- Bestuur
- Commissiestukken Activiteitenplan VVV Stadspromotie
Commissiestukken Activiteitenplan VVV Stadspromotie
Documentdatum | 13-06-2001 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Economische Zaken, Zorg, Ouderenbeleid en Sport |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
Behoort bij agenda nr. C? 51 datum vergadering he een glimlach in brabant Activiteitenplan VVV/Stadspromotie Helmond 2000 - 2001 Helmond, maart 2000 kv--v-] Stichting VVV 1 Stadspromotie Helmond am 1. Inleiding Het jaar 2000 is het eerste jaar dat de samenvoeging tussen VVV Helmond en Stadspromotie een feit is. Het bestuur is voorstander om het jaar 2000 en 2001 samen te voegen tot één activiteitenprogranima omdat veel projecten doorlopen in 2001. Dit activiteitenplan is een uitvloeisel van het beleidsplan dat de VVV/Stadspromotie op 8 juli 1999 gepresenteerd heeft aan de gemeente, het bedrijfsleven, de verenigingen, overige belangstellenden en de pers.Dezelfde hoofdstukindeling is aangehouden. Het opzetten van activiteiten kost zeer veel geld. Zeker gezien de ambities die de VVV/Stadspromotie heeft. Al die activiteiten zullen bekostigd moeten worden uit bijdragen van de gemeente, het bedrijfsleven en uit de netto opbrengsten van de VVV/ANWB winkel. VVV/Stadspromotie heeft twee hoofddoelstellingen. Deze zijn: ¿ Het bevorderen van een zo goed mogelijk gebruik van de toeristisch/recreatieve mogelijkheden in Helmond en omgeving en het voorlichten omtrent de toeristisch recreatieve mogelijkheden. ¿ Het binnen en buiten de gemeentegrenzen stelselmatig bevorderen van de positieve beeldvortning van Helmond en haar omgeving in de ruimste zin van het woord. De activiteiten en beleidsvoomemens zijn in dit plan onderverdeeld in een aantal categorieën, te weten: de informatie- en bemiddelingstaken, de externe diensten (promotie en pr, evenementen, productontwikkeling en advisering), de huisvesting, de personele invulling en de vorming van een nieuwe regio VVV. Dit alles worden onderbouwd met een begroting. Concept activiteitenplan 2000 - 2001 Stichting Stadspromotie Helmond 2. Activiteiten VVV/Stadspromotie Helmond heeft het voornemen om in 2000 en 2001 de volgende activiteiten uit te voeren op het gebied van de informatie- en bemiddelingstaken en externe diensten: 2.1 Informatie en bemiddelingstaken De uitgangspunten bij de informatie- en bemiddelingstaken zijn: ¿ Het aanbieden van deze diensten confortn de eisen die de ANVV en ANWB stellen aan een A-kantoor en aan een ANWB agentschap. ¿ Het verhogen van de omzetten van de VVV, ANWB artikelen en VVV geschenkbonnen, waardoor de netto opbrengsten kunnen stijgen die vervolgens gebruikt worden voor het verwezenlijken van de hoofddoelstellingen. Voor 2000 en 2001 staan de volgende activiteiten op stapel: 2.1.1 Het aanpassen van de openingstijden van de VVV/ANWB winkel aan de seizoensdrukte. In 1999 is in mei en juni een proef gestart met een donderdagavondopenstelling. De directie wil in 2000 deze proef doorzetten. In het najaar van 2000 evalueert de directie of deze extra dienstverlening door de consument op prijs gesteld wordt en voldoende revenuen oplevert. Zo ja, dan zal de directie de openingstij den blijvend aanpassen. 2.1.2 Het ontwikkelen en verkopen van Helmond-souvenirs en relatiegeschenke . Vorig jaar is gestart met het ontwikkelen van nieuwe artikelen. Genoemd kunnen worden Helmond-shirts, Helmond-wijn, Helmkoek, sleutelhangers, stickers, pennen etc. De VVV wil graag samen met derden nieuwe artikelen ontwikkelen om zo de verkoop van lokale initiatieven te stimuleren. De VVV/AN" winkel start in 2000 met de verkoop van Helmond Sportartikelen en met de verkoop van artikelen van camavalsvereniging de Keiebijters. Daarnaast is de VVV/Stadspromotie de volgende artikelen aan het ontwikkelen die de komende twee jaren op de markt gebracht worden. Dit zijn: relatiegeschenken, sjaals, caps. De directie ziet de verkoop van dergelijke artikelen als positief voor Helmond; het werkt stimulerend voor de promotie van Helmond, het bevordert de loop naar de winkel en het genereert inkomsten voor de VVV/Stadspromotie. 2.1.3 Het bevorderen van de verkoop van de VVV en ANWB artikelen. Alhoewel de VVV een toename van het aantal bezoekers in de VVV/ANWB winkel heeft, constateert de directie dat niet iedereen weet wat de klant allemaal in de winkel kan kopen. Vandaar dat er in 2000 en 2001 een advertentiecainpagne gestart wordt in de huis aan huisbladen, Stadsradio Helmond en de kabelkrant. Doel van deze campagne is tweeledig; omzet verhoging generen en productkennis van VVV/ANWB producten vergroten. Elke maand komt een nieuw thema aan de orde. Dit zijn: j anuari wintersport juli zomervakantie februari wintersportvoorbereiding augustus one stop shopping maart wij gaan naar buiten september wij gaan weer naar school april fietsen oktober uitwaaien mei fietsenlkamperen november veiligheidlauto juni Euro 20001voetbal december cadeaumaand 2 Concept activiteitenplan 2000 - 2001 A"VH*' Stichting VVV 1 Stadspromotie Helmond ,q-ftcholv 2.1.4 Het opstarten van (groeps)arrangementen. Het is de bedoeling om samen met het (toeristisch) bedrijfsleven, instellingen en gemeente voor specifieke doelgroepen (groeps)arrangementen op te zetten. De gemeente is een belangrijke partner in dit geheel. Zij is immers verantwoordelijk voor het Gemeentemuseum (Kasteel), Speelhuis, Gaviolizaal en de nieuwe Kunstenhal in het Boscotondocomplex. Naast de meer traditionele arrangementen (fiets- en wandelarrangemente ) zijn er plannen om een architectuurroute te ontwikkelen. Deze bustocht o.I.v. een deskundige gids laat de belangstellenden de mooiste plekjes van Helmond met o.a. de nieuwe interessante wijken zien. Hiervoor is speciaal bij gemeenten, provincies en architecten belangstelling, maar ook bij inwoners van onze stad. Dit project zal samen met de afdeling communicatie van de gemeente Helmond ontwikkeld worden. Helmond heeft een groot industrieel verleden. Om het verleden zichtbaar te maken zal samen met St. Industrieel Erfgoed Helmond een arrangement o.I.v. een deskundige gids uitgewerkt worden en 'aan de man' gebracht worden. Tegen een geringe vergoeding kunnen de mensen een rondwandeling boeken inclusief een tussenstop voor een versnapering. De directie heeft het voornemen om in 2000 dit idee samen met het industrieel erfgoed verder op te zetten en in 2001 uit te voeren. De regio VVV Kempen en Peel heeft het idee opgevat om het industrieel erfgoed zichtbaar te maken voor groepen. Groepen kunnen dan o.I.v. een gids een bedrijf in Helmond bezichtigen. De gemeente heeft aan de RegioVVV hiervoor een bedrag ter beschikking gesteld net zoals de gemeente Eindhoven, Het SR-E en Europa. Momenteel werkt de regio VVV de plannen uit. VVV/Stadspromotie Hehnond is betrokken bij de invulling en uitvoering. De planning is om in 2001 met een brochure te komen met een aantal te boeken bedrijfsbezoeken waaronder verscheidene in Helmond. 2.1.5 Het bevorderen van de verkoop van de wandelroutes door Helmond. De gemeente Helmond heeft in 1999 het initiatief genomen om een uitgave met leuke wandelroutes door Helmond te laten maken. VVV/Stadspromotie verzorgt de distributie en promotie. De komende twee jaar wil de directie door middel van speciale acties de verkoop van dit interessante boekje stimuleren. De directie denkt aan het plaatsen van advertenties, het verkopen van de boekjes bij de belangrijke toeristische attracties, het verspreiden bij nieuwe inwoners en het schrijven van persberichten. 2.1.6 Het verhogen van de omzet van de VVV geschenkbonnen De VVV geschenkbon is marktleider. Dat willen de VVV's graag zo laten! Daarom is het noodzaak dat op lokaal niveau hard gewerkt wordt om de omzet van deze bon te vergroten. De directie is van plan om voor 2000 en 2001 mailings naar het bedrijfsleven te sturen om de bon te promoten. Ook zullen in advertenties in de weekbladen de bon aangeprezen worden. Om de middenstand te interesseren de bon te accepteren, neemt de directie actie door de winkeliers persoonlijk te interesseren deel te nemen. Het mes snijdt dan aan twee kanten: de bon wordt geaccepteerd door meer winkels en de daarbij behorende deelnameopbrengsten zijn voor VVV/Stadspromotie. Bovendien staat VVV/Stadspromotie in contact met de middenstand. Dit komt de samenwerking voor andere activiteiten ten goede. Daarnaast wil VVV/Stadspromotie het aantal verkooppunten vergroten. Hiertoe zoekt zij samenwerking met winkeliers in de buitenwereld van Helmond. Om deze afspraken goed vast te leggen, maakt de directie nieuwe uniforme overeenkomsten. 3 Concept activiteitenplan 2000 - 2001 AM%*' Stichting WV 1 Stadspromotie Helmond 2.1.7 Het bevorderen van de verkoop van kaarten voor locale evenementen VVV/Stadspromotie wil graag de spilftmctie vervullen tussen evenementen- organisaties en het publiek, zie paragraaf 2.2.12. De directie zal de evenementen- organisaties ervan overtuigen de kaartverkoop te doen plaatsvinden via de VVV/ANWB winkel. De organisatoren krijgen hiervoor een kwalitatief hoogstaand distributiekanaal voor terug en de VVV/ANWB winkel ontvangt opbrengsten uit de verkoop. Momenteel verkoopt de VVV/ANWB kaarten voor poppodium Plato, Bach-festival 2000, staatscircus, Kennedymars, Lentefestival A-rtimond. De directie hoopt in de nabije toekomst ook de kaartverkoop te verzorgen voor de Keiebijters. 2.1.8 Het continue bijscholen van de informatiemedewerkers In het jaar 2000 krijgen de medewerkers scholing in het werken met Tourinfo, de geautomatiseerde toeristische databank van Nederland. Om de dienstverlening van de ANWB agentschappen te waarborgen is het van belang dat alle informatiemedewerkers een "ANWB aantekening" krijgen. Nog twee medewerkers van de infonnatie afdeling zullen deze aantekening moeten halen. In 1999 heeft VVV/Stadspromotie een nieuw computemetwerk aan laten leggen. Dit netwerk voldoet aan de eisen van vandaag en de nabije toekomst. Het is van belang dat de medewerkers goed kunnen werken met dit netwerk, dit verhoogt de effectiviteit van de organisatie. Daarom volgen de medewerkers in 2000 een cursus windows en microsoft office. In 2000/2001 heeft VVV/Stadspromotie het voornemen om een uitwisselingsprogramma op te starten tussen enerzijds de culturele, toeristische en recreatieve organisaties en anderzijds VVV/Stadspromotie Helmond. Doel hiervan is om wederzijds kennis te maken met de activiteiten, die zich op het vlak bevinden van toerisme en recreatie. 4 Concept activiteitenplan 2000 - 2001 AIVW*' Stichting WV 1 Stadspromotie Helmond .qntsch-P Externe diensten (promotie en pr, evenementen, productontwikkeling en advisering) Voor promotie en pr hanteert VVV/Stadspromotie de volgende uitgangspunten: ¿ Het op grote schaal bekendheid geven aan de toeristisch-recreatieve mogelijkheden van Helmond ¿ Het verbeteren van het imago van Helmond Het promoten van het kemwinkelapparaat (de binnenstad in zijn algemeenheid) Het profileren van de cultuur en cultuur-historie (inclusief het industrieel verleden) van Helmond Twee bestuursleden en de directie hebben actief zitting in de door de gemeente in 1999 opgerichte stuurgroep Stadspromotie. Deze projectgroep onder voorzitterschap van burgemeester Van Elk heeft als hoofddoelstelling: "Het versterken van het imago van Helmond in- en extern, door het promoten van de stad en onderdelen daarvan, in samenwerking met derden, via het leveren van maatwerk per aspect of project in samenhang met elkaar volgens een strategisch concept." De uitgewerkte notitie over de gewenste promotie en imago onderschrijft VVV/Stadspromotie op hoofdlijnen. Om de uitgangspunten te realiseren zijn de volgende activiteiten ontwikkeld. 2.2.1 Uitdragen van Helmond-logo met pgy-off Het logo 'Helmond, een glimlach in Brabant' is ontwikkeld door VVV/Stadspromotie met het doel een positief herkenbaar beeld en imago van Helmond te creëren. Dit logo is de basis van alle reclame-uitingen die de komende jaren ondernomen zullen worden. VVV/Stadspromotie streeft naar het eenduidig uitdragen van dit logo met de pay-off door diverse partijen en belangengroepen in Helmond. Voor een gedoseerde integratie van dit logo met pay-off zullen in de toekomst met verschillende vertegenwoordigers van o.a. de gemeente gesprekken moeten worden gevoerd. Voor een eenduidig beleid zal namelijk een en ander duidelijk op elkaar moeten worden afgestemd. De eerste samenwerking zal gestalte krijgen in het gezamenlijk uitgeven van een twee nieuwe Helmond brochures door VVV/Stadspromotie en gemeente Helmond, afdeling Communicatie. 2.2.2 Het uitgeven van een nieuwe Helmond brochure In samenspraak met de gemeente Helmond, afdeling Communicatie, brengt VVV/Stadspromotie in 2000 een toeristische brochure uit over Helmond. Deze brochure is bedoelt voor de inwoners, mensen uit de regio en toeristen. In deze informatie staan alle van belangzijnde toeristische activiteiten versneld. Het toeristisch bedrijfsleven kan participeren d.m.v. het plaatsen van advertenties. De verspreiding is via balie, telefonische, schriftelijke en intemet-aanvragen, beurzen en dergelijke. De verkoopadviesprijs isfl l,50. Bovendien geeft de gemeente in samenspraak met VVV/Stadspromotie een brochure uit over Helmond. In deze brochure krijgt uitgebreid aandacht het wonen en werken in Helmond. Deze uitgave is bestemd voor het bedrijfsleven, gasten van de gemeente en VVV/Stadspromotie (gemeenten, provincies, pers, etc. etc.) De uitgaven zijn zo op elkaar afgestemd dat er geen doublures zijn en dat de layout hetzelfde is zodat deze twee uitgaven ook gelijktijdig verspreid kunnen worden. 5 Concept activiteitenplan 2000 - 2001 A~' Stichting VVV 1 Stadspromotie Helmond 2.2.3 Intemet De directie geeft in 2000 opdracht om een toeristische intemetsite www.vvvhelmond.nl te ontwikkelen. Deze site moet informatie gaan geven over alle toeristische mogelijkheden die Helmond te bieden heeft. Ook moet het in de toekomst mogelijk zijn VVV artikelen zoals souvenirs, kaarten, plattegronden te bestellen en arrangementen te boeken. De evenementen krijgen een prominente plaats op de site. Het bedrijfsleven kan tegen een bepaalde vergoeding participeren door middel van een bedrijvenpresentatie of een "doorlink" mogelijkheid. Het is de bedoeling dat de VVV Helmond site gelinkt kan worden bij andere sites van bijvoorbeeld gemeente Helmond, bedrijven uit Helmond, regio VVV Kempen en Peel, ANVV, NBT en dergelijke. De opzet is zo gekozen dat VVV/Stadspromotie zelf de site kan bijhouden. 2.2.4 Het organiseren van de Helmondse inzending Bedrijven Kontakt Dagen in Eindhoven VVV/Stadspromotie verzorgt de gehele "handling" van de Helmondse inzending. Het doel van deze inzending is de regio te laten zien wat Helmond allemaal te bieden heeft. VVV/Stadspromotie ziet een gezamenlijke deelname van meer dan 40 bedrijven in Eindhoven als een belangrijk promotie-instrument van Helmond. De verwachting is dat de komende twee jaar gemiddeld ruim 40 bedrijven en instellingen mee zullen doen. Naast het organiseren (voorbespreken, organiseren dagen zelf, contacten met de beursorganisatie en administratie)van de Helmondse inzending, verzorgt VVV/Stadspromotie de publiciteit. Jaarlijks houdt VVV/Stadspromotie een evaluatie. Vandaar dat VVV/Stadspromotie de taak van het organiseren van deze inzending als een prioriteit ziet. 2.2.5 De visitekaartjesactie. De directie heeft in 2000 het voornemen om een visitekaartjesactie op te zetten voor de inwoners van Helmond. Immers zijn zij zelf ook een promotor van de stad. Meer dan 35.000 huishoudens ontvangen een brief met een tiental visitekaartjes die zij tijdens de vakantie kunnen uitdelen. Na evaluatie moet blijken of deze actie succesvol is geweest. Indien dit zo is, wil de directie deze actie in 2001 continueren door een kalender uit te geven. 2.2.6 Het opzetten van dagarrangementen in amenwerking met het bedrijfsleven en culturele instellijim zie voor dit onderdeel paragraaf 2.1.4 2.2.7 Het stimuleren van persbezoeken, het actief benaderen van de media voor free publicity Iedereen weet dat het bedrijven van promotie in de vorm van het plaatsen van advertenties, advertorials, tv en radio reclame veel geld kost. Daarom zal VVV/Stadspromotie in de komende twee jaren veel tijd stoppen in het gratis verkrijgen van publiciteit voor de stad Helmond. Het zwaartepunt ligt in het gratis schrijven van persberichten voor verenigingen en dergelijke die evenementen organiseren in onze stad. De directie wil daarnaast samen met de regio VVV journalisten naar Helmond uitnodigen die over "toeristisch" Helmond gaan schrijven. Ook wil de directie samen met afdeling voorlichting van de gemeente persberichten versturen over belangrijke gebeurtenissen in Helmond. Het doel van deze berichtgeving is Helmond positief 'in de picture' te krijgen en de pers te attenderen op interessante wetenswaardigheden over Helmond. 6 Concept activiteitenplan 2000 - 2001 Stichting VVV 1 Stadspromotie Helmond 2.2.8 Het inzetten van stadsgidsen De directie zal in 2000 samen met de afdeling communicatie van de gemeente een gidsen team formeren en opleiden die VVV/Stadspromotie en de gemeente Helmond behulpzaam zijn bij rondleidingen. Het gaat hier om gidsen die de cultuur historie met het industrieel verleden beheersen en om gidsen die de architectuur van Helmond kunnen uitdragen. Deze gidsen worden bij arrangementen ingezet. Het betreft hier vrijwilligers die een beperkte onkostenvergoeding krijgen. VVV/Stadspromotie heeft de regie. 2.2.9 Samenwerking met de regio VVV Kempen en Peel De directie is van mening dat bijvoorbeeld het alleen bezoeken van toeristische beurzen om Helmond te promoten weinig zin heeft. Wel als je dit samen met de regio oppakt. Vandaar dat VVV/Stadspromotie samen met de regio VVV promotionele acties in 2000 en 2001 opzet. Deze acties hebben vooral betrekking op gezamenlijk beursbezoek, promotie op regionale vlak van de evenementen en het gezamenlijk oppakken van groepsarrangementen. De directie is inmiddels gevraagd deel te nemen aan de stuurgroep Regiocommissie De Peel. Zie hoofdstuk 6. 2.2.10 De Eer van Croy De Stichting 'Eer van Croy' organiseert j aarlij ks met succes de Eer van Croy. Dit is een prijs voor een bedrijf uit het Peelgebied dat zich voor de regio verdienstelijk heeft gemaakt of waarop de regio trots mag zijn. De directie heeft in deze stichting een adviserende rol. Omdat deze activiteit positief bijdraagt aan de beeldvorming van Helmond en regio, blijft de directie in 2000 en 2001 actief betrokken bij de organisatie van dit evenement. De Stichting tracht wel dit evenement te upgraden door belangrijke vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven uit te nodigen aanwezig te zijn bij de uitreiking. VVV/Stadspromotie verzorgt tevens het secretariaat voor deze stichting. 2.2.11 Samenwerking met Helmond Sport Helmond Sport is een belangrijke identiteitsdrager van onze stad. In de businesselub zitten veel ondernemers die graag iets willen betekenen voor Helmond. VVV/Stadspromotie heeft deze netwerken nodig om op informele wijze in contact te kunnen komen met deze ondernemers. Doel hiervan is om evenementen in de toekomst, waarbij een nadrukkelijke bijdrage van het bedrijfsleven gewenst is, door te kunnen laten gaan. Ook de naamsbekendheid van "Helmond, een glimlach in Brabant" zal vergroot moeten worden. Helmond Sport komt regelmatig op de televisie. Vandaar dat de directie graag van de gelegenheid gebruik maakt om tegen een gereduceerd tarief borden te plaatsen in het stadion. De directie is tevens in gesprek met de leiding van Helmond Sport voor het opzetten van gezamenlijke acties die de beeldvonning van Helmond ten goede komt. 2.2.12 De evenementenborden De huidige evenementenborden bij de invalswegen van de stad zijn aan vervanging toe. De directie kijkt hier samen met de gemeente naar. De gedachten gaan uit om een op zonne energie aangedreven computergestuurde evenementenlichtkranten te plaatsen. Tegen geringe kosten kunnen de evenementenorganisaties hun evenement of activiteit aanprijzen. Bovendien is VVV/Stadspromotie in staat algemene informatie te versnelden, zoals koopavonden en parkeerplaatsen. Voor dit systeem bestaat grote belangstelling bij de evenementenorganisaties. Het is de bedoeling dat de gemeente de borden betaalt en neerzet en dat VVV/Stadspromotie het systeem beheert. 7 Concept activiteitenplan 2000 - 2001 AM»y@' Stichting Stadspromotie Helmond oge-t-cilop Dit project heeft alleen maar kans van slagen als er subsidiegelden aangeboord worden en wanneer de gemeente geen vergunning meer geeft voor het aanplakken van evenementen op reclamezuilen. De directie hoopt in 2000 de planvorining en financiering rond te hebben, zodat het systeem in 2001 operationeel is. De gemeente kan overwegen om eerst een pilot te starten. Ook de gemeente Eindhoven is geïnteresseerd in zo'n dergelijk systeem. Wellicht dat dit binnen SR-E aanleiding is subsidie toe te kennen. 2.2.13 Stadsradio Helmond Uit onderzoeken blijkt dat Stadsradio Helmond goed beluisterd wordt. VVV/Stadspromotie wil graag samenwerken met Stadsradio Helmond om de rubriek Helmond Info meer 'body' te geven. De VVV/ANWB winkel krijgt in dit progranuna tevens aandacht. VVV/Stadspromotie ondersteunt Stadsradio Helmond in 2000 met een eenmalige financiële bijdrage vanfl3.000,-. In 2001 zal VVV/Stadspromotie in het kader van promotie (zie 2.1.2 en 2.1.3) een reclame-cainpagne via Stadsradio Helmond opstarten. 8 Concept activiteitenplan 2000 - 2001 Stichting VVV 1 Stadspromotie Helmond 0.9entscil-P Voor het evenement hanteert VVV/Stadspromotie de volgende uitgangspunten: ¿ Het evenementenaanbod van Helmond moet gevarieerd en kwalitatief hoogwaardig zijn en het moet de verschillende doelgroepen waarop Helmond zich richt aanspreken. ¿ De evenementen moeten bijdragen aan de benodigde verlevendiging van het centrum en ¿ de diverse partijen zullen naar rato van voordelen/zakelijke betrokkenheid financieel moeten participeren (gezamenlijk optreden van gemeente en bedrijfsleven). 2.2.14 Het aanbieden van een totaal dienstelipakket aan evenementenorganisaties VVV/Stadspromotie vindt het belangrijk dat de evenementen in Hehnond goed georganiseerd en dat ze goed bezocht worden. VVV/Stadspromotie heeft de expertise in huis om de verenigingen en organisatoren te ondersteunen. In 1999 is regelmatig gebruik gemaakt van deze dienstverlening. De verwachting is dat in 2000 en 2001 de ondersteuning zal toenemen. Het dienstenpakket bestaat uit de volgende onderdelen: het geven van informatie over het evenement aan de balie, het verkopen van plaatsbewijzen, de promotie, de publiciteit en het geven van adviezen op sponsoringgebied en het voeren van het secretariaat indien dat gewenst is. De directie wil deze activiteit actief onder de aandacht brengen bij de evenementenorganisaties. VVV/Stadspromotie is in 2000 en 2001 betrokken bij de organisatie van o.a.het Bachfestival 2000, de concerten van het Carat-Paviljoen, het Straattheaterfestival, het Lentefestival A-rtimond, Landjuweel (2001) en de intocht van Sint Nieolaas. De directie wil in het najaar van 2000 een presentatie houden voor de evenementenorganisaties en verenigingen. Het doel van deze bijeenkomst is het bekend maken van het dienstenpakket en het uitleggen wat VVV/Stadspromotie allemaal doet. 2.2.15 De Carat-concerten Het bestuur van de Stichting Beheer Carat-Pavilj oen organiseert vele jaren met succes elke zondag in de maanden mei t/m september de Carat-concerten. De directie heeft in het bestuur een adviserende rol. VVV/Stadspromotie voert het secretariaat van de Carat-concerten. Geheel belangeloos verzorgt zij voor deze stichting de programmering, publiciteit, sponsoring en administratie. De directie continueert deze activiteiten in 2000 en 2001. De directie zal samen met het bestuur brainstormen om te bezien hoe de invulling van het Carat-paviljoen nog verder verbeterd kan worden, bijvoorbeeld door het maken van een brochure met daarin opgenomen het jaaiprogramma. 2.2.16 Evenementen-databank De directie zal er alles aandoen om in 2000 een representatieve evenementen-databank op te zetten die gebruikt kan worden voor promotionele doeleinden, persberichten, intemet, evenementenposters en voor afstemming van de data van de diverse evenementen. 2.2.17 Evenementenkalender VVV/Stadspromotie is in 1999 gestart met het uitgeven van een evenementenkalender. De directie heeft het voornemen om in 2000 en 2001 deze kalender ook uit te geven. Gekeken wordt hoe de distributie verbeterd kan worden. Het is namelijk de bedoeling deze kalender overal in Hehnond en regio op te hangen in horecapanden, reereatiebedrijven, gemeentehuis, banken, VVV kantoren en dergelijke. 2.2.18 Lentefestival A-rtimond Lentefestival A-rtimond is niet meer weg te denken uit Helmond. Het festival heeft in de regio een zeer positieve uitstraling. 9 Concept activiteitenplan 2000 - 2001 Stichting VVV 1 Stadspromotie Helmond Op verzoek van het bestuur van Lentefestival Artimond is VVV/Stadspromotie betrokken bij de organisatie en de publiciteit. Bovendien geeft zij de stichting adviezen over sponsoractiviteiten. In 2000 geeft VVV/Stadspromotie fl. 1 0. 000,-- aan de stichting Lentefestival Artimond voor het professionaliseren van de organisatie en programmering. Hiervoor is de Stichting Bossa Nova ingehuurd die de organisatie ondersteunt op het gebied van de programmering en publiciteit. Bij een positieve evaluatie wordt deze ondersteuning in 2001 gecontinueerd meteen bedrag vanfl 5 000,-. 2.2.19 Welkomstmarkt 2001 Eens in de twee jaar is er een mogelijkheid voor alle Helmondse verenigingen om zich te presenteren naar alle inwoners van Helmond. In de Elzas Passage krijgen deze verenigingen een stand toegewezen en op het Speelhuisplein en in het Speelhuis vinden voorstellingen plaats door deze verenigingen. Dit evenement wordt georganiseerd door gemeente Helmond afdeling Communicatie en door de Helmondse Vrouwenraad. De directie van VVV/Stadspromotie is betrokken bij de organisatie van dit evenement en presenteert zich op de markt met een stand. 2.2.20 Brandweer Helmond 1 00 jaar 2002 Onlangs is de directie van VVV/Stadspromotie benaderd om in een vroegtijdig stadium mee te denken over het jubileumj aar 2002 waarin de Brandweer Helmond honderd jaar bestaat. VVV/Stadspromotie geeft gehoor aan dit verzoek door adviserend op te treden. 2.2.21 Uitbouw bestaande evenementen Straattheaterfestival Toneelvereniging St. Genesius zal dit jaar in samenwerking met VVV/Stadspromotie Helmond het straattheaterfestival voor het eerst organiseren op de Markt, in het centrum van de stad. VVV/Stadspromotie zal de organisatie op vele vlakken ondersteunen o.a. via het geven van adviezen m.b.t. sponsoring, het verzorgen van en versturen van persberichten en het onderhouden van de contacten met de pers, het maken van 7000 brochures met het dagprogramma en van ruim 400 affiches. Bij een positieve evaluatie zal VVV/Stadspromotie deze ondersteuning continueren. 2.2.22 Versteviging contacten VVV/Stadspromotie onderneemt actie om contacten met de organisaties van onderstaande evenementen te verstevigen met als doelstelling om die evenementen nog breder en uitgebreider in de markt te zetten: ¿ Boeremnert Brouwhuis ¿ Binnenstadsronde Helmond, Ren & Toeristenclub Buitenlust ¿ Profronde Stiphout C> Brabantse Fietsdag Welkomstmarkt 2001 Landjuweel 2001 Koninginnedag (Oranjecomité) Jazz in Catstown Vooijaar- en zomerkennis Carnaval 10 Concept activiteitenplan 2000 - 2001 A~' Stichting Stadspromotie Helmond agentschap 2.2.23 Nieuwe evenementen Kasteeltuinconcerten Helmond VVV/Stadspromotie wil in 2001 gedurende 9 vrij dagavonden in juli en augustus bij het kasteel een zomerfestival organiseren. Dit evenement is nieuw in Helmond. De gemeente Helrnond, afdeling Economische Zaken, is bereid om een subsidie van fl 12.500,- voor dit nieuwe evenement ter beschikking te stellen. De overige kosten, zijndefl 12.500,-, wordt door VVV/Stadspromotie voor haar rekening genomen. Zo'n dergelijk happening past uitstekend om in de zomen-naanden in Helmond een activiteit te hebben voor de eigen inwoners en voor de aanwezige toeristen in de regio. Van 20.00 tot 23.30 uur treden er verschillende groepen op. De programmering is van dien aard dat het hele gezin kan komen genieten van een leuk zomeravondconcert. Na afloop kunnen de bezoekers dan eventueel naar de vele horecapunten in het centrum van de stad. Met het bestuur van Jazz in Catstown en met de gemeente m.b.t. de kerrnisorganisatie zal overleg gevoerd worden om e.e.a. goed op elkaar af te stemmen. 2.2.24 Intocht Sint Nicolaas College van B&W heeft besloten om VVV/Stadspromotie Helmond een subsidiebedrag vanfl5.000,- toe te kennen om de Sint Nicolaasintocht te organiseren. Dit voor VVV/Stadspromotie nieuwe culturele stadsevenement zal samen met Stichting Helmonds Sint Nicolaasfeest georganiseerd gaan worden. VVV/Stadspromotie hoopt met deze nieuwe financiële impuls dit stadsevenement nog breder en grootser op te zetten dan voorheen al het geval was. Naast deze geplande nieuwe evenementen -reeks wil VVV/Stadspromotie graag op korte termijn een aantal nieuwe evenementen aan de bestaande kalender toevoegen om het evenementenaanbod te vergroten. De wens bestaat om een groot nationaal sportevenement in Helmond te laten plaatsvinden. Tevens zijn inmiddels de eerste contacten gelegd om "Bedrijven Kontakt Dagen" voor de regio Peelland in Helmond te organiseren. Een mogelijke locatie hiervoor is het voetbalstadion De Braak. 1 1 Concept activiteitenplan 2000 - 2001 Stichting WV 1 Stadspromotie Helmond Voor de productontwikkeling wil VVV/Stadspromotie in eerste instantie alleen nieuwe producten en activiteiten ontwikkelen die in ieder geval passen binnen door de gemeente opgestelde visies verwoord in "het recreatief Ontwikkelingsplan Helmond-Centrum" en "Stadsmarketingplan Helmond 1992 - 1995" genoemde visie. 2.2.25 Het beter benutten van het kasteel Het kasteel krijgt een nieuwe bestemming, nadat de gemeenteraad er niet meer vergadert. De directie wil graag overleg met de afdeling Cultuur van de gemeente Helmond om te bezien welke functies het kasteel kan krijgen en wat VVV/Stadspromotie in deze kan betekenen. Het eerste initiatief ligt er om in de tuin de Kasteeltuinconcerten te organiseren (zie 2.2.23). Andere mogelijkheden zijn om naast het museum, sommige ruimten te verhuren voor bedrij fspresentaties, speciale bijeenkomsten en dergelijke. 2.2.26 InforTnatievoorziening bij interessante objecten Helmond heeft veel interessante objecten waarvan weinig mensen weten dat die er zijn. VVV/Stadspromotie is van plan om samen met de gemeente een lijst op te stellen met objecten die voor informatievoorziening in aamnerking te komen. Wellicht dat in de toekomst deze voorziening kan aansluiten bij de andere informatiesystemen in Helmond (informatieborden, bewegwijzering voor wandelaars etc.). 2.2.27 Nieuwe fietsroute "rondje Helmond" Op dit moment is er geen bewegwijzerde fietsroute beschikbaar in Helmond. Hiervoor bestaat bij de doelgroepen veel belangstelling. VVV/Stadspromotie is deze route aan het uittekenen. De route zal ongeveer 40 kilometer behelzen en de route doet de belangrijkste punten (natuurschoon, musea, nieuwe wijken, horeca) aan. Het liefst wil VVV/Stadspromotie deze route vanuit twee richtingen bewegwijzeren. VVV/Stadspromotie zal het bedrijfsleven benaderen voor participatie in de vorm van arrangementen en kortingacties. VVV/Stadspromotie zal zorgen voor het foldennateriaal, de promotie en de distributie ervan. De consument betaalt voor het routekaartje. De directie wil in 2000 de planvorining afgerond hebben en ziet het liefst dat de route in het vooijaar van 2001 bewegwijzerd wordt. De fietsroute sluit aan op het nieuwe fietsknooppuntensysteem van de SRE. VVV/Stadspromotie zal over deze nieuwe fietsroute in contact treden met de gemeente om e.e.a. nader uit te werken. 2.2.28 Nieuwe architectuurroute VVV/Stadspromotie gaat in 2001 een stadsarrangement ontwikkelen waarbij men per bus een tour door Helmond kan maken. De nadruk zal worden gelegd op architectuur met o.a. de nieuwe interessante wijken en gebouwen, maar daarnaast zullen ook andere bijzondere plekjes in Helmond worden aangedaan. Deze tour zal begeleid worden door stadsgidsen. (zie 2.2.8.) Samenwerking met het Architectuurcafé zal hierbij worden nagestreefd. 2.2.29 Ontwikkeling industrieel erfgoedtoerisme Helmond heeft een groot industrieel verleden in met name textiel en metaal. VVV/Stadspromotie wil samen met de Stichting Industrieel Erfgoed Helmond, monumentenwerkgroep, gemeente-archief en diverse Helmondse musea de mogelijkheden bekijken om arrangementen op maat te ontwikkelen. Met de beleidsmedewerker Toerisme, Recreatie en Cultuur zal overleg gevoerd worden m.b.t. de opzet van deze arrangementen (zie 2.1.4). 12 Concept activiteitenplan 2000 - 2001 .4NW*' Stichting VVV 1 Stadspromotie Helmond -90"t$Ch-P Voor advisering en ondersteuning is de directie van VVV/Stadspromotie vertegenwoordigd in diverse belangenverenigingen, klankbordgroepen, commissies en initiatiefgroepen. Deze zijn: 2.2.30 Federatie belangenverenigingen "Stadskem-Helmond" In 2000 zal deze nieuwe federatie een feit zijn. Leden zijn: de ondememersvereniging Steenweg, Belangenvereniging Passage, Helmond City Ondememersvereniging, Ondememersvereniging Koninginnewal, Grootwinkelbedrijf Helmond City, Dag- Horeca Helmond City. Deze federatie heeft onder meer tot doel: het behartigen van de gemeenschappelijke belangen en het bevorderen van de samenwerking, het organiseren van collectieve evenementen, het voeren van reclame-acties en het bedrijven van public relations. VVV/Stadspromotie onderschrijft deze doelstellingen van harte en is dan ook graag bereid actief te participeren in deze federatie als ondersteunend lid. De directie is namens VVV/Stadspromotie vertegenwoordigd. 2.2.31 BVR klankbordgrogp: zakelijk toerisme, kantoren en centrumstedelijk wonen De gemeente heeft opdracht gegeven aan BVR om een ontwikkelingsvisie (programmatisch en ruimtelijk) voor de binnenstad op te stellen. De directie zit in deze klankgroep en denkt actief mee om het centrum voor alle leeftijden en alle leefstijlen aantrekkelijk te maken en om ervoor te zorgen dat in het centrum zowel overdag als 7s avonds wat te doen is. 2.2.32 Regiocommissie De Peel van de regio VVV Kempen en Peel De directie zit namens VVV/Stadspromotie in deze commissie. De activiteiten van de regiocommissie liggen op het vlak van de promotie en productontwikkeling. Activiteiten die in 2000 opgepakt worden zijn: het uitgeven van een infortnatiegids en placemats, het ontwikkelen van asperge-arrangementen en fiets- wandel- en ruiterroute. De bedoeling is dat Helmond als centrumstad van de Peel een prominentere rol krijgt in de promotie en productontwikkeling van het Peelgebied. 2.2.33 Begeleidingscommissie Stichting Mooi Zo Goed Zo Helmond De directie van VVV/Stadspromotie is vertegenwoordigd in deze begeleidingscommissie, die o.a. adviseert bij de benadering van mogelijke sponsors uit het bedrijfsleven t.b.v. projecten die de leefbaarheid in Helmond vergroten. 2.2.34 Initiatiefgroo 'Ketsegangske' De directie is nauw betrokken bij dit initiatief, dat zich o.a. bezighoudt met et organiseren van verschillende consumentenacties voor de klanten van het kern winkelapparaat. 2.2.35 Reconstructiecommissie Brabant Vanwege de mestproblematiek binnen de varkenssector zoeken steeds meer varkensfokkers naar andere mogelijkheden van bestaan. Te denken valt aan o.a. boerderijcampings, recreatie-oplossingen en activiteiten binnen het agrotoen'sme. Binnen deze reconstructiecommissie heeft de directie VVV/Stadspromotie Helmond een adviserende taak. 1 3 Concept activiteitenplan 2000 - 2001 ANN@4V' Stichting VVV 1 Stadspromotie Helmond Oqe@tscl,.p 3. Huisvesting VVV/Stadspromotie is momenteel gehuisvest op de Markt 21 1. De winkel is niet meer toereikend voor de toeloop en ambities die de directie heeft. De directie en het bestuur zijn in overleg met de gemeente voor nieuwe huisvesting. Nu verhuizing naar Boscotondo vanuit gemeentewege niet haalbaar is, wil VVV/Stadspromotie graag verhuizen naar de buren - afdeling communicatie - die wel verhuist naar het Boscotondogebouw. Tot het moment zeker is waar VVV/Stadspromotie naar toe gaat, zullen er geen investeringen gedaan worden in Markt 21 1. De directie hoopt in het voo@aar 2001 te verhuizen naar de nieuwe locatie. 4. Personele invulling Alhoewel het bestuur niet het uitbreiden van vast personeel nastreeft, zal VVV/Stadspromotie de informatie-afdeling (gezien de toename van de werkzaamheden) uitbreiden met twee fulltimers. De directie zal naar gelang de noodzaak derden inhuren voor het verrichten van werkzaamheden op het vlak van acquisitie, promotie en evenementenbegeleiding. Het betreft hier dan vooral activiteiten die betrekking hebben op de externe diensten. VVV/Stadspromotie is zich verplicht te houden aan het bindend besluit arbeidsvoorwaarden ANVV. Dit houdt concreet in, dat de jaarlijks de personeelslasten conform landelijke afspraken zullen toenemen. Ter indicatie: Voor 2000 stijgen de lonen, afgezien van schaalverhoging bij goed functioneren, 3,25%! Deze salarisontwikkeling is verwerkt in de begroting. 5. Interne organisatie VVV/Stadspromotie zal in 2000 een nieuw computemetwerk en een telefooncentrale aanschaffen. Deze apparatuur zal de efficiency en effectiviteit bij VVV/Stadspromotie vergroten. De nieuwe telefooncentrale heeft tot doel de bereikbaarheid van directie en medewerkers te verbeteren. Het nieuwe netwerk zal ook gebruikt worden om de nieuwe evenementendatabank in te richten. 6. Regio VVV Kempen en Peel Momenteel wordt er in de regio discussie gevoerd over de invulling van een nieuwe re io 9 VVV. Dit omdat de ANVV een reorganisatie toepast, waar alleen nog plaats is voor regio VVV's en niet meer voor locale VV-V's. Het bestuur van VVV/Stadspromotie geeft de voorkeur aan één regio VVV voor het gebied Kempen en Peel. De organisatievonn die hierbij past is van federatieve aard. Voor de VVV's in de Kempen is het moeilijk bespreekbaar dat zij een gedeelte van de autonomie moeten afstaan aan de nieuwe federatie. Zij willen niet samenwerken met Eindhoven. De VVV Eindhoven heeft te kennen gegeven niet in een federatie te willen samenwerken. Komen de VVV's in de Kempen en Peel niet tot overeenstemming dan zal VVV/Stadspromotie samen met de Peel VVV's en gemeenten in overleg treden voor het oprichten van een federatie voor de Peelregio. Naar verwachting zal eind 2000 duidelijk zijn welke richting het op gaat, zodat in 2001 de nieuwe situatie in werking kan treden. 14 Concept activiteitenplan 2000 - 2001 Stichting VVV 1 Stadspromotie Helmond Voor VVV/Stadspromotie Helmond is het van belang dat zij zeggenschap houdt voor de activiteiten die in Helmond plaatsvinden en voor onze stad van belang zijn. 7. Begroting VVV/Stadspromotie wil voor de gemeente geen doorgeefluik zijn van het doorsluizen van subsidiegelden die zij beschikbaar stelt aan onze organisatie. De directie probeert het bedrijfsleven zoveel mogelijk financieel te laten participeren in projecten. Uit de praktijk blijkt dat het bedrijfsleven alleen wil mee betalen aan acties als hier een bepaalde tegen- presentatie tegenover staat. Hierbij valt te denken aan advertenties, naainsverineldingen, reclaineborden, stands en promotiemateriaal. Voorbeelden van participatie zijn: de Bedrijven Kontakt Dagen in Eindhoven, de arrangementen, het intemet verhaal en de Helmond brochure. Ook probeert VVV/Stadspromotie de inkomsten uit de VVV/ANWB winkel te vergroten. Naar verwachting kan dit pas gebeuren nadat de nieuwe huisvesting een feit is. De directie probeert in ieder geval zoveel mogelijk netto opbrengsten uit de VVV/ANWB winkel te halen die vervolgens gebruikt kunnen worden voor financiering van promotionele activiteiten. 8. Tot slot Dit plan geeft aan wat de directie in 2000 en 2001 voor activiteiten wil ontplooien. Papier is geduldig. VVV/Stadspromotie wil flexibel zijn om plannen aan te passen of activiteiten uit te voeren die niet in dit plan vertneld staan. Deze aanvullende plannen moeten passen binnen het opgestelde beleidsplan en zullen alleen opgepakt worden als hiervoor budgettaire ruimte is. 1 5 Concept activiteitenplan 2000 - 2001 Stichting VVV 1 Stadspromotie Helmond .g.nftcha,o Tussenbalans per november 2000 Stand van zaken: 2.1.1 Het amassen van de openingstijden van de VVV/AN-WB-winkel aan de seïzoensdrukte. De donderdagavondopenstelling is geëvalueerd. De bezoekersaantallen vielen behoorlijk tegen. De directie heeft daarom het besluit genomen om in 2001 de donderdagavondopenstelling te laten vervallen. In plaats hiervan zal er in 2001 een proef genomen worden met drie vrijdagavondopenstellingen voor de aanvang van de bouwvakvakantie. 2.1.2 Het ontwikkelen van Helmond-souvenirs en relatiegeschenken. Huidige stand van zaken: In het assortiment zijn im-niddels opgenomen de Helmond Sport-artikelen en Keiebijtersartikelen, caps en handdoekjes voorzien van het Helmond, een glimlach in Brabantlogo, liggen im-niddels ook in de winkel voor verkoop. 2.1.3 Het bevorderen van VVV- en ANWB-artikelen. Voor 2001 is met Stadsradio Helmond een afspraak gemaakt om 4 x per dag het hele jaar door een commercial te laten uitzenden. Voor deze campagne zullen naar alle waarschijnlijkheid 4 verschillende spotje worden ingezet. In 2001 wil VVV/Stadspromotie ook starten met een advertentiecampagne in diverse huis-aan- huisbladen. 2.1.4 2.1.5 Het bevorderen van de verkoop van wandelroutes door Helmond. Van de gemeente Helmond hebben wij begrepen dat de SRE het voornemen heeft een wandelroute uit te zetten in Helmond. VVV/Stadspromotie wil graag betrokken zijn bij de nadere uitwerking van deze route en wil graag op de hoogte gehouden worden van deze ontwikkeling door de gemeente en de SRE. 2.1.6 Het verhogen van de omzet van de VVV-Geschenkbonnen De wervingscampagne in september en oktober om meer acceptanten te krijgen is bijzonder goed gelukt. Bijna 75 nieuwe ondernemers zullen in de toekomst de VVV- Geschenkbon accepteren. Ook zijn im-niddels de eerste contacten gelegd voor vier á vijf nieuwe verkooppunten van de VVV-Geschenkbon. 2.1.7 Het inzetten van stadsgidsen VVV/Stadspromotie zal eind november een gesprek voeren met een aantal personen, die mogelijk de nieuwe stadsgidsen van Helmond kunnen worden. 3. Huisvesting VVV/Stadspromotie heeft aan het College van B & W een brief gestuurd d.d. 7 augustus 2000 met het verzoek in te stemmen met de nieuwe huisvestingswens. Hierop is tot op heden geen antwoord ontvangen. Zoals wij denken heeft het landelijke herstructureringsproces (ANVV) geen invloed op de huisvestingsproblematiek van VVV/Stadspromotie. Er zal immers altijd een goed functionerende VVV/ANWB- winkel in Helmond moeten zijn. 16 Concept activiteitenplan 2000 - 2001 Stichting WV 1 Stadspromotie Helmond 4. Personeel In november 2000 is nog geen zicht op welke wijze het herstructureringsproces (ANVV) invloed zal hebben op de personele invulling voor VVV/Stadspromotie. 6. Regio-VVV Kempen en Peel In november 2000 ziet het bestuur van VVV/Stadspromotie geen aanleiding om haar visie zoals verwoord in het activiteitenplan 2000/2001 aan te passen. Zij blijft opteren voor een regio-VVV voor Zuid-Oost-Brabant in de vorm van een federaties model. Helmond, november 2000 17 Concept activiteltenplan 2000 - 2001 Stichting VVV 1 Stadspromotie Helmond |