• Bestuur
  • Commissiestukken Tennisbanen

Commissiestukken Tennisbanen

Documentdatum 15-02-2001
Bestuursorgaan Commissie Economische Zaken, Zorg, Ouderenbeleid en Sport
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

9o@fPT-BESLUIT

Bijlage nr. 9

De raad der gemeente Helmond;

Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 18 december 1998, bijlage nr. 9;

Gelet op artikel van de Gemeentewet;

B E S L U 1 T:

A. in te stemmen met de -eenmalige- bijdrageregeling renovatie tennisbanen:

1 vergoed worden de werkelijk gemaakte kosten van goedgekeurde renovaties met een

maximum van fl 11.250,-- per baan;

2. de bijdrage wordt beschikbaar gesteld op deciaratiebasis;

3. een bijdrage wordt verstrekt t.b.v. de noodzakelijke renovaties zoals aangegeven in

rapportage NOC*NSF en `notitie tennisbeleid`; de bijdrageregeling is eenmalig;

4. de toe te kennen bijdragen worden ten laste gebracht van reguliere budgetten.

B. in te stemmen met de prioriteitsvolgorde van de renovaties.

Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 5 januari 1999.

De raad voornoe

De voorzitter,

De secretaris,

BIJLAGE van de notulen van

1999 de gemeenteraad van Helmond Mr. 9

Onderwerp: Helmond, 18 december 1998.

Bijdrageregeling renovatie tennisbanen.

Aan de gemeenteraad.

Naar aanleiding van de `notitie tennisbeleid` (augustus 1997) werd besloten om aan de

tennisverenigingen bijdragen á fonds perdu in investeringen te verstrekken naar analogie van

investeringen van andere sportverenigingen (binnen de regulier beschikbare middelen). Een

bijdrageregeling t.a.v. vervangingsinvesteringen zou nader worden uitgewerkt. Uitgangspunt zou moeten

zijn dat ook de verenigingen ter zake een financiële inspanning leveren en tevens dat sprake zou zijn van

een eenmalige regeling.

In de `notitie tennisbeleid` werd geconstateerd, dat de meeste tennisbanen aan renovatie toe waren. De

banen van tennisvereniging Shaile moesten meteen aangepakt worden. Daarom werd dan ook door uw

raad op 6 januari 1998 aan tennisvereniging Shaile een bijdrage toegekend van totaal fl 90.000,- ten

behoeve van de renovatie van 8 banen. Uitgegaan werd van een bijdrage van 50% van de werkelijk

gemaakt kosten. Een bijdrageregeling, welke zou gaan gelden voor de andere Helmondse

tennisverenigingen zou -uitgaande van de regeling t.b.v. Shaile - nader uitgewerkt worden op het

moment dat de staat van onderhoud van de tenniscomplexen objectief zou zijn vastgesteld door

NOC*NSF.

Bovendien zou op grond van de bevindingen van het NOC*NSF een prioriteitsvolgorde van renovaties

opgesteld worden.

Bijdrageregeling.

De gemiddelde kosten van renovatie per baan (gravel) worden geschat op fl 22.500,-. Uitgaande van

een gemeentelijke bijdrage van 50% (zie TV Shaile) bedraagt deze fl 11.250,-.

Gelet op de voor TV Shaile toegepaste regeling stellen wij voor de volgende -eenmalige-

bijdrageregeling vast te stellen:

1 . vergoed worden de werkelijk gemaakte kosten van goedgekeurde renovaties met een maximum

van fl 11.250,- per baan;

2. de bijdrage wordt beschikbaar gesteld op declaratiebasis;

3. een bijdrage wordt verstrekt t.b.v. de noodzakelijke renovaties zoals aangegeven in rapportage

NOC*NSF en `notitie tennisbeleid"-, de bijdrageregeling is eenmalig;

4. de toe te kennen bijdragen worden ten laste gebracht van reguliere budgetten.

Planning en prioriteitenlijst.

Op grond van de `notitie tennisbeleid` en de rapportage van NOC*NSF wordt de volgende

prioriteitsvolgorde van renovaties voorgesteld:

JAAR VERENIGING BEDRAG OPMERKING

1998 Shaile f 90.000,- Raadsbesluit dd 6 januari 1998-, bijdrage toegekend

voor renovatie van acht banen-, door vereniging tot op

dit moment drie banen gerenoveerd; nog te renoveren

vijf banen

1998 De Horst f. 22.500,-- Twee banen'- t.a.v. Bestedingsoverzicht sport'98

1998 DWZ f. 22.500,- Twee banen; t.a.v. Bestedingsoverzicht sport '98

1999 HTV f. 67.500,- Zes banen; t.I.v. Bestedingsoverzicht sport (je helft

1 999)

2000 Lobke f. 56.250,-- Vijf banen-, t.a.v. Bestedingsoverzicht sport

2001 Trambaantje f. 45.000,- Vier banen; op verzoek vereniging uitgesteld tot 2001;

G.v. Bestedingsoverzicht sport

2001 Shaile f. 22.500,-- Twee-banen-, t.1-v. Bestedingsoverzicht sport

2002 De Horst f. 22.500,-- Twee banen; t.I.v. Bestedingsoverzicht sport

In bovenstaande planning is niet meegenomen de renovatie van de banen van TV Carolus. Deze

vereniging is voornemens om in Brandevoort een nieuw tenniscomplex aan te leggen.

2

bijlagenr. 9

Het advies van de commissie onderwijs, cultuur en sport zal, na ontvangst, voor u ter inzage worden

gelegd.

Wij stellen u voor, conform bijgaand concept-besluit, accoord te gaan met de bijdrageregeling en de

prioriteitsvolgorde van de renovaties van de tennisbaan.

Burgemeester en wethouders van Heimond,

De burgemeester,

Mr. W.J.B.M. van Eik.

De secretaris,

Mr. A.C.J.M. de Kroon.

miE

we

@21

Inleiding

Een aantal tennisverenigingen heeft in september/oktober 1 996 gereageerd op de

plannen een tennisaccommodatie te realiseren binnen de wijk Dierdonk. De verenigingen

gaven hierbij aan dat zij meenden dat binnen de gemeentegrenzen al voldoende

capaciteit bestaat. Bovendien gaven de tennisverenigingen te kennen dat zij te maken

krijgen met aanzienlijke vervangingsinvesteringen ten behoeve van hun banen, waardoor

zij een gemeentelijke investering in een nieuwe tennisaccommodatie niet wenselijk

achtten, zonder de accommodatieknelpunten van de overige tennisverenigingen te

inventariseren. Tijdens de begrotingsbehandeling in oktober 1 996 heeft de gemeenteraad

gesteld dat de problematiek van de tennisverenigingen in beeld zou moeten worden

gebracht. Op 1 2 december 1 996 heeft er een bestuurlijk overleg plaatsgevonden met de

voorzitters van de Heimondse tennisverenigingen. Dit heeft geresulteerd in de

samenstelling van een werkgroep die zich over de accommodatieproblematiek van de

tennisverenigingen zou gaan buigen.

2) Opdracht aan en samenstelling van de werkgroep

De opdracht aan de werkgroep luidde als volgt:

vaststellen van tennisbehoefte in Helmond

in kaart brengen van:

de kwaliteit van de tennisbanen

planning en kosten van renovatie van de tennisbanen

gevolgen van privatisering

10 financiële situatie van verenigingen

Deelnemers aan de werkgroep:

namens de verenigingen: namens de gemeente:

0. Smithuis F. Schepers

L. Vogels

H. Hofman

G. Peeters

3) Tennisbehoefte in Helmond

Tijdens het bestuurlijk overleg met alle tennisverenigingen op 6 maart 1 997 is de

vergadering akkoord gegaan met de volgende normstelling ten aanzien van het aantal

leden dat een tennisvereniging kan herbergen per tennisbaan:

onverlichte baan: 75 leden

verlichte baan: 90 leden

Volgens deze norm bestaat bij alle verenigingen een overcapaciteit (zie tabel 1, kolom 4,

p. 2) oftewel: er bestaat een overschot aan banen gezien het aantal leden.

De norm waarvoor de vergadering heeft gekozen is een maximum norm. Dit heeft tot

gevolg dat aan de verenigingen een maximale opnamecapaciteit wordt toegedicht.

Wanneer zou zijn gekozen voor een minimum norm (de door de KNLTB en NOC'NSF

gehanteerde minimumnorm bedraagt resp. 55 en 75) zou er sprake zijn geweest van een

lichte ondercapaciteit (te weinig banen voor het aantal spelers).

De verenigingen menen dat de samenstelling van het ledenbestand van grote invloed is

op het aantal spelers dat gerekend wordt per baan.

In het geval dat een vereniging meer jeugdleden kent (die 's avonds doorgaans veel

minder vaak spelen) kan worden gerekend met meer leden per baan. De verenigingen,

met uitzondering van L.T.V. D.W.Z., geven dan ook te kennen ruimte voor extra leden te

hebben. Hantering van de maximum norm lijkt dan ook plausibel.

De tennisparticipatie binnen Helmond, aangesloten bij de KNLTB, (2.778 x 1 00:

76.256= 3,64 %) (tabel 1, p. 2) blijft achter bij het landelijke cijfer (4,74 %) en het

cijfer van het district Brabant-Oost (tussen 5,1 en 6,0 %, zie bijlage t. De oorzaak van

dit lagere participatiecijfer is niet bekend. De Helmondse tennisverenigingen trachten

door een actief wervingsbeleid meer leden aan zich te binden.

Het aantal inwoners van Helmond groeit gestaag (prognoses van het bevolkingscijfer van

de gemeente Helmond in het jaar 2000: 82.855 en in 2005: 87.1 1 l), hetgeen ruimte

biedt voor de verenigingen om een groter potentieel te bereiken.

Indien het Helmondse participatiecijfer niet stijgt, zou hypothetisch het aantal tennissers

in het jaar 2005 toenemen tot 3.1 71 personen (3,64 % x 87.1 1 l), waarvoor op basis

van de door de tennisverenigingen vastgestelde normen (waarbij geldt dat er een

opnamecapaciteit bestaat van 3.395 (2.778 + 617» op dat moment voldoende

capaciteit voorhanden is.

Op basis van deze gegevens mag geconcludeerd worden dat op dit moment binnen

Helmond sprake is van een overcapaciteit aan banen. De landelijke ontwikkeling laat

bovendien zien dat er een teruggang is van het totale aantal tennissers.

Gezien de sociaai-maatschappelijke structuur van de nieuwe wijken Dierdonk en

Brandevoort bestaat de mogelijkheid dat de tennisparticipatie binnen Helmond gelijk gaat

lopen met landelijke en provinciale cijfers. Dit zal betekenen dat de beschikbare

capaciteit op termijn wellicht niet voldoende zal zijn om het aantal tennissers te kunnen

bedienen.

tabel 1. Tennisbehoefte in Helmond

vereniging totaal aantal aantal leden opnamecapa aantal op te nemen leden

leden 01.02.97 volgens de citeit volgens volgens vereniging

norm 75/90 norm

T.V. Shaile 709 855 + 146 + 150

T.V, Carolus 540 540 + 0 + 40 jeugdleden

H.T.V. 508 540 + 32 + 55 jeugdleden

T.V. 't Lobke 300 420 + 120 + 175

T.V.'t 251 360 + 109 + 110

Trambaantje

T.V. De Horst 110 300 + 190 + 190

L. T. V. D. W. Z. 160 180 + 20 0

T.V. Dierdonk P.M. ? ?

----F3.1 9 5

2.778 + 617 + 720

N.B. Deze cijfers zijn gebaseerd op de onderdelen1en 1 1 van bijlage la. Bij het bekijken van de

cijfers zijn de tenniscentra en de particuliere verenigingen buiten beschouwing gelaten.

2

4) Ledenverloop

Het ledenverloop van de Helmondse tennisverenigingen laat een gedifferentieerd beeld

zien. In de periode 1 993 tot 1 997 kenden Shaile, 't Lobke, 't Trambaantje en De Horst

een aanzienlijke daling van hun totale ledenaantal. Carolus, HTV en DWZ kenden een

min of meer stabiel ledenverloop. (Zie bijlage 1, onderdeel 1)

Overigens kenden alle tennisverenigingen 5 jaar geleden allen nog een wachtlijst.

factoren die ledenverloop bg(nvloeden

Het landelijke beeld laat een daling van het aantal tennissers zien. Tennisbond KNLTB

kende in 1 996 voor het eerst een daling van het aantal bij de bond aangesloten leden.

(Bron: Nationaal Sportmagazine, mei 1 997, nr. 2, pA). Navraag bij de KNLTB leerde dat

de bond op 31 december 1 994 in totaal 743.000 leden telde. Dit aantal is teruggelopen

tot 728.000 op 31 december 1 996. Dit betekent een terugloop van 2,06

Een mogelijke oorzaak van de daling van het aantal leden kan worden gezocht in het

zogenaamde consumentisme van sporters in het algemeen.

Sporters beschouwen hun sport als een tijdverdrijf waarvoor zij betalen en waarbij men

geen verplichtingen wil (bardiensten) en op een zelf uitgekozen moment wil sporten. Dit

verklaart wellicht voor een deel het feit dat het aantal leden van tennisverenigingen daalt

ijl particuliere tenniscentra floreren.

terw

andere factoren

De mate waarin mensen zich opgenomen voelen in de groep bepaalt in hoeverre

mensen bij een bepaalde vereniging willen blijven.

Het verloop onder de jeugdleden is groot en dan met name onder de jongste

jeugd. De ;eugd tot 1 2 jaar, die doorgaans ook met andere sporten bezig is, kiest

op een bepaald moment voor een andere sport.

De jeugd in leeftijdscategorie 1 3-1 8 jarigen is voor verenigingen ook moeilijk te

behouden.

De golfsport heeft oudere leden ertoe bewogen te stoppen met tennis en te gaan

golfen.

Wanneer een wijk veel verloop kent (veel verhuizingen), dan heeft de

tennisvereniging die vooral binnen deze wijk haar leden telt ook te maken met

een sterker verloop.

De kosten die moeten worden gemaakt voor het bedrijven van de tennissport

vormen een drempel voor minder draagkrachtige gezinnen. Contributies vormen

niet de enige kosten die moeten worden opgebracht, te denken valt bijvoorbeeld

aan competitiebijdragen, de aanschaf van materialen en (winter-)trainingen.

5) Tennisbanen; kwaliteit en planning van werkzaamheden

In onderdeel 111 van bijlage 1 komt het gewenste tijdstip van renovatie van de

tennisbanen aan de orde. Dit tijdstip is in de meeste gevallen door de verenigingen zelf

aangegeven, en is dus niet gestoeid op onafhankelijke onderhoudsrapporten. Indien zou

worden gekozen voor een gefaseerde aanpak van de problematiek dan zou voor een

juiste prioriteitsvolgorde gebruik dienen te worden gemaakt van de expertise van

onafhankelijke derden.

Er zouden op basis van expertise van bijvoorbeeld het NOC'NSF of de KNLTB normen

ter bepaling van de kwaliteit en de urgentie van renovatie dienen te worden opgesteld.

3

tabel 2. tennisbanen; urgentie van renovatie zoals aangegeven door de verenigingen, uitgaande

van gravel-renovatie (gemiddelde kosten 22.000, =)

prioriteit tennisvereniging aantal gewenst totale kosten

banen tijdstip

1 T.V. Shaile 8 1 997 176.000,

2 T.V. 't Lobke 3 1998 66.000,

H.T.V. 4 1998 88.000,

L. T. V. D. W. Z. 2 1998 44.000,

3 T.V. Carolus 6 1999 132.000,

't Trambaantje 2 1999 44.000,

4 H. T. V. 2 2000 44.000, =

T.V. 't Lobke 2 2000 44.000, =

T.V. de Horst 2 2000 44.000, =

5 T.V. Shaile 2 ? 44.000, =

De ledenvergaderingen van de meeste verenigingen moeten zich nog uitspreken over de

baansoort waarop men na de renovatie wil gaan spelen. De kosten van aanleg van

kunststof/-gras banen zijn aanzienlijk hoger dan die van gravelbanen (resp.

f 40.000, = en f 22.000, =), maar zijn onderhoudsvriendelijker. Bij de berekening van

de kosten in deze tabel is ervan uitgegaan dat de verenigingen kiezen voor gravelbanen

bij renovatie. Op het moment dat wordt gekozen voor kunststof-banen zal rekening

moeten worden gehouden met veel hogere investeringen.

Zie voor meer informatie over de kwaliteit en de kosten van renovatie van de

tennisbanen bijlage 1, onderdelen 111 en ]V.

N. B. Bij berekening van de kosten is geen rekening gehouden met vervanging van de

hekwerken, sproei-installatie, drainage-systemen, bestrating en beplanting die

ook aan bod zullen moeten komen tijdens de renovatie van de banen. Om als

voorbeeld een indicatie te geven van een kostenpost; een hekwerk kost

f 1 0.000, = per 2 banen.

Bovendien is geen rekening gehouden met de ondergrond van de banen. Een

slechte ondergrond betekent dat moet worden gerekend op aanzienlijke

meerkosten bij renovatie van de banen.

4

6) Privatisering; voorwaarden en consequenties

De tennisaccommodaties zijn geheel geprivatiseerd. De tennisverenigingen zijn dan ook

allen economisch eigenaar van zowel hun paviljoen als van hun tennisbanen. De

voorwaarden waaronder indertijd is geprivatiseerd verschillen nogal per vereniging (zie

onderdeel W van bijlage 11). Ter illustratie: Shaile heeft haar accommodatie in 1 986

verworven voor een bedrag van f 250.000, = (betrekking hebbende op 8 onverlichte

banen en opstallen), HTV in 1 987 haar 4 onverlichte banen exclusief opstallen voor

f 60.000,

De verenigingen zijn de mening toegedaan dat in de jaren '80 sprake is geweest van

zogenaamde 'kleine` privatiseringen, waarbij het groot onderhoud niet voor rekening zou

komen van de tennisverenigingen zelf.

Verder vinden de tennisverenigingen dat de banen indertijd tegen te hoge bedragen van

de hand zijn gedaan. De meeste tennisverenigingen hebben voor deze privatisering

leningen moeten afsluiten. De schuldenlast waarmee de tennisverenigingen te maken

hebben maakt het moeilijk de aankomende renovatie van de tennisbanen te bekostigen.

Niet alleen het onderhoud van de banen maar ook van de clubhuizen van de verenigingen

en de hekwerken zijn voor rekening van de tennisverenigingen.

Bovendien krijgen de tennisverenigingen te maken met stijgende eigenaarslasten,

hetgeen ook een financiële druk op de verenigingen legt. Het betreft hier met name de

OZB-heffing, erfpachtcanons en milieuheffingen.

Een overzicht van de lastendruk van de tennisverenigingen is opgenomen in bijlage 2. Dit

overzicht laat duidelijk zien dat de jaarlijkse lasten ten gevolge van privatisering

verhoudingsgewijs het grootste deel van de exploitatie voor zich opeisen. Met name de

lasten van rente en aflossing en de onderhoudskosten beperken de financiële

bestedingsruimte van de verenigingen.

Het is de wens van de verenigingen een gezond beleid te gaan voeren waarbij het tennis

betaalbaar wordt gehouden en er reserveringen gepleegd kunnen worden voor te

verrichten onderhoudswerkzaamheden. De verenigingen zouden hiertoe voor een groot

deel geholpen zijn indien tegemoet zou kunnen worden gekomen in de kosten van

renovatie van de accommodaties.

7) Tennisbeleid

De tennisverenigingen menen dat hen de financiële ruimte om een goed jeugd-,

wervings- en vrijwilligersbeleid te kunnen voeren ontbreekt. Evenwel is men de mening

toegedaan dat zijzelf meer dan nu het geval is in staat zouden moeten zijn op deze

gebieden een goed beleid te ontwikkelen.

In de eerste plaats is een vorm van samenwerking tussen de verenigingen om tot

schaalvoordelen te komen een manier om gelden vrij te maken voor het opzetten van

bijvoorbeeld een goed wervingsbeleid. Bij deze samenwerking zou gedacht kunnen

worden aan onderhoudswerkzaamheden of een gezamenlijk inkoopbeleid.

Voorst zou meer dan nu het geval is gebruik kunnen worden gemaakt van de faciliteiten

die bestaande organisaties bieden. Instanties als NOC'NSF, KNLTB en Sportservice

Noord-Brabant bieden in dit kader ondersteuning bij het opzetten van bijvoorbeeld een

vrijwilligersbeleid en jeugdbeleid.

Een mogelijkheid voor de verenigingen om meer jeugd aan zich te binden is het project

"Schooitennis" van de KNLTB. De verenigingen vinden het zeer zinvol te bekijken of een

gezamenlijke aanpak van dit project mogelijk zou kunnen zijn.

5

8) Conclusies en aanbevelingen

De tennisverenigingen zijn op basis van het voorgaande gekomen tot de volgende

conclusies:

Op dit moment bestaat binnen de gemeente Helmond een overcapaciteit aan

banen;

De Helmondse tennisverenigingen kennen als gevolg van privatisering zware

lasten, hetgeen de noodzakelijke renovatie op korte termijn van de banen

bemoeilijkt, of zelfs onmogelijk maakt. Deze renovatie is volgens de

tennisverenigingen op korte termijn noodzakelijk.

De tennisverenigingen komen tot de volgende aanbevelingen:

Om de verenigingen in staat te stellen hun banen te renoveren en tegelijkertijd

ook op termijn financieel gezond te blijven zou de gemeente over een aantal jaren

een gelijk bedrag per baan ter beschikking moeten stellen.

Om een prioriteitenlijst vast te stellen zijn objectieve normen nodig, die de

tennisverenigingen zelf niet kunnen vaststellen. Inschakeling van een

onafhankelijke instantie ter bepaling van de staat van onderhoud van de

tennisbanen en de urgentie ervan lijkt dan ook een goede oplossing. Hierbij kan

worden gedacht aan de KNLTB of het NOWNSF, sector sportaccommodaties.

De verenigingen zouden graag op de hoogte worden gehouden van

ontwikkelingen binnen de gemeente die van invloed zouden kunnen zijn op de

bestaande tennisverenigingen. Dit zou kunnen bewerkstelligd middels een

periodiek bestuurlijk overleg met de portefeuillehouder sport. In het geval dat in

Brandevoort een tennisaccommodatie wordt gerealiseerd wil T.V. Carolus

meepraten over eventueel verhuizen.

Bij eventuele toekomstige privatiseringen moeten bovenal uniforme regels voor

de betrokken verenigingen gelden, dat er open onderhandelingen plaatsvinden en

dat een onafhankelijke deskundige de accommodatie zou moeten waarderen.

u Alle lasten, betrekking hebbende op eigendom (OZB, erfpachtcanon e.d.) zouden

voor alle verenigingen gelijk moeten worden getrokken. Er zou moeten worden

overgegaan op hantering van een niet-commerciële tarifering, gebaseerd op de

reële waarde van de accommodatie.

De verenigingen kunnen zelf een actiever beleid voeren als het gaat om

ledenwerving, scholentennis, gemeenschappelijke aanschaf van materialen,

gezamenlijk onderhoud en het ondersteunen van kader. De tennisverenigingen

pakken gezamenlijk het project Schooltennis van de KNLTB op.

6

BIJLAGEN

BIJLAGE 1

Gegevens tennisverenigingen

1 Ledenverloop tennisverenigingen

eigen verenigingscijfers per 1 april 1997

1993 1994 1995 1996 1997

jun. sen. J.un. sen. jun. sen. jun. sen. jun. sen.

T.V. Shaile 265 563 258 567 220 569 209 520 184 525

T.V. Carolus (per 532 527 511 519 -4219-

01.02.97) 511@0 -

H.T.V. 62 447 58 425 69 439

T.V. 't Lobke 80 391 78 353 72 343 55 245

T.V. 't Trambaantje 51 302 61 323 50 295 56 226 30 221

T.V. de Horst 22 1 118 21 1 89

L.T.V. DWZ 150 150 -- 160 -- 160 -- 160

T.V. Dierdonk 40 160

Laagveld

11 Maximaal toelaatbare ledental

vereniging verlichte banen onverlichte toelaatbaar volgens aantal op te nemen leden

(norm 90) banen volgens de clubnorm in vergelijking met

(norm 75) norm 90175 clubnorm

T.V. Shaile 7 3 855 855 + 1 50 jun. en sen.

T.V. Carolus 6 - 540 540 40 jun.

H.T.V. 6 - 540 540 + 55 jun.

T.V. 't Lobke 3 2 420 475 + 1 75 jun. en sen.

T.V. 't Tambaantje 4 - 360 360 + 110

T.V. de Horst - 4 300 300 190

L.T.V. D.W.Z. 2 180 160

T.V. Dierdon

aagve 4 300

111 Kwaliteit banen

materiaal jaar van aanleg (en renovatie gewenst gewenst tijdstip

aantal banen) materiaal

T.V. Shaile gravel 1 978 (8) graven 1997

graven 1 986 (2) grave[

T.V. Carolus grave[ (6) niet bekend 1999

H.T.V. graven 1 982 (4) grave] 1 998

gravel 1986 (2) grave] 2000

T.V. 't Lobke graven 1 985 (3) niet bekend 1 998

graven 1 988 (2) niet bekend 2000

T.V. 't Trambaantje gravel 1979 (2) graven 1999

gravel 1 991 (2) gravel 2009

T.V. de Horst grave[ 1 961 (1) grave[ 2000

graven 1 972 (1) graven 2000

graven 1 992 (2) graven onbekend

L.T.V. DWZ gravel 1961 (2) grave] 2000

lerdonk

Laagveld

lv Overzicht renovatiekosten banen

Baanvernieuwing Shaile Optie A Optie B Optie C

1 0 gravelbanen 1 0 kunstgrasbanen 1 0 Canada Ten banen

(kosten per baan) renoveren aanleggen aanleggen

Investering 1 5.510 40.335 40.250

Levensduur 1 0 jaar 1 2 jaar 1 5 jaar

Afschrijvingljaar 1.551 3.361 2.683

Rente, 8 % 620 1.61 3 1.61 0

Jaarlijkse onderhoudsbeurt 1.762 952 -

Dagelijks/wekelijks onderhoud 3.500 1.200 1.800

Afschrijving overige materialen 500 500 500

stallatie 250 250 250

Kosten sproeiin

Kosten verlichtinginstallatie 315 315

315

00- 800

Kosten electriciteit 800 8

Totale exploitatie per jaar IL- 9.298 :::8i9 9 13 Ir

NB. Oude offerte Canada Ten f 46.460, = per baan

Informatie afkomstig van T.V. Shaile, 1996 (opgesteld in samenwerking met de KNLTB)

v Overzicht exploitatielasten tennisbanen

Grave] Zand- Beton Dynatop Canada Ten Go-tennis Te@nisgroen Kunststof

banen kunst-stof banen banen banen banen 2anen banen

banen

Jaarlijkse

kapitaallasten

Banen 7.800 11.000 9.000 8.000 10.000 10.000 8.3@Q 12.000

Verlichting 3.300 3.300 3.300 3.300 3.300' 3.300 3.300 3.300

Jaarlijkse

reserveringen

8.800 5.100 6.000 6.400 6.400 7.000 8.000

Banen 6.200

Verlichting 2.300 2.300 2.300 2.300 2.300 2.300 2.300 2.300

Jaarlijkse

onderhouds-

kosten

Banen 22j00 7.200 8.100 21.000 10.000 10.000 15.000 3.000

Verlichting 1.800 1.800 1.800 1.800 1.800 1.800 1.800 1@800

Totaalkosten 2 43.00 34.000 30.000 43.000 34.000 34.000 38.000 30.000

banen 0

Kosten per 21.50 17.000 15.000 21.500 17.000 17.000 19.000 1 5.000

baan 0

Kosten per is 12 10 15 11 11 13 10

speeluur

Informatie afkomstig T.V. Dierdonk, 1996

vi Huidige financiële positie

T.V. Shafle resuitatenrekening 1 997: begroot tekort f 1 3.654,

T.V. Carolus resuitatenrekening 1997: sluitende begroting

H.T.V. resuitatenrekening 1997: overschot f 5.500,

T.V. 't Lobke resuitatenrekening 1997: begroot tekort f 26.955,

T.V. 't Trambaantje resuitatenrekening 1997: sluitende begroting

T.V. de Horst resuitatenrekening 1 997: overschot f 3.140, -

L.T.V. DWZ resuitatenrekening 1 995/1 996: overschot f 6.066,24

resuitatenrekening 1 996/1 997: begroot tekort f 32.050,

T.V. Dierdonk

Laagveld

vi] Clubhuis bouwjaar, renovatiekosten clubhuis

T.V. Shaile 1 978, buitenschilderwerk f 1 6.000, in 1 996;

binnenschilderwerk f 16.000, in 1 997

T.V. Carolus renovatiekosten f 250.000, =; wordt gerealiseerd eind

1998

H.T.V. onlangs gerenoveerd, eerste 8 á 1 0 jaar geen

investeringen

T.V. 't Lobke dak-en schilderwerk f 7.000, = in 1 997

antje renovatie berging, afzuiginstallatie; te verwachten

T.V. 't Tramba

binnen enkele jaren

T.V. de Horst 1 969, vernieuwen toiletten en boiler f 3.0001 -

klein onderhoud (schilderwerk e.d.) gepleegd in 1 995

L.T.V. D.W.Z.

T.V. Dierdonk

Laagveld

VIN Privatiseringsbedrag

jaar bedrag aanleg opmerkingen

T.V. Shaile 8 banen 1 986 f 250.000, 1 978 1986: 2 banen aangelegd op

onverlicht en clubkosten

opstal

T.V. Carolus 6 banen en 1 988 f 1 05.000,

opstal

H.T.V. 4 banen 1 987 f 60.000, 1 982 1 986: 2 banen aangelegd, 2

banen, paviljoen en verlichting op

banen waren eigendom vereniging

T.V@ 't Lobke 3 banen 1 985 f li 5.000,= 1 985 1 985: 2 banen en verlichting 3

onverlicht en banen; clubhuisx vergroot (totale

klein clubhuis kosten f 1 20.000,

T. V. 't 2 banen + 1 987 f 50.000, = (per 1 979 1 991: 2 banen aangelegd + nieuw

Trambaantje keet baan: clubgebouw

25.000, =

T.V. de 4 banen 1990 1 baan in erfpacht clubgebouw

Horst voor

f 17.500,-

L.T.V. DWZ Kosten aankoop banen,

nieuwbouw accommodatie,

verlichting, etc.: f 238.000, (in

1980 in iegendom)

T. V.

Dierdonk

iL22-veld

lx Financiele positie van de vereniging op termijn

Schuldenlast 1 997 termijn

T.V. Shaile f 200.000, renovatie 8 banen vanaf heden.

± f 20.000, = per baan (incl. sproeiinstall.);

+ f 200.000, = voor 1 0 banen, daarnaast

nog hekwerk, terras etc.

T.V. Carolus f 150.000,= te verwachten uitgaven:

renovatie clubgebouw 1 997

f 250.000,

renovatie banen 1 99811 999

f 1 80.000,

Helmondse T.V. f 267.751,= renovatie op termijn: 4 banen in 1 998 + 2 in

2000

T.V. 't Trambaantje f 172.250, =

T.V. de Horst f 38.000, =

L.T.V. DWZ f 56.323, = renovatie 1 998: ± f 40.000, = voor 2 banen

T.V. Dierdonk f 759.850, = P) eenmalige subsidie Gemeente á

f 570.000,

Laagveld

X Contributie 1997

junioren senioren entree bardienst anders

T.V. Shaile met ouder: 1 95, 50, 50, = terug te

1 1 5, = verdienen

zonder ouder:

140,

ft

T.V. carolus 90, = 1 60, 25, 25, = 4(@

Helmondse T.V. 85, = 1 60, 25, 50, =terug te

verdienen

T.V. 't Lobke 85, = 1 50, 1 2,50 50, = terug te 50, per lid in

verdienen 1 997

T.V. 't Trambaantje 1 05, 1 60, = 1 5, = 25, =

T.V. de Horst 85, 1 85, = 1 5, = 35, =

L.T.V. DWZ 1 75, = 25, =

T.V. Dierdonk 1 30, 235, = 50, = sen.

25, = jun.

Laagveld ? ? ?

Xl Beroepskrachten in dienst

T.V. Shaile f 31.000,= (groundsman) via uitzendbureau Start)

T.V. Carolus vrijwilligersvergoedingen

Helmondse T.V. f 10.000,= + poetsjuf f 5.500,=

T.V. 't Lobke f 26.000, = (incl. tennisleraar)

T.V. 't Trambaantje geen

T.V. de Horst Melkertbaan

L.T.V. DWZ

T.V. Dierdonk

Laagveld

M Openingstijden banen

T.V. Shaile groundsman 1 april - 1 oktober

T.V. Carolus 1 april - 1 oktober

Helmondse T.V. 1 april - 1 november

T.V. 't Lobke 1 april - 1 december

T.V. 't Trambaantje 1 april - 1 oktober

T.V. de Horst 1 april - 1 oktober

L.T.V. DWZ ??

T.V. Dierdonk ??

Laagveld ??

BIJLAGE 2

Ki

ci

0 LO 0

00

N 1* Lo

1

0

1:

0

w c's

r4 - q 0 r@ ll@ 9 Ll@

m Lo co r-, Lo N w r'

> C@

r.4 co

E

0

0

co m C) co

Ld Lo C@

L@ Lo Jé '*

00

cm cli

>

0 11 11 11

> co r-

cd r' > wm

N Lo Lo 0 r'- co

r) 0

17

0

c's c's C@

N

co 00

cc; ra,

to LO Lo

co r-

CD 0 C)

>

to

>

C: 0

r 0

U) a)

0 CL

E -tz m

ID r-

U) E

Q)

0

-2 _ie r_

0 Q) 0 0

r

>

U) a) N

Q 0 2-

> > 0 o

0

c: Q) >

CD

C, m u-) r-@ Cd

L

LD

00 r-,

Lo

a)

-C Ld

0

CIJ

ID

(D

to cn

Je 2

Uw Reactie
Uw Reactie