• Bestuur
  • Vragen van Raadsleden RV 192 PvdA Aanbesteden openbaar groen

Vragen van Raadsleden RV 192 PvdA Aanbesteden openbaar groen

Documentdatum 31-01-2006
Bestuursorgaan Gemeenteraad
Documentsoort Vragen van Raadsleden
Samenvatting

GEMEENTERAAD VAN HELMOND

Vragen van gemeenteraadsleden

Bijlage:

Datum ingekomen brief:

Datum antwoord college:

192

29 december 2005

31 januari 2006

Partij:

Onderwerp:

PVDA

Aanbesteden openbaar groen

Aan het college van burgemeester en wethouders van Helmond,

Onlangs werden wij tot onze stijgende verbazing en ontzetting geconfronteerd met de Helmondse

uitwerking van het eerder door de raad afgesproken openbaar aanbesteden van het onderhoud van

openbaar groen in Helmond. Dit is zoals bekend al in 2003 aangekondigd, en is u dus niet te

verwijten, wel is het de vraag of u het werkgelegenheidsdeel wel goed hebt afgewogen en of dit op

termijn werkelijk goedkoper is.

Ons hebben alarmerende berichten bereikt dat er, net voor kerst, bij van Kasteren en Dupre ontslagen

zijn aangekondigd vanwege deze openbare aanbesteding, en er dus Helmonders in de bijstand

dreigen te geraken door deze gang van zaken. Het zou om ongeveer 25 arbeidsplaatsen gaan. De

vraag is verder als andere bedrijven van buiten voor dumpprijzen dit werk aannemen voor de periode

2006-2008 of deze werkeloze ervaren mensen weer zullen worden aangenomen of dat het winnende

bedrijf met eigen mensen van buiten Helmond dit werk zal leveren. De vraag is vervolgens wat dit voor

de kwaliteit van het groenonderhoud zal betekenen.

Eind januari/begin februari moet blijken of dit in financiële zin een besparing is, maar pas later zal

blijken of dit in de contractperiode werkelijk tot een voordeel lijdt. Wij vragen daarom tevens om na

een jaar de raad te informeren over de stand van zaken.

De gang van zaken bevreemd ons des te meer omdat uit navraag bij diverse betrokkenen is gebleken

dat u in drie jaar tijd volgens eigen opgave slechts maximaal 18 mensen tijdelijk aan het werk krijgt.

Terwijl er bij u een voorstel lag met betrekking tot het groen onderhoud binnen de gemeente waarin

men met een plan van aanpak komt over drie jaar met een werkgelegenheidsaandeel van 60 plaatsen

die via reïntegratie uitkeringsgerechtigden en werkervaringsplaatsen gerealiseerd zouden worden, met

daarbij een doorstroom van 2 tot 5 vaste banen per jaar. Voorwaar een groot verschil met de gekozen

opzet met maximaal 6 werkgelegenheidsplaatsen per jaar, zonder garantie op vast werk. Wij hebben

begrepen dat het college hier meerdere malen over heeft vergaderd en toch niet voor dit goede

aanbod heeft gekozen, vooral uit ideologisch opzicht? Kiest dit neoliberale college bewust voor

marktwerking, zelfs als dit ten koste gaat van onnodige werkloosheid in Helmond en de kwaliteit van

het uitvoerende werk onder druk lijkt te komen door werk dat aangenomen wordt voor een te scherpe

prijs?

De rekening lijkt te worden gelegd bij Helmondse arbeiders die de bijstand ingejaagd worden, de

Sociale Dienst die vervolgens het gelag betaald en stedelijk beheer die trots kan melden dat het

openbaar aanbesteden een flinke besparing heeft opgeleverd en het wijkonderhoud verder

verwaarloosd wordt, zoals in Rijpelberg waar voor de derde fase groenonderhoud Hollandhof!

Limburghof nu al geen geld meer voor beschikbaar is en u dat tijdens de laatste

begrotingsbehandeling van oktober 2005 ook weigerde te herstellen.

Samenvattend willen wij op zo korst mogelijke termijn nadere uitleg over deze gang van zaken.

Als u niet op uw stappen wilt terugkeren, wat de PVDA helaas niet kan afdwingen, willen wij zo snel

mogelijk weten wie u het groenonderhoud gegund hebt en onder welke condities, waarbij wij

nadrukkelijk het werkgelegenheidsaspeet meegewogen willen zien.

Gemeenteraad van Helmond

Bijlage: 192

blz. 1

Verder willen wij een tussentijdse evaluatie na het eerste jaar in de commissie RF. Daarbij kan dan

betrokken worden aanscherping van de randvoorwaarden met betrekking tot openbaar aanbesteden,

vooral het werkgelegenheidsaspect dient beter in beeld te komen.

Hoogachtend,

Namens de PvdA-fractie Helmond

Lodewijk den Breejen

Glanzerhof 33

5709 GG Helmond

Tel. 0492-840669

Tel. 06-38531296

F ax:084 7 423606

l.breeieniacobsCéV.chello.nl

bri@ivo-deurne.nl

Antwoord coJ/ege van burgemeester en wethouders:

Naar aanleiding van uw bovenvermelde brie~ delen wij u het volgende mede.

In uw brief informeert u naar de gang van zaken met betrekking tot de aanbesteding van het

groenonderhoud voor de periode 2006-2008 en stelt u hierbij enkele vragen. Wij geven u onderstaand

hierop puntsgewijs en op hoofdlijnen antwoord.

Allereerst kunnen wij u mededelen dat bij de recent gehouden aanbesteding van het groenonderhoud

een combinatie van de Helmondse bedrijven Ou Pré/van Kasteren bij twee van de vijf bestekken de

laagste inschrijver was. Naar verwachting zullen zij aan alle inschrijvings- en ervaringsvereisten

kunnen voldoen, zodat ook hen de opdracht tot uitvoering kan worden verstrekt.

De omvang van deze bestekken beslaat vier van de vijf wijken die de partijen tot en met 2005 reeds

onderhielden. De omvang van de werkzaamheden is hiermee grotendeels vergelijkbaar met

voorgaande jaren en is de hiermee samenhangende werkgelegenheid voor Helmond, Helmondse

bedrijven en hun medewerkers behouden.

Aanbestedingsvorm.

Ten aanzien van de wijze van aanbesteden van het groenonderhoud is de (Europese) wet- en

regelgeving alsmede het gemeentelijke Aanbestedingsprotocol kaderstellend geweest. Op basis

hiervan dient het groenonderhoud (gezien de omvang van de bestekken) volgens de Europese regels

te worden aanbesteed. Wel hoeft in deze (op basis van een uitzonderingsregel voor groenonderhoud)

niet de volledige Europese procedure doorlopen te worden, maar kan worden volstaan met een

melding achteraf van het gunningresultaat, mits de aanbestedingsprocedure maar transparant is

geweest en voldoende marktwerking mogelijk heeft gemaakt. Ten einde deze transparantie en

marktwerking te garanderen is een landelijk openbare aanbesteding in dergelijke gevallen dan een

vereiste.

Wij hebben in deze dan ook conform wet- en regelgeving en vastgesteld beleid gehandeld en gekozen

voor een openbare aanbesteding van deze werkzaamheden. Zoals u ook constateert was dit reeds in

2003 bij betrokken partijen bekend; ons beleid hierin is zeer consequent geweest en daarnaast

hebben de partijen hierop in voldoende mate kunnen anticiperen.

Re ïn teg ra tie/we rkgel ege n h e id.

Voor ons college is het werkgelegenheidsvraagstuk een belangrijk aspect geweest bij de

besluitvorming omtrent het aanbestedingstraject resp. de samenstelling van de bestekken. Juist

daarom is door ons besloten om een zgn. reïntegratieverplichting in de openbaar aanbestede

bestekken op te nemen, beoogd om (langdurig) werklozen uit Helmond via deze bestekken in te laten

stromen in het reguliere arbeidsproces.

In de openbare bestekken voor het groenonderhoud is dit vertaald naar een verplichting om in totaal

zes reïntegratieplaatsen per jaar te realiseren, waarbij werklozen instromen en aan het eind van het

jaar in vaste dienst komen dan wel doorstromen naar vast werk bij andere bedrijven. Over de looptijd

van de bestekken kunnen zo minimaal 18 werklozen doorstromen naar een vaste baan. Voor de

openbare bestekken, aanbesteed in een sterk op prijs concurrerende markt, wordt die getalsmatige

doelstelling, (ca. 15% van de totale arbeidsbehoefte) bij een dergelijke omvang van de bestekken

reëel en haalbaar geacht, zonder tot negatieve effecten (b. v. verdringing reguliere arbeidsplaatsen,

onevenredige risico's marktpartij, nadelige invloed op te bereiken kwaliteit werkzaamheden etc.) te

leiden.

Gemeenteraad van Helmond

Bijlage: 192

blz. 2

Indien de uitvoerende bedrijven in staat zijn om, aanvullend op deze verplichting, meer werklozen in

en door te laten stromen is dit mogelijk en wordt door ons ook gestimuleerd (opleiding, begeleiding,

bonus-regeling e.d.) middels de inzet van hiervoor beschikbare werkgelegenheidsinstrumenten en -

budgetten.

Naast de reïntegratieplekken zullen met de aannemers die de bestekken gegund krijgen ook

besprekingen worden gevoerd om jaarlijks aanvullend te komen tot in totaal minimaal zes

werkervaringspIekken.

Tenslotte is dit aanbestedingstraject voor ons aanleiding geweest de opdracht te geven generiek

beleid op te stellen m.b.i. het werkgelegenheidsaspect (o.a. reïntegratie, werkervaringsplaatsen e.d.)

bij gemeentelijke opdrachten in breedste zin. Dit teneinde op een verantwoorde wijze zo breed

mogelijk de werkgelegenheid verbonden aan gemeentelijk opdrachten een positieve impuls te geven.

Kwaliteit groenonderhoud.

De kwaliteit van de werkzaamheden is ons inziens o.a. middels inschrijvings- en gunningscriteria

voldoende gewaarborgd. Deze zijn zorgvuldig opgesteld om de risico's, zoals ook u aangeeft, waar

mogelijk te beperken. Hierbij is speciale aandacht gegeven aan ervaringseisen (werken gelijke aard

en omvang) en eisen t.a.v. tevredenheid van opdrachtgevers. Daarnaast zijn natuurlijk een goede

inhoudelijke kwaliteit van de bestekken (beeldbestekken) en efficiënte controlemogelijkheden

basisvoorwaarden waaraan voldaan is om aanwezige risico's te beperken. Tenslotte zijn er adequate

bepalingen in de bestekken opgenomen m.b.i. sancties bij onvoldoende werk.

Tusséhtijdse rapportages en evaluaties.

Ten aanzien van de gevraagde tussentijdse rapportage en evaluaties zien wij geen aanleiding om aan

deze aanbesteding, anders dan via de reguliere rapportages van de jaarcyclus, afzonderlijk aandacht

te schenken.

Burgemeester en wethouders van Helmond,

De burgemeester,

Drs. AAM. Jacobs.

De secretaris,

Mr. AC.J.M. de Kroon.

Gemeenteraad van Helmond

Bijlage: 192

blz. 3

Uw Reactie
Uw Reactie