- Bestuur
- Commissiestukken Algemene Politie Verordening wijzigingen 40, 42, 43
Commissiestukken Algemene Politie Verordening wijzigingen 40, 42, 43
Documentdatum | 12-11-2003 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
~ Gemeen te Helmond Commissie-format Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling. Vastgesteld in B en W vergadering van: 16 september 2003 Onderwerp: 40e wijziging APv. i.v.m. lokettenproblematiek Inhoud: Steeds meer wordt de gemeente geconfronteerd met het verschijnsel dat verkoop van eet- en . drinkwaren plaatsvindt middels een afleveringsloket aan de openbare weg of op een vanaf de weg voor- publiek onmiddellijk bereikbare plaats (verkooploket). Het verschijnsel doet zich met name voor in de Heistraat en in het centrum. Buiten de wettelijk vastgestelde winkeltijden voor zover het afhaalcentra betreft en buiten de horecasluitingstijden voorzover het een horeca-inrichting betreft, worden eet- en drinkwaren verkocht terwijl de zaak zelf gesloten is en moet zijn. Momenteel is het hebben van een afleveringsloket vergunningplichtig ingevolge artikel 8, derde lid APv. Specifieke toetsingscriteria zijn in de APv. niet opgenomen. Derhalve dient te worden gekeken naar het hoofdstuk waarin de vergunning plicht is opgenomen, i.c. 'Openbare orde en veiligheid'. Vergunningen kunnen enkel getoetst worden aan openbare orde en veiligheidsaspecten. De betreffende APv. bepaling maakt het niet mogelijk verdergaand beleid te voeren, terwijl daar wel behoefte aan bestaat. Gelet hierop is een APv. wijziging voorbereid. Kortheidshalve wordt verwezen voor een nadere toelichting naar inliggend raadsvoorstel. Ter informatie treft u aan een concept-beleidsregel voor de nadere concretisering van de in de APv. opgenomen criteria. In de beleidsregel is ook opgenomen hoe de uitvoering en de handhaving ter hand genomen zal worden. Daarnaast treft u een concept-aanwijzingsbesluit aan. Na vaststelling door de raad van de APv. wijziging zullen de beleidsregel en het aanwijzingsbesluit ter vaststelling aan ons college aangeboden worden. Met dit verzoek mee te zenden stukken: 1. concept-raadsvoorstel en -besluit 2. concept-beleidsregel (collegebevoegdheid) 3. concept-aanwijzingsbesluit (collegebevoegdheid) Het college van B en W verzoekt: om behandeling in de raad op 4 november 2003 waarbij rekening gehouden dient te worden met de adviezen van: de commissie ABA op 15 oktober 2003 formatABAapvwijz40e Pagina 1 van 2 f~ "~ GEMEENTERAAD VAN HELMOND Vergadering 2 december 2003, agendapunt Onderwerp : 40e wijziging APV. Helmond 1978 Bijlage B&W vergadering Dienst I afdeling : 188 : 14 september 2003 : ST.BJZ Aan de gemeenteraad, Steeds vaker wordt de gemeente geconfronteerd met het verschijnsel dat verkoop van goederen (waaronder begrepen eet- en drinkwaren) plaatsvindt middels een afleveringsloket aan de openbare weg of op een vanaf de weg voor publiek onmiddellijk bereikbare plaats (afleveringsloket). In onder andere de Heistraat, Steenweg, Binderseind en de Molenstraat zijn een aantal ondernemers (afhaalcentra en cafetaria's) die middels een raam, loket of anderszins vanuit hun inrichting etenswaren verkopen, ook na de in de Winkeltijdenwet vastgestelde sluitingstijden (uiterlijk 22:00 uur). Het verschijnsel doet zich meer en meer voor sinds de invoering van de nieuwe horecasluitingstijden in mei 2000. Door de invoering hiervan werden droge horecaondernemingen (cafetaria's en shoarmazaken) verplicht om een half uur eerder hun deuren voor alle publiek te sluiten, dan de natte horeca (cafés). De ondernemers hebben hiervoor een alternatief gevonden. Men sluit volgens de regels om 2.30 uur de deuren voor alle publiek, maar gaat vervolgens door met de verkoop middels een raam of loket. Het verschijnsel kreeg navolging bij afhaalcentra met een detailhandelsbestemming. Daar afhaalcentra met een detailhandelsbestemming hun zaak eerder voor alle publiek moeten sluiten (zij vallen onder de Winkeltijdenwet) namelijk uiterlijk om 22:00 uur, is de met het verschijnsel samenhangende overlast niet alleen in de nachtelijke uren een probleem. Door bewoners- en belangenverenigingen wordt regelmatig geklaagd over aantasting van het woon- en leefklimaat als gevolge van loketverkoop. Momenteel is het hebben dan wel gebruiken van een afleveringsloket vergunningplichtig ingevolge artikel 8, derde lid APV Specifieke toetsingscriteria zijn in de APV. niet opgenomen. Derhalve dient te worden gekeken naar het hoofdstuk waarin de vergunningplicht is opgenomen, i.c. 'Openbare orde en veiligheid'. Vergunningen kunnen enkel getoetst worden aan openbare orde en veiligheidsaspecten. De betreffende APV bepaling maakt het niet mogelijk verdergaand beleid te voeren, terwijl daar wel behoefte aan bestaat. In feite is het momenteel dus niet goed mogelijk een vergunning te weigeren en zou het merendeel van de momenteel bestaande (illegale) loketten vergund moeten worden. Tot op heden is hiervan overigens geen sprake; er zijn geen aanvragen ingediend. Handhaving van de vergunningplicht heeft niet plaatsgevonden in verband met hiervoor genoemde problematiek. Een rondgang levert op dat er nu zo'n 10-tal illegale loketten aanwezig zijn. Wij zijn van mening dat op een aantal locaties - het Centrumgebied en Binnenstad-Oost - in de stad geheel geen loketverkoop zou moeten plaatsvinden. Veel loketten hebben namelijk een negatieve uitstraling naar de directe omgeving toe, door het uiterlijk aanzien en het gebruik zoals het achterlaten van zwerfvuil, het hinderlijk verblijf van kopers, blokkeren van een redelijke doorgang voor overige weggebruikers (in het bijzonder voetgangers en hiermee gelijkgestelde weggebruikers), het hinderlijk parkeren of plaatsen van voertuigen door kopers en het veroorzaken van stankoverlast vanuit de inrichting als gevolg van de open loketverbinding. Daar waar aflevering van goederen 's avonds of 's nachts plaatsvindt is veelal ook nog extra sprake van overlast voor de (woon-)omgeving als gevolg van Iaden en lossen. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 188 blz. 1 De concentratie van loketverkoop in een aantal straten o.a. Heistraat, Steenweg, Binderseind en Molenstraat heeft een negatief effect op de integrale upgrading van deze gebieden, die thans op basis een tweetal masterplannen in volle gang is. Beide gebieden hebben reeds te maken met relatief veel vormen van overlast en onveiligheid. De aanwezigheid van loketten heeft een averechts effect op de diverse verbeterplannen. Ook in de onderliggende programma's die goedgekeurd zijn door de raad en bewoners- en belangenorganisaties wordt stelling genomen tegen loketverkoop. Wij stellen voor in de APV voor afleveringsloketten een verbodsmogelijkheid op te nemen voor bepaalde, door ons college nader te benoemen locaties c.q. gebieden in de stad (artikel 8A). Voor bijzondere gevallen kan in deze gebieden ontheffing verleend worden op grond van in artikel 8A, vierde lid genoemde criteria. In een door ons college vast te stellen beleidsregel, zullen wij nader en meer concreet invulling geven aan die criteria. Het concept hiervan hebben wij voor u ter inzage gelegd. In de beleidsregel wordt ook vastgelegd hoe wij de uitvoering en handhaving ter hand zullen nemen. Daarnaast hebben wij het concept-aanwijzingsbesluit ter inzage gelegd. Wij hebben er nadrukkelijk niet voor gekozen overal loketverkoop te verbieden. Daar waar geen overlast bestaat c.q. het uiterlijk aanzien van de omgeving niet aangetast wordt en waar geen uitwaaiering wordt verwacht, blijft de mogelijkheid bestaan. Regulering vindt aldaar in hoofdzaak plaats middels de Woningwet en het bestemmingsplan. Mocht daar aanleiding voor zijn dan kunnen in de toekomst nog andere gebieden aangewezen worden. Voorgesteld wordt in te stemmen met wijziging van de APV Helmond 1978 conform bijgaand besluit. Het advies van de commissie algemene en bestuurlijke aangelegenheden zal, na ontvangst, voor u ter inzage worden gelegd. Burgemeester en wethouders van Helmond, De burgemeester, Drs. AAM. Jacobs. De secretaris, Mr. AC.J.M. de Kroon. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 188 blz. 2 BESLUIT Bijlage: 188 Raadsvergadering d.d.: 2 december 2003 De raad van de gemeente Helmond; gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 16 september 2003. gelet op de bepalingen van de Gemeentewet; besluit: vast te stellen de navolgende wijziging van de Algemene Politieverordening Helmond 1978 (40e wijziging; loketverkoop): Artikel I Toevoegen een nieuw artikel 8A dat luidt als volgt: 1. Het is verboden in het belang van het uiterlijk aanzien van de gemeente, in het belang van de voorkoming of opheffing van overlast, in het belang van de bruikbaarheid van de weg of het veilig gebruik daarvan, in door burgemeester en wethouders aan te wijzen gebieden, een afleveringsloket te hebben dan wel te gebruiken aan de weg of op een vanaf de weg voor publiek onmiddellijk bereikbare plaats. Onder een afleveringsloket wordt verstaan een luik, raam of raamvormige opening in een deur muur of wand danwel een opening in de gevel in welke vorm dan ook, waardoor goederen (waaronder begrepen eet- en drinkwaren) al dan niet tegen betaling, verstrekt worden dan wel verstrekt kunnen worden. Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van het in het eerste lid gestelde verbod. Deze ontheffing kan onder voorwaarden verleend worden. . Een ontheffing als bedoeld in het derde lid kan enkel worden verleend, indien: a. het afleveringsloket hetzij op zich zelf, hetzij in verband met de omgeving voldoet aan redelijke eisen van welstand; b. het afleveringsloket geen gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan, en voorts geen belemmering kan vormen voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg; c. het afleveringsloket naar verwachting geen overlast voor gebruikers van de in de nabijheid gelegen onroerende zaak zal opleveren, noch het verblijfs-, woon- en leefklimaat zal aantasten; en d. het hebben c.q. gebruikmaken van het afleveringsloket in overeenstemming is met het geldend bestemmingsplan; en e. het afleveringsloket gebruikt gaat worden binnen de vastgestelde winkel- c.q. horecasluitingstijden. Het vierde lid, sub a geldt niet indien de Woningwet van toepassing is. Een op grond van het derde lid verleende ontheffing kan door burgemeester en wethouders worden ingetrokken indien niet langer aan de in het vierde lid genoemde eisen wordt voldaan. Een op grond van het derde lid verleende ontheffing wordt ingetrokken indien het afleveringsloket, dan wel de exploitatie van de onderneming wijziging ondergaat, dan wel de exploitatie wordt beëindigd. 2. 3. 4. 5. 6. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 188 blz. 3 Artikel 11 In te trekken artikel 8, derde lid en artikel 8, vierde lid te vernummeren tot artikel 8, derde lid. Artikel 111 Deze verordening kan worden aangehaald als 40e wijziging van de APV Helmond 1978. Artikel IV Ten aanzien van deze verordening kan een raadgevend correctief referendum worden gehouden. Gelet hierop treedt deze verordening in werking 6 weken na bekendmaking, tenzij een inleidend verzoek tot het houden van een referendum over deze verordening onherroepelijk is toegelaten. Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 2 december 2003, bijlage 188. De raad voornoemd, De voorzitter, De griffier, Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 188 blz. 4 ~ " Gemeente Helmond Commissie-format Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling. Vastgesteld in Ben W vergadering van: 14 oktober 2003 Onderwerp: Parkeren hoge c.q. lange voertuigen Inhoud: Regelmatig worden vanuit woonwijken klachten ontvangen over het parkeren van hoge c.q. lange voertuigen. Om deze reden hebben burgemeester en wethouders al eerder, conform artikel 134 van de Algemene Politieverordening Helmond (APV) 1978 ingestemd met het instellen van een algemeen parkeerverbod binnen de bebouwde kom voor hoge c.q. lange voertuigen tussen 18:00 en 08:00 uur en tijdens weekenden. Artikel 134, eerste lid stelt aan geparkeerde voertuigen als norm een maximale lengte van 6,00 meter en/of een maximale hoogte van 2,00 meter. Echter komt het steeds vaker voor dat bewoners (met name gezinnen) in het bezit zijn van een personenbus. Regelmatig zijn deze bussen hoger dan 2,00 meter met als gevolg dat veel bewoners hun personenbus niet langer in de openbare ruimte kunnen parkeren, indien het parkeerverbod conform artikel 134 wordt ingevoerd. Onderzoek bij overige gemeenten wijst uit dat als meest gebruikelijke maatvoering 6,00 meter als maximale lengte en 2,40 meter als maximale hoogte wordt gehanteerd. In de modelverordening van de V.N.G. wordt van dezelfde maten uitgegegaan. Daar standaard personen busjes lager zijn dan 2,40 meter, heeft het parkeerverbod bij deze normering geen betrekking op personen busjes. Om over te gaan tot invoering van een algemeen parkeerverbod binnen de bebouwde kom in Helmond wordt voorgesteld de maximale hoogte van 2,00 meter in het artikel 134, eerste lid van de APV. te wijzigen in een maximale hoogte van 2,40 meter. Met dit verzoek mee te zenden stukken: concept -raadsvoorste I Het college van B en W verzoekt: om behandeling in de raad op 2 december 2003 waarbij rekening gehouden dient te worden met de adviezen van: de commissie ABA op 12 november 2003 42e wijz.APV Pagina 1 van 3 " , Ruimte voor eventueel vervolg inhoud: Inleiding Gedurende enkele jaren vormt het parkeren van hoge c.q. lange voertuigen (op ongeschikte locaties) in woonwijken een probleem. Deze voertuigen veroorzaken diverse problemen: . Ontsieren het straatbeeld en belemmeren het uitzicht voor woningen; . Veroorzaken overlast door geluidshinder en het verspreiden van stank; . Brengen de verkeersveiligheid in woonwijken in gevaar; . Houden meerdere parkeerplaatsen bezet die bedoeld zijn voor personenauto's terwijl de parkeerdruklparkeerproblemen in de woonwijken afgelopen jaren fors zijn toegenomen; . Doen afbreukaan het uiterlijk aanzien van woonwijken van de gemeente. Vanuit de bevolking komen regelmatig klachten met betrekking tot deze problematiek. De problemen doen zich met name voor 's nachts, in de vroege ochtend en in het weekend. Over geheel Helmond (woonwijken) betreft het 30 a 35 vrachtwagens. Om dit probleem aan te pakken is al eerder door B&W het besluit genomen (zie bijlage 1) een parkeerverbod in te voeren binnen de bebouwde kom tussen 18:00 en 08:00 uur en tijdens weekenden voor hoge c.q. lange voertuigen conform artikel 134 van de APv. Probleem bij invoering van dit besluit is het te verwachten negatieve effect betreffende personen busjes. Een behoorlijk aantal inwoners is in het bezit van een personen bus, waarbij veel van deze busjes hoger zijn dan 2,00 meter zoals genoemd in artikel 134, eerste lid van de APv. Dit zou betekenen dat deze personen de autobusjes niet langer in de openbare ruimte binnen de gestelde voorwaarden kunnen parkeren. Dit heeft grote gevolgen voor de inwoners van Helmond die in het bezit zijn van een personen bus, maar ook voor bezoekers van Helmond per personenbus. Deze personen worden ofwel fors beperkt in hun mobiliteitsbehoefte danwel indirect gedwongen afstand te doen van hun personenbus en daarvoor in de plaats een ander vervoermiddel aan te schaffen. Aanpassing A.P.V. Om de overlast van hoge c.q. lange voertuigen te beperken zonder daarbij bewoners in het bezit van een personenbus te duperen is gezocht naar een optimale normering van lengte- en hoogtematen als grens voor parkerende voertuigen. Onderzoek bij overige gemeenten wijst uit dat als meest gebruikelijke maatvoering 6,00 meter als maximale lengte en 2,40 meter als maximale hoogte wordt gehanteerd. In de modelverordening van de V.N.G. wordt van dezelfde maten uitgegaan. Daar standaard personenbusjes lager zijn dan 2,40 meter, heeft het parkeerverbod bij deze normering geen betrekking op personenbusjes. Voor voertuigen die hoger zijn dan 2,40 meter enlof langer zijn dan 6,00 meter blijft het voorgestelde parkeerverbod dan van kracht. Om over te gaan tot invoering van een algemeen parkeerverbod binnen de bebouwde kom in Helmond wordt daarom voorgesteld de maximale hoogte van 2,00 meter in het artikel 134, eerste lid van de APv. te wijzigen in een maximale hoogte van 2,40 meter. Voorwaarden parkeerverbod Met uitzondering van het voorstel om de hoogtemaat van 2,00 meter genoemd in artikel 134, eerste lid van de APv. te wijzigen in 2,40 meter, worden overige voorwaarden van het parkeerverbod gehandhaaft: . de openbare wegen en langs liggende parkeerhavens van industriegebied Hoogeind en de Weijer, uitgezonderd: - Engelseweg ten westen van de Lagedijk - Churchilllaan ten noorden van Engelseweg - Vossenbeemd - Lage dijk ten noorden van Vossenbeemd - Gehele gebied tussen Churchilllaan en de Zuid-Willemsvaart (oude deel) en ten noorden van de R ie tbeemdwegN ossen beemd - Varenschut uitgezonderd parallelweg - Industrieterrein Weyer ten noorden van Varenschut .. De openbare wegen en openbare parkeerterreinen op bedrijventerrein Schooten, uitgezonderd: - Schootensedreef - Gasthuisstraat, alsmede het gebied ten oosten hiervan - Steenoven weg tussen Hortsedijk en Gasthuisstraat 42e wijz.APV Pagina 2 van 3 " . Onderstaande openbare wegen op het BlOB: - Graandijk - Tarwedijk - Haverdijk - Heibloemweg - Kadeweg - Gerstdijk - Roggedijk - Speltdijk . Mogelijk het toekomstige Facilitypoint BlOB . Het parkeerterrein aan de Rembrandtlaan. Communicatie Het verbod wordt gecommuniceerd met eigenaren, houders en bestuurders van deze voertuigen. In overleg met de afdeling Communicatie worden de volgende communicatiemiddelen voorgesteld: 2 3 4 Plaatsen van een artikel in 'De Trompetter' waarin genoemd verbod, alsmede de uitzonderingslocaties kenbaar worden gemaakt. Verspreiden van een persbericht waarin de nieuwe regel kenbaar wordt gemaakt. Publiceren op de teletekstpagina van de gemeente c.q. Helmond TV, Aanschrijven van Helmondse bedrijven. In deze aanschrijving wordt het verbod kenbaar gemaakt. Ook worden de locaties genoemd waar wel gestald mag worden. In deze aanschrijving wordt het verzoek gedaan om de nieuwe regel kenbaar te maken aan chauffeurs die in Helmond wonen. Instellen van een 'gele-kaarten-periode': gedurende de eerste vier weken na inwerkingtreding van het verbod krijgen overtreders een gele kaart uitgereikt. Op deze kaart staat in het kort de nieuwe regel uitgelegd. Op de achterkant staan de locaties aangegeven waar wel gestald mag worden, Bij de grens van de bebouwde kom worden verkeersborden geplaatst die het verbod aangeven. 5 6 Handhaving Ofschoon een aantal stadswachten bevoegd is APv. overtredingen te verbaliseren, zijn afspraken gemaakt dat parkeerovertredingen niet door de Stichting Stadswacht Helmond worden aangepakt. De stadswachten kunnen wel een signalerende rol vervullen, doch de politie een verbaliserende taak. Indien de Gemeente Helmond boven gestelde communicatiemiddelen inzet en stadswachten de registrerende taak vervullen, vergt de repressieve politietaak weinig structurele inzet. Inmiddels is dit onderwerp met politie en Stichting Stadswacht Helmond besproken en is handhaving toegezegd mits bovengenoemde communicatiemiddelen worden ingezet. Kosten a) Voor de invoering van dit parkeerverbod moeten verkeersborden worden geplaatst. De aanschaf van de borden plus accessoires bedragen circa ¿ 4600,- (excl. BTW). De plaatsingskosten bedragen circa ¿ 1300,- (excl. BTW). b) Beheerskosten bebording ¿ 320,- (excl. BTW). Voorgesteld wordt de dekking van eerst genoemde kosten ten laste te laten komen van post 230.30 Heffen Verkeersmaatregelen. De jaarlijkse terugkerende onderhoudskosten vallen binnen de normale areaal uitbreiding van hetzelfde deelproduct. 42e wijz.APV Pagina 3 van 3 , ' \ , GEMEENTERAAD VAN HELMOND Vergadering 2 december 2003, agendapunt Onderwerp : vaststelling 42 wijziging Algemene Politieverordening Helmond 1978 Bijlage B&W vergadering Dienst I afdeling : 221 : 14 oktober 2003 : ST. BJZ Aan de gemeenteraad, Regelmatig worden vanuit woonwijken klachten ontvangen over het parkeren van hoge c.q. lange voertuigen. Om deze reden heeft ons college op 19 februari 2002, conform artikel 134, eerste lid van de Algemene Politieverordening Helmond 1978 ingestemd met het instellen van een algemeen parkeerverbod binnen de bebouwde kom voor hoge c.q. lange voertuigen tussen 18:00 en 08:00 uur en tijdens weekenden. Artikel 134, eerste lid stelt aan geparkeerde voertuigen als norm een maximale hoogte van 2 meter en/of een maximale lengte van 6 meter. Echter komt het steeds vaker voor dat bewoners (met name gezinnen) in het bezit zijn van een personen busje. Regelmatig zijn deze bussen hoger dan 2 meter met als gevolg dat veel bewoners hun personen bus niet langer in de openbare ruimte zouden kunnen parkeren, indien het parkeerverbod wordt ingevoerd. Onderzoek bij overige gemeenten wijst uit dat als meest gebruikelijke maatvoering 2,40 meter als maximale hoogte en 6,00 meter als maximale lengte wordt gehanteerd bij het instellen van een parkeerverbod voor hoge c.q. lange voertuigen. In de modelverordening van de V.N.G. wordt van dezelfde maten uitgegaan. Daar standaard personen busjes lager zijn dan 2,40 meter, heeft het parkeerverbod bij deze normering geen betrekking op dergelijke personen busjes. Om over te gaan tot invoering van een algemeen parkeerverbod binnen de bebouwde kom in Helmond wordt voorgesteld de maximale hoogte van 2 meter in artikel 134, eerste lid van de APv. te wijzigen in een maximale hoogte van 2,40 meter. Voorgesteld wordt in te stemmen met wijziging van de APv. Helmond 1978 conform bijgaand besluit. Het advies van de commissie algemene en bestuurlijke aangelegenheden zal, na ontvangst, voor u ter inzage worden gelegd. Burgemeester en wethouders van Helmond, De burgemeester, Drs. AAM. Jacobs. De secretaris, Mr. AC.J.M. de Kroon. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 221 blz. 1 Oe BESLUIT Bijlage: 221 Raadsvergadering d.d.: De raad van de gemeente Helmond; gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 14 oktober 2003. gelet op artikel 149 van de Gemeentewet; besluit: vast te stellen de navolgende wijziging van de Algemene Politieverordening Helmond 1978 (42e wijziging; hoge voertuigen): Artikel I Artikel 134, eerste lid wordt gewijzigd als volgt: "een hoogte van meer dan 2 meter" wordt vervangen door: "een hoogte van meer dan 2,40 meter" Artikel 11 Deze verordening kan worden aangehaald als 42e wijziging van de APV Helmond 1978. ARTIKEL 111 Ten aanzien van deze verordening kan een raadgevend correctief referendum worden gehouden. Gelet hierop treedt deze verordening in werking 6 weken na bekendmaking, tenzij een inleidend verzoek tot het houden van een referendum over deze verordening onherroepelijk is toegelaten. Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 2 december 2003, bijlage 221. De raad voornoemd, De voorzitter, De griffier, Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 221 blz. 2 .. Gemeen te Helmond Commissie-format Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling. Vastgesteld in B en W vergadering van: 21 oktober 2003 Onderwerp: raadsvoorstel tot wijziging van de APV ivm toezichthouders en opsporingsambtenaren en het binnentreden van woningen (43e wijziging) Inhoud: De meeste bepalingen van de Algemene Politieverordening Helmond 1978 (verder 'APV') bevatten ge- en verboden. Op de naleving hiervan dient te worden toegezien en bij overtreding dient te worden opgetreden. Dit kan op twee manieren gebeuren: 1. bestuursrechtelijk - door onder andere het toepassen van bestuursdwang dan wel het opleggen van een dwangsom - en 2. strafrechtelijk (uitdelen van een proces-verbaal). Voor beide vormen van handhaving dienen personen te worden aangewezen met toezichthoudende respectievelijk opsporingsbevoegdheden. Bijgaand raadsvoorstel (zie art. 142 APV) tot wijziging van de APV beoogd voor deze aanwijzingen de juridische basis te verschaffen. Het is soms noodzakelijk dat personen die belast zijn met het toezicht op de naleving dan wel de opsporing van overtredingen van de APV bepaalde plaatsen kunnen betreden. Dit is reeds door de wetgever geregeld voor plaatsen niet-zijnde woningen. Daarnaast geeft art.149a van de Gemeentewet de gemeenteraad de bevoegdheid om bij verordening personen aan te wijzen die woningen mogen binnentreden zonder toestemming van de bewoner. Het moet dan gaan om personen (zie hierboven) die belast zijn met het toezicht op de naleving of de opsporing van de overtreding van biLverordening gegeven voorschriften die strekken tot handhaving van de openbare orde of veiligheid of besC3herming van het leven of de gezondheid van personen. In het voorgestelde art. 143 APV wordt gebruikgemaakt van deze bevoegdheid. Beide bepalingen zijn gebaseerd op het model van de VNG. Met dit verzoek mee te zenden stukken: raadsvoorstel en conceptbesluit; toelichting Algemene wet op het binnentreden Het college van B en W verzoekt: om behandeling in de raad op 2 december 2003 waarbij rekening gehouden dient te worden met de adviezen van: de commissie ABA op 12 november 2003 formatABAapvwijz43e Pagina 1 van 2 '1~ ~ GEMEENTERAAD VAN HELMOND Vergadering 2 december 2003, agendapunt Onderwerp : 43e wijziging Algemene Politieverordening Helmond 1978 Bijlage B&W vergadering Dienst I afdeling : 226 : 21 oktober 2003 : ST.BJZ Aan de gemeenteraad, De meeste bepalingen van de Algemene Politieverordening Helmond 1978 (verder 'APV') bevatten ge- en verboden. Op de naleving hiervan dient te worden toegezien en bij overtreding dient te worden opgetreden. Dit kan op twee manieren gebeuren: 1. bestuursreQ.htelijk - door onder andere het toepassen van bestuursdwang dan wel het opleggen van een dlivangsom - en 2. strafrechtelijk (uitdelen van een proces-verbaal). Voor beide vormen van handhaving dienen personen te worden aangewezen met toezichthoudende respectievelijk opsporingsbevoegdheden. Toezichthouders Voor de aanwijzing van de toezichthouders is een bepaling benodigd in de APV. Het voorgestelde artikel 142 APV - gebaseerd op de standaard bepaling van de V.N.G. -voorziet hierin. Toezichthouders kunnen zowel individueel als categoraal worden aangewezen. Bij een individuele aanwijzing worden personen met toezicht belast door hen met name te noemen of door aanduiding van hun functie. Bij een categorale aanwijzing wordt in het aanwijzingsbesluit veelal de afdeling of dienst genoemd waartoe de met toezicht belaste personen behoren. Opsporinqsbevoeqdheid Opsporingsambtenaren worden aangewezen op basis van de artikelen 141 en 142 van het Wetboek van Strafrecht (WvSv). De in artikel 141 WvSv genoemde ambtenaren hebben een opsporingsbevoegdheid die in principe voor alle strafbare feiten geldt (algemene opsporingsbevoegdheid). Dit geldt onder andere voor de ambtenaren van de regiopolitie. Artikel 142 WvSv betreft de buitengewone opsporingsambtenaren die in de regel een opsporingsbevoegdheid hebben voor een beperkt aantal strafbare feiten (beperkte opsporingsbevoegdheid). Op basis van artikel 142, eerste lid, onder c, WvSv hebben personen die bij verordening (i.c. de APV) zijn belast met het toezicht op de naleving van die verordening, een en ander voorzover het die feiten betreft en die personen zijn beëdigd, opsporingsbevoegdheid. Met andere woorden in de APV moeten toezichthouders worden aangewezen om ze ook opsporingsbevoegdheid te kunnen geven. De aanwijzing dient in de APV te geschieden aangezien artikel 142, eerste lid, onder c, WvSv geen delegatie van de aanwijzingsbevoegdheid toestaat. De opsporingsbevoegdheid van de buitengewone opsporingsambtenaren beperkt zich tot die zaken waarvoor zij toezichthouder zijn. Toezichthoudende ambtenaren zijn dus door hun aanstelling niet automatisch belast met opsporing. Dit zal in veel gevallen ook niet nodig zijn. Veelal kan volstaan worden met toezichthoudende bevoegdheden. Indien namelijk de handhaving van bepaalde wettelijke voorschriften voornamelijk bestuursrechtelijk geschiedt (bestuursdwang, dwangsom), is het niet nodig om te beschikken over opsporingsbevoegdheden. Dit is pas vereist indien men strafrechtelijk wil gaan handhaven. In die situatie is het vaak ook niet noodzakelijk om alle toezichthouders opsporingsbevoegdheden te geven. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 226 blz. 1 Veelal kan worden volstaan met één of enkele opsporingsambtenaren. Ook kan soms de hulp ingeroepen worden van een algemeen opsporingsambtenaar (ambtenaar van politie). Binnentreden Artikel 149a van de Gemeentewet geeft de gemeenteraad de bevoegdheid om bij verordening personen aan te wijzen die woningen mogen binnentreden zonder toestemming van de bewoner. Het moet dan gaan om personen (zie hierboven) die belast zijn met het toezicht op de naleving of de opsporing van de overtreding van bij verordening gegeven voorschriften die strekken tot handhaving van de openbare orde of veiligheid of bescherming van het leven of de gezondheid van personen. In het voorgestelde artikel 143 APV (eveneens gebaseerd op het V.N.G. model) wordt gebruikgemaakt van deze bevoegdheid. Het is soms noodzakelijk dat personen die belast zijn met het toezicht op de naleving dan wel de opsporing van overtredingen van de APV. bepaalde plaatsen kunnen betreden. In artikel 5:15 van de Algemene wet bestuursrecht is deze bevoegdheid aan toezichthouders reeds toegekend voor alle plaatsen met uitzondering van woningen zonder toestemming van de bewoners. De woning geniet extra bescherming op basis van artikel 12 van de Grondwet. Op grond hiervan is voor het binnentreden van woningen zonder toestemming van de bewoner steeds een grondslag in een bijzondere wet vereist, i.c. is dat dus artikel 149a Gemeentewet. Het betreden van de woning zonder toestemming van de bewoner is met waarborgen omkleed. Deze vormvoorschriften zijn vastgelegd in de Algemene wet op het binnentreden (nadere informatie over deze wet hebben wij voor u ter inzage gelegd). Voorgesteld wordt in te stemmen met wijziging van de APV Helmond 1978 conform bijgaand besluit. ~ Het advies van de commissie algemene en bestuurlijke aangelegenheden zal, na ontvangst, voor u ter inzage worden gelegd. Burgemeester en wethouders van Helmond, De burgemeester, Drs. AAM. Jacabs. De secretaris, Mr. AC.J.M. de Kroon. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 226 blz. 2 ., BESLUIT Bijlage: 226 Raadsvergadering d.d.: 2 december 2003 De raad van de gemeente Helmond; gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 oktober 2003. gelet op de bepalingen van de Gemeentewet; besluit: vast te stellen de navolgende wijziging van de APV Helmond 1978 (43e wijziging; toezichthouders en binnentreden): Artikel I In te trekken de artikelen 142 en 143. Artikel II Toe te voegen twee nieuwe artikelen 142 en 143 die luiden als volgt: Artikel 142 1. Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast: de politieambtenaren van de Regiopolitie Brabant-Zuidoost en de Koninklijke marechaussee Noord-Brabant/Limburg, voorzover zij werkzaam zijn binnen een territoriaal onderdeel dat een deel van de gemeente Helmond omvat, alsmede ieder voorzover het betreft zaken welke aan zijn toezicht zijn toevertrouwd, de ambtenaren van de gemeentelijke dienst Stedelijke ontwikkeling & Beheer, de ambtenaren van de afdeling Preventie van de gemeentelijke Brandweer, de ambtenaren van de gemeentelijke afdeling Bestuurs- en Juridische Zaken en de ambtenaren van de Milieudienst Regio Eindhoven. Voorts zijn met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening belast de bij besluit van burgemeester en wethouders dan wel de burgemeester aan te wijzen personen. 2. Artikel 143 Zij die belast zijn met het toezicht op de naleving of de opsporing van een overtreding van de bij of krachtens deze verordening gegeven voorschriften welke strekken tot handhaving van de openbare orde of veiligheid of bescherming van het leven of de gezondheid van personen, zijn bevoegd tot het binnentreden in een woning zonder toestemming van de bewoner. Artikel 111 Deze verordening kan worden aangehaald als 43e wijziging van de APV Helmond 1978. Artikel IV Ten aanzien van deze verordening kan een raadgevend correctief referendum worden gehouden. Gelet hierop treedt deze verordening in werking 6 weken na bekendmaking, tenzij een inleidend verzoek tot het houden van een referendum over deze verordening onherroepelijk is toegelaten. Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 2 december 2003, bijlage 226. De raad voornoemd, De voorzitter, De griffier, Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 226 blz. 3 |