- Stad
- Veelgestelde vragen Kasteel-Traverse
Veelgestelde vragen Kasteel-Traverse
Hier leest u de veelgestelde vragen over het project.
Het college heeft de plannen van het voorlopig ontwerp goedgekeurd. Nu worden ze uitgewerkt tot een definitief ontwerp, waarbij we ook blinde vlekken ophalen bij diverse belanghebbenden.
Nee, de Kasteel-Traverse wordt geen eenbaansweg. Dat is de wens in de mobiliteitsvisie voor de toekomst. Maar daarvoor moet eerst een alternatief zijn om het verkeer om de stad heen te leiden.
In september hopen we een definitief ontwerp te hebben. In april 2026 denken we te starten met de werkzaamheden. De werkzaamheden zullen naar verwachting duren tot de zomer van 2027. Welke bouw- en verkeershinder de werkzaamheden precies betekenen voor inwoners en doorgaand verkeer is op dit moment nog niet bekend. Dit wordt duidelijk bij het definitieve ontwerp. Tot die tijd blijven we erover gesprek met belanghebbenden.
De Kasteel-Traverse blijft bereikbaar tijdens de werkzaamheden. Hoe dat er precies uit ziet, wordt op dit moment uitgewerkt. Wel weten we dat er altijd een rijbaan per rijrichting openblijft. Het voorkomen van hinder is onmogelijk omdat er zoveel verkeer is op de Kasteel-Traverse. We hopen door slimme inzet van verkeersdata en -modellen in te zetten op maximale hinderbeperking tijdens de werkzaamheden. Waarbij we zorgen voor veilige doorgang voor voetgangers, fietsers, bussen en autoverkeer.
In de plannen is rekening gehouden met visies die de Kasteel-Traverse raken. Denk aan het centrumperspectief, de visie Stationskwartier en de mobiliteitsvisie. Voor deze visies zijn er gesprekken geweest met onder andere bewoners. De plannen die er nu liggen worden getoetst op blinde vlekken (zowel in de plannen als in de uitvoering) bij diverse belanghebbenden. Daarvoor voert omgevingsmanager Lieke dagelijks gesprekken met verschillende partijen. Ook is er een klankbordgroep waar bewoners zich voor kunnen aanmelden. Interesse om aan deze klankbordgroep deel te nemen? Neem daarvoor contact op via centrum2030@helmond.nl.
Verkeer dat nu afslaat richting Noord-Koninginnewal zal via Zuidende gaan rijden. De Annawijk blijft op dezelfde wijze bereikbaar na de renovatie als nu. Autoverkeer dat nu via de Churchilllaan het spoor oversteekt zal via de Stationsstraat of de Lage Dijk het spoor moeten kruisen.
We weten dat over de Stationsstraat en de Smalstraat veel scholieren fietsen. Daarom blijft die fietsroute te allen tijde beschikbaar en veilig. Na de renovatie is er een breder fietspad aan de noordzijde van de Kasteel-Traverse, hoeven scholieren minder lang te wachten bij het oversteken en is er meer ruimte om te wachten voor de verkeerslichten.
Tijdens de werkzaamheden zetten we in op maximale hinderbeperking en kijken we uiteraard ook naar doorgangen voor mindervaliden. We proberen de (loop)routes tijdens de werkzaamheden zo min mogelijk te veranderen. En het liefst al zoveel mogelijk volgens de nieuwe routes neer te leggen, voor de gewenning. In het eindresultaat is de oversteekbaarheid van de Kasteel-Traverse verbeterd en is het centrum nog altijd goed bereikbaar, ook met de auto. Daarnaast zijn aan het kijken hoe we de looplijnen voor slechtzienden kunnen verbeteren. Het nieuwe fietspad is breder waardoor er meer ruimte is voor de verschillende snelheden op (handbike, fiets, e-bike).
Uiteraard, in de gesprekken met de omgeving praten we ook met de hulpdiensten (politie, ambulance en brandweer). Zodat we samen kunnen waarborgen dat zij hun routes kunnen blijven rijden. Tijdens en na de werkzaamheden.
Heeft u een vraag, idee of klacht? Neem dan contact op via centrum2030@helmond.nl of stuur een bericht via de Helmond Bouwt app. Of bel omgevingsmanager Lieke via telefoonnummer: 06 10 13 39 90.