- Bestuur
- Vragen van Raadsleden RV 192 PvdA Aanbesteden openbaar groen
Vragen van Raadsleden RV 192 PvdA Aanbesteden openbaar groen
Documentdatum | 31-01-2006 |
---|---|
Bestuursorgaan | Gemeenteraad |
Documentsoort | Vragen van Raadsleden |
Samenvatting |
GEMEENTERAAD VAN HELMOND Vragen van gemeenteraadsleden Bijlage: Datum ingekomen brief: Datum antwoord college: 192 29 december 2005 31 januari 2006 Partij: Onderwerp: PVDA Aanbesteden openbaar groen Aan het college van burgemeester en wethouders van Helmond, Onlangs werden wij tot onze stijgende verbazing en ontzetting geconfronteerd met de Helmondse uitwerking van het eerder door de raad afgesproken openbaar aanbesteden van het onderhoud van openbaar groen in Helmond. Dit is zoals bekend al in 2003 aangekondigd, en is u dus niet te verwijten, wel is het de vraag of u het werkgelegenheidsdeel wel goed hebt afgewogen en of dit op termijn werkelijk goedkoper is. Ons hebben alarmerende berichten bereikt dat er, net voor kerst, bij van Kasteren en Dupre ontslagen zijn aangekondigd vanwege deze openbare aanbesteding, en er dus Helmonders in de bijstand dreigen te geraken door deze gang van zaken. Het zou om ongeveer 25 arbeidsplaatsen gaan. De vraag is verder als andere bedrijven van buiten voor dumpprijzen dit werk aannemen voor de periode 2006-2008 of deze werkeloze ervaren mensen weer zullen worden aangenomen of dat het winnende bedrijf met eigen mensen van buiten Helmond dit werk zal leveren. De vraag is vervolgens wat dit voor de kwaliteit van het groenonderhoud zal betekenen. Eind januari/begin februari moet blijken of dit in financiële zin een besparing is, maar pas later zal blijken of dit in de contractperiode werkelijk tot een voordeel lijdt. Wij vragen daarom tevens om na een jaar de raad te informeren over de stand van zaken. De gang van zaken bevreemd ons des te meer omdat uit navraag bij diverse betrokkenen is gebleken dat u in drie jaar tijd volgens eigen opgave slechts maximaal 18 mensen tijdelijk aan het werk krijgt. Terwijl er bij u een voorstel lag met betrekking tot het groen onderhoud binnen de gemeente waarin men met een plan van aanpak komt over drie jaar met een werkgelegenheidsaandeel van 60 plaatsen die via reïntegratie uitkeringsgerechtigden en werkervaringsplaatsen gerealiseerd zouden worden, met daarbij een doorstroom van 2 tot 5 vaste banen per jaar. Voorwaar een groot verschil met de gekozen opzet met maximaal 6 werkgelegenheidsplaatsen per jaar, zonder garantie op vast werk. Wij hebben begrepen dat het college hier meerdere malen over heeft vergaderd en toch niet voor dit goede aanbod heeft gekozen, vooral uit ideologisch opzicht? Kiest dit neoliberale college bewust voor marktwerking, zelfs als dit ten koste gaat van onnodige werkloosheid in Helmond en de kwaliteit van het uitvoerende werk onder druk lijkt te komen door werk dat aangenomen wordt voor een te scherpe prijs? De rekening lijkt te worden gelegd bij Helmondse arbeiders die de bijstand ingejaagd worden, de Sociale Dienst die vervolgens het gelag betaald en stedelijk beheer die trots kan melden dat het openbaar aanbesteden een flinke besparing heeft opgeleverd en het wijkonderhoud verder verwaarloosd wordt, zoals in Rijpelberg waar voor de derde fase groenonderhoud Hollandhof! Limburghof nu al geen geld meer voor beschikbaar is en u dat tijdens de laatste begrotingsbehandeling van oktober 2005 ook weigerde te herstellen. Samenvattend willen wij op zo korst mogelijke termijn nadere uitleg over deze gang van zaken. Als u niet op uw stappen wilt terugkeren, wat de PVDA helaas niet kan afdwingen, willen wij zo snel mogelijk weten wie u het groenonderhoud gegund hebt en onder welke condities, waarbij wij nadrukkelijk het werkgelegenheidsaspeet meegewogen willen zien. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 192 blz. 1 Verder willen wij een tussentijdse evaluatie na het eerste jaar in de commissie RF. Daarbij kan dan betrokken worden aanscherping van de randvoorwaarden met betrekking tot openbaar aanbesteden, vooral het werkgelegenheidsaspect dient beter in beeld te komen. Hoogachtend, Namens de PvdA-fractie Helmond Lodewijk den Breejen Glanzerhof 33 5709 GG Helmond Tel. 0492-840669 Tel. 06-38531296 F ax:084 7 423606 l.breeieniacobsCéV.chello.nl bri@ivo-deurne.nl Antwoord coJ/ege van burgemeester en wethouders: Naar aanleiding van uw bovenvermelde brie~ delen wij u het volgende mede. In uw brief informeert u naar de gang van zaken met betrekking tot de aanbesteding van het groenonderhoud voor de periode 2006-2008 en stelt u hierbij enkele vragen. Wij geven u onderstaand hierop puntsgewijs en op hoofdlijnen antwoord. Allereerst kunnen wij u mededelen dat bij de recent gehouden aanbesteding van het groenonderhoud een combinatie van de Helmondse bedrijven Ou Pré/van Kasteren bij twee van de vijf bestekken de laagste inschrijver was. Naar verwachting zullen zij aan alle inschrijvings- en ervaringsvereisten kunnen voldoen, zodat ook hen de opdracht tot uitvoering kan worden verstrekt. De omvang van deze bestekken beslaat vier van de vijf wijken die de partijen tot en met 2005 reeds onderhielden. De omvang van de werkzaamheden is hiermee grotendeels vergelijkbaar met voorgaande jaren en is de hiermee samenhangende werkgelegenheid voor Helmond, Helmondse bedrijven en hun medewerkers behouden. Aanbestedingsvorm. Ten aanzien van de wijze van aanbesteden van het groenonderhoud is de (Europese) wet- en regelgeving alsmede het gemeentelijke Aanbestedingsprotocol kaderstellend geweest. Op basis hiervan dient het groenonderhoud (gezien de omvang van de bestekken) volgens de Europese regels te worden aanbesteed. Wel hoeft in deze (op basis van een uitzonderingsregel voor groenonderhoud) niet de volledige Europese procedure doorlopen te worden, maar kan worden volstaan met een melding achteraf van het gunningresultaat, mits de aanbestedingsprocedure maar transparant is geweest en voldoende marktwerking mogelijk heeft gemaakt. Ten einde deze transparantie en marktwerking te garanderen is een landelijk openbare aanbesteding in dergelijke gevallen dan een vereiste. Wij hebben in deze dan ook conform wet- en regelgeving en vastgesteld beleid gehandeld en gekozen voor een openbare aanbesteding van deze werkzaamheden. Zoals u ook constateert was dit reeds in 2003 bij betrokken partijen bekend; ons beleid hierin is zeer consequent geweest en daarnaast hebben de partijen hierop in voldoende mate kunnen anticiperen. Re ïn teg ra tie/we rkgel ege n h e id. Voor ons college is het werkgelegenheidsvraagstuk een belangrijk aspect geweest bij de besluitvorming omtrent het aanbestedingstraject resp. de samenstelling van de bestekken. Juist daarom is door ons besloten om een zgn. reïntegratieverplichting in de openbaar aanbestede bestekken op te nemen, beoogd om (langdurig) werklozen uit Helmond via deze bestekken in te laten stromen in het reguliere arbeidsproces. In de openbare bestekken voor het groenonderhoud is dit vertaald naar een verplichting om in totaal zes reïntegratieplaatsen per jaar te realiseren, waarbij werklozen instromen en aan het eind van het jaar in vaste dienst komen dan wel doorstromen naar vast werk bij andere bedrijven. Over de looptijd van de bestekken kunnen zo minimaal 18 werklozen doorstromen naar een vaste baan. Voor de openbare bestekken, aanbesteed in een sterk op prijs concurrerende markt, wordt die getalsmatige doelstelling, (ca. 15% van de totale arbeidsbehoefte) bij een dergelijke omvang van de bestekken reëel en haalbaar geacht, zonder tot negatieve effecten (b. v. verdringing reguliere arbeidsplaatsen, onevenredige risico's marktpartij, nadelige invloed op te bereiken kwaliteit werkzaamheden etc.) te leiden. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 192 blz. 2 Indien de uitvoerende bedrijven in staat zijn om, aanvullend op deze verplichting, meer werklozen in en door te laten stromen is dit mogelijk en wordt door ons ook gestimuleerd (opleiding, begeleiding, bonus-regeling e.d.) middels de inzet van hiervoor beschikbare werkgelegenheidsinstrumenten en - budgetten. Naast de reïntegratieplekken zullen met de aannemers die de bestekken gegund krijgen ook besprekingen worden gevoerd om jaarlijks aanvullend te komen tot in totaal minimaal zes werkervaringspIekken. Tenslotte is dit aanbestedingstraject voor ons aanleiding geweest de opdracht te geven generiek beleid op te stellen m.b.i. het werkgelegenheidsaspect (o.a. reïntegratie, werkervaringsplaatsen e.d.) bij gemeentelijke opdrachten in breedste zin. Dit teneinde op een verantwoorde wijze zo breed mogelijk de werkgelegenheid verbonden aan gemeentelijk opdrachten een positieve impuls te geven. Kwaliteit groenonderhoud. De kwaliteit van de werkzaamheden is ons inziens o.a. middels inschrijvings- en gunningscriteria voldoende gewaarborgd. Deze zijn zorgvuldig opgesteld om de risico's, zoals ook u aangeeft, waar mogelijk te beperken. Hierbij is speciale aandacht gegeven aan ervaringseisen (werken gelijke aard en omvang) en eisen t.a.v. tevredenheid van opdrachtgevers. Daarnaast zijn natuurlijk een goede inhoudelijke kwaliteit van de bestekken (beeldbestekken) en efficiënte controlemogelijkheden basisvoorwaarden waaraan voldaan is om aanwezige risico's te beperken. Tenslotte zijn er adequate bepalingen in de bestekken opgenomen m.b.i. sancties bij onvoldoende werk. Tusséhtijdse rapportages en evaluaties. Ten aanzien van de gevraagde tussentijdse rapportage en evaluaties zien wij geen aanleiding om aan deze aanbesteding, anders dan via de reguliere rapportages van de jaarcyclus, afzonderlijk aandacht te schenken. Burgemeester en wethouders van Helmond, De burgemeester, Drs. AAM. Jacobs. De secretaris, Mr. AC.J.M. de Kroon. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 192 blz. 3 |