• Bestuur
  • Commissienotulen 4 oktober 2001 EZOS en WSCP

Commissienotulen 4 oktober 2001 EZOS en WSCP

Documentdatum 04-10-2001
Bestuursorgaan Commissie Economische Zaken, Zorg, Ouderenbeleid en Sport
Documentsoort Commissienotulen
Samenvatting

Notulen van de gezamenlijke vergadering van de commissies WSCP en EZOS van

donderdag 4 oktober 2001, 19.00 uur in Boscotondo inzake het Concept Programma

Welzijn 2002.

Aanwezig: Mevr. B.M. Houthooft, S.H. Prinsen, voorzitter, mevr. C.A. Liebrecht,

W.TH.M Swinkels, secretaris.

Leden: H.F.J. Bekkers, P.L.H. van Duppen, L.T.J. Fransen, J.L. Henraat, E.A.H. van

Kilsdonk, J.F.J. Kuypers, F.T.M. Letschert, mevr. A. Meinardi, S. Mokadim,

T.J. van Mullekom, M. Naoum, J.L.C. van Rest, J.H.J.M. Roefs, P.H.C.

Streeder, S.H. Yeyden en J.G.M. Verbakel.

Afwezig: S. Ferwerda, R.A.C. van Heugten, A.E. Nunes da Silva, O.A.W.M. Spierings,

A. Spruijt, P.G.M. Tielemans, A.F.H. Wijnen.

Adviseurs: A. Ketelaars en F. Rietveld.

Notuliste: Mevr. E. ten Have.

De voorzitter opent de vergadering en heet iedereen van harte welkom. Uitgereikt wordt een

aanpassing in het conceptprogramma.

Hij meldt dat er een vijftal aanwezigen spreekrecht hebben aangevraagd. Hij geeft het woord

aan de heer

De heer Ates spreekt namens de Stichting Turks Comité Centrum waarvan hij bestuurslid is.

Vanaf 1973 maakt de Turkse gemeenschap gebruik van een ruimte aan Molenstraat 199. In

de loop der jaren werd de SSMMH een succes. Echter in 1995 begonnen de problemen

tussen de SSMMH en het Turks Comité. Deze laatste waren van mening dat zij geen invloed

hadden in de genomen besluiten binnen de SSMMH.

Over deze problemen is diverse malen met de voorzitter gesproken. In 1998 ontstond

wederom een conflict, een conflict waarvan de voorzitter op de hoogte is en dat nog steeds

voortduurt. De heer Ates is van mening dat de communicatie door het dictatoriale gedrag van

de SSMMH gedaald is tot het nulpunt. Hij stelt dat de Portugezen, de Spanjaarden, de

Stichting Islamitisch Centrum en het Buitenlands Vrouwencentrum geen contacten meer

hebben met de SSMMH. Het Turks Comité is zijns inziens door de SSMMH uit de ruimte

verjaagd door een reeks van incidenten. Dit heeft er uiteindelijk toe geleid dat in maart 2001

het bestuur van het Turks Comité is afgetreden. Na aantreden van een nieuw bestuur is de

verhouding met de SSMMH niet verbeterd. Helaas bleven er spullen verdwijnen uit de ruimte

aan de Molenstraat. In juni 2001 heeft de voorzitter toegezegd dat het Turks Comité gebruik

kon maken van De Binderenpoort. Totdat zij hiervan gebruik kunnen maken, heeft het

Comité geen eigen ruimte meer. De heer Ates had er de voorkeur aan gegeven de

beschikking te houden over de ruimte bij de SSMMH, tot het Comité in De Binderenpoort kon

trekken.

Het Comité heeft een verzoek ingediend voor een subsidie t.b.v. de nieuwe accommodatie

die echter nog niet is gehonoreerd. De heer Ates stelt voor de dekking uit de subsidie van de

SSMMH te halen. Zij betreuren de gang van zaken aangezien zij de SSMMH destijds

hebben opgericht om doelgroepen te ondersteunen.

De heer Van der Griendt spreekt namens de SSMMH die sinds 1992 de panden

Molenstraat 199 en 201 beheert. Hij geeft de spelregels en afspraken die binnen het gebouw

gelden weer. Medio 2000 verbraken de gebruikers van lokaal 3 deze afspraken. Het College

heeft besloten lokaal 3 tijdens de zomervakantie van 2000 te sluiten. Vanaf deze tijd hebben

zich vele nare incidenten voorgedaan. De gebruikers trachtten de overige gebruikers ook op

te zetten tegen de SSMMH. Het college heeft getracht een aantal oplossingen aan te

dragen, maar deze werden echter niet door de gebruikers van lokaal 3 geaccepteerd. Op 20

maart jl. heeft het College aan de SSMMH kenbaar gemaakt dat, zolang de gebruikersgroep

van lokaal 3 niet aan hun verplichting voldeden, hen het gebruik van het pand ontzegd werd.

1

In mei heeft de gebruikersgroep de SSMMH per brief medegedeeld zich terug te trekken uit

de SSMMH. Nadien zijn er een groot aantal voorwerpen van de SSMMH verdwenen.

]n augustus echter wilde men weer gebruik maken van lokaal 3, en heeft de gebruikersgroep

de sloten eigenhandig vervangen.

Inmiddels zijn er een aantal andere groeperingen die gebruik wensen te maken van de

faciliteiten van het SSMMH.

Het antwoord van het college op de reactie van de SSMMH op het voorliggende

conceptprogramma vindt de heer Van der Griendt magertjes, en soms onjuist. Hij betreurt

dit, evenals het niet vervaardigen van de Kadernotitie Lokaal Sociaal Beleid en de

Minderhedennota, ondanks goede voornemens hiertoe te komen. Verder is de SSMMH van

mening dat beheersing van de Nederlandse taal slechts een middel tot integratie is.

Hij is van mening dat er actief beleid gemaakt moet worden op het opkomende antisemitisme

en lslamfobie.

De heer Boetzkes, spreekt als voorzitter van de Vereniging Wijkbeheer Binnenstad en

namens de PHB. Hij maakt zich zorgen over de overlast, veroorzaakt door o.a. drugs- en

drankgebruik, in de Heistraat. Hij is van mening dat de Heistraat aan het verloederen is. Het

bevreemd de heer Boetzkes dat in het programma, onder punt 4.2, wordt geschreven dat de

Heimondse zelforganisaties zich kenmerken als ambitieus, betrokken en op zoek naar

dialoog. Het PHB en de Vereniging Wijkbeheer proberen al geruime tijd deelname van de

allochtone medebewoners in het proces in de Binnenstad te betrekken. Alleen de SSMMH

doet dit. Hij vindt het merkwaardig dat er een aparte allochtone klankbordgroep wordt

voorgesteld. Dit bevordert het proces van integratie niet. Aan de leden van deze groep zou

presentiegelden gegeven worden. De heer Boetzkes is van mening dat dit bedrag besteed

zou moeten worden aan gezamenlijke projecten.

Verder vraagt hij aandacht voor de communicatieve knelpunten tussen de Vereniging

Wijkbeheer en de dienst AW.

Tot slot wi st hij op de grondwettelijke scheiding tussen kerk en staat. Het verbaast hem dat

een aantal organisaties, die op religieuze gronden functioneren, voor subsidie in aanmerking

komen. Deze organisaties zijn naar binnen gericht en niet betrokken bij de stad, iets wat de

integratie niet bevordert.

De heer Janssen spreekt als penningmeester namens Wijkhuis De Lier, Heimond-Oost. De

organisatie heeft een groot bereik, zeker in verhouding met andere wijkhuizen in Heimond. In

verhouding is het budget van De Lier echter te laag.

(Mw. Meinardi komt de vergadering binnen)

De heer Janssen geeft een beeld over de kosten die het Wijkhuis zoal maakt. Hij zou graag

zien dat de loonindexen door de gemeente worden gesubsidieerd. Hij zou graag gebruik

maken van het flexibel budget waarvoor zij vanaf begin jaren '90 met 3% worden gekort.

Verder vraagt hij aandacht voor groot onderhoud van het gebouw. Hij is van mening dat het

Wijkhuis er alles aan doet om te zorgen voor extra inkomsten en te komen tot

kostenverlagingen.

Mevrouw Smeulders van het Algemeen Maatschappelijk Werk geeft aan dat het

programma een tekort meldt bij de organisatie voor Raadsliedenwerk. Zij geeft aan dat zij

vandaag een gesprek heeft gehad met de directeur DAW en dat zij content is met de

oplossing die daaruit naar voren is gekomen.

De voorzitter dankt de sprekers voor hun bijdrage en kondigt de eerste termijn aan.

De heer Bekkers complimenteert de voorzitter met het voorliggende stuk.

Hij vindt de beantwoording aan de Vrouwenraad correct en het verdient de goedkeuring dat

er in de toekomst aandacht besteed zal worden aan vrouwenorganisaties.

Ook met de reactie richting SSO-Heimond-Oost is hij tevreden. De toezegging aan ANBO

extra aandacht te besteden aan het ouderenbeleid verdient de goedkeuring.

2

Hij is van mening dat de reactie van de SSMMH nogal hard is richting gemeente. De

SSMMH gaat zijns inziens niet juist om met de gebruikers van de ruimten. Hij vraagt zich af

of de SSMMH, na het vertrek van het Turks Comité, nog wel bestaansrecht heeft, maar

wellicht verandert dit als er nieuwe gebruikers komen. Het verbaast de heer Bekkers dat er

reeds eerder gebruikers zijn opgestapt, terwijl de subsidie is vermeerderd.

Het Turks Comité vraagt een subsidie van fl100.000,- voor een nieuwe accommodatie, maar

dit verzoek is nog niet gehonoreerd. Hij is van mening dat men uit de subsidie van de

SSMMH zou kunnen putten als er voor een subsidie aan het Turks Comité geen dekking

gevonden kan worden.

De heer Naourn geeft aan dat dit de laatste keer is dat de heer Prinsen dit onderwerp als

voorzitter zal bespreken. Hij mist de K'adernotitie Lokaal Sociaal Beleid en de

Minderhedennota. De PvdA gaat niet akkoord met het afzonderlijk subsidiëren van een

allochtone klankbordgroep, aangezien zij van mening is dat dit het integratie- en

participatieproces niet bevordert. Hij vindt dat het de goede kant opgaat met het

professioneel welzijnswerk.

De heer Van Rest vraagt naar de reden van de bijdrage van de heer Naoum.

De heer Naoum antwoordt dat hij spreekt vanuit zijn lidmaatschap van de commissie WSCP

en dat de heer Bekkers vanuit de commissie EZOS heeft gesproken.

Hij vraagt bijzondere aandacht voor de huisvesting van de SWOH en de SOH in het oude

belastingskantoor aan de Penningstraat. Hij mist in de tabel op blz. 63 een specificatie naar

leeftijd en naar de duur van de begeleiding.

Hij spreekt zijn waardering uit over diegenen die aan de rapportage hebben meegewerkt.

Mevrouw Meinardi is tevreden met het feit dat het knelpunt bij de AMW is verholpen. Zij is

van mening dat de gemeente duidelijk moet overbrengen wat er van een organisatie

verwacht wordt op het gebied van het afleggen van verantwoording van verleende subsidies.

Op het gebied van het preventief jongerenbeleid mist zij de sport. Zij vraagt zich af of het

verstandig is geen extra geld uit te trekken voor ondersteuning en coördinatie om het gebruik

van de peuterspeelzalen te vergroten.

Het aanbod van de SWH om jeugdhonken te beheren wordt niet aangenomen, aangezien

men van mening is dat dit van later zorg is. Zij vraagt zich af hoe dat nu is geregeld.

Zij vindt het onduidelijk wat de gemeente wil met het oudkomersbeleid.

Verder wil zij meer inzicht in de verhouding tussen de verschillende nota's die reeds bestaan

of vernieuwd worden en de nog op te stellen Kadernota Lokaal Sociaal Beleid.

De heer Van Duppen vindt het een lastige materie. Hij maakt de heer Wijnen een

compliment met het wederom vinden van een fout in de berekeningen. Hij vindt het lastig om

een duidelijk beeld te krijgen van de situatie tussen de twee strijdende partijen over de ruimte

aan de Molenstraat. Hij betreurt het dat de vuile was op deze manier wordt buiten gehangen.

Hij vindt het goed de meetlat te leggen naast de prestaties die geleverd worden en de

verstrekte subsidies. Ondernemend Heimond is groot voorstander van het wijkgericht

werken. Ook hij informeert naar de positie van de Kadernotitie Lokaal Sociaal Beleid en de

Minderhedennota. Hij vindt dat in de notitie terecht aandacht wordt gevraagd voor thuisloze

jongeren. De gemeente moet een rol spelen in het goede verloop van kamerverhuur die in

de Heistraat momenteel excessieve vormen aanneemt. Ondernemend Heimond is voor

volledige integratie en een klankbordgroep speciaal voor allochtonen past niet in dat beleid.

In de notitie wordt aangegeven dat integratie prioriteit 1 heeft en voor wat betreft

Ondernemend Heimond heeft de Nederlandse taal prioriteit 2.

De heer Henraat heeft het programma van het afgelopen jaar erbij genomen. Hij kwam veel

dezelfde teksten tegen. Hij informeert wat bedoeld wordt met "de jaarlijkse prijsstijgingen

kunnen niet gecompenseerd worden". Hij vindt het een prima zaak als er verantwoording

moet worden afgelegd over de verkregen subsidies. Hij hoopt wel dat de vrijwilligers hieraan

geen dagtaak zullen krijgen. Hij is blij dat de problemen met het AMW rondom het

Raadswerk zijn opgelost.

Hij raadt het college aan met de SSMMH om de tafel te gaan zitten om de problemen in

kaart te brengen en op te lossen. Hij kan niet instemmen met de aangevraagde subsidie van

het Turks Comité. Verder vraagt hij zich af of de voorgenomen fusie van de SMO en BJ

3

Brabant een goed besluit is aangezien BJ Brabant een groter werkgebied heeft. Hij is niet te

spreken over het aanzicht van de Heistraat, en is van mening dat de Heistraat steeds verder

achteruitgaat. Hij is het niet eens met de huisvesting van het Turks Comité in de

Binderenpoort aangezien hij verwacht dat er problemen zullen ontstaan met de vorige

gebruikers die onlangs uit de Binderenpoort zijn gezet.

De voorzitter geeft aan dat de gemeente geen eigenaar is van de Binderenpoort.

Toch is de heer Henraat van mening dat het een slechte zaak is en dat de vorige gebruikers

De Binderenpoort niet hadden hoeven verlaten. Met de allochtone Klankbordgroep is hij het

niet eens.

Veel Heimonders zetten zich in voor onze stad en er moet voor gezorgd worden dat zij de

middelen krijgen om dit werk te blijven doen.

De heer Fransen geeft aan dat voor het 5 ejaar geen prijs- en looncompensatie wordt

gegeven in de vrijwilligerssector. De vraag is of op deze wijze het vrijwilligerswerk op het

huidige niveau kan blijven functioneren. De VVD vindt dat voor de kosten die verband

houden met de verhuizing van het Turks Comité, geen financiële ruimte aanwezig is. Hij

vraagt zich af of het oprichten van een Klankbordgroep Allochtonen, in het kader van het

project muiticulturele samenleving, een goede zaak is. Het bevordert zijns inziens niet de

beoogde integratie. Gelet op de reeds gesignaleerde knelpunten binnen het professionele

welzijnswerk is het niet compenseren van kostenstijgingen niet acceptabel. Dit heeft ni. direct

invloed op de afname van producten en diensten van het welzijnsaanbod.

Uitbreiding van de jeugd- en jongerenwerk van fll 00.000,- is een gering bedrag op de totale

welzijnsbegroting. Gelet op de huidige en toekomstige financiële positie van de gemeente is

het echter een onmogelijke zaak hiervoor meer ter beschikking te stellen. De VVD stemt in

met de oplossingen van de knelpunten en de prioritering daarvan. Het is prettig dat er een

oplossing gevonden is voor het raadsliedenwerk. Hij vraagt de Kadernotitie Lokaal Sociaal

Beleid in 2002 te kunnen bespreken en vaststellen. De VVD is tevreden met de nieuwe

herhuisvesting SWOH, en hoopt dat de gesignaleerde knelpunten bij de SWOH in de

toekomst kunnen worden opgelost.

De heer Van Mullekom constateert dat, zeker gezien het omvangrijke conceptprogramma,

er altijd problemen in deze sector zullen zijn. De ouderensociëteit Prinsenhof heeft zichzelf

moeten opheffen wegens huisvestingsproblemen. Hij vraagt of de gemeente hen iets kan

aanbieden. De ouderennota zou dit jaar reeds klaar zijn, maar nu wordt deze nota pas

volgend jaar verwacht. Hij refereert aan het lerse systeem van een gratis openbaarvervoer

voor ouderen boven de 65 jaar. Hij zou graag zien dat de voorzitter dit systeem aan minister

Netelenbosch voorstelt. Hij vindt het noodzakelijk dat er een oplossing voor de problemen

tussen de SSMMH en het Turks Comité gevonden wordt.

Hij vindt dat de SWOH een ruimte verdient die aan alle eisen voldoet, en hoopt dat dit in de

Penningstraat gaat lukken. Hij vindt het conceptprogramma een prima, en zeer uitgebreide

nota.

De heer Letschert constateert bij lezing van het programma een grote mate van consensus

tussen partijen, daar waar contracten worden gesloten. Het aantal insprekers en

bezwaarmakers is ook afgenomen. In de nota wordt gemeld dat men zoekende is naar

toetsingsmethoden. Het wreekt zich dat de Kadernotitie niet voorhanden is. Dit vindt hij dan

ook jammer aangezien deze gebruikt zou kunnen worden als toetsingsinstrument. Hij wil

graag weten wanneer deze nota gereed is.

Verder vraagt hij een praktische korte notitie in het kader van het actuele

minderhedenvraagstuk.

D'66 maakt vooralsnog een voorbehoud bij het voorstel middelen te reserveren die mogelijk

vrijvallen daar waar het beleid muiticulturele samenleving stagneert. Verder maakt hij een

voorbehoud bij de Klankbordgroep allochtonen. Hij mist hier de samenhang met andere

activiteiten in het minderhedenbeleid.

De heer Van Kilsdonk spreekt de complimenten uit over het op tijd aanieveren van de

stukken. Het stuk zit goed in elkaar en kent weinig haken en ogen. Hij wil zich graag

toespitsen op de sprekers. Hij heeft moeite met het woord "minderhedenbeleid". Dit zou erop

kunnen duiden dat zij "mindec'zijn en andere groeperingen "meer". Hij vindt het

4

onacceptabel dat de twee partijen ruziën over hun accommodatie. Als de allochtonen

onderling samen niet door één deur kunnen, hoe kan de gemeente dan het integratieproces

tussen de allochtone en autochtone bevolking bevorderen. Hij attendeert de commissieleden

op te toenemende onrust in het Heimondse tussen diverse bevolkingsgroepen. Hij vraagt

zich af hoeveel tijd in het zoeken naar oplossingen hiervoor is gestoken.

De voorzitter antwoordt dat o.a. de tijd die hierin is gestoken ervoor heeft gezorgd dat de

nota Lokaal Sociaal Beleid niet tot stand is gekomen.

De heer Van Kilsdonk vindt het triest dat er aandacht besteed wordt aan de problemen

zonder dat er resultaat behaald wordt.

Hij geeft aan dat hij niet akkoord gaat met de Klankbordgroep allochtonen. Allochtonen

kunnen net als ieder ander deelnemen aan de reeds bestaande klankbordgroepen.

De heer Verbakel merkt op dat alles reeds gezegd is. Hij begrijpt niet hoe het kan gebeuren

dat er problemen in de kamerverhuur zijn in de Heistraat aangezien kamerverhuur aan

allerlei regels is gebonden.

De heer Roefs geeft aan dat het programma volledig is en een breed scala van activiteiten

beslaat. Het CDA kan zich vinden in de speerpunten die in paragraaf 2.1 zijn geschetst. Niet

alleen de gemeente maar ook de instellingen stemmen hun aanbod af op de vraag van de

burger.

Hij vindt het teleurstellend dat de nota Lokaal Sociaal Beleid nog steeds niet beschikbaar is.

Ook het ontbreken van de herformulering van het ouderen beleid, de huidige nota is reeds

1 0 jaar oud, vindt hij een gemis. Deze herformulering is toegezegd voor 2001.

Hij is verbijsterd over de wijze waarop de minderhedenorganisaties zich tot elkaar opstellen.

Hij is van mening dat de Klankbordgroep Allochtonen nu meer nodig is dan ooit om alle

betrokken partijen bij elkaar te brengen. De rekening van de onenigheid mag niet op het

bordje van de gemeente komen liggen.

Het CDA complimenteert de voorzitter met het gedegen werk en hoopt dat alle betrokken

instellingen zich voldoende verzekerd weten van gemeentelijke steun om hun activiteiten met

enthousiasme en gericht op vragen vanuit de samenleving te kunnen voortzetten.

De heer Van Kilsdonk vraagt de heer Roefs waar de rekening van de onenigheid dan wel

moet komen liggen.

De heer Roefs antwoordt dat de partijen zich moeten realiseren dat voor verschillende

locaties geen geld beschikbaar is en vindt dat men van hen mag verwachten dat zij bereid

zijn hun activiteiten te verrichten in één gebouw.

De voorzitter vraagt de commissieleden zich niet te verliezen in de, zij het soms niet

onbelangrijke, problematiek van de insprekers, maar zich voornamelijk te richten op het

voorliggende programma, en de hoofdlijnen hierin te beoordelen.

Hij bevestigt dat het aantal inspraakreacties op het programma de laatste jaren steeds

minder wordt. Het zal altijd lastig blijven om de geleverde prestaties in dit werkveld te meten.

Toch wordt in steeds toenemende mate getracht hiervoor instrumenten te vinden, zoals

bijvoorbeeld in de vorm van hulpverleningscontracten.

De Raad heeft nog mogelijkheden om voorstellen in het kader van het programma te doen

bij begroting. Hij wijst er wet op dat nog 1 miljoen gedekt moet worden voor het komende

jaar. Het is duidelijk dat de financiële situatie op dit moment zo is dat de gemeente nog

enkele moeilijke jaren tegemoet gaat. Het gaat hier om een groot bedrag dat de afgelopen

jaren sterk is gegroeid, deels door ontvangst van extra doeluitkeringen van het Rijk, deels

door deelname aan het GSB, en deels door de prioritering in het gemeentelijk beleid.

Hij vindt het van belang dat er een aanvang gemaakt wordt een taakstellend kader op te

stellen, waaraan het beleidsinitiatief opgehangen kan worden. Het feit dat men ervoor heeft

gekozen interactief beleid te voeren, betekent helaas vaak dat het meer tijd kost nota's op te

stellen. Verder wordt er aandacht besteed, mede in het kader van het GSB, aan de balans

tussen de ruimtelijk-fysieke pijler, en de sociale pijler. Er is ruimte gereserveerd voor de

realisatie van de Brede School, een wijkhuis, een jongerencentrum, e.d. Daarnaast worden

er allerlei initiatieven genomen in het kader van de sociale activering, zoals de opening van

een 2' informatiewinkel in de Heistraat voor werklozen in fase 4.

5

Bij de werkgroep Pensions zijn de portefeuilles Openbare Orde en Volkshuisvesting

betrokken. Daarnaast bestaat er een werkgroep die regelmatig controles uitoefent op illegale

bewoning. Deze problematiek moet dan ook daar worden neergelegd en niet in deze

commissie. Hij is van mening dat dit niet alleen een zaak is van de gemeente maar ook op

de woningbouwmarkt zou meer aandacht moeten zijn voor kamerverhuur.

Op vragen inzake de financiële situatie van de SKOH antwoordt de voorzitter dat de

gemeente op allerlei niveaus in gesprek is met de stichting en dat e.e.a. derhalve op dit

moment voldoende aandacht heeft.

Tot augustus 2002 blijft de situatie van het HOP zoals die is, ni. aangehaakt bij de SWH. In

het kader van verdere professionalisering vinden op dit gebied momenteel allerlei

ontwikkelingen plaats. Vanuit het ministerie wordt binnenkort een notitie verwacht waarin de

samenhang wordt geschetst tussen kinderopvang en peuterspeelzaalwerk.

De opmerking 'als de verschillende allochtone groeperingen al niet door één deur kunnen,

hoe dan verder met integratie" van de heer Van Kilsdonk sprak de voorzitter aan. Hierover is

reeds vele malen, o.a. door de burgemeester, met betrokken partijen gesproken. De

gebeurtenissen zijn dus geen verrassing. Het gebruik van De Binderenpoort door het Turks

Comité is van tijdelijke aard. De inspanning blijft erop gericht culturen bij elkaar te brengen

en niet van elkaar te laten verwijderen. Om inzicht te krijgen in deze problematiek is geld

gereserveerd. Of dit gaat gebeuren in de vorm van een klankbordgroep is nog niet geheel

duidelijk.

De voortgangsrapportage Marokkaanse Jongeren zal volgende week in de commissie

WSCP behandeld worden.

Mevrouw Houthooft geeft aan dat er momenteel een inventarisatie gemaakt wordt om een

nota ouderenbeleid op te kunnen stellen. Zij durft niet te zeggen wanneer deze nota gereed

is. Vooraf is niet te zeggen of dit een verandering in beleid zal betekenen. De huisvesting

van de SWOH wordt door BGG behartigd en de SWOH zal binnenkort gaan verhuizen.

De heer Van Mullekorn vraagt of het college hierover al een besluit genomen heeft.

Mevrouw Houthooft antwoordt dat het college inderdaad een besluit heeft genomen en dat

de uitvoering van dit besluit tijd nodig heeft.

T.a.v. de fusie van BJ-Brabant en het SMO merkt zij op dat zij beide dezelfde regio

bestrijken. Wel zal er een verschil in uitvoering van werkzaamheden blijven bestaan.

Op dit moment wordt met Novadic overleg gepleegd over een nieuw registratiesysteem waar

eventueel ook leeftijdsklassen in kunnen worden opgenomen.

Mevrouw Liebrecht geeft aan dat de planning nota lokaal sociaal beleid niet is waargemaakt

aangezien er te veel actuele zaken tussendoor zijn geglipt. Wel zal men dit jaar nog een

startnotitie voorbereiden, zodat volgend jaar gestart kan worden met het schrijven van de

nota. De nota wordt eind volgend jaar verwacht, evenals de ouderennota. De kadernota is

hard nodig om deelnotities beter op elkaar af te kunnen stemmen en de samenhang tussen

de verschillende beleidsvelden te kunnen aangeven. Geconstateerd moet worden dat een

aantal zaken derhalve niet getoetst kunnen worden.

Mevrouw Meinardi merkt op dat het bij de ouderennota om een paar aandachtspunten gaat

die reeds bekend zijn en die verbetering behoeven.

Mevrouw Liebrecht geeft aan dat de behoeften en ideeën van ouderen erg veranderen en

dus goed in beeld gebracht moeten worden om een gedegen beleid te kunnen maken.

Bovendien zal de groep allochtone ouderen in de toekomst groeien. Ook hierover moet

worden nagedacht. De SOOH is een overkoepeling van alle ouderenorganisaties in

Heimond. Het is een advies- en een belangenbehartigend orgaan. Zij hebben een budget

toegewezen gekregen om een professional in te huren om hen te ondersteunen. Bij het

jongerenbeleid hoort inderdaad sport, maar deze nota gaat enkel over welzijn. De gemeente

kent een jeugdiedensubsidie, en op vier locaties is gestart met "jeugd in beweging"

Zij zegt toe de commissie een korte notitie voor te leggen over het zwemmen van allochtone

vrouwen. Zij geeft nu reeds aan dat er veel gebruik van wordt gemaakt. De vrouwen betalen

een eigen bijdrage, en ook Nederlandse vrouwen zijn hier welkom.

6

Bij het steunpunt ouderen gaat het niet om een openeindregeling. Met Woonpartners zijn

afspraken gemaakt voor een gemeentelijke bijdrage voor 2 steunpunten waarop een accres

wordt toegepast waardoor duidelijk is wat jaarlijks betaald moet worden.

De heer Rietveld zegt dat de klankbordgroep Marokkaanse jongeren losstaat van de

klankbordgroep Allochtonen. Het project muiticulturele samenleving is jammerlijk mislukt.

Hiervoor was een budget gereserveerd en men heeft ervoor gekozen dit budget in de

minderhedennota te reserveren om de communicatie tussen oudkomers, nieuwkomers,

AMA's te bevorderen in de vorm van een platform. Van betaling van presentiegelden voor de

leden is echter geen sprake.

De extremistische uitspraken worden serieus genomen en men heeft Palet verzocht deze te

onderbouwen. Zij kunnen dit helaas niet onderbouwen, zodat hieraan niets gedaan kan

worden.

Met de Welzijnsring zijn afspraken gemaakt en in goed overleg met hen is afgesproken dat

de Kadernotitie Lokaal Sociaal Beleid naar achteren wordt geschoven. Dit omdat de

gemeente een betrouwbare partner wil zijn en dit samen met het veld wil doen. De

Welzijnsring heeft hier begrip voor en zal haar eigen activiteiten voortzetten.

Aan de SWH is gevraagd te bekijken hoe het beheer van jongerenaccommodaties op een

andere manier aangepakt kan worden, bijvoorbeeld door gebruik te maken van de huidige

beheerders.

De voorzitter constateert dat de financiële kaders, de verdeling van de middelen over de

aanvragen door de commissieleden akkoord gevonden worden.

De voorzitter schorst de vergadering voor een korte pauze.

De voorzitter opent het tweede deel van de vergadering.

De heer Naoum geeft nogmaals aan niet akkoord te gaan met afzonderlijke

klankbordgroepen, iedereen kan zich aansluiten bij de reeds bestaande klankbordgroepen.

Mevrouw Meinardi is bang dat de continuïteit verbroken wordt bij het HOP, het Gilde en de

SKOH aangezien er voor gekozen wordt hieraan niet te veel aandacht te besteden

aangezien hier binnenkort veranderingen te verwachten zijn. Zij vindt het jammer dat de

Kadernota nog niet de houvast kan geven die de Raad nodig heeft als meetinstrument.

De heer Henraat is erop tegen dat er een nieuwe klankbordgroep allochtonen wordt

opgericht. De gereserveerde fl 65.000 zou wellicht naar de reserves van Welzijn kunnen.

De heer Fransen stelt voor de fl 65.000 niet te linken aan een klankbordgroep, maar wat

algemener te reserveren in het minderhedenbeleid.

De heer Van Kilsdonk is blij dat men druk bezig is met het tot stand brengen van een goede

omgang tussen diverse culturen. Hij wijst erop dat respect voor elkaar niet door nota's tot

stand zal komen.

De heer Verbakel sluit zich aan bij de heer Fransen in kader van de reservering van de

fl 65.000,-.

De heer Roefs vraagt aandacht voor de toegankelijkheid van de eigen gebouwen voor

gehandicapten.

De voorzitter vindt de suggestie de fl 65.000,- iets algemener, maar wel in het

minderhedenbeleid, te reserveren uitstekend.

Wijkhuis De Loop is geprivatiseerd, evenals de Geseldonk, en krijgen derhalve geen

subsidie. Gezocht is naar een titel om toch een subsidie te kunnen verlenen aan De Loop

voor een verbouwing. Deze verbouwing is noodzakelijk omdat dit gemeenschapshuis anders

niet optimaal kan worden gebruikt, waardoor het wijkhuis in een neerwaartse spiraal

terechtkomt.

Professionele ondersteuning van vrijwilligerswerk kan door de organisaties zelf worden

ingehuurd. De organisaties kiezen vaak voor ondersteuning vanuit de SWH, maar de

voorzitter wil niet uitsluiten dat zij kunnen kiezen voor ondersteuning vanuit een andere hoek.

7

Hij sluit zich aan bij de woorden van de heer Roefs en zal het signaal over de

toegankelijkheid van eigen gebouwen bij het College neerleggen.

De voorzitter dankt de aanwezigen, sluit de vergadering en wenst hen wel thuis.

De commissie kan instemmen met het concept-programma 2002, behoudens de

reservering van fl 65.000,-- ten behoeve van de klankbordgroep allochtonen.

Een aantal fracties heeft de suggestie gedaan dit meer algemeen te reserveren voor

het minderhedenbeleid.

Uw Reactie
Uw Reactie