• Bestuur
  • Commissiestukken plan marktbewerking

Commissiestukken plan marktbewerking

Documentdatum 23-08-2001
Bestuursorgaan Commissie Economische Zaken, Zorg, Ouderenbeleid en Sport
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

Marktbewerkingplan Bedrijfsbezoeken

INHOUDSOPGAVE

Pagina-

Inhoudsopgave 2

Achtergrond 3

Industrieel toerisme regio Eindhoven 4

Opzet Project 4

Doelstellingen 4

Doelgroepen 4

Betrokken partijen 4

Uitvoering project 4

Bezoekers 5

Programma 5

Prijs 5

Gidsen 5

Communicatie 6

Communicatie met initiatiefnemers en adviesraad 6

Communicatie met deelnemende bedrijven 6

Communicatie met potentiële doelgroepen 6

Marktbewerking 7

Budget 7

Korte termijn actieplan 7

- algemeen inzetbare middelen 7

- zakelijke markt 8

- onderwijs markt 9

- individuele markt 9

Mogelijkheden toekomstige marktbewerking 9

Schematische weergave marktbewerking industrieel toerisme 10

Slotwoord 11

Recreator Page 2 04-07-01

Marktbewerkingplan Bedrijfsbezoeken

Achtergrond

Industrieel toerisme is een vorm van bedrijfsbezoek door belangstellenden, die daarbij de mogelijkheid

worden geboden een kijkje achter de schermen te nemen van hedendaagse bedrijfsvoering. Uiteraard

verzorgen veel bedrijven al rondleidingen, maar die zijn grotendeels voor eigen zakelijke relaties

gereserveerd.

Op instigatie van het Ministerie van Economische Zaken waren in Rotterdam en Amsterdam, samen

met het bedrijfsleven, reeds met succes attractieve bedrijven tours opgezet, waarvoor

belangstellenden via een daarvoor opgericht bureau kunnen boeken. Het blijkt een nieuw en effectief

pr-instrument voor deze regio's te zijn.

Voor de regio Eindhoven/Heimond is het zeer gewenst de identiteit van de regio als "Leading in

Technology" en "Industrial Mainporf' beter voor het voetlicht te plaatsen. In 1999 is dan ook onder de

regie van de Kamer van Koophandel voor Oost-Brabant en de Regio WV Kempen & Peel een

onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden van industrieel toerisme in onze regio. Uit dat onderzoek

bleek dat er bij bedrijven voldoende belangstelling was om dit instrument te ontwikkelen. Uiteraard met

de normale aarzelingen van bedrijven voor publieksbezoek met betrekking tot het gezonde

eigenbelang van het bedrijf (imago, veiligheid, bedrijfsgeheimen etc).

Op grond van de bevindingen uit het onderzoek hebben betrokken partijen destijds de conclusie

getrokken het project Industrieel Toerisme Regio Eindhoven/Heimond verder te implementeren en

subsidies bijeen te brengen om het concreet op te starten.

Reereator Page 3 04-07-01

Marktbewerkingplan Bedrijfsbezoeken

Industrieel toerisme regio Eindhoven

0~ PM"eet

De gedachte was om de bedrijfsbezoeken in voor de regio representatieve thematische clusters te

organiseren, die representatief zijn voor het technologischlindustriële imago van de regio. Uiteraard

afhankelijk van de bedrijven die bereid waren mee te doen. Er is in eerste instantie gekozen voor de

volgende thema's:

- Binnenstad Eindhoven

- Food

- Industrie

- High-techlelectronics (in later stadium)

De bereidwillige bedrijven zijn inmiddels ondergebracht in het cluster dat representatief is voor het

technologische en industriële karakter van het bedrijf. Afhankelijk van de concrete belangstelling van

de bezoeker kan een bedrijfsbezoek in verschillende combinaties worden georganiseerd. Daarnaast

worden de bezoekers aanvullende arrangementen aangeboden uit de bestaande en nieuw te

ontwikkelen recreatieve groepsprogramma's van de VVV, eventueel inclusief uiteraard hotel en

restauratieve accommodaties in de regio.

Doelstelling"

Het project Industrieel Toerisme Regio Eindhoven/Heimond heeft als doelstellin gen het organiseren

van bedrijfsbezoeken bij industriële en dienstverlenende bedrijven in de regio ten einde:

¿ een breder publiek de mogelijkheid te bieden kennis te maken met de "achterkanf' van de

technologisch en industriële activiteiten;

¿ hetbedrijfsleveneennieuwpr-instrumentlaantebiedenvoorhettechnologischeenindustriële

karakter van de regio.

Doelgroepen

¿ De individuelelconsumenten markt

¿ De zakelijk gerelateerde markt

¿ De onderw"s markt

li

Betrokken partijen

¿ Kamer van Koophandel voor Oost-Brabant

¿ Gemeente Eindhoven

¿ Gemeente Heimond

NV Rede

Regio VW Kempen & Peel

Philips (representant high-tech bedrijven)

Bavaria (representant consument gerichte bedrijven)

Deze partijen hebben een Adviesraad geïnstalleerd ter begeleiding van het project. Het project is

erkend als een Stimulus project.

Uitvoering project

Het Bureau Bedrijfsbezoeken, ondergebracht bij de Regio VVV Kempen & Peel, houdt zich onder

andere bezig met het actief in de markt zetten van het nieuwe product en draagt zorg voor de

afhandeling van alle aanvragen en reserveringen. Het project wordt op dit moment geleid door Collin

Recreator Page 4 04-07-01

Marktbewerkingplan Bedrijfsbezoeken

Hamming van het externe adviesbureau Reereator. Samen met het Bureau Bedrijfsbezoeken zorgt hij

voor de verdere productontwikkeling en een adequate marktbewerking.

Bezoekers

Programma

Dagtours van groepen (helelhalve dagen) met begeleiding van gidsen voor de i ndividuele

groepen/consumenten, onderwijsgroepen en zakelijke groepen.

- Iedere tour zal een bezoek met één of meer bedrijven betreffen rond het gewenste thema.

- De bezoeken zullen 'modulair'worden opgezet zodat verschillende combinaties. afhankelijk

van de wensen, kunnen worden gevormd.

- Desgewenst zal het bezoek met een attractief recreatief arrangement worden aangevuld

- De omvang van de groepen variëren gemiddeld tussen de 5 - 25 personen.

grijs

Ter dekking van de kosten betalen de bezoekers Nig. 35,00 reserveringskosten per reservering. Deze

kosten worden aangevuld met de eventuele kosten voor het bedriifsbezoek en bij te boeken

arrangementen. Daarnaast wordt er door Bureau Bedrijfsbezoeken een opslagpercentage van 1 0%

gehanteerd over de totale kosten (excl. Reserveringskosten).

De kosten dienen ter dekking van de vaste kosten van het Bureau Bedrijfsbezoeken en de variabele

kosten van het bezoek (transport, gids,. lunch etc). Die kosten die door het bedrijf worden gemaakt, en

waarbij het bedrijf zelf geen zakelijk belang heeft, zullen aan het bewuste bedrijf worden vergoed. Per

bedrijf worden hier afzonderlijk afspraken over worden gemaakt.

Gidsen

De meeste bedrijven hebben zelf een gids die de rondleiding kan verzorgen. Een aantal deelnemende

bedrijven heeft reeds aangegeven dat zij op termijn de rondleiding willen laten verzorgen door een

VVV-gids.

Recreator Page 5 04-07-01

Marktbewerkingplan Bedrijfsbezoeken

Communicatie

Communicatie met initiatiefnemers en adviesraad

De initiatiefnemers en de adviesraad zullen middels dit marktbewerkingplan en regelmatige evaluatie

bijeenkomsten op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen van het project Industrieel

Toerisme.

Daarnaast zal, indien nodig, gebruik worden gemaakt van de kennis van bovengenoemde mensen

door tussentijds contact te zoeken en advies in te winnen.

Communicatie met deelnemende bedrijven

Alles staat of valt bij goede communicatie tussen de partijen en het creëren van een win-win situatie

voor allen.

Uitgangspunt is dat de belangen en het imago van het bedrijf voorop staan en dat daarom bij de

organisatie van de bedrijfsbezoeken zorgvuldigheid noodzakelijk is. Van de deelnemende bedrijven

wordt echter wel een zekere coulance en creatieve opstelling verwacht.

De exacte gegevens, wensen, mogelijkheden en beperkingen van deelnemende bedrijven worden

vastgelegd in de zogenaamde randvoorwaarden en de participatie overeenkomst.

De aanvragen/reserveringen lopen via het Bureau Bedrijfsbezoeken en worden schriftelijk bevestigd.

Daarnaast zal er gedurende het jaar meerdere malen contact worden gezocht met de deelnemende

bedrijven om ze op de hoogte te brengen van de ontwikkelingen en om ze betrokken te houden bij het

project.

Communicatie met potentiële doelgroepen

Getracht zal worden om aan de hand van de wensen van de deelnemende bedrijven zoveel mogelijk

interessante doelgroepen aan te spreken. Door gebruik te maken van diverse communicatiemiddelen

zullen de potentiële doelgroepen gericht worden benadert.

Het Bureau Bedrijfsbezoeken is aanspreekpunt voor alle informatie aanvragen/reserveringen. De

medewerkers van het bureau zullen in de nabije toekomst begeleid en getraind worden in pro-actieve

verkoopstrategieën en het vergaren van marketing informatie. Dit om toekomstige klanten nog beter

van dienst te kunnen zijn en toekomstige acties beter op de doelgroepen af te kunnen stemmen.

Recreator Page 6 04-07-01

Marktbewerkingplan Bedrijfsbezoeken

Marktbewerking

Budge

In totaal is er ongeveer Nig. 25.000 beschikbaar voor de communicatielpromotie. Hiervan gaat het

grootste deel op aan de brochures en internet en kick-off party, circa Nig. 20.000. Het restant bedrag

wordt gebruikt voor de verdere marktbewerking.

Korte termi-in actieplan

Allereerst onderscheiden we de algemeen inzetbare communicatiemiddelen, te weten:

Algemeen inzetbare communicatiemiddelen

Recreator Page 7 04-07-01

Marktbewerkingplan Bedd#sbezoeken

Juni 2001 Brochures * uitleg industrieel * näambekendheid Nig. 10.000

toerisme 0 nieuwe boekers

* informatieloverzicht

deelnemers

Juli 2001 lnternet * uitleg industrieel * naambekendhéid Nig. 7.000

toerisme * nieuwe boekers (ind. hosfing 1 jr)

¿ informatieloverzicht

deelnemers

¿ vermelding van aantal

arrangementen

¿ direct reserveren

mogelijkheid

NBI Bij alle acties moet de site

vermeld wordentil

Juniljuli Medewerkers trainen in- extra omzet bij Geen

2001 Bureau Bedrijfs- pro-actieve huidige en nieuwe

bezoeken klantbenadering klanten (verkopen

vergaren marketing- van bijv. arrange-

informatie menten)

telefonische

acquisitie

beter afgestemde

marktbewerking

2 augustus kick-off party 1 evenement voor pers, naambekendheid Nig. 500

2001 free publicity deelnemers, adviesraad * free publicity

en eigen mensen 0 goodwill kweken

Persbericht naar alle deelnemers, pers

(niet) uitgenodigde pers

Juli t/m Lichtjournalen 1 passanten informeren naambekendheid Geen

december VVV kantoor over nieuwe product nieuwe boekers

2001

Daarnaast houden we bij het korte termijnplan rekening met het nog beschikbare budget van ca. Nig.

7.500 en de benodigde specifieke marktbewerking van de verschillende doelgroepen:

1 . Zakelijke markt

2. Onderwijs markt

3. Individuele markt

Recreator Page 8 04-07-01

Marktbewerkingplan Bedrijfsbezoeken

1. Zakelijke mar

Juniljuli Fysieke verspreide van de * naambekendheid Nig. 250

2001 verspreiding brochures voorzien van * nieuwe boekers Porto

brochures uitgebreide uitleg naar:

- deelnemende bedrijven

- tocale hotelierie 1

vergaderlocaties

juli 2001 Leafiet UK korte uitleg industrieel * naambekendheid Nig. 1.750

toerisme * nieuwe boekers uit

beknopt overzicht soort buitenland

deelnemers

verspreiding via RECB

(handboek, beurzen)

juli t/m Direct Mail Gerichte periodieke * naambekendheid Porto:

december mailingen naar o.a. * nieuwe boekers Nig. 2.500

2001 - personeelsverenigingen

nationalelregionale o.b@v.

doorbelasfing

bedrijven 50%

- adressenbestand VW (Nig.3,20 p.stuk x

* Telefonische follow-up 40stuks x 40 wkn

Nig. 5120)

door medewerkers

bureau

2. Onderwiis mark

Mei 2001 Proef groep * rondleiding van 60 * Testen of tour bij Nig. 750

Scholieren scholieren bij Huijbregts scholieren

aanslaat

4 Feedback meten

voor toekomstige

acties

augustus Direct Mail 0 Gerichte periodieke 9 naambekendheid Porto:

t/m mailingen naar decanen * nieuwe boekers Nig. 650

december van o.a. * deelnemers in

2001 - vakopleidingen contact brengen o b.v.

- middelbare schoten met potentiële doorbelasbng

50%

* Telefonische follow-up werknemers @Nig.3,20 p'stuk x

door medewerkers 1 Ostuks x 40 wkn

bureau Nig. 1280)

Recreator Page 9 04-07-01

Marktbewerkingplan Bedrijfsbezoeken

3. Individuele mar

Juli t/m 2x of 3x per jaar redactionele * naambekendheid Nig. 1.600

december 'Inschrijf dagen' aandachtladvertenfies of * nieuwe bezoekers

2001 insert bij regionale h-a-h * genereren extra

bladen omzet door

individuele consument verkoop

paar keer per jaar kans arrangementen

geven ook kijkje achter

de schermen te kunnen

nemen

altijd in combinatie met

arrangementen

Mogelijkheden toekomstige marktbewerking

Dit jaar is er een beperkt budget beschikbaar voor promotie doeleinden. Mocht er in de toekomst om

wat voor reden dan ook meer budget vrijkomen voor promotionele doeleinden, dan kan bijvoorbeeld

nog gedacht worden aan:

adverteren in diverse vakbladen

radio enlof tv commercials bij de tokäielregionale omroepen

bewerking België, Duitsland, Engeland

Recreator Page 10 04-07-01

Marktbewerkingplan Bedrijfsbezoeken

SCHEMAIISCHE WEER'üm'@E M@RKIBEWERKING INDUSIRIEET IOERSME

@POCH@PFS IWIP@EL @@@E@@ @EOPIJ@@@EIOEEN MC@.O@f @A@@ f @E[ Pdal@i@ M 11C9J0@RNM[IMNIOOR

IME@IJ@E 9AP@i ON@E@WIJ@@AP@i l@Ol@i@@E[Eg@Rki

1 !foei M811 Jiloci M811

Recreator Page 10 15-6-2001

Marktbewerkingplan Bedrijfsbezoeken

Slotwoord

Of het project Bureau Bedrijfsbezoeken regio Eindhoven in de toekomst succesvol zal zijn, zal

afhangen van de marktbewerking. Het gaat hierbij om een nieuw product voor de regio en de

toekomstige marktbewerking moet uitwijzen of de juiste doelgroepen benaderd worden en of hier

voldoende omzet uit naar voren komt.

Alles staat en valt bij de terugkoppeling van informatie. De medewerksters van het bedrijfsbureau zijn

de spil van dit alles. Zij hebben immers nauw contact met de (potentiële) boekers. Vandaar dat er met

name gekozen is voor een persoonlijke, gerichte marktbewerking (zie actieplan - direct mail). Het

grootste voordeel is dat de medewerkster alle gecontacteerde bedrijven spreken en veel informatie

kunnen vergaren. Deze informatie moet vervolgens op regelmatige basis, bijvoorbeeld maandelijks,

teruggekoppeld worden naar de projectleiderNW. Op basis hiervan dienen dan de huidige

marktbewerkingacties geëvalueerd en indien nodig aangepast te worden. Alleen zo kan de markt

effectief bewerkt worden.

Belangrijke informatie die in ieder geval teruggekoppeld dient te worden is:

Bij nabellen direct mail

¿ in welke branches zijn bedrijven benaderd

¿ spreekt opzet Bureau Bedrijfsbezoeken aan

¿ overige reacties

Bij reservering

¿ bron: hoe zijn bedrijven bij Bureau Bedrijfsbezoeken terecht gekomen

¿ bij welk bedrijf boeken ze het bedrijfsbezoek en in welke branche zitten ze zelf

¿ waarom hebben ze voor bedrijfsbezoek regio Eindhoven gekozen

¿ boeken ze nevenprogramma, zo ja wat

Door bovenstaande informatie regelmatig terug te koppelen krijg je dus een goed beeld van wie er

boekt en waarom. Daarnaast creëer je op deze manier een database van geïnteresseerde bedrijven

die misschien niet nu hebben geboekt, maar zeker interessant zijn voor de toekomst.

Ik ben er van overtuigd dat wanneer we bovenstaande kunnen bewerkstelligen het project

bedrijfsbezoeken regio Eindhoven een daverend succes zal zijn. Zeker gezien de goede mix qua

bedrijven en de mogelijkheid de bezoeken uit te breiden met leuke neven programma's

Recreator Page 12 04-07@01

Uw Reactie
Uw Reactie