- Bestuur
- Commissiestukken Beleidsnota Sport 2003-2007
Commissiestukken Beleidsnota Sport 2003-2007
Documentdatum | 08-09-2003 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Samenleving en Economie |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
TER 1< Inhoudsopgave I Inleiding/Samenvatting 1.1 Algemeen 1.2 Beleidsnota 1.3 Huidige stand van zaken 1.3.1 Aanpassen organisatie 1.3.2 Financiën 1.3.3 Conclusie 2 2.1 2.2. 2.3 2.3.1 2.3.2 2.3.3 3 3.1 3.2 3.3 3.4 Huidige situatie Definitie sport en bewegen Het belang van sport Gemeentelijke visie op sport en bewegen (per heden) Beleidsbegroting Hoofddoelstelling Ambitiekader Ambities Algemeen Sportstimulering Subsidiebeleid Accommodatiebeleid 4 Organisatie van de sport 4.1 Huidige situatie 4.1.1 Raad voor de sport 4.2 Ambities t.a.v. de organisatie van de sport in Helmond 5 5.1 5.2 5.3 5.4 Financiën Huidige situatie Meerjarenbegroting Kosten beleid Samenvatting Bijlagen Bijlage 1: Overzicht sporten NOC*NSF Bijlage 2: Overzicht leden per tak van sport in Helmond Bijlage 3: Verdeling van het aantal leden per tak van sport naar leeftijdsklasse in Helmond Bijlage 4: Vergelijking van het totaalaantalleden per tak van sport over 2001 Bijlage 5: Sportuitgaven van Helmond t.o.v. andere gemeenten in Nederland Bijlage 6: Schets van algemene ontwikkelingen die van invloed zijn op sportbeoefening 3 p. 3 p. 3 p. 4 p. 5 p. 5 p. 6 p. 6 p.7 p. 7 p. 8 p. 8 p. 8 p. 9 p. 9 p.IO p.1O p.11 p.13 p.19 p.2! p.21 p.21 p.22 p.24 p.24 p.24 p.26 p.29 p.30 p.31 p.33 p.34 p.35 p.36 p.37 Hoofdstuk 1 Inleiding/samenvatting 1.1 Algemeen De betekenis van sport en sportbeoefening staat niet meer ter discussie. Sport staat weer op de politieke agenda, ook in Helmond. Het aantal $portbeoefenaars aangesloten bij sportverenigingen en sportscholen in Nederland is gestegen naar circa 6 miljoen. Ook zijn er veel sportbeoefenaars geen lid van een sportvereniging. Zij bepalen zelf hun eigen sportaanbod. In totaal wordt geschat dat circa a miljoen Nederlanders regelmatig aan sport doen. Dus sport is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Tevens zijn vele Nederlanders nog op andere wijze bij sport betrokken zoals bijv. vrijwilligers en lof bestuurders, maar vooral ook in passief recreërende zin als toeschouwer, televisiekijker of krantenlezer. Ook heeft sport een rol als verschaffer van circa ao.ooo arbeidsplaatsen in Nederland. De rol van de sport voor het bedrijfsleven groeit, zo wordt sportsponsoring een steeds belangrijker middel om extra naamsbekendheid te verwerven. Sport kan een belangrijke bijdrage leveren aan sociaal-maatschappelijke terreinen als volksgezondheid, criminaliteitspreventie en aan integratie van doelgroepen als gehandicapten, ouderen, allochtonen en jongeren. Helmond kent een enorm gevarieerd en levendig sportklimaat. Tal van vrijwilligers zijn bestuurlijk, begeleidend en uitvoerend bezig met het in stand houden en verbeteren van dat klimaat. Sport kent geen grenzen, geen uitzonderingen, sport verbroedert en verbindt. Gemeente en Raad voor de Sport hechten aan de verworvenheden die Helmond op dit moment op sportief gebied kent en hebben de intentie die in stand te houden. Daarnaast zijn op een aantal punten nog verbeteringen mogelijk. Deze nota levert een beleidsvisie, geeft knelpunten aan en verschaft tevens openingen naar oplossingen. Om beleid te formuleren dat kan rekenen op draagvlak in "sportief" Helmond, is de nodige energie gestoken in communicatie met de Helmondse sportwereld. De Raad voor de Sport fungeert daarbij als intermediair en belangenbehartiger van de Helmondse georganiseerde sportwereld. Dat is ook de reden waarom gemeente en de Raad voor de Sport hebben samengewerkt aan de realisering van deze beleidsnota. Een gezamenlijke inspanning......een gezamenlijk product. 5 1.2 Beleidsnota Deze beleidsnota is een coproductie van de afdeling Welzijn Onderwijs en Sport (WaS) van de gemeente Helmond en de Raad voor de Sport. Eindverantwoordelijke is de gemeente Helmond. Deze Helmondse beleidsnota Sport richt zich primair op de huidige bestuursperiode 2002-2006 en sluit aan bij de "Integrale Stadsvisie 2010" en bij het "Meerjaren Ontwikkelingsprogramma Grotestedenbeleid" (MOP). Verder is aansluiting gezocht bij het Collegeprogramma 2002-2006. Het beleid dat in deze nota beschreven wordt is mede bepaald door diverse maatschappelijke factoren (zoals politieke-, demografische-, economische en geografische ontwikkelingen). Een beschrijving van deze sociaal-maatschappelijke context is bijgevoegd als bijlage 6. Vanwege de hechte relatie met het rijks- en provinciaal beleid is tevens gekeken naar beleidslijnen, die landelijk (Nota van ministerie van VWS "Wat sport beweegt") en provinciaal (Nota" Sportprovincie Noord-Brabant" juni 2002) zijn uitgezet. Doelstelling van de beleidsnota is het zijn van een leidraad voor het Helmondse sportbeleid in de periode 2003-2007. Voor deze periode van 5 jaar is gekozen omdat de oorspronkelijke bedoeling (parallel aan de huidige collegeperiode) niet meer kon worden gehaald. Bovendien lijkt een doorkijk met een perspectief van 5 jaar realistisch. Collegeprogramma 2002-2006 In het collegeprogramma in hoofdzaken 2002-2006 met als titel "Gedeelde verantwoordelijkheid" is in het hoofdstuk Sociale en Culturele Infrastructuur de volgende tekst opgenomen: "Het geven van een impuls aan sport door sportstimuleringsprojecten (breedtesport) en de beschikbaarheid van goede sportaccommodaties dragen bij aan een betere maatschappelijke participatie en het zich welbevinden van de bewoners van onze stad. Wij willen deze zaken onder onze aandacht houden en zonodig verbeteringen aanbrengen. De Raad voor de Sport is belangrijk als adviseur en als partner voor het verkrijgen van draagvlak bij sportverenigingen bij de ontwikkeling en uitvoering van het gemeentelijk sportbeleid. Tevens zal de samenwerking tussen scholen, Raad voor de Sport en buurtverenigingen gestimuleerd worden. Tenslotte vinden wij dat topsporters een bijdrage leveren aan het positieve imago van onze stad en bevordert het de sportbeoefening in de stad." In de afgelopen jaren hebben verschillende instanties /verenigingen zich met veel enthousiasme ingezet voor de sportbeoefening in Helmond. Op deelterreinen is gescoord, zonder dat evenwel een structurele verbetering is gerealiseerd. 6 Factoren die een belangrijke rol hebben gespeeld bij deze ontwikkelingen zijn: a. Het ontbreken van een voldoende concrete en samenhangende visie op het stimuleren van de sportbeoefening in Helmond. b. Sterk wisselende personele bezetting bij de afdeling Sport en Welzijn van de gemeente Helmond. c. Een nieuwe Raad voor de Sport die zijn rol in relatie tot de gemeente en de sportverenigingen nog zoekt. d. Sportverenigingen die met een groeiend aantal interne problemen worden geconfronteerd. Deze beleidsnota heeft de pretentie om; . Een concrete visie te geven op de sportstimulering in Helmond . Een organisatorisch concept te presenteren . Prioriteiten te stellen 1.3 Huidige stand van zaken . Helmond heeft een relatieve achterstand op het gebied van de sportbeoefening (zie bijlage 4) Helmond besteedt per inwoner relatief weinig geld aan sport (zie bijlage 5) Helmond heeft ambitieuze groeiscenario's qua uitleggebieden en inwoneraantal De basis van de Helmondse sportbeoefening, de sportverenigingen, krijgt het steeds moeilijker De vraag naar het product sport verandert. Toenemend besef van het sociaal- maatschappelijk belang van sport en bewegen . . . . Om bovenstaande punten positief te beïnvloeden worden in deze beleidsnota de volgende hoofdvoorstellen gedaan. 1.3.1 Aanpassen organisatie Voorgesteld wordt om het Bureau Sport in de gemeente Helmond verder uit te werken als één (vooralsnog gemeentelijke) organisatie met als belangrijkste taken: . Accommodatiebeheer . Beleidsbepaling c.q. subsidieverlening . Loketfunctie voor alle sportbeoefenaars . Makelaarsfunctie, vraag- en aanbod combineren . Pro-actieve sportstimulering . Verwerven extra (boven lokale) subsidies en mogelijk sponsoring De herschikking van de gemeentelijke organisatie in drie pijlers (SE, SO&B en MO) plaatst het bureau Sport in de dienst SE in de afdeling Welzijn, Onderwijs en Sport (WaS). 7 De Raad voor de Sport zal zich in de toekomst primair bezighouden met gevraagde en ongevraagde advisering van de gemeente en de belangenbehartiging van de sportverenigingen. Verder speelt zij een rol in de ontwikkeling van het gemeentelijk sportbeleid, heeft zij een promotionele taak en is zij een intermediair. 1 .3.2 Financiën Om de doelstellingen te halen zullen er gemeentelijke middelen ter beschikking moeten komen. Daarbij zal expliciet gekeken worden naar meer mogelijkheden van aanvullende financiering door Rijk, Provincie, Sportservice Noord-Brabant, landelijke sportkoepels als NOC*NSF, enzovoorts. Overigens is er in de huidige aanpak al sprake van financieringsrelaties met anderen, bijvoorbeeld de Breedtesportimpuls en Schoolzwemmen. Voor het overige kan nog gekeken worden naar de mogelijkheden van sponsoring en herprioritering van doelen en meer efficiënte inzet van middelen. 1.3.3 Conclusie Door een gerichte ondersteuning van met name de sportverenigingen moeten zij de mogelijkheid krijgen de sportbeoefening nog beter te stimuleren en ook een grotere rol te spelen bij de breedtesportimpuls (Grotestedenbeleid). Hiermee zou de continuïteit van deze projecten bevorderd kunnen worden. Dit zal ook gestimuleerd worden door coordinatie van alle (project)medewerkers, die een hoofdtaak op sportgebied hebben, vanuit het nieuwe Bureau Sport. De belangrijkste projecten zijn: . Aanpassing personeelsbestand Bureau Sport . Activiteitensubsidie sportverenigingen . Project professionalisering in de sport (PRINS) lil De breedtesportimpuls lil Stimulering topsport . Sportmonitor en enkele onderzoeksprojecten . Accommodatieknelpuntenonderzoek en aanpassingen (4jaren) . Flexibilisering veldaccommodaties (pilot voetbal) . Beheersplan binnensportaccommodaties Op alle hierboven genoemde projecten wordt in het verdere verloop van deze beleidsnota nader ingegaan. 8 Hoofdstuk 2 Huidige situatie 2.1 Definitie van sport en bewegen In de literatuur worden verschillende definities van sport gegeven; de meeste zijn van een vrij hoog abstractieniveau. Kernbegrippen die in de meeste definities voorkomen zijn: . Doelgerichtheid . regelmaat . organisatorisch verband wedijver . In de in juni 2001 verschenen nota "Sport, bewegen en gezondheid; naar een actief kabinetsbeleid ter vergroting van de gezondheid door en bij sport en bewegen"wordt een directe koppeling tussen sport en gezondheid gelegd. De definitie van sport is uitgebreid met bewegen. De nota neemt als uitgangspunt, de hele bandbreedte van matig intensieve tot intensieve lichamelijke activiteiten waarvan de uitoefening bijdraagt aan fitheid en gezondheid. Deze definitie sluit ook aan bij de gemeentelijke kadernota "Op weg naar een gezonder Helmond". ."Om aan bewegen een gezondheidseffect te kunnen ontlenen moet er sprake zijn van een zekere dosering en frequentie. Men gaat uit van de Nederlandse Norm Gezond Bewegen. Die norm is in 1998 als volgt vastgesteld: Voor kinderen: minimaal 1 uur per dag matig intensief bewegen op minstens 5 dagen van de week. Daarnaast minimaal 2 uur op motorische ontwikkeling en fitheid gerichte activiteiten. Voor volwassenen: minimaal een half uur per dag matig intensief bewegen op minstens 5 dagen van de week. Om ook de fitheid te verbeteren, zijn met name gerichte, intensieve vormen van beweging (sport) nodig. Onderzoek onder de Nederlandse bevolking < 16 jaar Iaat het volgende zien: 40 '70 is normactief (bewegen volgens de norm) 48 '70 is semi-actief (men beweegt wel, maar haalt de norm niet) 12 '70 is inactief (men benadert de norm in het geheel niet)"" Naast de definities van sport en bewegen vinden wij het van belang de begrippen georganiseerde en ongeorganiseerde sport te verduidelijken. Onder sporten in georganiseerd verband verstaan wij de reguliere sportverenigingen. Ongeorganiseerde sporters zijn individuele sporters die op willekeurige tijden, op willekeurige plaatsen, willekeurige sport bedrijven. Denk hierbij aan mensen die zo nu en dan gaan fitnessen of een aantal keren trimmen in de bossen.! In deze beleidsnota zullen wij uitgaan van de hierboven geschetste kernbegrippen sport en bewegen. 1 In bijlage 1 is een overzicht gegeven van alle door het NOC"NSF erkende takken van sport. Tevens is vermeld of deze takken van sport (voor zover dit ons bekend is) in Helmond in georganiseerd verband worden beoefend (= sportaanbod). 9 2. 2 Het belang van sporten en bewegen Wij hechten belang aan sport en bewegen vanwege: lil De positieve bijdrage van sport aan fysieke en geestelijke gezondheid van Helmondse burgers; lil De pedagogische rol (Ieren van normen en waarden) en bewegingswaarde van sport voor de jeugd; lil De bevordering van deelname van mensen aan sociaal-maatschappelijke verbanden; lil De aantrekkingskracht die het aanbieden van sportfaciliteiten voor de gemeente c.q. wijk heeft; lil De promotionele waarde ervan voor de stad Helmond. 2.3 Gemeentelijke visie op sport en bewegen 2.3.1 beleidsbegroting In de beleidsbegroting 2002 was als korte omschrijving van de gemeentelijke taak ten aanzien van sport het volgende opgenomen: "voorbereiding en uitvoering van het gemeentelijk sportbeleid en het onderhouden en beheren van accommodaties voor binnen- en buitensport." Dit met het volgende doel: Het instandhouden en beschikbaar stellen van (sport)faciliteiten aan verenigingen, scholen, bedrijven en individuele burgers van Helmond. Het voeren van een actief beleid dat zich richt op het scheppen van voorwaarden waardoor de inwoners van Helmond naar eigen keuze en overeenkomstig hun aanleg en mogelijkheden op verantwoorde wijze sport en recreatie kunnen bedrijven. Voor speciale doelgroepen als ouderen, gehandicapten en jeugd waarbij het aanbod niet past bij de vraag van de potentiële sporter werd een alternatief programma aangeboden om deze doelgroepen te stimuleren om aan sport te gaan doen. Hiermee werden de volgende effecten beoogd: lil Actieve deelname aan sport minimaal handhaven op huidig niveau Cl Actieve deelname aan sport door specifieke doelgroepen laten toenemen Cl Het mede in stand houden van de kwaliteit van de bestaande sportaccommodaties lil Het bieden van een voorzieningenniveau dat aansluit bij de groei van de stad li Het bieden van een gevarieerd voorzieningenniveau, dat aansluit bij de behoeften en wensen van de burgers van Helmond 10 2.3.2. Hoofddoelstelling De basis van het Helmondse sportbeleid is; IIHet creiren, onderhouden en verbeteren van de mogelijkheden voor alle inwoners van Helmond, ongeacht leeftijd, geslacht, inkomen, achtergrond en afkomst, om op verantwoorde wijze en naar eigen keuze deel te nemen aan sport- en bewegingsactiviteitenll . Sportstimulering is een methode om aan deze doelstelling concreet vorm te geven, maar wel sportstimulering in de ruimste zin van het woord. In dat opzicht betekent sportstimulering; . Stimuleren van sportdeelname . Verbreden en versterken van het aanbod sport voor bewegingsactiviteiten . Versterken en ondersteunen van de sportverenigingen . Aanpassingen van het subsidie- en tarievenbeleid . Verbeteren van de kwaliteit van de sportaccommodaties . Verbeteren van de gemeentelijke organisatie voor de sport Wanneer de hoofddoelstelling d.m.v. sportstimulering wordt aangepakt, kan een aantal ambities worden geformuleerd. 2.3.3 Ambitiekader Iedere inwoner van Helmond moet de mogelijkheid hebben om op verantwoorde wijze deel te nemen aan sport- en bewegingsactiviteiten. De taak van de Gemeente hierbij is enerzijds voorwaardenscheppend, maar anderzijds draagt de gemeente ook een inhoudelijke verantwoordelijkheid voor sport en bewegen: . Het formuleren van een gemeentelijk sportbeleid . Het creëren van materiële (met name financiële) randvoorwaarden . Het veilig stellen en (waar nodig) het verbeteren van de kwaliteit van de sportbeoefening . Het versterken van de kwaliteit van de sportinfrastructuur . Het verbeteren van de samenhang van het op de sport betrekking hebbende beleid Uitgaande van de bovenstaande sociale sportinfrastructuur, waarin de sportverenigingen het voortouw hebben, moet in de gemeente ook ruimte zijn voor anders georganiseerde sport- en bewegingsactiviteiten. Zij kunnen immers de drempel tot de georganiseerde sportbeoefening verlagen, maar met name ook een middel zijn om bepaalde maatschappelijke doelen te bereiken. De sportverenigingen vormen de ruggengraat van het sportaanbod in Helmond. Gemeentelijke ondersteuning staat dan ook primair ten dienste van de georganiseerde (sport)verenigingen, maar schept ook daardoor en daarnaast voldoende mogelijkheden voor de ongeorganiseerde sport (beschikbaar stellen van infrastructuur). 11 Hoofdstuk 3 Ambities In het voorafgaande hoofdstuk is de beleidsmatige context geschetst. In hiernavolgend hoofdstuk gaan we verder door de ambities weer te geven. Allereerst wordt er per beleidsambitie een toelichting gegeven, vervolgens wordt er een beleidsaanbeveling gedaan en elke ambitie wordt afgesloten met een beschrijving van de gewenste resultaten. 3.1 Algemeen Ambitie I2 - Inventarisatie sport en sportwensen Per heden ontbreken voldoende betrouwbare gegevens over sportdeelname in Helmond, hetgeen betekent dat in deze beleidsnotitie meer richtingen kunnen worden aangegeven dan concrete doelstellingen. Voor een volgende beleidsnota is het een must dat meer en betere gegevens beschikbaar zijn. Daarnaast bestaat er een behoefte aan gegevens over de sportaccommodaties. Ook is gebleken dat naast de sportvereniging ook diverse andere organisaties (welzijnsinstellingen) verschillende sport -en bewegingsactiviteiten aanbieden. Ten behoeve van het overzicht is het van belang een sociale sport -en bewegingskaart te ontwikkelen waarin doelgroepen (jeugd, ouderen, gehandicapten en allochtonen) belicht worden. Deze gegevens zouden via de sportgids bekend gemaakt kunnen worden aan het Helmondse publiek. Tot slot is het wenselijk geacht om meer inzicht te krijgen in de sportbehoeften cq. wensen van de Helmondse bevolking (zie ook ambitie IV). Hiervoor zal eenmalig een onderzoek uitgevoerd moeten worden. I- Beleidsaanbeveling ; . Ontwikkelen sportmonitor. . Aanleggen database sportgegevens. . Ontwikkelen sociale kaart sport -en bewegingsactiviteiten. . Onderzoek naar sportbehoefte cq sportwensen Helmondse bevolking Resultaat; . Beschikbaarheid ekwantificeerde e evens over s ortvraa en s ortaanbod. 2 Alle ambities zijn doorgenummerd met Romeinse cijfers zodat de relatie met hoofdstuk 5 -Financiën makkelijk te achterhalen is. 13 3.2 Sportstimulering Ambitie II- Regiegroep Breedtesport; verbetering samenwerking tussen de organisaties voor sport en bewegen Sport kan veel betekenen voor de Helmondse samenleving. Om de doelstellingen in de beleidsnota te realiseren is het van belang dat er een goede afstemming en samenwerking is met de verschillende organisaties die met sport te maken hebben. Enkele organisaties zijn; Stichting Wel zijns bevordering Helmond, Stichting Welzijn Ouderen Helmond, Vrijwilligerscentrale Helmond, Helmondse scholen, Gemeente (Welzijn, Onderwijs en Sport) en de Raad voor de Sport. Per thema zullen ook andere organisaties en gemeentelijke beleidsmedewerkers betrokken worden zoals bijvoorbeeld de GOH en beleidsmedewerker Welzijn. De gemeente hecht groot belang aan de functie die de Raad voor de Sport vervult. Er zal een nieuw samenwerkingsverband opgezet moeten worden, opdat sportstimulering integraal en met hoge mate van continuïteit gerealiseerd kan worden. II- Beleidsaanbeveling; . Ontwikkelen samenwerkingsverband. Resultaat; . Beschikbaarheid nieuw samenwerkingsverband. Ambitie m- Het stimuleren van sportdeelname De gemeente Helmond kent een achterstandssituatie m.b.t. deelname aan sport- en bewegingsactiviteiten. Onderzoeken uit het recente verleden laten zien dat een groot deel van de bevolking niet aan sport of bewegen doet. Procentueel gezien zit wat dat betreft Helmond ver onder het landelijk gemiddelde (zie bijlage 4). Sport- en bewegingsactiviteiten moeten dan ook zo dicht mogelijk bij de doelgroepen worden gebracht, zodat de kennismaking snel kan verlopen. Speciale aandacht moet uitgaan naar de verschillende doelgroepen (jeugd, ouderen, allochtonen en gehandicapten). Deze groepen kennen allen een specifieke benaderingswijze, en zullen aangetrokken worden tot verschillende sport- en bewegingsactiviteiten. Kennismaking met sport en bewegen op jonge leeftijd is van groot belang voor het sportgedrag op latere leeftijd. Omdat op de scholen alle kinderen bereikt worden is een goede samenwerking tussen de scholen, buurtverenigingen en de georganiseerde sport een must. 14 III- Beleidsaanbevelingen: . Het organiseren van kennismakingslessen op basisscholen en bij sportverenigingen; (ontmoeting onderwijs en sport). . Voeren van een sportpas voor jongeren in de leeftijdsklasse van 10 tot 20 jaar. . Het opzetten van projecten in het kader van sport en bewegen voor specifieke doelgroepen. Resultaat: . Het verhogen van de participatiegraad voor sportdeelname met 5% per jaar. . Het realiseren van de sportpas voor de jeugd; (introductiecircuit). . Gestructureerde doorgeleiding van deelnemers uit de breedtesportprojecten naar de s ortvereni in (en). Ambitie IV-Het verbreden en versterken van het aanbod voor sport- en bewegingsactiviteiten met name voor overdag De wensen, behoeften en mogelijkheden van sporters en potentiële sporters zijn anders dan een aantal jaren geleden. Bovendien is er sprake van een meer kritische houding van sporters (consumenten). Het aanbod van de sportverenigingen is voor een groot deel nog gebaseerd op de traditionele vraag. Vernieuwing en verbreding van het aanbod bieden kansen om sporters en potentiële sporters te binden. Te denken valt daarbij aan het aanbieden van sport overdag, al dan niet in samenwerking met professionele sportaanbieders of sport- en welzijnsorganisaties. Het aanbod moet gericht zijn op de behoefte van zoveel mogelijk inwoners van Helmond. IV- Beleidsaanbevelingen: . Inventariseren van de sportwensen van de Helmondse bevolking. . Het creëren van mogelijkheden voor sport en spel overdag. Resultaat: . Er is een onderzoeksverslag beschikbaar waarin de sportwensen van de Helmondse bevolking tot uiting komen. . Samenwerkin tussen Raad voor de 5 ort en rofessionele s ortaanbieders. Ambitie V - Het versterken en ondersteunen van de sportverenigingen mbt vrijwilligers De sportvereniging is en blijft het belangrijkste fundament van het breedtesportbeleid. Een van de belangrijkste knelpunten van de sportverenigingen is kader- en vrijwilligerstekorten. Er dient een methodiek ontwikkeld te worden die een oplossing kan bieden voor de sportverenigingen. Daarnaast zal ook gekeken worden naar de mogelijkheden om sportverenigingen te koppelen aan projecten zoals buurtgericht werken en sociale activering. 15 v- Beleidsaanbevelingen: . Sportverenigingen ondersteunen op het gebied van werving en behoud van het vrijwillig kader . Het ontwikkelen van een plan waarmee de sportverenigingen een bijdrage kunnen leveren aan sociale activering, buurtgericht werken en de inschakeling van doelgroepen Resultaat: . Er is een plan beschikbaar met daarin de aanbevelingen voor de werving en het behoud van het vrijwillig kader voor de sportvereniging . Er is een plan van aanpak over de voorwaarden waaronder en de manier waarop sportverenigingen een bijdrage kunnen leveren aan sociale activering, buurtgericht werken en de inschakelin van moeilï k Iaatsbare roe en 3.3 Subsidiebeleid Ambitie VI- Subsidie tbv sponsorplan/deskundigheidsbevordering voor verenigingen Belangrijk knelpunt bij sportverenigingen is het financieel beleid. Veel verenigingen zijn op zoek naar sponsoren. Om verenigingen hierbij te ondersteunen dient er een sponsorplan ontwikkeld te worden. Ander belangrijk knelpunt is het ontbreken van geld voor deskundigheidsbevordering van vrijwilligers (bestuurlijk, organisatorisch en sporttechnisch). Beide punten zullen door de Raad voor de Sport opgenomen worden. VI- Beleidsaanbevelingen: . Subsidiëring van opleidingen van verenigingskader en professionalisering in algemene zin bij de sportverenigingen. . Sportverenigingen ondersteunen bij het zoeken naar sponsoren. Resultaat: . Er is een subsidieregeling voor het opleiden van kader en professionalisering in de sportvereniging. . S onsor lan voor veren i in en. Ambitie VII-Algemene aanpassing van het bestaande subsidiebeleid /invoering jaarprogramma Sport Per heden ontbreekt een voldoende gestructureerd subsidiebeleid (m.u.v. jeugdsubsidieregeling). Subsidies worden nog te vaak per incident toegekend en volgens het principe "op is op". Deze manier van werken komt bij verenigingen niet eenduidig of eerlijk over. 16 Er zal een nieuw subsidiebeleid ontwikkeld moeten worden met als toetsingscriteria: . Transparantie (inzichtelijkheid voor de doelgroep) . Bijdrage aan sportstimulering (sportbeleid) . Meerjarenplanning . Eigen bijdrage regeling . De Algemene subsidieverordening Helmond Om een algemene en eenduidige afweging mogelijk te m~ken dient in navolging van het welzijnsprogramma een jaarprogramma Sport ontwikkeld te worden. Om voor de subsidie in aanmerking te komen moet de aanvrager voor 1 september de subsidie vóór het volgende kalenderjaar aanvragen op een standaardformulier. Voor 1 januari krijgt de vereniging bericht of de aanvraag wordt gehonoreerd. Het jaarprogramma Sport zal voorzien van een advies van de Raad voor de Sport aan de gemeenteraad voorgelegd worden. Hierdoor ontstaat een meer systematische aanpak van de subsidieverlening. vn- Beleidsaanbevelingen: . Het ontwikkelen van een eenvoudig en maatschappelijk aanvaardbaar subsidiebeleid Resultaat: . Er is sprake van eenvoudig, inzichtelijk, vergelijkbaar en maatschappelijk aanvaardbaar beleid voor subsidiering Ambitie VIII- Aanpassing van het bestaande tarievenbeleid De tarieven voor het gebruik van sportaccommodaties moeten voor alle betrokkenen inzichtelijk en vergelijkbaar zijn. Het moet betaalbaar blijven voor de sportverenigingen en of andere gebruikers van de sportaccommodaties. Voor de sportverenigingen en andere gebruikers moet een gedifferentieerd tarief van toepassing zijn. VIII - Beleidsaanbevelingen: . Het ontwikkelen van een inzichtelijk en vergelijkbaar tarievenbeleid . Het beschikbaar stellen van voldoende gemeentelijke middelen ter ontwikkeling van nieuw sportbeleid Resultaat: . Er is sprake van eenvoudig, inzichtelijk, vergelijkbaar en maatschappelijk aanvaardbaar beleid voor tarifering voor sportaccommodaties . Voldoende financiële middelen voor de ontwikkeling van nieuw beleid Ambitie IX- Het instellen van een fonds voor topsport en topsportevenementen Een onderdeel van het sportaanbod vormt de topsport. Helmond kent enkele topsporters. Zij vervullen een voorbeeldfunctie voor de jeugd, zijn promotie voor de 17 sport in zijn algemeenheid en voor de stad Helmond. Ondersteuning van de topsport is wenselijk. Mogelijk is er een gemeentelijke sportbeurs in het leven te roepen met ondersteuning van het bedrijfsleven. Voorgesteld wordt een jaarbudget van ¿ 15.000 voor de topsport ter beschikking te stellen voor de komende vier jaar. Dit bedrag zal voor ¿ 10.000 per jaar bestemd zijn vo~r een bijdrage van maximaal ¿ 5.000 voor twee topevenementen op Nationaal/ Internationaal niveau georganiseerd door een Helmondse vereniging. Hierbij zal een relatie gelegd worden met de evenementennota. Voor ondersteuning aan de topsporters kan maximaal 2 x ¿ 2500 per jaar (maximaal 3jaar) gegeven worden. De criteria om voor deze laatste bijdrage in aanmerking te komen zijn: . Personen die de NOC*NSF status nog niet hebben bereikt maar wel de mogelijkheid hebben om dat te realiseren en jeugdinternationals . Woonachtig in Helmond . Bereidheid om voor Helmond als ambassadeur op te treden IX- Beleidsaanbevelingen: . Het instellen van een sportfonds ter bevordering van topsport. Resultaat: . Er is een sportfonds beschikbaar dat topsporters financiële ondersteuning kan geven. Ambitie X-Professionalisering sportverenigingen De intentie is, om verenigingen die door problemen met vrijwilligers (kwantiteit en kwaliteit) niet optimaal kunnen functioneren, financiële ondersteuning te bieden voor het aantrekken van professionals (technisch en of organisatorisch). Dit kan bijvoorbeeld in het kader van het landelijke project PRINS. Criteria: . Duidelijke taakomschrijving .. Helmondse sportverenigingen moeten bewezen hebben de werkgeversrol naar behoren te kunnen vervullen . Relatie minimaal 1000 leden (actief) op 1 professional . Bijdrage vereniging in de salariskosten van een professionele ondersteuner x- Beleidsaanbevelingen; . Het instellen van een subsidie t.b.v. professionalisering sportverenigingen Resultaat: . Er is subsidie beschikbaar waaruit verenigingen professionele ondersteuning kunnen financieren 18 Ambitie XI- Extra Sportstimuleringssubsidie Voorgesteld wordt om een extra sportstimuleringssubsidie te introduceren mede ter vervanging van de huidige jeugdsubsidie regeling en het PSF (Plaatselijk Stimulering Fonds) voor de verenigingen. Het voorgestelde bedrag wordt toegevoegd aan de reeds voorgestelde bedragen. De criteria om in aanmerking te komen voor deze subsidie: . Doel; stimulering sportdeelname - . Voorkeur voor stimulering sportdeelname voor doelgroepen; - jeugd tot 18 jaar (samenwerking met scholen) ouderen (boven de 55 jaar) allochtonen (buurtwerk) gehandicapten Er moet spraken zijn van deskundige leiding. De subsidie bedraagt maximaal 50 'ro van de subsidiabele kosten met een maximum van ¿ 2000 per activiteit. . . XI- Beleidsaanbevelingen: . Het instellen van een extra sportstimuleringssubsidie ter bevordering van activiteiten voor doelgroepen door verenigingen Resultaat: . Er is een extra sportstimuleringsubsidie beschikbaar voor verenigingen die activiteiten voor doel roe en ontwikkelen Ambitie XII - Investeringsbijdrage voor sportaccommodaties (vervanging en verbetering van bestaande sportaccommodaties) Voorgesteld wordt een gemeentelijke investeringsbijdrage te introduceren voor geprivatiseerde accommodaties (of onderdelen van accommodaties) van sportverenigingen zonder winstoogmerk, die niet door de gemeente geëxploiteerd worden. Bij bijna alle buitenaccommodaties zijn de kleed,- bestuurskamer,- en de kantine reeds geprivatiseerd. Voorgesteld wordt om bij deze subsidie de navolgende criteria te hanteren: . Instandhouden is verantwoordelijkheid sportvereniging (niet subsidiabel) . Vervanging en verbeteringen komen in principe in aanmerking voor accommodatie subsidie . Alle "bouw"activiteiten voldoen aan alle wettelijke eisen (vergunningen verleend) . In principe wordt van de investeringen (out of product) maximaal 50 % gesubsidieerd (uitgegaan wordt van maximale zelfwerkzaamheid van de vereniging) . Investeringen moeten "passen" in het lange termijn investeringsprogramma van de gemeente . Aanvragen tot ¿ 10.000 dienen vóór 1 november ingediend te zijn. Aanvragen groter dan ¿ 10.000 moeten vóór 1 maart ingediend zijn (standaard formulier) om voor 19 subsidie in volgende jaren in aanmerking te kunnen komen. Vóór 1 januari zal door Bureau Sport gereageerd worden . Werkzaamheden mogen niet zijn aangevangen vóór het indienen van het subsidieverzoek . Projecten die niet gestart zijn binnen één jaar na geplande start, komen voor subsidieverlening te vervallen . De met de accommodatiesubsidie gerealiseerde bouwwerken/velden mogen binnen tien jaar na ontvangst van de subsidie niet onttrokken worden aan hun bestemming, indien dit toch gebeurt moet de subsidie worden terug betaald rekening houdend met een afschrijving van tien jaar Zoals gezegd geldt de investeringsbijdrage alleen voor geprivatiseerde sportaccommodaties. Voor de accommodaties die volledig door de gemeente worden geëxploiteerd (zoals wedstrijd,- en trainings,-velden, sporthallen, sportzalen en gymzalen) zijn middelen voor het reguliere onderhoud in de gemeentebegroting opgenomen. Aan de overige categorie sportaccommodaties, zijnde accommodaties op commerciële basis (sportscholen, tennishallen, fitness, "particuliere" verenigingen en kegel,- bowling,-banen) levert de gemeente in principe geen enkele financiële bijdrage. XII- Beleidsaanbeveling : . Het instellen van een investeringsbijdrage voor geprivatiseerde accommodaties Resultaat: . Er is een gemeentelijke investeringsbijdrage beschikbaar voor geprivatiseerde sportaccommodaties Ambitie xm - Verhoging gemeentelijk budget bestedingsoverzicht sport Jaarlijks heeft gemeente Helmond binnen haar budget beschikking over het bestedingsoverzicht Sport binnen- en buitenaccommodaties; vrije bestedingsruimte. Dit budget is bedoeld voor de subsidiering van kleine onderhouds -en vervangingsinvesteringen ter verbetering van de sport -en cultuurtechnische kwaliteit van sportaccommodaties (bijvoorbeeld de vervanging van hekwerk, bestrating, lichtmasten, etc.). De werkzaamheden worden doorgaans door de gemeente zelf verricht. Het bestedingsoverzicht wordt een maal per jaar vastgesteld. De afgelopen jaren is gebleken dat het beschikbare budget niet toereikend is en dat aanvragen niet kunnen worden gehonoreerd en doorgeschoven moeten worden naar een volgend jaar. Voorgesteld wordt om met ingang van 2003 het bestedingsoverzicht Sport te verhogen met¿ 25.000,-. 20 De volgende criteria worden hierbij gehanteerd: . Alleen vervangingsinvesteringen tot maximaal ¿10.000,- t.b.v. sport -en cultuurtechnische werkzaamheden komen in aanmerking voor het bestedingsoverzicht Vervangingsinvesteringen a.g.v. wettelijke verplichtingen hebben voorrang op alle overige aanvragen Aanvragen vanuit de verenigingen dienen vóór 1 november ingediend te zijn . . XIII - Beleidsaanbeveling : . Het verhogen van het budget bestedingsoverzicht Sport binnen -en buitensportaccommodaties; vrije bestedingsruimte Resultaat: . Er is een toereikend bud et bestedin soverzicht S ort 3.4 Accommodatiebeleid: Ambitie XIV- Verbeteren van de kwaliteit de huidige benutting van sportaccommodaties Het accommodatiebeleid is niet primair op expansie gericht, maar op kwaliteitsverbetering. Een betere benutting van bestaande sportaccommodaties wordt nagestreefd. Met name voor de voetbalaccommodaties moet een instrument worden ontwikkeld met behulp waarvan een rechtvaardige verdeling van het aantal beschikbare voetbalvelden over de Helmondse verenigingen kan plaatsvinden, zodat de velden efficiënter kunnen worden gebruikt". Om beheer en onderhoud van sportaccommodaties efficiënter en effectiever uit te voeren zouden bepaalde taken overgeheveld kunnen worden naar het particulier initiatief. Privatisering wordt als beleidsmogelijkheid gehandhaafd, maar zal voortdurend voorwerp zijn van kritische beschouwing. XIV- Beleidsaanbeveling: . Het onderzoeken en coërdineren van de plaatselijke behoefte aan sportvoorzieningen en accommodaties en de benutting van de huidige accommodaties . Het privatiseren of uitbesteden van taken moet een zekere toegevoegde waarde hebben, waaraan niet primair een bezuinigingsmaatregel ten grondslag moet liggen . Vestiging van sportscholen en overige commerciële vestigingen wordt overgelaten aan het particulier initiatief . Streven naar de vestiging van multifunctionele accommodaties in onze gemeente . Het ontwikkelen van een instrument dat leidt tot een rechtvaardige toewijzing en efficiënt gebruik van voetbalvelden 21 Resultaat: . Rapport over de benutting van de huidige (gemeentelijke) sportaccommodaties . Stimulering van het gezamenlijk benutten van een accommodatie door meerdere sportverenigingen . Bezien van de (on)mogelijkheden van verdere privatisering van sportaccommodaties . Bezien van de mogelijkheden tot vestiging van multifunctionele accommodaties . Er is een instrument beschikbaar voor de toewijzin~ en efficiënt gebruik van de beschikbare voetbalvelden Ambitie XV - Knelpunten sportaccommodaties In de voorafgaande jaren heeft de gemeente gewerkt aan de hand van de notitie 'voetbalaccommodaties en mogelijke knelpunten' en de bijdrageregeling renovatie tennisbanen. De projecten uit eerstgenoemde traject zijn bijna afgewerkt en de bijdrageregeling tennis loopt in 2003 af. Thans komen wederom uit de voetbal -en tennissport diverse aanvragen binnen t.b.v. de renovatie van de accommodaties. Daarnaast zijn er ook bij de accommodaties van andere takken van sport (zoals handbal, boksen en atletiek) diverse knelpunten geconstateerd. Aan de hand van een onderzoek zullen de knelpunten van de binnen -en buitensportaccommodaties van alle in Helmond aanwezige takken van sport onderzocht worden. Op basis van de beleidsaanbevelingen uit deze sportnota wordt een prioritering aangebracht. XV- Beleidsaanbevel ingen : . Het onderzoeken van de knelpunten in de binnen -en buitensportaccommodaties en het aanbrengen van een prioritering voor het oplossen van de knelpunten Resultaat: .. Rapport met prioriteitstelling voor het oplossen van de knelpunten binnen -en bu i tensportaccommodat i es Ambitie XVI- Nieuwe ontwikkelingen Brandevoort, Suytkade en Berkendonk zijn drie Helmondse locaties waar mogelijkerwijs nieuwe sport -of leisure accommodaties geplaatst zullen worden. Hier wordt door diverse gemeentelijke afdelingen onderzoek naar gedaan. Het is de taak van het bureau Sport om hiervoor een visie te ontwikkelen. Insteek hierbij is dat bij het verdwijnen van bestaande sportaccommodaties en/of bij het ontwikkelen van nieuwe sportaccommodaties een nieuw te bouwen accommodatie multifunctioneel is, dwz Meerder takken van sport zijn er gehuisvest Combinatie van sport/leisure/cultuur is mogelijk Geschikt voor (inter- )nationale evenementen De participatie van de bewoners (zoals klankbordgroep Brandevoort) is bij de visieontwikkeling van wezenlijk belang. 22 XVI- Beleidsaanbevelingen: . Het onderzoeken en coordineren van de plaatselijke behoefte aan sportvoorzieningen en accommodaties en het ontwikkelen van een visie voor nieuwe locaties Resultaat: . Rapport met een visie over de toekomstige sportaccommodaties op de genoemde locaties 23 Hoofdstuk 4 Organisatie van de sport in Helmond 4.1 Huidige situatie Per heden kent de gemeente als onderdeel van de afdeling Welzijn, Onderwijs en Sport (WOS) een relatief klein bureau sport. Overigens is het bureau Sport recentelijk aangevuld met een teamleider, die specifiek verantwoordelijk is voor de sector en met een extra beleidsmedewerker voor de periode van 3 jaar. Aan het einde van deze periode zal middels evaluatie worden bezien hoe zaken verder worden ontwikkeld. Tevens bestaat er een Raad voor de Sport, die een adviserende (gevraagd en ongevraagd) en een belangenbehartigende (ten opzichte van sportverenigingen en het algemene sportbelang) functie heeft. Zij beschikt over een eigen ondersteunende beleidsmedewerker (0.5 fte). Tenslotte zijn er bij verschillende instanties, o.a. Stichting Wel zijns bevordering Helmond, Stichting Welzijn Ouderen Helmond en Vrijwilligerscentrale, medewerkers met sport bezig. Zij richten zich op specifieke projecten en doelstellingen (bv. Sport en Vrijwilligers) of gebruiken sport als medium om andere doelstellingen (bv. Jongeren- werk) te bereiken. 4.1.1 Raad voor de Sport Op 11 mei 1999 heeft de gemeenteraad van Helmond ingestemd met het convenant "Sportraad nieuwe stijl". De belangrijkste punten uit dit convenant waren; . De gemeente en de sportverenigingen streven naar optimalisering van het gemeentelijk sportbeleid. (informatie uitwisseling, dienstverlening, etc.) Aan de Raad voor de Sport wordt jaarlijks een subsidie toegekend Er vindt regelmatig overleg plaats tussen de gemeente en de Raad voor de Sport De Raad voor de Sport vervult een adviesfunctie naar de gemeente lil . . De Raad voor de Sport (Sportraad Helmond nieuwe stijl) is eind 1999 van start gegaan onder leiding van een nieuw bestuur. Tot op heden heeft de Raad haar doelstellingen (het bevorderen en stimuleren van de sportbeoefening in Helmond) slechts ten dele kunnen realiseren. De belangrijkste oorzaken hiervoor zijn: lil De sterk wisselende personele bezetting (te weinig continuïteit), met als gevolg niet optimale communicatie tussen de gemeente en de Raad voor de Sport enerzijds en de Raad voor de Sport en de verenigingen anderzijds Het ontbreken van een voldoende concreet gemeentelijk sportbeleidsplan met heldere keuzes inzake investeringen in sportaccommodaties en subsidieverlening aan sportverenigingen lil 25 . Het nog onvoldoende functioneren van de nieuwe structuur, waarbij gemeente en Raad voor de Sport hun rollen nog moesten Ieren kennen en sportverenigingen nog vaak de "oude paden" bewandelden (rechtstreeks naar de gemeente en doppen van eigen boontjes) De, ter wille van de representativiteit, gekozen organisatiestructuur (secties) " 4.2 Ambities t.a.v. de organisatie van de sport in Helmond Voor een sterkere profilering en meer actie op het gebied van sport en bewegen is het noodzakelijk om de (sport)krachten te bundelen. Door deze bundeling hopen wij te bereiken; " Meer identiteit en herkenbaarheid (lloket) Meer aandacht voor sport Bundeling van kennis Meer continuïteit Beter aangrijpingspunt voor het Helmondse sportverenigingsleven " " . . Voorgesteld wordt één organisatorische eenheid te creëren voor sport en bewegen in Helmond; het Bureau Sport Helmond (BSH). Vooralsnog zal dit uitgaan van de bestaande verworvenheden en worden ingebouwd in de gemeentelijke organisatiestructuur. Intensieve samenwerking met de Raad voor de Sport is een randvoorwaarde en de communicatie- en overlegstructuur zal opnieuw onder de loupe worden genomen. Verder wordt intensieve samenwerking gezocht met (door de gemeente gesubsidieerde) instellingen, die zich bewegen op het terrein van de sport. Daarbij zullen de doelstellingen van deze beleidsnota als kader worden genomen. Aan het einde van de huidige Collegeperiode zal een en ander grondig worden geëvalueerd en zo nodig bijgesteld. De belangrijkste taak van het Bureau Sport Helmond is om in wisselwerking en met draagvlak in de Helmondse sportwereld de volgende zaken vorm te geven: Gemeentelijk sportbeleid ontwikkelen en uitvoeren: . Uitvoering subsidiebeleid " Samenstellen jaarprogramma Sport . Beheer gemeentelijke sportaccommodaties . Verwerven van extra subsidie (bovenlokaal) " Sportservicepunt (SPIN) De doelstellingen van het sportservicepunt zijn; Snel en adequaat antwoord kunnen geven op vragen van (potentiële) sporters en sportinstanties (verenigingen) de sport betreffend en het eventueel doorverwijzen van de vraagsteller (loketfunctie) Vraag en aanbod combineren (makelaarsfunctie) Pro-actief bezig zijn met sportstimulering 26 Bovenstaande betekent dat er een bundeling van krachten moet plaatsvinden van; . Bureau sport van de gemeente . Beleidsmedewerker van de Raad voor de Sport . Projectmedewerkers voor de breedtesport (Samen in Beweging, Buurtsport Helmond en Sport na 2000) . Instellingen die actief zijn op het terrein van de sport . Deze bundeling zou in 2004 gerealiseerd moeten zijn. De Raad voor de sport, de gemeente en de betrokken organisaties (SWH, SWOH, Vrijwilligerscentrale en scholen) zullen intensief moeten samenwerken. Het voorstel van de Raad voor de Sport houdt in dat het Bureau Sport Helmond een gemeentelijke afdeling blijft. De taken van de Raad voor de Sport zouden zich kunnen richten op: . Algemene advisering gemeente Helmond (gevraagd en ongevraagd) . Belangenvertegenwoordiging van de sportverenigingen in Helmond . Participeren in de ontwikkeling van gemeentelijk sportbeleid . Promotie van de sport in het algemeen in onze gemeente . Bemiddelende functie in het kader van het behalen van beleidsdoelstellingen XVII- Beleidsaanbevelingen: . Instellen van een bureau Sport . Taakstelling van de Raad voor de Sport opnieuw vaststellen Beleidsresultaat: . Er is een gebundeld en uitgebreid bureau Sport in Helmond . Er is een sterke belangenbehartiger en adviesorgaan in de vorm van een Raad voor de Sport 27 Hoofdstuk !5 Financiën 5.1 Huidige situatie In de gemeentebegroting 2003 staan de volgende bedragen voor de sport: Bedrag in euro's 1 A Igemeen beheer 104.197,- 2 Sportparken en terreinen 992.947,- 3 Zwemvoorziening 552.263,- 4 Sporthallen 791.849,- 5 Sportzalen 82.471,- 6 Gymzalen 172.517,- 7 Overige accommodaties 4.038,- 8 Sportieve recreatie en sportstimulering (vn!. 158.346,- jeuqdsubsidie) 9 Overiqe aanqelegenheden * 241.438,- Totaal 3.100.066,- * Betreft onvoorziene uitgaven, bijdrage gemeente aan breedtesportimpuls, vervanging materialen en dergelijke. Conclusie: Ca. 10'0 van de totale sportbegroting wordt besteed aan sportstimulering (software). Het overige deel wordt grotendeels besteed aan accommodaties (hardware) en algemene kosten (gemeente). 5.2 Meerjarenbegroting (per heden) 1 2 3 4 5 6 7 Bedra in euro's 2.920.195 2.920.271 3.098.745 3.100.066 3.201.666 3.203.766 3.205.866 29 Conclusie: In de meerjarenbegroting is opgenomen, dat, gekoppeld aan deze beleidsnota, structureel ¿ 100.000,-- op jaarbasis wordt beschikbaar gesteld om de doelstellingen van deze Beleidsnota alsmede die van het speerpunt breedtesport te kunnen realiseren. Voorstellen: Vanwege; . achterstandsituatie sportdeelname . relatief lage sportbegroting (bijgesteld per 2004) . verwachte groei aantal deelnemers zijn de sportbudgetten toegenomen zoals aangegeven in de meerjarenbegroting (is inmiddels gerealiseerd). Deze toename van het gemeentelijke sportbudget is een maatstaf voor de mate waarin het sportbeleid in Helmond serieus wordt genomen. Met betrekking tot de accommodatiekosten is een eerste doelstelling het onderzoeken van mogelijkheden om; . kosten te besparen lIP opbrengsten te verhogen Als basis voor het bovengenoemd onderzoek zou kunnen dienen het "exploitatieonderzoek Sportaccommodaties, d.d. november 1999". Nader onderzoek zou moeten plaatsvinden naar; . Huidige benuttingpercentages . Huidige bezettingpercentages . Differentiatie tarieven . Verschil tussen "geplande uren x tarieven" en "werkelijke opbrengsten" . Mogelijkheden commercieel gebruik lIP Verdere privatisering . Actieve acquisitie . Mogelijkheden "outsourcing" . Financiële prikkel voor fusies Op deze manier zou een gedeelte van de financiële ruimte moeten worden gecreëerd voor nieuw beleid. 30 5.3 Kosten beleid De acties van hoofdstuk 3 en 4 worden hierna financieel vertaald. I- Inventarisatie sport en sportwensen Wie : bureau Sport, Onderzoek en statistiek, Gemeente en derden Tijdspad : 2003 Kosten : pm Status : nieuw beleid II- Regiegroep Breedtesport; verbetering samenwerking tussen de organisaties voor sport en bewegen Wie : bureau Sport Tijdspad : 2004 Kosten : pm, de breedtesportimpuls: Buurtsport Helmond, Samen in Beweging en Sport na 2000 : nieuw beleid Status III- Het stimuleren van sportdeelname Wie : Bureau Sport, SWH, SWOH en de Raad voor de Sport Tijdspad : 2003-2006 Kosten: ¿ 610.000,- (voor de projectperiode), breedtesportimpuls: Buurtsport Helmond en Samen in Beweging : continuering bestaand beleid Status IV - Het verbreden en versterken van het aanbod voor sport- en bewegingsactiviteiten overdag Wie : bureau Sport en professionele spartaanbieders Tijdspad : 2003 Kosten : pm Status : nieuw beleid V - Het versterken en ondersteunen van de sportverenigingen m. b. t. vrijwilligers Wie : bureau Sport, Vrijwilligerscentrale en de Raad voor de Sport Tijdspad : 2003-2006 Kosten: ¿ 101.000,- (voor de projectperiode) breedtesportimpuls: Sport na 2000 Status : continuering bestaand beleid VI - Subsidie ten behoeve van sponsorplan Wie : Raad voor de Sport Tijdspad : 2003 Kosten: ¿ 10.000,- (eenmalig), reserve Raad voor de Sport Status : nieuw beleid 31 vn- Algemene aanpassing van het bestaande subsidiebeleid /invoering jaarprogramma Sport : bureau Sport i.s.m. de Raad voor de Sport : 2004 en verder :pm : nieuw beleid Wie Tijdspad Kosten Status vnI- Aanpassing van het bestaande tarievenbeleid' Wie : bureau Sport en de Raad voor de Sport Tijdspad : 2003-2007 Kosten : pm Status : nieuw beleid VIX - Het instellen van een fonds voor topsport en topsportevenementen Wie : bureau Sport en de Raad voor de Sport Tijdspad : 2004 Kosten: ¿ 15.000,- (jaarlijks) Status : nieuw beleid X- Professionalisering sportverenigingen Wie : bureau Sport en de Raad Voor de Sport Tijdspad : 2004-2007 Kosten: ¿ 20.000,- (jaarlijks) en daarbij ook de inzet van de beleidsmedewerker van de Raad voor de Sport : nieuw beleid Status XI- Extra Sportstimuleringssubsidie Wie : bureau Sport Tijdspad : 2004-2007 Kosten: ¿ 35.000,- (jaarlijks) Status : nieuw beleid XII- Investeringsbijdrage voor sportaccommodaties Wie : bureau Sport Tijdspad : 2004 Kosten: variabel, bestaande budgetten (IVP en bestedingsoverzicht) Status : nieuw beleid 32 Ambitie XIII - Verhoging gemeentelijk budget bestedingsoverzicht sport Wie : bureau Sport Tijdspad : 2004 Kosten: ¿ 25.000,- (jaarlijks) Status : nieuw beleid XIV - Verbeteren van de kwaliteit van de benuffing van sportaccommodaties Wie : bureau Sport, Raad voor de Sport en derden Tijdspad : 2003 Kosten: ¿ 15.000,- (eenmalig) Status : nieuw beleid XV - Knelpunten sportaccommodaties Wie : bureau Sport Tijdspad: 2003 (opdrachten uitzetten in periode 2003- 2006) Kosten: ¿ 250.000,- (reeds gehonoreerd via het IVP voor een periode van 4 jaar) Status : bestaand beleid XVI- Onderzoek naar nieuwe ontwikkelingen (Brandevoort, Suytkade en Berkendonk) Wie : bureau Sport, klankbordgroepen, onderzoek en statistiek, de Raad voor de Sport en derden : 2003-2005 : ¿ 5.000,- (jaarlijks) : nieuw beleid Tijdspad Kosten: Status XVII - Instellen Bureau Sport Helmond Wie : bureau Sport en de Raad voor de Sport Tijdspad : 2003 en verder Kosten: : pm Status: : nieuw beleid 33 5.5 Samenvatting In de sportsector heeft het accent in de afgelopen jaren nadrukkelijk gelegen in de fysieke sfeer (hardware). Het grootste deel van de gemeentelijke middelen is gestoken sportaccommodaties (velden, hallen, zalen, kleedkamers, etc.). Samen met de Raad voor de Sport is in deze nota een accentverschuiving beargumenteerd in de richting van sportstimulering (software). Voor een deel gaat het daarbij om reeds ingezet beleid zoals de breedtesportimpuls waarover meerjarige (2002-2006) co-financieringsafspraken zijn gemaakt. De ambities in deze nota reiken verder dan deze breedtesportimpuls. Samen met de Raad voor de Sport met wie wij deze beleidsnota realiseren, zijn de beleidsintenties voor de komende jaren verbreed in de niet-fysieke richting. Voorgesteld wordt de onderstaande ambities en de vertaling daarvan in middelen over te nemen. Na het voorjaarsnota-overleg in Antwerpen (april 2003) heeft het college besloten om per 2004 ¿ 100.000,- structureel beschikbaar te stellen voor de beleidsambities van deze nota. De beleidsambities zijn aangepast op de beschikbare middelen voornamelijk door een aantal ambities als pm-post op te nemen. In het hiernavolgende schema 'Nieuw beleid' zijn de beleidsambities met bijbehorende financieren weergegeven. In dit overzicht wordt duidelijk op welke wijze de ¿ 100.000,- wordt besteed. In het daarna volgende overzicht 'Continuering beleid' wordt op schematisch wijze de inzet van de bestaande financiële middelen verduidelijkt (breedtesport en accommodatieknelpunten). Schematische weergave van de ambities en bijbehorende financiën B d 1000 eracenx 2004 2005 2006 2007 financierinQswUze I Inventarisatie sportwensen pm pm pm pm n ReQieQroep BreedtesDort pm Pm pm pm IV Sport overdaQ pm Pm pm Pm VI Sponsorplan 10 - - - BedraQ komt uit de reserve RvdS vn J aarproQramma SDort Pm pm pm Pm VIn Aanpassen tarieven Pm pm pm Dm IX Fonds topsport 15 15 15 15 Nieuw QevraaQd Qeld X Professionalisering 20 20 20 20 Daarnaast ook inzet van sportvereniQinQen beleidsmedewerker RvdS XI Sportstimulerings 35 35 35 35 Nieuw gevraagd geld Subsidie xn Investeri nqsb UdraQe Pm Pm pm pm xm Bestedingsoverzicht 25 25 25 25 Nieuw QevraaQd Qeld XIV Onderzoek benutting Pm Pm pm pm sportaccommodaties XVI Nieuwe ontwikkelinaen 5 5 5 5 Nieuw gevraagd geld xvn Bureau Sport Pm Pm pm Dm Totaal nieuw gevraagd geld 100 100 100 100 Totaal financiering via RvdS 10 - - - 34 B d 1000 e raqen x CONTINUERING BELEID 2003 2004 2005 2006 2007 financierinQswUze m Sportdeelname 190 140 140 140 ? Bestaande sportbudgetten en doelgroepen (Buurtsport bijdrage ministerie VWS Helmond, Samen in 8eweqinq) V Vrijwilligers 37 50 7 7 ? Bestaande sportbudgetten en (sport na 2000) bijdraqe ministerie VWS XV Knelpunten 250 250 250 250 - Bedrag is reeds toegekend via het Sportaccommodaties IVP Totaal 647 610 567 397 - 35 37 Bijlage 1 De verschillende sportorganisaties 1 Ned. Bond voor aan e ast s ort 2 Ned. American Football Fed. 3 Kon. Ned. Atletiek Unie 4 KNAC Nationale Autos ort Fed. 5 Ned. Badminton Bond 6 Kon. Ned. Basebal en Softbal Bond 7 Ned. Basketbal Bond 8 Ned. Beu el Bond 9 Kon. Ned. BiI"art Bond 10 Bob en Sleebond Ned. 11 Ned. Boks bond 12 Ned. Bowlin Federatie 13 Ned. Brid e Bond 14 Ned. Castin Federatie 15 Kon. Ned. Cricket Bond 16 Ned. Curlin Bond 17 Kon. Ned. Dambond 18 Ned. Darts Federatie 19 Ned. Sportbond voor mensen met een verstandelïke handica 20 Ned. Go Bond 21 Ned. Golf Federatie 22 Kon. Ned. G mnastiek Unie 23 Ned. Handbal Verbond 24 Ned. Handboa Bond 25 St. Ned. Hi ische S ortbond 26 Kon. Ned. Hocke Bond 27 Ned. Indoor en Outdoor Bowls Bond 28 Ned. Jeu de Boules Bond 29 Judo Bond Ned. 30 Kon. Ned. Kaats Bond 31 Ned. Kano Bond 32 Karate Do Bond Ned. Ja Nee Ja Ja Nee Ja Ja Nee Ja Nee Ja Ja Ja Nee Nee Nee Nee Ja Ja Nee Ja Ja Ja Ja Ja Ja Nee Ja Ja Nee Ja Nee 39 33 Kon. Ned. Ke el Bond 34 Ned. Klim en Ber s ortver. 35 Federatie van Klootschieters en Ko elwer ers 36 Kon. Ned. Kolf Bond 31 Kon. Ned. Korfbal Verbond 38 Kon. Ned. Krachtsport en Fitnessfederatie 39 Ned. Kruisboo Bond 40 Kon. Ned. Lawn Tennis Bond 41 Federatie Ned. Mid et olfbond 42 Kon. Ned. Motorrïders Ver. 43 Ned. Onderwaters ort Bond 44 Fed. Oosterse Gevechtss orten 45 Ned. Rac uetball Associatie 46 Kon. Ned. Roei Bond 41 Ned. Rolschaats Bandyen Skeelerfederatie 48 Ned. Ru b Bond 49 Kon. Ned. Schaak Bond 50 Kon. Ned. Schaatsrïders Bond 51 Kon. Ned. Al emene Schermbond 52 Kon. Ned. Schutters Associatie 53 Kon. Ned. S'oelbond 54 Ned. Ski Vereni in 55 S uash Bond Ned. 56 Taekwondo Bond Ned. 51 Ned. Tafeltennis Bond 58 Ned. Toer Fiets Unie 59 Ned. Touwtrek Bond 60 Ned. Triatlon Bond 61 Kon. Ned. Voetbal Bond 62 Ned. Volle bal Bond 63 Ned. Wandels ort Bond 64 Ned. Waterski Bond 65 Kon. Ned. Waters ort Verbond 66 Kon. Ned. Wielren Unie 61 Ned. IJshocke Bond 68 Kon. Ned. Zwembond Ja Nee Nee Nee Ja Ja Ja Ja Nee Ja Ja Ja Nee Nee Nee Nee Ja Nee Nee Ja Nee Nee Nee Ja Ja Ja Nee Nee Ja Ja Ja Nee Ja Ja Nee Ja 40 Bijlage 2 Aantal georganiseerde leden per tak van sport in 2001 in Helmond Tak van sport Aantal Aantal leden verenigingen Absoluut % t.O.v. totaal AanQepast sporten 1 43 0,29 Atletiek 1 407 2,78 Auto/motorsport 1 55 0,38 Badminton 6 220 1,74 Basketbal 1 80 0,55 Biljarten 9 317 2,17 Boksen 1 80 0,55 BowlinQ 1 29 0,20 BridQe 6 512 3,50 Duiken 1 195 1,33 Golf 1 565 386 Gymnastiek 5 694 4,74 Handbal 2 283 1,93 HandbooQ 5 138 0,94 Hockev 1 990 677 Hondensport 4 104 0,71 Honk/ softbal 1 170 1,16 Jeu 'd Boules 7 5Ó2 3,43 Kanosport 1 104 0,71 Keaelen 9 102 0,70 Korfbal 1 94 0,64 Paardensport 3 75 0,51 Schaken 2 50 0,34 Schieten 1 54 0,37 SQuash 1 50 0,34 Tafeltennis 3 171 1,17 Tennis 8 1547 10,58 VerdediQinassDort 8 354 2,42 Voetbal 12 4512 30,84 Vollevbal 2 300 2,05 Wielrennen 3 258 1,76 Windsurfen 1 80 0,55 Zwemmen 3 1458 9,97 Totaal 113 14.593 99,98 De tabel bevat die takken van sport die door NOC*NSF zijn erkend en in Helmond worden beoefend. Van de 14.593 georganiseerde sporters zijn er 87 % actief bij een vereniging die aangesloten is bij de Raad voor de sport. 41 Bijlage 3 Verdeling van het aantal leden per tak van sport naar leeftijdsklasse in Helmond in 2001 Tak van sport Aantal Aantal leden clubs < 12 jaar 12-18 jaar 18-54iaar > 54 iaar Totaal Aangepaste soort 1 10 4 29 0 43 Atletiek 1 63 83 214 47 407 Badminton 6 0 1 209 10 220 Biliarten 9 6 27 165 119 317 BowlinQ 1 0 0 20 9 29 Bridge 6 0 1 80 431 512 Gymnastiek 5 421 48 120 105 694 Handbal 2 21 37 123 102 283 Handbooa 5 1 59 58 20 138 Hockey 1 285 264 400 41 990 Jeu 'd Boules 7 0 1 206 295 502 Keaelen 9 0 0 32 70 102 Schieten 1 0 0 52 2 54 Tafeltennis 3 30 20 103 18 171 Tennis 8 154 151 959 283 1547 Voetbal 12 1506 704 1917 385 4512 Volleybal 2 40 41 180 14 275 Windsurfen 1 2 17 61 0 80 Zwemmen 3 629 202 467 160 1458 Totaal 83 3168 1660 5395 2111 12.334 % to.V. totaal 25,7% 13,5% 43,7% 17.1 % 100% Opmerking: Door het ontbreken van informatie zijn in de tabel niet alle takken van sport opgenomen. De gegevens hebben betrekking op 87,5% van het totaal georganiseerde sporters. 43 Bijlage 4 Vergelijking van het totaal aantal leden per tak van sport over 2001 Tak van spOrt Landelijk Gemeente Helmond Aantal % to.V. totaal Aantal % to.V. totaal AanaeDast spOrten 13.267 0,34 43* 0,30 Atletiek 88.996 2,30 407 2,80 Auto/motorsport 4.458 0,12 55 0,38 Badminton 74.172 1,91 255 1,75 Basketbal 46.594 1,20 80 0,55 Biliarten 46.947 1,21 317 2,18 Boksen 5.107 0,13 80 0,55 BowlinQ 20.948 0,54 29 0,20 Bridae 111.509 2,88 512 3,52 Duiken 18.689 0,48 195 1,34 Golf 150.992 3,90 565 3,88 Gymnastiek 298.087 7,70 694 4,78 Handbal 55.674 1,44 283 1,95 Handbooa 8.447 0,22 138 0,95 Hockey 137.118 3,54 990 6,82 HondensDort 135.488 3,50 104 0,71 Honk! softbal ~ 23.997 0,62 170 1,17 Jeu 'd Boules 16.502 0,43 502 3,45 KanosDort 8.320 0,21 104 0,71 KeQelen 7.454 0,19 102 0,71 Korfbal 97.305 2,51 94 0,64 PaardensDort 150.269 3,88 75 0,51 Schaken 25.247 0,65 50 0,34 Schieten 36.089 0,93 54 0,37 Squash 5.1247 1,32 50 0,34 Tafeltennis 38.437 0,99 171 1,17 Tennis 710.088 18,33 1547 10,63 VerdediQinQssport 7.8813 2,03 354 2,43 Voetbal 1.024.529 26,46 4512 31,02 Volleybal 13.5611 3,50 300 2,06 Wielrennen 54.490 1,41 258 1,77 Zwemmen 171.525 443 1458 10,02 Totaal 3.873.552 100 14.548 100 * Exclusief het aantal leden dat is aangesloten bij de reguliere sportverenigingen Aantal inwoners in Nederland is circa 15,7 miljoen, sportdeelname circa 3,9 mln. = 25 % Aantal inwoners in Helmond is circa 81.000, sportdeelname circa 14.600 = 18 % De tabel bevat die takken van sport die door NOC*NSF zijn erkend en in Helmond worden beoefend. 45 Bijlage 5 Uitgaven voor sport in Helmond t.o.V. andere gemeenten in Nederland Een vergelijking met de 25 grootste gemeente in Nederland, toont het volgende beeld (begroting 2002): B k /b / Id hbb 11 be kk. egrote osten aten sa 0, e enaen tre In J op sport Gemeente Begrote lasten Begrote baten Begroot saldo per Inwoners in mln. euro in mln. Euro inwoner in euro 1 Groningen 174.250 18,2 6,2 69 2 Almere 150.398 11,7 1,6 67 3 Emmen 107.422 8,6 1,7 64 4 Den Haag 442.356 34,2 79 59 5 Utrecht 256.420 21,8 6,8 59 6 Eindhoven 203.397 21,4 9,6 58 7 Niimeaen 153.705 11,0 2,2 57 8 Amsterdam 734.594 61.9 20,6 56 9 Haarlemmermeer 113.553 6,5 0,5 53 10 Rotterdam 595.255 53,0 22,0 52 11 TIlburg 195.819 19,0 8,8 52 12 Apeldoorn 153.683 8,2 0,3 52 13 Ede 102.405 6,3 1,0 52 14 Den Bosch 130.477 10,2 3,8 49 15 Haarlem 148.377 11,4 4,5 46 16 Arnhem 139.329 11,1 5,2 42 17 Amersfoort 128.035 54 0,1 41 18 Enschede 150.449 8,3 2,2 41 19 leiden 117.022 7,0 2,3 41 20 Zoetermeer 110.129 5,5 1,2 39 21 Dordrecht 120.021 6.4 2,0 36 22 Zwolle 107.373 5,0 1,1 36 23 Breda 162.308 8,2 2,8 33 24 Maastricht 122.163 7,2 3,4 31 25 Zaanstad 136.115 4,0 0,4 27 Helmond 82.500 3.6 0.5 37 Conclusie . In het rijtje van de 25 grootste gemeenten van Nederland is Helmond met haar begroot saldo per inwoner te vergelijken met Dordrecht en Zwolle (resp. 216 en 226 plaats) en scoort dus laag. . De verhouding baten/lasten ligt ook onder het gemiddelde. Bron; SPORT Bestuur & Management. 47 Bijlage 6 Algemene ontwikkelingen Het gemeentelijk sportbeleid dient bezien te worden tegen de achtergrond van de hierna genoemde trends en maatschappelijke ontwikkelingen, die ook hun invloed hebben op de sportbeoefening. In de volgende paragrafen worden de maatschappelijke ontwikkelingen besproken. 6.1 Demografische ontwikkelingen Het inwonersaantal in Nederland zal in de komende 30 jaar met zo'n 2 miljoen mensen groeien tot het maximum van 17,7 miljoen in 2030. Na 2030 zal het inwoneraantal naar verwachting weer dalen. Er zijn verschillende verwachtingen: . De vergrijzing neemt verder toe; het aantal zestigers is in 2040 gestegen tot zo'n 25% (nu 13%) . Het aandeel jongeren in de bevolkingssamenstelling bedraagt tot 2020 zo'n 25% . Het aantal twintigers zal de komende jaren sterk dalen . Het aantal dertigers en veertigers neemt sterk toe . In 2010 en 2020 zijn de veertigers en vijftigers de grootste leeftijdsgroep . Het aantal allochtonen zal tot 2015 groeien tot 2,5 miljoen (nu 1 ,3 miljoen) Sport was tot voor enkele jaren vooral gericht op jongeren. Door de verwachte bevolkingsgroei in de komende 30 jaar en met name een sterke groei van het aantal personen tussen 30 en 60 jaar, is te verwachten dat het aantal sporters in de leeftijdscategorie tussen 30 en 50 jaar zal stijgen. 6.2 Sociaal-culturele ontwikkelingen De hoeveelheid vrije tijd van de Nederlanders zal in de komende jaren nagenoeg gelijk blijven. Voor de leeftijdsgroepen tot 60 jaar zal de hoeveelheid te besteden vrije tijd dalen. Voor personen van 60 jaar en ouder zal de hoeveelheid vrije tijd gelijk blijven of iets stijgen. Personen in de leeftijdsgroep tot 60 jaar krijgen steeds meer te maken met een "tijdsklem'; beide partners werken, doen huishoudelijke taken, besteden aandacht aan de kinderen en hebben ook in hun vrije tijd een hoog ambitieniveau. Dit leidt tot een druk en complex leven waar tijd een schaars goed is. Als gevolg hiervan hebben deze groepen in toenemende mate behoefte aan een vorm van vrijetijdsbesteding die: . Laagdrempelig is . Veel plezier voor de bestede tijd en geld biedt (goede prijs-kwaliteitverhouding) . Gemakkelijk te organiseren is . Goed bereikbaar is Naast de zogenaamde tijdsklem treedt er steeds meer een vervaging in tijdstippen op tussen arbeid en vrije tijd. Niet alleen wordt er in toenemende mate thuis gewerkt, er wordt ook steeds meer gewerkt in de avonduren en in de weekeinden. Door deze vervaging krijgen steeds minder mensen tijd om deel te nemen aan gezamenlijke activiteiten. Ook is er sprake van een "vervluchtiging" van de vrije tijd. Mensen zoeken naar steeds méér vrijetijdsactiviteiten waaraan ze aldus onmogelijk met dezelfde passie kunnen deelnemen als aan één activiteit. . Ook vrijwilligers evalueren voortdurend hun werkzaamheden en wegen kosten en baten tegen elkaar af. Het aantrekken van geschikt kader en vrijwilligers levert steeds meer problemen op. 49 Sportverenigingen moeten steeds meer vraaggericht werken. Men verwacht van een vereniging een individueel, op maat gesneden aanbod van goede kwaliteit, een gedifferentieerd sportaanbod, professionele begeleiding en een goede accommodatie met liefst aanvullende voorzieningen. Sport- en bewegingsactiviteiten die eenvoudig te organiseren zijn, goed bereikbaar zijn en op verschillende tijdstippen kunnen worden beoefend blijven populair. Te denken valt aan wandelen, fietsen, zwemmen en skaten. In het sporten zal niet het winnen maar het hebben van plezier steeds belangrijker worden (toename recreatieve functie van de sport). Commerciële centra kunnen gemakkelijker dan de "traditionele" verenigingen inspelen op de behoefte aan flexibele sporttijden. De "informele" sportmarkt neemt in omvang toe. Netwerken van vrienden, kennissen en familie organiseren sport- en bewegingsactiviteiten, meestal uit recreatief oogpunt. Dit kunnen eenmalige of meer structurele activiteiten zijn. De aandacht voor de sport via allerlei media zal onverminderd hoog blijven en zelfs groter worden. Sportspelletjes op de computer, sportuitzendingen op de televisie, sporttijdschriften en sportmerchandising liggen in elkaars verlengde. Zodoende komen jongeren eerder in "contacf' met sport via media dan met het actief sporten zelf. De media spelen een belangrijke rol bij het motiveren van jongeren om te gaan sporten. De sportparticipatie in Nederland is door de jaren heen gestegen tot ca 8 miljoen over alle leeftijdscategorieën en meer dan 85% onder kinderen en jongeren (6-17 jaar). 6.3 Economische ontwikkelingen Naar verwachting zal de Nederlandse economie de komende jaren minder hard groeien dan verwacht. Gelet op die prognose zullen de consumentbestedingen aan de sport op peil blijven. Er wordt steeds meer geld besteed aan sporten en aan de aankoop van dure sportmaterialen. Bepaalde groepen van de bevolking zullen profiteren van de economische ontwikkelingen. Andere groepen daarentegen veel minder of helemaal niet. Zodoende zou er een twee -of zelfs een driedeling in de sportdeelname kunnen ontstaan als een aantal van de eerder geschetste ontwikkelingen zich doorzet. Zaken als verdergaande commercialisering, professionalisering, duurder worden van sport, het teloorgaan van de (relatief goedkope) verenigingen, privatisering van gemeentelijke sportaccommodaties en/of verdringing van de sport uit de stad. De twee -of driedeling zou bestaan uit; 1. één groep mensen die de duurder wordende sport kan betalen (categorie 1) 2. één groep die aangewezen is op relatief goedkope vormen van sport, zoals fietsen, wandelen (categorie 2) en 3. één groep die in zijn geheel afhaakt (categorie 3) In de wedstrijd- en recreatiesport heeft het fenomeen sponsoring nadrukkelijk zijn intrede gedaan. Bedrijven doen dat niet alleen uit commerciële overwegingen, maar ook om een maatschappelijke bijdrage te leveren. Een andere ontwikkeling in de subsidiëring / sponsoring is de publieke en/of private samenwerking. Gemeenten, sportorganisaties en bedrijfsleven werken samen om (eenmalige) sportieve evenementen op te zetten of om meer structurele sportzaken in parken, wijken en op pleinen te organiseren. 50 6.4 Ontwikkelingen in de ruimte Nederland slibt dicht en de vraag naar recreatieruimte neemt toe. Leefbaarheid is een item dat hoog op de politieke agenda staat. Het organiseren van recreatiemogelijkheden in de wijken biedt mogelijkheden om de leefbaarheid te vergroten. Sport -en recreatiemogelijkheden dicht bij huis vervullen een belangrijke rol in de vergroting van de leefbaarheid van de stadswijken. Naast de herstructurering van de oude wijken (Binnenstad) bieden ook de uitleggebieden (bv. Brandevoort) en de kleinere nieuwbouwprojecten (bv. Suytkade) in de komende jaren mogelijkheden om ruimte te reserveren voor sport -en recreatievoorzieningen. De strijd om de ruimte voor sport en recreëren in de stad wordt steeds groter. De discussie over wie mag welke ruimte gebruiken zal oplaaien. Een discussie tussen joggers, hardlopers, fietsers, wandelaars en skaters over het gebruik van trottoirs en straten is denkbaar. Scholen organiseren steeds vaker naschoolse activiteiten in de directe omgeving van de school. Scholen doen dit o.a. omdat ouders daar om redenen van tijdsefficiëncy prijs op stellen. Ook worden buitenschoolse opvang en kinderopvang steeds meer functioneel gerelateerd aan activiteitenprogramma's op het vlak van creativiteit en sport. Bij het organiseren van deze activiteiten zullen scholen contact leggen met sportverenigingen. Voor de sportverenigingen biedt dit mogelijkheden om jongeren te interesseren voor sport. In dit verband is met name het zogenaamde "Brede school concept"interessant. 6.5 Politiek bestuurlijke ontwikkelingen Binnen de (lokale) overheid heeft een heroriëntatie plaatsgevonden ten aanzien van de rol die de overheid dient te vervullen in de maatschappij. Deze heroverweging is mede ingegeven door de beperktere financiële middelen. Maar ook het fundamenteel leggen van de verantwoordelijkheid bij de burger{s) zelf is daarbij leidend. De zorgende overheid wordt steeds meer de overheid, die de randvoorwaarden schept. Het Helmondse verenigingsleven demonstreert op uitstekende wijze, dat die verantwoordelijkheid in de meeste gevallen heel goed kan worden genomen en gedragen. Vast staat, dat het de gemeenten in Nederland zijn, die van alle bij de uitvoering van het sportbeleid betrokken partijen (ministeries, provincies, gemeente, landelijke en regionale koepels en ondersteunende organisaties) verreweg het meeste geld aan sport besteden. De aandacht voor integraal en gebiedsgericht werken is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Hieruit vloeit voort dat steeds vaker de vraag wordt gesteld welke sector een bijdrage kan leveren aan de oplossing van een plaatselijk probleem. Een bijdrage van de sportsector op het terrein van vergroten van de leefbaarheid, gezondheidspreventie en de waarden- en normendiscussie is gewenst. De sport wordt door de politiek steeds vaker aangesproken op haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dit als tegenprestatie voor de financiële ondersteuning vanuit publieke middelen. Dit kan betekenen dat de diverse sportverenigingen niet alleen activiteiten op de sportaccommodatie maar ook in bijvoorbeeld wijken organiseren of assistentie verlenen bij activiteiten in de wijk en binnen de vereniging specifieke aandacht schenken aan normen en waarden (zowel in als buiten het veld). 51 Door de individualisering en het willen sporten wanneer het uitkomt, zal de aandacht ook gericht moeten zijn op de veiligheid en het veiligheidsgevoel in de stad. De gang naar de sportactiviteit en vice versa dient veilig te kunnen verlopen evenals de activiteit zelf. Dat geldt ook voor die (ongeorganiseerde) activiteiten, die niet onder de veilige vleugels van de verenigingen plaatsvinden. Daarmee is de relatie gelegd met het gemeentelijke beleid op het terrein van veiligheid. Overigens hebben de sportverenigingen zelf ook een taak. Sport vanuit deze invalshoek is dan ook zeker een integraal onderdeel van het Grote Steden beleid. Sportorganisaties krijgen steeds vaker te maken met diverse wetten. Voorbeelden zijn de arbeidswet, wetten op het vlak van de sociale zekerheid, milieuwetgeving etc. De sportsector wordt gezien als normale bedrijfstak. Hierdoor zal ook de behoefte groeien om de amateursport op organisatorisch gebied te professionaliseren. Het een en ander zal vooral financiële consequenties voor de verenigingen hebben. Het lijkt wezenlijk, dat de gemeente op dat terrein haar randvoorwaardelijke rol vorm geeft en de verenigingen op het terrein van specifieke wet- en regelgeving bijstaat. 6.6 Helmondse ontwikkelingen Helmond wijkt qua demografische ontwikkeling af van de algemene groeicijfers tot 2030; daar de explosieve groei van de woningbouw, o.a. in Brandevoort, zal Helmond harder groeien. Hierdoor zal het aandeel van onder meer jongeren in de leeftijdscategorie tot 20 jaar meer dan gemiddeld toenemen. Sportverenigingen staan onder druk, en de wensen tot participatie in de breedtesportimpuls in Helmond nemen toe. De verenigingen zullen steeds professioneler moeten gaan werken en daar waar mogelijk meer gaan samenwerken. De sportparticipatie in Helmond is relatief laag (zie bijlage 2) en Helmond groeit sterker dan het landelijk gemiddelde. Ter vergelijking: Het aantal inwoners in Nederland is ca. 15,7 miljoen, sportdeelname in georganiseerd verband ca. 3,9 miljoen= ca. 25%. Het aantal inwoners in Helmond is ca. 81.000, sportdeelname in georganiseerd verband ca. 14.600= ca. 18%. (Deze cijfers moeten, vanwege het ontbreken van betrouwbare cijfers van de sportdeelname in Helmond, als indicatief beschouwd worden, maar naar onze mening zijn ze bruikbaar voor deze beleidsnota. ) In het kader van het Grotestedenbeleid bestaat een extra behoefte aan samenwerking tussen buurtverenigingen, scholen en sportverenigingen. Met name in Helmond zal vermeden moeten worden dat sportieve activiteiten voor grote groepen inwoners niet of nauwelijks bereikbaar worden. 6.7 Samenvatting Uit de demografische cijfers blijkt dat Helmond een groeiende stad is, en dat het aantal jongeren en ouderen de komende jaren toeneemt. Voor wat betreft de sportdeelname kent Helmond een achterstandssituatie. Er is een tendens waarneembaar van groei van de belangstelling voor sport Er is verder sprake van een toename van een maatschappelijke claim op de sportverenigingen. De betekenis hiervan is kort weergegeven in het onderstaande overzicht. 52 KANSEN 1. Helmond is een roeiende stad. 2. Helmond heeft een achterstandssituatie m.b.t. de s ortdeelname 3. Er is sprake van een toenemende belangstelling voor de (georganiseerde en on eor aniseerde s rt 4. De behoefte aan sport groeit; dat vereist een betere kanalisering BEDREIGINGEN 1. Ruimte in Helmond is schaars. 2. Het aantal en de kwaliteit van vrijwilligers neemt af 3. Helmond kent nauwelijks grootschalige sponsoren. 4. Te hoge eisen door de gebruiker (maatwerk) zonder participatie (bv. dum en van kinderen. 5. Te weinig professionaliteit en middelen bi' de vereni in en. Bovenstaande ontwikkelingen vragen om extra acties opdat Helmond ook op sportgebied gaat scoren. Alle ambities zijn doorgenummerd met Romeinse cijfers zodat de relatie met hoofdstuk 5 - Financiën makkelijk te achterhalen is. 53 |