- Bestuur
- Commissiestukken Verslag Regionale College 28 mei 2001
Commissiestukken Verslag Regionale College 28 mei 2001
Documentdatum | 27-08-2001 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
Verslag van de vergadering van het Regionale College op 28 mei 2001. Aanwezig: Dhr. dr. R.W. Weischen, voorzitter Dhr. Mr. C.H.V. Van der Voort Mevr. G.H.M. Hendrickx-Vlaar Mevr. 1. Bakker-Van Assen Dhr. Mr. P.J.J.M. Mangelmans Dhr. J.A. Jorritsma Mevr. H.P.G.M. Houben-Sipman Dhr. Mr. J.H.A.G. van Maasakkers Mevr. Ph.M. Jacobs-Aarts Dhr. Mr. W. Ligtvoet Dhr. Mr. G.G.I.M. Speetjens Mevr. A.M. Demmers-Van der Geest Dhr. A.P.M. Veitman Dhr. J.E.A. Haas Dhr. Mr. F.A.W. Jacobs Dhr. P. Rossou Dfir. H.G.J.M. Raeven Dhr. Mr. B.A.M. Lebbink. Verhinderd: Dhr. S.P. Grem Dhr. J.G.M. Daandels Mevr. L.C.F. van den Heuvel-Planje Dhr. Mr. W.J.B.M. van Eik Dhr. H.M.J.M. van Beers Mevr. Drs. J.L.M. Baartmans-Van den Boogaart Politie Brabant Zuid Oost Regionaal Beleidssecretariaat College Datum- 28-05-2001 Agendapunt: Procesnummer: Categorie: Trefwoord: Onderwerp- tatus ter: Informatie Het verslag van de vergadering van het Regionale College op 9 maart 20001 Bespreking X Vaststelling Probleemstelling: Het ontwerp-verslag is bijgevoegd Voorstel@. Het verslag van de vergadering op 9 maart vaststellen Argumenten: De hr. Mangelmans herhaalt zijn reeds eerder gemaakte opmerking, dat in het verslag bij het agendapunt over de formatie ten onrechte niet is opgenomen zijn suggestie om te bezien, in hoeverre BONs bij kunnen dragen aan vergroting van de politiecapaciteit. Naar zijn opvatting was toegezegd deze mogelijkheid nader te bestuderen. In het verslag van de vergadering van het Regionale College van 23 april is nader ingegaan op e opmerking van de hr. Mangelmans. Besluit: Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld. Actie: Politie Brabant Zuid Oost Regionaal Beleidssecretariaat College Datum: 28-05-2001 Agendapunt: 2 Procesnummer: Categorie: Trefwoord: Onderwer p: Status ter: Informatie Het verslag van de vergadering van het Regionale College op 23 april 2001 Bespreking X Vaststelling Probleemstelling, Het ontwerp-verslag is bijgevoegd Voorstel: Het verslag van de vergadering op 23 april 2001 vaststellen Argumenten: Naar aanleiding van het verslag merkt mevr. Bakker op behoefte te hebben aan de in het verslag gememoreerde notitie over de mogelijkheden van versterking van de toezichtsfunctie . De voorzitter zegt bedoelde notitie toe. Besluit: Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld. Actie: Politie Brabant Zuid Oost Regionaal Beleidssecretariaat College Datum: 28-05-2001 Agendapunt: 3 Procesnummer: Categorie: Trefwoord: Onderwerp: Status ter: X lnformafie Mededelingen Bespreking Vaststelling Probleemstelling, Onder dit agendapunt zullen ondermeer aan de orde komen: ¿ de concept-brief van het Regionale College aan de Kamercommissies inzake het voorstel tot wijziging van de Politiewet; bedoelde concept-brief is U eerder toegezonden. ¿ de eerste uitkomsten van de Politiemonitor Bevolking 2001 Voorstel: Argumenten: ¿ Ingestemd wordt met de brief aan de vaste Kamercommissies omtrent de voorgenomen wijziging van de Politiewet. ¿ Met betrekking tot de politiemonitor deelt de hr. Raeven mede, dat deze begin juni zal verschijnen. De eerste, voorlopige uitkomsten laten voor de regio Brabant Zuid-Oost in het algemeen een positief beeld zien; een negatief punt betreft de verminderde zichtbaarheid van de politie in de wijken. ¿ Het Medewerkers Tevredenheidsonderzoek geeft in het algemeen een stijgende tendens weer. Een aandachtspunt betreft de toename van de werkdruk. Het onderzoek moet nog nader worden uitgewerkt. ¿ Gertrud Graumans - afdelingschef Stratum -wordt met ingang van ljuni as. voor een periode van anderhalf tot twee jaar bij BZK gedetacheerd voor het beleidsterrein diversiteit. ¿ Ter vergadering is een lnformaii-special uitgereikt over de nieuwe opzet van de Directe Hulpverlening Politie. Besluit: De mededelingen worden voor kennisgeving aangenomen. Actie: Politie Brabant Zuid Oost Regionaal Beleidssecretariaat College Datum: 28-05-2001 Agendapunt: 4 Procesnummer: Categorie: Trefwoord: Onderwer p: Status ter: Informatie Jaarrekening 2000 Bespreking X Vaststelling Probleemstelling: Bijgevoegd treft U aan de ontwerp-jaarrekening 2000 van het regiokorps. De ontwerp-jaarrekening is besproken in de Financiele Commissie van Uw College. Het advies van de Financiete Commissie is bijgevoegd. Desgewenst kan de voorzitter van deze commissie nadere toelichting geven. Voorstel: De jaarrekening 2000 van het regiokorps Brabant Zuid-Oost vaststellen. Argumenten: Voorafgaand aan de bespreking deelt de hr. Raeven mede, dat zowel de ontwerp-jaarrekening als de voorgestelde begrotingswijziging nog besproken moeten worden in de Ondernemingsraad. ( Noot: de Ondernemingsraad heeft inmiddels met betrekking tot de jaarrekening positief geadviseerd Vanuit het Regionale College zijn de volgende opmerkingen gemaakt: ¿ Zorg is uitgesproken over het nadelige resultaat. Deze zorg wordt alleen maar groter, indien bedacht wordt, dat de formatie op dit moment nog niet volledig is ingevu . ¿ Er worden structurele tekorten gesignaleerd; daarvoor dienen structurele oplossingen gevonden te worden. ¿ Er moet beleid voor de langere termijn ontwikkeld worden. ¿ Hoe wordt omgegaan met niet begrote, onverwachte incidentele lasten zoals MKZ. Door de hr. Raeven en de hr. Jorritsma ( voorzitter Financiele Commissie ) is als volgt geantwoord. Ook de Financiele Commissie heeft haar zorgen uitgesproken. Vanwege het feit, dat ook voor de jaren 2002 en 2003 tekorten verwacht worden is de commissie van oordeel, dat zeer kritisch gekeken moet worden naar de begrotingen voor die jaren. De toekomstige omvangrijke uitstroom van personeel maakt het noodzakelijk om thans meer personeel aan te nemen dan op dit moment feitelijk betaalbaar is. We leven derhalve tijdelijk boven onze stand. Deze operatie is- nodig om de verwachte uitstroom op te vullen. Ze lijkt echter verantwoord, gelet op de reële verwachting, dat de politiesterkte zal worden uitgebreid. Mochten zich onverhoopt financiele tegenvallers aandienen, dan kan alsnog besloten worden om de uitstroom ( gedeeltelijk of tijdelijk) niet op te vullen. Daarnaast staan er nog enkele financiele potjes op het vuur ( de gevraagde extra vergoeding voor de EK- kosten en het ingediende bezwaar tegen de naheffing van de belastingdienst ). Voorts is nog gewezen op de normvergoeding, welke structureel ontoereikend is. Besluit: @4 Het Regionale College stelt de jaarrekening 2000 van het regiokorps vast. Actie: Politie Brabant Zuid Oost Regionaal Beleidssecretariaat College Datum: 28-05-2001 Agendapunt, 5 Procesnummer: Categorie: Trefwoord: Onderwerp: Status ter: lnformafie Eerste wijziging van de begroting 2001 van het Regiokorps Bespreking X Vaststelling Probleemstelling: Bijgevoegd treft U aan het voorstel tot eerste wijziging van de begroting 2001 van het Regiokorps. e voorstel omvat een aantal wijzigingen, een en ander als gevolg van actuele ontwikkelingen. Voor nadere bijzonderheden wordt kortheidshalve naar bijgevoegd voorstel verwezen. De Financiele Commissie adviseert positief over de voorgestelde begrotingswijziging. Voorstel- De eerste wijziging van de begroting 2001 van het Regiokorps goedkeuren. rgumenten: Besluit: Het Regionale College keurt de eerste wijziging van de begroting 2001 goed. Actie: Politie Brabant Zuid Oost Reg'ionaal Beleidssecretarlaat College Datum: 28-05-2001 Agendapunt: 6 Procesnummer: Categorie: Trefwoord: Onderwerp- Status ter: Informatie Korpsjaarplan 2002, onderdeel Beleidsplan Bespreking X Vaststelling Probleemstelling, Bijgevoegd treft U aan het ontwerp-Korpsjaarplan 2002, onderdeel Beleidsplan. In een begeleidende notitie wordt een nadere toelichting gegeven op de status en de verdere procedure van het voorgelegde ontwerp. Zoals uit deze notitie blijkt zal het Beleidsplan nog gecompleteerd worden - met name om tegemoet te komen aan de vereisten vanuit de Landelijke Politiebrief - alvorens het aan de minister aan te bieden. Definitieve vaststelling door Uw College van het gehele Korpsjaarplan, derhalve met in begrip van de begroting, het organisatie- en formatieplan, is voorzien in november van dit jaar, waarna aanbieding aan de minister plaatsvindt. Voorstel: Het Korpsjaarplan 2002, onderdeel Beleidsplan, voorlopig vaststellen. Tot nog toe zijn binnengekomen reacties op het concept Korpsjaarplan van de gemeentes Gemert- Bakel en Heimond. (Deze z"n bijgevoegd). ij Argumenten: Vanuit het Regionale College zijn de volgende opmerkingen gemaakt cq vragen gesteld: ¿ Integraal Veiligheidsbeleid verdient substantiële aandacht. Dit geldt in gelijke mate voor het stedelijk en het landelijk gebied. Capaciteitsproblematiek mag geen nadelige gevolgen hebben voor IVB. ¿ Toelichting is gevraagd op de passage op pagina 7 omtrent Politie-onderwijs 2002 en de consequenties daarvan voor de capaciteit van de afdelingen. ¿ Jeugdzorg is een zeer belangrijk aandachtsveld. Gevraagd is naar de toekomstige ontwikkelingen rondom de Bolkesteingelden. ¿ Bij de voornemens om een aantal zaken te verbeteren ( bijv. verhoging aangiftebereidheid, meer pv's etc. ) mogen de middelen geen doel op zich worden en moet in het oog worden gehouden, dat het uiteindelijke doel is een veiliger samenleving. ¿ In het báeidsplan worden de beheersmatige kaders gemist. ¿ De hr. Mangelmans spreekt zijn twijfels uit over de effecten van de intensivering van de verkeershandhaving. Met name plaatst hij vraagtekens bij de onzichtbare controles op geringe snelheidsovertredingen. Dit is slecht voor het imago van de politie. Naar zijn mening moet er een relatie bestaan tussen het verkeersveitigheidsbeeld en de handhaving. Hij pleit voor een gedegen onderzoek naar de resultaten van het project. Daarnaast merkt de hr. Mangelmans op, dat terzake nog overleg met hem was toegezegd. ¿ De hr. Jorritsma stelt, dat ook door de gemeente Cranendonck een schriftelijke reactie was toegezonden. Voorts acht hij het van belang, dat in het korpsjaarplan een hoofdstuk wordt opgenomen over de vrijwillige politie. ¿ Gevraagd is, of naast de politie andere organisaties op grotere schaal dan thans het geval is ingezet kunnen worden bij MKZ, bijv. het leger. ¿ Opgemerkt is, dat de passage over de bestuurlijke herindeling in het plan voor het jaar 2002 geschrapt kan worden. Door de voorzitter en de hr. Raeven is als volgt geantwoord: ¿ De opmerkingen met betrekking tot het Integraal Veiligheidsbeleid worden onderschreven. ¿ In 2002 zullen 40 medewerkers de politie-opleiding nieuwe stijf gaan volgen. De opleiding duurt maximaal 4 jaar. In de opleiding zijn ook perioden voorzien, waarin men in het korps werkzaam is. Deze praktijk-stages vragen begeleiding. Op dit moment zijn de exacte consequenties van de nieuwe opleiding voor de afdelingen lastig In te schatten. ¿ De Bolkesteingelden worden een structurele uitkering; ze zijn echter gelabeld en uitsluitend bestemd voor jeugdzorg. Door een commissie zullen voorgedragen projecten beoordeeld worden; hierover vindt nog overleg plaats. ¿ Aan de territoriale afdelingen zijn voorlopige personele en financiele kaders aangereikt. De functionele en ondersteunende afdelingen moeten voor hun formatie en budget een onderbouwde aanvraag indienen. ¿ Met betrekking tot de effecten van het project Verkeershandhaving wordt de noodzaak van een gedegen onderzoek onderschreven. Voor een betrouwbaar beeld zal dit onderzoek een langere periode moeten omvatten. Opgemerkt is nog, dat snelheid een belangrijke factor is in het ongevallenbeeld en in de ernst daarvan. Toegezegd is om nadere cijfers over te leggen omtrent het kwantum geringe snelheidsovertredingen. ¿ Voor wat de gemeentelijke herindeling betreft sluit de minister effectuering daarvan per 1 januari 2003 niet op voorhand uit. ¿ Inzet van het leger ( met uitzondering van de marechaussee ) bij grootschalige problemen is niet de eerste optie. Overwogen kan worden om andere beveiligingsorganisaties in te zetten. ¿ In het Korpsjaarplan zal een hoofdstuk worden opgenomen over de vrijwillige politie. ¿ In de definitieve versie van het Korpsjaarplan zal de redactie nog eens kritisch worden bezien als voorbeeld: "minder Haitzaken" Besluit: Het Regionale College stelt het Korpsjaarplan 2002, onderdeel Beleidsplan, voorlopig vast. Actie: Politie Brabant Zuid Oost Regionaal Beleidssec'retariaat College Datum: 28-05-2001 Agendapunt: 7 Procesnummer: Categorie: Trefwoord- Onderwerp, Status ter: informatie Evaluatie O-Optie drugsbeleid X Bespreking Vaststelling Probleemstelling: In het kader van de evaluatie van het O-optiebeleid ten aanzien van coffeeshops heeft vanuit de bestuurlijke Werkgroep drugsbeleid overleg plaatsgevonden met de GGD-en en Novadic. Aan dit overleg heeft ten grondslag gelegen de notitie "Zijn coffeeshops wet zuivere koffie?". In deze notitie vertolken de GGD-en en Novadic hun gezamenlijke standpunt met betrekking tot het te voeren coffeeshop-beleid: bedoelde notitie treft U bijgaand aan. De uitkomsten van dit overleg zijn neergelegd in een memo van de bestuurlijke werkgroep; dit memo is bijgevoegd. Als vervolg-traject stelt de bestuurlijke werkgroep voor om beide notities te doen bespreken in de afdelingsdriehoeken. De resultaten van dit overleg worden vervolgens voorgelegd aan Uw college, waarna verdere afstemming kan plaatsvinden. Voorstel: Instemmen met het voorstel van de bestuurlijke werkgroep drugsbeleid. Argumenten: De hr. Mangelmans merkt op, dat bij het SRE eveneens een evaluatie drugsbeleid in voorbereiding is (betrekking hebbend op Eindhoven, Hetmond, Veldhoven en Best), welke in juni gepresenteerd zal worden. Het is van belang de evaluatie van het SRE en van het Regionale College in samenhang te bezien. Besloten wordt om beide evaluaties ter bespreking aan de afdelingsdriehoeken voor te leggen, waarna behandeling in het Regionale College plaatsvindt. De uitkomsten van de eerder onder de gemeenten gehouden enquete omtrent de ervaringen met de O-optie zal voor de volledigheid worden bijgevoegd. De vraag van de hr. Mangelmans om ook de problemen van de leeftijdscategorie tussen 12 en 18 jaar in beeld te krijgen wordt door de GGD en Novadic meegenomen. De hr. Jorritsma pleit voor enige voortvarendheid, opdat uiterlijk in december besluitvorming kan plaatsvinden Besluit: De evaluaties van het SRE en van het Regionale College worden in samenhang ter bespreking aan de afdelingsdriehoeken voorgelegd, waarna behandeling in het Regionale College volgt, Actie- Politie Brabant Zuid Oost Regionaal Beleidssecretariaat College Datum- 28-05-2001 Agendapunt: 8 Procesnummer: Categorie: Trefwoord: Onderwerp: Status ter: Jaarverslag 2000. Informatie Bespreking X Vaststelling Probleemstelling: Vaststelling jaarverslag 2000. Concept is niet bijgevoegd maar wordt in de loop van volgende week nagezonden. Voorstel: Vaststellen van het jaarverslag 2000. rgurnenten: De hr. Mangelmans mist een overzicht op regionaal niveau van de urenbesteding. Naar zijn mening is inzicht daarin van betekenis als leidraad voor het volgend jaar en voor het stellen van prioriteiten. De voorzitter wijst er op, dat de sturing primair op afdelingsniveau plaatsvindt. De afdelingsdriehoek stelt het afdelingsplan vast; verantwoording vindt plaats via de trimesterrapportages. Er kan echter niet voork omen worden, dat regionale aangelegenheden en incidenten de afdelingsplannen voor een deel doorkruisen. De hr. Mangelmans acht het van belang inzicht te krijgen in de omvang van de regionale claims. De voorzitter zal bureau Control vragen gegevens aan te leveren omtrent het capaciteitsbeslag van niet geplande incidenten. Besluit-. Het Regionale College stelt het Jaarverslag 2000 vast. Actie: 'Politie Brabant Zuid Oost Beleidssecretarlaat Regnionaa College Datum: 28-05-2001 Agendapunt: 9 Procesnummer: Categorie: Tre or onderwerp: Status ter: Informatie Rondvraag Bespreking Vaststelling Probleemstelling: Voorstel- Argumenten: ¿ De hr. Haas verzoekt om een tijdige toezending van de agenda. ¿ Aangezien het voor de hr. Mangelmans de laatste vergadering van het Reqionale College is, welke hij bijwoont, dankt de voorzitter hem voor zijn inbreng en inzet voor de regiopc l@itie. Bij gelegenheid zal langer worden stilgestaan bij het afscheid van de hr. Mangelmans. Besluit: Actie-. Afsprakenlijst Regionaal College d.d. 28-05-2001. 1. Evaluatie O-optie november 2001 2. Geweidsproblematiek september 2001 3. Notitie omtrent toezichtsfunctie september 2001 4. Evaluatie Bedrijfsprocessen medio 2002 5. Verdeelsleutel capaciteitstoedeling medio 2002 6. Spoorwegpolitie pm an a nsicovo e e n Cie ABA 0 erin n Bijlage: 2 7 AUG. 2001 April 2001 P*LITI E MILIEUDIENST rbitEREGRO EINDHOVER 0 Brabant Zuid-Oost Aanpak risicovolle bedrijven korte termijn Heimond op Groen Communicatie Gezien de. ramp in Enschede is het onderwerp risicovolle bedrijven erg onder de aandacht, ook bij externen. Vanwege deze gevoeligheid is extra aandacht besteed aan communicatie met de pers. Vooraf heeft afstemming plaatsgevonden tussen de Milieudienst en de afdeling Communicatie van de gemeente Heimond. De laatste heeft in eerste instantie de contacten met de pers (met name het Eindhovens Dagblad) onderhouden. 1.4 Doel van de actie Het doel van de actie is het verkrijgen van een actueel en grondig inzicht in de bedrijfsaspecten die van invloed kunnen zijn op de veiligheid van het bedrijf voor de omgeving. Hierbij is aandacht geschonken aan-. ¿ organisatorische aspecten; ¿ processen met en opslagen van gevaarlijke stoffen; ¿ de constructie en brandwerendheid van gebouwen en voorzieningen; ¿ omgevingsfactoren. De resultaten van de actie kunnen worden gebruikt voor het opstellen van een adequaat toezicht- en handhavingprogramma voor de potentieel gevaarlijk bedrijven in de gemeente Heimond. 1. 5 Uitvoering Alle bedrijven die als risicovol worden beschouwd hebben een vooraanschrij'ven ontvangen waarin aangekondigd is dat in de maand februari een handhavingsactie plaats ging vinden. De bedrijfsbezoeken zijn verder uitgevoerd zonder voorafgaande aankondiging. Van de 47 potentieel risicovolle bedrijven zijn er 8 bezocht op 20 februari 2001 en één bedrijf kort daarvoor. Deze bedrijven zijn bezocht door een team van medewerkers van de brandweer, politie, afdeling Bouw- en woningtoezicht en de milieudienst. De grootte van dit team varieerde, afhankelijk van het ingeschatte potentiële risico van het bedrijf, van 3 tot 4 medewerkers. Bij de controle is gebruik gemaakt van een vragenlijst en 2 checklijsten. Alleen aspecten met betrekking tot de externe veiligheid zijn gecontroleerd. De dossiers van deze bedrijven zijn vooraf gecontroleerd en de hieruit voortvloeiende gegevens zijn in een databaseprogramma ingebracht. De aangetroffen situatie omtrent de werkelijke hoeveelheden chemicaliën, gassen en de manier waarop risicovolle processen worden uitgevoerd binnen de verschillende bedrijven kunnen zo met elkaar worden vergeleken en snel worden geëvalueerd. Aan de overige bedrijven (38) is op dat moment geen aandacht besteed. Bedrijven die niet bezocht zijn, zijn bijvoorbeeld benzinestations en de verkooppunten van vuurwerk. 1.6 Resultaten De bevindingen bij de gecontroleerde bedrijven liepen erg uiteen. Bij twee bedrijven was de situatie uitstekend. Zij hebben hun zaak goed op orde en er zijn geen tekortkomingen. Bij twee andere bedrijven zijn slechts enkele kleine zaken op voorzieningenniveau niet in orde. Hierbij valt te denken aan een ontbrekende deurdranger of een nooduitgang die niet goed aangegeven staat. Bij nog twee andere bedrijven was de situatie matig. Hier is bijvoorbeeld naast voorgaande zaken ook gevaarlijk afval o,rbeeld van gevaarlijke stoffen 3 Aanpak risicovolle bedrijven korte termijn elmon p roen aangetroffen dat niet goed opgeslagen was. Deze vier bedrijven zullen dit alsnog moeten verbeteren, waarna een hercontrole volgt. Dit is hen zow tijdens de controle als in brief achteraf medegedeeld. Ten slotte was de situatie bij drie bedrijven zeer slecht. Hier waren te veel vaten met gevaarlijke stoffen opgeslagen met onbekende samenstellingen. Bovendien stonden deze vaten niet in een daarvoor bestemde brandwerende kluis, maar op het buitenterrein en/of in de bedrijfsruimte. Daarnaast waren vaak de brandblusmiddelen niet in orde en was er sprake van bodemverontreiniging. Deze drie bedrijven moesten binnen één week het buitenterrein op orde hebben en binnen twee weken het qeheie bedrijf. Bij deze bedrijven was sprake van, een dermate ernstige situatie, dat er bestuursrechtelijk is opgetreden (dwangsom) en het Openbaar Ministerie is ingelicht. Het OM kan overgaan tot strafrechtelijke vervolging. Naast bovenstaande bevindingen is vastgesteld dat in een aantal gevallen de vergunningsituatie niet actueel en/of dekkend is (4 bedrijven). Bij deze bedrijven loopt momenteel een vooroverleg of moet dit worden opgestart. De resultaten van deze actiedag zijn verwerkt in het eerder genoemde databaseprogramma. In het onderstaande zijn de bevindingen van de actie samengevat. Aantal bedrijven op de lijst potentieel risicovolle bedrijven 47 Aantal bedrijven waarvan dossiercontrole is uitgevoerd 10 Aantal bedrijven dat is gecontroleerd 9 Aantal bedrijven waar geen vervolgactie nodig is 2 Aantal bedrijven waar vervolgactie nodig is 7 ¿ Gewenste vervolgactie is hercontrole binnen termijn van enige maanden 4 ¿ Gewenste vervolgactie is directe actie 3 Aantal bedrijven waartegen proces verbaal is opgemaakt 3 Tekortkomingen zijn vooral geconstateerd op het gebied van: ¿ organisatie (geen of geen actueel noodplan, noodprocedures niet bekend bij personeel); ¿ brandwerendheid en constructie van opslaggebouwen; ¿ afstanden tot erfgrens en gebouwen; ¿ hoeveelheden en compartimentering gevaarlijke stoffen. Communicatie Gedurende de handhavingsdag heeft tweemaal overleg plaatsgevonden met een medewerkster van het Eindhovens Dagblad, waarbij de contacten in eerste instantie verliepen via de afdeling Communicatie. Bij beide overleggen waren woordvoerders van de verschillende handhavingspartners aanwezig. Vanwege de resultaten van de actie heeft de betrokken wethouder in het tweede overleg een verklaring afgelegd. Dit is 4 Aanpak risicovolle bedrijven korte termijn Hetmond op Groen gebeurd na een persoonlijk bezoek aan een bedrijf en na een vooroverleg met de verschillende handhavingspartners. De overige pers is de volgende dag middels een persbericht ingelicht. 1.7 Overige bevindingen - Bij de controles blijkt dat door de manier van controleren totnogtoe (brandweer, BWT en milieudienst doen ieder hun eigen deel) tekortkomingen in de controles optreden. De oorzaak hiervan is dat ieder van de partijen denkt dat de andere partij daartoe bevoegd is of er verstand van heeft. Bij de gezamenlijke controles vullen de betrokken partijen elkaar goed aan. Tevens wordt zo meer duidelijkheid naar de bedrijven gegeven. - Hoewel de handhavingsactie niet vooraf, is aangekondigd in de vorm van een afspraak zijn nagenoeg alle bedrijven in staat binnen korte termijn iemand vrij te maken voor de begeleiding van de controle. De actie wordt door de overgrote meerderheid van de bedrijven als positief en zinvol ervaren. - Tijdens de controles en de voorbereiding is gebleken dat de verleende vergunningen niet uniform zijn. Ook de handhaafbaarheid van de vergunning(voorschriften) bleek tekort te schieten. - In Hetmond is de afgelopen jaren sprake geweest van een zeer sterke groei van de industriële,activiteiten en productie. Dit legt een grote druk op de bedrijven mede gezien het krappe aanbod van voldoende gekwalificeerd personeel. In dezelfde periode heeft, door de veranderde prioriteitstelling en daarmee samenhangende budgetten, een afname plaatsgevonden van het toezicht op de bedrijven en bedrijfsactiviteiten door de Milieudienst Regio Eindhoven. Het bij deze actie vastgestelde grote aantal tekortkomingen op het gebied van vergunningverlening, naleving van de voorschriften enlof de bedrijfsvoering wordt mede veroorzaakt door de genoemde ontwikkelingen. - Gebleken is dat deze bedrijven structureel door een team van deskundige mensen moeten worden bezocht. Daarbij kan worden gedacht aan tweemaal per jaar. - Het verdient aanbeveling om voor alle geselecteerde bedrijven een toezichtplan op te stellen met daarin opgenomen de kernbepatingen van de milieuvergunning op het gebied van industriële veiligheid en kernbepalingen van overtredingen waartegen onmiddellijk proces verbaal moet worden opgemaakt door de politie. 1.8 Aanbevelingen Aan de hand van de bevindingen die zijn gedaan tijdens de uitgevoerde controles verdient het de aanbeveling om de overige risicovolle bedrijven in Heimond op korte termijn dezelfde wijze te gaan controleren. In het onderstaande is een plan van aanpak voorgesteld voor deze controles. Voor de lange termijn (na 2001) wordt aparte notitie opgesteld om te komen tot een integrale en structurele aanpak van risicovolle bedrijven. 5 Aanpak risicovolle bedrijven korte termijn Heimond op Groen 2. Plan van aanpak korte terrnijn 2. 1 Algemeen Zoals eerder gezegd is door de MDRE in samenwerking met de brandweer Hetmond een lijst opgesteld met 47 risicovolle bedrijven (zie bijlage l). Hierin zijn de bedrijven met vuurwerkopslag niet meegenomen, omdat de controles van deze bedrijven reeds vastgelegd zijn in het werkprogramma cq. handhavingsprogramma. Deze bedrijven worden standaard aan het einde van het jaar gecontroleerd. Van de risicovolle bedrijven zijn inmiddels 9 bedrijven gecontroleerd, wat betekent dat nog 38 bedrijven (inclusief tankstations) bezocht moeten worden. 2.2 Plan van aanpak De aanpak van de controles van de risicovolle bedrijven in Heimond is in de volgende fasen onder te verdelen: Fase 1 Voorbereiding Om de controles in goede banen te leiden is het noodzakelijk dat van tevoren afstemming plaatsvindt tussen de verschillende handhavingspartners. Voorgesteld wordt om de coördinerende taak in deze bij de MDRE te leggen. Onder de voorbereiding valt ook het uitvoeren van uitgebreide dossiercontroles. Fase 2 Controles Gezien de goede ervaringen met de wijze van controleren op de handhavingsdag van 20 februari, wordt voorgesteld op ongeveer dezelfde wijze de overige bedrijven te controleren. Dit betekent dat de bedrijven bezocht worden in teams met een medewerker van de MDRE, de brandweer en BWT. Geprobeerd wordt om bij ieder bezoek ook de politie mee te laten gaan. Mocht dit organisatorisch niet mogelijk zijn, zal in ieder geval één politieambtenaar (op afroep) beschikbaar zijn. Bij noodzaak tot strafrechtelijk optreden door de politie kan deze ambtenaar daartoe worden ingezet. Aan de controles van de tankstations zal BWT niet deelnemen, maar door de andere partijen zal een signaalfunctie vervuld worden. Als de situatie daar om vraagt, kan alsnog een medewerker van BWT opgeroepen worden. De resultaten van de controles worden verzameld in een databaseprogramma. Van de potentieel risicovolle bedrijven is de provincie voor 3 bedrijven het bevoegd gezag. De controles hebben zij uitbesteed aan de MDRE en zij hebben te kennen gegeven graag mee te werken aan deze actie. De kosten voor deze controles komen voor rekening van de provincie Noord-Brabant. Aan de controles worden verschillende hele dagen besteed, waarbij ieder team per dag 2 tot 3 bedrijven kan controleren. Communicatie Ook bij de vervolgacties zal de externe informatievoorziening via de afdeling Communicatie van de gemeente Heimond verlopen. In verband met de gevoeligheid van dit onderwerp moet hier zorgvuldig mee omgegaan worden. 6 Aanpak risicovolle bedrijven korte termijn Heimond op Groen Fase 3 Hercontroles Gezien de resultaten van de handhavingsactie en op basis van eerdere ervaringen is de verwachting dat bij 90% van de bedrijven zaken aan worden getroffen die niet volgens de voorschriften zijn. Middels een hercontrole wordt bij deze bedrijven gekeken of deze zaken ziin verbeterd. Bij 50% van alle bedrijven wordt verwacht dat meerdere hercontroles nodig zijn. Fase 4 Evaluatie Van de bevindingen van de controles zal een evatuatierapport worden geschreven. Daarbij wordt zowel ingegaan op de resultaten bij de bedrijven als op de samenwerking tussen de verschillende instanties. Tevens zullen er aanbevelingen gedaan worden over hoe verder om moet worden gegaan met risicovolle bedrijven. 2.3 Urenbegroting De verschillende diensten zullen naar schatting hiervoor de volgende uren nodig hebben- Milieudii@nst Regio Eindhoven' 175 15 525 6 186 24 910 Politie Brabant 48 2 20 1 2 72 Zuidoost 1 Brandweer Heimond 76 6 228 3 57 1 2 373 Bouw- en 32 6 144 1 2 188 woningtoezicht 1 1 1: De MDRE zal 38 controles uitvoeren, waarvan 35 voor rekening van de gemeente Heimond en 3 voor rekening van de provincie Noord-Brabant. 2: uitgaande van 6 controledagen van 8 uur Hierbij wordt opgemerkt dat uit is gegaan van een gemiddelde situatie die aan wordt getroffen bij bedrijven. In geval van een ernstige situatie zal de tijd die nodig is voor hercontroles meer zijn. 2.4 Planning De controles van de risicovolle bedrijven (exclusief tankstations) zullen zo spoedig mogelijk na de besluitvorming uitgevoerd worden. Er wordt naar gestreefd om voor het einde van het jaar de gehele aanpak, inclusief hercontroles, af te ronden. 7 Aanpak risicovolle bedrijven korte termijn Heimond op Groen 3. Randvoorwaarden 3.1 MilleudienstRegioEindhoven Het uitvoeren van de controles vindt plaats naast de uitvoering van de integrale controles die volgen uit het werkprogramma c.q. handhavingsprogramma. Deze laatst genoemde controles zijn de verplichte integrale controles waarbij aan diverse aspecten aandacht wordt besteed, zoals (preventie van) energie en afval. De in deze nota voorgestelde controles zijn echter totaal gericht op de veiligheid bij de bedrijven en staan dus los van de standaard controles. De uitvoering van de controles van potentieel risicovolle bedrijven en de coördinatie daarvan, is dus een extra opdracht. Uitgaande van een uurprijs van f 145,- en de eerder vermelde inschatting van uren, levert dat voor de uren van de MDRE de volgende kostenraming op: f 25.37"5 f 76.125 1 f 26.970 1 f 3.480 1 f 131.950 Met betrekking tot de dekking van de kosten voor de uitvoering door de MDRE zijn er twee opties: 1. Binnen het budget werkprogramma Eén mogelijkheid is om het budget aan te spreken dat vastgelegd is in het werkprogramma voor de reguliere controles. Zodra dit budget verbruikt is aan de reguliere én aan de extra controles, zal extra budget beschikbaar gesteld moeten worden om het geplande handhavingsprogramma alsnog af te kunnen werken. 2. Als extra budget Een tweede mogelijkheid is om het totale bedrag (f 131.950,-) direct als extra budget beschikbaar stellen. In dit geval staat het geheel los van de budgetten uit het werkprogramma. 3.2 Brandweer Helmond Het uitvoeren van controles waarbij gelet wordt op preventie van gevaarlijke situaties, behoort tot de reguliere taken van de brandweer. Het uitvoeren van de controles van de risicovolle bedrijven op de voorgestelde manier heeft echter consequenties voor de overige preventietaken. Dit betekent concreet dat andere preventietaken uitgesteld worden. Het is echter ook mogelijk dat extra budget beschikbaar gesteld gaat worden voor extra capaciteit. In verband met krapte op de arbeidsmarkt is echter niet met zekerheid te zeggen dat deze extra capaciteit op korte termijn al beschikbaar is. Uitgaande van een uurprijs van f 125,- en de eerder genoemde inschatting van uren, levert dat voor de brandweer de volgende kostenraming op: f 9.500 f 28.500 1 f 7.125 1 f 1.500 8 Aanpak risicovolle bedrijven korte termijn Heimond op Groen 3.3 Bouw- en woningtoezicht Voor de afdeling Bouw- en woningtoezicht geldt ongeveer hetzelfde als voor de brandweer. Het uitvoeren van handhaving is een reguliere taak van deze afdeling. Indien de capaciteit echter op deze schaal en op structurele basis wordt ingezet, kunnen andere handhavingstaken in de knel komen. 3.4 Aanbeveling Het verdient aanbeveling om in- totaal een bedrag van f 1 78.575 (f 1 31.950 + f 46.625) als extra budget beschikbaar te stellen. Op deze manier kunnen zowel de reguliere handhavingstaken, als de extra controles in verband met veiligheid op een adequate manier uitgevoerd worden. 9 Bijlage 1 POTENTIEEL RISICOVOLLE BEDRIJVEN NAAM BEDRIJF ADRES POSTCODE + PLAATS INR.NUM BEV. GEZ. 1 . ROOFING RESINS BV DUIZELDONKSESTRAAT 44 5705 CA HELMOND 30381 HELMOND 2. DRIESSEN GLAS EN VERFHANDEL MIERLOSEWEG 86 5705 AD HELMOND 31113 HELMOND 3. JOICO EUROPE BV GRASBEEMD 4 5705 OG HELMOND 30556 HELMOND 4. POLYTEX ENVIROMENTAL IN@KS BV ENGELSWEG 175 5705 AD HELMOND 39991 HELMOND 5. NEDSCHROEF BOUTENFABRIEK BV KANAALDIJK NW 71 5707 LS HELMOND 30844 HELMOND 6. HARTMANS MEUBELFABRIEK KANAALDIJK ZW 5706 LD HELMOND 30877 HELMOND 7. RAYMAKERS JA KANAALDIJK NW 5707 LC HELMOND 30842 HELMOND 8. DUMECO BV GRAANDIJK 5 5704 RB HELMOND 30546 HELMOND 9. INTER CONTINENTAL ZUIDDIJK 1 9 5705 CS HELMOND 31734 HELMOND 10. UT DELFIA RIETBEEMDWEG 3 5705 BH HELMOND 31322 HELMOND 11. RAMEAR VOSSENBEEMD 101 5705 CL HELMOND 31610 HELMOND 12. XYCARB ZUIDDIJK 4 5705 CS HELMOND 31734 HELMOND 13. FLKFRLIEK ZIEKENHUIS WESSELMANLAAN 25 5707 CS HELMOND 31646 HELMOND 14. DE WATERMOLEN NIEUWE INDUSTRIEWEG 17 5705 BD HELMOND 31194 HELMOND 15. RK BOERENBOND RINGDIJK 2 5705 CT HELMOND 31346 HELMOND 16. DRUKCHEMIE BENELUX BV GRAANDIJK 0 HELMOND 38895 HELMOND 17. FLINT INK ROGGEDIJK 2 5705 CV HELMOND 38720 HELMOND 18. SMULDERS STAALWERKEN VOSSENBEEMD 41 5705 CL HELMOND 31604 HELMOND 19. VLISCO BORMA HOOGEINDSEWEG 49 5705 AL HELMOND 30722 HELMOND 20. KIMMENADE NEDERLAND VOSSENB EMD 9 5705 CL HELMOND 31598 HELMOND 21. DE WIT & ZN. KANAALDIJK ZW 90 5705 BE HELMOND 30858 HELMOND 22. RAAYMAKERS HOUTHANDEL MIERLOSEWEG 169 5705 AE HELMOND 31126 HELMOND 23. WILHELMINA KANAALDIJK ZW 5706 LD HELMOND HELMOND 24. JUMBO MIERLOSEWEG244 5707 AV HELMOND 31133 HELMOND 25. SHELL SOLAR LAGE DIJK 26 5705 BZ HELMOND 30988 HELMOND 26. COPPENS DIERVOEDERS B.V. GRAANDIJK 2 HELMOND HELMOND 27. VAN SCHIJNDEL SMALSTRAAT 2 5701 NX HELMOND HELMOND 28. PRORECO B.V. GRAANDIJK 1 HELMOND HELMOND 29. NEDCAR STEENOVENWEG 1 HELMOND HELMOND 30. ADDAPT STEENOVENWEG 5 5708 HN HELMOND HELMOND 31. VLISCO BINNEN PARALLELWEG 2 5701 PH HELMOND 30149 PROVINCI 32. REMAT CHEMIE VOSENBEEMD 5 5705 CL HELMOND 31597 PROVINCIE 33. ROBUR ENGELSEWEG 173 5701 AA HELMOND PROVINCIE TANKSTATIONS NAAM BEDRIJF ADRR-S POSTCODE + PLAATS INR.NUM BEV. GEZ. 34. J.V. VEGHEL CLAESSENSTRAAT 3 5708 ER HELMOND 30273 HELMOND 35. TOTAL SERVICE DEURNESEWEG 21 5709 EH HELMOND 30303 HELMOND 36. SHELL DEURENESEWEG 136 5701 GG HELMOND 30305 HELMOND 37. TOTAL TANKSTATION RELOU ENGELSEWEG 200 5705 AH HELMOND 30433 HELMOND 38. ESSO NOóRZIjDE EUROPAWEG ONG 5705 CC HELMOND 30459 HELMOND 39. ESSO ZUIDZIJDE EUROPAWEG ONG 5705CC HELMOND 30495 HELMOND 40. SCHOENMAKERS HOOFDSTRAAT 66 5706 AM HELMOND 30545 HELMOND 41. PULLES OLIE LAGE DIJK 1 1 5705 BX HELMOND 30976 HELMOND 42. TANKSTATION VERBAKEL MIERLOSEWEG 206 5705 AT HELMOND 31129 HELMOND 43. TOTAL SERVICE DE BUS NACHTEGAALLAAN 68 5702 KN HELMOND 31189 HELMOND 44. TANKSTATION SCHEEPERS NOORDDIJK 7 5705 CX HELMOND 31234 HELMOND 45. KONMAR TORENSTRAAT1 5701 SH HELMOND 31621 HELMOND 46. RAAYMAKERS WETHOUDER EBBENLAAN 5702 AG HELMOND 31654 HELMOND 47. KUWAIT PETROLEUM ZUID ENDE 24 5701 KZ HELMOND 31718 HE!MOND |