- Bestuur
- Vergaderstukken behorende bij de commissieagenda Actieprogramma IVB 2004
Vergaderstukken behorende bij de commissieagenda Actieprogramma IVB 2004
Documentdatum | 11-03-2004 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Middelen en Ondersteuning |
Documentsoort | Vergaderstukken behorende bij de commissieagenda |
Samenvatting |
[t i>qmmissie: In 0 d.d.: iJ- ~ - OL.I agendapunt;. I ~ Gemeente Helmond Com missie-format Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling. Vastgesteld in B en W vergadering van: 3 februari 2004 Onderwerp: Actieprogramma IVB 2004 Inhoud: Conform de afspraken in het Masterplan IVB gemeente Helmond wordt jaarlijks een actieprogramma vastgesteld. Bijgevoegd het actieprogramma IVB 2004. In te stemmen met het actieprogramma integraal veiligheidsbeleid 2004 Met dit verzoek mee te zenden stukken: Actieprogramma IVB 2004 Het college van Ben W verzoekt: voor te leggen aan: de commissie ABA op 16 februari 2004 met als doel: ter kennisname de commissie MO op 11 maart 2004: advies begrotingswijziging 44 gemeenteraad 6 april 2004 vaststelling begrotingswijziging 44. integraal veilgheid Pagina 1 van 1 1 Inleiding: 1.1 Algemeen: Helmond heeft een pittig veiligheidsjaar achter de rug. Naast het stevige actieprogramma heeft nog een aantal zaken. nadrukkelijk aandacht gevraagd van de veiligheidspartners. . Een aantal zware delicten is opgelost. . Het kabinetsbeleid doorkruiste de in Helmond ingeslagen weg op het gebied van stadstoezicht. Door het schrappen van de ID-banen-regeling viel een van de pijlers onder de opzet van de stichting stadstoezicht weg. . Diezelfde tijd moest, als uitvloeisel van de aanbevelingen uit "slagen voor veiligheid" meer aandacht worden besteed aan handhaving. . Vermeldenswaard het feit dat Helmond in landelijk verband een behoorlijke inbreng had bij het tot stand komen van de GSB-nota die moet leiden tot de landelijke veiligheidspijler. . De politiecijfers laten een gematigd positief beeld zien. De geweldsincidenten nemen echter wel toe. . Het beeld van de ontwikkeling van het veiligheidsgevoel is op hoofdlijnen beschikbaar. Het beeld is licht negatief. 1.2 Voortgang actieprogramma: Veel punten uit het actieprogramma zijn geheel of gedeeltelijk gerealiseerd. Een overzicht is opgenomen. Wat nog steeds opbreekt is dat uitvoeringsinspanningen op het gebied van veiligheidsbeleid in de gemeente Helmond gerealiseerd moet worden binnen de bestaande sterkte van het ambtelijk apparaat. Het veiligheidsbeleid moet dus zijn plaats verwerven ten koste van andere werkzaamheden binnen de diensten en afdelingen en dat kost energie en tijd. Dat het de goede richting uitgaat met die inspanningen blijkt uit het feit dat de meeste van de voorgenomen acties zijn of worden gehaald binnen de looptijd van het masterplan IVB. Slechts een paar acties moeten worden afgevoerd omdat ze in de praktijk niet haalbaar bleken. Verwacht wordt dat in het eerste kwartaal een beeld van de ontwikkeling kan worden gegeven. 1.3 Intensivering veiligheidsaanpak 2004 Is het derde en laatste jaar waarin een actie programma Integraal Veiligheidsbeleid (IVB) voor de gemeente wordt opgesteld conform de afspraken en binnen de kaders zoals die zijn verwoord in het Masterplan rVB 2001 - 2004. De benoemde aandachtspunten blijven dan ook gehandhaafd: . Minder overlast . Minder inbraak, fietsendiefstal en vernieling . Minder geweld . Minder verkeersongevallen . Minder gevoelens van onveiligheid Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04 Blad 1 In het veiligheidsbeleid voor de periode 2005 - 2009 verschuiven de accenten. Het Masterplan handhaving en integraal veiligheidsbeleid 2005-2009 zal vooral aangeven hoe het veiligheidsbeleid moet worden ingebed en verankerd binnen de bestaande werkzaamheden van de gemeente en de door haar aangestuurde instellingen. Er zal vervolgens sprake zijn van benadrukken van handhaving met een duidelijke versterking van de handhavingscapaciteit. Landelijk zijn speerpunten van beleid aangegeven waarop we als GSB-stad worden aangesproken. Het gaat dan onder andere over de aanpak veelplegers en het opzetten van een netwerk voor de aanpak huiselijk geweld. Daarbij is medio december 2003 aan Helmond voor 2004 een stimuleringssubsidie (ruim ¿ 400.000,-) voor het vergoten van betrokkenheid van bewoners op veiligheidsgebied toegekend. In het voorjaar zullen de plannen voor vergroten van bewonersparticipatie worden gepresenteerd. De laatste ontwikkeling is dat ook de provincie geld voor sociale veiligheid ter beschikking stelt. Over de voorwaarden en de exacte bedragen wordt op korte termijn besluitvorming verwacht. 1.4 Leeswijzer Al lezend door )let document komt u achtereenvolgens tegen: . De voortgang van de voor 2003 benoemde actiepunten met de stand van zaken . De matrix met daarin de actiepunten voor 2004 . . De uitwerking van de nieuwe actiepunten op hoofdlijnen. Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04 Blad 2 2 Voortgang intensivering veiligheidsaanpak. 2.1 De stand van zaken van de actiepunten 2003: Vermindering van overlast Actie 1: Verbeteren afhandeling overlastmeldingen. 1.Eenduidige gesloten keten van registratie en afhandeling De actie is gestart. Binnen de gemeentelijke organisatie zijn de werkprotocollen gereed. Invoering ka plaatsvinden in het voorjaar 2004 als een aantal benodigde upgrades in het gemeentelijke computersysteem zijn gerealiseerd. 2. Meldpunt voor drugsoverlast Actie is uitgevoerd. Helmondse bevolking heeft de mogelijkheid om (desnoods anoniem) meldingen via een rechtsreeks nummer door te geven aan de politie. In 2003 werd 37 maal gebruik gemaakt van de mogelijkheid om drugsoverlast rechtstreeks te melden. Actie 2.Verbeteren aangiftemogelijkheid 1. Mogelijkheid elektronische aangifte De regiopolitie heeft de mogelijkheid tot aangifte veel voorkomende feiten (diefstal voertuigen en vernieling) met behulp van Internet gerealiseerd. Actie 3. Algehele plantoetsing aan veiligheidsaspecten 1.Algemeen te gebruiken veiligheidschecklist 2. Workshop 3. Gesanctioneerd gebruik checklist Binnen de dienst S&B is het voortraject om te komen tot een gesanctioneerd gebruik van de veiligheidscheeklist afgerond. In 2004 wordt verder gewerkt aan de invoer. Binnen het kader van het project Slagen voor veiligheid is afgesproken dat alle aan veiligheid gerelateerde diensten structureel afstemmingsoverleg hebben om elkaar op de hoogte te stellen van planvorming op het gebied van openbare ruimte. Binnen de afdeling ruimtelijke ordening en verkeer heeft een eerste veiligheidsplantoetsing speelvoorzieningen plaatsgevonden. Er is geen workshop gehouden. Actie 4.Uitbreiding strafrechtelijke opvang verslaafden 1.Plan van aanpak 2. Onderlinge afstemming in alle lopende projecten 3. Verzorgen woonruimte aan einde traject. De gemeente heeft samen met openbaar ministerie en politie deelgenomen aan diverse regionale en arrondissementale besprekingen over het onderwerp. Steeds is het aanbod geweest om het reintegratie-traject in de diverse projecten mee uit te voeren. Er zijn diverse pogingen geweest pilotprojecten te starten. De diverse partners zijn in 2003 tot overeenstemming gekomen dat in 2004 in het project veel plegers dit actiepunt wordt overgenomen. Namens de gemeente Helmond is aangegeven dat voor wat betreft de invulling van het project alleen nog wordt aangehaakt voor veel plegers die via de Helmondse vestigingen van openbaar ministerie en politie worden aangereikt. Op Helmonds niveau wordt afgestemd. Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04 Blad 3 ActieS. Bevordering keten informatie tussen preventief, repressief en nazorg 1. Structuur sociaal maatschappelijk overleg 2. Centrale afstemming en coaching projecten 3. Registratie in de vorm van jeugdvolgsysteem Op uitvoerend niveau is doorgegaan met het afstemmen van projecten binnen de bestaande structuur met voor ieder project een eigen aansturingstructuur. De opzet voor een registratie in de vorm van een jeugdvolgsysteem is op hoofdlijnen afgerond. De in Helmond uitgevoerde pilot is als regionaal systeem gekozen. Daar waar de diverse betrokken partijen uitgingen van een bruikbaar systeem in 2006 heeft Helmond geregeld dat door het versneld gebruiken van bestaande gegevens in 2004 een jeugdvolgsysteem voor Helmond operationeel kan zijn. Actie 6.Structurele aandacht onveilige gebieden 1. Voortgang Binnenstad-oost 2. Veiligheidsplan Helmond - West 3. Gestructureerde handhaving Helmond-west De geplande extra aandacht voor Binnenstad Oost is uitgevoerd. Voor Helmond - west is met het project social quality matters een quick-scan veiligheid uitgevoerd en tegelijkertijd gekeken naar een vernieuwende aanpak van veiligheid door toepassing van informatie- communicatie technologie (ICT). De bevindingen uit de quickscan worden voor 2004 omgezet in een actiepunt. In dat actiepuntzal ook de gestructureerde handhaving op basis van de onderzoeksresultaten nader worden ingevuld. Actie 7.Vestigen gebruikers ruimte De plannen voor een gebruikersruimte in "De Oversteek" zijn klaar en worden op korte termijn aan de raad voorgelegd. Actie 8. Bestrijding voetbalvandalisme 1.Aandacht supportersvereniging 2. Opstellen veiligheidsplan Helmond-sport In een afstemmingsoverleg met het bestuur van de supportersvereniging Helmond sport is aangegeven hoe de gemeente wil omgaan met de raakvlakken veiligheid en voetbalsupporters. Het veiligheidsplan Helmond-Sport is conform de richtlijnen van de KNVB uitgewerkt en ondertekend. (De supportersvereniging heeft daarin als partners meegedaan). Actie 9. Aanscherpen beleid coffeeshops en huisteelt nederwiet 1. Coffeeshopbeleid 2.Bestendigen verhoogd toezicht en handhaving 3. BIBOB Het coffeeshopbeleid wordt heroverwogen. Het verhoogde toezicht op de hennepteelt is vastgehouden in 2003. Het convenant bestrijding hennepteelt is geëvalueerd. De partners zetten het afgesproken beleid voort. Actie 10.Uitbreiden inzet particuliere beveiliging, boa en SSH 1. Veiligheid bij evenementen 2.Betere (toezicht-) kwaliteit 3. Meer publiek private samenwerking PM. Invoeren bestuurlijke boete De evenementen nota met een nieuwe opzet voor veiligheid en vergunningverlening bij evenementen is aangeboden aan de raad. De raad heeft ingestemd met de nieuwe opzet me uitzondering van de voorgestelde uitbreiding van formatie om de voorgestelde uitvoering. te kunnen effectueren. Het verbeteren van de toezichtkwaliteit heeft en andere invulling gekregen; n.a.v. het regeringsbesluit de structurele inzet van JO-ers niet langer te subsidiëren is een nieuw voorstel toezicht en handhaving aangereikt. In 2004 worden de concepten verder uitgewerkt. De publiek private samenwerking op veiligheidsgebied is verder gepromoot. Zowel met horecaondernemers, de cityondernemers, de ondernemers op bedrijventerreinen, Helmond Sport en diverse belangenverenigingen zijn samenwerkingsafspraken verbeterd. De bestuurlijke boete is door het uitblijven van landelijk beleid (nog) niet ingevoerd. Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04 Blad 4 Actie 11.0pzetten integraal veiligheidsbeleid scholencampus Helmond Noord 1. Veiligheidsanalyse, 2.lntegraal veiligheidsplan 3.Een fte politietoezicht door vaste medewerker De veiligheidsanalyse is niet uitgevoerd. (Het beschikbare bedrag was ontoereikend.). Daardoor is ook geen sprake van een integraal veiligheidsplan. (Voorstel aanvullende financiering en veiligheidsplan 2004). Het invoeren van de schoolagent op ROC Ter Aa en TKC is wel uitgevoerd. Twee vaste medewerkers van de politie werken elk voor de helft van hun tijd als schoolagent. De eerste ervaringen worden door de betrokken partijen als positief bestempeld. Actie 12. Helmregels 1.Plan van aanpak normen en waarden Door het opzetten van een communicatietraject met nadrukkelijke vermelding in de klankbordgroepen zijn honderden voorstellen voor helmregels verzameld. Deze voorstellen zijn gebundeld in 20 voorstellen. Op 6 januari 2004 werden uit deze 20 voorstellen de 10 regels gekozen. In het actieprogramma 2004 worden voorstellen voor het vervolg opgenomen. Actie 13. Woonoverlast 1. Invoering in binnenstad-oost, 2.lnvoering Helmond breed De aanpak woonoverlast is in binnenstad-oost gestructureerd. Begin 2004 wordt de aanpak stadsbreed uitgezet. De opstart vindt plaats met de uitwisseling van ervaringen van Helmondse professionals waarna in Helmond voor het Centrum, in Oost en in West elk een team actief met de werkwijze start. Vermindering van inbraak, fietsendiefstal, diefstal uit auto's en v~rnieling Actie 14. Opzetten van bestrijdingsplan fietsendiefstal 1. Plan van aanpak . 2. Significante teruggang aantal fietsendieftallen Het aantal aangiften fietsendiefstal in 2003 is in vergelijking met de voorgaande jaren gestegen. Halverwege het jaar kwam het aanbod van de Nederlandse fietsersbond om actief mee te werken aan een plan van aanpak. ~ . Op dit aanbod is ingegaan. Er is een convenant ondertekend inhouden de dat politie, gemeente en fietsersbond verder samenwerken aan een integraal plan van aanpak dat de periode tot 2006 beslaat. Actie 15. Opzetten van bestrijdingsplan diefstal uit auto's 1.Plan van aanpak 2.Significante teruggang aantal diefstallen uit auto's Door de actiehouder is projectmatig aandacht aan het fenomeen besteed. In 2003 is het aantal aangiften diefstallen uit auto's in vergelijking met 2002 gedaald. Minder geweld Actie 16. Invoeren landelijk model aanpak straatroof 1.Plan van aanpak 2.Een stijgende aangiftebereidheid 3. Minimaal 1 0 verdachten straatroof naar OM 4. Creëren veilige routes Door de actiehouder is projectmatig aandacht aan het fenomeen besteed. In hoeverre de aangiftebereidheid op dit punt gestegen is, is (nog) niet bekend. Het aantal aangiften straatroof lijkt in vergelijking met 2002 iets terug te lopen. De politie heeft in totaal 19 daders in 2003 aangehouden. Aan diverse ondernemers zijn adviezen gegeven voor het veilig transporteren van kasgeld en daarbij te gebruiken routes en methodieken. Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04 Blad 5 Actie 17. Gemeentelijk cameratoezichtl pasjesregeling 1. Plan van aanpak Pm. Cameratoezicht 3. Pasjesregeling Het plan van aanpak cameratoezicht is besproken in de commissie ABA en geaccordeerd. Half november is aan drie aanbieders gevraagd een offerte voor een camerasysteem uit te brengen. De drie offertes zijn binnen. In januari '04 wordt vastgesteld welke aanbieder de klus kan gaan klaren. Het pasjessysteem in het horecaconcentratiegebied is niet gerealiseerd. Door een misverstand over de pasjesregeling in combinatie me de jeugddisco's is het pasjesproject niet doorontwikkeld. Actie 18. Huiselijk geweld 1. Opzetten meldpunt voor slachtoffers 2. Structurele aanpak inclusief kostenbegroting Binnen de regionaal afgesproken kaders is het projectplan opgezet. Het actieplan voor Helmond is gereed. In de subregio Peelland is het Algemeen Maatschappelijk Werk Helmond kartrekker. De subregionale afstemming in Peelland is onvoldoende van de grond gekomen. Met name de gemeenschappelijke financiering van een subregionaal meldpunt is een struikelblok. Minder verkeersongevallen Actie 19. Herijken gemeentelijk verkeersveiligheidsplan 1.Herijkt VVP 2.Uitvoeren 2 geprioriteerde acties 3. Minisymposium verkeersveiligheid De opdracht tot het herijken van het gemeentelijke verkeersveiligheidsplan is in het najaar 2003 uitgezet. Na het bekend worden van de resultaten zullen in 2004 aanpassingen plaatsvinden. Het minisymposium verkeersveiligheid met als doel te toetsen of het verkeersplatform bijstelling behoefde heeft plaatsgevonden. Door het symposiummeije lijkt het platform weer nieuwe energie gekregen te hebben. Er zijn nieuwe werkafspraken gemaakt en het platform zal nadrukkelijker van zich doen spreken. Ook zal gekeken worden naar een vorm van een meer wijkgerichte manier van werken. Minder onveiligheidsgevoelens Actie 20. De wijk meer aan het woord 1. Veiligheidsrapportage per wijk, 2. Themabijeenkomst klankbordgroep 3. Uitvoeren ten minste een maatregel De veiligheidsrapportages per wijk zijn af en voor een groot gedeelte besproken in de klankbordgroepen. In de klankbordgroepen is de gelegenheid geboden om te reageren om de bevindingen. Vervolgens is aan de leden van de klankbordgroepen gevraagd aan te geven welke zaken in aanmerking komen voor verbetering. De eerste maatregelen op aangeven van de inwoners zijn inmiddels genomen om de veiligheidsgevoelens te verbeteren. In Dierdonk is de overlast van scooters bij het wijkcentrum aangepakt. In het centrum zijn een aantaloverlastgevende doorgangen afgesloten. Actie 21. Helmond Lichtstad; In publiek private samenwerking het uitlichten van alle donkere plekken in woonwijken. 1.plan van aanpak pilot betere verlichting Helmond-west 2. uitvoering plan van aanpak 3.evaluatie en beslissing voortgang overige delen van de stad Pm aanpak totale stad Actieprogramma!YB gemeente Hehnond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04 Blad 6 In Helmond west is in november gestart met de uitvoering van het project. Ruim 200 mensen hebben zich aangemeld. Begin 2004 zal worden bezien of ook de uitvoering voor de rest van de stad mogelijk is. Organisatorische randvoorwaarden Actie 22. Lokale veiligheidswensen in regionale beleidsplannen politie 1.Plan van aanpak met tijdlijn 2. Ih gezamenlijke 2-daagse opgesteld actieprogramma 2004 3.Actieprogramma aangeleverd aan korpsbeheerder De gemeente heeft de uitvoering van het veiligheidsbeleid inzichtelijk gemaakt met een jaarlijks actieplan. Een voorverkenning voor de behoefte aan een gemeenschappelijke tweedaagse gaf aan dat er weinig behoefte was. De politieafdelingen Helmond zijn door een landelijk en daarvan afgeleide regionale convenant gebonden aan inspanningsverplichtingen van het regiokorps Brabant-Zuidoost. Over het algemeen zijn de Helmondse" noden inpasbaar binnen die afspraken. De welzijnsinstellingen stemmen jaarlijks af welke taken door hen worden uitgevoerd. "Veiligheids"- aspecten worden meegenomen. Om nog beter lijn te brengen in handhaving en integraal veiligheidsbeleid zal de stuurgroep IVB worden omgebouwd naar en stuurgroep handhaving en IVB waarin het college, het managementteam van de gemeente en de belangrijkste externe veiligheidspartners periodiek de uitvoering van het Helmondse veiligheidsbeleid volgen en nieuwe ontwikkelingen in beleidsvoorbereidende sfeer bespreken. Actie 23. Opzetten professionele gemeentelijke handhavingorganisatie 1.lnventarisatie handhavingprioriteiten, 2. Vaststellen gewenst handhavingniveau Pm. Uitbreiden aantal handhavers De handhavingprioriteiten en het gewenste niveau van handhaving zijn vastgelegd. Het betreffende document is in de raad vastgesteld. Vooruitlopend op het verder professionaliseren van de handhavingcapaciteiten is toestemming gevraagd om op korte termijn 1 fte handhaving (Bouwen en Wonen) en 0,5 fte preventie (brandweer) in te kunnen vullen. Daarnaast zijn met gebruikmaking van een landelijke subsidieregeling 6 bijzonder opsporingsambtenaren aangesteld. Last Minute Cellencomplex Veilig ondernemen Onvoorzien . Het cellencomplex van 10 cellen van de politie Helmond wordt (tijdelijk) opnieuw in gebruik genomen. . Wat betreft veilig ondernemen zijn verkenningen uitgevoerd. Zowel de citymanager als de coordinator IVB is van mening dat het keurmerk veilig ondernemen teveel een papieren tijger is; m.a.w. om aan het keurmerk te kunnen voldoen wordt zoveel papierwerk gevraagd dat het ten koste zal gaan van uitvoering van maatregelen. In het actieprogramma 2004 het voorstel om heel pragmatisch te gaan bezien hoe we de standaard voor het keurmerk qua uitvoerende maatregelen kunnen evenaren zonder allerlei administratieve verplichtingen daaraan te verbinden. Dat we daarmee formeel geen Keurmerk kunnen krijgen is jammer. . Onvoorzien zijn de diverse kleine projecten. Het politieleerprogramma Nick en Linda is ondersteund, er is geparticipeerd in de politiehandhavingsdag, er is een tegel zinloos geweld geschonken. Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04 Blad 7 3 Hoofdlijnen actieprogramma 2004 3.1 Algemeen: Uit het voorgaande overzicht blijkt dat het in 2003 niet is gelukt alle actiepunten uit te voeren. Daarom wordt de lijn van uitvoering doorgetrokken naar 2004 en aangevuld met (wat minder extra) activiteiten die in het kader van landelijke maatregelen worden opgelegd. De acties voortkomend uit het lopende Masterplan IVB worden binnen de plan periode afgerond. 3.2 GSB afspraken: Op basis van afspraken binnen het grote steden beleid (GSB) zal uitvoering moeten worden geven aan de daarin genoemde punten. Dit zijn: 1. Het verminderen van commune criminaliteit door: . Meerjarige convenanten tussen alle bij de nazorg betrokken lokale partijen 2. Het verminderen van overlast op straat veroorzaakt door personen alsook gericht op de omgeving . Registratiesysteem van overlastgevende personen en meldingen overlast . Registratiesysteem zorgmijders 3. Het verminderen van commune criminaliteit in risicogebieden . Het gericht inzetten van toezicht dmv toezichthouders en camera's . Optimaal benutten mogelijkheden APV . . Plan van aanpak over samenwerking tussen bijv. winkelcentra, scholen stations etc. 4. Het verminderen van (herhaling) van huiselijk geweld . Handelingsprotocol betrokken instellingen . Afspraken 24-uurs meldstructuur . Aparte beschrijving voor dader, slachtoffer en gezinsleden . Beschrijving informatie-uitwisseling partijen . Programma voor deskundigheidsbevordering 5. Een veiligheidsprogramma gericht op het bedrijfsleven Half december is door de regering aan Helmond voor 2004 een bedrag van ruim ¿ 400.000,- ter beschikking gesteld om de burgerparticipatie bij het thema veiligheid te vergroten. 3.3 Aansturing In de aansturing en voortgangsbewaking van handhaving en integraal veiligheidsbeleid treedt een verandering op. . In een periodiek stuurgroepoverleg worden de hoofdlijnen van beleid besproken. In een aan de stuurgroep gekoppelde werkgroep worden de inhoudelijke aspecten van veiligheid en handhaving uitgewerkt en uitgezet. 3.4 Financiën Door het niet tijdig uitvoeren van een aantal maatregelen zijn budgetten niet binnen het begrotingsjaar besteed. Bij de vermelding van de budgetten in het actieprogramma 2004 zijn alleen de nieuw vereiste bedragen opgenomen. Er wordt dus van uit gegaan dat de voor 2003 begrootte bedragen voorhanden blijven voor de acties die alsnog in 2004 worden uitgevoerd. Niet alle actiebudgetten worden volledig benut. Bij het aanbieden van de begrotingswijziging zullen de vrijvallende financiën worden aangegeven. Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04 Blad 8 4 OVERZICHT VAN DE ACTIEPUNTEN UIT HET ACTIEPROGRAMMA 2004 Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04 Blad 9 Actieprogramma NB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04 Blad 10 4.1 Acties binnen de beJeidsprioriteiten: Bij elke beleidsprioriteit wordt kort ingegaan op de tot nu toe bekende ontwikkelingen. Vervolgens worden de acties voor 2004 aangegeven. Minder overlast. Aanvullende diagnose t.o.v. 2003: Op basis van politiecijfers 1 lijkt de beleving van overlast af te nemen. (bron: GIDS politie) De in 2003 genoemde oorzaken zijn nog voor een deel nog aanwezig. Er treedt wel verbetering op. - Betrokkenheid bewoners wordt beter. Het hernieuwde gebruik van de klankbordgroepen en het feit dat elk lid van het college een of meer wijken heeft geadopteerd geeft nieuwe impulsen voor veiligheid. Vooral de bespreking van de veiligheidsrapportages in de klankbordgroepen werkte positief. - De aanpak van overlastproblematiek verbetert. De afstemming van de informatiesystemen kan worden uitgevoerd na een aanpassing van het gemeentelijk computersysteem in het voorjaar van 2004. De aanpak van de overlastmeldingen kan dan eenvormig en gestructureerd worden uitgevoerd. -In Helmond zijn veel organisaties (in-)direct met veiligheid bezig. In heel veel overlegsituaties blijkt dat nagenoeg dezelfde mensen elkaar treffen maar dat voor elk onderwerp een nieuw gestructureerd overleg wordt belegd. Daarnaast houdt elke organisatie een eigen gegevensbestand bij dat vaak dezelfde doelgroep bevat als een zusterorganisatie die net op een iets andere wijze met het probleem bezig is. Door uitwisseling van gegevens kan overbodig werk voorkomen worden en kan beter klantgericht gewerkt worden. I De cijfers zijn gebaseerd op de gegevens als bekend op 18 januari 2004. Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04 Blad 12 De actiepunten ter vermindering van overlast: Actie 1: Verbeteren afhandeling overlast De afhandeling van overlastmeldingen moet worden verbeterd. In 2004 wordt in Helmond een situatie gecreëerd waarbij stadsbreed inzichtelijk is waar welke incidenten plaatsvinden, of de oorzaak is verholpen en of de toegezegde inspanningen inderdaad zijn uitgevoerd. Het meldpunt drugsoverlast wordt gecontinueerd. Actie 2: Algehele plantoetsing aan veiligheidsaspecten Voor de gemeente Helmond dient een veiligheidschecklist te worden ontwikkeld die in een vroegtijdig stadium integraal wordt nagelopen bij elk relevant project waar veiligheid in het geding kan zijn. Bij relevante voorstellen die het college passeren dient de toetsing aan de veiligheidschecklist te zijn geschied. In 2004 worden de checklisten opgesteld en wordt in de vorm van een workshop voorlichting gegeven aan het ambtelijke apparaat. Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04 Blad 13 Actie 3: Aanpak Veelplegers Onder regionale politieregie en arrondissementale OM regie is voor de Helmondse politieafdelingen een prioriteiten lijst opgesteld. Vanuit de lijst worden voor Helmond een aantal veelplegers geselecteerd. Deze groep wordt strak in de gaten gehouden. Voor een aantal veelplegers zal gelden dat voor hen een zwaar begeleid her-socialisatieprogramma wordt opgezet. Bijzondere aandacht vraagt dan werk dan wel uitkering, mogelijk schuldsanering en uiteraard het voorzien in woonruimte voor deze dan uit detentie terugkerende Helmonders. Onder regie van het openbaar ministerie wordt een convenant opgesteld waarin de rollen en taken van de diverse partijen worden opgenomen. De categorie veelplegers waarvoor de inschatting luidt dat resocialisatie tot mislukking gedoemd is, zal streng repressief worden aangepakt. - .11J11~1f;tliJI~£1;1~JEI~!~fJl~1l1J!~~ttIl~jmlmjl(ml~~{¥t~l\I~!~!~*lg;j:1~i;ll~~i,~l~1i£~4J1J~~f~I;~t;ii~~¥i~J1t;[f*,~~~~~r~f!~tJ~j Actie 4: Bevordering keteninformatie tussen preventief, repressief en nazorg De overlegstructuur waarin zowel stedelijk op (sub)directieniveau als uitvoerend op wijkniveau wordt afgestemd wordt als voorbeeld genomen en uitgebreid. Er komt een centraal stedelijk (sub- )directeurenoverleg waarin de diverse wijkgerichte uitvoeringsgroep worden gemonitord en bijgestuurd. Naast het project woon overlast zal ook het project huiselijk geweld in deze structuur worden ingepast. Ook andere projecten kunnen in deze structuur worden ingepast. Een bijzondere plaats gaat de pilot jeugdvolgsysteem innemen. In dit project wordt onder . gemeentelijke regie een centraal beheerd informatiesysteem opgezet en onderhouden. Doelgroep is jongeren die veiligheidsgerelateerde zorg nodig hebben. De pilot heeft een looptijd van 2 jaar. Voor de gegevensuitwisseling worden werkafspraken tussen de diverse organisaties vastgelegd en worden de nodige privacy-convenanten opgesteld. Inmiddels is de politiepilot afgerond. In het voorjaar wordt gestart met de versnelde invoer van jeugdigen in het systeem. Daarnaast wordt een registratiesysteem voor veelplegers, zorgmijders en overlast gevende personen opgezet. Periodiek wordt aandacht besteed aan de registraties door het driehoeksoverleg. In verband met het ontbreken van afstemmingsoverleg wordt in het voorjaar 2004 een stadssymposium gehouden voor bij de aanpak van drugsverslaafden betrokken partijen. Op dit symposium worden de knelpunten in de afstemming in beeld gebracht en wordt zonodig een lijn voor afstemmingsoverleg naar de toekomst neergezet. Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04 Blad 14 Actie 5: De uitdaging In 2003 is onder regie van de medewerker jeugd en veiligheid het pilotproject de uitdaging uitgevoerd in Helmond-west. Gelet op het succes van de actie wordt de actie stadsbreed neergezet. Projectformat is bijgevoegd. - ~\I~f~~~~I(~1~~lm1ji~~~~IiiHI~JI~:;~£Iil~1i1Jtt~II.Jl~1~~i~~~1{~1j;i~~~I1!~~Th~jJt~h~~v'~i~~gvf%}~";iii]r+'~;!\Ê!i:';&;;iq[~rtf!~:f~~~;~;~~~#~y~: ~JlI'B~I1;tjilm~f;i;Ji~ÉjH~~~~Jj~i-ti«];~t~f~~~(%~~'t;{~~~~i~fiJt~f{~~1;~DjPt3;1~lfI,[I~~i1if~I\Y~~i'~~+ji;\~'!fgf~:;1\~i~;w,i;1~fitli~~~~ - ~1'pJl~.7IItjlilglf4it~j!flflJl"~J!lJf4~'!b~~~flif.~~~~Wd~1~~?tiJf{f}:f{;;i«f;;;~1~illii/ji1ffi':I\t1J{~~~f$j;~1~?J{:Wr~)J(}1~~1~~Yfi,~i~~tEf? - Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04 Blad 15 Actie 6: Structurele aandacht onveilige gebieden Het in Binnenstad-oost in gang gezette handhaving plan wordt voortgezet. Voor Helmond west wordt een dergelijk plan opgezet waarbij nadrukkelijk gekeken wordt naar de aanbevelingen uit de S(ocial) (Q)uality (M)atters - analyse. (Bijgevoegd) In Helmond - West wordt daarom in het tweede kwartaal visueel voor en door de professionals in kaart gebracht hoe de wijk West in elkaar steekt en waar knelpunten op diverse terreinen elkaar raken. :~ ~~l'iL~llrtfJil~l'tttlJriiJJ;T\~)?ii ~~rf:iillgtii 'ffil;';)il ~ ;!i:;~l\~":!:! ;,~!,: l~:t;~ [FiFA ~g&;~j ~ ~;)~1;} ;f(ta\~~t~~;f)iK{~~t~J~?; ~ ;';~: Ji\?:~;D'~:7; '{~~Z';~~~ï,m{Jl1)t~!1~Ay~ Actie 7: Verbeteren aangiftemogelijkheid winkeldiefstal Bij het doen van aangifte winkeldiefstal zijn winkeliers nog steeds verplicht aangifteformulieren uit het pre-digitale tijdperk te gebruiken. In de elektronische aangiftemogelijkheden is het feit winkeldiefstal niet opgenomen. Door deze eenmalige investering wordt een digitaal te bewerken formulier aangeleverd waarmee digitaal aangifte kan worden gedaan. (inclusief elektronische handtekening) - l'i~flnt!l!lilJj,~jl~1~~>~r~tlW*;:itÁ?f~r ~:~iiimJ~m~J~Ifiii}~ff,~~1f~fff$ pt~j~( Ii~W{{fjJ¥m1.~r~flX'; g{;; 'X,,; W t~r~ ;,':]'7'j:;i!f ~(~~!i~;1IG1~~~JF!t~Jht~~: . - ~i'qfJlti'fi~~lJiriliJ)}jlJJ3b~i~~~r'fiJlfl"~lf!flf!flJjJIi~ltjg~Jj}~:Wl;;;;w.frRii,lf#Jdll(l~~t;?;tr;s~t'!kJQ~lkg1K~:~;if;i,~ij~\;!:,~,~,)'ii;;$1:'!;~~Y1]fft¥fl!llf&~'l~¥~~~lY~ - tfl1IJ1fJjl1!)1!1~11111~i~ifi~~H~I~I'»jtJl¥,jl~I~I~~~~;~irJ:kJt!g~mi~~I:;p;{~j1~~~!~\'t~~~it~:Ë~~~j)i~rX2i;1~Q;{{!~:~;;[t*~f~f~iïE~tl~~I~~1~~~i~ - !if,,;rlibSIJI&.~1r:ll~~f~iiJ~ftY!~{1jii{Ji~~}~i,\~f?:1~li~~Wjj~~tij~:t,;~W:~?il~&ff)W(~J!3*~'fJj;WrI41IJ;{i;~~ii;;~t~~~f%~~~~~1~~71f~if;j1~~I~~JI~fJi - . Actieprogramma IyB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04 Blad 16 Actie 8: Veilig ondernemen Binnen het overleg cityondernemers - politie - gemeente is voorgesteld niet in te zetten op het Keurmerk Veilig Ondernemen. Daarvoor in de plaats zal aan een HEAO student de opdracht worden gegeven de in Helmond genomen maatregelen af te zetten tegen de in het Keurmerk vereiste maatregelen. Aan de hand van de inventarisatie wordt gekeken waar verbeteringen noodzakelijk zijn. Kleine aanvullende maatregelen worden uitgevoerd. De administratieve rompslomp die bij het officieel aanvragen van het Keurmerk hoort wordt niet uitgevoerd. -- ;t~lf~1!JJ1tt,W{~~~i.£: :;J~~~:'~ ~~j;ti:)Ui: ;; ~ltY1!i~li;~ ¿i iJ~:~~:; ~ftf&gp~lTi~1J;~~l~ {ja'Jt&gg~t~1/;~á~~;!lktt£~¥!f;; Wi'ti;:;foX 2; ;~{ii':: ,V:;. :j; (V %; ;~;r:':;j ~ # (f&JiZRfif{ijili:j,}i!.ijftU~ffl~tgt~fftt~¥,I~m~Wfd'iiJtJ~ï~~fij;g,'f~t~{fJ,~,t'r!fli1J:\'I!lfAlltlfiI(~@'~.:~~~~~i*~~~~llj~ylr)~l~f,~\Jtii)~;i:;~:t)JX?"~f;:;;~;;;;;;!}~[~~;:;1~~; -- Actie 9: Bestrijding voetbalvandalisme Helmond Sport wordt gevraagd een eigen veiligheidsprogramma op te stellen waarbij het uitgangspunt is dat inzet van politie zoveel mogelijk wordt gereduceerd. De ontwikkelingen bij de supportersvereniging Helmond Sport worden gevolgd. .:;: : .;,~; \< ;;;;';W?;::;\:)?':;;;::~~t\~:O/{:::(j)hjJ;:!%:~;~t~;{f~fJtl&;;fY:f~'(;;X;~;j{i;~;:i;;YY;k::~:; ;'S;;~:'~;:i :}];i11;If.!2~%1;v.~1;fJi*~ ::,:~~;.!l;~ t;~;~ ::~~J~f£;~)11;tt~~;\; W:~~;it Hi~g;: ?i;]~ Actieprogramma IYB gemeente Hehnond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04 Blad 17 Actie 10: Voortzetting handhavingsbeleid coffeeshops en huisteelt nederwiet De aanpak hennepteelt in woonhuizen blijft gehandhaafd. Door de burgemeester wordt met klem aan het OoM gevraagd de aanpak van de organisatoren achter de huisteelt van hennepteelt te prioriteren. De bestrijding van overlastveroorzakende handel in softdrugs vanuit de woonwijken wordt bestreden. De bepalingen uit het Helmondse coffeeshopbeleid worden naar de letter toegepast. Het feit dat er onvoldoende verkooppunten softdrugs zijn leidt tot ongecontroleerde handel. Daarom zullen er inspanningen worden gedaan om ruimte te krijgen voor een pilotproject waarin deze problematiek vernieuwend wordt opgepakt. -- Ylifl~1h~rfil(ll~~~~~~¥jil;r!Jt1~~t\1~nl!lIflItJtJij,~l1Jfl/JIIJlIl~ltftt~KQ~~'f~1if~lflilifJJ~'Jl~~~I~I~I!J~(llll:li~~~E1)~;!&,~!!!,~h~~f~~rt!{f,1 Actie 11: Projectmatige ondersteuning SSH In de overgangssituatie oud SSH naar nieuw heeft de directeur SSH behoefte aan ondersteuning in de bedrijfsvoering. -- . ,~~fi~ IJ ~ P fJ,~p ~~~t ~;;: f6:*;j;~~,~ ~7fi~lttlfk~tjJ?i~'?r£; ;:;F'Y,\~ ~;}t';f:( ~X7:,'g: :Z7:i~;~ ~;:';E ;~:::: ;t; I~ ~*1~1~ l&.~1'gVJ'~ j\~~\Z6:j{J~~at;l~ih1~~ ~:i,;~}~;ff1~ ;i[~';i:l~j~~~[!~h ~ -- !Kl;jfif~qj8,lt;f!;J!@'fJlllfl~~lW!iJt;Hi~1Itl~'f}?jJrr!l!;iiftJ~,1J1t~1t:~11ttJJf1;"ixiI;~,%j:f;~:~~~~~JiWll~~ffrJq}]%;X]~jifri;~rJI/!!fJ~t~~v~'~~2111Jt;i~~~mJ~fJ:i~}%~jj -- Wl~1~'¥im'l~Jlz;£i~~~;,~t~iijff~{11~t~fUli~£i~}~16jP:~T~Pï~~~J2;~~~~~;,!;2,f;:~~~~t~1~;!~fl!fJ~~~ff'Jt!~~f_lllti~~iï~~YN_~~i~il~;Bf~1~~~I~~ - ~jf#.v;~tii~ltf!i~'Jftjll~t~11rl1'J~j Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04 Blad 18 Actie 11: Voortzetten integraal veiligheidsbeleid scholencampus Helmond Noord Samen met de directies van de scholencampus in Helmond Noord wordt een veiligheidsanalyse van de school en haar omgeving gemaakt. Aan de hand van dat plan zal een integraal actieprogramma veiligheid worden opgesteld en uiteraard uitgevoerd. Aandachtpunten zijn omgeving, verkeersveiligheid en schoolverzuim. Gekeken wordt ook naar bredere bruikbaarheid van de analyse op andere scholen. Het experiment schoolbrigadier wordt voortgezet Aanvullende financiering voor extra politietoezicht voor de 2 scholencomplexen (Ter Aa en Knippenbergcollege) waarbij 3/4 fte uit reguliere sterkte komt en een 1/4 fte vanuit IVB wordt gefinancierd. Actie 12: Helmregels Aan de raad worden ter informatie de 10 helmregels voorgelegd. Drie Helmregels worden in 2004 nadrukkelijk onder de aandacht van het publiek gebracht. Daarvoor geëigende normen (denk aan omgaan met afval) worden met sancties ondersteund. Eind 2004 vindt een evaluatie-manifestatie plaats waarbij ook gevraagd. Bewonersparticipatie wordt aangemoedigd. Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04 Blad 19 Minder inbraak, fietsendiefstal, diefstal uit auto's' en vernieling Aanvullende diagnose t.o.V. 2003: . Woninginbraken Het aantal woning inbraken in Helmond is stabiel. In 2002 nam het aantal inbraken weer toe. In 2003 trad gelukkig weer een daling in. Het onderwerp blijft aandacht houden. . Fietsendiefstal Ook fietsendiefstal blijft aandacht vragen. Het lijkt nog steeds een gegeven dat een gestalde fiets "vogelvrij" is. Het aantal fietsendiefstallen is weer gestegen. Dit jaar wordt de analyse in samenwerking met de fietsersbond uitgevoerd. N.a.v de analyse wordt een plan van aanpak geschreven. Tenminste één aanbevolen maatregel wordt uitgevoerd. . Diefstal uit auto's De aangiftecijfers van de politie lieten jaren een stijgende lijn zien. In 2003 lijkt een kentering te zijn opgetreden. . Vernieling: Het aantal aangiften vernieling loopt gestaag terug. ----- " ' , ' , , ," ----- (bron: GIDS politie) Stelselmatig zal aandacht moeten worden gegeven aan veel plegers. Deze categorie daders pleegt de in dit hoofdstuk vermelde feiten aan de lopende band. Door een gerichte aanpak van justitie kan ook deze dadergroep langer van de straat worden gehouden. (Actie 3) , Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04 Blad 20 Actiepunten minder inbraak, fietsendiefstal, diefstal uit auto's2 en vernieling Actiepunt 13: Opzetten bestrijdingsplan fietsendiefstal Om het aantal fietsendiefstallen daadwerkelijk terug te dringen wordt allereerst een analyse gemaakt van het fenomeen naar plaats en tijdstip. Vooralsnog worden hierbij de aangiften van diefstal gehanteerd. Vervolgens wordt voor in principe de hoogst scorende locatie een plan van aanpak uitgewerkt waarbij de insteek preventie zal zijn. -, :!¥~ tlifl@~» 1l ~ ~i/Iz! yi;;f j{: ~i ;;£~~' ~~fi{ltlfJ}~Fdgt&~l;$}J~fi"?; )~!~;1tt;~ '\ii~ffi!; ~t'; :; ];.;:Z;( IF1t:;;;~;:f~;;iti~~~;~~t~~f&ê~E)!~1\~¥i;j~I~;1~~tt ~ii ~$.}j2 Actiepunt 14: Opzetten bestrijdingsplan diefstal uit auto's Om het aantal diefstallen uit auto's daadwerkelijk terug te dringen wordt allereerst een analyse gemaakt van het fenomeen naar plaats, mogelijke dader(groep) en tijdstip. Vooralsnog worden hierbij de aangiften van diefstal gehanteerd. Voor het inzetten van camerabewaking op plaatsen die als diefstalgevoelig uit de analyse naar voren komen wordt een budget aan de politie toegekend. - :zltfll*1ijj~~f!£;fl;Wt~:;;,;:;;:I;:*;~(;j;:; :!1!!Qljft@W;;~,:;.r;'!"):':';~z',K;;,g!. (:',,;;. ,I,!;;;:,';;"." ,.;" ;'.', f ;;I{~.i~~jB~iJh~ft~J~~~wlAi1tM.1\1'1~I~J&~~~~~~i~:M;iA~'&~ï~~~~1~B?f~j Actieprogramma NB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04 Blad 21 Vermindering geweld Aanvullende diagnose t.o.v. 2003: . Het aantal geweldsincidenten neemt nog steeds toe. In het publieke domein gaat het dan vaak om incidenten tijdens uitgaansavonden. Niet duidelijk is of het aantal geweldplegingen daadwerkelijk is toegenomen. Het aantal aangiften van straatroven lijkt na een plotselinge stijging in 2002 weer wat stabiel. Het zijn niet de spectaculaire berovingen van geldlopers maar vaak betreft het beroving van gsm, geld dan wel andere kleine snel weg te nemen goederen. Het gebruik van geweld wordt daarbij niet geschuwd. , Na een eenmalige daling in 2000 lijkt het aantal mishandelingen weer te stijgen. In de privé-sfeer vraagt het fenomeen huiselijk geweld om aanpak. Huiselijk geweld is geweld dat door iemand uit de huiselijke kring van het slachtoffer is gepleegd. In dit verband betekent geweld aantasting van de persoonlijke integriteit, waarbij we een onderscheid maken tussen geestelijk geweld en lichamelijk geweld, waaronder seksueel geweld. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die slachtoffer worden of getuige zijn van huiselijk geweld een grote kans lopen om later opnieuw zelf slachtoffer te worden. Ook is de drempel lager om later zelf geweld te plegen. . . . ----- i~~t~~~,~~~ ~ ~~~ ~ ~JfiwJ', 5 J :.,j . il~)i~;;Wj%f~!B;j;t;((&i!;~IMf;~r)t.t (ri~~.~~'~~1~~~I~~~fi1{t;1ff~~i ~'~~~f~t;~f?i\iilirf~1~f~t~f£flm~ rÊ[~T~;~~~;!it~b5~l~T~;f~~i~;ji ----- . (bron: GIDS politie) Actiepunten ter vermindering van geweld 'Actiepunt 15: Pasjessysteem Om het bestaande toezicht in het uitgaansgebied verder te verbeteren zal een proef met in het horecagebied geldende toegangspasjes worden opgezet. In het horecagebied wordt gezocht naar een pasjessysteem waarmee het mogelijk wordt een gereguleerde toegang tot horecagelegenheden te krijgen. Het pasjessysteem wordt gekoppeld aan een algemene toegangsregeling. Principe is dat iedereen een pasje krijgt die in de doelgroep past tenzij. Het tenzij wordt bepaald door eerdere misdragingen. Bijkomend is de mogelijkheid tot het terugdringen van discriminatie. Belangrijkste actoren zijn de horecaondernemers in het gebied. Financiering geschiedt op basis contrafinanciering horecaondernemers. :If,~fl~~;~1i£ifi~f:;{1;L!:3;'!j~';!;M:;HI1~~i~i1jJ~fI"lif4ft~lIiiX~lfilll:1f1t't~J~1?111~!~f~1[itiïi~1Yiir~r~~if'Jii{~~~2i~~~ - - ~!limlfr~~1ilj?I~JR\1J;&~:ft~r1~~~III)Jj~11~l8IlIlli~'l!~}~11~1lII1111I_41~t~~I\~~tJ,..I"f'A1.Ji - !jJt~t"lfflllll~~!'ll.'HIIII.~.!It:~~IJrfl&~tli'I".III:...»"..1111111\.- - - Actieprogramma NB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04 Blad 22 Actiepunt 16: Huiselijk geweld In 2003 is gewerkt met een gestructureerde aanpak huiselijk geweld. Voor 2004 is voorzien in het oprichten van een meldpunt huiselijk geweld bij het AMW in Helmond. Voor extra kosten wordt eenmalig ¿ 35.000,- gevraagd door AMW Helmond. Voor volgende jaren dienen de werkzaamheden te worden ingebed in de reguliere werkzaamheden. Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04 Blad 23 Minder verkeersongevallen Aanvullende diagnose 2003 In onderstaand overzicht is het verloop van het aantal ongevallen3 te zien. Het lijkt dat 2003 een goed "verkeersjaar" is geworden. (bron: GIDS politie) Actiepunten minder verkeersongevallen Actie 17: Verkeersveiligheidsplan plus Aan de hand van de aangereikte analyse voor het herijken van het verkeersveiligheidsplan werken aan aanpassingen in de uitvoering met als doel het afgesproken terugdringen van verkeersongevallen en verkeersslachtoffers alsnog te behalen. Daarnaast de mogelijkheid bezien omhlet weinig middelen twee knelpunten aan te pakken. ~f~tl'J ~ lj~bh;ffi~1J fJj ~}'ijt}~'" i:', i~~J~Jii~~ fJ1fi/ hl ftlm@}Jft~m l~QIli~ t ~~jJJ~~?~~lr6f{l[~~ll j:igf:~ iJ ~ p~ f1, ~~:g qJ~llt @ê;;;;; éZ:, :~~:(; {2::i - 3 Let op het gegeven dat hier nog na-ijl effect kan optreden. Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04 Blad 24 Minder onveiligheidsgevoelens Aanvullende diagnose t.o.V. 2002 : Ondanks heft feit dat de politiecijfers een daling van criminaliteit te zien geven neemt het onveiligheidsgevoel niet af. In hoeverre met name de geweldsmisdrijven de lichte stijging veroorzaken is nog niet geanalyseerd. . Vooralsnog lijkt de ingeslagen weg waarbij binnen de klankbordgroepen veiligheid aandacht krijgt en waar ook daadwerkelijk inwonersbetrokkenheid gevraagd wordt een middel dat op termijn kan leiden tot een verhoging van het veiligheidsgevoel. Door het kabinet is eenmalig een bedrag van ruim ¿ 400.000,- ter beschikking gesteld om de inwoners van helmond meer te betrekken bij veiligheid. Actiepunten minder onveiligheidsgevoelens Actie 20: De wijk meer aan het woord Aan de hand van een inventarisatie van gegevens over feiten en gevoelens is voor elke wijk een wijkrapportage veiligheid opgemaakt. Aan de hand van de wijkrapportage heeft in de klankbordgroepen overleg plaatsgevonden. Door de bewoners aangedragen (on-)veiligheidsonderwerpen worden aangepakt. Er wordt een integrale werkgroep ingesteld die in de eerste twee kwartalen van 2004 een werkplan opstelt ter bevordering en verdere verbetering van bewonersparticipatie op veiligheidsgebied in 2004. Door de rijksoverheid is een subsidie ter grootte van ruim ¿ 400.000,- ter beschikking gesteld. Actieprogramma NB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04 Blad 25 Actie 21: Terugdringen donkere plekken Bij toename van het lichtniveau wordt het veiligheidsgevoel groter. Gebaseerd op de bevindingen in Helmond west wordt het verbeteren van verlichting door het verstrekken van buitenverlichting aan bewoners voor de rest van de stad uitgevoerd. -- ~t!tllfl~:gi~~IW1~~r~I~112[!t~J~~%;:Rt~;~%Wi{1%~1i~Y~~!~\~fC:~1~)?1tiJ,i!RJif£~f;I);!ii!!~~ï~~~~{it[i1l{É~g~i~)\i);[~~[~t~~M#1:UJi~Ugti(fJ21~i,:):tEn\~~!~'~~irv;~::;~i~\\,1;)\:, -- (f$~'I11IIft~;~:~mli'Pif1lriJII1fii.gJtJ~.rii¥lcg'l~~fif;;J~:~$;f!~;*%f;;,if;if%)i~1ik~$iI~idj~:;?Kwl:uThxJrfJl;;;~~Wtiffli:f~~;1@~I)\i~I~~5J;;:~;*;'~;1ifi~;~;@~!:~it;!1:}~:i~fi!lf~1t~J~[{'f1f~ -- Actie 20: Handhaving Het handhavingsbeleid wordt verder uitgewerkt. Een Masterplan handhaving en integraal veiligheidsbeleid met daarin opgenomen alle onderwerpen die te maken met Veiligheid en handhaving, moet het resultaat zijn. Eind van het jaar wordt weer een actiedag integrale handhaving gepland. 1~~(drt~!l1~~jfiWtJj~~~:~K~~,:i:\n~1J~i:wtlft1fJJ~ijj~~lli5;gJtii1Jfl~J~itjjJ~1i~~11:~11~JJfi1~l$J1tl~c~j~J1~~"lh.M~Z1á~I~1.~1t~Jfl~:ij.m -- . Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04 Blad 26 Actie 21: Cameratoezicht Het in 2003 opgestarte traject wordt afgerond. Er dient rekening te worden gehouden met kabelhuur. Y}'i,:;';} . . . .::' "'Scj},itH,.;" <;ih:~;:i~~~~~~~j~~£~i~~~ ',C' '" ';"\:~<{~S;,)~ii;;;Q:l;~;~¥fj~ii;iii:i~;~!;~;;rn;~~Lt~j~i~i~&~~il~ 5.1 Onvoorzien Voor de post onvoorzien ware ¿ 6.000 euro te begroten. Helmond, 2004-01-08 CIVB Actieprogramma IVB gemeente Helmond 2004 CONCEPT versie 1.0 2004-02-04 Blad 27 |