- Bestuur
- Raadsvoorstellen
Raadsvoorstellen
Documentdatum | 09-11-1999 |
---|---|
Bestuursorgaan | Gemeenteraad |
Documentsoort | Raadsvoorstellen |
Samenvatting |
1999 BIJLAGE van de notulen van Nr. 252 de gemeenteraad van Helmond Onderwerp: Helmond, 5 november 1999 Verkeerssituatie herinrichting Kanaalzone Aan de gemeenteraad, In het in juli 1996 door uw Raad vastgestelde Inrichtingsplan Kanaalzone is een samenhangende visie gegeven op de toekomstige functie en vormgeving van op dit zo markante centrale deel van de zuid- Willemsvaart in het hart van onze stad. Daarmee werd een belangrijke fase in de aanpak van het centrum gemarkeerd. In dit plan is niet alleen de realisatie van een tweetal nieuwe bruggen voorzien maar werd ook een nieuw verkeerscirculatiesysteem vastgesteld dat er zowel op gericht is het verblijfskarakter van dit centrale deel van het kanaal te versterken als de gewijzigde verkeersfunctie-van de bestaande Veestraatbrug op te vangen. Tegelijkertijd zou daarmee de als problematisch ervaren bereikbaarheid van het centrum vanuit het westen een impuls kunnen krijgen. Uitgangspunt daar bij was de verwachting dat de geplande realisatie van de provinciale weg PW2051210 oostelijk om Helmond tot een verkeersluwe situatie op de Kanaaldijk-NW zou leiden. Tijdens de uitvoering van het inrichtingsplan begin dit jaar zijn echter zowel van de kant van de toekomstige bewoners van het aangrenzende plan Boscotondo als vanuit uw raad vraagtekens geplaatst bij met name de nieuwe brug ter hoogte van het plan Boscotondo en het Kasteelpark. Deze vraagtekens betreffen niet alleen de functie van de nieuwe brug -waarbij het vooral de beoogde ontsluiting voor autoverkeer betrof - als ook de verwachte verkeersdrukte in het kasteelpark en op de Kanaaldijk. De zorg voor een mogelijke aantasting van de sfeer van het kasteelpark staat daarbij centraal. Deze zorg vinden wij zeer begrijpelijk en neemt ook in onze beleidsvorming en afwegingen een bijzondere plaats in. Naar aanleiding van deze vraagstelling hebben wij in aparte notitie de achtergronden van het inrichtingsplan en de daarbij behorende verkeerscirculatiesysteem en de te nemen maatregelen nog eens uitvoerig voor het voetlicht gebracht. In deze notitie van juni, j.l. hebben wij de volgende conclusies getrokken: ¿ De momenteel in uitvoering zijnde plannen zijn gebaseerd op aaneen volgende raadsbesluiten sinds 1996 . ¿ De in voorbereiding zijnde nieuwe bruggen zijn essentieel voor de verkeerscirculatie in dit deel van de stad, de handhaving cq. verbetering van de bereikbaarheid van het centrum en voor de gewenste verblijfskwaliteit ter plaatse van de Kanaaldijk-NO. ¿ De verkeersintensiteit in het kasteelpark met de uitvoering van de plannen niet of nauwelijks zal toenemen. Middels monitoring en zo nodig aanvullende maatregelen zal deze situatie bewaakt moeten worden. ¿ De verkeersintensiteit op de Kanaaldijk-NW zal pas op termijn een verkeersluwe situatie kunnen bereiken indien aan alle indertijd gestelde randvoorwaarden wordt voldaan. Voor de periode tot openstelling van de volledige PW-2051210 zal met een aantal extra verkeersmaatregelen rekening moeten worden gehouden die in de notitie verder zijn uitgewerkt. Voor de periode na openstelling zal nader onderzoek inzicht moeten geven in hoeverre aanvullende maatregelen tot de mogelijkheden behoren om de vekeersintensiteit verder omlaag te brengen. De desbetreffende notitie is uitvoerig besproken in de raadscommisies SO en SBV eind juni van dit jaar. Tijdens deze bespreking, alsook op de informatieavond voor belanghebbenden, hebben wij geconstateerd dat er binnen de raad in brede zin sprake is van zowel zorgen over de haalbaarheid van het gewenste verkeersluwe karakter van de Kanaaldijk als van grote scepsis ten aanzien van de verkeersfunctie van de nieuwe kasteelbrug in relatie tot de belevingssfeer van het kasteelpark. Op basis hiervan hebben wij uw Raad toegezegd op basis van aanvullend verkeerskundig onderzoek helderheid te verschaffen over de te verwachten verkeersstromen in dit gebied en de verschillende alternatieven voor de verkeerscirculatie in beeld te brengen. Teneinde op zo kort mogelijke termijn daarover uitsluitsel te kunnen geven hebben wij direct deze onderzoeksopdracht verleend aan het externe adviesbureau DHV. 2 Bijlage nr. 252 De resultaten van dit aanvullende onderzoek hebben wij vervolgens eind september aan de gezamenlijke commissies SO en SBV voorgelegd en vergezeld van een voorstel onzerzijds. Dit voorstel is allereerst gebaseerd op de constatering dat de conclusies van de notitie van juni j.l.- zoals hierboven samengevat, door het aanvullende onderzoek worden bevestigd. Dit geldt zowel voor de constatering dat de planvorming voor de kanaalzone consistent is geweest qua inhoud en besluitvorming als voor wat betreft de inschatting van de kans op sluipverkeer in het kasteelpark en de inschatting van de verkeersintensiteiten in het totale gebied waaronder ook de Kanaaldijk-NW. Naar aanleiding van de alternatievenbeschrijving hebben wij wel geconstateerd dat gezien de te verwachten verkeersintensiteiten op de Kanaaldijk-NW -zowel in de periode voor de openstelling van de PW-2051210 als in de periode daarna (zolang geen sprake is van een echte verkeersluwe situatie) - en rekening houdend met de geringe verkeerskundige ruimte op de kanaaldijk, het de voorkeur verdient uit te gaan van een beperking van de functie van de nieuwe Kasteelbrug tot eenrichtingsverkeer voor auto's. Daaraan gekoppeld hebben wij tevens voorgesteld het gebruik van de Kasteellaan (direct voor het kasteel) terug te brengen naar uitsluitend bestemmingsverkeer waardoor het verkeersbeeld in het kasteelpark ten opzichte van de bestaande situatie per saldo een duidelijke verbetering zal ondergaan. Een derde element in het voorstel betrof de verandering van rijrichting voor het eenrichtingsverkeer op de noordelijke Havenbrug om te draaien van west naar oost teneinde een logische en optimaal mogelijke verkeerscirculatie te kunnen bewerkstelligen. Wij zijn stellig van mening dat met de keuze voor dit betreffende alternatief het meest recht wordt gedaan aan zowel een consistente uitvoering van een beleidsontwikkeling die de afgelopen jaren met brede steun van de raad van Helmond is ingezet en die in al zijn complexheid een samenhangende aanpak van de kanaalzone in onze stad beoogd, als aan een evenwichtige afweging van de verschillende belangen en invalshoeken die met name rond het kasteelpark en de nieuwe brug spelen. Niettemin hebben wij tot onze teleurstelling moeten constateren dat voor dit voorstel geen draagvlak in de raad aanwezig is en dat de gezamenlijke raadscommissies SO en SBV in een brede meerderheid tot een andere afweging zijn gekomen en daarbij de positie van het Kasteelpark centraal hebben gesteld. Wij respecteren deze stellingname en willen ons voegen naar deze politieke realiteit echter niet nadat wij uw raad willen wijzen op de consequenties van deze keuze voor zowel de interne logica en consistentie van het totaalproject rond de herinrichting van de Kanaalzone als voor de bereikbaarheid van ons centrum als geheel en delen daarvan in het bijzonder. Alvorens daarmee tot een definitief voorstel aan uw raad te komen willen wij nog een drietal aspecten voor het voetlicht halen. In de eerste plaats betreft dit de afhandeling van het bedienend (vracht)verkeer vanuit de city en de Kegelbaan. In de gezamenlijke commissievergadering van 28 september j.l. was over dit punt geen duidelijkheid verkregen omdat op dat moment alle consequenties niet konden worden overzien. Naar aanleiding daarvan hebben wij het adviesbureau DHV aanvullend opdracht gegeven om dit specifieke aspect nader te belichten en daarbij ook te adviseren omtrent de positie van de nieuwe Havenbrug in de afhandeling van het autoverkeer rekening houdend met de afsluiting van de kasteelbrug voor autoverkeer. Op gron d van de resultaten van deze aanvullende studie, welke wij ter kennisname aan de raadscommissies hebben gebracht, hebben wij geconstateerd, dat voor een verantwoorde afhandeling van het bevoorradingsverkeer - dat overigens zeer beperkt in aantal is- de afwikkeling via de nieuwe kasteelbrug de minst schadelijke cq. minst ingrijpende oplossing is. Het betreft dan een openstelling in uitsluitend oost-west-richting waarbij gebruik kan worden gemaakt van een (uit de Veestraat te verplaatsen) mechanische (flexibele) afsluiting teneinde dit verkeer zo goed mogelijk te geleiden en alle andere ongewenst verkeer te kunnen tegenhouden. De kosten voor deze verplaatsing worden geschat op f 75.000,- (excl. Eventuele extra aanpassingen, incl. BTW) Een tweede aspect dat wij nog eens expliciet voor het voetlicht willen halen betreft de verkeersintensiteit op de Kanaaldijk-NW. Zoals gesteld in onze notitie van juni j.l. en bevestigd door het aanvullend onderzoek van DHV, zal de verkeersintensiteit op de Kanaaldijk-NW ook na de openstelling van de PW-2051210 ondanks een substantiele verlaging , zeker voor het vrachtverkeer, niet vanzelf de gewenste verkeersluwe situatie opleveren die wij en met ons uw hele raad, wenselijk en noodzakelijk vinden. Wij stellen u voor om via een tweetal trajecten te streven naar oplossingen om deze situatie te bereiken. 3 Bijlage nr. 252 Op de korte termijn -en wij zijn daar inmiddels mee gestart- zullen wij in overleg met Provincie en Rijkswaterstaat maatregelen onderzoeken en uitwerken om de ontlasting van de Kanaaldijk-NW met het doorgaande verkeer te maximaliseren. Het betreft hier ondermeer de verbetering van de aansluitingen van de Rochadeweg op de PW-210 en op de N- 266 alsook een optimale bebording en bewegwijzering. Voor de langere termijn wijzen wij nogmaals op de inmiddels gestarte studie Hoofdwegenstructuur en de Integrale structuurvisie Centrum@waarbij deze doelstelling met betrekking tot een verkeersluwe Kanaaldijk een belangrijk uitgangspunt zal vormen om tot structurele oplossingen te kunnen komen. Een laatste aspect dat wij in dit kader aan u willen voorleggen betreft de verbetering van de kwaliteit van het kasteelpark door het opknappen van de wandelpaden. Wij willen de kosten daarvan ten laste brengen van het krediet Kanaalzone. Samenvattend komen wij tot het volgende voorstel: 1 . De nieuwe kasteelbrug niet open te stellen voor autoverkeer (in beide richtingen) met uitzondering van bevoorradingsverkeer van het centrum in uitsluitend oost-west-richting. 2. Teneinde ongewenst verkeer te kunnen weren en het bevoorradingsverkeer te kunnen geleiden, een flexibele afsluiting op de brug aan te brengen en de (verplaatsings-)kosten daarvan vooralsnog uit het totale krediet Kanaalzone te bekostigen. 3. Met betrekking tot het gebruik van de nieuwe Havenbrug uit te gaan van eenrichtingsverkeer in west-oost richting gezien de relatie met de Steenweg. Burgemeester en wethouders van Helmond, De burgemeester, Mr. W.J.B.M. van Elk. De secretaris, Mr. A.C.J.M. de Kroon. J- SOCIAAL DEMOCRATEN HELMOND Aan de Voorzitter van de gemeenteraad van Helmond mr. W. van Elk Helmond, 25 juni 1999- Onderwerp: initiatiefvoorstel Geachte heer van Elk, Konform artikel 35 van het reglement van orde voor vergaderingen van de raad van de gemeente Helmond dienen wij bijgevoegd initiatiefvoorstel bij U in, en verzoeken wij U dit voorstel op de agenda te plaatsen van de raadsvergadering van 2 juli a.s. Pet Tielem n fra tievoorzitter J- SOCIAAL DEMOCRATEN HELMOND BIJLAGE BIJ INITIATIEFVOORSTEL VERKEERSFUNKTIE KASTEELBRUG op grond van vijf motieven stelt de SDH voor om met het ingediende initiatiefvoorstel akkoord te gaan: 1. De Kasteellaan heeft volgens het bestemmingsplan Kanaalzone de funktie van erfstraat. In erfstraten is de auto te gast, fietsers mogen er in beide richtingen gebruik van maken. Erfstraten hebben vooral een verblijfsfunktie. De inrichting ervan wordt daarop afgestemd. Op meerdere erfstraten wordt eenrichtingverkeer voor auto's ingesteld. Door de Kasteelbrug open te stellen voor gemoto- riseerd verkeer uit oostelijke richting dreigt de erfstraatfunktie van de Kasteellaan aangetast te worden. 2. Openstelling van de Kasteelbrug in twee richtingen voor gemotoriseerd verkeer staat op gespannen voet met de plankaart van het BP Kanaalzone en de toe- lichting bij de planvoorschriften op pg. 24. Onder art. 29 Groenvoorzieningen Kasteelpark staat: "De als zodanig aangewezen gronden zijn bestemd voor: openbaar groen, water en rekreatieve voorzieningen, waaronder begrepen voet- en fietspaden en speel- plaatsen. Ter plaatse van de aanduiding secundaire verkeersverbinding zijn de gronden bestemd voor een secundaire autoverbinding en een langzaamverkeers~ Verbijding. Een volwaardige verkeersontsluiting ter hoogte van de Kasteelbrug, of in beide richtingen of in een richting, lijkt ons hiermee niet in overeenstemming. Bovendien is een dergelijke ontsluiting niet nood- zakelijk voor een adequate afwikkeling van het ver~ keer ter plaatse. 3. Door de Kasteelbrug af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer blijft het stadseentrum goed bereikbaar. Zelfs beter dan nu dankzij openstelling van de Kasteel- brug voor langzaam verkeer en de Havenbrug voor ge~ motoriseerd verkeer in beide richtingen. 4. Openstelling van de Kasteelbrug voor gemotoriseerd verkeer uit westelijke richting is niet in het belang van de exploitatie van de parkeergarage op het Boscotondo-terrein. 5. Bovendien zal dit onherroepelijk gepaard gaan met sluipverkeer uit de richtingen van 't Hout, Stiphout en Helmond Noord-West. Om dit te voorkomen is ten- minste afsluiting van de Kasteelbrug voor gemotori- seerd verkeer uit westelijke richting nodig. Maar optie 1 is voor de SDH-fraktie afsluiting van de kasteelbrug in beide richtingen zoals verwoord in initiatiefvoorstel 1. SOCIAAL DEMOCRATEN HELMOND INITIATIEFVOORSTEL 1 De Raad der gemeente Helmond, in vergadering bijeen op 2 juli 1999, gehoord de beraadslagingen in de kommissie S-0.- d.d. 14 juni 1999 terzake de verkeersfunktie van de Kasteelbrug BESLUIT: om de Kasteelbrug zowel in westelijke als in oostelijke richting af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Peter Tielemans Toon Wijnen Theo van de Ven Jan Henraat INITIATIEFVOORSTEL 2 De Raad der gemeente Helmond, in vergadering bijeen op 2 juli 1999, gehoord de beraadslagingen in de kommissie S.O. d.d. 14 juni 1999 terzake de verkeersfunktie van de Kasteelbrug BESLUIT: om de Kasteelbrug in westelijke richting af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Peter Tielemans Toon Wijnen Theo van de Ven Jan Henraat NB Indien de Raad zich uitspreekt voor initiatiefvoor- stel 1 is initiatiefvoorstel 2 overbodig. Pas indien de Raad initiatiefvoorstel 1 verwerpt komt initiatief- voorstel 2 aan de orde. HELMONDSE Secretariaat: Postbus 909 5700 AX Helmond Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Helmond _J Burgemeester Mr. W. van Elk. Heimond, 17 september 1999 Onderwerp: Herinrichting Kanaalzone Geachte heer van Eik, Naar aanleiding van bovenstaand onderwerp willen wij u het navolgende onder uw aandacht brengen. Er is al weer enige tijd verstreken sinds de commotie die onstond na het kappen van de bomen in de Kanaalzone en de commotie die ontstond na de ingezonden brief van de HSP over de verkeersintensiteit in de Kasteeltuin en Kasteelbrug. Dit laatste was zelfs aanleiding voor de actiegroep ` Doe dè Nie ', om de bevolking van Heimond te mobiliseren, om het besluit voor de uitvoedng van deze " Kasteelbrug ` in her-overweging te nemen. Als antwoord op de bdef van de HSP en de acties van de actiegroep ' Doe dè Nie ', is op raadsniveau begin juli j]. besloten, om na het zomerreces de problematiek, politiek gezien nog eens nader te bekijken. Dit heeft inmiddels geresulteerd in een uitnodiging van uw college voor een gezamenlijke commissievergadehng SO en SBV dd. 28 september a. s. Misschien hierop vooruitlopend, echter zeker vanuit het gegeven dat tot op heden ( datum postmerk nog geen enkele aanwijzing, bijstelling, stukken of agendering is ontvangen voor deze gecombineerde commissie vergadering, hebben de gezamenlijke raadsfracties van Helmondse Belangen en Helmondse Senioren Partij ( HSP ), gemeend op basis van art. 35 Reglement van Orde, de bijgesloten initiatief voorstellen op te stellen. Het verzoek van bovengenoemde fracties is, ingevolge het bepaalde in artikel 35 van het Reglement van Orde 1997, de bijgevoegde initiatiefvoorstellen voor de eerstkomende raadsvergadehng dd. 5 oktober 1 999 te agenderen. Hoogachtend, Raadsfractie Helmon gen Raadsfractie Helmondse Senioren Partij, Michael Rieter 1 Be Jan Kuipers 1 Theo van Mullekom bijlage: initiatie llen 1 t/m 8 Helmondse Belangen en Helmondse Senioren Partij. i.a.a. @ de media Tel.0492-544957 * Fax. 0492-545073 * Postbank nr. 5509101 * K.v.K. nr. 240295 INITIATIEF VOORSTEL 1 De raad der gemeente Helmond, in vergadering bijeen op 5 oktober 1999, gehoord de beraadslagingen van de gezamenlijke commissievergadering SO en SBV dd. 28 september 1999, besluit: Dat, de voorziene " kasteelbrug 14.00 ml breed ) vooralsnog in gemeentelijk depót zal worden gezet en voor het mogelijke gebruik te reserveren voor bijvoorbeeld de kanaalovergang ten noorden van de Beatrixiaan ( Kon-Mar Dat, op de in aanbouw zijnde bruggehoofden van de huidige voorziene kasteelbrug 14.00 ml breed), een smallere brug zal worden aangebracht zand-loper model ) en deze smallere brug-overgang alleen open te stellen voor langzaam verkeer. Dat, de kasteeltuin, begrenst door het kanaal 1 de achterzijde van de Veestraat 1 de bedrijfsgebouwen van de Vlisco en de Wielen, zal worden opgenomen op de lijst van gemeentelijke monumenten of dit gebied planologisch te bestemmen tot de status van beschermd stads- en dorpsgezicht. Dat, de verharde weg gerekend vanaf de kruising Parklaan 1 Kasteellaan (viaduct Traverse ) en de kruising Kasteellaan 1 de Wielen ( hoek Kasteelplein ) alleen nog zal worden opengesteld voor langzaam- en bestemmingsverkeer en de overige onverharde paden en we- gen, voorzover zij dit momenteel nog niet zijn, als voetgangersge- bied worden aangegeven. Dat, de verkeersbewegingen in oost- 1 westelijke richting (vice versa blijven gewaarborgd via de bestaande brugverbindingen Juliana brug, brug Heekiaan 1 Engelseweg en de Traverse, waarbij er naar wordt gestreefd dat binnen redelijke termijn, doch uiterlijk binnen een termijn van 1 0 jaar, de Traverse uit het gezichtsveld te laten verdwijnen en de vrijgekomen ruimte voor inrichting van de kasteel- tuin zullen worden bestemd. Dat, de Kanaaldijk N-W, vanaf het kruispunt met de Eikendreef 1 Kanaaldijk NW tot aan het kruispunt Beatrixlaan 1 Kanaaldijk NW verkeersluw zal worden ingericht en dat hierna alleen nog kan worden gesproken van een stadserf. Bij deze verkeersluwe omgeving ook het uitgaansgebied van de Steenweg te betrekken. Dat, de resultaten van de huidige verkeerscirculatie studie, onlangs opgedragen aan een extern bureau zullen worden afgewacht, echter met dien verstande dat de besluiten, genomen in de raadsvergadering van 5 oktober 1999, hierin zullen worden meegenomen. Michael Rieter Berry Smits Jan Kuipers Theo van Muil INITIATIEF VOORSTEL 2 De raad der gemeente Heimond, in vergadering bijeen op 5 oktober 1999, gehoord de beraadslagingen van de gezamenlijke commissievergadering SO en SBV dd. 28 september 1999, besluit: Dat, de voorziene ` kasteelbrug 14.00 ml breed ) vooralsnog in gemeentelijk depót zal worden gezet en voor het mogelijke gebruik te reserveren voor bijvoorbeeld de kanaalovergang ten noorden van de Beatrixiaan Kon-Mar). Michael Rieter Berry Smits Jan Kuipers Theo van Mullekom INITIATIEF VOORSTEL 3 De raad der gemeente Helmond, in vergadering bijeen op 5 oktober 1 999, gehoord de beraadslagingen van de gezamenlijke commissievergadering SO en SBV dd. 28 september 1999, besluit: Dat, op de in aanbouw zijnde bruggehoofden van de huidige voorziene kasteelbrug " ( 14.00 ml breed), een smallere brug zal worden aangebracht ( zand-loper model) en deze smallere brug-overgang alleen open te stellen voor langzaam verkeer. MichaelRieter Berry Smits Jan Kuipers Theo van Mulle INITIATIEF VOORSTEL 4 De raad der gemeente Helmond, in vergadering bijeen op 5 oktober 1999, gehoord de beraadslagingen van de gezamenlijke commissievergadering SO en SBV dd. 28 september 1999, besluit: Dat, de kasteeltuin, begrenst door het kanaal 1 de achterzijde van de Veestraat 1 de bedrijfsgebouwen van de Vlisco en de Wielen, zal worden opgenomen op de lijst van gemeentelijke monumenten of dit gebied planologisch te bestemmen tot de status van beschermd stads- en dorpsgezicht. Michael Rieter Berry Smits Jan Kuipers Theo van M m INITIATIEF VOORSTEL 5 De raad der gemeente Helmond, in vergadering bijeen op 5 oktober 1999, gehoord de beraadslagingen van de gezamenlijke commissievergadering SO en SBV dd. 28 september 1999, besluit: Dat, de verharde weg gerekend vanaf de kruising Parklaan 1 Kasteellaan (viaduct Traverse ) en de kruissing Kasteellaan 1 de Wielen ( hoek Kasteelplein ) alleen nog zal worden opengesteld voor langzaam- en bestemmingsverkeer en de overige onverharde paden en we- gen, voorzover zij dit momenteel nog niet zijn, als voetgángersge- bied worden aangegeven. Michael Rieter Berry Smits Jan Kuipers Theo van Mulleko INITIATIEF VOORSTEL 6 De raad der gemeente Helmond; in vergadering bijeen op 5 oktober 1999, gehoord de beraadslagingen van de gezamenlijke commissievergadering SO en SBV dd. 28 september 1999, besluit: Dat, de verkeersbewegingen in oost- 1 westelijke richting (vice versa blijven gewaarborgd via de bestaande brugverbindingen Juliana brug, brug Heeklaan 1 Engelseweg en de Traverse, waarbij er naar wordt gestreefd dat binnen redelijke termijn, doch uiterlijk binnen een termijn van 1 0 jaar, de,Traverse uit het gezichtsveld te laten verdwijnen en de vrijgekomen ruimte voor inrichting van de kasteeltuin zullen worden bestemd. Michael Rieter Berry Smits Jan Kuipers Theo van M INITIATIEF VOORSTEL 7 De raad der gemeente Helmond, in vergadering bijeen op 5 oktober 1999, gehoord de beraadslagingen van de gezamenlijke commissievergadering SO en SBV dd. 28 september 1999, besluit: Dat, de Kanaaldijk N-W, vanaf het kruispunt met de Eikendreef 1 Kanaaldijk NW tot aan het kruispunt Beatrixiaan 1 Kanaaldijk NW verkeersluw zal worden ingericht en dat hierna alleen nog kan worden gesproken van een stadserf. Bij deze verkeersluwe omgeving ook het uitgaansgebied van de Steenweg te betrekken. Michael Rieter Berry Smits Jan Kuipers Theo van M m INITIATIEF VOORSTEL 8 De raad der gemeente Helmond, in vergadering bijeen op 5 oktober 1999, gehoord de beraadslagingen van de gezamenlijke commissievergadering SO en SBV dd. 28 september 1999, besluit: Dat, de resultaten van de huidige verkeerscirculatie studie, onlangs opgedragen aan een extern bureau zullen worden afgewacht, ech- ter met dien verstande dat de besluiten, genomen in de raadsver~ gadering van 5 oktober 1999, hierin zullen worden meegenomen. Michael Rieter Berry Smits Jan Kuipers Theo van M m |