- Stad
- Sluipverkeer
Sluipverkeer
Uit eerdere verkeersmetingen is gebleken dat de afsluiting van de Broekstraat zal zorgen voor 700-900 verkeersbewegingen minder door Liverdonk. Dit betreft enkel het sluipverkeer wat niet uit de buurt zelf komt of kan worden bestempeld als bestemmingsverkeer, maar verkeer dat door de wijk rijdt voor een snellere of kortere reistijd. Deze aantallen lopen nog verder op als we de inwoners van de buurt die gebruik maken van deze weg, daarin meenemen.
Onder sluipverkeer worden verkeersstromingen geschaard die het lokale wegennetwerk overbelasten en hinder veroorzaken voor omwonenden doordat er gebruik wordt gemaakt van wegen die hierop niet zijn voorzien/ingericht en dus deze toestroom van verkeersbewegingen niet goed kunnen verwerken. Hinder dat kan ontstaan zijn capaciteitsproblemen en verkeersonveiligheid al dan niet door een grotere verkeersdrukte dan beoogd.
Leefbaarheid
Verkeersonveiligheid veroorzaakt door sluipverkeer staat haaks op de leefbaarheid van een wijk of buurt. Leefbaarheid omvat de kwaliteit van de leefomgeving en geeft weer hoe prettig en veilig mensen het vinden om in een bepaalde buurt of wijk te wonen. Het is een breed begrip dat zowel fysieke als sociale aspecten van de omgeving omvat. Een van deze aspecten is veiligheid waar verkeersveiligheid een belangrijk onderdeel van is. Het elimineren van het sluipverkeer uit de buurt komt de leefbaarheid van Liverdonk en met name de directe omgeving van de Abendonk ten goede.
Onderzoek sluipverkeer
In juni 2022 is er een kentekenonderzoek uitgevoerd op 4 locaties rondom de Broekstraat in Helmond. Met de uitkomst van het kentekenonderzoek heeft gemeente Helmond inzicht gekregen in de herkomst, bestemming en routes van het verkeer in dit gebied. Uit het onderzoek is gebleken dat het verkeer, gemeten op punt 2, voor 33% een doorgaand karakter heeft. Dit verkeer heeft geen herkomst of bestemming in Liverdonk en wordt daarmee bestempeld tot sluipverkeer.
Door de afsluiting van de Broekstraat voor doorgaand verkeer zal deze verkeerstroming gebruik gaan maken van de daarvoor bedoelde hoofdsluiting van Brandevoort, namelijk De Voort, Neervoorts dreef, Brandevoortsedreef en verder. Dit zal de leefbaarheid van de buurt Liverdonk ten goed gekomen. Verkeersoverlast is namelijk een belangrijke overlastmelding op de Abendonk welke vanuit de infrastructurele principes van het Masterplan als dé ruggengraat van de buurt Liverdonk geldt.
Er is geen reden om aan te nemen dat de verkeersintensiteiten sinds het kentekenonderzoek in 2022 zijn afgenomen. Dit mede door de bouwontwikkelingen in Helmond, Brandevoort en de omliggende gemeenten zoals de nieuwbouwwijk Luchen in Mierlo en de uitbreidingen in Hazenwinkel, Liverdonk en de Veste. De onderbreking van de Broekstraat blijft daarmee een belangrijk winstpunt voor de leefbaarheid in Liverdonk om deze weggebruikers gebruik te laten maken van alternatieve routes die hier op zijn ingericht.