• Bestuur
  • Commissiestukken Intrekken heronderzoeksplan afdeling WIZ

Commissiestukken Intrekken heronderzoeksplan afdeling WIZ

Documentdatum 08-12-2003
Bestuursorgaan Commissie Samenleving en Economie
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

00

Behoort bij agenda nr. se /b

datum vergadering cP - 1'2 - 0]

Commissie-format

Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling.

Vastgesteld in B en W vergadering van: 25 november 2003

Onderwerp: Intrekken heronderzoeksplan afdeling Wil

Inhoud: In de Algemene bijstandswet (Abw), Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk

arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw) en Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk

arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz), is de (her)onderzoeksverplichting opgenomen. Nadere

regels met betrekking tot de onderzoekstermijnen zijn gesteld in het ministerieel besluit Regeling

administratieve uitvoeringsvoorschriften Abw, Ioaw en loaz (Rau).

Met de invoering van de Wet Werk en Bijstand (WWB) per 1 januari 2004 vervalt de Rau. Het

heronderzoeksplan was een van de onderwerpen waarop verantwoording naar het Rijk diende plaats te

vinden. De gemeente hoeft dus geen verantwoording middels een heronderzoeksplan meer af te leggen

voor wat betreft de Abw. Het heronderzoeksplan wat betreft de IOAW en IOAl dient in stand te blijven.

Hoogwaardig Handhaven en de invoering WWB per 1 januari 2004 zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Middels intrekking van het huidige heronderzoekplan door uw college zou er geen controle op doel- en

rechtmatigheid van verstrekte uitkeringen meer plaatsvinden. Middels het project Hoogwaardig Handhaven

wordt er een nieuwe controlesystematiek ingevoerd die het huidige heronderzoekplan dient te vervangen.

De gemeente Helmond is in het kader van de stimuleringsregeling Hoogwaardig Handhaven met de

voorbereiding van een aantal activiteiten uit het activiteiten plan gestart. Een belangrijk onderdeel hiervan is

het controle op maat- plan. In het kader van Hoogwaardig Handhaven willen de afdelingen Wil en O+C een

controle op maat- systematiek invoeren gebaseerd op signaal- en risicosturing. Wat houdt controle op maat

nu precies in? Binnen het onderdeel controle op maat wordt Hoogwaardige Handhaven verankerd in de

werkprocessen van de organisatie. Deze verankering vindt plaats door middel van signaal- en risicosturing.

Signaal- en risicosturing is de tegenhanger van periodieke algemene controles voor iedereen. Er wordt bij

signaalsturing in het kader van een vroegtijdige detectie van (fraude)signalen gestreefd naar een gerichte

inzet van de beperkte controlecapaciteit, zodat efficiencywinst ontstaat. T.a.v. vorm en inhoud van deze

aanpak wordt u tegen 2004 op de hoogte gesteld.

Met dit verzoek mee te zenden stukken:

Het college van B en W verzoekt:

voor te leggen aan:

de commissie SE op 8 december 2003 met als doel: ter kennisname

Comm.format intrekking heronderzoeksplan

Pagina 1 van 2

Ruimte voor eventueel vervolg inhoud:

In 2001 heeft de gemeente Helmond de maandelijkse rechtmatigheidformulieren (ROF-jes) afgeschaft en

vervangen door mutatie- en statusformulieren. De invoering van signaalsturing (thema- en risicocontroles) is

hierbij een duidelijke vervolgstap, waarmee controle op maat in zijn volle omvang zal zijn ingevoerd.

Het overgangsjaar 2004

Zoals gezegd wordt per 1 januari 2004 de Wet werk en bijstand ingevoerd. Aangezien de Regeling

Administratieve Uitvoeringsvoorschriften (Rau) gekoppeld is aan de Abw komt deze te vervallen. De

gemeente hoeft dus geen heronderzoeksplan meer op te stellen. M.a.w. er hoeft in de vorm van uitgevoerde

controle geen verantwoording meer naar het Rijk te worden uitgevoerd. Wel dient -naast het

uitvoeringsverslag WWB en voorlopig Verslag WWB- nog verantwoording te worden afgelegd aan het Rijk

wanneer de gemeente een tekort heeft op het inkomensdeel wat meer bedraagt dan 10%. Er dient dan

verantwoording te worden afgelegd in hoeverre de gemeente de rechtmatigheid van de verstrekte

uitkeringen heeft gecontroleerd. De genoemde afdelingen grijpen dan ook de WWB aan om op het

inkomensdeel met name een nieuw controleplan te ontwikkelen (lees Hoogwaardig Handhaven).

Gezien de invoering van de Wet Werk en Bijstand per 1 januari 2004 dienen de rechten en de plichten van

alle bestaande cliënten opnieuw te worden vastgesteld. Voorstel is om dit middels een heronderzoek per

cliënt te doen. Gezien het bijstandsvolume betreft het hier plusminus 2800 heronderzoeken uit te voeren in

het jaar 2004. De overgangstermijn loopt tot uiterlijk 2 jaar na de datum van inwerkingtreding van de WWB.

De rechten en plichten van de cliënt worden vastgelegd in een nieuw op te stellen beschikking, die de oude

beschikking vervangt. Deze nieuwe beschikking dient te worden opgesteld op basis van de gemeentelijke

verordeningen (zoals Afstemmings- Reïntegratie en toeslagenverordening) en dient zo specifiek mogelijk de

concrete, individuele rechten en plichten van de cliënt te omschrijven. Opgemerkt zij dat de genoemde

verordeningen zo spoedig mogelijk aan uw college ter besluitvorming zullen worden voorgelegd.

Gezien het bovenstaande is het voorstel dan ook om het onderzoeksplan m.b.t. uit te voeren

heronderzoeken -zoals deze als laatst middels het beleidsplan Abw, IOAW en IOAl 2003 door u is

vastgesteld- per 1 januari 2004 in te trekken. Daarvoor in de plaats wordt het jaar 2004 gebruikt als

overgangsjaar om de heronderzoeken om te zetten naar de Wet Werk en Bijstand. Tevens worden de

producten uit het activiteiten plan Hoogwaardig Handhaven geleidelijk ingevoerd ter vervanging van de

controlesystematiek die op grond van de Abw gold. De tijd die vrijkomt omdat het aantal geplande

heronderzoeken o.b.v. heronderzoeksplan 2003 voor genoemd jaar hoger liggen, wordt gecompenseerd met

o.a. het productieverlies als gevolg van opleidingen en invoeringsactiviteiten ten behoeve van de WWB.

Comm.format intrekking heronderzoeksplan

Pagina 2 van 2

Uw Reactie
Uw Reactie