• Bestuur
  • Commissiestukken BP 4e herziening Hoofdzaken 52 Breedijk Vlierdensedijk

Commissiestukken BP 4e herziening Hoofdzaken 52 Breedijk Vlierdensedijk

Documentdatum 12-11-2002
Bestuursorgaan Commissie Ruimtelijk Fysiek
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

Meubelfabriek en toeleveringsbedrijf

van meubelonderdelen en CNC nrodilt-.tie

GE-tvlEENTE H

CI.nr.: - 1 - @ -3

MEEGO0V.O.f. Datum: 1 9 S E P 2002 "Ac Heimond 18-09-2002

PAZ

Oostdijk 2

5705 CP Helmond Aan: 1Fur-g-ejme@ester en Wethouders

Tel.: 0492-541894 p/a afdeling Ruimtelijke Ordening

Fax: 0492-548437 Postbus 950

5700 AZ Heimond

Geacht College van Burgemeester en Wethouders,

Dit schrijven naar aanleiding van Uw presentatie ontwerp-bestemmingsplan "4 eherziening

Hoofdzaken '52 / Hoek Breedijk - Vlierdensedijk".

Wij willen met behulp van dit schrijven bezwaar hier tegen maken en wel met behulp van de

volgende toelichtingen.

In Uw schrijven aan ons d.d. 23 augustus 2002, met kernnerk SOIRO/IvP/38aa_IE _til

vermeld U dat er reeds een groot aantal bedrijfswoningen in onze directe omgeving aanwezig

zijn.

Als men het nauwkeurig gaat beoordelen komt men tot de conclusie dat het er maar één (1) is.

De overige woningen die U bedoeld staan gesitueerd aan de voorzijde van ons bedrijf en zijn

verder allemaal burgerwoningen.

Dat deze hier aanwezig zijn hebben wij in het verleden al ruimschoots kunnen merken door de

problemen die er door zijn ontstaan en de rekeningen die wij voor deze problemen hebben

gepresenteerd gekregen.

Deze problemen hebben wij U ook al meerdere malen voorgelegd maar werden van Uwer

zijde elke keer-in de wind geslagen en genegeerd.

Wij hebben dan ook niet veel zin om dit allemaal nog eens te vermelden, omdat U dat in uw

archief allemaal terug kunt lezen!

In hetzelfde schrijven vermeld U dat de herziening tevens de mogelijkheid bied voor het

legaliseren van bepaalde bouwwerken.

Dit lijkt ons een uitgesloten kwestie, want betreffende vergunningen zijn door de rechtbank

vernietigd!

Een feit is dat er op dezelfde plek vroeger woningen stonden die zijn onteigend voor het

ontwikkelen van een industriegebied zonder woningen!

Op het moment dat wij ons bedrijf op de huidige locatie vestigde, was ons door de gemeente

toegezegd dat er geen nieuwe woningen meer zouden worden gesitueerd.

Het is aan U om ons een duidelijke verklaring te geven voor deze kwestie nu U er weer

nieuwe heeft laten bouwen.

BTW nr. NL 802255474B01 K.v.K. Eindhoven 17039358

Meubelfabriek en toeleveringsbedrijf

van meubelonderdelen en CNC productie

MEEGOO v.o.f.

Oostdijk 2

5705 CP Helmond

Tel.: 0492-541894

Fax: 0492-548437

Dit namelijk in verband met het feit dat ons bedri f in de categorie 4 valt en dat door deze

ontwikkeling de minimale aan te houden af~d tot een woning absoluut niet binnen de bij

deze categorie behorende eisen valt.

Dit zal leiden tot hoge kosten die zullen ontstaan door deze kwestie, met betrekking tot milieu

en geluidshinder.

Als gevolg hier van zal dat ten kosten gaan van onze bedrijfsvoering en zelfs in het ergste

geval leiden tot nood gedwongen sluiting van ons bedrijf.

In onze ogen is dit dan ook een geval van onbehoorlijk bestuur!

Wij kunnen ons dan ook absoluut niet verenigen met de voorgenomen wijziging van het

bestemmingsplan zoals U dat presenteert.

Overigens hebben de Kamer van Koophandel en een woordvoerder van de provincie over

dergelijke ontwikkelingen op industriegebieden zich zeer negatief uitgesproken.

Als er voor ons geen bevredigend oplossing komt in deze kwestie, zullen wij ons met alle

mogelijke middelen verzetten tegen de realisatie van het te wijzigen bestemmingsplan.

Hopende U hier mede voldoende te hebben toegelicht.

Hoogachtend,

H.W. van M o. f.

BTW nr. NL 802255474B0 1 K.v.K. Eindhoven 17039358

Conceptnota zienswijzen:

Bestemmingsplan "4e herziening Hoofdzaken'52 /hoek Breedijk - Vlierdensedijw'

1) H.W. van Meel, Oostdijk 2, 5705 CO, Heimond

inhoud zienswijzen:

a. Het ontwerpbestemmingsplan gaat er van uit dat er in de directe omgeving van het

plangebied al geruime tijd meerdere bedrijfswoningen aanwezig zijn. Reciamant

betwist dit en stelt dat deze woningen burgerwoningen zijn. Als gevolg hiervan heeft

hij al jarenlang hinder ondervonden met betrekking tot beperkingen in de

bedrijfsvoering.

b. Reciamant betwist het feit dat dit bestemmingsplan de basis kan zijn voor het

legaliseren van de situatie die is ontstaan na het vernietigen van de

bouwvergunningen van de twee bedrijfswoningen. Tevens wijst hij erop dat hier

vroeger woningen hebben gestaan die zijn onteigend ten behoeve van de

ontwikkeling van het bedrijventerrein zonder woningen. Dit zou ook toegezegd zijn

ten tijde van de vestiging van zijn bedrijf aan de Oostdijk.

C. Reciamant is van mening dat zijn bedrijf valt in categorie 4. Met de komst van de

nieuwe bedrijfswoningen wordt niet meer voldaan aan de minimale afstanden die

aangehouden dienen te worden tussen een dergelijk bedrijf en een woning. Indien dit

toch wordt toegestaan zal dat leiden tot milieutechnische aanpassingen met grote

financiele en bedrijfstechnische gevolgen.

Commentaar gemeente:

a. De motivering in het bestemmingsplan om op deze plek bedrijfswoningen toe te laten,

berust ondermeer op het feit dat het totale gebied direct rondom het plangebied zich

in de loop der jaren heeft ontwikkeld als een kleinschalig bedrijfsterrein, waar veel

woon-werk combinaties zijn gevestigd. Hierbij wordt het gehele gebied bedoeld

rondom de Breedijk, en delen van de Duizeldonksestraat, Vlierdense Dijk en Oostdijk,

ook bekend als het gebied Bokhorst. Het overgrote deel van de woningen in dit

gebied zijn bedrijfswoningen.

b. De bouwvergunningen voor de twee woningen aan de Breedijk en de Vlierdensedijk

zijn vernietigd door de rechtbank omdat zij van mening is dat deze functie niet goed is

geregeld in het vigerende bestemmingsplan. Met deze uitspraak dwingt zij de

gemeente om haar bestemmingsplannen up-to-date te houden. Alvorens een nieuwe

bouwvergunning voor de woningen afgegeven kan worden, dient dus eerst deze

functie een planologisch-juridische basis te krijgen in een nieuw bestemmingsplan.

Daartoe dient onderhevig plan.

C. Volgens de staat van bedrijfsactiviteiten van de gemeente Heimond valt het bedrijf

van reciament in categorie 3. In het kader van de milieuparagraaf voor dit

bestemmingsplan is er door de MDRE een inventarisatie van het plangebied en de

directe omgeving gemaakt. dit is als volgt opgenomen in het bestemmingsplan.

Toelichtin.g para-graaf 5.6:

Het plangebied is gelegen binnen het bedrijventerrein Hoogeind. Dat teffein kent een

zone op grond van de Wet geluidhinder. Als gevolg daarvan zijn slechts

bedrijfsgebonden woningen toelaatbaar.

Voor,het toelaten van veel geluid producerende bedrijven kunnen deze woningen een

belemmering vormen of kunnen extra voorzieningen noodzakelijk zijn.

Voor het aangegeven plangebied is een adequaat uitvoeringsniveau voor de

milieuwetgeving bereikt. Dat wil zeggen, dat voor alle bedrijven een toereikende

vergunning dan wel normstelling op grond van een AMVB van kracht is en dat de

geldende voorschriften grotendeels ook worden nageleefd.

De bedrijven welke in dft plangebied zijn of worden gesitueerd, zullen met normaal te

eisen voorschriften in het kader van de milieuwetgeving het milieu niet aantasten.

Bestaande en mogelijke bedrijfsactiviteiten rond het plangebied zijn op een zodanige

afstand van het plan gelegen dat hiervan geen milieubelasting voor het plan te

verwachten is.

Voor een gedetailleerde onderbouwing van het bovenstaande wordt verwezen naar

bijgaande notitie van de MDRE. Het bijbehorende akoestisch onderzoek zal bij de

raadsstukken ter inzage worden gelegd.

NOTITIE:

Aan gemeente Hetmond/SOIROIR. Boonmann

Betreft '41 herziening Hoofdzaken '52/Hoek Breedijk - Vlierdensedijk'

Aanleiding bezwaarschrift dd. 18 september 2002 van Meegoo v.o.f.

Datum 22 oktober 2002

Van J.C.J.H.M. Bloks

Projectnr. 122145

Bijlage notitie 'berekening immissieniveau ten gevolge van meegoo vof'

Afschrift

Naar aanleiding van bovenvermeld bezwaarschrift het volgende.

In de vijfde alinea stelt reciamant dat zijn bedrijf in het betreffende bestemmingsplan wordt

aangemerkt als een categorie 4 bedrijf, en dat daardoor de minimaal aan te houden afstand tot een

woning absoluut niet binnen de bij deze categorie behorende eisen valt. Dit zal voor reciamant

leiden tot hoge kosten die zullen ontstaan met betrekking tot milieu en geluidhinder.

Op grond van de door de Kamer van Koophandel toegekende bedrijfscode 2571 moet het bedrijf

worden aangemerkt als zijnde 'Fabrieken van houten meubelen en haiffabrikaten'.

In de brochure 'Bedrijven en milieuzonering' van de VNG worden deze bedrijven ingedeeld in

categorie 3.

Deze categorie is onderverdeeld in twee subcategorieën, afhankelijk van het opgestelde motorisch

vermogen: minder of meer dan 50 kW.

Bij de Milieudienst is het bedrijf ingedeeld bij de hoogste subcategorie.

In de brochure wordt voor dit type bedrijf een minimale afstand van 1 00 m geadviseerd tussen een

dergelijk bedrijf en een in de omgeving gelegen woonwijk. In de toelichting wordt evenwel ook

gesteld dat wanneer een dergelijk bedrijf op een bedrijventerrein is gesitueerd de desbetreffende

categorie één stap terug kan worden gezet. De minimaal aan te houden afstand wordt alsdan 50

M.

De kortste afstand tussen het bedrijf en de dichtstbijzijnde woning, Breedijk 33, bedraagt ± 40 m.

Daarom is dezerzijds een akoestisch model opgesteld om te beoordelen welke geluidbelasting het

bedrijf kan veroorzaken op de in de directe omgeving gelegen woningen Breedijk 27 en 33 en

Vlierdensedijk 20. Hierbij is uitgegaan van de meest ongunstige situatie.

De resultaten zijn verwerkt in bijgevoegde notitie.

Het bedrijf valt onder de werking van het 'Besluit bouw- en houtbedrijven milieubeheer'.

In dit.besluit zijn voorschriften opgenomen onder ander met betrekking tot geluid:

1.1.1 -,-Voor het langtijdgemiddeld beoordelingsniveau (LAI,LT) en het piekniveau (LAm""),

veroorzaakt door de in de inrichting aanwezige installaties en toestellen, alsmede door de

in de inrichting verrichte werkzaamheden en activiteiten, geldt dat:

a. de niveaus op de in tabel 1 genoemde plaatsen en tijdstippen niet meer bedragen

dan de in die tabel aangegeven waarden;

Tabel 1

07:00-19:00 uur 19:00-23:00 uur 23:00~07:00 uur

LAR,LT op de gevel van woningen 50 dB(A) 45 dB(A) 40 dB(A)

LAR,LT in in- of aanpandige woning 35 dB(A) 30 dB(A) 25 dB(A)

LAmax op de gevel van woningen 70 dB(A) 65 dB(A) 60 dB(A)

LAmax in in- of aanpandige woning 55 dB(A) 50 dB(A) 45 dB(A)

b. de in de periode tussen 07,00 uur en 19.00 uur in tabel 1 opgenomen piekniveaus

niet van toepassing zijn op het laden en lossen;

d. de in tabel 1 aangegeven waarden voor woningen ook gelden voor andere

geluidgevoelige bestemmingen.

Uit het akoestisch onderzoek verricht naar de optredende geluidbelasting ten gevolge van de

Berekening immissieniveau ten gevolge van Meegoo vof, Oostdijk 2 te Heimond

1

Toelichting behorende bij Bestemmingsplan "4e herziening Hoofdzaken'521 hoek Breedijk -

Vlierdensedijk'.

1. Algemeen.

De gronden waarvoor het onderhavige bestemmingsplan wordt opgesteld zijn gelegen in het vigerende

bestemmingsplan "4e Partiete herziening van het plan in Hoofdzaak 1952" vastgesteld bij raadsbesluit

,van d.d.2 februari 1965 bijlage no.28, goedgekeurd door Gedeputeerde Staten bij besluit d.d. 25

augustus 1965 no. 20518. In dit plan hebben de gronden de bestemmingen "Industde".

2. Planherziening.

Het gedeelte van het industrieterrein Hoogeind dat rond de Duizeldonksestraat en de Vlierdensedijk

ligt kenmerkt zich door kleinschalige werkeenheden. dit gebied is beter bekend als Bokhorst. Het

gebied rondom de Breedijk, dat later is ontwikkeld dan het meer westelijke gelegen gedeelte,

kenmerkt zich met name door de veelvuldige aanwezigheid van woon-werkcombinaties. Zeer

recentelijk zijn aan de Breedijk en de Vlierdensedijk nog een aantal kleinschalige bedrijven met

bedrijfs*oningen gerealiseerd. Echter om formele redenen is door de rechtbank de bouwvergunning

van deze bedrijfswoningen op twee plaatsen vernietigd. Met deze planherziening wordt het

planologisch-juridische kader geregeld op basis waarvan de bouwvergunning alsnog verleend kan

worden. Tevens is op een derde perceel aan de Breedijk nog geen bedrijfswoning gerealiseerd. Om

deze alsnog mogelijk te maken wordt dit perceel in deze planherziening meegenomen.

3. Verkeer

3.1 Ontslu

Ontsluiting van de bedrijven kan uitsluitend plaatsvinden middels de reeds gerealiseerde ontsluiting

aan de Breedijk en de Vlierdensedijk. Extra inritten zijn niet toegestaan, aangezien de doorstroming

en verkeersveiligheid van de Breedijk en de Vlierdensedijk daarmee onnodig in gevaar kan worden

gebracht

Het gemotoriseerde verkeer wordt ontsloten via de Vlierdensedijk, die via de Lage Dijk een verbinding

vormt met de Vossenbeemd en de Deurneseweg.

Voor de fiets is het plangebied rechtstreeks ontsloten door het regionale non-stop fietsnetwerk, welke

gelegen is langs de noordzijde van de Vlierdensedijk.

De stadsdienst ontsluit het gebied over de Lage Dijk en de Vossenbeemd.

3.2 Bereikbaarheids- en mobiliteitsprofiel.

In de ruimtelijke ordening wordt sinds enkele jaren door de overheid (Rijk, Provincie en Gemeente)

een beleid ontwikkeld dat gericht is op het terugdringen van de (vermijdbare) automobiliteit. Dit

zogenaamde locatiebeleid wordt gekenmerkt door een zorgvuldige afstemming tussen de situering

van activiteiten (functies) en het verkeers- en vervoerssysteem.

De functies dielin dit bestemmingsplan worden toegelaten, in samenhang met de aard en ligging van

het plang@bied, behoeven in dit kader momenteel geen bijzondere maatregelen.

3.3 Parkeren

Voor de noodzakelijk benodigde hoeveelheid parkeren dient blijvend op eigen terrein te worden

voorzien. Hierbij dienen te volgende normen gehanteerd te worden:

1 voor bedrijfsgebouwen: 1 parkeerplaats per 1 00 M2 bedrijfsvloeroppervlakte;

2 voor de bedrijfswoning: 1 parkeerplaats per woning.

4. Waterhuishoudinci en waterbeheersing.

In het gemeentelijk Waterplan zijn het voorkomen van verdroging, het terugdringen van waterverbruik en

het verbeteren van het riooistelsel belangrijke uitgangspunten. Maatregelen op planniveau kunnen onder

meer zijn de aanleg van een gescheiden riooistelsel, het infiltreren van regenwater in de bodem,

beperken van het verharde oppervlak, gescheiden watercircuits (drinkwater en grijs-regen- water),

watersparende voorzieningen.

Bestemmingsplan B.P."4e herziening Hoofdzaken'521

RO 38 aa 22 augustus 2002 hoek Breedijk - Vlierdensedijk"

2

Het onderhavige plan geeft echter geen aanleiding tot wijziging in de bestaande waterhuishouding.

Het aanwezige openbaar rioolsysteem kan ongewijzigd gehandhaafd worden.

Bij nog niet gebouwde of aangesloten panden wordt geëist dat het hemelwater en afvalwater

gescheiden vanuit het pand moet worden aangeleverd. Op de erfgrens kunnen beide leidingen bij elkaar

komen en in een leidingen naar het gemeenteriooi worden afgevoerd. DR omdat hier nog een gemengd

stelsel is gesitueerd. Dit maakt het mogelijk om in de toekomst een gescheiden stelsel aan te leggen.

5. Milieu.

5.1. Algemeen.

Milieubeleid wordt steeds meer geïncorporeerd in andere beleidsvelden. Verbreding van milieubeleid

naar andere beleidsterreinen (externe integratie) is een belangrijk uitgangspunt in het gemeentelijke

Milieubeleidsplan. Ook in de ruimtelijke planvorming is structureel aandacht voor milieudoeistellingen

noodzakelijk. De miiieudoeistellingen worden daartoe integraal en vanaf een zo vroeg mogelijk stadium

in het planvormingsproces meegewogen. Hierdoor zijn de milieubelangen volwaardig afgewogen tegen

andere belangen die evenzeer claims kunnen leggen op de schaars beschikbare ruimte.

Een duurzame ontwikkeling van de stad Heimond is een belangrijk beleidsuitgangspunt dat zijn

doorwerking heeft in meerdere beleidsterreinen. Samen met de externe integratie van milieubeleid leidt

dat ertoe dat de milieuaspecten van dit plan niet alleen in dit hoofdstuk aan de orde komen.

Naast enkele specifieke milieu onderwerpen wordt daarom alleen ingegaan op de meest belangrijke

milieudoeistellingen.

5.2. Ruimtegebruik 1 Verkeer en vervoer.

Ten behoeve van (gescheiden) inzameling van afval moeten voldoende ruime voorzieningen worden

aangebracht, zowel binnen de bebouwing (woningen/bedhjven) als in de openbare ruimte.

Achteruitrijden van vuilniswagens moet worden vermeden.

5.3. Geluid.

Het bestemmingsplan valt binnen de zones van wegen. De belangrijkste daarvan zijn de Vossenbeemd,

Vlierdensedijk en de Breedijk.

Omdat het bestemmingsplan de realisering mogelijk maakt van een of meerdere geluidgevoelige

bestemmingen, is een akoestisch onderzoek vereist. De rapportage van dit onderzoek is separaat bij het

bestemmingsplan gevoegd. Uit het onderzoek blijkt dat ten gevolge van de Vossenbeemd en de

Vlierdensedijk, ter plaatse van de geluidgevoelige bestemmingen, de voorkeursgrenswaarde niet

wordt overschreden.

5.4. Lucht.

Uit berekeningen in het kader van de Verkeersmilieukaart van de gemeente Heimond blijkt dat bij

ongewijzigd beleid in het jaar 201 0 geen overschrijdingen te verwachten zijn van concentraties

koolmonoxide, stikstofdioxide, en benzeen ten gevolge van het wegverkeer.

5.5. Bodem.

In 1996 en 1997 zijn door de Milieudienst Regio Eindhoven in het plangebied bodemonderzoeken

uitgevoerd. Op het westelijke deel van het terrein zi n (lichte) verontreinigingen aangetroffen die geen

aanleiding gaven voor het uitvoeren van nader onderzoek. In het oostelijk deel van het plangebied zijn

verontreinigingen aangetroffen die in 1998 werden gesaneerd.

De zekerheid dat wordt voorkomen dat op verontreinigde bodem zal worden gebouwd, wordt verkregen

in het kader van de bouwvergunningsprocedure. Op grond van de Woningwet c.q. de gemeentelijke

bouwverordening zal een onderzoeksrapport worden verlangd inzake de gesteldheid van de bodem.

Aan de hand van de resultaten van het daartoe te verrichten onderzoek kan worden vastgesteld of (en

zonodig) welke saneringsmaatregelen nodig zijn alvorens tot verlening van de bouwvergunning zal

worden overgegaan.

5.6. Bedrijven.

Het plangebied is gelegen binnen het bedrijventerrein Hoogeind. Dat terrein kent een zone op grond van

de Wet geluidhinder. Als gevolg daarvan zijn slechts beddjfsgebonden woningen toelaatbaar.

Bestemmingsplan B.P."4e herziening Hoofdzaken'521

RO 38 aa 22 augustus 2002 hoek Breedijk - Vlierdensedijk"

3

Vdor het toelaten van veel geluid producerende bedrijven kunnen deze woningen een belemmering

vormen of kunnen extra voorzieningen noodzakelijk zijn.

Voor het aangegeven plangebied is een adequaat uitvoeringsniveau voor de milieuwetgeving bereikt.

Dat wil zeggen, dat voor alle bedrijven een toereikende vergunning dan wel normstelling op grond van

een AMVB van kracht is en dat de geldende voorschriften grotendeels ook worden nageleefd.

De bedrijven welke in dit plangebeld zijn of worden gesitueerd, zullen met normaal te eisen voorschriften

in het kader van de milieuwetgeving het milieu niet aantasten.

,Bestaande en mogelijke bedrijfsachviteiten rond het plangebied zijn op een zodanige afstand van het

plan gelegen dat hiervan geen milieubelasfing voor het plan te verwachten is.

5.7. Duurzaamheid 1 energie.

In de gemeente Heimond wordt gestreefd naar duurzame (nieuw)bouw, waarbij het energieverbruik

zoveel mogelijk wordt teruggedrongen. De gemeente heeft het convenant "Duurzaam bouwen Regio

Eindhoven ondertekend. In dit convenant is een basispakket opgenomen van verplichte- en

aanbevolen maatregelen. De te realiseren woningbouw dient minimaal te voldoen aan de eisen op grond

van de Bouwverordening, alsmede aan alle verplichte- en minimaal aan 25 van de aanbevolen

maatregelen van het convenant "Duurzaam bouwen". Hierop zal in het kader van de afgifte van een

bouwvergunning worden getoetst.

5.8. Groenvoorziening, natuur en landschap.

Openbaar groen in het plangebied dient zoveel mogelijk geconcentreerd te worden. Groengebieden

moeten waar mogelijk met elkaar in verbinding staan en aansluiten op het buitenstedelijk gebied.

Bij voorkeur inheemse plantensoorten toepassen en hagen als erfafscheidingen. In de gebouwen

zomogelijk vestigingspiekken voor dieren (zwaluwpannen, nestkasten) opnemen.

6. Economische uitvoerbaarheid.

Het totale exploitatiegebied is 5.1 1 9 M2 groot.

De gronden zijn geheel particulier eigendom. De kosten van de planherziening en alle andere kosten

zullen door de belanghebbende betaald worden. Voor de gemeente zijn er aan deze planwijziging

geen kosten verbonden.

7. Inspraak.

Het plan heeft in het kader van de inspraak vanaf 17 januari 2002 2 weken ter inzage gelegen ten

behoeve van de inspraak. In deze periode is er een inspraakreactie binnengekomen. De

inspraakreactie zal hieronder samengevat worden weergegeven en van commentaar worden

voorzien.

7.1. H.W. van Meel, Oostdijk 2,5705 CP, Heimond.

reactie:

Inspreken vraagt zich af wat de waarde is van de inspraakprocedure, aangezien datgene wat dit

bestemmingsplan beoogt mogelijk te maken, reeds gerealiseerd is. In hoeverre kan nu nog zeker

gesteld worden dat de belangen van inspreken niet geschaad worden.

Commentaar:

De inspraakprocedure is een wettelijk onderdeel van een bestemmingsplanprocedure. Zoals in de

toelichting al vermeld is, is deze bestemmingsplanherziening opgestart om een juridisch kader te leggen

voor het legaliseren van de bouwvergunningen van bedoelde woningen. Planologisch is dit te

verantwoorden omdat het gebied Bokhorst, rondom de oude route naar Brouwhuis, van oudsher een

gemengd gebied is met bedrijven en wonen. Het overgrote gedeelte van de bedrijfswoningen die in dit

gebied aanwezig zijn, zijn gebouwd op basis van het oude bestemmingsplan "4e herziening Hoofdzaken

'52". Omdat de regeling in dit bestemmingsplan. dermate verouderd is, is het juridisch dan ook zeer

wenselijk om deze regeling te moderniseren. Op dit moment is een bestemmingsplan in voorbereiding

voor het gehele bedrijventerrein Hoogeind. De voorbereidingstijd voor een dergelijk groot

Bestemmingsplan B.P,"4e herziening Hoofdzaken'521

RO 38 aa 22 augustus 2002 hoek Breedijk - Vlierdensedijk"

4

bestemmingsplan is van dermate lange duur, dat het voor dit specifieke geval noodzakelijk werd geacht

een aparte planherziening op te starten.

Aangezien in de directe omgeving van het perceel van inspreken al zeer lange tijd een groot aantal

bedrijfswoningen aanwezig zijn, lijkt het ons zeer onwaarschijnlijk dat de toevoeging van deze twee

nieuwe bedrijfswoningen tot verdere beperkingen zouden kunnen leiden voor bedrijven in de omgeving.

8. Wefteiibk overie-Q.

De in het kader van het ex artikel 1 0 BRO, overleg gehoorde instanties heeft alleen het waterschap de

Aa een opmerking gemaakt over het plan. Deze zal hieronder worden samengevat en voorzien

worden van commentaar. Het advies van de Provinciale Planologische Commissie is gedateerd 22

april 2002 nr. 8134361829067.

Opmerking:

Het waterschap adviseert om een duidelijke keuze te maken in het plan op welke wijze het dwa- en

regenwaterafvoer plaats zal vinden. Tevens adviseert zij om de paragrafen 4 en 5.5 samen te voegen

tot een waterparagraaf.

Commentaar:

Het plan is aangepast conform het advies.

Bestemmingsplan B.P."4e herziening Hoofdzaken'521

RO 38 aa 22 augustus 2002 hoek Breedijk - Vlierdensedijk"

Uw Reactie
Uw Reactie