- Bestuur
- Commissiestukken Oprichten Stichting Openbaar Basisonderwijs
Commissiestukken Oprichten Stichting Openbaar Basisonderwijs
Documentdatum | 26-08-2002 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Samenleving en Economie |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
Behoort bij agenda nr S-C/)0 datum vergadering 2 oi Gemeente He'I'monc't Commissie-format Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling. Vastgeste ld in B en W vergadering van: Onderwerp: oprichten Stichting Openbaar Basisonderwijs (verzelfstandiging) Inhoud: In onze vergadering van 19-12-2000 is het principe-besluit genomen de mogelijkheden tot verzelfstandiging van het openbaar onderwijs te onderzoeken. In onze vergadering van 16-01-2001 hebben wij een bestuursopdracht inzake de verzelfstandiging vastgesteld. In onze vergadering van 13-02-2001 is het wenselijk geacht in het kader van de verzelfstandiging een externe procesbegeleider te benoemen. De gemeenteraad heeft in haar vergadering van 06-03-2001 ten behoeve hiervan een krediet beschikbaar gesteld. Op basis van gevoerde gesprekken op 17 en 19-01- 2001 en 28-03-2001 alsmede op basis van uitvoerige contacten met de beoogde bestuurders van de verzelfstandigde entiteit en ons college is in de gemeenteraadsvergadering van 08-05-2001 de zgn. Startnotitie, waarin de overeengekomen gezamenlijke uitgangspunten opgenomen zijn, vastgesteld. In het schrijven dd. 24-04-2002 hebben de beoogde bestuurders van de nieuwe entiteit aangegeven dat zij tot de conclusie zijn gekomen dat er geen belemmeringen aanwezig zijn om tot oprichting van een Stichting over te gaan. In de gemeenteraadsvergadering -van 05-03-2002 is besloten een financiële overgangsregeling kosten administratie, beheer en bestuur (zgn. bruidsschat van fl 1,5 miljoen) voor de totale verzelfstandiging van het openbaar onderwijs beschikbaar te stellen. Op grond van het vorenstaande hebben wij besloten: 1. De gemeenteraad voor te stellen: a. met ingang van een door ons te bepalen datum de instandhouding van de openbare scholen voor basisonderwijs op te dragen aan de daartoe op te richten Stichting b. de bestuursleden voor de Stichting te benoemen C. de verordening bestuurscommissie openbaar basisonderwijs Heimond 2001 met ingang van een nader te bepalen datum in te trekken d. de statuten van de Stichting Openbaar Basisonderwijs overeenkomstig het concept vast te stellen behoudens wijzigingen van redactionele aard die eventueel noodzakelijk zijn voor het notarieel verlijden van de akte 11. Het bedrijfsbureau van de dienst Samenleving en Economie op te dragen de vermogensrechtelijke scheiding en de overdracht van de gebouwen en terreinen te realiseren lii. de financiële overgangsregeling kosten abb (43% van fl 1,5 miljoen) in 5 jaarlijkse termijnen (4x, 4x, 3x 3x en 3x) aan e Stirhting 0 aar R2-,*snnrierwoos ter ht-,;chikkbn@l tp ,;tellen Met dit verzoek mee te zenden stuki@én: -concept raadsbijlage en -besluit -concept-statuten notaris A Het college van B en W verzoekt: voor te leggen aan de commissie SE op 26 augustus 2002 doel: bespreking concept-raadsvoorsteilbesluit en, met advies van de commissie, behandeling in de raad op 3 september 2002 VOEG ALTIJD HET CONCEPT RAADSVOORSTEL 1 BESLUIT BIJ DIT FORMAT commissie-format oprichten stichting openbaar basisonderwijs.doc Pagina 1 van 3 Ruimte voor eventueel vervolg inhoud: Inleiding. De bestuurscommissie openbaar basisonderwijs (BCOB) heeft te kennen gegeven een verdergaande verzelfstandiging te ambiëren. Dit is mogelijk door de scholen onder te brengen in een daartoe op te richten Stichting Openbaar Basisonderwijs. De BCOB heeft in nauwe samenspraak met de externe procesbegeleider concept-statuten voor deze stichting ontworpen. De BCOB stemt in met de statuten en het onderhavige raadsvoorstel. Het ligt in de bedoeling de Stichting uiterlijk 1 januari 2003 op te richten en op die datum ook de overdracht van het bevoegd gezag te realiseren. Voor het geval het notarieel verlijden van de oprichtingsakte niet tijdig mogelijk blijkt, wordt voorgesteld het college te machtigen de definitieve datum vast te stellen. De BCOB heeft aangegeven de oprichting van een stichting te prefereren boven mogelijke andere bestuursvormen voor het openbaar onderwijs (zoals een gemeenschappelijke regeling of een openbare rechtspersoon). De BCOB is van mening dat door een stichting het duidelijkst wordt aangegeven dat het gaat om een aparte rechtspersoon die zoveel mogelijk los staat van de (gemeentelijke) overheid. Bij de vorming van een stichting ontstaat ook een vermogensrechtelijke scheiding tussen de gemeente en de stichting. Feitelijk is het stichtingsbestuur als bevoegd gezag van het openbaar basisonderwijs vergelijkbaar met het bestuur van een bijzondere school. Om voldoende te waarborgen dat de specifieke kenmerken van het openbaar onderwijs behouden blijven, bevat de Wet op het Primair Onderwijs (WPO) enige bepalingen die in de statuten nader zijn uitgewerkt. Deze betreffen o.m. het benoemen van bestuursleden, het goedkeuren van de begroting en de jaarrekening en het goedkeuren van een wijziging van de statuten door de gemeenteraad. Oprichten Stichtin-g. In eerste instantie is er enige verwarring geweest over het orgaan dat bevoegd is tot oprichting van de stichting: de gemeenteraad of het college van burgemeester en wethouders. De verwarring is ontstaan door de wet dualisering gemeentebestuur die op 7 maart jongstleden in werking is getreden. Nader onderzoek naar de wethistorie heeft geleerd dat artikel 48 WPO in dit geval prevaleert. Dat betekent dat de gemeenteraad het bevoegd orgaan is. Bijzonder is dat het besluit tot oprichting in deze uitzonderlijke situatie niet goedgekeurd hoeft te worden door het college van gedeputeerde staten. Verantwoordeli*kheidirisico gemeente. Na de verzelfstandiging is de Stichting financieel geheel verantwoordelijk; er heeft een vermogensrechtelijke scheiding tussen de gemeente en het nieuwe schoolbestuur plaatsgevonden. Financiële aspecten. Ten gevolge van de vermogensrechtelijke scheiding tussen de stichting en de gemeentelijke overheid worden de begroting en de jaarrekening van de stichting niet meer opgenomen in de gemeentelijke begroting en rekening. De stichting dient rond te komen met de rijksmiddelen, eventuele gelden van derden en de middelen die zij van de lokale overheid ontvangt in het kader van b.v. het gemeentelijke onderwijsachterstandenbeleid en de uitvoering van de Huisvestingsverordening. Alle bezittingen, rechten, vorderingen en schulden van het openbaar basisonderwijs gaan over naar de op te richten Stichting. Ook het juridisch eigendom van de schoolgebouwen en terreinen zal aan de stichting worden overgedragen. De formele akte van overdracht zal zo kort mogelijk na 1 januari 2003 worden opgesteld. Kosten verzelfstandiging openbaar onderwias. In de startnotitie "verzelfstandiging openbaar onderwijs" waarmee de gemeenteraad heeft ingestemd in zijn vergadering van 8 mei 2001 is een aantal gezamenlijke uitgangspunten benoemd voor het verzelfstandigingsproces. Eén van de benoemde uitgangspunten is, onder voorwaarde van totstandkoming wetgeving en op basis van overleg met de betrokken schoolbesturen, te komen tot een realistische financiële overgangsregeling bij de verzelfstandiging van het openbaar onderwijs (zgn. "bruidsschat"). De gemeenteraad heeft in zijn vergadering van 5 maart 2002 ingestemd met het bereikte onderhandelaarsakkoord en is akkoord gegaan met het beschikbaar stellen van E 680.670,32 t.b.v. de verzelfstandiging. In uw vergadering van 3 juli 2002 heeft u hiervoor begrotingswijziging nr. 59-2002 vastgesteld. Hiervan is 43%,. bestemd voor het openbaar basisonderwijs. De wetgeving om de bruidsschat zonder doorberekeningsconsequenties beschikbaar te kunnen stellen is op 16 april 2002 vastgesteld in de je Kamer. commissie-format oprichten stichting openbaar basisonderwijs.doc Pagina 2 van 3 Financiële -gelijkstelling. De uitkering ingevolge het besluit van de gemeenteraad dd. 5 maart 2002 in het kader van de financiële overgangsregeling kosten administratie, beheer en bestuur (zgn. bruidsschat 43% van fl l,.5 miljoen) heeft geen gevolgen in het kader van de financiële gelijkstelling. Andere schoolbesturen kunnen dus geen beroep doen op een soortgelijke uitkering. Medezeggenschap. Aan alle met dit voorstel samenhangende regelingen omtrent medezeggenschap is voldaan. De GMR van het openbaar basisonderwijs heeft een positief advies uitgebracht ten aanzien van de concept-statuten van de stichting in oprichting. De GMR heeft ook ingestemd met de personele gevolgen voor de personeelsleden aangesteld bij het openbaar basisonderwijs. Het personeel, werkzaam op de scholen voor openbaar basisonderwijs, wordt in gelijke betrekking en onder dezelfde voorwaarden als vermeld op de akte van aanstelling, aangesteld bij de stichting met ingang van de datum van de bestuursoverdracht. De relevante stukken zijn bij dit voorstel gevoegd. Benoeming bestuursleden Stichting. Aan de statutaire bepalingen betreffende de benoeming van bestuursleden van de Stichting openbaar onderwijs Jan van Brabant is voldaan. In artikel 6 is bepaald dat de gemeenteraad 3 leden benoemd op bindende voordracht van de oudergeleding van de GMR, 1 lid op bindende voordracht van de personeelsgeleding van de GMR en 3 leden op bindende voordracht van het bestuur van de Stichting. Voor de benoeming van het eerste bestuur vindt de voordracht door het bestuur van de Stichting plaats door ons. Vanuit de oudergeleding GMR wordt voorgedragen: de heer IRK Barnard, vd Puttenstraat 7, 5708 CG Heimond de heer FJE Wouters, Eeneind 15, 5674 VR Nuenen mevrouw AAM Pluym, Schutsboom 52, 5706 KH Heimond Vanuit de personeelsgeleding GMR wordt voorgedragen: 3 de heer FP Baarends, Ravelplien 1, 5707 RR Heimond Door ons worden voorgedragen: mevrouw SRM Cannemeijer-Verhagen, Sprengenbergweide 5, 5709 SM Heimond de heer W Hertogs, Kaukasus 25, 5706 PK Heimond vacature Met betrekking tot de voordracht van de nog openstaande vacature voor bestuurslid wordt op korte terlijn een voorstel aan u voorgelegd. commissie-format oprichten stichting openbaar basisonderwijs.doc Pagina 3 van 3 |