van Helmond

blz. 15

Uw Reactie
Uw Reactie