• Bestuur
  • Commissiestukken Algemene Politie Verordening wijzigingen 40, 42, 43

Commissiestukken Algemene Politie Verordening wijzigingen 40, 42, 43

Documentdatum 12-11-2003
Bestuursorgaan Commissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

~

Gemeen te Helmond

Commissie-format

Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling.

Vastgesteld in B en W vergadering van: 16 september 2003

Onderwerp: 40e wijziging APv. i.v.m. lokettenproblematiek

Inhoud: Steeds meer wordt de gemeente geconfronteerd met het verschijnsel dat verkoop van eet- en .

drinkwaren plaatsvindt middels een afleveringsloket aan de openbare weg of op een vanaf de weg voor-

publiek onmiddellijk bereikbare plaats (verkooploket). Het verschijnsel doet zich met name voor in de

Heistraat en in het centrum. Buiten de wettelijk vastgestelde winkeltijden voor zover het afhaalcentra betreft

en buiten de horecasluitingstijden voorzover het een horeca-inrichting betreft, worden eet- en drinkwaren

verkocht terwijl de zaak zelf gesloten is en moet zijn.

Momenteel is het hebben van een afleveringsloket vergunningplichtig ingevolge artikel 8, derde lid APv.

Specifieke toetsingscriteria zijn in de APv. niet opgenomen. Derhalve dient te worden gekeken naar het

hoofdstuk waarin de vergunning plicht is opgenomen, i.c. 'Openbare orde en veiligheid'. Vergunningen

kunnen enkel getoetst worden aan openbare orde en veiligheidsaspecten. De betreffende APv. bepaling

maakt het niet mogelijk verdergaand beleid te voeren, terwijl daar wel behoefte aan bestaat. Gelet hierop is

een APv. wijziging voorbereid. Kortheidshalve wordt verwezen voor een nadere toelichting naar inliggend

raadsvoorstel. Ter informatie treft u aan een concept-beleidsregel voor de nadere concretisering van de in

de APv. opgenomen criteria. In de beleidsregel is ook opgenomen hoe de uitvoering en de handhaving ter

hand genomen zal worden. Daarnaast treft u een concept-aanwijzingsbesluit aan. Na vaststelling door de

raad van de APv. wijziging zullen de beleidsregel en het aanwijzingsbesluit ter vaststelling aan ons college

aangeboden worden.

Met dit verzoek mee te zenden stukken:

1. concept-raadsvoorstel en -besluit

2. concept-beleidsregel (collegebevoegdheid)

3. concept-aanwijzingsbesluit (collegebevoegdheid)

Het college van B en W verzoekt:

om behandeling in de raad op 4 november 2003 waarbij rekening gehouden dient te worden met de

adviezen van:

de commissie ABA op 15 oktober 2003

formatABAapvwijz40e

Pagina 1 van 2

f~

"~

GEMEENTERAAD VAN HELMOND

Vergadering 2 december 2003, agendapunt

Onderwerp

: 40e wijziging APV. Helmond 1978

Bijlage

B&W vergadering

Dienst I afdeling

: 188

: 14 september 2003

: ST.BJZ

Aan de gemeenteraad,

Steeds vaker wordt de gemeente geconfronteerd met het verschijnsel dat verkoop van goederen

(waaronder begrepen eet- en drinkwaren) plaatsvindt middels een afleveringsloket aan de openbare

weg of op een vanaf de weg voor publiek onmiddellijk bereikbare plaats (afleveringsloket). In onder

andere de Heistraat, Steenweg, Binderseind en de Molenstraat zijn een aantal ondernemers

(afhaalcentra en cafetaria's) die middels een raam, loket of anderszins vanuit hun inrichting

etenswaren verkopen, ook na de in de Winkeltijdenwet vastgestelde sluitingstijden (uiterlijk 22:00 uur).

Het verschijnsel doet zich meer en meer voor sinds de invoering van de nieuwe horecasluitingstijden

in mei 2000. Door de invoering hiervan werden droge horecaondernemingen (cafetaria's en

shoarmazaken) verplicht om een half uur eerder hun deuren voor alle publiek te sluiten, dan de natte

horeca (cafés). De ondernemers hebben hiervoor een alternatief gevonden. Men sluit volgens de

regels om 2.30 uur de deuren voor alle publiek, maar gaat vervolgens door met de verkoop middels

een raam of loket. Het verschijnsel kreeg navolging bij afhaalcentra met een

detailhandelsbestemming. Daar afhaalcentra met een detailhandelsbestemming hun zaak eerder voor

alle publiek moeten sluiten (zij vallen onder de Winkeltijdenwet) namelijk uiterlijk om 22:00 uur, is de

met het verschijnsel samenhangende overlast niet alleen in de nachtelijke uren een probleem. Door

bewoners- en belangenverenigingen wordt regelmatig geklaagd over aantasting van het woon- en

leefklimaat als gevolge van loketverkoop.

Momenteel is het hebben dan wel gebruiken van een afleveringsloket vergunningplichtig ingevolge

artikel 8, derde lid APV Specifieke toetsingscriteria zijn in de APV. niet opgenomen. Derhalve dient

te worden gekeken naar het hoofdstuk waarin de vergunningplicht is opgenomen, i.c. 'Openbare orde

en veiligheid'. Vergunningen kunnen enkel getoetst worden aan openbare orde en

veiligheidsaspecten. De betreffende APV bepaling maakt het niet mogelijk verdergaand beleid te

voeren, terwijl daar wel behoefte aan bestaat. In feite is het momenteel dus niet goed mogelijk een

vergunning te weigeren en zou het merendeel van de momenteel bestaande (illegale) loketten

vergund moeten worden. Tot op heden is hiervan overigens geen sprake; er zijn geen aanvragen

ingediend. Handhaving van de vergunningplicht heeft niet plaatsgevonden in verband met hiervoor

genoemde problematiek.

Een rondgang levert op dat er nu zo'n 10-tal illegale loketten aanwezig zijn.

Wij zijn van mening dat op een aantal locaties - het Centrumgebied en Binnenstad-Oost - in de stad

geheel geen loketverkoop zou moeten plaatsvinden. Veel loketten hebben namelijk een negatieve

uitstraling naar de directe omgeving toe, door het uiterlijk aanzien en het gebruik zoals het achterlaten

van zwerfvuil, het hinderlijk verblijf van kopers, blokkeren van een redelijke doorgang voor overige

weggebruikers (in het bijzonder voetgangers en hiermee gelijkgestelde weggebruikers), het hinderlijk

parkeren of plaatsen van voertuigen door kopers en het veroorzaken van stankoverlast vanuit de

inrichting als gevolg van de open loketverbinding. Daar waar aflevering van goederen 's avonds of 's

nachts plaatsvindt is veelal ook nog extra sprake van overlast voor de (woon-)omgeving als gevolg

van Iaden en lossen.

Gemeenteraad van Helmond

Bijlage: 188

blz. 1

De concentratie van loketverkoop in een aantal straten o.a. Heistraat, Steenweg, Binderseind en

Molenstraat heeft een negatief effect op de integrale upgrading van deze gebieden, die thans op basis

een tweetal masterplannen in volle gang is. Beide gebieden hebben reeds te maken met relatief veel

vormen van overlast en onveiligheid. De aanwezigheid van loketten heeft een averechts effect op de

diverse verbeterplannen. Ook in de onderliggende programma's die goedgekeurd zijn door de raad en

bewoners- en belangenorganisaties wordt stelling genomen tegen loketverkoop.

Wij stellen voor in de APV voor afleveringsloketten een verbodsmogelijkheid op te nemen voor

bepaalde, door ons college nader te benoemen locaties c.q. gebieden in de stad (artikel 8A). Voor

bijzondere gevallen kan in deze gebieden ontheffing verleend worden op grond van in artikel 8A,

vierde lid genoemde criteria. In een door ons college vast te stellen beleidsregel, zullen wij nader en

meer concreet invulling geven aan die criteria. Het concept hiervan hebben wij voor u ter inzage

gelegd. In de beleidsregel wordt ook vastgelegd hoe wij de uitvoering en handhaving ter hand zullen

nemen. Daarnaast hebben wij het concept-aanwijzingsbesluit ter inzage gelegd.

Wij hebben er nadrukkelijk niet voor gekozen overal loketverkoop te verbieden. Daar waar geen

overlast bestaat c.q. het uiterlijk aanzien van de omgeving niet aangetast wordt en waar geen

uitwaaiering wordt verwacht, blijft de mogelijkheid bestaan. Regulering vindt aldaar in hoofdzaak

plaats middels de Woningwet en het bestemmingsplan. Mocht daar aanleiding voor zijn dan kunnen in

de toekomst nog andere gebieden aangewezen worden.

Voorgesteld wordt in te stemmen met wijziging van de APV Helmond 1978 conform bijgaand besluit.

Het advies van de commissie algemene en bestuurlijke aangelegenheden zal, na ontvangst, voor u ter

inzage worden gelegd.

Burgemeester en wethouders van Helmond,

De burgemeester,

Drs. AAM. Jacobs.

De secretaris,

Mr. AC.J.M. de Kroon.

Gemeenteraad van Helmond

Bijlage: 188

blz. 2

BESLUIT

Bijlage: 188

Raadsvergadering d.d.: 2 december 2003

De raad van de gemeente Helmond;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 16 september 2003.

gelet op de bepalingen van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de navolgende wijziging van de Algemene Politieverordening Helmond 1978 (40e

wijziging; loketverkoop):

Artikel I

Toevoegen een nieuw artikel 8A dat luidt als volgt:

1.

Het is verboden in het belang van het uiterlijk aanzien van de gemeente, in het belang van de

voorkoming of opheffing van overlast, in het belang van de bruikbaarheid van de weg of het

veilig gebruik daarvan, in door burgemeester en wethouders aan te wijzen gebieden, een

afleveringsloket te hebben dan wel te gebruiken aan de weg of op een vanaf de weg voor

publiek onmiddellijk bereikbare plaats.

Onder een afleveringsloket wordt verstaan een luik, raam of raamvormige opening in een deur

muur of wand danwel een opening in de gevel in welke vorm dan ook, waardoor goederen

(waaronder begrepen eet- en drinkwaren) al dan niet tegen betaling, verstrekt worden dan wel

verstrekt kunnen worden.

Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van het in het eerste lid gestelde

verbod. Deze ontheffing kan onder voorwaarden verleend worden. .

Een ontheffing als bedoeld in het derde lid kan enkel worden verleend, indien:

a. het afleveringsloket hetzij op zich zelf, hetzij in verband met de omgeving voldoet aan

redelijke eisen van welstand;

b. het afleveringsloket geen gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de weg of voor het

doelmatig en veilig gebruik daarvan, en voorts geen belemmering kan vormen voor het

doelmatig beheer en onderhoud van de weg;

c. het afleveringsloket naar verwachting geen overlast voor gebruikers van de in de

nabijheid gelegen onroerende zaak zal opleveren, noch het verblijfs-, woon- en

leefklimaat zal aantasten; en

d. het hebben c.q. gebruikmaken van het afleveringsloket in overeenstemming is met het

geldend bestemmingsplan; en

e. het afleveringsloket gebruikt gaat worden binnen de vastgestelde winkel- c.q.

horecasluitingstijden.

Het vierde lid, sub a geldt niet indien de Woningwet van toepassing is.

Een op grond van het derde lid verleende ontheffing kan door burgemeester en wethouders

worden ingetrokken indien niet langer aan de in het vierde lid genoemde eisen wordt voldaan.

Een op grond van het derde lid verleende ontheffing wordt ingetrokken indien het

afleveringsloket, dan wel de exploitatie van de onderneming wijziging ondergaat, dan wel de

exploitatie wordt beëindigd.

2.

3.

4.

5.

6.

Gemeenteraad van Helmond

Bijlage: 188

blz. 3

Artikel 11

In te trekken artikel 8, derde lid en artikel 8, vierde lid te vernummeren tot artikel 8, derde lid.

Artikel 111

Deze verordening kan worden aangehaald als 40e wijziging van de APV Helmond 1978.

Artikel IV

Ten aanzien van deze verordening kan een raadgevend correctief referendum worden

gehouden. Gelet hierop treedt deze verordening in werking 6 weken na bekendmaking, tenzij

een inleidend verzoek tot het houden van een referendum over deze verordening

onherroepelijk is toegelaten.

Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 2 december 2003, bijlage 188.

De raad voornoemd,

De voorzitter,

De griffier,

Gemeenteraad van Helmond

Bijlage: 188

blz. 4

~

"

Gemeente Helmond

Commissie-format

Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling.

Vastgesteld in Ben W vergadering van: 14 oktober 2003

Onderwerp: Parkeren hoge c.q. lange voertuigen

Inhoud:

Regelmatig worden vanuit woonwijken klachten ontvangen over het parkeren van hoge c.q. lange

voertuigen. Om deze reden hebben burgemeester en wethouders al eerder, conform artikel 134 van de

Algemene Politieverordening Helmond (APV) 1978 ingestemd met het instellen van een algemeen

parkeerverbod binnen de bebouwde kom voor hoge c.q. lange voertuigen tussen 18:00 en 08:00 uur en

tijdens weekenden. Artikel 134, eerste lid stelt aan geparkeerde voertuigen als norm een maximale lengte

van 6,00 meter en/of een maximale hoogte van 2,00 meter. Echter komt het steeds vaker voor dat bewoners

(met name gezinnen) in het bezit zijn van een personenbus. Regelmatig zijn deze bussen hoger dan 2,00

meter met als gevolg dat veel bewoners hun personenbus niet langer in de openbare ruimte kunnen

parkeren, indien het parkeerverbod conform artikel 134 wordt ingevoerd.

Onderzoek bij overige gemeenten wijst uit dat als meest gebruikelijke maatvoering 6,00 meter als maximale

lengte en 2,40 meter als maximale hoogte wordt gehanteerd. In de modelverordening van de V.N.G. wordt

van dezelfde maten uitgegegaan. Daar standaard personen busjes lager zijn dan 2,40 meter, heeft het

parkeerverbod bij deze normering geen betrekking op personen busjes. Om over te gaan tot invoering van

een algemeen parkeerverbod binnen de bebouwde kom in Helmond wordt voorgesteld de maximale hoogte

van 2,00 meter in het artikel 134, eerste lid van de APV. te wijzigen in een maximale hoogte van 2,40

meter.

Met dit verzoek mee te zenden stukken:

concept -raadsvoorste I

Het college van B en W verzoekt:

om behandeling in de raad op 2 december 2003 waarbij rekening gehouden dient te worden met de

adviezen van:

de commissie ABA op 12 november 2003

42e wijz.APV

Pagina 1 van 3

" ,

Ruimte voor eventueel vervolg inhoud:

Inleiding

Gedurende enkele jaren vormt het parkeren van hoge c.q. lange voertuigen (op ongeschikte locaties) in

woonwijken een probleem. Deze voertuigen veroorzaken diverse problemen:

. Ontsieren het straatbeeld en belemmeren het uitzicht voor woningen;

. Veroorzaken overlast door geluidshinder en het verspreiden van stank;

. Brengen de verkeersveiligheid in woonwijken in gevaar;

. Houden meerdere parkeerplaatsen bezet die bedoeld zijn voor personenauto's terwijl de

parkeerdruklparkeerproblemen in de woonwijken afgelopen jaren fors zijn toegenomen;

. Doen afbreukaan het uiterlijk aanzien van woonwijken van de gemeente.

Vanuit de bevolking komen regelmatig klachten met betrekking tot deze problematiek. De problemen doen

zich met name voor 's nachts, in de vroege ochtend en in het weekend. Over geheel Helmond (woonwijken)

betreft het 30 a 35 vrachtwagens.

Om dit probleem aan te pakken is al eerder door B&W het besluit genomen (zie bijlage 1) een

parkeerverbod in te voeren binnen de bebouwde kom tussen 18:00 en 08:00 uur en tijdens weekenden voor

hoge c.q. lange voertuigen conform artikel 134 van de APv. Probleem bij invoering van dit besluit is het te

verwachten negatieve effect betreffende personen busjes. Een behoorlijk aantal inwoners is in het bezit van

een personen bus, waarbij veel van deze busjes hoger zijn dan 2,00 meter zoals genoemd in artikel 134,

eerste lid van de APv. Dit zou betekenen dat deze personen de autobusjes niet langer in de openbare

ruimte binnen de gestelde voorwaarden kunnen parkeren. Dit heeft grote gevolgen voor de inwoners van

Helmond die in het bezit zijn van een personen bus, maar ook voor bezoekers van Helmond per

personenbus. Deze personen worden ofwel fors beperkt in hun mobiliteitsbehoefte danwel indirect

gedwongen afstand te doen van hun personenbus en daarvoor in de plaats een ander vervoermiddel aan te

schaffen.

Aanpassing A.P.V.

Om de overlast van hoge c.q. lange voertuigen te beperken zonder daarbij bewoners in het bezit van een

personenbus te duperen is gezocht naar een optimale normering van lengte- en hoogtematen als grens voor

parkerende voertuigen. Onderzoek bij overige gemeenten wijst uit dat als meest gebruikelijke maatvoering

6,00 meter als maximale lengte en 2,40 meter als maximale hoogte wordt gehanteerd. In de

modelverordening van de V.N.G. wordt van dezelfde maten uitgegaan. Daar standaard personenbusjes

lager zijn dan 2,40 meter, heeft het parkeerverbod bij deze normering geen betrekking op personenbusjes.

Voor voertuigen die hoger zijn dan 2,40 meter enlof langer zijn dan 6,00 meter blijft het voorgestelde

parkeerverbod dan van kracht.

Om over te gaan tot invoering van een algemeen parkeerverbod binnen de bebouwde kom in Helmond

wordt daarom voorgesteld de maximale hoogte van 2,00 meter in het artikel 134, eerste lid van de APv. te

wijzigen in een maximale hoogte van 2,40 meter.

Voorwaarden parkeerverbod

Met uitzondering van het voorstel om de hoogtemaat van 2,00 meter genoemd in artikel 134, eerste lid van

de APv. te wijzigen in 2,40 meter, worden overige voorwaarden van het parkeerverbod gehandhaaft:

.

de openbare wegen en langs liggende parkeerhavens van industriegebied Hoogeind en de Weijer,

uitgezonderd:

- Engelseweg ten westen van de Lagedijk

- Churchilllaan ten noorden van Engelseweg

- Vossenbeemd

- Lage dijk ten noorden van Vossenbeemd

- Gehele gebied tussen Churchilllaan en de Zuid-Willemsvaart (oude deel) en ten noorden van de

R ie tbeemdwegN ossen beemd

- Varenschut uitgezonderd parallelweg

- Industrieterrein Weyer ten noorden van Varenschut

..

De openbare wegen en openbare parkeerterreinen op bedrijventerrein Schooten, uitgezonderd:

- Schootensedreef

- Gasthuisstraat, alsmede het gebied ten oosten hiervan

- Steenoven weg tussen Hortsedijk en Gasthuisstraat

42e wijz.APV

Pagina 2 van 3

"

.

Onderstaande openbare wegen op het BlOB:

- Graandijk

- Tarwedijk

- Haverdijk

- Heibloemweg

- Kadeweg

- Gerstdijk

- Roggedijk

- Speltdijk

.

Mogelijk het toekomstige Facilitypoint BlOB

.

Het parkeerterrein aan de Rembrandtlaan.

Communicatie

Het verbod wordt gecommuniceerd met eigenaren, houders en bestuurders van deze voertuigen. In overleg

met de afdeling Communicatie worden de volgende communicatiemiddelen voorgesteld:

2

3

4

Plaatsen van een artikel in 'De Trompetter' waarin genoemd verbod, alsmede de

uitzonderingslocaties kenbaar worden gemaakt.

Verspreiden van een persbericht waarin de nieuwe regel kenbaar wordt gemaakt.

Publiceren op de teletekstpagina van de gemeente c.q. Helmond TV,

Aanschrijven van Helmondse bedrijven. In deze aanschrijving wordt het verbod kenbaar gemaakt.

Ook worden de locaties genoemd waar wel gestald mag worden. In deze aanschrijving wordt het

verzoek gedaan om de nieuwe regel kenbaar te maken aan chauffeurs die in Helmond wonen.

Instellen van een 'gele-kaarten-periode': gedurende de eerste vier weken na inwerkingtreding van

het verbod krijgen overtreders een gele kaart uitgereikt. Op deze kaart staat in het kort de nieuwe

regel uitgelegd. Op de achterkant staan de locaties aangegeven waar wel gestald mag worden,

Bij de grens van de bebouwde kom worden verkeersborden geplaatst die het verbod aangeven.

5

6

Handhaving

Ofschoon een aantal stadswachten bevoegd is APv. overtredingen te verbaliseren, zijn afspraken gemaakt

dat parkeerovertredingen niet door de Stichting Stadswacht Helmond worden aangepakt. De stadswachten

kunnen wel een signalerende rol vervullen, doch de politie een verbaliserende taak. Indien de Gemeente

Helmond boven gestelde communicatiemiddelen inzet en stadswachten de registrerende taak vervullen,

vergt de repressieve politietaak weinig structurele inzet. Inmiddels is dit onderwerp met politie en Stichting

Stadswacht Helmond besproken en is handhaving toegezegd mits bovengenoemde communicatiemiddelen

worden ingezet.

Kosten

a) Voor de invoering van dit parkeerverbod moeten verkeersborden worden geplaatst. De aanschaf van de

borden plus accessoires bedragen circa ¿ 4600,- (excl. BTW). De plaatsingskosten bedragen circa

¿ 1300,- (excl. BTW).

b) Beheerskosten bebording ¿ 320,- (excl. BTW).

Voorgesteld wordt de dekking van eerst genoemde kosten ten laste te laten komen van post 230.30 Heffen

Verkeersmaatregelen. De jaarlijkse terugkerende onderhoudskosten vallen binnen de normale

areaal uitbreiding van hetzelfde deelproduct.

42e wijz.APV

Pagina 3 van 3

, '

\ ,

GEMEENTERAAD VAN HELMOND

Vergadering 2 december 2003, agendapunt

Onderwerp

: vaststelling 42 wijziging Algemene Politieverordening Helmond 1978

Bijlage

B&W vergadering

Dienst I afdeling

: 221

: 14 oktober 2003

: ST. BJZ

Aan de gemeenteraad,

Regelmatig worden vanuit woonwijken klachten ontvangen over het parkeren van hoge c.q. lange

voertuigen. Om deze reden heeft ons college op 19 februari 2002, conform artikel 134, eerste lid van

de Algemene Politieverordening Helmond 1978 ingestemd met het instellen van een algemeen

parkeerverbod binnen de bebouwde kom voor hoge c.q. lange voertuigen tussen 18:00 en 08:00 uur

en tijdens weekenden. Artikel 134, eerste lid stelt aan geparkeerde voertuigen als norm een maximale

hoogte van 2 meter en/of een maximale lengte van 6 meter. Echter komt het steeds vaker voor dat

bewoners (met name gezinnen) in het bezit zijn van een personen busje. Regelmatig zijn deze bussen

hoger dan 2 meter met als gevolg dat veel bewoners hun personen bus niet langer in de openbare

ruimte zouden kunnen parkeren, indien het parkeerverbod wordt ingevoerd.

Onderzoek bij overige gemeenten wijst uit dat als meest gebruikelijke maatvoering 2,40 meter als

maximale hoogte en 6,00 meter als maximale lengte wordt gehanteerd bij het instellen van een

parkeerverbod voor hoge c.q. lange voertuigen. In de modelverordening van de V.N.G. wordt van

dezelfde maten uitgegaan. Daar standaard personen busjes lager zijn dan 2,40 meter, heeft het

parkeerverbod bij deze normering geen betrekking op dergelijke personen busjes. Om over te gaan tot

invoering van een algemeen parkeerverbod binnen de bebouwde kom in Helmond wordt voorgesteld

de maximale hoogte van 2 meter in artikel 134, eerste lid van de APv. te wijzigen in een maximale

hoogte van 2,40 meter.

Voorgesteld wordt in te stemmen met wijziging van de APv. Helmond 1978 conform bijgaand besluit.

Het advies van de commissie algemene en bestuurlijke aangelegenheden zal, na ontvangst, voor u ter

inzage worden gelegd.

Burgemeester en wethouders van Helmond,

De burgemeester,

Drs. AAM. Jacobs.

De secretaris,

Mr. AC.J.M. de Kroon.

Gemeenteraad van Helmond

Bijlage: 221

blz. 1

Oe

BESLUIT

Bijlage: 221

Raadsvergadering d.d.:

De raad van de gemeente Helmond;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 14 oktober 2003.

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de navolgende wijziging van de Algemene Politieverordening Helmond 1978 (42e

wijziging; hoge voertuigen):

Artikel I

Artikel 134, eerste lid wordt gewijzigd als volgt:

"een hoogte van meer dan 2 meter" wordt vervangen door: "een hoogte van meer dan 2,40 meter"

Artikel 11

Deze verordening kan worden aangehaald als 42e wijziging van de APV Helmond 1978.

ARTIKEL 111

Ten aanzien van deze verordening kan een raadgevend correctief referendum worden gehouden.

Gelet hierop treedt deze verordening in werking 6 weken na bekendmaking, tenzij een inleidend

verzoek tot het houden van een referendum over deze verordening onherroepelijk is toegelaten.

Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 2 december 2003, bijlage 221.

De raad voornoemd,

De voorzitter,

De griffier,

Gemeenteraad van Helmond

Bijlage: 221

blz. 2

..

Gemeen te Helmond

Commissie-format

Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling.

Vastgesteld in B en W vergadering van: 21 oktober 2003

Onderwerp: raadsvoorstel tot wijziging van de APV ivm toezichthouders en opsporingsambtenaren en het

binnentreden van woningen (43e wijziging)

Inhoud: De meeste bepalingen van de Algemene Politieverordening Helmond 1978 (verder 'APV') bevatten

ge- en verboden. Op de naleving hiervan dient te worden toegezien en bij overtreding dient te worden

opgetreden. Dit kan op twee manieren gebeuren: 1. bestuursrechtelijk - door onder andere het toepassen

van bestuursdwang dan wel het opleggen van een dwangsom - en 2. strafrechtelijk (uitdelen van een

proces-verbaal). Voor beide vormen van handhaving dienen personen te worden aangewezen met

toezichthoudende respectievelijk opsporingsbevoegdheden. Bijgaand raadsvoorstel (zie art. 142 APV) tot

wijziging van de APV beoogd voor deze aanwijzingen de juridische basis te verschaffen.

Het is soms noodzakelijk dat personen die belast zijn met het toezicht op de naleving dan wel de opsporing

van overtredingen van de APV bepaalde plaatsen kunnen betreden. Dit is reeds door de wetgever geregeld

voor plaatsen niet-zijnde woningen.

Daarnaast geeft art.149a van de Gemeentewet de gemeenteraad de bevoegdheid om bij verordening

personen aan te wijzen die woningen mogen binnentreden zonder toestemming van de bewoner. Het moet

dan gaan om personen (zie hierboven) die belast zijn met het toezicht op de naleving of de opsporing van de

overtreding van biLverordening gegeven voorschriften die strekken tot handhaving van de openbare orde of

veiligheid of besC3herming van het leven of de gezondheid van personen. In het voorgestelde art. 143 APV

wordt gebruikgemaakt van deze bevoegdheid. Beide bepalingen zijn gebaseerd op het model van de VNG.

Met dit verzoek mee te zenden stukken: raadsvoorstel en conceptbesluit; toelichting Algemene wet op het

binnentreden

Het college van B en W verzoekt:

om behandeling in de raad op 2 december 2003 waarbij rekening gehouden dient te worden met de

adviezen van:

de commissie ABA op 12 november 2003

formatABAapvwijz43e

Pagina 1 van 2

'1~

~

GEMEENTERAAD VAN HELMOND

Vergadering 2 december 2003, agendapunt

Onderwerp

: 43e wijziging Algemene Politieverordening Helmond 1978

Bijlage

B&W vergadering

Dienst I afdeling

: 226

: 21 oktober 2003

: ST.BJZ

Aan de gemeenteraad,

De meeste bepalingen van de Algemene Politieverordening Helmond 1978 (verder 'APV') bevatten

ge- en verboden. Op de naleving hiervan dient te worden toegezien en bij overtreding dient te worden

opgetreden. Dit kan op twee manieren gebeuren:

1. bestuursreQ.htelijk - door onder andere het toepassen van bestuursdwang dan wel het opleggen

van een dlivangsom - en

2. strafrechtelijk (uitdelen van een proces-verbaal).

Voor beide vormen van handhaving dienen personen te worden aangewezen met toezichthoudende

respectievelijk opsporingsbevoegdheden.

Toezichthouders

Voor de aanwijzing van de toezichthouders is een bepaling benodigd in de APV. Het voorgestelde

artikel 142 APV - gebaseerd op de standaard bepaling van de V.N.G. -voorziet hierin.

Toezichthouders kunnen zowel individueel als categoraal worden aangewezen. Bij een individuele

aanwijzing worden personen met toezicht belast door hen met name te noemen of door aanduiding

van hun functie. Bij een categorale aanwijzing wordt in het aanwijzingsbesluit veelal de afdeling of

dienst genoemd waartoe de met toezicht belaste personen behoren.

Opsporinqsbevoeqdheid

Opsporingsambtenaren worden aangewezen op basis van de artikelen 141 en 142 van het Wetboek

van Strafrecht (WvSv). De in artikel 141 WvSv genoemde ambtenaren hebben een

opsporingsbevoegdheid die in principe voor alle strafbare feiten geldt (algemene

opsporingsbevoegdheid). Dit geldt onder andere voor de ambtenaren van de regiopolitie. Artikel 142

WvSv betreft de buitengewone opsporingsambtenaren die in de regel een opsporingsbevoegdheid

hebben voor een beperkt aantal strafbare feiten (beperkte opsporingsbevoegdheid).

Op basis van artikel 142, eerste lid, onder c, WvSv hebben personen die bij verordening (i.c. de

APV) zijn belast met het toezicht op de naleving van die verordening, een en ander voorzover het

die feiten betreft en die personen zijn beëdigd, opsporingsbevoegdheid. Met andere woorden in de

APV moeten toezichthouders worden aangewezen om ze ook opsporingsbevoegdheid te kunnen

geven. De aanwijzing dient in de APV te geschieden aangezien artikel 142, eerste lid, onder c, WvSv

geen delegatie van de aanwijzingsbevoegdheid toestaat.

De opsporingsbevoegdheid van de buitengewone opsporingsambtenaren beperkt zich tot die zaken

waarvoor zij toezichthouder zijn.

Toezichthoudende ambtenaren zijn dus door hun aanstelling niet automatisch belast met opsporing.

Dit zal in veel gevallen ook niet nodig zijn. Veelal kan volstaan worden met toezichthoudende

bevoegdheden. Indien namelijk de handhaving van bepaalde wettelijke voorschriften voornamelijk

bestuursrechtelijk geschiedt (bestuursdwang, dwangsom), is het niet nodig om te beschikken over

opsporingsbevoegdheden. Dit is pas vereist indien men strafrechtelijk wil gaan handhaven. In die

situatie is het vaak ook niet noodzakelijk om alle toezichthouders opsporingsbevoegdheden te geven.

Gemeenteraad van Helmond

Bijlage: 226

blz. 1

Veelal kan worden volstaan met één of enkele opsporingsambtenaren. Ook kan soms de hulp

ingeroepen worden van een algemeen opsporingsambtenaar (ambtenaar van politie).

Binnentreden

Artikel 149a van de Gemeentewet geeft de gemeenteraad de bevoegdheid om bij verordening

personen aan te wijzen die woningen mogen binnentreden zonder toestemming van de bewoner. Het

moet dan gaan om personen (zie hierboven) die belast zijn met het toezicht op de naleving of de

opsporing van de overtreding van bij verordening gegeven voorschriften die strekken tot handhaving

van de openbare orde of veiligheid of bescherming van het leven of de gezondheid van personen. In

het voorgestelde artikel 143 APV (eveneens gebaseerd op het V.N.G. model) wordt gebruikgemaakt

van deze bevoegdheid. Het is soms noodzakelijk dat personen die belast zijn met het toezicht op de

naleving dan wel de opsporing van overtredingen van de APV. bepaalde plaatsen kunnen betreden.

In artikel 5:15 van de Algemene wet bestuursrecht is deze bevoegdheid aan toezichthouders reeds

toegekend voor alle plaatsen met uitzondering van woningen zonder toestemming van de bewoners.

De woning geniet extra bescherming op basis van artikel 12 van de Grondwet. Op grond hiervan is

voor het binnentreden van woningen zonder toestemming van de bewoner steeds een grondslag in

een bijzondere wet vereist, i.c. is dat dus artikel 149a Gemeentewet. Het betreden van de woning

zonder toestemming van de bewoner is met waarborgen omkleed. Deze vormvoorschriften zijn

vastgelegd in de Algemene wet op het binnentreden (nadere informatie over deze wet hebben wij voor

u ter inzage gelegd).

Voorgesteld wordt in te stemmen met wijziging van de APV Helmond 1978 conform bijgaand besluit.

~

Het advies van de commissie algemene en bestuurlijke aangelegenheden zal, na ontvangst, voor u ter

inzage worden gelegd.

Burgemeester en wethouders van Helmond,

De burgemeester,

Drs. AAM. Jacabs.

De secretaris,

Mr. AC.J.M. de Kroon.

Gemeenteraad van Helmond

Bijlage: 226

blz. 2

.,

BESLUIT

Bijlage: 226

Raadsvergadering d.d.: 2 december 2003

De raad van de gemeente Helmond;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 oktober 2003.

gelet op de bepalingen van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de navolgende wijziging van de APV Helmond 1978 (43e wijziging; toezichthouders

en binnentreden):

Artikel I

In te trekken de artikelen 142 en 143.

Artikel II

Toe te voegen twee nieuwe artikelen 142 en 143 die luiden als volgt:

Artikel 142

1. Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast:

de politieambtenaren van de Regiopolitie Brabant-Zuidoost en de Koninklijke marechaussee

Noord-Brabant/Limburg, voorzover zij werkzaam zijn binnen een territoriaal onderdeel dat een

deel van de gemeente Helmond omvat, alsmede ieder voorzover het betreft zaken welke aan

zijn toezicht zijn toevertrouwd, de ambtenaren van de gemeentelijke dienst Stedelijke

ontwikkeling & Beheer, de ambtenaren van de afdeling Preventie van de gemeentelijke

Brandweer, de ambtenaren van de gemeentelijke afdeling Bestuurs- en Juridische Zaken en

de ambtenaren van de Milieudienst Regio Eindhoven.

Voorts zijn met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening

belast de bij besluit van burgemeester en wethouders dan wel de burgemeester aan te wijzen

personen.

2.

Artikel 143

Zij die belast zijn met het toezicht op de naleving of de opsporing van een overtreding van de bij of

krachtens deze verordening gegeven voorschriften welke strekken tot handhaving van de openbare

orde of veiligheid of bescherming van het leven of de gezondheid van personen, zijn bevoegd tot het

binnentreden in een woning zonder toestemming van de bewoner.

Artikel 111

Deze verordening kan worden aangehaald als 43e wijziging van de APV Helmond 1978.

Artikel IV

Ten aanzien van deze verordening kan een raadgevend correctief referendum worden gehouden.

Gelet hierop treedt deze verordening in werking 6 weken na bekendmaking, tenzij een inleidend

verzoek tot het houden van een referendum over deze verordening onherroepelijk is toegelaten.

Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 2 december 2003, bijlage 226.

De raad voornoemd,

De voorzitter,

De griffier,

Gemeenteraad van Helmond

Bijlage: 226

blz. 3

Uw Reactie
Uw Reactie