- Bestuur
- Raadsvoorstellen RV 250 Beleidsplan Algemene Bijstandswet 2002
Raadsvoorstellen RV 250 Beleidsplan Algemene Bijstandswet 2002
Documentdatum | 06-11-2001 |
---|---|
Bestuursorgaan | Gemeenteraad |
Documentsoort | Raadsvoorstellen |
Samenvatting |
GEMEENTERAAD VAN HELMOND Bijlage: 250 Raadsvergadering d.d.: 6 november 2001 B&W d.d.: 16 oktober 2001 Dienstlafd.: AW.JZ Onderwerp: Beleidsplan Algemene Bijstandswet 2002 Aan de gemeenteraad, De Algemene bijstandswet voorziet in een jaarlijks gemeentelijk beleidsplan. Aan de orde is nu het Beleidsplan Abw 2002. Het plan sluit aan bij de begrotingscyclus, reden waarom het nu reeds wordt aangeboden. De nadruk ligt op de beleidsvoornemens, waarvan een overzicht is opgenomen in een 'Lijst van actiepunten'. De financiële gevolgen van het, bestaande en nieuwe, beleid ingevolge het Beleidsplan zijn allen opgenomen in de ingediende conceptbegroting voor 2002. Eerst worden in hoofdstuk 2 de ontwikkelingen met betrekking tot de Structuur Uitvoering Werk en Inkomen (SUWI), het Fonds voor Werk en Inkomen (FWI), het lnlichtingenbureau en het Zorgbureau geschetst, en wat zij voor Heimond betekenen. Het gemeentelijke beleid komt aan de orde aan de hand van de beleidsterreinen Werk en sociale activering, lnkomensondersteuning en Handhaving. Cliëntenparticipatie en Voorlichting krijgen apart de aandacht. Werk en sociale activering komen in hoofdstuk 3 aan de orde. 2002 staat in het teken van verdere reductie van het cliëntenbestand, intensivering van het uitstroombeleid, het nieuwe premiebeleid, en optimaliseren van de dienstverlening. Hoofdstuk 4 betreft de inkomensondersteuning. De huidige maatregelen tegen armoede en de bevindingen van het onderzoek naar de armoedeproblematiek in Heimond, geven richting aan het toekomstige beleid. Het gaat hier om een nieuwe werkwijze van 'maatwerk over en weer' voor wat betreft de van iemand verwachte inspanningen en de voor hem geldende voorzieningen, en om het actief individueel benaderen van mensen door huisbezoeken en spreekuren in tehuizen. Op deze manier dienen in 2002 circa 975 huishoudens te worden benaderd. Voorts is voorzien in een evaluatie van het Participatiefonds en de Collectieve vervoersregeling voor ouderen, en een mogelijke herziening van de Warme maaltijdregeling. Hoofdstuk 5 behandelt het gemeentelijke handhavingsbeleid, met aandacht voor het Onderzoeksplan en het Jaarplan Sociale Recherche (beiden bij het Beleidsplan gevoegd). In beide plannen wordt het bestaande beleid voortgezet en verder uitgebouwd. De stand van zaken met betrekking tot de cliëntenparticipatie komt in hoofdstuk 6 aan de orde. Terzake wordt even pas op de plaats gemaakt: de huidige vorm van participatie -middels de Commissie Beleid Sociale Zaken- wordt gehandhaafd in afwachting van de ontwikkelingen met betrekking tot cliëntenparticipatie in het kader van SUWI en VVVG. Voor wat betreft de voorlichting (hoofdstuk 7) wordt, naast algemene voorlichting middels met name bijeenkomsten en informatiemateriaal, ook ingezet op een actieve individuele benadering van mensen die (mogelijk) voor voorzieningen in aanmerking komen. Gemeenteraad van Heimond blz. 1 Bijlage: 250 Hoofdstuk 8 gaat in op de financiën. Het voorliggende Beleidsplan Abw 2002 heeft nog geen rekening kunnen houden met de mogelijke consequenties voor ons beleid van de zogenaamde'Agenda van de Toekomst': Op 25 september 2000 hebben minister Vermeend en de VNG een lntentieverklaring gezamenlijke agenda voor de toekomst 2001 - 2004 ondertekend. Inzet van de minister was het vasthouden van de sinds 1996 gerealiseerde daling van het Abw-cliëntenbestand met 10% per jaar. Deze inzet staat overigens weer ter discussie. De omvang van het cliëntenbestand wordt immers in belangrijke mate mede bepaald door de economische situatie. Het komt beter voor om uit te gaan van een uitstroomresuitaat, waarop de gemeenten meer invloed hebben. Medio augustus 2001 is een ambtelijk onderhandelingsresuitaat bereikt met een Plan van Aanpak- G21. De daarin voorziene inzet van de G21 betreft: ¿ Een sluitende aanpak van participatie, re;fntegratie en werk. ¿ Het gaat hier onder andere om een sluitende aanpak voor de nieuwe instroom per 1 januari 2002, en inzicht, plannen van aanpak en afspraken met betrekking tot de overige categorieën zo mogelijk op 1 juli en uiterlijk op 31 december 2002. ¿ Uitstroom uit de Wiw naar regulier werk. Doel is deze uitstroom op het landelijk gemiddelde te brengen. ¿ Kinderopvang. Een van de minister te ontvangen extra bijdrage wordt ingezet om in een aantal met kinderopvang samenhangende kosten te voorzien. ¿ Armoede- en gemeentelijk minimabeleid. Gemeenten zullen onder andere hun minimabeleid heroriënteren en nagaan of dit voldoende bijdraagt tot activering en sociale participatie. ¿ Hoogwaardig handhavingsbeleid. Onder andere: opnemen van doelstellingen in het Beleidsplan, snel reageren op fraudesignalen, oog voor activering van de betreffende cliënt, en verantwoording achteraf in het Beleidsverslag. De G21 hebben aan hun inzet een aantal voorwaarden onlosmakelijk verbonden. Het gaat hier onder andere om: ¿ Financiële tegemoetkoming van de minister. Voor onder andere implementatie en uitvoering case-management, kinderopvang en (middels toevoeging aan het Werkfonds) de kosten van arbeidstoeleiding, activerings- en zorgtrajecten. ¿ Deregulering. Ruimte voor vrijere besteding van middelen, zonodig op experimentele basis. ¿ Het toezichtkader. Het toezicht van minister moet ruimte laten voor een integrale en op de individuele omstandigheden toegesneden aanpak en flexibel inspelen op problemen in de uitvoeringspraktijk. Het betreft hier voor de gemeenten harde voorwaarden, zonder welke zij de door hun toegezegde inzet niet kunnen leveren. Voor Heimond geldt dat een groot deel van de voorziene inzet door ons al wordt geleverd, zoals ook blijkt uit het voorliggende Beleidsplan 2002. Er kan bijvoorbeeld worden gewezen op onze al vergevorderde sluitende aanpak, ons handhavingsbeleid en ons nieuwe armoedebeleid. Desondanks kan voor 2002 'slechts' worden ingezet op een verdere daling met 100 cliënten. Het is bovendien de vraag of dit haalbaar is, nu op het moment voor het eerst sinds jaren sprake is van een -zij het geringe- toename van het cliëntenaantal. Feit is in eik geval dat, juist doordat we al langere tijd zo goed bezig zijn, we nu al -eerder dan andere steden- de echte harde kern hebben bereikt waarvan activering steeds meer investering vraagt. Een verdere verbetering van onze resultaten zal in eik geval niet mogelijk zijn zonder de nodige tegemoetkomingen van de minister, in financiële zin en qua regelgeving en toezicht. Een en ander is nog onderwerp van onderhandeling. Conclusie van het bestuurlijk overleg met minister Vermeend van 27 september 2001 is dat'we er samen uit willen komen'. Wordt overeenstemming bereikt, dan dienen de afspraken nog per gemeente te worden vastgelegd in een convenant. De exacte gevolgen van de 'Agenda voor de Toekomst' voor Heimond zijn dus nog onzeker. Dit zowel wat betreft de extra inzet die van ons zal worden verlangd, als wat betreft de tegemoetkomingen die ertegenover staan. Zodra meer duidelijk is zullen wij daar uiteraard beleidsmatig op inspelen, en dit tijdig aan u voorleggen. Gemeenteraad van Heimond blz. 2 Bijlage: 250 Een eerste concept van het Beleidsplan Abw 2002 is al einde april aan de orde geweest in de Commissie Beleid Sociale Zaken, die zich met het plan kon verenigen. Wij stellen u voor het Beleidsplan Abw 2002 vast te stellen. Het advies van de commissie welzijn, sociale zaken en culturele centrumprojecten zal, na ontvangst, voor u ter inzage worden gelegd. Burgemeester en wethouders van Heimond, De burgemeester, Mr. W.J.B.M. van Eik. De secretaris, Mr. A.C.J.M. de Kroon. Gemeenteraad van Heimond blz. 3 Bijlage: 250 BESLUIT Bijlage: 250 Raadsvergadering d.d.: 6 november 2001 De raad van de gemeente Heimond; gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 16 oktober 2001. gelet op de bepalingen van de Gemeentewet; besluit: het beleidsplanm Algemene Bijstandswet 2002 vast te stellen. Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 6 november 2001, bijlage 250. De raad voornoemd, De voorzitter, De secretaris, Gemeenteraad van Helmond blz. 1 Bijlage: 250 |