• Bestuur
  • Commissiestukken Verslag Regionale College 28 mei 2001

Commissiestukken Verslag Regionale College 28 mei 2001

Documentdatum 27-08-2001
Bestuursorgaan Commissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

Verslag van de vergadering van het Regionale College op 28 mei 2001.

Aanwezig: Dhr. dr. R.W. Weischen, voorzitter

Dhr. Mr. C.H.V. Van der Voort

Mevr. G.H.M. Hendrickx-Vlaar

Mevr. 1. Bakker-Van Assen

Dhr. Mr. P.J.J.M. Mangelmans

Dhr. J.A. Jorritsma

Mevr. H.P.G.M. Houben-Sipman

Dhr. Mr. J.H.A.G. van Maasakkers

Mevr. Ph.M. Jacobs-Aarts

Dhr. Mr. W. Ligtvoet

Dhr. Mr. G.G.I.M. Speetjens

Mevr. A.M. Demmers-Van der Geest

Dhr. A.P.M. Veitman

Dhr. J.E.A. Haas

Dhr. Mr. F.A.W. Jacobs

Dhr. P. Rossou

Dfir. H.G.J.M. Raeven

Dhr. Mr. B.A.M. Lebbink.

Verhinderd: Dhr. S.P. Grem

Dhr. J.G.M. Daandels

Mevr. L.C.F. van den Heuvel-Planje

Dhr. Mr. W.J.B.M. van Eik

Dhr. H.M.J.M. van Beers

Mevr. Drs. J.L.M. Baartmans-Van den Boogaart

Politie Brabant Zuid Oost Regionaal

Beleidssecretariaat

College

Datum- 28-05-2001

Agendapunt:

Procesnummer:

Categorie:

Trefwoord:

Onderwerp- tatus ter:

Informatie

Het verslag van de vergadering van het Regionale College op 9 maart 20001

Bespreking

X Vaststelling

Probleemstelling:

Het ontwerp-verslag is bijgevoegd

Voorstel@.

Het verslag van de vergadering op 9 maart vaststellen

Argumenten:

De hr. Mangelmans herhaalt zijn reeds eerder gemaakte opmerking, dat in het verslag bij het agendapunt

over de formatie ten onrechte niet is opgenomen zijn suggestie om te bezien, in hoeverre BONs bij kunnen

dragen aan vergroting van de politiecapaciteit. Naar zijn opvatting was toegezegd deze mogelijkheid nader

te bestuderen.

In het verslag van de vergadering van het Regionale College van 23 april is nader ingegaan op e

opmerking van de hr. Mangelmans.

Besluit:

Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.

Actie:

Politie Brabant Zuid Oost Regionaal

Beleidssecretariaat

College

Datum: 28-05-2001

Agendapunt: 2

Procesnummer:

Categorie:

Trefwoord:

Onderwer p: Status ter:

Informatie

Het verslag van de vergadering van het Regionale College op 23 april 2001 Bespreking

X Vaststelling

Probleemstelling,

Het ontwerp-verslag is bijgevoegd

Voorstel:

Het verslag van de vergadering op 23 april 2001 vaststellen

Argumenten:

Naar aanleiding van het verslag merkt mevr. Bakker op behoefte te hebben aan de in het verslag

gememoreerde notitie over de mogelijkheden van versterking van de toezichtsfunctie .

De voorzitter zegt bedoelde notitie toe.

Besluit:

Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.

Actie:

Politie Brabant Zuid Oost Regionaal

Beleidssecretariaat

College

Datum: 28-05-2001

Agendapunt: 3

Procesnummer:

Categorie:

Trefwoord:

Onderwerp: Status ter:

X lnformafie

Mededelingen Bespreking

Vaststelling

Probleemstelling,

Onder dit agendapunt zullen ondermeer aan de orde komen:

¿ de concept-brief van het Regionale College aan de Kamercommissies inzake het voorstel tot

wijziging van de Politiewet; bedoelde concept-brief is U eerder toegezonden.

¿ de eerste uitkomsten van de Politiemonitor Bevolking 2001

Voorstel:

Argumenten:

¿ Ingestemd wordt met de brief aan de vaste Kamercommissies omtrent de voorgenomen wijziging van de

Politiewet.

¿ Met betrekking tot de politiemonitor deelt de hr. Raeven mede, dat deze begin juni zal verschijnen. De

eerste, voorlopige uitkomsten laten voor de regio Brabant Zuid-Oost in het algemeen een positief beeld

zien; een negatief punt betreft de verminderde zichtbaarheid van de politie in de wijken.

¿ Het Medewerkers Tevredenheidsonderzoek geeft in het algemeen een stijgende tendens weer. Een

aandachtspunt betreft de toename van de werkdruk. Het onderzoek moet nog nader worden uitgewerkt.

¿ Gertrud Graumans - afdelingschef Stratum -wordt met ingang van ljuni as. voor een periode van

anderhalf tot twee jaar bij BZK gedetacheerd voor het beleidsterrein diversiteit.

¿ Ter vergadering is een lnformaii-special uitgereikt over de nieuwe opzet van de Directe Hulpverlening

Politie.

Besluit:

De mededelingen worden voor kennisgeving aangenomen.

Actie:

Politie Brabant Zuid Oost Regionaal

Beleidssecretariaat

College

Datum: 28-05-2001

Agendapunt: 4

Procesnummer:

Categorie:

Trefwoord:

Onderwer p: Status ter:

Informatie

Jaarrekening 2000 Bespreking

X Vaststelling

Probleemstelling:

Bijgevoegd treft U aan de ontwerp-jaarrekening 2000 van het regiokorps.

De ontwerp-jaarrekening is besproken in de Financiele Commissie van Uw College. Het advies van de

Financiete Commissie is bijgevoegd. Desgewenst kan de voorzitter van deze commissie nadere

toelichting geven.

Voorstel:

De jaarrekening 2000 van het regiokorps Brabant Zuid-Oost vaststellen.

Argumenten:

Voorafgaand aan de bespreking deelt de hr. Raeven mede, dat zowel de ontwerp-jaarrekening als de

voorgestelde begrotingswijziging nog besproken moeten worden in de Ondernemingsraad.

( Noot: de Ondernemingsraad heeft inmiddels met betrekking tot de jaarrekening positief geadviseerd

Vanuit het Regionale College zijn de volgende opmerkingen gemaakt:

¿ Zorg is uitgesproken over het nadelige resultaat. Deze zorg wordt alleen maar groter, indien bedacht

wordt, dat de formatie op dit moment nog niet volledig is ingevu .

¿ Er worden structurele tekorten gesignaleerd; daarvoor dienen structurele oplossingen gevonden te

worden.

¿ Er moet beleid voor de langere termijn ontwikkeld worden.

¿ Hoe wordt omgegaan met niet begrote, onverwachte incidentele lasten zoals MKZ.

Door de hr. Raeven en de hr. Jorritsma ( voorzitter Financiele Commissie ) is als volgt geantwoord.

Ook de Financiele Commissie heeft haar zorgen uitgesproken. Vanwege het feit, dat ook voor de jaren 2002

en 2003 tekorten verwacht worden is de commissie van oordeel, dat zeer kritisch gekeken moet worden

naar de begrotingen voor die jaren.

De toekomstige omvangrijke uitstroom van personeel maakt het noodzakelijk om thans meer personeel aan

te nemen dan op dit moment feitelijk betaalbaar is. We leven derhalve tijdelijk boven onze stand. Deze

operatie is- nodig om de verwachte uitstroom op te vullen. Ze lijkt echter verantwoord, gelet op de reële

verwachting, dat de politiesterkte zal worden uitgebreid. Mochten zich onverhoopt financiele tegenvallers

aandienen, dan kan alsnog besloten worden om de uitstroom ( gedeeltelijk of tijdelijk) niet op te vullen.

Daarnaast staan er nog enkele financiele potjes op het vuur ( de gevraagde extra vergoeding voor de EK-

kosten en het ingediende bezwaar tegen de naheffing van de belastingdienst ).

Voorts is nog gewezen op de normvergoeding, welke structureel ontoereikend is.

Besluit:

@4 Het Regionale College stelt de jaarrekening 2000 van het regiokorps vast.

Actie:

Politie Brabant Zuid Oost Regionaal

Beleidssecretariaat

College

Datum: 28-05-2001

Agendapunt, 5

Procesnummer:

Categorie:

Trefwoord:

Onderwerp: Status ter:

lnformafie

Eerste wijziging van de begroting 2001 van het Regiokorps Bespreking

X Vaststelling

Probleemstelling:

Bijgevoegd treft U aan het voorstel tot eerste wijziging van de begroting 2001 van het Regiokorps. e

voorstel omvat een aantal wijzigingen, een en ander als gevolg van actuele ontwikkelingen. Voor

nadere bijzonderheden wordt kortheidshalve naar bijgevoegd voorstel verwezen.

De Financiele Commissie adviseert positief over de voorgestelde begrotingswijziging.

Voorstel-

De eerste wijziging van de begroting 2001 van het Regiokorps goedkeuren.

rgumenten:

Besluit:

Het Regionale College keurt de eerste wijziging van de begroting 2001 goed.

Actie:

Politie Brabant Zuid Oost Reg'ionaal

Beleidssecretarlaat College

Datum: 28-05-2001

Agendapunt: 6

Procesnummer:

Categorie:

Trefwoord:

Onderwerp- Status ter:

Informatie

Korpsjaarplan 2002, onderdeel Beleidsplan Bespreking

X Vaststelling

Probleemstelling,

Bijgevoegd treft U aan het ontwerp-Korpsjaarplan 2002, onderdeel Beleidsplan.

In een begeleidende notitie wordt een nadere toelichting gegeven op de status en de verdere

procedure van het voorgelegde ontwerp. Zoals uit deze notitie blijkt zal het Beleidsplan nog

gecompleteerd worden - met name om tegemoet te komen aan de vereisten vanuit de Landelijke

Politiebrief - alvorens het aan de minister aan te bieden. Definitieve vaststelling door Uw College van

het gehele Korpsjaarplan, derhalve met in begrip van de begroting, het organisatie- en formatieplan, is

voorzien in november van dit jaar, waarna aanbieding aan de minister plaatsvindt.

Voorstel:

Het Korpsjaarplan 2002, onderdeel Beleidsplan, voorlopig vaststellen.

Tot nog toe zijn binnengekomen reacties op het concept Korpsjaarplan van de gemeentes Gemert-

Bakel en Heimond. (Deze z"n bijgevoegd).

ij

Argumenten:

Vanuit het Regionale College zijn de volgende opmerkingen gemaakt cq vragen gesteld:

¿ Integraal Veiligheidsbeleid verdient substantiële aandacht. Dit geldt in gelijke mate voor het stedelijk en

het landelijk gebied. Capaciteitsproblematiek mag geen nadelige gevolgen hebben voor IVB.

¿ Toelichting is gevraagd op de passage op pagina 7 omtrent Politie-onderwijs 2002 en de

consequenties daarvan voor de capaciteit van de afdelingen.

¿ Jeugdzorg is een zeer belangrijk aandachtsveld. Gevraagd is naar de toekomstige ontwikkelingen

rondom de Bolkesteingelden.

¿ Bij de voornemens om een aantal zaken te verbeteren ( bijv. verhoging aangiftebereidheid, meer pv's

etc. ) mogen de middelen geen doel op zich worden en moet in het oog worden gehouden, dat het

uiteindelijke doel is een veiliger samenleving.

¿ In het báeidsplan worden de beheersmatige kaders gemist.

¿ De hr. Mangelmans spreekt zijn twijfels uit over de effecten van de intensivering van de

verkeershandhaving. Met name plaatst hij vraagtekens bij de onzichtbare controles op geringe

snelheidsovertredingen. Dit is slecht voor het imago van de politie. Naar zijn mening moet er een

relatie bestaan tussen het verkeersveitigheidsbeeld en de handhaving. Hij pleit voor een gedegen

onderzoek naar de resultaten van het project. Daarnaast merkt de hr. Mangelmans op, dat terzake nog

overleg met hem was toegezegd.

¿ De hr. Jorritsma stelt, dat ook door de gemeente Cranendonck een schriftelijke reactie was

toegezonden. Voorts acht hij het van belang, dat in het korpsjaarplan een hoofdstuk wordt opgenomen

over de vrijwillige politie.

¿ Gevraagd is, of naast de politie andere organisaties op grotere schaal dan thans het geval is ingezet

kunnen worden bij MKZ, bijv. het leger.

¿ Opgemerkt is, dat de passage over de bestuurlijke herindeling in het plan voor het jaar 2002 geschrapt

kan worden.

Door de voorzitter en de hr. Raeven is als volgt geantwoord:

¿ De opmerkingen met betrekking tot het Integraal Veiligheidsbeleid worden onderschreven.

¿ In 2002 zullen 40 medewerkers de politie-opleiding nieuwe stijf gaan volgen. De opleiding duurt

maximaal 4 jaar. In de opleiding zijn ook perioden voorzien, waarin men in het korps werkzaam is.

Deze praktijk-stages vragen begeleiding. Op dit moment zijn de exacte consequenties van de nieuwe

opleiding voor de afdelingen lastig In te schatten.

¿ De Bolkesteingelden worden een structurele uitkering; ze zijn echter gelabeld en uitsluitend bestemd

voor jeugdzorg. Door een commissie zullen voorgedragen projecten beoordeeld worden; hierover

vindt nog overleg plaats.

¿ Aan de territoriale afdelingen zijn voorlopige personele en financiele kaders aangereikt. De functionele

en ondersteunende afdelingen moeten voor hun formatie en budget een onderbouwde aanvraag

indienen.

¿ Met betrekking tot de effecten van het project Verkeershandhaving wordt de noodzaak van een

gedegen onderzoek onderschreven. Voor een betrouwbaar beeld zal dit onderzoek een langere

periode moeten omvatten. Opgemerkt is nog, dat snelheid een belangrijke factor is in het

ongevallenbeeld en in de ernst daarvan. Toegezegd is om nadere cijfers over te leggen omtrent het

kwantum geringe snelheidsovertredingen.

¿ Voor wat de gemeentelijke herindeling betreft sluit de minister effectuering daarvan per 1 januari 2003

niet op voorhand uit.

¿ Inzet van het leger ( met uitzondering van de marechaussee ) bij grootschalige problemen is niet de

eerste optie. Overwogen kan worden om andere beveiligingsorganisaties in te zetten.

¿ In het Korpsjaarplan zal een hoofdstuk worden opgenomen over de vrijwillige politie.

¿ In de definitieve versie van het Korpsjaarplan zal de redactie nog eens kritisch worden bezien als

voorbeeld: "minder Haitzaken"

Besluit:

Het Regionale College stelt het Korpsjaarplan 2002, onderdeel Beleidsplan, voorlopig vast.

Actie:

Politie Brabant Zuid Oost Regionaal

Beleidssec'retariaat

College

Datum: 28-05-2001

Agendapunt: 7

Procesnummer:

Categorie:

Trefwoord-

Onderwerp, Status ter:

informatie

Evaluatie O-Optie drugsbeleid X Bespreking

Vaststelling

Probleemstelling:

In het kader van de evaluatie van het O-optiebeleid ten aanzien van coffeeshops heeft vanuit de

bestuurlijke Werkgroep drugsbeleid overleg plaatsgevonden met de GGD-en en Novadic. Aan dit

overleg heeft ten grondslag gelegen de notitie "Zijn coffeeshops wet zuivere koffie?". In deze notitie

vertolken de GGD-en en Novadic hun gezamenlijke standpunt met betrekking tot het te voeren

coffeeshop-beleid: bedoelde notitie treft U bijgaand aan.

De uitkomsten van dit overleg zijn neergelegd in een memo van de bestuurlijke werkgroep; dit memo is

bijgevoegd.

Als vervolg-traject stelt de bestuurlijke werkgroep voor om beide notities te doen bespreken in de

afdelingsdriehoeken. De resultaten van dit overleg worden vervolgens voorgelegd aan Uw college,

waarna verdere afstemming kan plaatsvinden.

Voorstel:

Instemmen met het voorstel van de bestuurlijke werkgroep drugsbeleid.

Argumenten:

De hr. Mangelmans merkt op, dat bij het SRE eveneens een evaluatie drugsbeleid in voorbereiding is

(betrekking hebbend op Eindhoven, Hetmond, Veldhoven en Best), welke in juni gepresenteerd zal

worden. Het is van belang de evaluatie van het SRE en van het Regionale College in samenhang te

bezien. Besloten wordt om beide evaluaties ter bespreking aan de afdelingsdriehoeken voor te leggen,

waarna behandeling in het Regionale College plaatsvindt. De uitkomsten van de eerder onder de

gemeenten gehouden enquete omtrent de ervaringen met de O-optie zal voor de volledigheid worden

bijgevoegd.

De vraag van de hr. Mangelmans om ook de problemen van de leeftijdscategorie tussen 12 en 18 jaar in

beeld te krijgen wordt door de GGD en Novadic meegenomen.

De hr. Jorritsma pleit voor enige voortvarendheid, opdat uiterlijk in december besluitvorming kan

plaatsvinden

Besluit:

De evaluaties van het SRE en van het Regionale College worden in samenhang ter bespreking aan de

afdelingsdriehoeken voorgelegd, waarna behandeling in het Regionale College volgt,

Actie-

Politie Brabant Zuid Oost Regionaal

Beleidssecretariaat

College

Datum- 28-05-2001

Agendapunt: 8

Procesnummer:

Categorie:

Trefwoord:

Onderwerp: Status ter:

Jaarverslag 2000. Informatie

Bespreking

X Vaststelling

Probleemstelling:

Vaststelling jaarverslag 2000.

Concept is niet bijgevoegd maar wordt in de loop van volgende week nagezonden.

Voorstel:

Vaststellen van het jaarverslag 2000.

rgurnenten:

De hr. Mangelmans mist een overzicht op regionaal niveau van de urenbesteding. Naar zijn mening is

inzicht daarin van betekenis als leidraad voor het volgend jaar en voor het stellen van prioriteiten.

De voorzitter wijst er op, dat de sturing primair op afdelingsniveau plaatsvindt. De afdelingsdriehoek stelt

het afdelingsplan vast; verantwoording vindt plaats via de trimesterrapportages. Er kan echter niet

voork omen worden, dat regionale aangelegenheden en incidenten de afdelingsplannen voor een deel

doorkruisen.

De hr. Mangelmans acht het van belang inzicht te krijgen in de omvang van de regionale claims. De

voorzitter zal bureau Control vragen gegevens aan te leveren omtrent het capaciteitsbeslag van niet

geplande incidenten.

Besluit-.

Het Regionale College stelt het Jaarverslag 2000 vast.

Actie:

'Politie Brabant Zuid Oost

Beleidssecretarlaat Regnionaa

College

Datum: 28-05-2001

Agendapunt: 9

Procesnummer:

Categorie:

Tre or

onderwerp: Status ter:

Informatie

Rondvraag

Bespreking

Vaststelling

Probleemstelling:

Voorstel-

Argumenten:

¿ De hr. Haas verzoekt om een tijdige toezending van de agenda.

¿ Aangezien het voor de hr. Mangelmans de laatste vergadering van het Reqionale College is, welke hij

bijwoont, dankt de voorzitter hem voor zijn inbreng en inzet voor de regiopc l@itie. Bij gelegenheid zal

langer worden stilgestaan bij het afscheid van de hr. Mangelmans.

Besluit:

Actie-.

Afsprakenlijst Regionaal College d.d. 28-05-2001.

1. Evaluatie O-optie november 2001

2. Geweidsproblematiek september 2001

3. Notitie omtrent toezichtsfunctie september 2001

4. Evaluatie Bedrijfsprocessen medio 2002

5. Verdeelsleutel capaciteitstoedeling medio 2002

6. Spoorwegpolitie pm

an a nsicovo e e n

Cie ABA

0 erin n Bijlage:

2 7 AUG. 2001

April 2001

P*LITI E MILIEUDIENST

rbitEREGRO EINDHOVER

0 Brabant Zuid-Oost

Aanpak risicovolle bedrijven korte termijn Heimond op Groen

Communicatie

Gezien de. ramp in Enschede is het onderwerp risicovolle bedrijven erg onder de

aandacht, ook bij externen. Vanwege deze gevoeligheid is extra aandacht besteed aan

communicatie met de pers. Vooraf heeft afstemming plaatsgevonden tussen de

Milieudienst en de afdeling Communicatie van de gemeente Heimond. De laatste heeft in

eerste instantie de contacten met de pers (met name het Eindhovens Dagblad)

onderhouden.

1.4 Doel van de actie

Het doel van de actie is het verkrijgen van een actueel en grondig inzicht in de

bedrijfsaspecten die van invloed kunnen zijn op de veiligheid van het bedrijf voor de

omgeving. Hierbij is aandacht geschonken aan-.

¿ organisatorische aspecten;

¿ processen met en opslagen van gevaarlijke stoffen;

¿ de constructie en brandwerendheid van gebouwen en voorzieningen;

¿ omgevingsfactoren.

De resultaten van de actie kunnen worden gebruikt voor het opstellen van een adequaat

toezicht- en handhavingprogramma voor de potentieel gevaarlijk bedrijven in de

gemeente Heimond.

1. 5 Uitvoering

Alle bedrijven die als risicovol worden beschouwd hebben een vooraanschrij'ven

ontvangen waarin aangekondigd is dat in de maand februari een handhavingsactie plaats

ging vinden. De bedrijfsbezoeken zijn verder uitgevoerd zonder voorafgaande

aankondiging. Van de 47 potentieel risicovolle bedrijven zijn er 8 bezocht op 20 februari

2001 en één bedrijf kort daarvoor. Deze bedrijven zijn bezocht door een team van

medewerkers van de brandweer, politie, afdeling Bouw- en woningtoezicht en de

milieudienst. De grootte van dit team varieerde, afhankelijk van het ingeschatte

potentiële risico van het bedrijf, van 3 tot 4 medewerkers. Bij de controle is gebruik

gemaakt van een vragenlijst en 2 checklijsten. Alleen aspecten met betrekking tot de

externe veiligheid zijn gecontroleerd.

De dossiers van deze bedrijven zijn vooraf gecontroleerd en de hieruit voortvloeiende

gegevens zijn in een databaseprogramma ingebracht. De aangetroffen situatie omtrent

de werkelijke hoeveelheden chemicaliën, gassen en de manier waarop risicovolle

processen worden uitgevoerd binnen de verschillende bedrijven kunnen zo met elkaar

worden vergeleken en snel worden geëvalueerd. Aan de overige bedrijven (38) is op dat

moment geen aandacht besteed. Bedrijven die niet bezocht zijn, zijn bijvoorbeeld

benzinestations en de verkooppunten van vuurwerk.

1.6 Resultaten

De bevindingen bij de gecontroleerde

bedrijven liepen erg uiteen. Bij twee

bedrijven was de situatie uitstekend. Zij

hebben hun zaak goed op orde en er zijn

geen tekortkomingen.

Bij twee andere bedrijven zijn slechts

enkele kleine zaken op voorzieningenniveau

niet in orde. Hierbij valt te denken aan een

ontbrekende deurdranger of een

nooduitgang die niet goed aangegeven

staat. Bij nog twee andere bedrijven was

de situatie matig. Hier is bijvoorbeeld naast

voorgaande zaken ook gevaarlijk afval

o,rbeeld van gevaarlijke stoffen

3

Aanpak risicovolle bedrijven korte termijn elmon p roen

aangetroffen dat niet goed

opgeslagen was. Deze vier

bedrijven zullen dit alsnog moeten

verbeteren, waarna een

hercontrole volgt. Dit is hen zow

tijdens de controle als in brief

achteraf medegedeeld.

Ten slotte was de situatie bij drie

bedrijven zeer slecht. Hier waren

te veel vaten met gevaarlijke

stoffen opgeslagen met

onbekende samenstellingen.

Bovendien stonden deze vaten

niet in een daarvoor bestemde

brandwerende kluis, maar op het

buitenterrein en/of in de

bedrijfsruimte. Daarnaast waren vaak de brandblusmiddelen niet in orde en was er

sprake van bodemverontreiniging. Deze drie bedrijven moesten binnen één week het

buitenterrein op orde hebben en binnen twee weken het qeheie bedrijf. Bij deze bedrijven

was sprake van, een dermate ernstige situatie, dat er bestuursrechtelijk is opgetreden

(dwangsom) en het Openbaar Ministerie is ingelicht. Het OM kan overgaan tot

strafrechtelijke vervolging.

Naast bovenstaande bevindingen is vastgesteld dat in een aantal gevallen de

vergunningsituatie niet actueel en/of dekkend is (4 bedrijven). Bij deze bedrijven loopt

momenteel een vooroverleg of moet dit worden opgestart.

De resultaten van deze actiedag zijn verwerkt in het eerder genoemde databaseprogramma.

In het onderstaande zijn de bevindingen van de actie samengevat.

Aantal bedrijven op de lijst potentieel risicovolle bedrijven 47

Aantal bedrijven waarvan dossiercontrole is uitgevoerd 10

Aantal bedrijven dat is gecontroleerd 9

Aantal bedrijven waar geen vervolgactie nodig is 2

Aantal bedrijven waar vervolgactie nodig is 7

¿ Gewenste vervolgactie is hercontrole binnen termijn van enige maanden 4

¿ Gewenste vervolgactie is directe actie 3

Aantal bedrijven waartegen proces verbaal is opgemaakt 3

Tekortkomingen zijn vooral geconstateerd op het gebied van:

¿ organisatie (geen of geen actueel noodplan, noodprocedures niet bekend bij

personeel);

¿ brandwerendheid en constructie van opslaggebouwen;

¿ afstanden tot erfgrens en gebouwen;

¿ hoeveelheden en compartimentering gevaarlijke stoffen.

Communicatie

Gedurende de handhavingsdag heeft tweemaal overleg plaatsgevonden met een

medewerkster van het Eindhovens Dagblad, waarbij de contacten in eerste instantie

verliepen via de afdeling Communicatie. Bij beide overleggen waren woordvoerders van

de verschillende handhavingspartners aanwezig. Vanwege de resultaten van de actie

heeft de betrokken wethouder in het tweede overleg een verklaring afgelegd. Dit is

4

Aanpak risicovolle bedrijven korte termijn Hetmond op Groen

gebeurd na een persoonlijk bezoek aan een bedrijf en na een vooroverleg met de

verschillende handhavingspartners. De overige pers is de volgende dag middels een

persbericht ingelicht.

1.7 Overige bevindingen

- Bij de controles blijkt dat door de manier van controleren totnogtoe (brandweer, BWT

en milieudienst doen ieder hun eigen deel) tekortkomingen in de controles optreden.

De oorzaak hiervan is dat ieder van de partijen denkt dat de andere partij daartoe

bevoegd is of er verstand van heeft. Bij de gezamenlijke controles vullen de

betrokken partijen elkaar goed aan. Tevens wordt zo meer duidelijkheid naar de

bedrijven gegeven.

- Hoewel de handhavingsactie niet vooraf, is aangekondigd in de vorm van een

afspraak zijn nagenoeg alle bedrijven in staat binnen korte termijn iemand vrij te

maken voor de begeleiding van de controle. De actie wordt door de overgrote

meerderheid van de bedrijven als positief en zinvol ervaren.

- Tijdens de controles en de voorbereiding is gebleken dat de verleende vergunningen

niet uniform zijn. Ook de handhaafbaarheid van de vergunning(voorschriften) bleek

tekort te schieten.

- In Hetmond is de afgelopen jaren sprake geweest van een zeer sterke groei van de

industriële,activiteiten en productie. Dit legt een grote druk op de bedrijven mede

gezien het krappe aanbod van voldoende gekwalificeerd personeel. In dezelfde

periode heeft, door de veranderde prioriteitstelling en daarmee samenhangende

budgetten, een afname plaatsgevonden van het toezicht op de bedrijven en

bedrijfsactiviteiten door de Milieudienst Regio Eindhoven. Het bij deze actie

vastgestelde grote aantal tekortkomingen op het gebied van vergunningverlening,

naleving van de voorschriften enlof de bedrijfsvoering wordt mede veroorzaakt door

de genoemde ontwikkelingen.

- Gebleken is dat deze bedrijven structureel door een team van deskundige mensen

moeten worden bezocht. Daarbij kan worden gedacht aan tweemaal per jaar.

- Het verdient aanbeveling om voor alle geselecteerde bedrijven een toezichtplan op te

stellen met daarin opgenomen de kernbepatingen van de milieuvergunning op het

gebied van industriële veiligheid en kernbepalingen van overtredingen waartegen

onmiddellijk proces verbaal moet worden opgemaakt door de politie.

1.8 Aanbevelingen

Aan de hand van de bevindingen die zijn gedaan tijdens de uitgevoerde controles

verdient het de aanbeveling om de overige risicovolle bedrijven in Heimond op korte

termijn dezelfde wijze te gaan controleren. In het onderstaande is een plan van aanpak

voorgesteld voor deze controles. Voor de lange termijn (na 2001) wordt aparte notitie

opgesteld om te komen tot een integrale en structurele aanpak van risicovolle bedrijven.

5

Aanpak risicovolle bedrijven korte termijn Heimond op Groen

2. Plan van aanpak korte terrnijn

2. 1 Algemeen

Zoals eerder gezegd is door de MDRE in samenwerking met de brandweer Hetmond een

lijst opgesteld met 47 risicovolle bedrijven (zie bijlage l). Hierin zijn de bedrijven met

vuurwerkopslag niet meegenomen, omdat de controles van deze bedrijven reeds

vastgelegd zijn in het werkprogramma cq. handhavingsprogramma. Deze bedrijven

worden standaard aan het einde van het jaar gecontroleerd. Van de risicovolle bedrijven

zijn inmiddels 9 bedrijven gecontroleerd, wat betekent dat nog 38 bedrijven (inclusief

tankstations) bezocht moeten worden.

2.2 Plan van aanpak

De aanpak van de controles van de risicovolle bedrijven in Heimond is in de volgende

fasen onder te verdelen:

Fase 1 Voorbereiding

Om de controles in goede banen te leiden is het noodzakelijk dat van tevoren

afstemming plaatsvindt tussen de verschillende handhavingspartners. Voorgesteld wordt

om de coördinerende taak in deze bij de MDRE te leggen. Onder de voorbereiding valt

ook het uitvoeren van uitgebreide dossiercontroles.

Fase 2 Controles

Gezien de goede ervaringen met de wijze van controleren op de handhavingsdag van 20

februari, wordt voorgesteld op ongeveer dezelfde wijze de overige bedrijven te

controleren. Dit betekent dat de bedrijven bezocht worden in teams met een

medewerker van de MDRE, de brandweer en BWT. Geprobeerd wordt om bij ieder

bezoek ook de politie mee te laten gaan. Mocht dit organisatorisch niet mogelijk zijn, zal

in ieder geval één politieambtenaar (op afroep) beschikbaar zijn. Bij noodzaak tot

strafrechtelijk optreden door de politie kan deze ambtenaar daartoe worden ingezet. Aan

de controles van de tankstations zal BWT niet deelnemen, maar door de andere partijen

zal een signaalfunctie vervuld worden. Als de situatie daar om vraagt, kan alsnog een

medewerker van BWT opgeroepen worden. De resultaten van de controles worden

verzameld in een databaseprogramma.

Van de potentieel risicovolle bedrijven is de provincie voor 3 bedrijven het bevoegd

gezag. De controles hebben zij uitbesteed aan de MDRE en zij hebben te kennen gegeven

graag mee te werken aan deze actie. De kosten voor deze controles komen voor

rekening van de provincie Noord-Brabant.

Aan de controles worden verschillende hele dagen besteed, waarbij ieder team per dag 2

tot 3 bedrijven kan controleren.

Communicatie

Ook bij de vervolgacties zal de externe informatievoorziening via de afdeling

Communicatie van de gemeente Heimond verlopen. In verband met de gevoeligheid van

dit onderwerp moet hier zorgvuldig mee omgegaan worden.

6

Aanpak risicovolle bedrijven korte termijn Heimond op Groen

Fase 3 Hercontroles

Gezien de resultaten van de handhavingsactie en op basis van eerdere ervaringen is de

verwachting dat bij 90% van de bedrijven zaken aan worden getroffen die niet volgens

de voorschriften zijn. Middels een hercontrole wordt bij deze bedrijven gekeken of deze

zaken ziin verbeterd. Bij 50% van alle bedrijven wordt verwacht dat meerdere

hercontroles nodig zijn.

Fase 4 Evaluatie

Van de bevindingen van de controles zal een evatuatierapport worden geschreven.

Daarbij wordt zowel ingegaan op de resultaten bij de bedrijven als op de samenwerking

tussen de verschillende instanties. Tevens zullen er aanbevelingen gedaan worden over

hoe verder om moet worden gegaan met risicovolle bedrijven.

2.3 Urenbegroting

De verschillende diensten zullen naar schatting hiervoor de volgende uren nodig hebben-

Milieudii@nst Regio

Eindhoven' 175 15 525 6 186 24 910

Politie Brabant 48 2 20 1 2 72

Zuidoost 1

Brandweer Heimond 76 6 228 3 57 1 2 373

Bouw- en 32 6 144 1 2 188

woningtoezicht 1 1

1: De MDRE zal 38 controles uitvoeren, waarvan 35 voor rekening van de gemeente Heimond en 3 voor rekening van de

provincie Noord-Brabant.

2: uitgaande van 6 controledagen van 8 uur

Hierbij wordt opgemerkt dat uit is gegaan van een gemiddelde situatie die aan wordt

getroffen bij bedrijven. In geval van een ernstige situatie zal de tijd die nodig is voor

hercontroles meer zijn.

2.4 Planning

De controles van de risicovolle bedrijven (exclusief tankstations) zullen zo spoedig

mogelijk na de besluitvorming uitgevoerd worden. Er wordt naar gestreefd om voor het

einde van het jaar de gehele aanpak, inclusief hercontroles, af te ronden.

7

Aanpak risicovolle bedrijven korte termijn Heimond op Groen

3. Randvoorwaarden

3.1 MilleudienstRegioEindhoven

Het uitvoeren van de controles vindt plaats naast de uitvoering van de integrale

controles die volgen uit het werkprogramma c.q. handhavingsprogramma. Deze laatst

genoemde controles zijn de verplichte integrale controles waarbij aan diverse aspecten

aandacht wordt besteed, zoals (preventie van) energie en afval. De in deze nota

voorgestelde controles zijn echter totaal gericht op de veiligheid bij de bedrijven en staan

dus los van de standaard controles. De uitvoering van de controles van potentieel

risicovolle bedrijven en de coördinatie daarvan, is dus een extra opdracht. Uitgaande van

een uurprijs van f 145,- en de eerder vermelde inschatting van uren, levert dat voor de

uren van de MDRE de volgende kostenraming op:

f 25.37"5 f 76.125 1 f 26.970 1 f 3.480 1 f 131.950

Met betrekking tot de dekking van de kosten voor de uitvoering door de MDRE zijn er

twee opties:

1. Binnen het budget werkprogramma

Eén mogelijkheid is om het budget aan te spreken dat vastgelegd is in het

werkprogramma voor de reguliere controles. Zodra dit budget verbruikt is aan de

reguliere én aan de extra controles, zal extra budget beschikbaar gesteld moeten worden

om het geplande handhavingsprogramma alsnog af te kunnen werken.

2. Als extra budget

Een tweede mogelijkheid is om het totale bedrag (f 131.950,-) direct als extra budget

beschikbaar stellen. In dit geval staat het geheel los van de budgetten uit het

werkprogramma.

3.2 Brandweer Helmond

Het uitvoeren van controles waarbij gelet wordt op preventie van gevaarlijke situaties,

behoort tot de reguliere taken van de brandweer. Het uitvoeren van de controles van de

risicovolle bedrijven op de voorgestelde manier heeft echter consequenties voor de

overige preventietaken. Dit betekent concreet dat andere preventietaken uitgesteld

worden. Het is echter ook mogelijk dat extra budget beschikbaar gesteld gaat worden

voor extra capaciteit. In verband met krapte op de arbeidsmarkt is echter niet met

zekerheid te zeggen dat deze extra capaciteit op korte termijn al beschikbaar is.

Uitgaande van een uurprijs van f 125,- en de eerder genoemde inschatting van uren,

levert dat voor de brandweer de volgende kostenraming op:

f 9.500 f 28.500 1 f 7.125 1 f 1.500

8

Aanpak risicovolle bedrijven korte termijn Heimond op Groen

3.3 Bouw- en woningtoezicht

Voor de afdeling Bouw- en woningtoezicht geldt ongeveer hetzelfde als voor de

brandweer. Het uitvoeren van handhaving is een reguliere taak van deze afdeling. Indien

de capaciteit echter op deze schaal en op structurele basis wordt ingezet, kunnen andere

handhavingstaken in de knel komen.

3.4 Aanbeveling

Het verdient aanbeveling om in- totaal een bedrag van f 1 78.575 (f 1 31.950 + f 46.625)

als extra budget beschikbaar te stellen. Op deze manier kunnen zowel de reguliere

handhavingstaken, als de extra controles in verband met veiligheid op een adequate

manier uitgevoerd worden.

9

Bijlage 1

POTENTIEEL RISICOVOLLE BEDRIJVEN

NAAM BEDRIJF ADRES POSTCODE + PLAATS INR.NUM BEV. GEZ.

1 . ROOFING RESINS BV DUIZELDONKSESTRAAT 44 5705 CA HELMOND 30381 HELMOND

2. DRIESSEN GLAS EN VERFHANDEL MIERLOSEWEG 86 5705 AD HELMOND 31113 HELMOND

3. JOICO EUROPE BV GRASBEEMD 4 5705 OG HELMOND 30556 HELMOND

4. POLYTEX ENVIROMENTAL IN@KS BV ENGELSWEG 175 5705 AD HELMOND 39991 HELMOND

5. NEDSCHROEF BOUTENFABRIEK BV KANAALDIJK NW 71 5707 LS HELMOND 30844 HELMOND

6. HARTMANS MEUBELFABRIEK KANAALDIJK ZW 5706 LD HELMOND 30877 HELMOND

7. RAYMAKERS JA KANAALDIJK NW 5707 LC HELMOND 30842 HELMOND

8. DUMECO BV GRAANDIJK 5 5704 RB HELMOND 30546 HELMOND

9. INTER CONTINENTAL ZUIDDIJK 1 9 5705 CS HELMOND 31734 HELMOND

10. UT DELFIA RIETBEEMDWEG 3 5705 BH HELMOND 31322 HELMOND

11. RAMEAR VOSSENBEEMD 101 5705 CL HELMOND 31610 HELMOND

12. XYCARB ZUIDDIJK 4 5705 CS HELMOND 31734 HELMOND

13. FLKFRLIEK ZIEKENHUIS WESSELMANLAAN 25 5707 CS HELMOND 31646 HELMOND

14. DE WATERMOLEN NIEUWE INDUSTRIEWEG 17 5705 BD HELMOND 31194 HELMOND

15. RK BOERENBOND RINGDIJK 2 5705 CT HELMOND 31346 HELMOND

16. DRUKCHEMIE BENELUX BV GRAANDIJK 0 HELMOND 38895 HELMOND

17. FLINT INK ROGGEDIJK 2 5705 CV HELMOND 38720 HELMOND

18. SMULDERS STAALWERKEN VOSSENBEEMD 41 5705 CL HELMOND 31604 HELMOND

19. VLISCO BORMA HOOGEINDSEWEG 49 5705 AL HELMOND 30722 HELMOND

20. KIMMENADE NEDERLAND VOSSENB EMD 9 5705 CL HELMOND 31598 HELMOND

21. DE WIT & ZN. KANAALDIJK ZW 90 5705 BE HELMOND 30858 HELMOND

22. RAAYMAKERS HOUTHANDEL MIERLOSEWEG 169 5705 AE HELMOND 31126 HELMOND

23. WILHELMINA KANAALDIJK ZW 5706 LD HELMOND HELMOND

24. JUMBO MIERLOSEWEG244 5707 AV HELMOND 31133 HELMOND

25. SHELL SOLAR LAGE DIJK 26 5705 BZ HELMOND 30988 HELMOND

26. COPPENS DIERVOEDERS B.V. GRAANDIJK 2 HELMOND HELMOND

27. VAN SCHIJNDEL SMALSTRAAT 2 5701 NX HELMOND HELMOND

28. PRORECO B.V. GRAANDIJK 1 HELMOND HELMOND

29. NEDCAR STEENOVENWEG 1 HELMOND HELMOND

30. ADDAPT STEENOVENWEG 5 5708 HN HELMOND HELMOND

31. VLISCO BINNEN PARALLELWEG 2 5701 PH HELMOND 30149 PROVINCI

32. REMAT CHEMIE VOSENBEEMD 5 5705 CL HELMOND 31597 PROVINCIE

33. ROBUR ENGELSEWEG 173 5701 AA HELMOND PROVINCIE

TANKSTATIONS

NAAM BEDRIJF ADRR-S POSTCODE + PLAATS INR.NUM BEV. GEZ.

34. J.V. VEGHEL CLAESSENSTRAAT 3 5708 ER HELMOND 30273 HELMOND

35. TOTAL SERVICE DEURNESEWEG 21 5709 EH HELMOND 30303 HELMOND

36. SHELL DEURENESEWEG 136 5701 GG HELMOND 30305 HELMOND

37. TOTAL TANKSTATION RELOU ENGELSEWEG 200 5705 AH HELMOND 30433 HELMOND

38. ESSO NOóRZIjDE EUROPAWEG ONG 5705 CC HELMOND 30459 HELMOND

39. ESSO ZUIDZIJDE EUROPAWEG ONG 5705CC HELMOND 30495 HELMOND

40. SCHOENMAKERS HOOFDSTRAAT 66 5706 AM HELMOND 30545 HELMOND

41. PULLES OLIE LAGE DIJK 1 1 5705 BX HELMOND 30976 HELMOND

42. TANKSTATION VERBAKEL MIERLOSEWEG 206 5705 AT HELMOND 31129 HELMOND

43. TOTAL SERVICE DE BUS NACHTEGAALLAAN 68 5702 KN HELMOND 31189 HELMOND

44. TANKSTATION SCHEEPERS NOORDDIJK 7 5705 CX HELMOND 31234 HELMOND

45. KONMAR TORENSTRAAT1 5701 SH HELMOND 31621 HELMOND

46. RAAYMAKERS WETHOUDER EBBENLAAN 5702 AG HELMOND 31654 HELMOND

47. KUWAIT PETROLEUM ZUID ENDE 24 5701 KZ HELMOND 31718 HE!MOND

Uw Reactie
Uw Reactie