• Bestuur
  • Commissiestukken Realisatie post Brandevoort

Commissiestukken Realisatie post Brandevoort

Documentdatum 10-12-2003
Bestuursorgaan Commissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

~

Gemeente Helmond

Commissie-format

Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling.

Vastgesteld in B en W vergadering van: 18 november 2003

Onderwerp: Realisatie post Brandevoort

Inhoud: Met de stadsuitbreiding kan niet meer voldaan worden aan de opkomstnormen zoals die gelden

voor de dekking van het brand risico. In het investeringsprogramma 2003-2006, jaarschijf 2004, zijn middelen

opgenomen voor het inrichten van een tijdelijke post in Brandevoort.

Ter voorkoming van een aanzienlijke kapitaalsvernietiging en het feit dat met de beschikbare middelen

nauwelijks een enigszins adequate tijdelijke huisvesting tot 2009 te realiseren is, heeft de portefeuillehouder

brandweer voorgesteld om onderzoek te verrichten naar een geïntegreerde nieuwbouw met de huidige

beschikbare middelen in relatie tot het investeringsprogramma.

Conclusie is dat nieuwbouw mogelijk is in totaal voor ¿ 1.300,000,-- te realiseren in 2005. De kosten van de

voorfinanciering van de definitieve post bedragen ¿ 375.000,--.

Bij het niet doorgaan van de tijdelijke post kunnen de kapitaal- en exploitatielastenlasten voor de tijdelijke

voorziening tot een bedrag van ¿ 310.000,-- almede een restant krediet voor de verbouwing van de

brandweerkazerne ten bedrage van ¿ 15.000,--worden aangewend als voorfinanciering voor de definitieve

post. Uitgangspunt is wel dat de grond kosten pas in 2009 betaald worden.

Vorenstaande opzet gaat er vanuit dat in 2009 in het IVP de grondkosten, de nieuwe post post en de daarbij

behorende kapitaal- en exploitatielasten worden opgenomen. Aangezien de investering van de tijdelijke post

vervalt, zal de op een stelpost in de begroting geraamde exploitatielasten worden opgenomen in de

functionele begroting. Het dekkingstekort ad ¿ 50.000,-- wordt ten laste gebracht van de post onvoorzien

incidenteel. (Begrotingswijziging nr. 2).

Aldus is in 2005 een goed geoutilleerde brandweerpost beschikbaar, zijn de prijsstijgingen in bouwkosten tot

2009 "verdiend" en vindt er geen kapitaalvernietiging plaats.

Met dit verzoek mee te zenden stukken: Haalbaarheidsonderzoek Brandweerpost Brandevoort

Het college van B en W verzoekt:

voor te leggen aan:

om behandeling in de raad op 8 januari 2003 waarbij rekening gehouden dient te worden met de adviezen

van:

de commissie ABA op 10 december 2003

Format post Brandevoort

Pagina 1 van 2

GEMEENTERAAD VAN HELMOND

Vergadering 8 januari 2004, agendapunt

Onderwerp

: krediet ten behoeve van de realisatie van een brandweerpost in Brandevoort

Bijlage

B&W vergadering

Dienst I afdeling

: 11

: 18 november 2003

: Brandweer

Aan de gemeenteraad,

Met de stadsuitbreiding kan niet meer voldaan worden aan de opkomstnormen zoals die gelden voor

de dekking van het brandrisico en is het noodzakelijk geworden om een neven post brandweer in

Brandevoort in te richten. Samenwerking met Nuenen of Mierio biedt in dit verband geen soelaas. Uit

locatiestudies is gebleken dat als beste een dergelijke post in de omgeving van de rotonde gelegen

langs de spoorlijn en UPC kan worden gebouwd. Hiermee is tevens een gunstige uitvalspositie voor

Stiphout gecreëerd.

Sinds een jaar is gewerkt aan een tijdelijke oplossing door een tijdelijke post in de voormalige loods

van Van Rijsingen aan de Medevoort 31 in te richten. Hiermee waren relatief veel kosten gemoeid, die

in een korte tijd zouden moeten worden afgeschreven. In het investeringsprogramma 2003-2006,

jaarschijf 2004, zijn middelen opgenomen voor het inrichten van een tijdelijke post in Brandevoort.

Ter voorkoming van een aanzienlijke kapitaalsvernietiging en het feit dat met de beschikbare middelen

nauwelijks een enigszins adequate tijdelijke huisvesting tot 2009 te realiseren is, heeft de

portefeuillehouder brandweer voorgesteld om onderzoek te verrichten naar een geïntegreerde

nieuwbouw met de huidige beschikbare middelen in relatie tot het investeringsprogramma.

Conclusie is dat nieuwbouw mogelijk is in totaal voor ¿ 1.300,000,-- te realiseren in 2005. De kosten

van de voorfinanciering van de definitieve post bedragen ¿ 375.000,--.

Bij het niet doorgaan van de tijdelijke post kunnen de kapitaal- en exploitatielastenlasten voor de

tijdelijke voorziening tot een bedrag van ¿ 310.000,-- alsmede een restant krediet voor de verbouwing

van de brandweerkazerne ten bedrage van ¿ 15.000,--worden aangewend als voorfinanciering voor

de definitieve post. Uitgangspunt is wel dat de grond kosten pas in 2009 hoeven te worden betaald.

Vorenstaande opzet gaat er vanuit dat in 2009 in het IVP de grond kosten, de nieuwe post post en de

daarbij behorende kapitaal- en exploitatie lasten worden opgenomen. Aangezien de investering van de

tijdelijke post vervalt, wordt voorgesteld om de op een stelpost in de begroting geraamde

exploitatielasten op te nemen in de functionele begroting. Het dekkingstekort ad ¿ 50.000,-- wordt ten

laste gebracht van de post onvoorzien incidenteel. (Begrotingswijziging nr. 2).

Aldus is in 2005 een goed geoutilleerde brandweerpost beschikbaar op de juiste locatie, die aan het

functionele, bouwkundige en civieltechnische programma van eisen voldoet, zijn de prijsstijgingen in

bouwkosten tot 2009 "verdiend", vindt er geen kapitaalvernietiging plaats en worden vrijwillige

brandweerlieden gemotiveerd door adequate huisvesting.

Wij stellen u voor te besluiten tot het inrichten van een nieuwe brandweerpost Brandevoort binnen de

beschikbare middelen.

Het advies van de commissie algemene en bestuurlijke aangelegenheden zal, na ontvangst, voor u ter

inzage worden gelegd.

Gemeenteraad van Helmond

Bijlage: 11

blz. 1

Burgemeester en wethouders van Helmond,

De burgemeester,

Drs. AAM. Jacobs.

De secretaris,

Mr. A.C.J.M. de Kroon.

Gemeenteraad van Helmond

Bijlage: 11

blz. 2

BESLUIT

Bijlage: 11

Raadsvergadering d.d.: 8 januari 2004

De raad van de gemeente Helmond;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 18 november 2003.

gelet op de bepalingen van de Gemeentewet;

besluit:

een krediet van ¿ 1.300.000,-- beschikbaar te stellen ten behoeve van de realisering van een

brandweerpost in Brandevoort.

Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 8 januari 2004, bijlage 11.

De raad voornoemd,

De voorzitter,

De griffier,

Gemeenteraad van Helmond

Bijlage: 11

blz. 3

Gemeen te Helmond

DIENST STEDELIJKE ONTWIKKELING & BEHEER

H

LBAARHEIDS

NDERZ EK

BRANDWEERP ST BRANDEV ORT

/,~

tj,~ 'x

"dlrf-

,,?i 't? F'

'~~ ~'

~' '

SJ

Opgesteld door: Afdeling Grondzaken / Vastgoed

Opdrachtgever: Brandweer Helmond

Haalbaarheidsonderzoek Brandweerpost Brandevoort

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

Hoofdstuk 0 Inleiding 1 Conclusie

Hoofdstuk 1 Opkomstnormen

Hoofdstuk 2 Locatie

Hoofdstuk 3 Functioneel Programma van Eisen

Relatieschema

Overzicht ruimtebehoefte intern

Functionele beschrijving ruimten

Hoofdstuk 4 Bouwtechnisch programma van Eisen

Voorschriften

Duurzaam bouwen

Isolatie algemeen

Geluidsisolatie algemeen

Vloeren

Keuken

Werktuigbouwkundige installaties

Elektrotechnische installatie

Overige installaties

Hoofdstuk 5 Civieltechnisch Programma van Eisen

Terreinverharding

Periferie

Diversen

Hoofdstuk 6 Investeringsopzet en dekking

Bijlage 1

Bijlage 2

Bijlage 3

Bijlage 4

2

Afdeling Grondzaken / Vastgoed

10-11-03

2

3

4

6

7

7

9

10

12

12

12

12

12

12

14

14

15

15

16

16

16

16

17

19

20

21

22

Haalbaarheidsonderzoek Brandweerpost Brandevoort

Hoofdstuk 0 Inleiding / Conclusie

De groei van de stad en de te hanteren opkomstnormering voor de brandweer in calamiteitensituaties

maken het noodzakelijk dat in onze stad een tweede brandweerpost wordt gerealiseerd. Al in 2005 zal

bij ongewijzigd beleid een onacceptabele situatie ontstaan. De overschrijding is dan 10 keer zo groot

in vergelijking met de situatie in 1999.

In 2001 is de mogelijkheid onderzocht om in Brandevoort een tijdelijke brandweerpost in te richten in

de zgn. .. Van Rijsingen-Ioods" aan de Medevoort 31 te Helmond.

Daaraan is geen uitvoering gegeven, omdat

A deze locatie niet tot de gewenste dekking leidde

B er relatief veel kosten mee gepaard gingen - becijferd op ¿ 230.000,- - die bovendien in een

periode van 4 a 5 jaar afgeschreven moesten worden

het kwaliteitsniveau van de huisvesting bij het genoemde investeringsniveau ad ¿ 230.000,-

zeer sober bleef en te min was om daar vrijwillige brandweerlieden op een adequate manier te

huisvesten.

c

Investeren op deze locatie in een tijdelijke voorziening betekende aldus een onverantwoorde

kapitaalvernietiging van gemeenschapsgeld. Momenteel zijn er afspraken gemaakt om aan de

betreffende hal een andere bestemming te geven. De afgelopen jaren hebben zich geen nieuwe

mogelijkheden voorgedaan om elders een adequate tijdelijke brandweerpost te vestigen en daarom is

in dit haalbaarheidsonderzoek onderzocht of het mogelijk is een structurele voorziening te realiseren.

In overleg tussen de afdelingen Grondzaken, Financieel Beleid en de Brandweer is geconcludeerd dat

dit mogelijk is door de thans beschikbare middelen in te zetten voor de financiering van de

bouwkosten van de definitieve brandweerpost en gedurende een verantwoord geachte termijn van 3,5

jaar te rekenen met beperkte overige lasten, door bijv. geen middelen te reserveren voor toekomstig

onderhoud. Verder is het uitgangspunt geweest dat de grond kosten pas in 2009 betaald hoeven te

worden tegen de dan geldende grondprijs.

Voorwaarde voor het nu realiseren van de definitieve brandweerpost is wel dat in 2009 zoals gesteld

in het IVP 2004-2007 de volledige financiering wordt georganiseerd voor een structurele voorziening

incl. grond kosten.

De locatie van de definitieve voorzieningen is gesitueerd bij de rotonde op de Brandevoortse Dreef I

Medevoort.

Aldus:

wordt de gewenste dekking gerealiseerd

is er sprake van huisvesting die aan het functionele, bouwkundige en civieltechnisch Programma

van Eisen voldoet, zoals aangegeven in dit onderzoek

vindt geen kapitaalvernietiging plaats

kunnen vrijwillige brandweerlieden gemotiveerd worden door adequate huisvesting.

De inhoud van dit haalbaarheidsonderzoek is als volgt:

In hoofdstuk 1 wordt de opkomstnormering nader toegelicht.

In hoofdstuk 2 wordt beschreven op welke locatie de nieuwe brandweerpost het best kan worden

gerealiseerd.

De hoofdstukken 3 Um 5 vermelden achtereenvolgens aan welke functionele, bouwkundige en

civieltechnische eisen een nieuwe brandweerpost gesteld moet voldoen.

In hoofdstuk 6 zijn de investeringskosten geraamd en wordt de koppeling gelegd tussen kosten en

beschikbare middelen.

3

Afdeling Grondzaken I Vastgoed

11-11-03

Haalbaarheidsonderzoek Brandweerpost Brandevoort

Hoofdstuk 1 Opkomstnormen

Met de verplaatsing van het bureau van de brandweer in 1985 naar de huidige locatie aan de

Deurneseweg, kon met de toen geldende rijsnelheden en met de stedelijke bebouwing volstaan

worden met 1 uitrukpost van de brandweer voor een acceptabele dekking van het risico ten gevolge

van branden, ongevallen en rampen.

Inmiddels is met de stadsuitbreiding de dekking onder de maat en moeten adequate voorzieningen

getroffen worden.

Afhankelijk van de soort bebouwing dienen brandweervoertuigen binnen een bepaalde tijd na

alarmering op de plaats van het incident aanwezig te zijn (opkomstnormen).

In een aantal gevallen worden deze opkomstnormen overschreden soms met 1 of soms met meerdere

minuten. Algemeen aanvaard wordt nog een overschrijding met 1 minuut. Overschrijdingen met

meerdere minuten geldt als onacceptabel. Onacceptabel wordt het des te meer ook naarmate er meer

gebouwen betrokken zijn bij de overschrijding. Deze overschrijding wordt uitgedrukt in

gebouwm in uten-oversch rijd ing.

Tot 1999 betrof het aantal overschrijdingen

met 2 minuten 496 gebouwen, zijnde

3 minuten 4 gebouwen

4 minuten 11 gebouwen

Overschrijdingen totaal

992 gebouwminuten

12

44

1.048 gebouwminuten

In 2005 zal het aantal overschrijdingen bedragen:

met 2 minuten 1.496 gebouwen, zijnde

3 minuten 1.004 gebouwen

4 minuten 1.001 gebouwen

Overschrijdingen totaal

2.992 gebouwminuten

3.012

4.044

10.048 gebouwminuten

In 2015 zal het aantal overschrijdingen bedragen:

met 2 minuten 2.662 gebouwen, zijnde

3 minuten 2.170 gebouwen

4 minuten 2.179 gebouwen

Overschrijdingen totaal

5.324 gebouwminuten

6.510

6.716

18.540 gebouwminuten

Wordt de brandweer van Mierio ingeschakeld, dan bedraagt in 2005 het aantal overschrijdingen:

met 2 minuten 1.496 gebouwen, zijnde 2.992 gebouwminuten

3 minuten 2.004 gebouwen 6.014

4 minuten 2.004 gebouwen 44

9.050 gebouwminuten

En ook met inschakeling van Mierio bedraagt het aantal overschrijdingen in 2015:

met 2 minuten 2.662 gebouwen, zijnde 5.324 gebouwminuten

3 minuten 4.338 gebouwen 13.014

4 minuten 4.338 gebouwen 44

18.382 gebouwminuten

Hulp vanuit Mierio biedt in beide gevallen geen soelaas, noch in 2005 noch in 2015.

Vanuit Nuenen is de opkomst nog slechter dan vanuit Mierla.

Afdeling Grondzaken / Vastgoed

10-11-03

4

Haalbaarheidsonderzoek Brandweerpost Brandevoort

Momenteel worden in Brandevoort ca. 500 woningen per jaar gebouwd die vallen in de categorie van

2 minuten overschrijding. Bij ongewijzigd beleid zal in 2002 een overschrijding van 2.500

gebouwminuten bereikt worden. Zodat het kantelpunt voor het treffen van aanvullende voorzieningen,

enerzijds vanwege het oplopende brand- en ongevalsrisico, anderzijds vanwege de mogelijkheid tot

het opzetten van een brandweerpost, waarvoor voldoende vrijwilligers kunnen worden aangetrokken.

Voor wat betreft de bemanning heeft de post Brandevoort het voordeel dat er nog geput kan worden

uit de aangrenzende woongebieden en -overdag- uit het bedrijventerrein Groot Schooten.

Afdeling Grondzaken / Vastgoed

10-11-03

5

Haalbaarheidsonderzoek Brandweerpost Brandevoort

Hoofdstuk 2 Locatie

Op basis van computerberekeningen volgens het zgn. "knooppuntensysteem" is gezocht naar een

geschikte en beschikbare locatie. Gebleken is dat de best mogelijke locatie is gelegen in de nabijheid

van de rotonde op de Brandevoortsedreef/Medevoort (zie bijlage 1). Reeds een aantal jaren geleden

werd daarom een perceel gereserveerd dat aan het genoemde knooppunt op het bedrijventerrein aan

de Brandvoortsedreef/Medevoort is gelegen.

In bijlage 2 "standaard rijsnelheden" is de zgn. acht-minutengrens vanuit deze locatie aangegeven.

Deze omsluit geheel Brandevoort, gedeeltelijk Stiphout, geheel Groot Schooten, het gebied Kroon

Krollaan en Ashorst. Mede door de aanwezigheid van belangrijke uitvalswegen kan de brandweer

vanaf deze plek op de snelste manier paraat zijn op die plaatsen waar dat nodig is.

Volgens het bestemmingsplan (zie bijlage 3) zijn hier bedrijven toegestaan in de categorie 1, 2 en 3.

De nieuwe brandweerpost valt in de groep "maatschappelijke dienstverlening", waardoor deze wordt

ingedeeld in categorie 2. Er zijn bestemmingsplan matig geen beletselen om op de onderhavige locatie

een nieuwbouw te realiseren.

Als bijlage 4 zijn foto's bijgevoegd van het te bebouwen perceel zoals het er nu bij ligt.

Het beoogde perceel is gelegen op het industrieterrein dat toegang geeft tot de wijk Brandevoort. De

gemeente heeft hier de vestiging van hoogwaardige industrie en gebouwen gepland. Bij verdere

uitwerking van het bouwplan moet hiermee in een vroeg stadium rekening worden gehouden. Daartoe

zal overleg opgestart moeten worden met de afdeling Ruimtelijke Ordening.

Ook de toekomstige uitstraling van de nieuwe brandweerkazerne vraagt om extra aandacht omdat

deze moet voldoen aan de eisen die bouwen in Brandevoort stelt. Bij het bepalen van de

stichtingskosten is hiermee rekening gehouden.

De exacte ontsluiting van het betreffende perceel op de openbare weg dient nader overlegd te worden

met de afdeling Verkeer.

.--

6

Afdeling Grondzaken I Vastgoed

10-11-03

Haalbaarheidsonderzoek Brandweerpost Brandevoort

Hoofdstuk 3 Functioneel Programma van Eisen

Relatieschema

De routing van een brandweerkazerne is zeer belangrijk. De directe relatie tussen de diverse ruimten

onderling is in schema op de volgende pagina's weergegeven. Daarbij is de kazerne grofweg te

scheiden in een zgn. 'vies' gedeelte (remise) en een 'schoon' gedeelte (verblijfsruimten). De door

middel van een streep verbonden ruimten dienen direct met elkaar in verbinding te staan.

De achteringang dient bij een alarm als ingang voor de korpsleden.

Voor de interne routing mogen geen kruisende verkeerslijnen voorkomen. Aandacht moet worden

besteed aan de scheiding van schoon/vuil gebied met sanitaire voorzieningen.

De stallingruimte voor de voertuigen dient bereikbaar te zijn door middel van vier overheaddeuren.

Daarnaast dient een mogelijkheid gerealiseerd te worden om door middel van een vijfde

overheaddeur een 'doorrijdfunctie' te creëren

De kazerne dient zo ontworpen te worden dat bij een uitruk geen risico optreedt met betrekking tot

onnodige obstakels in looproutes. Hiermee wordt gedoeld op pilaren hoogteverschillen, inventaris of

kledingstukken.

7

Afdeling Grondzaken / Vastgoed

10-11-03

Aankomende voertuigen

.u. ..... ouo. ..-. u- u..--_.~

.

.

.

.

.

.

.

1 Technische

installaties

11 Compressor

ruimte

13 Adem

beschermingsruimt

e

2-3-7 Kleed- en

doucheruimte heren en

dames

10 Stallingruimte voertuigen

Uitrukrichting

Remise

--. - ou OU - ou ou.. 0 Routing tijdens uitruk

4 Berging en

logistieke

voorraad

8 keuken

6 Magazijn

uitrukmateriaal

20 Commandant

ruimte

14 Werkplaats

reparatie

18 Entree en

meterkast

19 Verbindings- /

bevelvoerdersruimte

12 Materiaal

beheer en

administratie

5 Les- en

leermiddelen

16 Herentoilet

VerblIjfsruimten

12 Werkkast

15 Damestoilet

en

mindervalidentoil

et

9 Kantine- en

instructieruimte

17 Vergader- en

instructieruimte

Haalbaarheidsonderzoek Brandweerpost Brandevoort

Overzicht ruimtebehoefte intern

De vloeroppervlakten zijn gebaseerd op de uitgangspunten, die gesteld worden aan de

desbetreffende functie. Deze uitgangspunten zijn in nauw overleg met de betrokkenen bepaald. De

genoemde functionele vloeroppervlakten zijn indicatief. De werkelijke afmetingen zullen eerst na

indeling, dan wel invulling in het ontwerp definitief worden bepaald. Alle verblijfsruimten, evenals de

was- en werkplaatsen dienen op een zo kort mogelijke afstand van de stalling ruimte voor de

voertuigen te worden gesitueerd om een zo snel mogelijke uitruk te garanderen.

Bebouwd oppervlak

~ IRuimte I Voorziening

1 Technische installaties + boilerruimte

2 Was-, douche- en toiletruimte heren

3 Was-, douche- en toiletruimte dames

4 Berging I logistieke voorraad

5 Bering

6 Magazijn u itrukm aterieel

7 Kleedruimte heren en dames

8 Keuken

9 Kantine I instructie

10 Stalling ruimte voertuigen (rem ise)

11 Com pressor-ruimte

12 Werkkast

13 Adem bescherm ingsruimte

14 Werkplaats I reparatie

15 Toilet dames I mindervaliden

16 Toilet heren

17 Vergader- en instructie ruim te

18 Entree I portaal + meterkast

19 Verbindings- bevelvoerderruimte

20 Com mandantruim te

21 Materiaalbeheer I administratie

Totaal netto vloeroppervlak ca.

Algemene ruimten I verkeersruimte

Constructies I gevels

A rch itectu u r

Totaal bruto vloeroppervlak ca.

Buitenterrein

Vloeistofdichte vloer

Oefenterrein

30 parkeerplaatsen

Overdekte fietsenstalling / containerruimte

Voorterrein / opstelruimte

Aan- en afvoerwegen + diversen

Groenvoorziening

Totaal oppervlak buitenterrein ca.

Globaal netto

oppervl. In m 2

20

30

15

10

15

20

55

20

73

250

5

5

20

20

7

7

40

10

15

18

15

670

63

33,5

33,5

800

50

100

375

30

300

545

300

1700

m2

m2

m2

m2

m2

m2

m2

m2

M inim um hoogte

in m 1

2,6

2,6

2,6

2,6

2,6

2,6

2,6

2,6

3,0/3,5

6

2,6

2,6

2,6

2,6

2,6

2,6

3,0 13,5

2,6

2,6

2,6

2,6

m2

15% van netto vloeroppervlak excl. rem is

5% van totaal netto vloeroppervlak

5% van totaal netto vloeroppervlak

m2

Haalbaarheidsonderzoek Brandweerpost Brandevoort

1) Technische installaties

Functionele beschrijving ruimten

Deze ruimte dient vanaf het buitenterrein toegankelijk te zijn.

2) Was-, douche-, toiletruimte

heren

3) Was-, douche-, toiletruimte

dames

5) Berging

6) Magazijn uitrukmaterieel

7) Kleedruimte heren / dames

8) Keuken

9) Kantine / instructieruimte

10) Stallingruimte voertuigen

11) Compressorruimte

13) Adembeschermingsruimte

14) Werkplaats / reparatie

15) Toilet dames / minder

validen

17) Vergader- en

instructieruimte

20) Materiaalbeheer /

administratie

Algemeen

Uitgaande van 6 douchekoppen, een wastrog voor tenminste 6

personen en voldoende toiletvoorzieningen. Wandtegels tot

onderkant plafond in een lichte kleur.

Uitgaande van 1 douchekop, 1 wastafel en toiletvoorziening.

Wandtegels tot onderkant plafond in een lichte kleur. Rekening

houdende met mogelijke toename vrouwelijk personeel.

Berging voor de opslag van les- en leermiddelen die gebruikt worden

tijdens oefeningen en instructies.

Deze ruimte dient direct aan de stalling ruimte voor de voertuigen te

grenzen

Een gecombineerde kleedruimte voor heren en dames. Garderobe

bluskleding per persoon: Helmaflegplaats, schoeisel, zitplaats,

kapstokken en een kluisje voor persoonlijke bezittingen. Deze

voorzieningen dienen op termijn voor 40 personen plaatsbaar te zijn.

Voor het drogen van de bluskleding dient de verwarming en

ventilatievoorziening van optimale regelbare kwaliteit te worden

uitgevoerd.

Hier wordt in beperkte mate voedsel bereid. In de keuken dienen

aanwezig te zijn: diverse opberg kasten en Iaden, een aanrechtblok

met warm- en koudwatervoorziening, magnetron, oven, koelkast,

gasfornuis etc.

De kantine / instructieruimte dient plaats te kunnen bieden aan 80

personen.

In de stalling ruimte dienen vier brandweerwagens gestald te kunnen

worden. De overheaddeuren dienen een doorrijhoogte van

tenminste 4,25 m1 te hebben. Elektrische bediening van de

overheaddeuren ontkoppel baar installeren, voorzien van

onderloopbeveiliging, met de mogelijkheid tot hand matige bediening.

Deze ruimte moet in de nabijheid van de adembeschermingsruimte

in een buitengevel gesitueerd worden. De ruimte moet voorzien zijn

van een voldoende geluidwerende voorziening.

De ruimte moet in de nabijheid van de compressorruimte gesitueerd

zijn. De adembeschermingsruimte heeft een 'schoon' karakter. Er

moet een keukenblok in laboratoriumuitvoering met extra grote en

diverse spoelbakken ten behoeve van het reinigen van de

ademluchtapparatuur in geplaatst worden. Tevens dient er een

werktafel met ademluchttestapparatuur in gesitueerd te kunnen

worden. De adembeschermingsruimte dient in directe verbinding te

staan met de stalling ruimte voor de voertuigen. Chemische

resistentie afvoer spoelwater.

Deze ruimte dient in directe verbinding te staan met de stallingruimte

voor de voertuigen.

Het damestoilet kan eventueel gecombineerd worden met een

mindervalidentoilet.

Deze ruimte dient via een geluidsdichte vouwwand (isolatie-index

conform adviescentrum RGB voor onderwijsdoeleinden)

gecombineerd te kunnen worden met de kantine- / instructieruimte.

De gecombineerde ruimte dient plaats te kunnen bieden aan 80

personen. De vouwwand moet in geopende toestand geheel

wegvallen in een nis.

In deze ruimte wordt tevens het dynamische archief bewaard. Het

statische archief wordt op het gemeentehuis bewaard.

Het gehele gebouw dient toegankelijk te zijn voor mindervaliden

10

Afdeling Grondzaken / Vastgoed

10-11-03

Haalbaarheidsonderzoek Brandweerpost Brandevoort

Inrichting buitenterrein

Voorterrein lopstelruimte

Waspiaats I oefenruimte

Oefenterrein

Overdekte fietsenstalling

Overige ruimten

Overige voorzieningen

Er dienen voor het totale brandweerkorps totaal 30

parkeermogelijkheden gecreëerd te worden, waarvan zes in de

directe nabijheid van de entree ten behoeve van uitrukkende

brandweerlieden. Daarnaast dienen in de nabijheid van de

hoofdentree een vijftal parkeervoorzieningen gesitueerd te worden

ten behoeve van bezoekers.

De bestrating dient genormeerd te zijn op zwaar verkeer. Vóór de

overheaddeuren dient een manoeuvreerruimte van minimaal 18 m 1

te zijn. Spoorvorming ten gevolge van belasting blusvoertuigen mag

ook op lange termijn niet optreden.

De waspiaats moet voorzien zijn van een vloeistofdichte deur.

Ongeveer 100m2 van het oefenterrein moet gereserveerd worden

voor de opslag van autowrakken.

De fietsenstalling moet plaats bieden aan 20 fietsen. Daarnaast

moet de vuilcontainer in deze ruimte geplaatst worden.

Ruimten ten behoeve van garderobevoorzieningen e.d. behoren niet

tot de nuttige werkruimte. Deze worden in de berekening in de

toeslag voor verkeersruimte betrokken.

Er dient rekening gehouden te worden met voldoende

terreinverlichting tb.v. individuele vaardigheidsoefeningen met

bijzondere gereedschappen alsmede terreinriolering. De

terreinverlichting mag de omgeving niet hinderen. Tevens dient het

achterliggende terrein afdoende te worden afgeschermd.

11

Afdeling Grondzaken I Vastgoed

10-11-03

Haalbaarheidsonderzoek Brandweerpost Brandevoort

Hoofdstuk 4 Bouwtechnisch programma van Eisen

Voorschriften

Ten aanzien van kwaliteitsnormen en voorschriften wordt gesteld, dat alle van overheidswege

vastgestelde en op dit project betrekking hebben de voorschriften, wetten, normen en Al-bladen van

kracht zijn, zoals onder andere:

De Woningwet;

Het bouwbesluit;

De Wet op de Ruimtelijke Ordening;

De Wet Milieubeheer;

Het vigerende bestemmingsplan;

De arbeidsomstandighedenwet;

Richtinggevende publicaties van de arbeidsinspectie

De plaatselijke brandweervoorschriften;

De aansluitvoorwaarden van het energiebedrijf;

De richtlijnen van Handboek Toegankelijkheid van het Bouwbesluit.

Duurzaam bouwen

Materiaalkeuze

: Het hele complex dient milieuvriendelijk, ARBO-technisch

verantwoord en energiezuinig te worden gebouwd. Het gebouw

dient een functionele brandveilige uitstraling te hebben. Bij

materiaal keuze dient gebruik gemaakt te worden van de meest

recente versie van het" Nationaal pakket Duurzaam Bouwen voor

de Utiliteitsbouw", waarbij als uitgangspunt geldt dat de vaste

maatregelen die hierin opgenomen zijn uitgevoerd worden.

Daarnaast kan er ruimte zijn voor enige noviteiten op het gebied

van duurzaam Bouwen.

Isolatie algemeen

Isolatie buitenschil

: De buitenschil van het gebouw dient te voldoen aan een RC-

waarde van 3,5.

Geluidsisolatie algemeen

De navolgende

gel u idsisolatiewaarden

dienen te worden

gehanteerd

: scheidingswand kantoor / gang R'w = 33 dB

: scheidingswand kantoor / kantoor R'w = 40 dB

: scheidingswand tussen remise en kantoren R'w = 42 dB

: scheidingswanden vergaderfaciliteiten / kantine R'w = 42 dB

: scheidingswanden rondom compressorruimte R'w = 65 dB

Met betrekking tot de akoestische eisen zal het ontwerp door een

bouwfysisch c.q. een akoestisch adviseur nader behoren te

worden getoetst.

Vloeren

Algemeen

: Geïsoleerde gewapend betonvloeren. Tp.v. één standplaats

moet de vloer verzwaard worden t. b. v. stalling haakarmbak.

Rekening te houden met: 400 kg / m2 voor standaard kantoorruimten

een minimale vloerbelasting: 1.000 kg / m2 voor de remise, compressorruimte, werkplaats,

voor magazijn en waspiaats.

Afwerking

: De bedrijfsvloeren moeten in een anti-slip uitgevoerd worden

volgens ARBO-eisen. De vloeren in de stallingruimte en de

buitenwaspiaats dienen voorzien te worden van roosteratvoeren

12

Afdeling Grondzaken / Vastgoed

10-11-03

Haalbaarheidsonderzoek Brandweerpost Brandevoort

die zijn aangesloten op een olie-/ vetafscheider van voldoende

capaciteit. Tegelvloeren in een niet besmettelijke kleur in

verkeersruimte en ruimtes 2,3,4,7,8,12,13, 15 en 16. Zgn.

'zachte' vloerbedekking in een niet besmettelijke kleur in de

ruimtes 9,17,18,19,20 en 21. Cementvloerafwerking in de

ruimtes 1, 5, 6, 10, 11 en 14, volgens NEN 2741-82, klasse D30.

Toelaatbare onvlakheid klasse 2A.

Vloerverwarming

: De vloeren van de ruimten 2, 3, 7 en 10 dienen primair voorzien

te worden van een vloerverwarmingssysteem, waarbij rekening

gehouden moet worden met een eventueel toekomstige

uitbreidingsmogelijkheid van ruimte 10. Daarnaast kunnen die

ruimtes die zich daarvoor lenen worden voorzien van een

vloerverwarming.

Gevels

Algemeen

: Voldoende glasoppervlak volgens de Arbeidsinspectie (normblad

P30). De gevelinvullingen dienen voor wat betreft

luchtdoorlatendheid, waterdichtheid, stijfheid en sterkte te voldoen

aan de NEN-EN 12114, 12155, 12210, 12207-1 en NEN 1026 en

1027 en NPR 7058. Ten aanzien van de gevelinvulling dient een

onderhoudsarm en duurzaam ontwerp als uitgangspunt te worden

gehanteerd.

Geluidsisolatie

: De geluidwering van de gevels dient te voldoen aan de NEN 1070

en de regelgeving met betrekking tot wering van verkeerslawaai.

Bedrijfsdeuren

: Elektrisch bediende overheaddeuren van gerenommeerd

fabrikaat met glaspanelen en ventilatievoorziening,

onderloopbeveiliging en waterafvoersysteem (goedgekeurd door

Arbeidsinspectie).

Beglazing en zonwering

: Om een te hoge warmtelast in het gebouw te voorkomen mag het

glasoppervlak in de gevels van de kantoren maximaal 25% van het

totale geveloppervlak bedragen. Tevens dient rekening te worden

gehouden met het aanbrengen van een individueel bedienbare

buitenzonwering. Per vertrek dient minimaal één raam per twee

stramienen geopend te kunnen worden. Alle ramen dienen aan de

binnenzijde te kunnen worden uitgerust met een instelbare

helderheidwering (ARBO).

Wassen

: Voor de bewassing van de gevels er van uitgaan dat bewassing

plaatsvindt van binnenuit c.q. met een staande ladder vanaf de

begane grond tot een maximum van 10 m 1. Bij toepassing van een

staande ladder is dit echter alleen toegestaan voor een max.

glasoppervlak tot 200 m2. (Een en ander in het kader van de

Arbowet te hanteren).

Daken

Algemeen

: Duurzame dakbedekking met een 10-jarige verzekerde garantie

op materiaal én verwerking, een aantoonbare levensduur van

tenminste 25 jaar en in het bezit van een milieuverklaring. De

mogelijkheden om een vegetatiedak toe te passen dienen als

alternatief onderzocht te worden.

Plafonds

: Functionele systeem plafonds in alle ruimten met uitzondering van

de ruimten 1, 6,10,11,12 en 14.

13

Afdeling Grondzaken / Vastgoed

10-11-03

Haalbaarheidsonderzoek Brandweerpost Brandevoort

Keuken

Keukenvoorziening

Werktuigbouwkundige installaties

Verwarming

Ruimtecondities

: Ten behoeve van de keuken dienen de benodigde

installatietechnische voorzieningen te worden opgenomen, te

weten: koud en warm tapwater + afvoer, elektra-aansluiting (3

afzonderlijke groepen) en gasaansluiting.

: Verwarming van de ruimten door een centrale

verwarmingsinstallatie met radiatoren, regelbaar in meerdere

groepen in verband met avondgebruik etc. Tevens rekening

houden met een individuele regeling op de radiatoren in de

werkruimten. Bepaalde ruimte zijn voorzien van vloerverwarming.

: Binnencondities (maximale en minimale waarden)

Ruim testaat

I

Entree

Kan too rve rtre kke n

Vergaderruim ten

Adem bescherm ingsruim te

Magazijn

Kantine I instructie

Sanitaire ruimten

Douche I kleedruim te

Pantry

Verkeersruim ten

Stallingruim te

Compressorruimte

Technische ruimten

Relatieve vochtigheid

Tem peratuur

Max. zomer I Min. Winter

in % in %

Max. zomer I Min. Winter

in .C in .C

18

20

20

20

18

20

18

23

18

18

18

18

10

70

70

70

70

70

30

30

30

30

30

23

23

23

23

Afzuiging / ventilatie

14

: Voor wat betreft de ventilatie-installatie geldt o.a. als

uitgangspunt: Toevoerventilatie via de plafonds, afvoer door

afzuiging van de plafondplenums via openingen in de

verlichtingsarmaturen van de vergader- / kantine (3/5-voudige

ventilatie) en kantoorruimten (2/3-voudige ventilatie) met 100%

directe invoer van buitenlucht met warmteterugwinning / minimale

afzuiging van 30 m3 per uur per persoon. Voor de keukenruimte

een separate afzuiginginstallatie opnemen.

: Het maximaal toelaatbare geluiddrukniveau in de kantoorruimten

tg.v. de ventilatie en luchtbehandelinginstallatie mag 35 dB(A)

bedragen.

: Voor de eisen aan het binnenklimaat dient (volgens de Arbowet)

te worden uitgegaan van de norm NEN ISO 7730. Er dient een

temperatuuroverschrijdingsberekening opgesteld te worden,

waarna definitief het benodigde ventilatievoud kan worden

bepaald, zodat bovenstaande waarden niet zullen worden

overschreden. Aan de hand van deze

temperatuuroverschrijdingsberekening moet worden bepaald in

hoeverre toepassing van topkoeling moet plaatsvinden.

: centrale afzuiging uitlaatgassen in stallingruimte voertuigen.

Afdeling Grondzaken / Vastgoed

10-11-03

Haalbaarheidsonderzoek Brandweerpost Brandevoort

Gas-, water- en loodgieterwerk

Gasleidingen

Waterleidingen I sanitair

Rioleringen binnen I buiten

Elektrotechnische installatie

Kracht- en

zwakstroomverdeeli n stallati

e

Noodstroom

Leidingen

Loze leidingen

Nutsvoorzieningen

Telecommunicatie

Verlichting

Overige installaties

Ademluchtcompressor +

vulpanelen + controle

Oproepinstallatie

Voertuigaansluiting op

elektra I compressielucht I

data-overdracht + E508

Slangentestvoorziening

Laarzenwasvoorziening

: Volgens NEN 1078 en NPR 3378 (Voorschriften voor

aardgasinstallaties)

: Volgens NEN 1006 (Voorschriften drinkwaterinstallaties)

: Sanitaire voorzieningen, gescheiden voor m Iv. Naast deze

voorzieningen, in het kader van het verkrijgen van het lTS-symbool

(Geboden Toegang), een mindervalide toiletvoorziening in het

gebouw situeren. In overleg met de opdrachtgever en het

waterleidingbedrijf het plaatsen van een bovengrondse brandkraan

nieuw model AVK bij voorkeur in het openbare net i.v.m. vervuiling.

: Volgens NEN 3216 (Richtlijnen voor ontwerp en uitvoering van

riolering)

: Volgens NEN 1010 en NEN 1041 (Iaag- en

hoogspanningsinstallaties)

: Mogelijkheid tot aansluiten noodstroomaggregaat

: Leidingen zo veel mogelijk in kabelgootsystemen (wand I

plafond). De kabelgoten dienen een reservecapaciteit te hebben

van 25%.

: Rekening houden met toekomstige aanpassingen

: Het gebouw aan te sluiten op nutsvoorzieningen: elektriciteit

aardgas, water, telefoon I CAI.

: Rekening te houden met aansluitingen voor elektra, 2 stuks

telefoon (1 st.) en data (2 st.) aan de gevel per stramien van 1,80

m1. In het kader van de beveiligingsrichtlijnen van de G.B.A.-

gegevens dienen aansluitingen voor de telefoon en data

gescheiden te worden toegepast.

: Een energiezuinige elektra- en verlichtingsinstallatie met een

verlichtingsniveau van ca. 450 lux, voor de kantoren en overige

verblijfsruimten (op werkvlakhoogte) en 200 lux voor

verkeersruimten (een en ander conform NEN 3087 in het kader

van het nieuwe Arbobesluit (01-07-1997) en NEN 1890). De

algemene verlichting dient per vertrek (onderverdeeld in een

gangzone en raamzone) schakelbaar te zijn. De

verlichtingsarmaturen dienen afgeschermd te zijn t.b.v.

reflectiehinder in de beeldschermen.

: Van toepassing

: Van toepassing

: Van toepassing

: Van toepassing

: Er moet een afspoel mogelijkheid voor het afspoelen van laarzen

worden aangebracht (laarzenspoelinstallatie)

15

Afdeling Grondzaken I Vastgoed

10-11-03

Haalbaarheidsonderzoek Brandweerpost Brandevoort

Hoofdstuk 5 Civieltechnisch Programma van Eisen

Terreinverharding

Elementenverharding

Elementenverharding moet

voldoen aan de gestelde

eisen in de Standaard RAW-

2000 bepalingen volgens

paragraaf

Vloeistofdichte verharding

Vloeistofdichte vloer

Olie- en vetafscheider

Periferie

: Het gehele buitenterrein m.u.v. de waspiaats voorzien van

betonstraatstenen (KOMO) dik 80 mmo Elementen verharding

voorzien van een straatlaag dient in keperverband bestraat te

worden, opsluiten door trottoirbanden 180/200x250mm. Stellen

met schraal beton inclusief steunrug.

: 31.41.01

: 31.42.02

: 31.42.03

: 31.43.01

: 31.44.01

: 31.45.01

: 31.45.02

: 31.46.01

: 31.46.04

: 31.46.06

: 31.47.01

: De waspiaats moet worden voorzien van een vloeistofdichte

vloer, afvoer water moet plaatsvinden naar een olie- en

vetafscheider.

: Vloeistofdichte vloer moet worden aangelegd door een

gecertificeerde aannemer volgens BRL 2362. Na aanleg van deze

vloer moet deze worden gekeurd door een erkende

keuringsinstantie. Deze instantie moet na goedkeuring een PBV

verklaring afgeven.

: Vloeistofdichte vloer aanbrengen volgens BRL 1801.

: Milieuklasse 5c.

: Verhardingsklasse 1 a.

: Water afkomstig van de vloeistofdichte verharding moet worden

afgevoerd naar een omliggende afwateringsgoot. Deze goot moet

eveneens stofdicht zijn verbonden met de vloer. De

afwateringsgoot zal het water afvoeren naar een olie- en

vetafscheider volgens BRL 5261/01. Gehele constructie keuren

door een erkende instantie.

Onder periferie wordt verstaan de afscheidingsconstructie langs het hele terrein. Deze bestaat uit een

hekwerk met een grasstrook van va. 1 meter aan de terreinzijde van het hekwerk. Poortconstructie

moet functioneel en afsluitbaar zijn.

Diversen

T erreinverlichting

Beplanting

: Van toepassing

: Van toepassing

16

Afdeling Grondzaken 1 Vastgoed

10-11-03

Haalbaarheidsonderzoek Brandweerpost Brandevoort

Hoofdstuk 6 Investeringsopzet en dekking

De realisatie van het hiervoor beschreven p.v.e. leidt tot de volgende stichtingskostenopzet.

aantal eenh. prijs/eenh prijs

bouwkosten bouwkosten (eenvoudige stijl) 800 BVO ¿

stijl brandevoort 20 %

totaal bouwkosten

installatiekosten elektrische installatie 800 BVO ¿ 50,00

werktuigbouwkundige installatie 800 BVO ¿ 135,00

brand preventieve installatie 800 BVO ¿ 18,00

inbraakbeveiliging 800 BVO ¿ 12,00

data bekabeling 800 BVO ¿ 5,00

specifieke brandweer installaties 1 pst ¿ 50.000,00

aansluitkosten nutsvoorzieningen 1 pst ¿ 7.500,00

totaal installatiekosten

terreinkosten bestrating (incl. grondwerk) 975 m2 ¿ 32,50

groenvoorzieningen 300 m2 ¿ 20,00

parkeerplaatsen 375 m2 ¿ 35,00

bestrating vloeistofdicht 50 m2 ¿ 65,00

fietsenstalling 1 pst ¿ 4.000,00

afrastering met schuifpoort 1 pst ¿ 20.000,00

totaal terreinkosten

inrichtingskosten diversen 1 pst ¿

totaal inrichtings kosten

bijkomende honorarium architecten 8% ¿ 672.000,00

kosten

honorarium installatieadvies 8% ¿ 233.500,00

honorarium constructeur 4% ¿ 672.000,00

honorarium overige adviseurs 1 pst ¿ 10.000,00

bv: akoestisch, bodem, fund. advies

renteverlies bouwperiode PM

leges 1,75% ¿ 905.500,00

onvoorzien 5% ¿ 1.018.562,50

totaal bijkomende kosten

Interne kosten honorarium Vastgoed 7,15% ¿ 1.018.562,50

totaal overige kosten

totaalbedrag stichtingskosten (prijspeii 2003)

prijsstijging besteding 2004 en afronding

TOTAALBEDRAG STICHTINGSKOSTEN

Grondkosten zijn niet opgenomen.

Afdeling Grondzaken / Vastgoed

1 0-11-03

17

Haalbaarheidsonderzoek Brandweerpost Brandevoort

In de gemeentelijke planning is volgens het IVP 2004 - 2007 het uitgangspunt dat m.i.v. 2009

financiering wordt georganiseerd voor een nieuwe, structurele brandweerpost in Brandevoort. Vanaf

dat moment zijn ook de volledige exploitatiekosten aan de nieuwbouw toe te rekenen.

In de meerjarenonderhoudsbegroting en het lVP 2004 - 2007 is voor de nevenpost opgenomen:

- nr. 120.20 BRW-3 ¿ 56.914,- kapitaallasten lVP

- meerjarenonderhoudsbegroting ¿ 13.789,- kapitaallasten

- nr. 120.20 BRW-3 ¿ 374.620,- exploitatielasten, waarvan ¿ 240.000,-

aangewend kan worden om gebouwelijke kosten te dekken.

De vraag die derhalve aan de orde is, is of met de beschikbare middelen voorfinanciering kan

plaatsvinden van de definitieve voorziening. Ervan uitgaande dat alle toestemmingen op korte termijn

worden verkregen en de nieuwbouw in een normaal uitvoeringstraject medio 2005 gerealiseerd kan

zijn, zou de voorfinancieringstermijn vanaf dit moment tot 2009 ca. 3,5 jaar bedragen. Afschrijvingen

gaan in vanaf 1 januari 2006.

De minimale kosten tot 2009 bedragen:

4,25% rente van ¿ 1.300.000,- gedurende 3,5 jaar

Afschrijvingskasten 2006-2008

Beperkt onderhoud 1% van de bouwkosten (¿ 1.000.000,-) x 3,5, jaar

alS/verzekeringen 0,6% v.d. stichtingskosten x 3,5 jaar

Dagelijkse Exploitatiekosten (energie/schoonmaak e.d.) 3,5 jaar x ¿ 12.000,-

= ¿ 193.375,--

= ¿ 78.000,--

= ¿ 35.000,--

= ¿ 27.300,--

= ¿ 42.000,--

---

Totaal afgerond

¿ 375.000,--

Er is beschikbaar in de periode 2004 Um 2008:

Kapitaallasten

Restant krediet verbouwing brandweerkazerne

Exploitatiekosten

= ¿ 70.699,--

= ¿ 15.000,--

= ¿ 240.000,--

------

Totaal afgerond

¿ 325.000,--

In overleg met de afdeling Financieel Beleid wordt voorgesteld om het dekkingstekort ad ¿ 50.000,-

ten laste te brengen van de post "onvoorzien incidenteel". Aldus kan met deze dekking de definitieve

brandweerpost worden voorgefinancierd, waardoor enkele belangrijke voordelen worden gerealiseerd:

er is vanaf medio 2005 een structurele, goed geoutilleerde brandweerpost beschikbaar;

zijn de prijsstijgingen in bouwkosten tot 2009 "verdiend";

vindt er geen kapitaalvernietiging plaats door in ca. 4 jaar een tijdelijke voorziening af te schrijven.

(Voor de tijdelijke voorziening zou ¿ 230.000,- beschikbaar zijn volgens de opgave van de afdeling

Financieel Beleid).

Er is vanuit gegaan dat de grondkosten in 2009 tegen het dan geldende prijspeil afgerekend hoeven

te worden; de kapitaallasten van de tijdelijke post vervallen en de nieuwe brandweerpost m.i.v. 2009

in het IVP volledig wordt opgenomen.

18

Afdeling Grondzaken / Vastgoed 11-11-03

Bijlage 1

Situatie locatie

.

.

.

.

.

.

==

.

.

.

. ' .

. . "

. "

..

" "

" a

a .

. ' .

. .

a ti

.

"

. aa ' . .

. .

.

.

.

.

.

.

i

D

>\

D

[;]

.lP

0

Bijlage 2

Standaard rijsnelheden

>L-.

\

\

\

(' ::, ..

~\ "j\Z~:) \)\]6 --.\ ------l.~~- -. --

------ - "\ -

\ ...

-')-/

/

Bijlage 3

Bestemmingsplan

-'-'-

'--'-

-

IJ

LJ

~

t

- --- .-

1;

Artikel 7

Bedrijfsdoeleinden

1. Gronden, aangewezen voor bedrijfsdoeJeinden, zijn bestemd voor:

handels-en bedrijfsdoeleinden, alsmede voor ambachtelijke bedrijven,

met uitzondering van horecabedrijven en detailhandel, behoudens

indien het detailhandel in goederen betreft die zich beperkt tot

detailhandel als zijnde een niet-zelfstandig onderdeel van het bedrijf,

alsmede voor kantoordoeleinden, evenwel met uitzondering van

zelfstandige kantoren, met dien verstande dat per bedrijfskavel het

kantoorvloeroppervlak per bedrijf ten hoogste bedraagt

openbare nutsdoeleinden;

ontsluitingswegen, voet- en fietspaden, parkeer- en groenvoorzienin-

gen en waterpartijen;

ondergrondse gastransportleiding (dubbelbestemming) met

inachtneming van het bepaalde in artikel 14 voorzoverde bestemming

bedrijfsdoeleinden met de bestemming ondergrondse gastransportlei-

ding (dubbelbestemming samenvalt),

één en ander met de daarbij behorende bebouwing en voorzieningen,

waaronder mede begrepen ten hoogste

bedrijfwoning per bedrijf, met dien verstande dat bedrijfswoningen

uitsluitend mogen worden gerealiseerd binnen het bestemmingsvlak

met de nadere aanduiding "bedrijfswoningen toegestaan".

2. De bedrijven als bedoeld in lid 1 zijn uitsluitend toelaatbaar mits zij:

vallen onder de werkingssfeer van de Wet milieubeheer (of genoemd

worden in het Inrichtingen- en vergunningen besluit behorende bij

de Wet milieubeheer) en vermeld staan in de bij deze voorschriften

behorende Staat van bedrijfsactiviteiten onder de categorieen 1

en 2, alsmede onder categorie 3;

niet vermeld staan in bijlage 1, de Staat van bedrijfsactiviteiten,

maar naar het oordeel van burgemeester en wethouders naar hun

aard gelijk te stellen zijn met de categorieen 1, 2 en 3;

niet vallen onder de in bijlage 2 genoemde inrichtir]gen als bedoeld

in artikel 41 Wet geluidhinder.

50%

24

3.

Beschriivina in hoofdlijnen

In dit lid wordt in aanvulling op artikel 4 in hoofdlijnen beschreven op

welke wijze met het plan de bestemming, die ingevolge lid 1 van dit

artikel aan de aldaar bedoelde gronden is toegekend, wordt nagestreefd.

a. er dient gestreefd te worden naar de vestiging van bedrijven met

een representatieve uitstraling;

b. milieuhinder van bedrijven ten opzichte van het aangrenzende

woongebied dient voorkomen te worden;

c. bedrijven dienen op eigen terrein in hun parkeerbehoefte te voorzien;

d. de wegen dienen zoveel mogelijk van laan beplanting te worden

voorzien; .

e. de voorterreinen, gelegen tussen de ontsluitingswegen en de

bedrijfsbebouwing, mogen niet worden benut voor opslag; deze

terreinen mogen uitsluitend worden ingericht voor parkeerplaatsen

en tuinen. Opslag dient achter de bedrijfsbebouwing plaats te vinden

of naast de bedrijfsbebouwing, mits niet zichtbaar vanaf de weg;

f. de representatieve kanten van de bebouwing dienen op de

(ontsluitings)wegen te worden geori~nteerd;

g. gestreefd dient te worden naar een kwalitatief hoogwaardig

entreegebied van het bedrijfsterrein. Naast een strakke bebouwing

en een eenduidige inrichting van het bedrijfsterrein dienen de groen-

voorzieningen de individuele bedrijfsvestigingen te benadrukken.

Erfscheidingen anders dan in de vorm van groenvoorzieningen mogen

pas achter de achtergevel van de representatieve bebouwing worden

opgericht.

Burgemeester en wethouders. kunnen ten behoeve van de

representatieve eenheid van de zone nadere eisen aan erfscheidin-

gen stellen. Gestreefd wordt naar één type erfscheiding voor de

gehele zone;

h. verlichting en reclame-aanduidingen dienen te passen binnen de

nagestreefde representativiteit. Gestreefd wordt de verlichting op

zowel bedrijfspercelen als de openbare gebieden op elkaar af te

stemmen; .

i. bedrijfswoningen mogen uitsluitend worden gebouwd met

inachtneming van de bepalingen van de Wet geluidhinder.

j.

Gezien de ligging van het geprojecteerde bedrijven terrein in de

directe nabijheid van de autosnelweg A2.70, dient het bedrijventerrein

te worden aangemerkt als C-Iocatie met een toekomstig B-profiel

hetgeen samenhangt met de komst van de zogenaamde voorstads-

halte. Desondanks zal het accent liggen op het weren van

arbeidsintensieve bedrijvigheid.

Bebouwinq

4. Op de tot bedrijfsdoeleinden bestemde gronden mogen uitsluitend worden

gebouwd bouwwerken ten dienste van de bestemming, met dien

verstande dat:

a. de gebouwen uitsluitend worden gebouwd binnen een op de plankaart

als zodanig aangeduid bestemmingvlak;

b. een bij een bedrijf behorend bouwperceel tot ten hoogste

bebouwd mag worden;

c. de goothoogte van de gebouwen ter;'! hoogste mag bedragen de

op de plankaart ingeschreven hoogte;

d. de nokhoogte van de bedrijfsgebouwen ten hoogste bedraagt de

goothoogte van gebouwen plus

f. de hoogte van bouwwerken, geen gebouwen zijnde, mag ten hoogste

bedragen

g. de afstand van gebouwen tot de zijdelingse perceelsgrens of de

meest van de weg af gekeerde perceelsgrens tenminste bedraagt

Zonerinq

5. Bedrijven in de categorie 3 van bijlage 1, alsmede bedrijven die naar

hun aard hieraan gelijk gesteld zijn mogen uitsluitend gevestigd worden

op een afstand van tenminste

gemeten uit de meest nabij gelegen woon bebouwing , of toekomstige

woonbebouwing.

. Vriistellinqsbevoeqdheid

6. Burgemeester en wethouders zijn bevoegd vrijstelling te verlenen:

a. van het bepaalde in lid 1 ten behoeve van perifere detailhandel,

als bedoeld onder artikel 1 sub dd. met dien verstande dat ten

behoeve van perifere detailhandel een parkeernorm op eigen terrein

voor personenauto's van tenminste

parkeerplaatsen per

bedrijfsvloeroppervlak in acht dient te worden genomen.

75%

4m

15 m

3m

100 m

2

100m2

26

. 27

b. van het bepaalde in lid 2 voor bedrijven welke vermeld staan in

de staat van bedrijfsactiviteiten, behorende bij deze voorschriften

onder categorie 4, doch naar haar aard en invloed gelijk te stellen

zijn met de bedrijven genoemd onder de categorieên 1 Um 3;

c. van het bepaalde in lid 4 sub b. voor een percentage tot ten

hoogste

d. van het bepaalde in lid 4 sub g voor het bouwen op een kortere

afstand van perceelsgrenzen danwel het bouwen in perceelsgrenzen;

e. van het bepaalde in lid 5 voor een afstand van tenminste

f. van het bepaalde in lid 4 sub c. voor een goothoogte van ten

hoogste

met dien verstande dat deze vrijstelling niet van toepassing is binnen

het bestemmingsvlak met de nadere aanduiding "bedrijfswoningen

toegestaan";

g. van het bepaalde in lid 4 sub c en d voor het overschrijden van

de nok- en goothoogte van gebouwen ten behoeve van het plaatsen

van satelietschotels en antennes met ten hoogste

h. van het bepaalde in lid 4 sub f ten behoeve van ten hoogste

antennemast met een hoogte van ten hoogste

7. Vrijstelling als bedoeld in lid 6 sub a. mag uitsluitend worden verleend,

indien in voldoende mate vaststaat dat de toe te laten bedrijven passen

in de distributie-planologische structuur binnen de gemeente en vooraf

een verklaring van Gedeputeerde Staten is ontvangen dat zij tegen

het verlenen van vrijstelfinggeen bezwaren hebben.

8. Vrijstelling als bedoeld in lid 6 sub e. mag uitsluitend worden verleend

mits één en ander geen nadelige invloed heeft op de nabij gelegen

woonbebouwing of toekomstige woonbebouwing.

Parkeren

9. Op de tot bedrijfsdoeleinden bestemde gronden dienen ten aanzien

van het parkeren de volgende bepalingen in acht te worden genomen:

8. ten behoeve van transport- en distributiebedrijven bedraagt per bedrijf

de parkeernorm op eigen terrein voor personenauto's tenminste

en ten hoogste

parkeerplaatsen per

bedrijfsvloeroppervlak;

85%

50 m

15 m

6m

1

45 m

1

2

200 m2

b. ten behoeve van productie- en overige bedrijven bedraagt per bedrijf

de parkeernorm op eigen terrein voor personenauto's tenminste

en ten hoogste

parkeerplaatsen per

bedrijfsvloeroppervlak;

c. ten behoeve van het kantoorgedeelte in een bedrijf bedraagt de

parkeernorm op eigen terrein voor personenauto's tenminste

parkeerplaatsen per

bedrijfsvloeroppervlak

d. ten behoeve van een samenstelling van de in dit lid onder sub a.

tlm c. genoemde bedrijfsdoeleinden wordt per bedrijf een

samengestelde parkeernorm toegepast die naar evenredigheid is

gebaseerd op de regelingen, als bedoeld onder sub a. tlm c.

Nadere eisen

10. a. Burgemeester en wethouders zijn bevo,egd nadere eisen te stellen

ten aanzien van:

1. de situering van de gebouwen;

2. de vorm van de bouwmassa;

3. de kapvorm en dakbMindiging van de gebouwen;

4. de situering en inrichting van de parkeervoorzieningen;

5. de situering en uitvoering van lichtmasten en lichtreclames.

b. Nadere eisen, als bedoeld onder sub a" kunnen uitsluitend worden

gesteld ten behoeve van het verkrijgen van een harmonieuze

ruimtelijke opbouw van het plangebied, met dien verstande dat de

eisen ten aanzien van lichtmasten en lichtreclames eveneens gesteld

kunnen worden ter voorkoming van hinder voor de in de omgeving

van het plangebied voorkomende woonbebouwing.

28

1

2

100m2

2

100m2

\

SBI.code Omschrijving Con. A. <............afsland (In m) voor:..................> <.....................Index voor:..........................> grool. cata. dlver.

IInu categ. geur alof geluld gevear lucht walar bodem verkear vlsu. ste gorle sltelt

geluid eel efslend

92 ONDERWIJS

92.1 flm.3 Kleuter. en basisonderwijs 0 0 30 0 30 2

92.4 Voortgezelonderwl)s 0 0 50 0 50 3

92.5/.6 Beroepsonderwijs 30 0 30 10 30 2

92.7 Wetenschappelijk onderwijs 50 30 50 50 2 2 50 3

92.9/.9 Ovarlg onderwijs zondar 0 0 10 0 10

warkplaalsan ot laboraIoria

93 GEZONDHEIDSZORG EN

VETERINAIRE DIENSTEN

93 GezondheIdszorg en

veterinaire dlenstan:

zlakenhulzen C 30 0 50 30 2 3 2 50 3

groepsprakllJken, klinieken C 10 0 30 10 2 30 2

Individuele prakIIJken 0 0 0 0 0

medlache laboretorla C 10 0 10 10 10

94 MAATSCHAPPELIJKE DIENSiVERLENING

94 Maatscheppelljke dienstverlening C 30 0 30 0 30 2

.,. (Incl. keukens)

95 SOCIAAL.CUL TURELE INSTELLINGEN

95 Sociaal. culturele Instellingen:

buurt. en clubhuIzen C 0 0 50 0 2 50 3

bibliotheken en musea 0 0 10 0 2 10

dierentuinen C 50 10 50 10 3 50 3

studio's (film, iV, radio, geluld) C 0 0 50 30 2 50 3

37

Haalbaarheidsonderzoek Brandweerpost Brandevoort

Afdeling Grondzaken / Vastgoed

10-11-03

23

Uw Reactie
Uw Reactie