- Bestuur
- Commissiestukken evaluatie
Commissiestukken evaluatie
Documentdatum | 23-05-2001 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Onderwijs, Cultuur en Financien |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
1 EVALUATIE LEERLINGENVERVOER APRIL 2001 Commissie: o C-I@, cl.d.: 9 @ --, -c,@, , agendapUn4-, L, Evaluatie leerfingenvervoer schooljaar 1999-2000 INHOUDSOPGAVE Blz. 1 ALGEMENE KWANTITATIEVE EVALUATIE xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx1 2 NADERE EVALUATIE MAATWERKVERORDENING ........................................2 2.1 Kwantitatieve evaluatie xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx2 2.2 Kwalitatieve evaluatie xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx3 Ambtelijke analyse xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx3 Opmerkingen van de partners xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx3 3 NADERE EVALUATIE NIEUWE VERVOERSCONCTRACTEN .........................4 3.1 Vervoerscontract Novio xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx4 3.2 Vervoerscontract Bergerhof xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx4 4 VERGELIJKING MET ANDERE GEMEENTEN xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx4 5 NIEUWE REGELING ZITPLAATSVERDELING ..................................................4 6 CONCLUSIE EN AANBEVELINGEN xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx5 Evaluatie leerlingenvervoer schooijaar 1999-2000 -2 - Evaluatie leerlingenvervoer 1 Algemene kwantitatieve evaluatie Het schooljaar 199912000 is voor het leerlingenvervoer niet zonder gevolgen geweest. In bijgaande tabel worden vier belangrijke ontwikkelingen op hoofdlijnen geanalyseerd. 1 . Wijziging in vervoersbeleid SBO binnen Helmond 152 109 112 (in leerlingenaantallen) kosten advisering 20.000 2. Uitvoering ongewijzigd beleid binnen Helmond 48') 66' 80 (in leerlingenaantallen) (g@lVIC?!@,g@MI-K) buiten Helmond 1191 112: 116 3. Vervoerscontracten (inguldens) 1 Offerte 1 raming 1 binnen Helmond 368.541 i 431.475 380.000-) i! 400.000 'buiten Helmond 468.432 1 451.426; 493.934 510.000 4. Netto voordeel GAK-meevaller 214.101i 150.000 (in guldens) De vier ontwikkelingen nader toegelicht. 1 . Voor het vervoer naar SBO-scholen is - na een periode van voortschrijdende inzichten en veel overleg - gekozen voor een maatwerkverordening. De beschikkingen voor het schooljaar 199912000 zijn door weging in overleg met de school of de ouders zelf, afgegeven. De beschikkingen voor het schooljaar 200012001 zijn het resultaat van de maatwerkverordening; m.a.w. zij zijn gebaseerd op het advies van de PCL of commissie van begeleiding van de school. Een nadere kwantitatieve en kwalitatieve evaluatie van de maatwerkverordening komt in paragraaf 11 aan de orde. 2. Bij de uitvoering van het ongewi.zigde beleid hebben wij meer leerlingen moeten vervoeren binnen de gemeente Heimond Deze toename heeft te maken met een capaciteitsuitbreiding van de Hilt en een forse stijging van het leerlingaantal op de Antoon van Dijk (teldatum 1-10-96: 88; teldatum 1-10-2000: 138 = incl. leerlingen uit de regio). 3. De aanbesteding van het leerlingenvervoer in de zomer van 1999 heeft geleid tot twee nieuwe contracten. Het contract voor het vervoer binnen de gemeente Helmond is goedkoper dan vorige jaren. Echter, op dit moment hebben wij nog een financieel geschil ) met Novio over meer- werk, zodat ook voor het schooljaar 199912000 een raming is gemaakt (zie ook hoofdstuk 3. l). Definitief uitsluitsel over de kosten kunnen wij vooralsnog niet geven. De kosten van het vervoer naar scholen buiten de gemeente zijn toegenomen. Dit heeft te maken met het dagelijks vervoer Evaluatie leerlingenvervoer schooljaar 1999-2000 - 1 - van een leerling naar de ziekenhuisschooi te Nijmegen en vanwege een toename van het vervoer op minder reguliere aanvangs- en eindtijden. 4. Door een tijdelijke regeling (de VNG heeft voor zittende SBO-leerlingen een overgangsregeling getroffen met het GAK, zie kopie ook gemeenterekening 2000) hebben wij een groot deel van de kosten voor het vervoer naar SBO-scholen kunnen declareren bij het GAK. Deze regeling resulteert - naar verwachting alleen voor de schooljaren 199912000 en 200012001 - tot een financiële meevaller. 2 Nadere evaluatie maatwerkverordening 2.1 Kwantitatieve evaluatie Voor het vervoer naar SBO-scholen is gekozen voor een nieuwe systematiek. Bestaande externe adviesinstanties hebben een nadrukkelijke adviesrol bij het bepalen of een leerling voor vervoer in aanmerking komt. De beschikkingen voor het schooljaar 200012001 zijn gebaseerd op deze adviezen van de PCL of commissie van begeleiding van de school. De PCL geeft voor nieuwe leerlingen die zij indiceren een vervoersadvies en de commissie van begeleiding geeft vervolgens jaarlijks advies voor de op hun school zittende leerlingen. Hun adviezen hebben geleid tot onderstaand cijfermatig overzicht. CARTE aantal adviezen 64 Negatief 29 Positief 35 Aantal positieve adviezen dat heeft geleid tot een beschikking 32 d' Aantal adviezen 96 gewijzigd) negatief 16 (ongewijzigd) positief 79 (gewijzigd) positief1 80 Aantal positieve adviezen dat heeft geleid tot een beschikking De PCL heeft voor 64 leerlingen een advies uitgebracht. In 35 situaties is geadviseerd vervoer toe te kennen en dit heeft uiteindelijk tot 32 beschikkingen geleid. Enkele leerlingen waarvoor een positief advies was uitgebracht zijn uiteindelijk naar een andere school gegaan (vanwege verhuizing of anderszins). De hiervoor overeengekomen onkostenvergoeding per leerling resulteerde in een totaalbedrag van fl 18.534,40. De commissie van begeleiding van de school heeft voor 96 leerlingen - die reeds van het leerlingenvervoer gebruik maakten - een advies uitgebracht. Voor 16 van deze leerlingen achtte men vervoer niet langer nodig. Voor 1 leerling (die eerst niet in het vervoer zat) heeft men het advies gewijzigd van negatief naar positief. Uiteindelijk is het totaal aantal beschikkingen voor aangepast vervoer in het eerste jaar van de maatwerkverordening niet (noemenswaardig) toegenomen. De externe adviesorganen lijken hun verantwoordelijkheden goed te nemen, en dat werd ook beoogd. Evaluatie leerlingenvervoer schooljaar 1999-2000 - 2 - 2.2 Kwalitatieve evaluatie 2.2.1 Ambtelijke analyse communicatie naar ouders De wijze waarop met ouders gecommuniceerd wordt is uiterst belangrijk. Zonder dat wij dat direct merken neemt de schoof een belangrijk deel van de communicatie voor zijn rekening. Wanneer een leerling een bepaald advies krijgt (bijvoorbeeld fietsen in plaats van met de taxi), dan heeft de school hierover reeds gecommuniceerd met de ouders. Deze ouders zullen doorgaans geen aanvraag meer indienen. Ook aan de kwaliteit van het vervoer (het gedrag van de leerlingen in de bus etc.) levert de school een belangrijke bijdrage. De Toermalijn heeft te kennen gegeven dat men behoefte heeft aan een informatiefoldertje waar zij bij een aantal veel gestelde vragen naar kunnen verwijzen. Een opzet van zo'n gemeentelijke folder is reeds gemaakt en het lijkt wenselijk deze op professionele wijze te laten produceren, zodat het duidelijk een bewaarexemplaar is. Wij hebben zowel het gemeentelijk aanvraagformulier als onze beschikkingen kunnen vereenvoudigen omdat de nieuwe aanpak een aantal bestaande vragen overbodig heeft gemaakt. De meeste ouders kunnen hier beter mee uit de voeten, maar persoonlijke hulplondersteuning van gemeente of de school blijft in een aantal situaties noodzakelijk. Een ander belangrijk aandachtspunt is de juiste timing van de communicatie naar de ouders. Hierbij zijn wij nu mede afhankelijk van de partners, die op een bepaald moment een vervoersadvies uitbrengen. Nieuwe SBO-leerlingen worden veelal op het einde van het schooljaar door de PCL geïndiceerd. De PCL stuurt de voor de beoordeling noodzakelijke vervoersadviezen onverwijld aan ons toe. Ouders dienen vervolgens op enig moment een aanvraag bij ons in, die wij dan pas in behandeling kunnen nemen. De vervoersadviezen voor zittende SBO-leerlingen ontvangen wij eind mei van school. Hun ouders krijgen ruimschoots voor aanvang van het nieuwe schooljaar een aanvraagformulier toegestuurd. De maand mei is voor ouders een logisch moment om het formulier in te vullen en zo een vervoersaanvraag in te dienen voor het volgend schooljaar. Kostenbeheersende aspect Leerlingenvervoer is een medebewindstaak die door het rijk aan gemeenten is opgelegd. De wettelijk plicht om zorg te dragen voor vervoer is er een die onderkend moet worden. Het reguliere volumebeperkende instrument (kilometergrens) hebben wij voor het vervoer naar de speciale basisschool losgelaten. Volumebeperking dient daar nu gestalte te krijgen via maatwerk, i.c. het advies van de PCL of de commissie van begeleiding van school. Op dit moment lijkt deze insteek zijn werking te doen. Een jaarlijkse terugkoppeling vanuit de gemeente naar deze adviesinstanties lijkt wenselijk zodat ideeën met elkaar in de pas blijven lopen. 2.2.2 Opmerkingen van de partners Permanente commissie leerlingenzorg (Samenwerkingsverband WSNS) Afspraken over de uitvoering van de adviesfunctie zijn vastgelegd in een contract, waarin een vergoeding per afgegeven vervoersadvies is afgesproken. Het samenwerkingsverband WSNS gaf in eerste instantie aan dat men in het voorjaar van 2001 wilde bezien of men de gemaakte contractuele afspraken (eventueel bijgesteld) wilde voortzetten. In het federatiebestuur van 15 januari 2001 is het samenwerkingsverband gevraagd op welke wijze men opmerkingen kenbaar wil maken. Het federatiebestuur heeft zijn reactie schriftelijk kenbaar gemaakt aan de wethouder onderwijs. Men was positief over de gang van zaken in het leerlingenvervoer en bereid advies te blijven geven conform de gemaakte afspraken. Evaluatie teerlingenvervoer schooljaar 1999-2000 - 3 - Commissie van begeleiding (SBO-schoof De Toermalijn) De commissie van begeleiding van De Toermalijn heeft op 16 januari overleg gehad met de gemeente (afdeling onderwijs). In dit overleg waren tevens PCL-Ieden aanwezig die namens het samenwerkingsverband uitvoering gaven aan de adviesrol (2.1.1). Afspraken over de uitvoering van de adviesfunctie zijn vastgelegd in een lijst met aandachtspunten en een standaard adviesformulier. Over de communicatie met de afdeling onderwijs heeft men een goed gevoel. Met name de afhandeling naar aanleiding van gewijzigde adviezen ervaart men als positief. Een gewijzigd advies is een gewijzigde omstandigheid en kan aldus direct leiden tot het afgeven van een hernieuwde beschikking. Arbeidsintensieve bezwaarschriftprocedures worden zo veelal voorkomen. De commissie van begeleiding zou graag een maand eerder - voor 1 april i.p.v. voor 1 mei - de vervoerslijst van de gemeente ontvangen. Aan dit verzoek kan zondermeer gevolg gegeven worden. Verder geeft de commissie van begeleiding aan dat de school ertoe is overgegaan om alle leerlingen uit groep 718 (zelfstandig) per fiets te sturen, tenzij er zwaarwegende omstandigheden zijn. Het ontwikkelen van een eigen schoolbeleid met betrekking tot de adviesfunctie lijkt een goede ontwikkeling. 3 Nadere evaluatie nieuwe vervoersconctracten 3.1 Vervoerscontract Novio In algemene zin is de geleverde kwaliteit in orde. Klachten worden redelijk goed opgelost, maar de krappe zitplaatsregeling voor SBO-kinderen belemmerde een al te grote tevredenheid (in paragraaf 5 volgt een oplossing). Wij hopen het geschil omtrent de bepaling van meer- en minderwerk en de hieruit voortvloeiende definitieve afrekening van het schooljaar 199912000 binnenkort op te lossen. Communicatie over wijzigingen in de uitvoering gebeurt schriftelijk en dit heeft enerzijds voordelen omdat alles geregistreerd staat maar vraagt anderzijds ook gewenning. Daarbij is het door Novio beloofde geautomatiseerd kwaliteitssysteem ter afhandeling van de klachten (nog) niet in zijn volle omvang in bedrijf. 3.2 Vervoerscontract Bergerhof In algemene zin is de geleverde kwaliteit in orde. De financiële afwikkeling verloopt vlot en is conform de afspraken in het bestek. 4 Vergelijking met andere gemeenten Onderzoeksbureau DTV-consultants heeft in opdracht van het ministerie een bench-mark gehouden naar het leerlingenvervoer in zo'n 30 gemeenten. Ook Helmond heeft een bijdrage geleverd aan dit onderzoek en de definitieve rapportage hebben wij onlangs ontvangen. Opvallend is dat wij er op het gebied van de doelmatigheid gunstig uitspringen: de kosten van het aangepast vervoer per taxibusje zijn erg laag in vergelijking tot de andere 29 gemeenten (lage kosten per leerling en lage kosten per kilometer). Het rapport geeft geen antwoord op de achterliggende oorzaken van deze (voor ons gunstige) score. Een gunstige lokale situatie, efficiënte ritplanningen enlof gunstige taxicontracten zijn hier mogelijk debet aan. 5 Nieuwe regeling zitplaatsverdeling De Regeling zitplaatsverdeling is per 1 januari 2001 vernieuwd. In deze regeling wordt bepaald dat wanneer alle zitplaatsen in een voertuig van autogordels zijn voorzien (en dit was een eis uit ons bestek), slechts één kind per zitplaats vervoerd mag worden. Deze nieuwe regeling leidt tot Evaluatie leerlingenvervoer schooijaar 1999-2000 - 4 - meerkosten bij het leerlingenvervoer. De VNG zet zich bij het rijk in voor compensatie van de meerkosten (zie bijgevoegde nieuwsbrief, nr. 1247). Met name taxibedrijf Novio (het vervoer naar speciale scholen voor basisonderwijs) wordt met de gevolgen van deze regeling geconfronteerd. Met ingang van het nieuwe schooljaar zullen de financiële gevolgen (a.g.v. meer taxi's) duidelijk worden. Op dit moment kunnen de meerkosten slechts op zeer ruwe wijze worden geraamd op zo'n fl 40.000,00 (uitgaande van 2 extra taxi's). De feitelijke meerkosten zijn afhankelijk van de uiteindelijke leerlingen/scholenlijst en de hiermee verband houdende plariffingsmogelijkheden van het taxibedrijf. 6 Conclusie en aanbevelingen In het afgelopen schooljaar is het leerlingenvervoer in Helmond in rustig vaarwater beland. De nieuwe aanpak via de maatwerkverordening leidt in kwalitatieve zin tot tevredenheid bij school en ook bij de ouders is er weinig onrust. De kwantitatieve uitwerking laat geen grote verschillen zien met het vorige schooljaar. De communicatie vanuit de gemeente naar de ouders blijft onderwerp van aandacht. Zowel de wijze waarop als de timing van de communicatie is van uitermate groot belang voor rust en duidelijkheid in het leerlingenvervoer. Het uitgeven van een boekje spelregels in het leerlingenvervoer is een van de ambities die in dit kader nog uitgewerkt zou moeten worden. Een landelijk onderzoek geeft aan dat de gemeente Helmond bij het leerlingenvervoer prijstechnisch gezien gunstig scoort. De aanbesteding in 1999 heeft geleid tot een nieuwe partner, i.c. Novio. Prijstechnisch leek dit een goede zet te zijn, maar een juiste afrekening vraagt tot op de dag van vandaag veel ambtelijke capaciteit. De nieuwe regeling zitplaatsverdeling zal er toe leiden dat meer taxi's moeten worden ingezet. De meerkosten zullen volgend jaar praktijk worden. In financiële zin kan gesteld worden dat er diverse ontwikkelingen gaande zijn die een positieve of negatieve invloed hebben op de kostenontwikkeling van het leerlingenvervoer (hoofdstuk l). De definitieve balans en eventuele consequenties voor de begroting zullen zo snel mogelijk aan u worden gepresenteerd via de marap. Evaluatie leerlingenvervoer schooljaar 1999-2000 5 - T.a.v. leden commissie OCF d.d. 23-05-2001. Evaluatie leerlingenvervoer schooljaar 1999-2000. Aan het begin van het schooljaar 199912000 had de gemeente Helmond te maken met flinke commo- tie in het leerlingenvervoer. Naar aanleiding van deze commotie heeft de raad in zijn vergadering van 4 april 2000 een nieuwe verordening vastgesteld die uitgaat van een volledig nieuwe aanpak. Het advies van externe deskundigen is leidend geworden voor het wel of niet toekennen van vervoer (maatwerk). Tevens is toen toegezegd dat in het voorjaar van 2001 de nieuwe aanpak geëvalueerd zou worden. Enkele andere ontwikkelingen (GAK-rol, aanbesteding, regeling zitplaatsenverdeling en bench mark) zijn, vanwege de actualiteit, in deze evaluatie meegenomen. Bijgaande evaluatie leerlingenvervoer schooljaar 1999-2000 wordt ter kennisnarne gebracht van de gemeenteraad. AW.OND W. Bijlmakers. EVALUATIE LEERLINGENVERVOER SCHOOLJAAR 1999-2000 APRIL 2001 GEMEENTE HELMOND DIENST ALGEMEEN WELZIJN AFDELING ONDERWIJS INHOUDSOPGAVE Blz. 1 ALGEMENE KWANTITATIEVE EVALUATIE xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx1 2 NADERE EVALUATIE MAATWERKVERORDENING ........................................2 2.1 Kwantitatieve evaluatie xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx2 2.2 Kwalitatieve evaluatie xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx2 Ambtelijke analyse xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx2 Opmerkingen van de partners xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx3 3 NADERE EVALUATIE NIEUWE VERVOERSCONCTRACTEN .........................4 3.1 Vervoerscontract Novio xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx4 3.2 Vervoerscontract Bergerhof xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx4 4 VERGELIJKING MET ANDERE GEMEENTEN ..................................................4 5 NIEUWE REGELING ZITPLAATSVERDELING ..................................................4 6 CONCLUSIE EN AANBEVELINGEN xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx4 Evaluatie leerlingenvervoer schooljaar 1999-2000 Evaluatie leerlingenvervoer 1 Algemene kwantitatieve evaluatie Het schooljaar 199912000 is voor het leerlingenvervoer niet zonder gevolgen geweest. In bijgaande tabel worden vier belangrijke ontwikkelingen op hoofdlijnen geanalyseerd. VK -2 @2 2 L2.-2,W@, 1. Wijziging in vervoersbeleid SBO binnen Helmond 152 109 i 112 (in leeffingenaantallen) 2. Uitvoering ongewijzigd beleid binnen Helmond 48 66 80 (in leerlingenaantallen) (ZMOK. ZMLK .. . . ................... .. .... ------ . .....J. ...... . .... .............. .. .......... . ...... .......... . . ..... . ......... . buiten Helmond lig 112 116 3. Vervoerscontracten (in guldens) Offerte binnen Helmond 368.541 431.475 i 368.541 ....... . .... . ....... buiten Helmond 468.432,0 451.426 493.934' 4. GAK-meevaller (in guldens) i 200.000 PM De vier ontwikkelingen nader toegelicht. 1 . Voor het vervoer naar SBO-scholen is - na een periode van voortschrijdende inzichten en veel overleg - gekozen voor een maatwerkverordening. De beschikkingen voor het schooljaar 199912000 zijn door positieve weging in overleg met de schoof of de ouders zelf, uitgegeven. De beschikkingen voor het schooljaar 200012001 zijn het resultaat van de maatwerkverordening; m.a.w. zij zijn gebaseerd op het advies van de PCL of commissie van begeleiding van de school. Een nadere kwantitatieve en kwalitatieve evaluatie van de maatwerkverordening komt in paragraaf 11 aan de orde. 2. Bij de uitvoering van het ongewijzigde beleid hebben wij meer leerlingen moeten vervoeren binnen de gemeente Helmond '). Deze toename heeft te maken met een capaciteitsuitbreiding van de Hilt en een forse stijging van het leerlingaantal op de Antoon van Dijk (teldaturn 1-10-96: 88; teldatum 1-10-2000: 138). 3. De aanbesteding van het leerlingenvervoer in de zomer van 1999 heeft geleid tot twee nieuwe contracten. Het contract voor het vervoer binnen de gemeente Helmond is goedkoper dan vorige jaren. Echter, op dit moment hebben wij nog een financieel geschil ") met Novio over de afrekening van het schooljaar 199912000. Het bedrijfsbureau is hier nadrukkelijk bij betrokken. Definitief uitsluitsel over de kosten kunnen wij vooralsnog niet geven. Ook de kosten van het vervoer naar scholen buiten de gemeente zijn toegenomen. Dit heeft te maken met het dagelijks vervoer van een leerling naar de ziekenhuisschooi te Nijmegen en vanwege een toename van het vervoer op minder reguliere schooltijden. Evaluatie leerlingenvervoer schaar 1999-2000 4. Door een tijdelijke regeling hebben wij een groot deel van de kosten voor het vervoer naar SBO- scholen kunnen declareren bij het GAK. Deze regeling zal voor zowel het schooljaar 199912000 als het schooljaar 200012001 tot een incidentele financiële meevaller leiden. 2 Nadere evaluatie maatwerkverordening 2.1 Kwantitatieve evaluatie Voor het vervoer naar SBO-scholen is gekozen voor een nieuwe systematiek. Bestaande externe adviesinstanties hebben een nadrukkelijke adviesrol bij het bepalen of een leerling voor vervoer in aanmerking komt. De beschikkingen voor het schooljaar 200012001 zijn gebaseerd op deze adviezen van de PCL of commissie van begeleiding van de school. Hun adviezen hebben geleid tot onderstaand cijfermatig overzicht. WEE mi aantal adviezen 64 negatief 29 positief 35 32 aantal positieve adviezen dat heeft geleid tot een beschikking w20nWW ffi@ aantal adviezen 96 gewijzigd) negatief 16 (ongewijzigd) positief 79 (gewijzigd) positief 1 80 aantal positieve adviezen dat heeft geleid tot een beschikking De PCL heeft voor 64 leerlingen een advies uitgebracht. In 35 situaties is geadviseerd vervoer toe te kennen en dit heeft uiteindelijk tot 32 beschikkingen geleid. Enkele leerlingen waarvoor een positief advies was uitgebracht zijn uiteindelijk naar een andere school gegaan (vanwege verhuizing of anderszins). De commissie van begeleiding van de school heeft voor 96 leerlingen - die reeds van het leerlingenvervoer gebruik maakten - een advies uitgebracht. Voor 16 van deze leerlingen achtte men vervoer niet langer nodig. Uiteindelijk is het totaal aantal beschikkingen voor aangepast vervoer in het eerste jaar van de maatwerkverordening niet (noemenswaardig) toegenomen. De externe adviesorganen lijken hun verantwoordelijkheden goed te nemen, en dat werd ook beoogd. 1 2.2 Kwalitatieve evaluatie 2.2.1 Ambtelijke analyse communicatie naar ouders De wijze waarop met ouders gecommuniceerd wordt is uiterst belangrijk. Zonder dat wij dat direct merken neemt de school een belangrijk deel van de communicatie voor zijn rekening. Wanneer een leerling een bepaald advies krijgt (bijvoorbeeld fietsen in plaats van met de taxi), dan heeft de school hierover reeds gecommuniceerd met de ouders. Deze ouders zullen doorgaans geen aanvraag meer indienen. Ook aan de kwaliteit van het vervoer (het gedrag Evaluatie leerlingenvervoer schooljaar 1999-2000 - 2 - van de leerlingen in de bus etc.) levert de school een belangrijke bijdrage. De Toermalijn heeft te kennen gegeven dat men behoefte heeft aan een informatiefoldertje waar zij bij een aantal veel gestelde vragen naar kunnen verwijzen. Een opzet van zo'n gemeentelijke folder is reeds gemaakt en het lijkt wenselijk deze op professionele wijze te laten produceren, zodat het duidelijk een bewaarexemplaar is. Wij hebben zowel het gemeentelijk aanvraagformulier als onze beschikkingen kunnen vereenvoudigen omdat de nieuwe aanpak een aantal bestaande vragen overbodig heeft gemaakt. De meeste ouders kunnen hier beter mee uit de voeten, maar persoonlijke hulplondersteuning van ambtenaren of de school blijft in een aantal situaties noodzakelijk. Een ander belangrijk aandachtspunt is de juiste timing van de communicatie naar de ouders. Hierbij zijn wij nu mede afhankelijk van de partners, die op een bepaald moment een vervoersadvies uitbrengen. Nieuwe SBO-leerlingen worden veelal op het einde van het schooljaar door de PCL geïndiceerd. De PCL stuurt de voor de beoordeling noodzakelijke vervoersadviezen onverwijld aan ons toe. Ouders dienen vervolgens enig moment een aanvraag bij ons in, die wij dan pas in behandeling kunnen nemen. De vervoersadviezen voor zittende SBO-leerlingen ontvangen wij eind mei van school. Hun ouders krijgen ruimschoots voor aanvang van het nieuwe schooljaar een aanvraagformulier toegestuurd. De maand mei is voor ouders een logisch moment om het formulier in te vullen en zo een vervoersaanvraag in te dienen voor het volgend schooljaar. Kostenbeheersende aspect Leerlingenvervoer is een medebewindstaak die door het rijk aan gemeenten is opgelegd. De wettelijk plicht om zorg te dragen voor vervoer is er een die onderkend moet worden. Het reguliere volumebeperkende instrument (kilometergrens) hebben wij voor het vervoer naar de speciale basisschool losgelaten. Volumebeperking dient daar nu gestalte te krijgen via maatwerk, i.c. het advies van de PCL of de commissie van begeleiding van school. Op dit moment lijkt deze insteek zijn werking te doen, maar alertheid blijft geboden. Een jaarlijkse terugkoppeling vanuit de gemeente naar deze adviesinstanties lijkt wenselijk zodat ideeën met elkaar in de pas blijven lopen. 2.2.2 Opmerkingen van de partners Permanente commissie leerlingenzorg (Samenwerkingsverband) Afspraken over de uitvoering van de adviesfunctie zijn vastgelegd in een contract, waarin een vergoeding per afgegeven vervoersadvies is afgesproken. Het samenwerkingsverband gaf in eerste instantie aan dat men in het voorjaar van 2001 wilde bezien of men de gemaakte contractuele afspraken (eventueel bijgesteld) wilde voortzetten. In het federatiebestuur van 15 januari 2001 is het samenwerkingsverband gevraagd op welke wijze men opmerkingen kenbaar wil maken. Het federatiebestuur heeft zijn reactie schriftelijk kenbaar gemaakt aan de wethouder onderwijs. Men was positief over de gang van zaken in het leerlingenvervoer en bereid advies te blijven geven conform de gemaakte afspraken. Commissie van begeleiding (SBO-schoof De Toermalijn) De commissie van begeleiding van De Toermalijn heeft op 16 januari overleg gehad met de beleidsmedewerker leerlingenvervoer. In dit overleg waren tevens PCL-leden aanwezig die namens het samenwerkingsverband uitvoering gaven aan de adviesrol (2. 1. l). Afspraken over de uitvoering van de adviesfunctie zijn vastgelegd in een Lijst met aandachtspunten en een standaard adviesformulier. Over de communicatie met de afdeling onderwijs heeft men een goed gevoel. Met name de afhandeling van voortschrijdende inzichten (eerst negatief, daarna positief advies) ervaart men als positief. Een gewijzigd advies is een gewijzigde omstandigheid en kan aldus direct leiden Evaluatie leerlingenvervoer schooljaar 1999-2000 - 3 - tot het afgeven van een hernieuwde beschikking. Bezwaarprocedures worden zo veelal voorkomen. De commissie van begeleiding zou graag een maand eerder - voor 1 april i.p.v. voor 1 mei - de vervoerslijst van de gemeente ontvangen. Aan dit verzoek kan zondermeer gevolg gegeven worden. Verder geeft de commissie van begeleiding aan dat de school ertoe is overgegaan om alle leerlingen uit groep 718 (zelfstandig) per fiets te sturen, tenzij er zwaarwegende omstandigheden zijn. Het ontwikkelen van een eigen schoolbeleid met betrekking tot de adviesfunctie lijkt een goede ontwikkeling. 3 Nadere evaluatie nieuwe vervoersconctracten 3.1 Vervoerscontract Novio In algemene zin is de geleverde kwaliteit naar tevredenheid. Klachten worden naar redelijke tevredenheid opgelost. De krappe zitplaatsregeling voor SBO-kinderen belemmerde een al te grote tevredenheid*. Wij hopen het geschil omtrent de bepaling van meer- en minderwerk en de hieruit voortvloeiende definitieve afrekening van het schooljaar 199912000 binnenkort op te lossen. Communicatie over wijzigingen in de uitvoering gebeurt schriftelijk en dit heeft enerzijds voordelen omdat alles geregistreerd staat maar vraagt anderzijds ook gewenning. Daarbij is het door Novio beloofde kwaliteitssysteem (nog) niet in zijn volle omvang in bedrijf. 3.2 Vervoerscontract Bergerhof De geleverde kwaliteit geeft geen aanleiding tot opmerkingen. De financiële afwikkeling verloopt vlot en is conform de afspraken in het bestek 4 Vergelijking met andere gemeenten Onderzoeksbureau DTV-consultants heeft in opdracht van het ministerie een bench-mark gehouden naar het leerlingenvervoer in zo'n 30 gemeenten. Ook Helmond heeft een bijdrage geleverd aan dit onderzoek en de definitieve rapportage hebben wij onlangs ontvangen. Opvallend is dat wij er op het gebied van de doelmatigheid gunstig uitspringen: de kosten van het aangepast vervoer per taxibusje zijn erg laag in vergelijking tot de andere 29 gemeenten. (lage kosten per leerling en lage kosten per kilometer) 5 Nieuwe regeling zitplaatsverdeling De Regeling zitplaatsverdeling is per 1 januari 2001 vernieuwd. In deze regeling wordt bepaald dat wanneer alle zitplaatsen in een voertuig van autogordels zijn voorzien (en dit was een eis uit ons bestek), slechts één kind per zitplaats vervoerd mag worden. Deze nieuwe regeling leidt tot meerkosten bij het leerlingenvervoer. De VNG zet zich bij het rijk in voor compensatie van de meerkosten (zie bijgevoegde nieuwsbrief, nr. 1247). Met name taxibedrijf Novio (het vervoer naar speciale scholen voor basisonderwijs) wordt met de gevolgen van deze regeling geconfronteerd. Met ingang van het nieuwe schooljaar zullen de financiële gevolgen (a.g.v. meer taxi's) duidelijk worden. De meerkosten worden op dit moment geraamd op zo'n fl 40.000,00 (2 extra taxi's). 6 Conclusie en aanbevelingen In het afgelopen schooljaar heeft het leerlingenvervoer in Helmond rust gevonden. De nieuwe aanpak via de maatwerkverordening leidt in kwalitatieve zin tot tevredenheid bij school en ook bij de ouders is Evaluatie leerlingenvervoer schooljaar 1999-2000 - 4 - er weinig onrust. De kwantitatieve uitwerking laat geen grote verschillen zien met het vorige schooljaar. De communicatie vanuit de gemeente naar de ouders blijft onderwerp van aandacht. Zowel de wijze waarop als de timing van de communicatie is van uitermate groot belang voor rust en duidelijkheid in het leerlingenvervoer. Het uitgeven van een boekje spelregels in het leerlingenvervoer is een van de ambities die in dit kader nog uitgewerkt zou moeten worden. De aanbesteding in 1999 heeft geleid tot een nieuwe partner, i.c. Novio. Prijstechnisch leek dit een goede zet te zijn, maar een juiste afrekening vraagt tot op de dag van vandaag veel ambtelijke capaciteit. Een landelijk onderzoek leidde tot de conclusie dat de gemeente Helmond bij het leerlingenvervoer prijstechnisch gezien gunstig scoort. Echter de nieuwe regeling zitplaatsverdeling zal er toe leiden dat meer taxi's moeten worden ingezet. De meerkosten zullen volgend jaar praktijk worden en het lijkt wenselijk deze nu al te begroten. Evaluatie leerlingenvervoer schooljaar 1999-2000 5 - |