- Bestuur
- Commissiestukken BP Braaksestraat
Commissiestukken BP Braaksestraat
Documentdatum | 22-10-2001 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Stedelijke Ontwikkeling |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
- -(O-ot Cie. SO d.d. 2 1 Agendapunt L. NOTA ZIENSWIJZEN ontwerpbestemmingsplan "Braaksestraat". l). Dhr. L. Vereijken, Braaksestraat 5, 5709 JC, Heimond. Inhoud zienswijze: 1. Teleurstelling wordt uitgesproken over het feit dat alleen tegemoet gekomen is aan een verruiming van de situering van de nieuw te bouwen schuur en niet aan een vergroting van het bebouw'mgsoppervlak van 750 m2 naar minimaal 1200 m2, hetgeen volgens indiener voor de stalling van auto's nodig is. Het verzoek tot vergroting wordt opnieuw gedaan. 2. Het verzoek wordt ingediend om een woonhuis (nieuwbouw of verbouw van een bestaand bijgebouw) te realiseren, voor een van de kinderen, nabij het bestaande woonhuis. Indien deze mogelijkheid opgenomen wordt in het nieuwe bestemmingsplan is vergroting van het bebouwingsoppervlak voor de schuur voor stalling van auto's van 750 m2 naar 1200 m2 niet meer noodzakelijk. Commentaar gemeente: 1 . In het huidige plangebied Braaksestraat zijn twee deelgebieden te onderscheiden, het zuidelijke deel, wat dicht bebouwd is met wonen en bedrijvigheid en het noordelijke deel, waar de woning van Dhr. Vereijken in is gelegen. Het noordelijke deel is een relatief open gebied met een drietal woonboerderijen, een bedrijf en volkstuinen omgeven door een groene zone. Door de openheid aan de noordzijde van het plangebied wordt een geleidelijke overgang gerealiseerd naar de verdiept gelegen Wolfsputterbaan. Zowel de woonbebouwing als de bedrijven bestaan hier uit één bouwlaag met een kap of een plat dak, aansluitend bij het kleinschalige karakter van het voormalige gehucht Kruisschot. Dit kleinschalige karakter is een grote kwaliteit van het gebied en dient behouden te worden. Daarom zal er met (her)nieuwbouw aangesloten moeten worden bij de huidige schaal en grootte van de bebouwing aan de noordzijde van het plangebied. Het op de plankaart vastgelegde oppervlak is uit stedenbouwkundig oogpunt wat er maximaal toelaatbaar is, wil er nog sprake zijn van evenwicht met de omliggende bebouwing. Bovendien is dit al bijna een verdubbeling van het oppervlak van de bestaande schuur van 378 m@. Er kan geen medewerking verleend worden aan verdere vergroting van het gebouw. 2. Een karakterisering van het plangebied is gegeven onder punt 1. Essentieel zijn de openheid en het groene karakter van het plangebied. Ook voor het perceel Braaksestraat 5 geldt dat deze openheid gehandhaafd dient te worden. Het oprichten van nog een woning op dit perceel (met waarschijnlijk ook weer bijgebouwen) is in strijd met deze visie. Verbouwing van het aanwezige bijgebouw tot woning doet eveneens afbreuk aan de genoemde kleinschaligheid. Met de gegeven uitbreidingsmogelijkheid voor de schuur zijn hier de uiterste grenzen bereikt. 14 augustus 2001 - 1 - 39 1 Zienswijzen notadoc.doc Advies: Geadviseerd wordt om het bestemmingsplan naar aanleiding van de zienswijze niet aan te passen. 2). Van den Boomen Advocaten, later ARAG rechtsbijstand namens dhr. F. Hermans, Bakelsedijk 262, 5703 JJ, Heimond. Inhoud zienswijze: 1. Het perceel Bakelsedijk 264 wordt bestemd tot "seksinrichting en woondoeleinden". Het legaliseren van een met overlast en irritatie gepaard gaande situatie, die bestaat vanaf 1974, is onaanvaardbaar. Er is sprake van overlast, doordat slechts een halfsteensmuur het bordeel van de woning van Dhr. Hermans scheidt, alsmede parkeeroverlast en overlast, bestaande uit lawaai van bezoekers op straat. Het bordeel aan de Mierloseweg is vanwege overlast verplaatst naar een locatie elders. 2. Bestemming van genoemd perceel tot "seksinrichting en woondoeleinden" is in strijd met het gemeentelijke en provinciale prostitutiebeleid. Gelet op het publieksgerichte karakter van prostitutiebedrijven en de externe uitstral'mgseffecten en nachtelijke activiteiten dienen deze voorzieningen gesitueerd te worden bij bestaande stedelijke concentraties van horecavoorzieningen of in centrumgebieden. In ieder geval dienen ze geweerd te worden in een kemrandzone, een woonwijk of een bedrijventerrein. 3. De exploitatie van Club Boszicht aan Bakelsedijk 264 is vanaf mei 2000 tot op heden gestaakt. Blijkbaar is er geen sprake meer van een bestaande behoefte. Van een bestendigen van de huidige situatie kan derhalve geen sprake zijn. Commentaar gemeente: 1 . Het is juist dat het hier een reeds vele jaren aanwezig bordeel betreft. Door het verdwijnen van het bordeelverbod uit het Wetboek van Strafrecht is de gemeente verplicht om beleid te ontwikkelen inzake prostitutie. Onderdeel daarvan is het planologisch regelen van prostitutiebedrijven. Een algeheel verbod is juridisch niet mogelijk. Bestaande prostitutiebedrijven dienen te worden gesaneerd of te worden gelegaliseerd. Dat laatste gebeurt door een positieve bestemming in het bestemmingsplan. Het bestaande prostitutiebedrijf aan de Bakelsedijk komt, gelet op de situering aan een doorgaande weg en de gegroeide situatie, in aanmerking voor legalisering en een dienovereenkomstige bestemming in het bestemmingsplan. De gemeente heeft op grond van de Verordening op de Seksinrichtingen, sekswinkels, straatprostitutie e.d. alsmede andere verordeningen en wettelijke regelingen de mogelijkheid om de bedrijfsvoering aan wettelijke normen te onderwerpen, waardoor eventuele overlast zal worden teruggedrongen. 2. In het kader van het gevoerde wettelijk overleg is door de Provinciale Planologische Commissie (PPC) met de bestemming "seksinrichting en woondoeleinden" voor het onderhavige pand ingestemd. Het gemeentelijk beleid voor de vestiging van nieuwe prostitutiebedrijven is nog niet volledig uitgekristalliseerd. Ten aanzien van bestaande prostitutiebedrijven, waar dan ook gevestigd, geldt, zoals hierboven vermeld, dat het gaat om een keuze tussen saneren of legaliseren, waarbij hier gekozen is voor legaliseren onder nader te stellen voorwaarden. 3 . Het verleden heeft uitgewezen dat er in Helmond een lokale markt is voor tenminste twee bordelen. Op het moment dat met de voorbereidingen van dit bestemmingsplan werd begonnen was er op Bakelsedijk 264 een bordeel gevestigd. Ofschoon de exploitatie tijdelijk is gestaakt, hebben sindsdien meerdere kandidaat-exploitanten zich tot de gemeente gewend met betrekking tot de mogelijkheden ter plaatse en de voorwaarden waaronder exploitatie kan worden voortgezet. Gezien de beoogde groei van Helmond in de komende jaren wordt vastgehouden aan het beleid van twee vestigingsmogelijkheden voor een bordeel. 14 augustus 2001 - 2 - 39 1 Zienswijzen notadoe.doc Aanvulling naar aanleiding van hoorzitting 26 septemberj.L: In reactie op het betoog van de heer Keuken namens de heer Hermans kan aan het bovenstaande nog het volgende worden toegevoegd. Zoals vermeld in de plantoelichting is de gemeente sinds 1 oktober 2000 verplicht om binnen de gemeentegrenzen (meerdere) seksinrichtingen toe te laten en als zodanig te bestemmen op daarvoor in aanmerking komende locaties. Voor wat betreft het provinciale beleid moet onderscheid worden gemaakt tussen de vestigingscriteria voor nieuw te vestigen bordelen enerzijds en het planologisch regelen van bestaande bordelen anderzijds. Over bestaande bordelen is het provinciale beleid glashelder: positiefbestemmen ofsaneren, met dien verstande dat met het positiefbestemmen van een bordeel op een onaanvaardbare locatie niet zal worden ingestemd. Uit het positieve advies van de PPC blijkt dat dit hier wel het geval is; met de bestemming "Seksinrichting en Woondoeleinden " op deze locatie is ingestemd. Hetfeit dat de exploitatie thans is gestaakt, maakt nog niet dat de gemeente het niet langer als bestaande seksinrichting hoeft aan te merken. De eigenaar van het pand kan aanvoeren dat het meer dan 20jaar als seksinrichting is gedoogd, dat er geen bouwkundige wijzigingen voor een andere functie hebben plaatsgevonden, maar integendeel meerdere kandidaat-exploitanten zich -al dan niet met concrete bouwplannen- zich bij de gemeente hebben gemeld. Aangezien het exploiteren van een seksinrichting ondertussen vergunningplichtig is geworden is het ook niet mogelijk om de zaak weer op te starten buiten de gemeente om. Los van een en ander herhalen wij de bestreden bestemming van Seksinrichting op hetperceel Bakelsedijk 264 planologisch aanvaardbaar te achten, waarbij wij er van uitgaan dat middels te stellen voorwaarden in de benodigde vergunning overlast voor de nabije omgeving zal worden tegengegaan. Advies: Geadviseerd wordt de bestemming "seksinrichting en woondoeleinden" voor het pand Bakelsedijk 264 in het bestemmingsplan te handhaven. 3). G.J.C.Cooien, Braaksestraat 2, 5709 JB Heimond. Inhoud zienswijze: 1. In het gemeentelijk schrijven van 12 augustus 2000 betreffende het gemeentelijk prostitutiebeleid staat onder beoogde situatie na wetswijziging dat straat- en raamprostitutie verboden blijven. 2. Op de agenda van de commissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden van 12 augustus 2000 staat vermeld onder artikel 8 "Straatprostitutie" vermeld: Het is verboden door handelingen, houding, woord, gebaar of op andere wijze te trachten als prostitué de aandacht van passanten op zich te vestigen. 3 . In het bestemmingsplan staat onder de voorschriften in artikel 1 nr.29 dat onder een seksinrichting in ieder geval wordt verstaan een (raam)prostitutiebedrij f, waaronder begrepen een seksclub, bordeel, privéhuis, erotische massagesalon etc. Het een en ander lijkt met elkaar in tegenspraak. De inspreken verzoekt om een schriftelijke bevestiging dat raam- en straatprostitutie verboden blijven, en dat er geen coffeeshop gevestigd mag worden. Commentaar gemeente: In artikel 6a, dat betrekking heeft op de bestemming "Seksinrichting en Woondoeleinden" is onder lid 1 doeleindenomschrijving een raamprostitutiebedrijf uitdrukkelijk uitgezonderd. 14 augustus 2001 - 3 - 39 1 Zienswijzen notadoe.doc Straatprostitutie valt niet onder de definitie van "seksirffichting" zoals opgenomen in artikel 1 onder nr.29 en is derhalve niet toegestaan. Een coffeeshop betreft eveneens gebruik dat in strijd is met de hier gelegde bestemmingen, vestiging hiervan is derhalve uitgesloten. Advies: Er is geen aanleiding om het plan aan te passen. 14 augustus 2001 - 4 - 39 1 Zienswijzen notadoe.doc |