- Bestuur
- Commissiestukken Planningssysteem gemeente Helmond
Commissiestukken Planningssysteem gemeente Helmond
Documentdatum | 22-05-2002 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Middelen en Ondersteuning |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
~ ák ik alom' annin ssvs eern Giem%nffi Helm~ Stedelijke Ontwikkeling en Beheer 1 Januari 2002 Aanleiding Bij de diensten Stadsontwikkeling en Stadsbeheer (de aanstaande ruimtelijke fysieke dienst) wordt al jaren projectmatig gewerkt. Een belangrijk element bij het projectmatig werken is het hebben van een goede planning van de werkzaamheden. Een planning is nodig om te kunnen sturen op de einddatum van projecten, op benodigde capaciteit, inzet en beschik- baarheid van medewerkers en dus ook op kosten! Veileden en toekomst In het verleden is meer prioriteit gegeven aan het realiseren van projecten en minder aan de planmatige sturing. Het management was ook meer gericht op de inhoud en minder op het goed sturen van het proces. De afgelopen twee jaar heeft de gemeente een aantal belangrijke stappen gezet om hierin verandering te brengen. Dit is nodig om het functioneren in de maatschappelijke en bestuurlijke context van de toekomst mogelijk te maken. Nieuwe lijnen uitgezet! Managementontwikkeling In 2000 is een Management Ontwikkeling Traject (MOT) van start gegaan. In eerste instantie gericht op het middenkader, maar vervolgens ook op het hoger en lager kader. Inzet bij dit traject is het implementeren van een nieuwe besturingsfilosofie waarvan Integraal Management en Integraal Werken een belangrijk deel uitmaken. Een klein slagvaardig directieteam waarbij directeuren primair lid zijn van het MT en secundair diensthoofd. De omschakeling van inhoudelijke naar procesmatige sturing door afdelingshoofden is een van de zichtbare consequenties van deze keuzes. Een integraal werkende organisatie ais ideaalbeeld voor de toekomst om goed in te kunnen spelen op bestuurlijke en maatschappelijke vraagstukken die op de gemeente afkomen. Het MOT waarbij in feite een investering is gedaan in ons belangrijkste kapitaal, de medewer- kers, is een van de voorwaarden die ingevuld is om ook integraal te werken. Maar er is meer gedaan om deze werkwijze te verankeren. Afdelingsplannen Om inhoud te geven aan goede sturing is het instrument "afdelingsplan" geïntroduceerd Hierin wordt inzichtelijk welke projecten wel en welke niet kunnen worden uitgevoerd, of er knelpunten in de bezetting ontstaan en of de verschillende afdelingen op de juiste momenten mensen beschikbaar hebben. Het afdelingsplan beslaat een periode van 1 jaar en is uitstekend geschikt om als middellange termijn instrument tendensen in kaart te brengen. Het is ook een instrument om, in samenspraak met de bestuurders juiste keuzes te maken en inzichtelijk te krijgen welke zaken wel en niet opgepakt kunnen worden. Professionalisering programma en projectmanagement De introductie van de termen Programma en Projectmanagement heeft nog eens onderstreept hoeveel belang de gemeente hecht aan de integrale aanpak van de problematiek in Heimond. Integraal omdat op deze manier beleid veel effectiever kan worden vormgegeven. Dat betekent wel dat het proces waarlangs projecten en programma's tot stand komen steeds complexer worden. Meer partijen (interne en externe) zijn betrokken bij projecten en meer verschillende prioriteiten moeten met elkaar in verband worden gebracht en afgestemd. De hedendaagse aanpak heeft tot gevolg dat een complexere processturing tot stand moet komen. Cultuurwerkprogramma Naast de aanpassing van de organisatiestructuur van de diensten zal ook moeten worden ingegrepen in de cultuur. Klantgerichtheid, Afspraak is Afspraak en verzakelijking zijn termen die hierbij een belangrijke rol spelen. Iedere afdeling zal op haar eigen wijze invulling moeten geven aan de cultuurslag waarvan de uitkomst een bijdrage levert aan de realisering van bovengenoemde cultuurkenmerken. Financiële verantwoording in relatie tot de ambities Heimond is een stad met geweldige ambities. Of het nu gaat om Kenniswijk, Brandevoor-t, Centrumontwikkeling of Binnenstad-Oost, het staat hoog op de agenda. Enerzijds is er de uitdaging om voldoende middelen te genereren om de plannen te maken, anderzijds komt er door het grotere volume ook steeds meer druk te liggen op de beheersing van de kosten. Uiteraard was dit al een belangrijk thema, maar naar mate de omvang c.q. het werkvolume toeneemt nemen ook de financiële risico's toe. Dit moet nog worden gecombineerd met de omschakeling van inputgericht werken naar outputgericht werken. De consequenties van de nieuwe lijn Naast aanpassingen in structuur, cultuur en werkprocessen dient er ook een aantal instrumenten op peil gebracht te worden. Een van de instrumenten betreft het planningsinstrumentarium. Planmatig werken heeft al een lange historie in Helmond. Daarom is er op verschillende plaatsen initiatief genomen om met behulp van geautomatiseerde systemen te plannen. Zo wordt het pakket Excel gebruikt, maar er is ook aan eigen softwareontwikkeling gedaan. Door de verdere integratie van werkprocessen ontstond de dringende behoefte de instrumenten op elkaar af te stemmen. In 2000 is een werkgroep gestart met een onderzoek naar de eisen en wensen van de gemeente ten aanzien van een nieuw planningspakket. de softwaresystemen die op de markt aanwezig waren. De werkgroep bestaat uit mensen van verschillende afdelingen van de diensten So en Sb. De werkgroep planning ziet het (dag)licht De werkgroep bestaat uit mensen van verschillende disciplines en diensten, Automatisering, Stadsontwikkeling, Stadsbeheer en inmiddels ook Interne Communicatie. De werkgroep start begin 2000 met het formuleren van de opdracht en het samenstellen van een lijst met wensen en eisen voor een nieuw aan te schaffen systeem. De opdracht luidt als volgt: Het programma van eisen en wensen. Het programma van eisen is opgesteld door met huidige en toekomstige gebruikers te praten over de ingrediënten van hun planningen en anderzijds te kijken naar de mogelijke verbeterpunten van onze huidige systemen. Uiteraard tegen het licht van de randvoorwaarden die op automatiseringstechnisch gebied zijn gesteld. Bij de bepaling van het Pve is uiteraard in het achterhoofd gehouden dat er een balans moet zijn tussen functionaliteit in de software en het gebruiksnut in de praktijk. Met andere woorden, de functionaliteiten moeten duidelijk iets toevoegen aan de manier waarop we ons werk plannen. Een belangrijke randvoorwaarde is ook dat geen eigen software zal worden ontwikkeld op dit gebied. Dit is op nacalculatie nooit goedkoper en we zijn er-van uitgegaan dat de markt voor Heimond een geschikt pakket heeft. Veldonderzoek Na het vaststellen van het programma is een groslijst gemaakt met leveranciers die een planningssysteem verkopen. Er is daarbij nadrukkelijk gekeken naar de pakketten die andere gemeenten gebruiken. Doel was wel om minimaal 2 leveranciers over te houden zodat de marktwerking bij de offertebepaling zijn loop kon krijgen. Uiteindelijk zijn er 5 pakketten nader onderzocht op mogelijke geschiktheid. Twee pakketten kunnen bieden wat de gemeente Heimond voor ogen heeft. Duidelijk is geworden dat planningen staan of vallen met voortgangscontrole en dat de implementatie van een planningspakket absoluut gekoppeld moet worden aan de introductie van geautomatiseerde urenverantwoording. Eindhoven en Amsterdam Uiteraard zijn er referenties ingewonnen. Beide leveranciers hebben afnemers in de gemeentelijke markt. De werkgroep heeft vervolgens een bezoek gebracht aan de betreffende gemeenten en de ervaringen gevoegd bij al het overige materiaal. Hoewel de referenties niet hebben opgeleverd wat ervan verwacht zou mogen worden is hieruit vast komen te staan dat de implementatie van de software en een nieuwe manier van werken minimaal net zo belangrijk is als de aanschaf van het juiste pakket. De offerteaanvraag Aan de twee leveranciers is gevraagd een offerte te doen voor de volgende onderdelen: R Primaire planning van werkzaamheden op verschillende abstractieniveaus m Urenverantwoording conform de systematiek zoals die bij de gemeente wordt gehanteerd E Licentievergoedingen. Grafische vertaling van de resultaten. Cursussen m Beaeleidina bij de implementatie. ¿ Webversie (dislocaties kunnen makkelijk ontsloten worden) Omdat uit prijsverkenningen duidelijk was geworden dat gezien de grote hoeveelheid licenties voor de urenverantwoording een hoge eindprijs werd verwacht is beide leveranciers uitgenodigd op dit gebied met een creatieve oplossing te komen. Alles afwegende valt de keuze van de werkgroep op het softwarepakket Artemis@ van Metier Plancon. Zij hebben economisch meest voordelige aanbieding gedaan en bieden een pakket waarmee de nieuwe dienst (en mogelijk ook andere diensten) in de toekomst in ruime mate uit de voeten kan. Financien De aanbieding kent kosten met een eenmalig karakter en met een jaarlijks karakter. De opbouw van de offerte is hieronder weergegeven: Eenmalig Jaarlijks Artemis Planningspakket E 18.280 4.301 Artemis Tijdverantwoordingspakket E 28.875 5.775 Installatie van de software 2 dagen E 2.043 Configureren en inrichten E 7.730 Begeleiding bij de implementatie E 6.871 Koppeling met Eagie (optioneel) E 6.500 1.300 Oracie licenties E 12.073 2.251 (Sub)totaal E 82.372 13.627 Uiteraard betreft het hier maar een deel van de totale kosten voor de implementatie van het planningssysteem. De overige kosten bestaan uit de capaciteit van het ambtelijk apparaat die gemoeid is met de implementatie en het applicatiebeheer. Het betreft hier de volgende posten. lmplementatie Planningspakket 200 uur E 25.000 lmplementatie Urenverantwoording 160 uure 20.000 Applicatiebeheer je en 2e jaar E 100.000 Applicatiebeheer 1 dag per week E 19.000 (Sub)totaal E 145.000 19.000 Totaal generaal (incl. afronding) E 230.000 33.000 De investering in het softwarepakket en de dekking van de kapitaallasten zijn voorzien in het I&A programma. Ten aanzien van de (structurele) kosten voor applicatiebeheer wordt gekozen voor een verdeelsleutel waarbij de kosten zoveel mogelijk terecht komen bij degenen die profijt van het nieuwe systeem hebben. Een toeslag op het uurtarief is hiervoor de meest geeigende oplossing. Uitgangspunt is dat budgettair neutraal wordt gewerkt. Een beter planningsinstrument zal ook leiden tot besparingen. Implementatie De implementatie van het systeem is voorzien voor het gehele jaar 2002. De integratie van de diensten bepaalt het tempo voor de implementatie van het planningssysteem. Communicatie Gedurende het achter ons liggende traject hebben de werkgroepleden nauw contact onderhouden met hun directe achterban. Zo is het item "planningsysteem" in vrijwel eik werkoverleg een keer aan de orde gekomen. Daarnaast is eind december 2001 een nieuwsbrief verspreid binnen Stadsbeheer en Stadsontwikkeling. Deze nieuwsbrief gaf een korte samenvatting van het reeds afgelegde traject. De eerstvolgende nieuwsbrief wordt verspreid zodra het gekozen planningsysteem geïmplementeerd wordt. De laatste nieuwsbrief zal naar aanleiding van een evaluatiemoment uitgebracht worden. Ten behoeve van het MT zal een korte presentatie worden gehouden. Bij de medewerkers van SB en SO is bekend dat zij, indien zij meer informatie willen over het planningsysteem, contact kunnen opnemen met een werkgroeplid. Er is ook contact geweest met het kenniseentrum "Projectmatig Werken" en er wordt een presentatie gegeven aan medewerkers van de andere diensten. Mogelijk dat in een tweede instantie het pakket tevens kan worden gebruikt voor andere onderdelen van de gemeentelijke organisatie. |