• Bestuur
  • Commissiestukken Steenweg

Commissiestukken Steenweg

Documentdatum 22-10-2001
Bestuursorgaan Commissie Stedelijke Ontwikkeling
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

Cie. SO d.d. 1 0 -0

Agendepum

1. De situatie

De Steenweg is ~ oude aanlooproute vanuit het westen naar de binnenstad. Deze route

wordt gekenmerkt door gevarieerde 1 aaneengesloten 1 stedelijke ~wmng met een verschei-

denheid aan fünctes: gevarieerde winkels, een belangdik aandeel horeca en wonen.

Aan het kanaal staat heel mrkant het hotel Westende.

Op een iets bescheidener niveau kent ook de Kromme Steenweg een gevarieerde b~v@ng

meteen verscheidenheid aan functies

Aan de Zuidzijde wordt het Steenwegkwartier begrensd door de Travme. Er is eigelijk geen

sprake van ~uwing langs de Traverse. Hier manifesteren zich vervelende achterkanten van

de Steenweg.

Het S"nwegkwadW ligt d0t tegen het Centrum aan, slechts afge~den dm het kanaal.

De indchbng van de kanaatone 7.al (te starten in 2002) aan de westzijde gecompiel@«d wor-

den met een milieu dat verwant is aan dat van de oostzijde. De auto blijft op de kansterk teruggedrongen, zowel in aantal als in snelheid.

Het Steenwegkwarber ligt in Heimond rest 1 noordwest. De Steenweg is in deze omgeving een

belangdjke ruimtelijke drager. De O.L. Vrouwe keox (en omgeving) is een donünant en beeldbe-

palend in dit gebied.

Het Steenwegkmrtier grenst aan de @raverse. Uiteraard is de aan~gheid van de Traverse

van veel invloed op het project. Er wordt van uit "aan dat (de huidige vorm van) de Traverse

op termijn ingrijpend zal vájzigen.

Zie voor de begrenzing van het project Steenwegkvvartier kaartbijlage 1.

Bijlage 2 geeft de Ming in de omgeving en de positie ten opzichte van het Centrum weer.

Stedenbouwkundige randvoorwaarden voor de ontwikkeling van het Steenweg-

kwartier (concq* 15 oktober »01)

1 . De skuahe

2- Posihe in het centrum 1 centrumvisie

3. Amb@des 1 hoofdlijnen

4. Studies

5. Ruimtelijke randvow~rden

5.1. Hotel Wes~

5.2. Steenweg

5.3. Zijde kaverse

.5.4. Kromrm Steenweg

5-5. Binnenpbin

5.6. Openbawe ruimt£>

5.7. 8~kwaliteit

5.8. Parkeren

6. Funcüonele rwdvoorwaarden

-7. Toets aan het bestemmingsplan

1 5 o~r 2001

Michei Weijers

Bert Welmers

2. Positie in het Centrum

De Steenweg is een aanloopfoute naar het Centrum, doch maakt geen ondefdeel uit van het

kemvdnkekjebied.

in de Centmmvisie (zoals onlangs door BVR gepresenteerd) kdjgt het kemmnkelgebied een

stevige impuls door de toevoeging van een imnkelcircuit naar het noorden (Obragas, rondom

het s~uis).

De Steenweg blijk aaniooproute, doch met een gehed e@en funche en een geheel egen sfeer,

ft niet deel unmaakt van het kemvänkebebied , doch daar wel aanvul~ op is.

Voorbe~ van deze situabe 1 sfeer treffen we aan in de Stoksbat in Maastricht of de PC

Hooftstraat in ArnsWdam.

3. Am~ 1 hoofdlijnen

Voor het Steenwegkwartier worden de volgende (hoge) ambities aangegeven.

Funchoneel.

1 De specifieke sfeer van het Steenwegkwarber handhaven en uitbouwen op een binnen-

plein naast de Steenweg. Verscheidenheid aan kleinschalige functies (specifieke @mn-

kets, ateliers, et cetera), die de sfeer van het Steenwe~rter verst"en en recht

doen aan de bijzondere positie nabij (maar terzijde van; niet concurrerend met) het

Centnim.

2. Ruimte bieden aan een uitbouw van hotel Westende-. hotelkamr*, zaalao~atie en

vergaderruimte. Versterking van omvang en kwaliteit: 4 sterren hotel, hoogwaardige uit-

strafing.

3. Sreven naar verwevenheid van functies aan de Steenweg en Kfomrne Steenweg, op

het binnenplein en van het hotel.

4. Versterken van de woonfunck: toevoegen van een substantieel aantal woningen.

Ruimtelijk:

5. De kleinschalige en Mifferen~e bebouwing (en de verscheidenheid aan functies)

in de Steenweg handhaven en waar mogelijk versterken.

6. Vo~ van een stedelijk bouwblok in het k~rant van Steenweg, Kromme Steenweg,

Traverse en Kanaaldijk. Steddik blok impliceert een oriëntabe van fu~ (in het blok)

om de omringende openbare rtámte.

7. Van veel belang is de verwh*ende schalen en verschillende sferen in d# bouwblok tot

hun recht te laten komen, De schaal aan de Steenweg dient kleinschalig te blijven-, te-

gejijke* dient aan de zijde van de Traverse op de growe schaal ter plaatse en de

Oml van Bosootondo ingespeeld te worden.

8. VorWog van een aantrd~e publieke pl-inruimte (voetgangersgebied) binnen dit

bouwbk*. Dit plein moet samen met de Steenweg, de Kromme Steenweg (inclusief het

pl-inge voor de school), de pleinruimte in Boswtondo en ffi nieuw in te richten openba-

re rukm aan het kanaal een aantrekkelijk en bijzonder stedelijk milieu gaan bieden.

Belangrijke voorwaarde is aan het plein kleinschalige op het publiek gerichte functies

gevestigd worden die de sfeer van de SWnweg aanvullen en aansluiten op de aanwe-

Agheid van het hotel-

Fw~ in het stedelijk blok dienen derhalve zowel naar buiten (omliggende straten)

als naar binnen (het plein) geodénteerd te zijn.

g. Cr~ van goede ruimtelijke relaties (voetgangers) tussen binnenplein en ~ngende

openbare ruimten.

10. Het project dient aan alle kanten "gezichr te krijgen en de bijzondm kwaliteiten van

het gebied uit te stralen. Tegelijkerbjd mag het in zijn oneving ook niet te zeer domine-

ren. In zijn uitstraling dient het ondergeschikt te zijn aan het nieuwe centrum, In zijn

vo"eving dient het nadrukkelijk rekening te houden met de huidige kwaliteiten van de

omgeving, waarin de O.L. Vrouwe kerk een belangrijke positie Inneemt.

11. In beefdkwaliteit sfeer en archiwtuur dient te worden aangesloten op de klassieke tra-

dibes, zoals deze gelden voor het Centrum van Heimond.

In kaartbijlage 2 is de hoofdlijn voor on"keling aangegeven-

4. &moties

Voorafgaand aan het opstellen van randvoorwaarden heeft Stam en de Koning een haalbaar-

heidsonderzoek naar de invulling van het Steenwegkwarbet verricht Onderdeel daarvan was

een onderzoek naar ruimtelijke mgelijkheden en wensehjkheden.

De randvoorwaarden in deze notitie impliceren een gemeenwijke standpunt"aling, die tot

stand gekomen is na kennisnam van en discussie over het onderzoek van Stam en de Koning.

Bebngdjke thema's van onderzoek en ameging vennen:

Het "d van de Steenweg. handhaving ruimtelijke en funchonele kleinschaligheid. Al

dan niet verv"en van oude 1 historische gebouwen door nieum van een zelfde of

zeft kleinere schaal.

Relatie van hotel Steenweg met het proim, Onderzocht is of een directe ~nkelijk-

heid vanaf de Kanaald"k via terras Westende en via een poort mogelijk zou zijn.

Posibe van de v"ei van Westende ter plaatse van Steenweg 3 en 5. Onderzocht is of

bier een afgeleide van het hotel beeldbepalend zou moeten zijn of dat opnieuw 'pand-

jes aan de Steenweg" zouden moeten worden gerealiseerd.

Vorm en omvang binnenplein of eventueel 2 binnenpl-inen.

ScNal en geleding van de wand aan de Traverse.

Projectie van een totenelement in het plangebied, inclusief va@anten over hoogte en

vorm.

-7jrhtijnen.

Relatie met het p"nije B~tondo.

5. RuMeiijke randvoorwaarden

5.1. Hotel Westende

Het hotel is voornemens een nieuwe vleugel toe te voegen ter plaatse van de panden 3 en 5

aan de Steenweg. Dit biedt tevens een mogelijkheid een goede relatie te leggen met het bin-

nenptein en een karakteristieke kop aan de wand Steenweg te houden. In s"nbouwkundige

zin wordt hl-miee gekozen voor een duidelijke YW"ing van de huidige sinatie: het gaat niet

meer om panden langs de Steenweg maar om een gebouw, afgeleid van het hotel.

Ontwikkeling is mogelijk onder de volgende ruimtelijke condibes:

Richting van het gebouw duideli@ afgeleid van het hoofdgebouw (de villa).

HMte in principe in 3 lagen, met daarop een (hoge) kap

Opbouw van het ~uw rustig en waardig, ondergeschikt aan de villa,

Aan de zijde van de Steenweg "lage gevel, qua hoogte en massa aansluitend op de

gevels van de Steenweg,

G~ begeleiding van de entree van binnenplein.

Oost- en vestzijde van de vleugel dienen beide een vood uitstraling te hebben.

Aan de westzijde inspelen op toekomstige binnenpl-in.

In de benedenlaag op het publiek gedchte, extraverte functies vestigen (horeca, vvinkei,

etc.). Een hoge onderlaag bepassen.

Architectuur aansluitend op principes zoals gehanteerd worden in de binnenstad.

Vorming van goede buitenruimte voor hotel Westende, -ineJusW handhaving van de

monumentale boom.

Naast ontmkkeling van een nieuwe vieugd zijn ook een kwaliteitsverbewng van het hoofdge-

bouw /de villa (is in uitvoering) en van de entreezijde aan de Traverse (inclusief verdere ontmk-

kei-ing met zalen en hotelruimte) van belang. Zie ook 5.3.

5.2. Steenweg

De huidige sb& is uitgangspunt. Voor een groot deel worden bestaande panden gehandhaafd

(voor de achlocijde van deze panden zie 5.5).

Op enkele punten is een wijziging van de huidige situatie acceptabel.

Kop van de Steenweg. Vervanging van de panden 3 en 5 door een vleugel van hoW

Westende. Nieuwe stedenbouwkund@e situatie, die niet alleen tot een goede kop van

de Steenweg leidt, maar ook een aantrekkelijke entree voor het binnenp in oplevert.

Vleugel Westende hoort nadrukkelijk te passen in de Steenweg. Hoogte, massa, mate-

áaal en architectuur dienen nauw aan te sluiten op het beeld van de Steenweg. Een

e*ave@rte functie in de onderlaag dient de sfeer van de Steenweg te vers"en.

Ondanks interessante, Historische verschijningsvorm wordt van de hoek Steenmg 1

Kromme Steenweg geaccepteerd dat vervangende nieuwbouw plaats vindt. Voorwaar-

de is dat nader onderzoek uitsluitsel zal geven over bouwtechnische kwaliteit en be-

perkte functionaliteit (ongelukkige vb~ten). Dit geldt eveneens voor de voormalige

bioscoop, waarvan de gevel overigens van minder waarde is. Nieuwbouw op deze plek

moet nadrukkelijk passen in de Steenweg. Dit betekent dat er sprake moet zijn van

kleinschalige (beperkte breedtemaat), afzonderlijke panden met een massa, hoogte en

sfeer die zeer aansluit bij het histohsche karakter van de straat. Drie panden in plaats

van de huidige twee zullen een versterking van het karakter inhouden. De panden be-

vatten commerciële functies die de sfeer van de Steenweg versterken, met daarboven

woningen.

Vanuit de Steenweg moet duidelijk worden dat direct aangrenzend een nieuw en inte-

ressant binnenplein aanwezig is. Goed vormgegeven entrees (naast Steenweg 7, aan

de Kromme Steenweg) zijn voorwaarde. Schaal en hoogte van de aangrenzende

nieuwbouw mogen geen invloed hebben op de Steenweg.

5.3. 7ijde Traverse

Aan de zijde van de Travem kan een bouwblok 1 wand ontwikkeld worden met daarin zaten (bij

hotel Westende) en commeitwe ruimten met daarboven woningen en eventueel homkamers.

De situabe aan de Traverse en tegenover Boscotondo impliceert een andere 1 grotere schaal

dan de schaal van de Steenweg. Het project krijgt daarmee duidelijke verwhdten in schaal.

Voonowrden:

De senal van de bebouvang ~t aansluiten op de Trovem, met name ook op een

toekomstige situabe waarbij (w omvang en functie s" teruggedrongen

zullen worden,

De schaal van de bebouwing moet passen in een opbouw van bebouvdng langs de

Travwse die van buiten de stad naar het centrum toerbeemt in intensiteit en hoogte.

De schaal van de bebouwing moet aansluiten op de schaal van B~tondo.

Voor het project betekent dit dat de hoogte kan va@éren van 4 tot 5 lagen (bijvoorbeeld

terug hgg~ vijfde lan) en dat een duidelijke ~ng in de wand moet worden aan-

gebrwht (bij voorkeur samenhangend met de verschillende functes in de wand),

Verbijzonderingen zijn:

Aansluibng met hotel Westende.

Doorsteek 1 looproute naar Boscotondo- Dd kan ovengens confh~ wet een

functionele relage bissm Westende en zaten. Er zal gezocht moeten worden

naar middelen die aan beide invalshoeken recht doen.

Entree parke~ider.

Hoek met Kromme Steenweg.

5.4. Kromme Steenweg

Aan de Kromme Steenweg kunnen oommerciële ruimte met daarboven woningen onmkkeld

worden, in een straatwand die een hoogte van 3 tot 4 lagen kent.

Voomarden-

schaal van de wand passend benen beide schalen van Steenweg en Traverse. Hoogte

en geleding bier op af stemmen, alsmede op de schaal aan de overzijde van de skwt.

Verbijz~ringen ontstaan ter plaatse van doorgangen naar het binnenplein, Deze ge-

ven ook aanleiding tot ~ing.

Doorgangen moeten reM% geven naar het pleinije aan de over@ijde van de Kromme

Steenweg (voor de school) en naar de hoek nabij de Steenweg.

Hoogte 3 tot 4 lagen.

- Nadruk op hoeken die aansluiten op de schaal van respectievelijk de Steenweg en de

Traverse.

9.4. Binnenplein

Het bouwblok vormt een binnenruimte, dat als stedelijk plein moet gaan functioneren. Specifie-

ke functies en een bijzondere vormgeving van Mein, wanden en een bebouváng~nt zullen

de sfeer op het plein moeten waarmaken.

Voorwaarden-.

Aan het plein specif(eke functies die het bijzondere karakter van de Steenweg verster-

ken en aansluiten op de aanwezigheid van het hoW. Nadrukkelijke odéntafie van deze

functies op het plein. Voor de func@es aan de Steenweg (en mogelijk voor een deel aan

de Kromme Steenweg en Traveme) betekent dit een tweezijdige odëntabe: zowel op de

Steenweg als op het plein.

Er dient een samenhangende pleinruimte te worden gecreëerd. De verschillen in schaal

(SL<>enweg 1 Traverse) en de achterkanten van de Steenweg moeten waan ingeka-

derd in een structuur die een aantrekkelijke pleinopbouw garanderen.

Aan de west@ijde van het plein kan een bijzonder ~uvángsaccent worden aange-

bracht. Dit accent kan een goede reactie 1 tegenpool vormen op hoW Westende eh ook

de verschillen in schaal tussen de pfeinwanden bij elkaar brengen.

Dk a~t kan 7 tot 8 lagen hoog zijn.

Het bebomngsament op het plein mag niet een onderdeel van de wand Kromme

Steenweg (of Steenweg) zijn, in die zin dat het als hoogbouw aan die straat in beeld

komt.

De vormgeving van dft accent dient van een zeer hoog niveau te zijn en afgestemd op

(en wdergewhikt te blijven aan) de O.L.. Vrouwe Kerk. In belangdjke Richtlijnen

(Veestraat, Traverse oost en west, Kromme Steenweg zuid) speelt dd gebouw een dui-

delijke rot.

5.6. Openbare ruimte

Het p~ wordt aan zowel buitenzijde als binnenzijde gekenmedd door publieke ruimten.

Steenweg en Kromme Steenweg worden niomntm hedngedcht.

De Kanaaldijk west wordt op afzienbare termijn ingericht. Daarbij wordt het autoverkeer

aanmerkelijk teruggedrongen (aantal, snelheid, beleving). Dit dient in samenhang te

~ieden met de directe omgeving van Westende.

De zone langs de Traverse dient een openbare straat te worden waaraan hotel en de

nieuw te bouwen wand staan. De straat kan een bepeme functie voor autoverkeer krij-

gen.

Binnenptein (inclusief entrees) dienen hoogwaardige als voetgange~ied ingericht te

worden.

5.7. geeldkwaliteit

Het pr6pd dient aan te sluiten op de beeid~iteit van he( Heimondse centrum en de Steen-

weg. Schaal van de bebouwing, architectuur en matehaagebruik spelen hieón een belangrijke

rel.

Voorwaarden

Zorgvuldig aansluiten bij de schaal van de omgeving (inclusief de grote vembillen

daarin).

Aansluiten bij het Heimondse architectuurbeeld voor het centrum dat is 9~eefd op

traditionele en klassieke uitgangspunten.

Toepassen van matedalen zoals die in het centrum voorkomen, Baksteen vormt hierin

een hoofdbestanddeel .

- Het project dient rust een ingetogenheid uit te stralen, sterk in grote lijnen, bjn gedetail-

leerd.

5.8. Parkeren.

Het project dient te voorzien in de eigen parkeerbehoefte. Dit kan afLOen worden opgelost met

een kelder die wordt ontsloten via de wand aan de Traverse.

Parkeemorm: pm

Hotel Westende: pm

Naast een voorziening voor de in het project opgenomen funcfies is een aanvulling met openba-

re parkeerplaatsen wenselijk.

6. Funchoncie randvoonmaarden

Het project moet aansluiten op de Steenweg en tezamen met de Steenweg een eigen (onder-

geschikte) plaats in 1 nabij het centrum verkrijgen. Gevestigde horeca, enkele specffleke Kmii-

teitsvánkels spelen daarin een rol.

Vestiging van functies die aansluiten bij het hotel is gemnst (vmbeeld: grote zaal m2. en-

kele vergadmimten, kapsalon, Wijwtede, et cetera)

Functies dienen zich zowel aan de aanliggende straten als het binnenplein te prwenten. Toe-

gangen en oW, levendige gevels zijn daarbij essen".

Het project is vooral ook een voonproect. In de wanden langs Steenweg, Kromme Steenweg

en Traverse en in het bijzondere gebouw aan het binnenplein is op de verdiepingen een woon-

funche ge~t. Bijzondere woonv«mn (bijvoorbeeld g~bineerd met werken aan huis) zijn

V"OM.

Opties dienen opengehouden 1 ingebouwd te worden om - indien dit in de toekomst noodzake-

lijk mocht blijken - functies op de begane grond aan het binnenpL<,-in te kanshmren naar ate-

liefs, al dan niet rechtstreeks gekoppeld met er boven liggende woningw.

Programm-.

Wonen: pm

Hotel: toevoeging cica 25 kamers in vleugel Steenweg 315, eventueel extra in vleugel

langs Traverse. Horeca in benedenlaag Steenweg 315 (bijvoorbeeld italiaan) eventueel

andere extraverte funde.

Zaten: pm

Langs St~wng: huid@e funches, voorzien van extra aan binnenplein

Benedenlaag Kromme Steenweg: conbm huidige snuabe detailhandel (specifiek, sfe«

van de Steenweg)

- Parkei-en, pm

7. Toe% aan het bestemmingsoan

PM

441

316

45

1 46 "P

12

089

379

lis

rp,4

0

2 .

1 <

0

,a&*

0

e

N

w

0

1

.1

ca

36

441

/*

56

20 90

Hr=T P@@INCI

40

4

441

4

3/,4 3

11-,6 9

19 321 97

2-457

4

?090

7EEL 7PA VE-,9Sc

1) LACit R@'AND

Uw Reactie
Uw Reactie