• Bestuur
  • Commissiestukken Vervoersmaatregelen CVV

Commissiestukken Vervoersmaatregelen CVV

Documentdatum 16-06-2003
Bestuursorgaan Commissie Samenleving en Economie
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

£ UeA @ EU16ed

AAC) U91,969J4EeWPOOU

£OOZ!Unf 9@ d0 3S eiss1ww00 aP

:UeA UGZalApe op IGW uapnoq96 ipiom 6uiue@ei fiqjeem £OOZ!Inf @ do peei ap ui 6uilepueqaq wo

:L)IOOZJGA M UG El UCA 0601103 ]OH_

:ua)ijnjs UGPUGZ 01 GOW )IOOZJOA ]!p ;OW_

-uapiom al uguaip

U990J196 Uele69JIeEW a@f!iapf!] Ja lePOZ'J9OAJaA aleuoi69jueAoq laq do 6uiuaizJO0ASJ,90AJaA epual!nisuee

UGa JOOA PUa@!9J901 IGIU 6uile6ai a6ip!nq @p si ugAa696uee iepige spaai sleoz -ucaieep @!njqa6

I,gq JaA0 UAPJOM 91:4a0q P691a6je'6UI '00hqUEJ'GA JGPJ9A'JOOAJEep ]CP JAPUOZ 'UaPU9MUEE UGW Uc@ 6eipaq

.Pi

@JIEI!ePO@ 1,9H pejq961qoild6joz apwaoua6 j9PJ99 49q ui U,9XEW u9:9!J U9W Ucl Pa0691]9q UCA -ieef jad

9£ 3 pe 6eipaq j!el!ep04 u99 UG ='699 3 PE? p9o6al AAC) uaa I!n leelsaq 6UIU9IZJOOASJaO/U9A AAC) u,93

-016ai ap ui ua6u1wwelseq a"i ic)ads ieluee

uee snid 9u0z AO @ UeA AAO 6UIU9IZJOOASJaOAJ9A op IOOA paiqa6lqoiid6joz uee uew:pealucq Pu0w19H

Ui '(AAO) 190AJ9A @1119@ueq4eBEEJA 4914091100 49q UCA ualew uc@ I!njq96 uew fiqjeem'ufiz 6uiuaizjooA u,9,9

]!p IEZ UailL-AE)6 19,9A Ui -6UIUgiZJOOASJ9OAJaA Uaa JOOA UEWO@ 6U11J9WUeE Ui U9W UEX UGP611q09J@6 E)AM SIV

-uapjom uauunx piaaluewaldwie6

ua piaainwioje6 p!aiaq jail!ui 9P'@9oZiapU0 laq UCA 6UIPUOJJC EU COOZ PUIG JCZ 6Ui1q0e/vueA JECN

'(ZZ9'@00£0 E40u M -2 9) PU0W19H ui E)AM 6uijaoAI!n op iecu @aozjapuo ujelxa u9j9oA al I!n laq UEA 610A96

sie E)AM p!eiaq BIJSWO"01 JGAO 6UIWJOAI!nisaq 9Aeil!uigp ap lol 6ui66njqjeAo iel ]!Cl -uap6i1q09ja6 E)AM

9P JOOA AAO U9196aJ]eeWSla0lUGA a@f!igpf!] UCA P!90[!]a60W op JEEU Uala196 Si 'UeAJ91q S,Ooisij aqosip!jnf

ua al@ileddeqosleew ap do 6oo laq 4eLN -E)AM JGPE@ ]9q Ui JG9W 6UIUGIZJOOASJ9OAJ@A 9PU9]!nis u996 £OOZ

!Inf @ ied @[i1a6ow je leelseq 'piegiouoq96 uepiom jcz leiu eoziea I!p Iep leelseq suex alaai uee ja lepwo

-aijelsiuiw laq joop ueAa696 iasl!nisl!n 9Z "am ui 6U11qOCMJ9A JECU lpiom DOJGIH

,(199£00,£0 elou m,& EI) PBJOZJ9A S9U0Z AO 9 19w ua lol jaoAjaA aleuoibei laq COOZ!Inf @ eu loo xxei i

lepoz aijelsiuiw laq [!q ua6eiA al la@sl!n wo p!eqlf!iabow op ucA lleew,96 I!njq96 si 'piaasileaia6 uepiom

uel 6ipf!l leiu paiqe6lqoild6joz I!p ucA 6uip!ejql!n 9P Pu0w1aH 9]u99w96 9P Ui Ie uaAa6a6 laq uaizae:)

P

-s9u0zA09UCA 99qpaiqeBlqoild6jozuea£OOZ!Inf@ied'JOOAJ9A91CU0169J19qIOOA'lf!iapJOOMIUEJOA

'glueewa6 alla ]cp uaAa6a6 laq ucA ucc6a61!n IPJOM 13 -p6izfim,96 p!alaq unq 'xxej i JOOP PJ90A961!n

JaOAJaA aleuoi69jueAoq laq UeA BU[JaoAI!n op jooa 9X[iiaPJOOUqUEJ9A SIC 1499q SMA UCA 91J9ISIU1W

IGH -UG:REAWO al ePua'P s9u0z AO 9 paiqaBlqoild6joz Igq E)AM ap ucA 6uijooiq!n op [!q Iep 'pleedeq jaaw

:pnoijul

PJE2Aa61!n AM 100010Jd ]9q Si E)AM ap ue ei niCA9 Olf!19pUel G£ 9P EN

iapuo si u'JGIH -P6'

E)I\M OP ueA JAPEI ]9q ui AAO u91969JlccwsJ9OAJ9A aX1!19P[11 :diemiepuo

£OOZ!unf 0 L : UCA BUIJOPCBJGA M UG 9 Ui PJG;SGBISCA

-Builepueqeqaissiwwoo jooa M ua 9 ucA afleiloo naozioa

IL>Wiol-eissiwwoo

LDTIOTI H glu

£0-2 -y4 :r)UIJGPL"BJaA wnIL:>p

t/-ASiu epue6e fiq vooqe£l

Ruimte voor eventueel vervolg inhoud:

Ti delijke vervoersmaatregelen WVG

Bi de totstandkoming van de tijdelijke maatregelen is gezien de beperkt beschikbare tijd en middelen zoveel

mogelijk aansluiting gezocht bij de huidige situatie. Ingrijpende wijzigingen van beleid is hierdoor dan ook

niet wenselijk. Bij de totstandkoming van de tijdelijke maatregelen zijn een aantal uitgangspunten van

belang:

Voortzetting van het huidige beleid VVVG t.a.v. CW vervoer in afwachting van definitieve

standpuntbepaling eind 2003

Aanwending forfaitair bedrag voor regionaal vervoer

Communicatie van de maatregelen naar belangenorganisaties en WVG klant

Uitvoerbaarheid van de maatregelen rekening houdende met de technische mogelijkheden van de

vervoerden en het Bureau WVG

Gekozen is om, naast voortzetting van de huidige regeling, de WVG gerechtigde de mogelijkheid te bieden

om in de regio te'reizen tot 5 OV zones, zodat er aansluitend vervoer mogelijk is op het bovenregionale

vervoer.

Uit gevoerd informatief overleg met de CVV vervoerden is gebleken dat men de benodigde ritgegevens voor

de tijdelijke vervoersregeling kan aanieveren en eventuele vervoersbewijzen ten behoeve van de cliënt, op

verzoek aan de cliënt kan verstrekken.

Rekening houdende met de volgende aspecten:

- een vastgestelde vervoersbehoefte van 1500 tot 2000 km per jaar

- dat deze vervoersbehoefte voor 50% betrekking heeft op regionaal vervoer tot 5 OV zones

- een gemiddelde afstand van 4 km per OV zone

is er gekozen voor een maximum van 250 OV zones per jaar. Voor de periode 1-7-2003 t/m 31-12-2003 zijn

dit 125 zones.

Verder is er van uitgegaan dat alleen de'meer'kosten boven openbaar vervoer (E 8,91 -/- E 0,40 = E 8,51)

voor de vergoeding van de tijdelijke vervoersvoorziening in aanmerking komen.

Maximaal bedragen de kosten WVG per reiziger hiermee E 8,51 x 125 = E 1063,75 voor een half jaar tot 1 -1 -

2004. Ingeval de reiziger de beschikking heeft over het forfait, dient dit te worden aangewend door de

reiziger. Bij de uitbetaling van de kosten op basis van de tijdelijke regeling zal hier rekening mee gehouden

worden.

Gezien het gegeven dat de regeling aanleiding kan zijn tot behoorlijke kosten voor de cliënt die vaak een

beperkte draagkracht heeft, is dit reden voor een ruimhartig beleid t.a.v. het verstrekken van voorschotten op

de 2 kwartalen forfaitbetalingen. Indien de reiskosten van de client hiervoor aanleiding geven kunnen

verdere (voorschot)betalingen worden bezien.

Kosten raming van de tijdelijke vervoersmaatregel:

1. Kosten van vervoer in het opgerekte vervoersgebied.

Om hierop enig zicht te krijgen is navraag gedaan bij vervoerden Traxx, die momenteel het regionale vervoer

verzorgt tot 5 OV zones voor de WVG geïndiceerde en overige rechthebbenden. Uit de hieruit verkregen

gegevens blijkt dat men vanaf 1 januari 2003 in 4 maanden 399 ritten vanuit Heimond heeft verzorgd in het

uit te breiden vervoersgebied met een ritiengte variërend van 2 tot 5 OV zones. Uitgaande van het gegeven

dat deze ritten ten laste gaan komen van de WVG, zal een deel van de kosten (1 eOV zones) ten laste

komen van de vervoersbudgetten WVG, waarbij het gaat om een geraamd bedrag ad E 3555,=. De overige

OV zones komen ook ten laste van de WVG, waarbij zoveel mogelijk de toegekende forfaitaire bedragen

aangewend zullen worden. Hierbij gaat het om een geraamd bedrag ad E 7719,=

Na extrapolatie van deze gegevens worden de totale kosten van 1-7-2003 tot 1-1 -2004 geraamd op E

1691 1,=.

Naar verwachting zal de uitbreiding van het vervoersgebied ook leiden tot een toename van het aantal

regionale ritten onder alle WVG cliënten. Wat hiervan het effect kan zijn mede als gevolg van de

communicatie is nauwelijks te ramen omdat hiervoor de benodigde gegevens ontbreken, waarop een redelijk

betrouwbare voorspelling gedaan kan worden.

Voor raming van deze kosten is als uitgangspunt genomen de gegevens zoals die zijn opgegeven door

Traxx en zijn deze met 50% opgehoogd, waarmee de totale kosten uitkomen op E 25.000,= (afgerond).

2. Uitvoeringskosten:

De tijdelijke maatregel zal kosten met zich mee brengen die verband houden met de uitvoering.

Zo zal de informatieverstrekking vooraf aan belangenorganisaties en WVG cliënten extra inspanningen met

zich mee brengen, naast de reguliere werkzaamheden. Hierbij wordt onder meer gedacht aan zaken als

noodmaatregelen CVV

Pagina 2 van 3

verstrekken van informatie via telefoon en persoonlijk contact, het opstellen van een persbericht en mailing

ten behoeve van de WVG cliënten.

Verder wordt er gedacht aan de extra uitvoeringskosten welke zullen worden gemaakt door het Bureau

WVG, zoals personeelskosten en administratiekosten. Afhankelijk van het aantal mensen wat een beroep

zal doen op de regeling zal dit extra inspanningen vergen. Behalve het verstrekken van uitleg en informatie

over de tijdelijke regeling, zal voor de uitvoering van de regeling, aan de hand van bewerken van

aangeleverde ritgegevens op cliëntniveau aanspraken op de tijdelijke regeling vastgesteld dienen te worden.

Hierna kan vervolgens tot uitbetaling worden overgegaan. Ter overbrugging tot de definitieve

betaalbaarstelling zal naar verwachting ook regelmatig op basis van voorschotten gewerkt dienen te worden.

Omdat zoals gezegd geen ervaringsgegevens bekend zijn is een grove raming gemaakt van deze kosten.

Met de regeling zal in 1'5 aanleg met name de administratie belast worden voor de 1 eopvang,doorhet

verstrekken van informatie van de tijdelijke regeling. Tevens zullen zij betrokken worden bij de

(voorschot)betalingen en de administratieve afhandeling in het kader van de tijdelijke vervoersregeling.

Volgens raming is hiervoor nodig 1 fte niveau 5 voor 1 maand en 1 fte niveau 9 voor 112 maand.

De kosten hiervan bedragen E 9500,= (afgerond). Hiermee komen de totale geraamde kosten i.v.m.

uitvoering van de tijdelijke vervoersmaatregel uit op E 34.500.

Voorgesteld wordt een krediet van E 34.500,-- ter beschikking te stellen door vaststelling van

begrotingswijziging met aantekening (nr. 100).

noodmaatregelen CW

Pagina 3 van 3

Uw Reactie
Uw Reactie