- Bestuur
- Commissiestukken projectplan coachingsproject risicojongeren
Commissiestukken projectplan coachingsproject risicojongeren
Documentdatum | 19-02-2002 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Welzijn, Sociale Zaken en Culturele Centrumprojecten |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
Notitie ten behoeve van de commissie WSCP van 1 9 februari 2002 Onderwerp: Projectplan Coachingsproject (allochtone) risicojongeren Voorstel: Ter bespreking Naar aanleiding van het advies van uw commissie van 9 oktober jl. waarbij de voorgestelde projecten in het kader van het project Marokkaanse jongeren inhoudelijk werden ondersteund zijn wij er in geslaagd ook daadwerkelijk middelen voor dit project te kunnen reserveren in afwachting van een Plan van aanpak van de Stichting Welzijnsbevordering Heimond. Totaal gaat het om de reservering van E 231.427,91 (fl 510.000,=). Inmiddels heeft de SWH een projectplan ingediend waarbij het gaat om een bedrag van E 231.410 ( fl 509.960,53) De aandachtspunten die door uw commissie op 9 oktober zijn ondersteund, zijn hierin naar behoren uitgewerkt. Het gaat daarbij om de verbreding van de doelgroep en de aansluiting bij de bestaande zorgstructuur in het voortgezet onderwijs. De komende maanden zal besteed worden aan de nadere afstemming met de verschillende partners zodat in oktober daadwerkelijk kan worden gestart met het project voor de duur van drie schooljaren. Bij de beoordeling van de jaarlijkse evaluaties zal tevens gekeken worden naar het aantal jongeren dat is bereikt. Daarbij is het van belang om in beeld te krijgen hoe het staat met de belangstelling van jongeren met hun ouders voor dit project. Ook de mening van de coaches zelf en die van de jongeren die aan het project meedoen dienen onderdeel uit te maken van de evaluaties. Ook de samenwerking met de externe partners en hun evaluatiegegevens moeten terug te vinden zijn in de evaluatie. Tenslotte is het van belang de evaluatie wordt gekoppeld aan de beschreven resultaten in het projectplan. In september 2002, net voor de start van de uitvoering van het project, wordt inzicht gegeven in de stand van zaken. De eerste evaluatie vindt plaats voor de zomervakantie van 2003. Voor de nadere inhoud van het project wordt verwezen naar het bijgaande projectplan. Voorgesteld wordt om: 1 . in te stemmen met een krediet van E 231.410 509.960,53) onder de voorwaarde dat de gemeente middels de jaarlijkse evaluatie per jaar kan beoordelen of continuering van het project gewenst is. Daarbij zal onder andere worden gekeken of wordt toegewerkt naar implementatie van het project na afloop van de projectperiode binnen het welzijnswerk en zorgstructuur van het voortgezet onderwijs; 2. Ais dekking de volgende posten te belasten: uit de GSB middelen "Project Marokkaanse jongeren" fl 85.000,= (E 38.571,32) en uit de provinciale GSB middelen t.b.v. sociaal maatschappelijke vraagstukken 2000-2001 een bedrag van fl 425.000,=(E 192.856,59); 5 februari 2002 college van burgemeester en wethouders stichting WELZIJNSBEVORDERING h e 1 m o n d In '11 0 0 0 0 1 0 @ eet nsico U aenm9sp jongeren met de nadenk op allochtone jongeren 0 S" januari 2002 M. Yahia T. Christophersen 1 Inleiding In mei 2001 hebben we het coachingsproject Marokkaanse jongeren ingediend. Een project waar door direct betrokkenen bij de vraagstukken met de Marokkaanse jongeren naar uit keken. Vele betrokkenen hadden aangegeven zo'n project belangrijk te vinden. Eigenlijk ging de voorkeur uit naar een project waarbij niet exclusief Marokkaanse jongeren betrokken zouden worden. Na beoordeling en reactie van de toetsingscommissie is het projectvoorstel ook aan de orde geweest in de commissie WSCP, daar is benoemd dat men een project niet exclusief voor Marokkaanse jongeren zou willen uitvoeren maar voor Helmondse risicojongeren van allochtone en autochtone afkomst. Deze visie sluit uitstekend aan bij de invalshoek die de SWH hanteert. Het feit dat de exclusieve eenzijdige nadruk op de Marokkaanse jongeren problematiek verbreed kan worden tot risicojongeren vinden we een echte verbetering. De oorspronkelijke projectaanvraag hebben we aangepast mede naar aanleiding van kritische reacties en voorstellen. Aansluiting en inbedding in het onderwijs en daannee aansluiting bij de zorgstructuur is een belangrijke verandering. Verder is de samenwerking met het ROC uitgebreid met de mogelijkheid om leerlingen van het ROC in te zetten als coach. In contacten met het onderwijs wordt enthousiast gereageerd op het coachingsproject nieuwe stijl. Aanleiding Om het project in het perspectief te blijven plaatsen geven we hier de inleiding van het oorspronkelijke project voorstel. Met name de betrokkenheid van jongeren zelf is daarbij belangrijk. Uit de analyse over Marokkaanse jongeren in Helmond, samengesteld door de heer T. Kitzen en de heer M. Yahia van de stichting Welzijnsbevordering Helmond komt als een van de conclusies naar voren dat Marokkaanse jongeren weinig betrokken worden bij het aanbod dat voor hen ontwikkeld wordt. De gemeente Helmond vindt participatie van jongeren zelf erg belangrijk. In de praktijk blijkt het vaak moeilijk om doelstellingen te vertalen in de praktijk. Te vaak denkt men nog over en voor jongeren in plaats vanuit de situatie en behoefte van de jongeren zelf. Reden genoeg om een project te ontwikkelen, waartoe verschillende geslaagde Marokkaanse jongeren zelf het initiatief voor hebben genomen om eraan deel te nemen. Allochtone jongeren met eenzelfde culturele achtergrond, die zelf een goede opleiding hebben afgerond en of maatschappelijke carrière hebben opgebouwd. Een voorwaarde die ze stellen is dat er ook naar hun ideeën en wensen geluisterd wordt. Daarbij is participatie een zaak van twee partijen, zowel van de jongeren als van de gemeente. De maatschappelijk geslaagde allochtone jongeren willen een Coachin-spi-o eet risico 0 SWH p@igiiia 1 tn, i .10ligel-en bijdrage leveren aan het verbeteren van het toekomstperspectief van maatschappelijk kwetsbare jongeren. Ze willen een coachingsproject starten, waarin ze jongeren en hun ouders ondersteunen en begeleiden bij hun schoolloopbaan en vrijetijdsbesteding. Een project op risicojongeren en niet exclusief op Marokkaanse jongeren heeft nadrukkelijk de voorkeur. Coachin-spi-o' s w Fl pagina 2 leet risico.loiigeren 2 Kader Doelstellingen van hetproject Verbeteren van de kansen voor maatschappelijk kwetsbare jongeren, risicojongeren met de nadruk op allochtone jongeren, waardoor ze hun schoolcarrière met succes kunnen afronden en problemen in de vrijetijdsbesteding verminderen. Het project richt zich op interventies in de omgeving van de jongere. Door het persoonlijk netwerk te versterken en te verbreden wordt de draagkracht van het omgevingsnetwerk vergroot. Het project beoogt ook interventies op het niveau van de peergroep. Positieve beeldvorming en beleving door de kracht en voorbeelden van jongeren uit de eigen doelgroep. Door directe persoonlijke contacten met succesvolle jongeren te versterken wordt de aantrekkingkracht en aansluiting met die groep groter. En zal de aantrekkingskracht van het negatieve circuit verminderen. Doel is om een binding gericht op positieve deelname aan school en vrij e tij d tot stand te brengen. En om de relatie thuis, vrij e tij d en onderwij s te versterken Doelgroepomschrijving 'Kwetsbare'jongeren met de nadruk op allochtone jongeren in de leeftijd van 1 0 t/m 1 8 jaar, die ondersteuning en begeleiding nodig hebben om: - optimaal te kunnen functioneren op school en hun opleiding met succes af te ronden - afspraken na te komen - de verantwoordelijkheid voor hun eigen gedrag te dragen - te weten hoe ze met hun vrije tijd om te gaan - de communicatie met hun ouders opzoeken in plaats van veitnijden - niet meer betrokken te raken bij allerlei vormen van criminaliteit Aansluiting bij het onderwijs. De overstap van kinderen van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs is nog steeds een van de kritische gebeurtenissen in de schoolloopbaan van risicojongeren. Om de aansluiting met de zorgstructuur van het onderwijs zo direct mogelijk te maken is met het TKC op de Generaal Snijdersstraat de mogelijkheid besproken om het coachingsproject te richten op leerlingen van die het TKC bezoeken. De school wordt door de beoogde risicojongeren bezocht. Er ligt reeds een samenwerkingsrelatie met de SWH. Zo is er reeds deelname van het jongerenwerk aan het zorgadviesteain en worden er preventieve activiteiten uitgevoerd. De zorgstructuur op de school heeft aandacht voor preventie. Vanaf het begin van het project zal de samenwerking tussen coach projectcoördinator, mentor, zorgcoördinator en deelnemers en het zorgadviesteam zoals school- maatschappelijkwerk, GGD etc. benut worden. Het positieve groepseffect kan versterkt worden als jongeren elkaar ontmoeten. Het coachingsproj ect is een Coachin-spr(@leet risie(@joiigei-en @-j SWH pa(.,ina 3 cl t,- uitbreiding van de instrumenten die ingezet kunnen worden om te zorgen dat risicojongeren of in OK termen doelgroepjongeren van het onderwijsachterstandenbeleid met succes hun schoolloopbaan voltooien en doorstromen naar vervolg opleiding. Minder uitval, hogere uitstroom zijn belangrijke doelen bij het lokale onderwijs beleid. Het TKC wil graag meewerken. Het project richt zich bij de start op jongeren die het TKC Generaal Snijdersstraat bezoeken. De verdere uitwerking zal in overleg met betrokkenen van het TKC vonngegeven worden. Ook in een breder kader is er samenwerking. Met het ROC en TKC is er samenwerking met het Interscolaire project voor allochtone jongeren en afstemming met de projectgroep doorgaande leerlijnen. De samenwerking en afstemming richt zich op het werken vanuit één visie, samenhang en aansluiting in de aanpak en verder op het versterken en gebruik maken van elkaars deskundigheid. Vanuit het ROC en TKC zal er een deelname zijn in de adviescommissie. Bovendien worden met het ROC de mogelijkheden onderzocht om de werkzaamheden van coaches een plaats te geven in de onderwijsprogramma's in de vorm van studiepunten. De uitwerking hiervan vraapt meer tijd omdat daar meerdere afdelingen mee te maken hebben en inbedding in studieprogramma's breder overleg vraagt. Er is wel een welwillende houding. Ook met de Fontys Hogeschool zal bekeken worden of activiteiten van coaches een plaats kunnen krijgen in studie programma's. Beoogd resultaat - Starten van een begeleidingsgroep met 8 coaches - Elke coach neemt de begeleiding van 3 jongeren voor zijn rekening. - In het eerste jaar worden er 24 jongeren, die het eerste jaar van het voortgezet onderwijs bezoeken gecoacht. - Van de gecoachte jongeren behaalt 80% een succesvol traject (criteria hiervoor nader vast te stellen met de adviescommissie). - Een zichtbare vermindering bij de doelgroep als het gaat om het contact met politie en justitie. Duur van hetproject Het is een project voor drie jaar (augustus 2002 tot augustus 2005). Co@ichingspi-oject risico ü SWH pa cyiiia 4 ,jongeren t-- Evaluatie en bijsturing Na elk schooljaar wordt het project met de verschillende betrokkenen geëvalueerd, hierbij wordt gekeken naar de behaalde resultaten en indien nodig bijgestuurd. Na twee jaar vindt er een evaluatie plaats die gericht is op de implementatie van de ervaringen en de resultaten na de projectperiode. Er is ook een evaluatie op individueel niveau. Voor aanvang van het project wordt elk individu dat deelneemt aan het project in beeld gebracht. Er wordt samen met de betrokkenen een analyse gemaakt en er worden op dat moment een aantal doelen gesteld met en voor de deelnemer. Hierna worden de jongeren wekelijks gevolgd en begeleid om de doelen die gesteld zijn te behalen. Regelmatig is er dan ook een evaluatieverslag van hetgeen er gebeurd is. Hierbij zijn verschillende leefgebieden belangrijk; thuissituatie, scholing, vrije tijdsbesteding, politie, justitie, gezondheid/verslaving etc.. De projectcoördinator kan na overleg met de ouders en/of jongeren doorverwijzen naar de hulpverlening. Coachin(spi-(@leet risie(@loiigeren (C,@ SWH pa(,ina 5 3 Voorbereiding De voorbereiding richt zich op uitwerking en concretisering van de plannen. In afstemming en samenwerking met het TKC Generaal Snijderstraat wordt een plan opgesteld. Graag maken we gebruik van het aanbod van Palet om kennis en expertise bij de start van het project over te dragen en mede te enten op de Helmondse situatie. De adviescommissie zal ingesteld worden en gevraagd worden te reageren op het de plannen. Vervolgens wordt er een werkplan opgesteld. Jongeren die coach willen zijn en van jongeren die deel willen nemen aan het project zijn de basiselementen van het project vandaar dat we hier reeds op ingaan.. Werving van de coaches De coaches worden op verschillende manieren geworven: - Via de verschillende contacten die de j ongerenwerker heeft met jongeren in de leeftij d van +/- 1 8 j aar t/m 27 j aar. - Via mensen uit het netwerk (zoals docenten, hulpverleners, welzijnswerkers, mensen met een Marokkaanse gemeenschap, etc.). - Via mond op mond reclame. - Via contacten met het ROC en Fontys Momenteel zijn er al verschillende jongeren die succesvol zijn en die graag een bijdrage willen leveren om jongeren te coachen. Dus aan de hand van de contacten die er al liggen worden jongeren geworven en geselecteerd voor het project. Profiel van de coaches: - De Nederlandse taal kunnen spreken, lezen en schrijven. - Goede communicatieve vaardigheden. - Inlevingsvermogen, zowel richting jeugdigen en volwassenen. - Positief voorbeeld, positieve houding en instelling richting jeugdigen, ouders en andere betrokkenen. - Privé en werk (het coachen) gescheiden houden (beroepsgeheim, zwijgplicht). - Maatschappelijk geslaagd of minimaal bezig met een opleiding op MBO-niveau. - Zelfstandig en in teamverband kunnen werken. - Inzicht in het Nederlandse onderwijssysteem en de Nederlandse cultuur. - Actieve houding, betrokken bij de doelgroep. - Afhankelijk van de achtergrond de taal van de doelgroep kunnen spreken inzicht in de cultuur. Coachin(,spr(@ject risicojoiigei-en (0 SWH pa<:yiiia 6 t-- t,- Werving van jongeren Het project richt zich op risico jongeren met nadruk op allochtonen jongeren die het TKC, Generaal Snij derslaan (gaan) bezoeken. Het profiel van de jongeren wordt verder aangescherpt in overleg met het TKC. De ervaring van de zorgcoördinator zullen daar benut worden. Verder kan de informatie vanuit het basisonderwijs en de leerplichtambtenaar die bij de aamnelding van een leerling bij het TKC beschikbaar is een rol spelen bij de werving van jongeren. Er wordt voorlichting gegeven aan de ouders en jongeren. Ook de moskee zal betrokken worden bij de voorlichting. Essentieel in het project is de eigen keuze van jongeren. De jongeren kunnen zelf beslissen of ze deelnemen aan het project of niet. De jongeren moeten zelf openstaan voor ondersteuning en begeleiding van een coach. Ze moeten ook beseffen dat ze op deze manier zichzelf verbinden aan een 46 contract" met de projectcoördinator, de coaches en hun ouders waar ook een aantal afspraken staan die de jongeren na moeten komen indien ze besluiten om deel te nemen aan dit project. De ouders van de jongeren hebben in het geheel een belangrijke rol, omdat zij toestemming geven aan de projectcoördinator, zodat hun zoon of dochter mee kan doen aan het project. Verder spelen de ouders ook en belangrijke rol omdat zij continu op de hoogte gehouden worden en er wordt van ze verwacht dat ze hun taak als ouder op zich nemen. Planning Fase 1 OntwM Maart/April 2002 Voorbereidende gesprekken met betrokkenen partijen Nadere coneretisering doelgroep in overleg met TKC Voorbereiden advies commissie Opstellen werkplan Vaststellen werkplan instellen advies commissie Mei 2002 Fase 2 Voorbereidin Mei/ September 2002 Aanstelling projectcoördinator Werving, selectie en aanstelling van de coaches Samenstellen van evaluatieformulieren, overeenkomst voor jongeren en ouders. Opstellen PR-plan en voorlichting Voorlichtingsbijeenkomsten aan ouders, scholen en jongeren Afstemming en werkafspraken met TKC en ROC en andere belanghebbenden Coachingspi-Qject risico S W H pa (yiiia 7 .jongeren t,- Jongeren werven Basistraining van de coaches Opstellen evaluatieplan Fase 3 Realisatie Oktober 2002 Start Coachingspi-(@ject risicojoiigeren ICj S W H pa-ina 8 t,- 4 Inzet Coaches De coach vervult een voorbeeldfunctie voor de doelgroep, geeft persoonlijke begeleiding en voorbeeld gedrag. Het leidttot positieve participatie van de gecoachte jongeren aan de samenleving: - Afinaken van school - Zoeken naar werk/inkomen - Uit verschillende vormen criminaliteit te blijven Van coaches wordt verwacht dat ze.- - Handelen als een positief voorbeeld naar de jongeren. - Uitvoeren en organiseren van de begeleiding en ondersteuning van jongeren en hun ouders bij hun schoolloopbaan - Bij hulpvragen van de jongeren, jongeren doorverwij zen naar de projectcoördinator - Overleg voeren met de projectcoördinator en andere coaches over knelpunten en belemmeringen die er zijn met verschillende jongeren in Helmond. - Schriftelijk rapporteren over de acties die ondernomen zijn en activiteiten die uitgevoerd worden en bestede tijd - Gemaakte afspraken nakomen Er wordt gewerkt met een model waarbij een coach drie jongeren coacht, daannee verwachten we het netwerk van de jongere te versterken. Ureninzet voor de coaches van dejongeren In totaal gaat het hierbij om gemiddeld 5 uur per week per coach. Voor 8 coaches is dat 40 uur per week waarvan: 1 uur voor overleg, evaluatie, begeleiding 1 uur voor voorbereiding 3 uur voor begeleiding jongeren Coaches ontvangen begeleiding van de projectcoördinator en ze krijgen training over verschillende thema's, zoals: basistraining, gespreksvoering, gedragscodes, omgaan met agressie en conflicten, omgaan met feedback en kritiek, leren organiseren, presenteren. De ervaring van het project Den Haag is dat regelmatige deskundigheidsbevordering belangrijk is. In het werkplan zal de opzet verder uitgewerkt worden. Coaches kunnen voor activiteiten met 'hun'jongeren gebruik maken van een activiteitenbudget en ontvangen een vergoeding voor gemaakte kosten. Coachin(yspi-(@leet risico @@-j S W H pagina 9 r' )oiigeren Project coördinator De projectcoördinator is degene die het geheel coördineert en uitvoert in samenwerking met de coaches. De coaches werken onder zijn verantwoordelijkheid. De projectcoördinator onderhoudt regelmatig contact met de adviescommissie en stippelt in overleg met hen een aantal acties uit. Deze zijn vooral gericht op beleid en voorwaarde scheppend en minder gericht op de dagelijkse uitvoering. Het werkplan, voortgang en ontwikkelingsvragen staan daarvoor centraal. Adviescommissie De projectcoördinator van het Coachingsproject risicojongeren, met nadruk op allochtone jongeren, in Helmond laat zich bijstaan door een adviescommissie. De adviescommissie heeft een adviserende functie bij het project. Het doel van de adviescommissie is gevraagd en ongevraagd expertise beschikbaar te stellen, betrokkenheid bij de doelgroepen te versterken, geven van advies en verhogen van de kwaliteit en het volgen van het project. De adviescommissie bestaat uit deskundigen die zich persoonlijk of beroepsmatig betrokken voelen bij de doelgroep van het project. Deskundigen uit verschillende invalshoeken zullen hiervoor benaderd worden (zoals onderwijs, hulpverlening, het bedrijfsleven etc.). Verder wordt er ook naar gestreefd om positieve voorbeeldfuncties uit de doelgroep zitting te laten nemen in de adviescommissie. De adviescommissie zal op basis van het project ook aan deze partijen advies geven gericht op deze doelgroep. Samenwerkingspartners 1 .Ouders 2. TKC 3. Zorgteam TKC, schoolmaatschappelijk werk BJ Brabant 4. ROC 5. Basisonderwijs 6. Fontys Hogescholen 7. Leerplicht 8. Palet 9. Hulpverleningsinstanties 10. Algemeen Maatschappelijk Werk 1 1. Jongerenwerk JPT 12. Wijkinitiatieven 13. Scholen Coachin"spi-o eet risico ',cj S WH pagiiia 1 0 Z-- .1 oiigei-en Taken van de projectcoördinator - In overleg met jongeren, ouders, scholen en gemeente jongeren werven voor de begeleiding. - Werven en selecteren van de jongeren die geïnteresseerd zijn voor de taak als coach te kunnen werken. - De coaches laten trainen om de taken uit te kunnen voeren. - Contact onderhouden met de ouders van de jongeren. - Begeleiding van de coaches bij de uitvoering van hun taken. - De totale begeleiding van de jongeren en een extra inzet op jongeren met zwaardere problematiek. - Doorverwij zing van jongeren indien nodig naar de hulpverleningsinstellingen. - Proces bewaking. - Netwerkontwikkeling en samenwerken met derden. - Het organiseren en uitvoeren van voorlichtingsbijeenkomsten voor de direct betrokkenen zoals scholen, politie, hulpverlening, welzijnswerkers en de jongeren en hun ouders. - Contact onderhouden met de adviesgroep. - Tussentijdse evaluatie en de totale evaluatie na afloop van het project. Uren inzet Projectcoördinator Voor het projectcoördinator zijn er 28 uren nodig om het project met succes uit te voeren en te begeleiden. Daarbij zullen 20 uur in de dagelijkse uitvoering van het project gaan zitten en 8 uur zijn voor de proceskant, evaluatie en beschrijving, gemiddeld gedurende het project. De verwachting is dat contact met ouders een substantieel deel van de tijd zal vragen 8 á 1 0 uur. De projectcoördinator maakt deel uit van het SWH-team en kan van daaruit ook een breder beroep doen op collega's binnen en buiten de SVM. De projectcoördinator wordt direct aangestuurd door de teamleider. Coachin(,spi,qject risicojoiigei-en S W H pagina 1 1 5 Financiën Personeelskosten proj ectcoördinator drie jaar 1 augustus 2002 - 1 augustus 2005 C 185.682 voorbereiding maart 2002 - 1 augustus 2002 C 8.517 E 194.199 Organisatiekosten Periode maart 2002 - augustus 2005 PR en voorlichting C 4.538 Activiteiten coaches met jongeren £ 12.252 Organisatiekosten projectcoördinator, coaches en trainingen £ 20.421 e 37.211 Totaal e 231.410 * Voor drie jaar bij temninste 24j ongeren: E 170 op basis van ... project en indicering Coachin(yspi-(@ject risico S W H pagina 12 t@ joiigeren |