- Stad
- Doorgaande verkeersroutes
Doorgaande verkeersroutes
Kijkende naar de wegenstructuur vóór de bouw van Brandevoort zijn sommige huidige ruggengraten of woonstraten van ouds her al aanwezig of vormen een verlengden van reeds bestaande infrastructuur. Voor de leefbaarheid van Brandevoort is er vanuit het Masterplan voor gekozen om ongewenst sluipverkeer in de buurten te voorkomen. Dit is gedaan door doorgaande wegen, die geen onderdeel zijn van de hoofdontsluiting, te onderbreken voor doorgaand verkeer.
Tot op heden zijn al deze doorgaande routes voor en/of tijdens de bouw van Brandevoort gefaseerd onderbroken op één verbinding na; de Broekstraat. Gekeken naar de infrastructurele principes van het Masterplan behoort ook deze route onderbroken worden om ongewenst sluipverkeer te kunnen weren in de buurt Liverdonk.
Bij de aanleg van de wijk Liverdonk is de infrastructuur ontworpen en aangelegd conform de principes van het Masterplan Brandevoort II. De wegen voldoen tevens aan de normen van Veilig verkeer Nederland en passen in de beeldkwaliteit van de wijk. Door de voorgenomen maatregel om de Broekstraat af te sluiten wordt het aandeel sluipverkeer in Liverdonk geëlimineerd uit het verkeersaanbod op de Abendonk, wat de verkeersoverlast op deze weg terug zal dringen. De bewoners van Liverdonk hebben hierdoor in een enkel geval een grotere of langere reistijd. Maar over het algemeen is het meer een kwestie van een alternatieve route dan dat er sprake is van een toename in de reistijd of afstand. Daar staat tegenover dat de aangewezen routes wel zijn ingericht voor de afwikkeling van relatief grote hoeveelheden verkeer.